abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 september 2004 @ 22:18:50 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21694560
Omdat we het in negen delen nog niet allemaal hebben verteld gaan we hier gewoon weer verder. Opvolger dus van Macro Fotografie (deel 9)

Nog even de laatste post herhaald:

Deze was een tikkie kleiner dan een zweefvlieg



Het goeie nieuws is dat ik in mijn jacht op allerhande creatieve voorzetdingen voor mijn G5 inmiddels een respectabele stapel adapters heb verzameld, waarmee ik zo ongeveer mijn hele collectie voorzetlenzen kan inzetten bij grensovergang Hazeldonk is al een grote stroom vluchtende insecten en spinnen gemeld
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21703449
Omdat alle insecten in Nederland waren verdwenen om mysterieuze redenen heb ik ze in Barcelona maar op de gevoelige plaat gezet.

  FOK!fotograaf donderdag 2 september 2004 @ 14:05:21 #3
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_21705421
Dit beestje 'stampte' in Duitsland op m'n tafel rond...



Geen idee wat het is, maar je had ze in vele kleurvariaties rondhobbelen.
Deze groen/koper metallic uitvoering is ca. 10 mm lang.

* Breedbeeld *
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_21706282
Een zweefvlieg


en een bij


en een vlinder

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21707252


Gemaakt met Sony DSC-V1 met Raynox DCR-250 macroconverter.

Is het wat?
pi_21708370
quote:
Op donderdag 2 september 2004 15:41 schreef RuDe1234 het volgende:
[afbeelding]

Gemaakt met Sony DSC-V1 met Raynox DCR-250 macroconverter.

Is het wat?
Er staat een vervelend rood kadertje rond de foto. Wil je de foto ajb verkleinen tot max 550 pixels breedt?
pi_21708965
Jahoor
pi_21709377
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:58 schreef RuDe1234 het volgende:
Jahoor
Dank je wel.

Een erg mooie foto al mag die spin zijn/ haar huis best in orde maken Wat een ongelooflijk slordig web.
pi_21709844
quote:
Op donderdag 2 september 2004 14:05 schreef CompuMess het volgende:
Dit beestje 'stampte' in Duitsland op m'n tafel rond...

[afbeelding]

Geen idee wat het is, maar je had ze in vele kleurvariaties rondhobbelen.
Deze groen/koper metallic uitvoering is ca. 10 mm lang.

* Breedbeeld *
Leuke foto. Volgens mij is het en of andere schildwants
pi_21709863
quote:
Op donderdag 2 september 2004 15:41 schreef RuDe1234 het volgende:
[afbeelding]

Gemaakt met Sony DSC-V1 met Raynox DCR-250 macroconverter.

Is het wat?
't Is zeker wat. Mooie foto. Vooral de discokleurtjes op de achtergrond
pi_21709978
quote:
Op donderdag 2 september 2004 14:50 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Een zweefvlieg
[afbeelding]

en een bij
[afbeelding]

en een vlinder
[afbeelding]
[afbeelding]
Weer mooi foto's Vooral de laatste twee van de vlinder.
Ik vind de derde foto het mooist waarbij die vlinder je aankijkt.
  donderdag 2 september 2004 @ 17:57:57 #12
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_21710238
Ik vond de kleuren wel lekker

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 2 september 2004 @ 18:12:59 #13
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_21710476
ow en vlinders....nachtmerries krijg ik ervan. Ze willen gewoon niet voor me poseren!





http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_21711845
quote:
Op donderdag 2 september 2004 18:12 schreef pea4fun het volgende:
ow en vlinders....nachtmerries krijg ik ervan. Ze willen gewoon niet voor me poseren!
Ik ben gisteren uren op pad geweest en tientallen koolwitjes gezien, maar langer dan een fractie van mijn sluitertijd bleven ze niet op één plek, om gek van te worden!

De volgende serie foto's zijn beroerd, daar hoeft niemand mij te van overtuigen, die open deur heb ik zelf al ingetrapt. Het is echter een verhaal, dat mij buitengewoon verbaasd heeft!!!!!



We zien links een Schorpioenvlieg en rechts een spin. Eerste gedachte: die wordt straks ingekapseld door de spin en dan: einde Schorpioenvlieg. Maar nee hoor, toen ik bleef kijken, zag ik dat de Schorpioenvlieg bezig was de reeds aanwezige prooi van de spin op te peuzelen en dat de spin door een slaande beweging van de s.vlieg op afstand werd gehouden. Na enkele minuten gaf de spin het op, kroop helemaal in elkaar en ging wachten tot het voorbij was. Ik bestudeer al 30 jaar insecten en dit was geheel nieuw voor me! Ook diverse Google-acties brachten geen helderheid in de materie.

Op de volgende foto is te zien dat de s.vlieg niet gevangen is, maar op het web zit , zoals een spin dat zou doen:



Ik baalde flink, toen ik thuis gekomen ontdekte dat de foto's eigenlijk heel slecht zijn geworden,
op deze is nog wel redelijk goed te zien dat mijn verhaal steekhoudend is:



P.S.
Het is een vrouwtje, bij het mannetje is duidelijk een schorpioen-achtige staart te zien.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21712080
quote:
Op donderdag 2 september 2004 19:25 schreef Borelius het volgende:

[..]

We zien links een Schorpioenvlieg en rechts een spin. Eerste gedachte: die wordt straks ingekapseld door de spin en dan: einde Schorpioenvlieg. Maar nee hoor, toen ik bleef kijken, zag ik dat de Schorpioenvlieg bezig was de reeds aanwezige prooi van de spin op te peuzelen en dat de spin door een slaande beweging van de s.vlieg op afstand werd gehouden. Na enkele minuten gaf de spin het op, kroop helemaal in elkaar en ging wachten tot het voorbij was. Ik bestudeer al 30 jaar insecten en dit was geheel nieuw voor me! Ook diverse Google-acties brachten geen helderheid in de materie.

P.S.
Het is een vrouwtje, bij het mannetje is duidelijk een schorpioen-achtige staart te zien.
Jammer dat ze onscherp zijn, wel leuk dat je er toevallig bij was
Ik had in het vorige deel ook zo'n foto waar ik niets over kan vinden. Weet jij als kenner wat voor een beest hier de vlieg aan het opeten is?
Foto uit de vorige reeks
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21712365
Hier nog een paar foto's die ik vanmiddag gemaakt heb, ik hoop niet dat het erg is dat het er nogal veel zijn.
01

02

03

04

05

06

07

08

09


[ Bericht 1% gewijzigd door RuDe1234 op 02-09-2004 19:54:47 ]
pi_21712624
quote:
Op donderdag 2 september 2004 19:35 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]Jammer dat ze onscherp zijn, wel leuk dat je er toevallig bij was
Ik had in het vorige deel ook zo'n foto waar ik niets over kan vinden. Weet jij als kenner wat voor een beest hier de vlieg aan het opeten is?
Foto uit de vorige reeks
Dit is een vrij algemeen voorkomende roofvlieg, die inderdaad vliegen uitzuigt. De latijnse naam is Empis Livida. Een echt leuk klinkende nederlandse naam ken ik ook niet.
Deze wijsheid haal ik vaak uit: Thieme's insectengids.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21712910
quote:
Op donderdag 2 september 2004 20:00 schreef Borelius het volgende:

[..]

