Zo net weer terug uit deze leuke stad in Noord- Duitsland. Hoe het was, vraag je? Nou dit heb ik net in de trein terug even zitten typen. Tussen haakjes staan de prijzen vermeld, om je een idee te geven van wat een paar daagjes Hamburg nou kosten.
Dag 1Treinkaartje en hoelreservering, paspoort, reisplan, wat te lezen, kleding en ook nog die plattegrond van Hamburg die ik in Riga had gekregen... toiletspullen erbij en binnen 10 minuten is mijn tas weer ingepakt en zit ik op zondagochtend 7.05 op de fiets naar het station. Het is erg stil op de weg en binnen 20 minuten sta ik voor de kaartautomaat voor een enkeltje Nieuweschans - Leer (EUR7,80).
Om 11.15 heb ik dat kaartje dan ook echt nodig als ik in de trein naar Duitsland stap. Net als in de trein naar Berlijn drie weken terug, is er hier ook paspoortcontrole in de trein.
Aangekomen in Leer koop ik een kaartje naar Hamburg (36,50) inclusief zitplaatsreservering (1,50). Ik loop een rondje het centrum, dat groter is dan verwacht. De verschillende terrasjes zijn bezet door mensen die zijn gaan fietsen met dit mooie weer.
Dat Leer niet zomaar een plaats is op de wereld blijkt hier wel uit:
Terug op het station kom ik in een echte vakantiestemming als ik de mensen op het perron zie.
Treinreizen in Duitsland geeft altijd een bepaald reisgevoel; van mensen in de velden bij Weener die naar de trein zwaaien, tot de vader die door zijn dochter op de trein in Oldenburg gezet wordt en enthousiast uitgezwaaid wordt.
Op het station koop ik nog een ADAC reisgids voor Hamburg (4,95) en een Duits tijdschrift over stedenreizen.
De plaatsreservering voor de eerste trein naar Bremen, bleek niet echt noodzakelijk, maar voor het tweede deel des te meer. Net toen het me begon op te vallen dat de reis wel erg voorspoedig verliep, kreeg ik bij de overstap in Bremen te horen dat de trein naar Hamburg 20 minuten vertraging zou hebben. Dat was een voordeel, want zo had ik op het station tijd voor een ijsthee met apfelstrudel (3,10). De apfelstrudel bleek een goede vervanging voor een complete lunch en precies op tijd ben ik klaar om de vertraagde trein te halen.
Na iemand van mijn gereserveerde plaats verdreven te hebben verloopt de reis verder zonder problemen. Nou ja, voor mij dan, want mensen die geen eigen muziek hadden meegenomen, werden getrakteerd op het gezang van een elftal Duitse jongeren. Ik zet 'Juli' iets harder en merk te laat dat er ook een ijsverkoper in de trein langskomt.
Het hotel (104,00) blijkt iets verder te zijn dan de 10 minuten lopen volgens de website, maar de vriendelijkheid waarmee ik ontvangen wordt maakt veel goed. De kamer is klein, maar het ontbreekt aan niets, ook niet aan uitzicht op een stukje moderne architectuur.
Uitzicht:Berliner Bogen van de Iraanse architect Teherani, gebouwd boven een waterbekkenVoordat ik naar mijn afspraak ga, loop ik nog even langs de Deichtorhallen. Deze hallen nabij het centraal station zijn in gebruik als verschillende musea, waaronder één over fotografie. Helaas gaat die al om 18.00 dicht, dus houd ik de zeven euro entreeprijs op zak.
Daarna neem ik de S-bahn naar Harburg om daar de rest van de avond door te brengen op onder andere een strand aan de haven.
Dag 2Na een ochtendje lezingen staat het verkennen van de stad op het programma. Te beginnen met een rondvaart door de haven. Een tocht langs bruggen, containers en schepen. En tegen alle verwachtingen in schijnt ook de zon nog.
En na de rondvaart een rondje lopen door de stad. Een stukje van Hafencity en vervolgens de binnenstad wel te verstaan, want Hamburg is een grote stad; zo groot dat we toch bijna vier uur nodig hebben om alleen maar sightseeing te doen in de binnenstad. De route loopt van Landungsbrucke naar ...fleet, naar Speicherstadt, Kesselhaus en Chilehaus, waar we even pauzeren op een terrasje voor koffie (0,80) en koek (1,40).
Weiter geht's langs Rathaus, Alsterufer en St. Michaelis. Natuurlijk kon ook een snel bezoek aan de Imbiss niet ontbreken voor een Riesencurrywurst (2,20).
SpeicherstadtAan het eind van de stadstour wacht ons een barbeque naast
Kaispeucher A. Dit voormalige pakhuis moet dé landmark van Hamburg gaan worden door er een muziektheater bovenop te gaan bouwen en het huidige dak te gaan gebruiken als openbaar plein met uitzicht over de stad. Als het gebouwd is, dan moet het net zo beroemd zijn als the Sydney Opera House, aldus de stadsplanoloog.
De weergoden blijven ons gunstig gestemd en het blijft nog lang onrustig in de anders zo stille haven.
Dag 3De volgende dag geniet ik wederom van een zeer uitgebreid ontbijt (incl.) en begeef mij weer naar de universiteit voor nog een paar lezingen. Daarna volgt het afscheid van de rest (onbetaalbaar) die nog een paar dagen verder gaan met excursies en workshops.
Alvorens in de trein (39,00) te stappen ga ik nog even Duits lunchen; Zigeunerschnitzel (5,00) en een dunkles Weizen (2,50). Ik loop nog wat rond op de dvd-afdeling (42,98) en koop nog wat te eten voor onderweg (3,40).
Om 17.30 stap ik in de trein die precies op tijd om 17.46 volledig vol vertrekt. En ruim 5,5 uur later stap ik uit in Rotterdam.
ConclusieHamburg is een stad met een rijk verleden van handel en industrie. De laatste jaren is het de populairste stad voor Duitsers geworden om te wonen, maar ook een stad met een bepaalde stijl waarmee zij zich onderscheid van de andere grote Europese steden.
In de stad kun je je best een paar dagen vermaken. Er zijn een aantal musea, je kan een havenrondvaart maken en op elk terras is het goed mensen kijken.
Eten en drinken is goed betaalbaar, zelfs op de meer toeristische plekken betaal je in vergelijk minder dan in Nederland. Uiteraard heeft Hamburg ook een rijke biertraditie, maar het meest bijzondere is wel de Starbucks kopie genaamd Balzac Coffee. Ze zijn te vinden op vrijwel elke straathoek en zitten vol met jonge en/of 'trendy' mensen.
Uit eerdere ervaringen kan ik zeggen dat de stad ook een rijk nachtleven heeft. Alles van techno tot salsa en van loungebar tot hardrock café is er te vinden. Hamburg mist dan wel de historie van een stad als Berlijn en een groot festival als in München, maar is zeker een bezoek waard.
[ Bericht 0% gewijzigd door DutchTrain op 27-07-2005 13:29:17 ]