quote:
Op vrijdag 10 september 2004 19:35 schreef Vision het volgende:
tis idd al veel langer bekend. alleen denk ik niet dat pieper zijn geheim weet, dat had ie anders zeker al op de markt gebracht.
Dan is meteen duidelijk dat hij t geheel gejat heeft. Nee, ik zie persoonlijk 3 mogelijke scenarios
1. Broodje aap, dood was toeval, familie speelt spelletje voor media-aandacht etc.
2. De vinding is daadwerkelijk gejat door een bedrijf (al dan niet Pieper) en wordt stapsgewijs 'onopvallend' in de markt gebracht door stapsgewijze toepassing in bestaande techniek.
3. De vinding is gejat door een bedrijf en wordt bewaard ergens diep in een kluis om nooit meer terug te komen of is zelfs al vernietigd. Dit omdat de techniek zó revolutionair is (indien 1 dus niet het geval is
), dat de (bedrijfs)wereld op zijn kop zou staan. Er zijn tal van argumenten te bedenken waarom het voor bedrijven niet gunstig is zo'n 'vooruitlopende' techniek te hebben. De bezitter van het octrooi zou de rijkste man ter wereld worden, veel bedrijven zouden failliet gaan (niet alleen technische bedrijven maar denk bijv. ook aan kabelmaatschappijen etcetera). In onze huidige digitale wereld zou zo'n revolutionaire uitvinding eerder kwaad doen dan goed. Neem als voorbeeld de platen- en filmindustrie
. Als álle films ooit gemaakt op één cd'tje zouden passen, verandert de betekenis van 'even een cd'tje branden' wel behoorlijk
' Dan had iedereen 2 cd-kopietjes thuis staan in de kast, één met daarop alle films ooit verschenen, één met alle muziek die er ooit gemaakt is. Nee, de platenbranche zou er niet blij mee zijn...
Een ander praktijkvoorbeeld (uit Philips stal nota bene) ter ondersteuning van deze theorie is de uitvinding van de 'nooit kapot gaande lamp'. Iedereen kent het wel, kut weer een lampje stuk. Philips heeft daar de oplossing voor gevonden; een lampje die nooit stuk gaat maar tot productie is het ook nooit gekomen; mensen zouden immers nooit meer lampen van philips kopen zodra ze de nieuwe thuis in de fitting hadden geschroefd...
marketingtechnisch is een ultiem goede uitvinding dus helemaal niet interessant.Zoals wel duidelijk is uit de tekst van punt 3 hang ik die theorie het meest aan, misschien met elementen van mogelijkheid 2. De markt is zo mooi nog niet