Dit is een vrij algemeen voorkomende roofvlieg, die inderdaad vliegen uitzuigt. De latijnse naam is Empis Livida. Een echt leuk klinkende nederlandse naam ken ik ook niet.
Deze wijsheid haal ik vaak uit: Thieme's insectengids.
Nu vind ik wel dingen via google, tnx
Ik haal volgende keer ook een insectenboek uit de bib, dan weet ik tenminste wat ik voor de lens heb
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21713052
quote:
Op donderdag 2 september 2004 19:48 schreef RuDe1234 het volgende:
Hier nog een paar foto's die ik vanmiddag gemaakt heb, ik hoop niet dat het erg is dat het er nogal veel zijn.
Geen probleem, en prima dat je ze genummerd hebt!
6- De crop van de vlieg en 7- de waterloper zijn erg leuk! De bij (2) mag er ook zijn hoor!

Roofinsecten komen vrij veel voor, ook deze kleine blauwe waterjuffer is een echte jager:



(hier met een soort gaasvlieg als prooi)

[ Bericht 21% gewijzigd door Borelius op 02-09-2004 20:27:59 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21713315
quote:
Op donderdag 2 september 2004 19:48 schreef RuDe1234 het volgende:
Hier nog een paar foto's die ik vanmiddag gemaakt heb, ik hoop niet dat het erg is dat het er nogal veel zijn.
01
[afbeelding]
02
[afbeelding]
03
[afbeelding]
04
[afbeelding]
05
[afbeelding]
06
[afbeelding]
07
[afbeelding]
08
[afbeelding]
09
[afbeelding]
Er zitten mooie foto's bij. Vooral 2, 5, 6 en 7 De foto's waarbij de insekten van boven zijn gefotografeerd vind ik iets minder.
Het valt mij wel op dat er over de foto's een blauwzweem zit. Als ik kijk naar foto 1 dan zit er een blauwe glans op de ogen en de poten en lijf.
Misschien is daar nog iets aan te doen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 september 2004 @ 20:35:47 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21713332
Komend weekend maar weer eens een tijdje op insectenjacht, ik krijg er weer helemaal zin in .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21713494
Die blauwzeem is mij ook opgevallen, geen idee waardoor dat komt. De pootjes glanzen wel een beetje, misschien worden ze onder een bepaalde hoek een beetje blauwig??!! Geen idee...
En ik weet ook niet hoe ik het weg moet krijgen...
pi_21713838
@RuDe1234:
Dat van die pootjes zou best kunnen. Een blauwzweem kun je opheffen door in een foto-bewerkingsprogramma de kleur-balans aan te passen en dan domweg de kleur blauw wat af te zwakken. Ik ben zo vrij geweest je tweede foto even onder handen te nemen:



Zie je dat de foto hierdoor ook 'warmer' lijkt, als in zonniger?
Wat vind je er zo van?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21714191
Ja, alleen vind ik het dan jammer dat de witte delen van de bloemen ook wat geliger worden. Als ik dan kijk naar hoe het er in het echt uit ziet in mijn tuin, dan klopt bovenstaande foto niet echt meer met de werkelijkheid. Ik probeer meestal met zo weinig mogelijk knutselen in photoshop toch het beste (natuurgetrouwe) resultaat te krijgen.

Maar...het blauw is wel minder . Bedankt voor het meedenken en knutselen.
pi_21714410
Mijn eerste macro shot



Ik merk alleen dat ik erg veel moeite had om de camera stil te houden ( dat zie je dus ook op de foto)
Hoe doen jullie dat ( als je zonder statief werkt ? )

Foto = ongeshopt
pi_21714667
Ellebogen tegen je lichaam aanklemmen, adem inhouden...en schieten maar.

Ik zie op je foto dat je weinig licht tot je beschikking had, waardoor je camera dus een langere sluitertijd pakt -> meer kans op onscherpte (zeker als je zonder statief werkt).
pi_21714701
quote:
Op donderdag 2 september 2004 21:28 schreef realbase het volgende:
Ik merk alleen dat ik erg veel moeite had om de camera stil te houden ( dat zie je dus ook op de foto)
Hoe doen jullie dat ( als je zonder statief werkt ? )
Als ik geen statief bij me heb probeer ik zelf als statief te fungeren. Een knie op de grond, andere knie opgetrokken, elleboog op die knie laten leunen en net doen of je camera 10 kilo weegt en goed ondersteund moet worden. Het klinkt wat overdreven allemaal, maar ik meen het serieus en ik doe dit al een tijdje hoor!

@RuDe1234:
Je hebt helemaal gelijk, en ik heb het nu express een beetje overdreven. Het is een goed uitgangspunt om je foto's zo proberen te maken, dat je er achteraf weinig of niets meer aan hoeft te doen, maar soms moet je wel en dat is niet iets om je over te schamen hoor.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21714717
En nu staat het er 2 keer, ik wordt er gek van, bericht weer aangepast.

[ Bericht 74% gewijzigd door Borelius op 02-09-2004 22:41:32 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21715576
quote:
Op donderdag 2 september 2004 21:41 schreef RuDe1234 het volgende:
Ellebogen tegen je lichaam aanklemmen, adem inhouden...en schieten maar.

Ik zie op je foto dat je weinig licht tot je beschikking had, waardoor je camera dus een langere sluitertijd pakt -> meer kans op onscherpte (zeker als je zonder statief werkt).
Merci voor de tip.

Wat betreft het licht : ik heb een ixus430 en kan wel wat licht types ingeven in manuele stand. Echter de als ik flits had gebruikt was het denk ik weer wat te flets geweest ?
pi_21715731
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:24 schreef realbase het volgende:

[..]

Merci voor de tip.

Wat betreft het licht : ik heb een ixus430 en kan wel wat licht types ingeven in manuele stand. Echter de als ik flits had gebruikt was het denk ik weer wat te flets geweest ?
De kans dat je flits het onderwerp mist, als je zo close komt, is heel groot. Je krijgt dan de schaduw van je lens in beeld. Ik had daar last van toen ik met m'n zoomlens werkte, ik heb nu een 50mm en een verlengstuk. Nu ik een f1.4 heb vang ik meer licht en hoef ik ook in de schaduw geen flits te gebruiken.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21715851
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:31 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

De kans dat je flits het onderwerp mist, als je zo close komt, is heel groot. Je krijgt dan de schaduw van je lens in beeld. Ik had daar last van toen ik met m'n zoomlens werkte, ik heb nu een 50mm en een verlengstuk. Nu ik een f1.4 heb vang ik meer licht en hoef ik ook in de schaduw geen flits te gebruiken.
Tsja daar heb ik denk weinig aan met mijn type camera
Maar thnx iig
pi_21715997
Je kunt ook gewoon een goedkoop statiefje kopen (ik heb er een voor rond de ¤20,- gekocht bij de kijkshop). Stevig genoeg voor een compactcamera, en het scheelt een berg bij macro's.
  vrijdag 3 september 2004 @ 00:10:55 #33
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_21718395
quote:
Op donderdag 2 september 2004 19:25 schreef Borelius het volgende:

[..]

Ik ben gisteren uren op pad geweest en tientallen koolwitjes gezien, maar langer dan een fractie van mijn sluitertijd bleven ze niet op één plek, om gek van te worden!

De volgende serie foto's zijn beroerd, daar hoeft niemand mij te van overtuigen, die open deur heb ik zelf al ingetrapt. Het is echter een verhaal, dat mij buitengewoon verbaasd heeft!!!!!

[afbeelding]

We zien links een Schorpioenvlieg en rechts een spin. Eerste gedachte: die wordt straks ingekapseld door de spin en dan: einde Schorpioenvlieg. Maar nee hoor, toen ik bleef kijken, zag ik dat de Schorpioenvlieg bezig was de reeds aanwezige prooi van de spin op te peuzelen en dat de spin door een slaande beweging van de s.vlieg op afstand werd gehouden. Na enkele minuten gaf de spin het op, kroop helemaal in elkaar en ging wachten tot het voorbij was. Ik bestudeer al 30 jaar insecten en dit was geheel nieuw voor me! Ook diverse Google-acties brachten geen helderheid in de materie.

Op de volgende foto is te zien dat de s.vlieg niet gevangen is, maar op het web zit , zoals een spin dat zou doen:

[afbeelding]

Ik baalde flink, toen ik thuis gekomen ontdekte dat de foto's eigenlijk heel slecht zijn geworden,
op deze is nog wel redelijk goed te zien dat mijn verhaal steekhoudend is:

[afbeelding]

P.S.
Het is een vrouwtje, bij het mannetje is duidelijk een schorpioen-achtige staart te zien.
Idd heel erg jammer van de onscherpe foto's. Het verhaal erachter maakt het toch nog interessant om naar te kijken.

En wat vlinders betreft...ik wil nog steeds een keer hierheen http://www.vlindertuindeberkenhof.nl/ Daar moet toch wel iets te vinden zijn wat voor me wil poseren?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_21720103
-edit-

[ Bericht 36% gewijzigd door American_Nightmare op 03-09-2004 13:36:50 ]
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21721240
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:43 schreef RuDe1234 het volgende:
Je kunt ook gewoon een goedkoop statiefje kopen (ik heb er een voor rond de ¤20,- gekocht bij de kijkshop). Stevig genoeg voor een compactcamera, en het scheelt een berg bij macro's.
Ok thnx

* realbase google'd er eens op los voor een statief.

zoiets ?
http://tinyurl.com/5dkcz ( link ingekort want die was 3 km lang )
Zal kwalitatief niet 100% zijn maar om eens me te expirimenteren lijkt me wel ok.

[ Bericht 25% gewijzigd door realbase op 03-09-2004 08:05:31 ]
pi_21721572
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 01:56 schreef American_Nightmare het volgende:
[afbeelding]

Zooo effe een suffe bloemfoto erbij die ik vandaag gemaakt heb bij het testen van (ik kan het niet genoeg zeggen) mijn nieuwe EOS 300D

Niet 100% scherp overigens.. wel mooie kleuren (onbewerkt).
Lieve American_nightmare er staat een rood kadertje rond je foto. Dit is eigenlijk best irri het leidt af van de foto. Wil je foto dus ff kleiner maken (max 550 pix)? Alvast mijn hartelijke dank.
pi_21723247
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 07:57 schreef realbase het volgende:

[..]

Ok thnx

* RuDe1234 google'd er eens op los voor een statief.

zoiets ?
http://tinyurl.com/5dkcz ( link ingekort want die was 3 km lang )
Zal kwalitatief niet 100% zijn maar om eens me te expirimenteren lijkt me wel ok.
Jep, die heb ik! Voor een lichte camera is deze prima.
pi_21725206
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 08:51 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Lieve American_nightmare er staat een rood kadertje rond je foto. Dit is eigenlijk best irri het leidt af van de foto. Wil je foto dus ff kleiner maken (max 550 pix)? Alvast mijn hartelijke dank.
Je zou er ook effe op kunnen klikken natuurlijk, is maar 640 breed. Ik zal ze in het vervolg 550 maken.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21725778
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 12:44 schreef American_Nightmare het volgende:

Je zou er ook effe op kunnen klikken natuurlijk, is maar 640 breed. Ik zal ze in het vervolg 550 maken.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat zou nergens voor nodig zijn als jij je aan de max 550 pix regel had gehouden. Dus wil je deze foto ff je de juiste breedte maken??
pi_21731979
Vanavond weer op jacht geweest, wat is een spin toch boeiend van dichtbij, en wat een kleuren.
Gemaakt vanaf statief met de Tamron 90 mm macro:

[1] Van bovenaf


[2] Van onderaf
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21732227





wat probeersels van vanmiddag
pi_21732267
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 18:38 schreef Borelius het volgende:
Vanavond weer op jacht geweest, wat is een spin toch boeiend van dichtbij, en wat een kleuren.
Gemaakt vanaf statief met de Tamron 90 mm macro:

[1] Van bovenaf
[afbeelding]

[2] Van onderaf
[afbeelding]
Die heeft in de zon zitten bruinen, die van mij is bleker

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21732284
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 18:55 schreef Oceanonix het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]


wat probeersels van vanmiddag
Die 2de is superknap
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21733185
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 18:57 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]Die heeft in de zon zitten bruinen, die van mij is bleker
Heb je een statief? Spinnen van heel dichtbij fotograferen is nog best lastig hoor, je verliest al snel een deel door gebrek aan scherptediepte (DOF). Die twee van mij zijn gemaakt vanaf statief, waarbij ik de sluitertijd zo lang mogelijk en het diafragma zo klein mogelijk probeer in te stellen.
Daar zou je eens mee moeten experimenteren.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21733944
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 19:45 schreef Borelius het volgende:

[..]

Heb je een statief? Spinnen van heel dichtbij fotograferen is nog best lastig hoor, je verliest al snel een deel door gebrek aan scherptediepte (DOF). Die twee van mij zijn gemaakt vanaf statief, waarbij ik de sluitertijd zo lang mogelijk en het diafragma zo klein mogelijk probeer in te stellen.
Daar zou je eens mee moeten experimenteren.
Dit was niet zo'n heel goede foto, maar ik dacht wel van ongeveer dezelfde spin. Deze foto heb ik vooral genomen voor dat zwart bolletje (vlieg) waar de spin van aan het eten is. Ik neem morgen m'n statief mee de tuin in en ik zal er eens mee experimenteren.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21734786
Veel nette foto's, heb zelf ook nog wat liggen:





I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_21738270
Wel Borelius ik heb een grote sluitertijd genomen, het was al val-avond dus het is echt een lange sluitertijd geworden. De spin was bij de eerste foto een hapje gaan halen dat net in z'n web vloog, en kwam dan samen met de ingepakte vlieg weer mooi poseren voor de 2de foto.
Sluitertijd 30 sec.

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21742502
@JoranVW:
Mist die spin zijn linker achterpoot? En die laatste bij mag zich wel eens gaan schoonmaken!
@Het-Gele-Teken:
Ja, ja, dat scheelt enorm, maar 30 seconden? Of bedoel je 1/30 sec? Er zou bij 30 seconden toch wel wat bewegingsonscherpte zijn opgetreden denk ik.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 september 2004 @ 10:19:14 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21742768
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 18:55 schreef Oceanonix het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]


wat probeersels van vanmiddag

Altijd leuk speelgoed die zweefvliegen .

Het probleem is om de vleugels verlicht te krijgen waardoor je die moeilijk zo in beeld krijgt als je ze hebben wilt. Zelf ben ik al aan het experimenteren geweest met een reflectortje dat een deel van het licht van de flitser van bovenaf op de vlieg laat vallen. Toen werd echter in het kader van de renovatie mijn tuin leeggehaald en heb ik mijn immer aanwezige voorraadje zweefvliegen niet meer ;'( .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21744894
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 09:47 schreef Borelius het volgende:
.....
@Het-Gele-Teken:
Ja, ja, dat scheelt enorm, maar 30 seconden? Of bedoel je 1/30 sec? Er zou bij 30 seconden toch wel wat bewegingsonscherpte zijn opgetreden denk ik.
Het was al min of meer donker, deze foto was rond 20u30 gemaakt. Ik had'm op statief en die spin zat zo stil dat de sluiter op 30 seconden had staan. Als je de foto vergroot zie je wel dat het achterlijf van de spin iets heeft bewogen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21746186
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 09:47 schreef Borelius het volgende:
@JoranVW:
Mist die spin zijn linker achterpoot?
Tjah wilt vast mee doen aan de paralympics
I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
pi_21751432
Ik let even niet op en de mooiste macro plaatjes stromen binnen, ik denk aan foto(s) van Ouwesok, RuDe1234, Het_gele_teken, Pea4fun die haar vlinders er toch goed op heeft staan, Borelius die hele verhalen verteld (helaas net niet scherp), Oceanonix (die geen eenvoudig onderwerp heeft gekozen) en JoranVW met een erg mooi gekleurde spin. Ik ben nu vasr iemand vergeten

Hier een paar macro foto's die ik vandaag heb gemaakt bij de vlasroot (klein meertje bij ons in de buurt).

Spin, ik vond de compositie wel leuk alleen jammer van zijn achterpoten (90mm macro).


Waterjuffer (90mm macro op f8):


Zweefvlieg op watermunt (90mm macro op f11):


Parende libelles (300mm op f4.5):
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21751725
De onderwerpen kiezen mij uit. Heb mijn camera hier schietklaar liggen zodra zich een beest anders dan mijn katten zich op mijn balkon begeeft is hij het haasje En dan is het zaak om raak te schieten voordat de katten doorhebben dat er wat lekkers voorbij vliegt..........
pi_21752599
Inderdaad toffe compositie bij die spin, en jammer van zijn achterpoten...maar je kunt niet alles hebben . Ik vind de zweefvlieg ook erg gaaf!!
pi_21752867
Luap:
Blij dat je dit topic weer met een bijdrage vereerd heb, mooi man! Alle vier prachtig. Oke, jammer van de spin z'n achterpoten, maar een heel fijne plaat toch!
Dan kan ik dus niet achterblijven en gelukkig was ik vandaag wederom in Lelystad om aan mevr. Borelius te laten zien waar we geweest waren. We hebben samen genoten van de rust en de natuur, dit kwam ik zoal tegen:

[1] Nachtvlinder (verscholen onder overhangende planten)


[2] De KleineVos, blijft een heel mooie vlinder


[3] Rode Libel (na een lange achtervolging werd hij eerder moe dan ik)


[4] Wants, lang geleden dat ik die gezien had.


[5] Koolwitje, wat zitten die kort stil met dat warme weer!


[6] En dan nogmaals de KleineVos, maar nu met de vleugels dicht:


Een rijke oogst voor een halve middag, al zeg ik het zelf....
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21753215
Spin aan het werk (3 foto's)


En een vlieg
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 september 2004 @ 21:57:50 #57
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21754592
@Borelius: vanavond ook nog even in 'de plassen' geweest en het bleek paartijd van de kruisspinnen. Een prima oefening in het snel reageren, want de kruisspin geeft het begrip 'vluggertje' een hele nieuwe inhoud. Fraaiste moment is wanneer de beide geliefden in een soort dreighouding tegenover elkaar in het web hangen wie zei daar in de touwen hangen....
Na de daad die een tijd in beslag neemt korter dan de ontspanvertraging van een G5 laat het mannetje zich aan een 'lifeline' uit het web donderen voor ie de volle laag van het vrouwtje krijgt.

Toen ik eenmaal redelijk in kon schatten hoe het geheel in zijn werk ging was de zon al op punt van ondergaan.

Een ander verschijnsel waar ik in de OVP vandaag even helemaal niets mee kon waren de vele libellen, niet een stuk of vijf of tien, maar ettelijke honderden jagende dubbeldekkertjes snorden boven het riet. Aangezien ze niet in het zicht wensten te pauzeren ook hiervan helaas vandaag geen plaatjes.

Wat dan wel . Dat staat momenteel door een draadje mijn computer in te lopen .
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21754808
Ja, het krioelde vandaag van de libelles, toch heb ik er enkele heel aardig weten vast te leggen, die rode van hierboven, was zeker niet de enige.
Spinnen:
Als het mannetje na de daad niet maakt dat ie wegkomt, wordt ie opgevreten, dan wil je wel snel wegwezen!
Ben benieuwd wat je wel hebt kunnen vastleggen.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 september 2004 @ 22:44:39 #59
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21755555
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 22:08 schreef Borelius het volgende:
Als het mannetje na de daad niet maakt dat ie wegkomt, wordt ie opgevreten, dan wil je wel snel wegwezen!
De verhoudingen liggen qua grootte bij de macraméclub ook wat anders, het vrouwtje is anderhalf keer zo groot als het mannetjenee, niet zo dik, zo groot, als in gespierd
quote:
Ben benieuwd wat je wel hebt kunnen vastleggen.
Ik heb vandaag aardig vorderingen gemaakt bij het temmen van de sabelsprinkhaan . Maar dat gooi ik straks wel even in de lucht
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 4 september 2004 @ 22:59:30 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21755868
We beginnen maar eens met een misser van formaat. Jammer dat in deze opname de scherpte een beetje te ver naar achteren ligt .



Het is net of ie naar me lacht
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21756430
Potdorie, die heb ik de hele middag lopen zoeken en niet gevonden. Heb je nog een tip voor het vinden van die beestjes?
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 00:14:50 #62
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21757221
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 23:31 schreef Borelius het volgende:
Potdorie, die heb ik de hele middag lopen zoeken en niet gevonden. Heb je nog een tip voor het vinden van die beestjes?
Ze werden pas een uur voor zonsondergang actief. Het vinden van de sprinkhanen vergt een tikje oefening. Na verloop van tijd krijg je er gevoel voor waar ze zich ophouden. In de regel zitten ze een centimeter of tien onder de top van een plant, en daar vind je ze dus het makkelijkst door op te letten of je iets ziet bewegen wanneer je gesjirp hoort.

Eenmaal gevonden ben je er nog niet, op ongeveer een halve meter heeft de sprinkhaan in de smiezen dat er iets naar hem kijkt en pareert de fotograaf door vliegensvlug aan de achterkant van de stengel te gaan hangen waardoor je hem even kwijt bent.

Eenmaal gelocaliseerd kun je ongeveer tien minuten met een sprinkhaan spelen alvorens hij een enorme sprong neemt naar ergens waar het voor fotografen matig toeven is (qua brandnetels en distels)

Je moet je insecten dus een beetje leren kennen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 00:55:44 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21757860
Eerst dus dames van de macramé-club. Een aantal van hen laten paringsrituelen en webwerkzaamheden voor wat het is en hangen gewoon lekker stil in het laatste zonlicht.....


"En dan pak je in je handen dus van die draden, in je andere handen pak je ook draden, dan nog twee in je voeten, die skoebiedoe je dus in elkaar en de ledematen die je overhebt zwaai je wild heen en weer om vrouwen bang te maken "



En als we toch bezig zijn, is het tijd voor een experimentje, we gaan kijken hoe de kleur van de spin verandert onder flitslicht. Dus eerst zetten we de flitsert uit,



En vervolgens zetten we hem een keer aan:



Beiden hebben dus hun voordelen, de huid van een insect of spin ziet er totaal anders uit wanneer je er flitslicht op gooit. Het ene beest wordt er mooier op, de andere juist niet't zijn potdorie net mensen

[ Bericht 32% gewijzigd door Ouwesok op 05-09-2004 01:29:40 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 02:25:46 #64
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21759136
De vraag: Kun je met een Canon S1IS een beetje fraai dichtbijfotograferen

Het antwoord:



Nog een vraag, hoe sjirpt een sprinkhaan



Met zijn vleugels over zijn achterpoten dus
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21759710



Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 11:52:40 #66
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21762447
Rooie zonnehoed toch ? . Mooi in detail maar ook, wanneer je een flinke hoeveelheid hebt, leuk om met de vormen van de bloemen, scherpte en vooral onscherpte te spelen.

Verder op sprinkhanenjacht.

Eenmaal gevonden is het nog zaak om er een fraai portretje van te schieten. Daarvoor moet je met een G5 en een +4 voorzetlens op een kleine 20cm zien te komen wat al zo'n 30cm voorbij de kritieke afstand is. Wanneer de sprinkhaan druk is met sjirpen lukt dat over het algemeen nog wel, sjirpen lijkt een klusje dat aardig wat van de concentratie van de sprinkhaan vergt, en dus kunnen we stellen dat de eerste klap een daalder waard is .



Heb je de goeie techniek te pakken dan wordt het herhaalbaar en kun je gaan uitbouwen naar verschillende invalshoeken. Eerst echter dat portretje flink instuderen.



Of je de flitser er bij aan moet houden is een kwestie van smaak, ikzelf vind de sprinkhaan een stuk spectaculairder worden wanneer je hem een klein flitsje geeft. Schrikken doen ze overigens ook wanneer je zonder flits fotografeert.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21763352
@Ouwesok:
Heel leuk, die spinnen foto's, mooie composities en lichtval.
En de sprinkhanen mogen er ook zijn. Als ik vanavond nog fut heb, wil ik ook wel eens op jacht gaan voor zonsondergang. Gisteren op het heetst van de dag lieten ze zich echt niet zien.

@Gutteguttegut:
Leuk dat jij ook weer wat gepost hebt, een fleurig geheel zo!
...niet geschoten is altijd mis...
  zondag 5 september 2004 @ 13:49:08 #68
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21764555
Voor het eerst op dit forum! ook maar eens een macro posten.




Geschoten met Hp powershot 945 en raynox dcr250 macrolens

Comments altijd welkom!
Een digitale... + wat extra's
pi_21765167
quote:
Op zondag 5 september 2004 11:52 schreef Ouwesok het volgende:
Of je de flitser er bij aan moet houden is een kwestie van smaak, ikzelf vind de sprinkhaan een stuk spectaculairder worden wanneer je hem een klein flitsje geeft. Schrikken doen ze overigens ook wanneer je zonder flits fotografeert.
[me=bowiefan]herinnerd het geluid van Sock's G5[/me]
gek hoor dat die schrikt, het beestje verwacht een heel ander geluid

[ Bericht 0% gewijzigd door Bowiefan op 05-09-2004 14:26:31 (iets met tags) ]
pi_21766118
quote:
Op zondag 5 september 2004 12:40 schreef Borelius het volgende:
@Gutteguttegut:
Leuk dat jij ook weer wat gepost hebt, een fleurig geheel zo!
Dank je, helaas kan ik met mn Sony DSC-S50 niet zulke mooie fotos maken als de fotos van bv Ouwesok..
maar ik ben best tevreden.
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
pi_21766894


"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21768125
Sjonge jonge zeg, ik zou er moe van worden, alleen maar plantjes en insecten macro's
pi_21768431
Het gaat erg hard hier . Borelius, mooie vlinders! En die libelle mag er ook wezen.

Ouwesok heeft het macrovirus ook goed te pakken zo te zien, ik vind die spin in avondlicht erg mooi, jammer alleen dat niet alle poten scherp zijn maar dat licht maakt heel veel goed. En met een S1IS kun je toch veel dichterbij komen als je een close-up filter gebruikt? Het zoombereik is er groot genoeg voor lijkt me. Niettemin mooie sprinkhanen . Maar ik dacht dat die beesten helemaal niet schuw waren of in ieder geval dusdanig traag/lam dat je ermee kunt doen wat je maar wilt. Pak ze op en zet ze op een door jou gewensde tak/blad/weet-ik-wat. Wel weer netjes terugzetten natuurlijk. Of is dat valsspelen? Kun je wel een mooi achtergrondje/compositie uitkiezen, hier een voorbeeld. Nu ik ze na een jaar of zo weer terug zie denk ik dat ik liever geen volle flits had gebruikt en een mooi groene achtergrond had gekozen, maar ja moeten we dan maar een keer overnieuw doen.





Gutteguttegut, die eerste is mooi! De kleuren vliegen vann mijn scherm af.

johand gaan we verstoppertje spelen? Leuke plaat iig.

PdeHoog: de eerste vind ik beter dan de 2e omdat daarbij de kop niet onder de bloem zit, alleen jammer dat ze een beetje overbelicht lijken te zijn.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21768475
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:13 schreef bbrother het volgende:
Sjonge jonge zeg, ik zou er moe van worden, alleen maar plantjes en insecten macro's
Nou ja daar is het nu wel de tijd van het jaar voor, in de winter zal ik wel weer andersoortige macro's gaan maken maar nu profiteer ik liever van de dingen die ik buiten allemaal tegenkom.

Maar verblijdt ons aub met een mooie ... macro
... is iets anders dan natuur
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21768870
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:32 schreef luap het volgende:

PdeHoog: de eerste vind ik beter dan de 2e omdat daarbij de kop niet onder de bloem zit, alleen jammer dat ze een beetje overbelicht lijken te zijn.
Hoe? Wie? Wat? Waar? Ik weet niets van overbelicht zijn hoor , maareh....de zon stond er vol dus het zou zo kunnen zijn idd hoewel ik het mee vond vallen

Weet iemand trouwens wat voor beestje dit is?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21768885
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:13 schreef bbrother het volgende:
Sjonge jonge zeg, ik zou er moe van worden, alleen maar plantjes en insecten macro's
doe er dan wat aan
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 5 september 2004 @ 18:02:15 #77
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21769015
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:32 schreef luap het volgende:

johand gaan we verstoppertje spelen? Leuke plaat iig.
Verstoppertje zekers!!
1 vraag ( ik ben nog niet zo lang aan het fotograferen) hoe krijg je in hemels naam die achtergrond zo!! wow! mooie platen hoor!
Een digitale... + wat extra's
  zondag 5 september 2004 @ 18:15:26 #78
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21769243
Hier nog een paar macro shots van mij

1

2

3

4


Comment natuurlijk welkom!!
Een digitale... + wat extra's
pi_21770148
@johand,
Hoe heb je ze bewerkt, ik denk dat er wel het een en ander verloren is gegaan in het proces en dat is jammer omdat de plaatje in potentie wel het een en ander hebben.

@luap:
Ze zijn weer heerlijk, het lukt mij maar niet om ze ook te pakken te krijgen.

@PdeHoog
Een beetje dichterbij zou nog wel kunnen, is dat mogelijk met je apparatuur, of moet je dan eerst weer de beurs opentrekken?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21770619
quote:
Op zondag 5 september 2004 18:02 schreef johand het volgende:

[..]

Verstoppertje zekers!!
1 vraag ( ik ben nog niet zo lang aan het fotograferen) hoe krijg je in hemels naam die achtergrond zo!! wow! mooie platen hoor!
De achtergrond, hmmm das altijd een lastige. Een paar tips:
1: Het beste is om je voorwerp zodanig voor de lens te krijgen dat het vooorwerp ver weg is van de achtergrond. Dan krijg je vanzelf een vagere achtergrond. Dus als het van de ene kan niet lukt misschien eromheen lopen en van de andere kant proberen. Dit is iiets om al voor het maken van de foto rekening mee te houden.

2: kies een groot diafragma (klein f-getal) als je camera dat toelaat. Dit verkleint je scherptediepte en maakt je achtergrond een stuk rustiger. Maar dit kan niet altijd omdat je wel voldoende scherptediepte over wilt houden voor je hoofdonderwerp. Dus dat moet je per geval bekijken. Meestal probeer ik een paar verschillende uit bijvoorbeeld f4 f8 en f16 afhankelijk van de hoeveelheid licht. Thuis kies ik dan de beste. Die met f/16 heeft een grotere scherptediepte wat gunstig is vooor het hoofdonderwerp maar die heeft misschien een hele lelijke achtergrond waardoor ik toch voor een andere uit het rijtje zou kunnen kiezen. Dat is per keer anders. Heel soms probeer ik twee foto's uit de serie te combineren dus de achtergrond van f4 en het onderwerp van f16 in pphotoshop samenvoegen, het is me nog nooit gelukt om dat goed voor elkaar te krijgen dus beter is het om het meteen goed te doen.

3: kies vooor een lens met een grote brandpuntsafstand. In jou geval zo ver mogelijk inzoomen (tele gebruiken). Dit geeft ook een betere scherpte/onscherpte.

Je ziet er zijn verschillende dingen die je kunt doen maar soms lukt het gewoon echt niet en dan moet je de achtergrond voor lief nemen. Of de foto maar niet maken...
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  zondag 5 september 2004 @ 19:47:05 #81
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21770830
quote:
Op zondag 5 september 2004 19:12 schreef Borelius het volgende:
@johand,
Hoe heb je ze bewerkt, ik denk dat er wel het een en ander verloren is gegaan in het proces en dat is jammer omdat de plaatje in potentie wel het een en ander hebben.
De foto's zijn zo geschoten! alleen met photoshop voorzien van een kader.
en vreselijk gecomprimeerd. ze zijn van 3 mb per stuk gegaan naar 40 kb ofzo ( te veel?? )
daardoor is er idd veel info verloren gegaan.
Een digitale... + wat extra's
  zondag 5 september 2004 @ 20:09:57 #82
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21771217
@ LUAP

Allereerst bedankt voor je tips!!

Over die wazige achtergrond dat lukt vaak wel, maar alleen niet zo egaal en zwart?? zo springt je onderwerp er uit.
maar goed omdat ik een voorzet macrolens gebruik diopter 8 heb ik vaak te kampen met een zeer klein d.o.f daardoor moet ik al vaak naar f 8 of groter om het object geheel goed scherp te krijgen.
wel heb ik dan vaak te kampen met lichtgebrek dan! hoe doen jullie dat immers met een statief ben je je bewegingsvrijheid kwijt
Een digitale... + wat extra's
pi_21771368
quote:
Op zondag 5 september 2004 19:47 schreef johand het volgende:

[..]

De foto's zijn zo geschoten! alleen met photoshop voorzien van een kader.
en vreselijk gecomprimeerd. ze zijn van 3 mb per stuk gegaan naar 40 kb ofzo ( te veel?? )
daardoor is er idd veel info verloren gegaan.
Dan is het jpg-artefact wat ik zie, comprimeren naar 550 pixels is op zich al een enorme bewerking, probeer de jpg-compressie eens wat minder in te stellen, b.v. 90/95 % van de maximale kwaliteit. Dat zal een stukkie schelen!
...niet geschoten is altijd mis...
  zondag 5 september 2004 @ 20:24:25 #84
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21771555
quote:
Op zondag 5 september 2004 20:16 schreef Borelius het volgende:

[..]

Dan is het jpg-artefact wat ik zie, comprimeren naar 550 pixels is op zich al een enorme bewerking, probeer de jpg-compressie eens wat minder in te stellen, b.v. 90/95 % van de maximale kwaliteit. Dat zal een stukkie schelen!
jpg-artefact idd vooral bij kleur overgangen!
Ik zal de compressie eens minderen voortaan.
dit was te veel van het goede ( of slechte in dit geval )
bedankt voor de tip
Een digitale... + wat extra's
pi_21771683
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:32 schreef luap het volgende:
Gutteguttegut, die eerste is mooi! De kleuren vliegen vann mijn scherm af.
Ik heb hm ook nog op 1600x1200 (leuk voor een wallpapertje)

Jou fotos zijn echt om te kwijlen wat een detail.....
* Gutteguttegut gaat nu echt sparen voor het serieuze werk.
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 20:54:01 #86
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21772253
quote:
Op zondag 5 september 2004 20:29 schreef Gutteguttegut het volgende:
* Gutteguttegut gaat nu echt sparen voor het serieuze werk.
Probeer dan hangende het spaarwerk wel zoveel mogelijk uit je huidige setup te halen. Een van de zegeningen van de digitale compact is dat er altijd meer mogelijk is dan je aanvankelijk voor mogelijk had gehouden. Voordeel van het grensverkennen is dat wanneer je een echt zwaar macrotuig in handen krijgt je er de meest waanzinnige prestaties mee verricht.
Voor insectenfotografie met name geldt dat er naast de technische mogelijkheden ontzettend veel van de machinist van de camera wordt gevergd. Datzelfde zie je ook terug bij het fotograferen van groter wild. Hoe lang die teletoeter ook is, zonder oefening haal je er bij lange na niet uit wat er in zit.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21772331






allemaal onbewerkt (heb toch geen photoshop dus)
kat vind ik fenomenaal
pi_21773442




Beide met een +4 close-up filter
pi_21773604
quote:
Op zondag 5 september 2004 19:12 schreef Borelius het volgende:
@PdeHoog
Een beetje dichterbij zou nog wel kunnen, is dat mogelijk met je apparatuur, of moet je dan eerst weer de beurs opentrekken?
Helaas....wil mijn A75-je goed functioneren in macrostand, dan moet ik de zoom uitschakelen en werken op een afstand van ongeveer 5 cm. Dat vinden de meeste beestjes niet leuk

Ik denk erover om een speciale close-up-lens te kopen, maar moet even kijken of dat de investering waard is
quote:
Op zondag 5 september 2004 20:54 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Probeer dan hangende het spaarwerk wel zoveel mogelijk uit je huidige setup te halen. Een van de zegeningen van de digitale compact is dat er altijd meer mogelijk is dan je aanvankelijk voor mogelijk had gehouden. Voordeel van het grensverkennen is dat wanneer je een echt zwaar macrotuig in handen krijgt je er de meest waanzinnige prestaties mee verricht.
Voor insectenfotografie met name geldt dat er naast de technische mogelijkheden ontzettend veel van de machinist van de camera wordt gevergd. Datzelfde zie je ook terug bij het fotograferen van groter wild. Hoe lang die teletoeter ook is, zonder oefening haal je er bij lange na niet uit wat er in zit.
Tips Ouwesok. Geef ons tips
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21773766
quote:
Op zondag 5 september 2004 21:50 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Helaas....wil mijn A75-je goed functioneren in macrostand, dan moet ik de zoom uitschakelen en werken op een afstand van ongeveer 5 cm. Dat vinden de meeste beestjes niet leuk

Ik denk erover om een speciale close-up-lens te kopen, maar moet even kijken of dat de investering waard is
[..]

Tips Ouwesok. Geef ons tips
Ik werk het liefst dichtbij. Je kan je focus (die ik voor macro's handmatig instel) veel beter controleren en je hebt een mooie vage achtergrond.
De laatste foto die ik hier heb staan, deze dus, is genomen vanop ongeveer 6cm. Als je langzaam beweegt en door je camera kijkt zijn die beestjes een stuk rustiger, je kan makkelijk heel dichbij komen.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21774755
quote:
Op zondag 5 september 2004 20:54 schreef Ouwesok o.a. het volgende:
[..] .....Voor insectenfotografie met name geldt dat er naast de technische mogelijkheden ontzettend veel van de machinist van de camera wordt gevergd. Datzelfde zie je ook terug bij het fotograferen van groter wild. Hoe lang die teletoeter ook is, zonder oefening haal je er bij lange na niet uit wat er in zit.
Tja, hij heeft wel een pointe, Gutteguttegut. Mijn Tamron 90 mm 1:1 macro is een beest van een lens en wordt veel gebruikt door zowel Nikon als Canon gebruikers, maar zonder de nodige ervaring en oefening is het ook een beest om te temmen. De Nikon D70 (of Canon 300D) is in combinatie met deze lens bepaald een heerlijkheid, maar wel eentje waar je mee moet leren werken.
De foto's die Ouwesok maakt met zijn compact op macro-gebied tonen tevens maar weer eens aan dat je niet altijd zulk zwaar gereedschap nodig hebt.
Voor degenen die mijn macro-werk nog eens bij elkaar willen zien, een linkje:

http://www.borrie.ne1.net/jalbum/macros/index.html

Dit is een album in de stijl van Fok-portret-meeting.
Veel van de wat grotere onderwerpen zijn niet eens met de Tamron gemaakt, maar met de belachelijk voordelige Sigma 70-300 Apo Macro II lens. Die als voordeel heeft dat je lekker ver van het onderwerp kunt blijven.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 5 september 2004 @ 23:53:57 #92
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21776289
quote:
Op zondag 5 september 2004 21:50 schreef PdeHoog het volgende:
Tips Ouwesok. Geef ons tips
Probeer toch eens of je zo dicht bij een insect kunt komen, je gaat er wanneer je zwaarder geschut inzet alleen maar plezier van beleven. Zonder dit soort oefeningen kom je ook met de Tamron van Borelius niet ver (en met mijn Tokina 90mm macro ook al niet)
Voor de insecten geldt daarbij dat je ze moet leren kennen en begrijpen, een week of twee terug lukte het mij niet om een sprinkhaan fatsoenlijk te benaderen voorzover ik in staat was om ze te vinden. Nu ben ik daar alweer een stuk verder in.

Nog een hele flauwe tip, leer het kunstje op dieren die beperkt zijn in hun bewegingsruimte. Je hebt het seizoen mee, overal zitten momenteel de meest alleraardigste kruisspinnen die net als een echte Fok!ker de hele dag verbonden zijn met het web . Heel voorzichtig benaderen en je schiet er steeds betere platen van.

Een bloemlezing uit de wandeling van vanmiddag(Natuurpark Lelystad)

Kruis- tuin- en keukenspinblijft leuk


Een wants in een qua licht beroerde hoek. Toch maar even een poging gedaan, wantsen zijn hele goeie oefenbeesten omdat het niet bepaald de snelste insecten zijn


Een langpootmug die wel erg lang bleef zitten. Op zich geen wonder, de vier donkere poten komen uit de collectie van een hooiwagenspin die vanonder het blad de langpoot aan de eenzijdige lunchafspraak hield


Nog zo'n oefeninsect: de zweefvlieg. Niet te schuw, niet te mak, kortom goed te hebben, al helemaal omdat ie niet steekt


Dit stuk chagrijn had even geen webverbinding en zat op de brugleuning. Ging maar één opname goed alvorens het beestje weer snel terugging naar zijn web
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21776697
Ik zal deze week eens gaan spelen in een natuurgebiedje hier in de buurt Ouwesok . Heb toch nog een weekje vrij
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 september 2004 @ 00:26:02 #94
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21776964
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:12 schreef PdeHoog het volgende:
Ik zal deze week eens gaan spelen in een natuurgebiedje hier in de buurt Ouwesok . Heb toch nog een weekje vrij
Suc6 ermee en plezier met die week vrij. Zelf heb ik al ruim acht maanden aan een end doorgekacheld en ik zie tot aan eerste kerstdag nog geen ruimte voor vrije dagen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21777656
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:26 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Suc6 ermee en plezier met die week vrij. Zelf heb ik al ruim acht maanden aan een end doorgekacheld en ik zie tot aan eerste kerstdag nog geen ruimte voor vrije dagen
hmmmm...da's idd minder

Troost je, dit waren mijn eerste 2,5 week vrij waarbij ik ook ECHT vrij ben en niet hoef te studeren of zo in een 1,5 jaar tijd
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21779643
quote:
Op zondag 5 september 2004 17:54 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

doe er dan wat aan
Heb ik, in het vorige deel.. een aantal macro's van een handheld van Palm.
pi_21779850
quote:
Op zondag 5 september 2004 22:44 schreef Borelius het volgende:

[..]

Tja, hij heeft wel een pointe, Gutteguttegut. Mijn Tamron 90 mm 1:1 macro is een beest van een lens en wordt veel gebruikt door zowel Nikon als Canon gebruikers, maar zonder de nodige ervaring en oefening is het ook een beest om te temmen. De Nikon D70 (of Canon 300D) is in combinatie met deze lens bepaald een heerlijkheid, maar wel eentje waar je mee moet leren werken.
De foto's die Ouwesok maakt met zijn compact op macro-gebied tonen tevens maar weer eens aan dat je niet altijd zulk zwaar gereedschap nodig hebt.
Voor degenen die mijn macro-werk nog eens bij elkaar willen zien, een linkje:

http://www.borrie.ne1.net/jalbum/macros/index.html

Dit is een album in de stijl van Fok-portret-meeting.
Veel van de wat grotere onderwerpen zijn niet eens met de Tamron gemaakt, maar met de belachelijk voordelige Sigma 70-300 Apo Macro II lens. Die als voordeel heeft dat je lekker ver van het onderwerp kunt blijven.
Ik leer nog elke keer als ik met mn digicam aan de slag ga

Ik heb je album bekeken en vroeg me opeens af op jullie tijdens macro fotografie ook extra licht gebruiken?

KrulIJsbloem is hele mooie foto btw!!!!
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
pi_21781328
quote:
Op maandag 6 september 2004 08:33 schreef Gutteguttegut het volgende:
[..] Ik leer nog elke keer als ik met mn digicam aan de slag ga
Ik heb je album bekeken en vroeg me opeens af op jullie tijdens macro fotografie ook extra licht gebruiken? KrulIJsbloem is hele mooie foto btw!!!!
Die bloem oogste ook bij DPZ de nodige positieve recaties, en daar zijn ze superkritisch.

De foto's die ik nu in dat album heb staan zijn allemaal zonder flits gemaakt, maar ik ben van plan om een zogenaamde ring-flitser aan te schaffen, die schroef je als een filter voor op de lens en die zorgt voor een mooie egale verlichting en meer licht, dus kan het diafragma verder dicht en de scherpte-diepte (DOF) zal groter worden en dat is bij zo heel dichtbij echt prettig.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21781810
wat vinden jullie van mijn fotootjes?
pi_21782095
quote:
Op maandag 6 september 2004 11:32 schreef Yamyam het volgende:
wat vinden jullie van mijn fotootjes?
Die kat is leuk . De rest ben ik persoonlijk niet zo weg van
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf maandag 6 september 2004 @ 12:34:15 #101
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_21783070
quote:
Op donderdag 2 september 2004 17:38 schreef The_Frog het volgende:

[..]

Leuke foto. Volgens mij is het en of andere schildwants
Yep, je hebt gelijk. Volgens De Tuinsafari is het een 'Troilus luridus', en wel een larve van een groene schiltwants. (zonder Nederlandse naam)

Thx.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_21786090
tja.. ik gebruik ook wel eens macro functie. Wat vinden jullie ervan?

#1
vlinder op rug van gids (maleisie - nationaal park Mulu)
#2
een bloem (?) in botanische tuin in Kuala Lumpur
#3
een bloem (?) op het eiland ko pagh nagn in Thailand
  FOK!fotograaf maandag 6 september 2004 @ 15:30:00 #103
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_21786098
Soms geeft een beetje onscherpte een leuk effect:

#1
zoals deze 'draadloze' spiderwoman laat zien...


#2
Ook al is ze aan een scheerbeurtje toe, madam ziet er aardig uit!


#3
Een gecamoufleerd lid van de gewapende tuin-militie.


#4
Deze (overigens best wel grote) hommel had iets moeite met het hoofdstuk 'landen in coniferen'...


#5
.en heeft zo een minuut of vijf voor oud vuil gehangen. ...zeker een kloothommel...


#6
dan nog een beetje een vreemde dame... misschien is het wel een Theridion pictum, eentje uit de familie van kogelspinnen (tante van de Zwarte Weduwe...)

@ Borelius: (als FOK-insectoloog ) Heb jij enig idee wat 't is?


Je kan hier de * Grootbeeld * uitvoeringen
bekijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door CompuMess op 06-09-2004 15:35:58 (#1...) ]
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_21786817
woh compumess !! mooie fotos
Nummer 2 heeft helemooi sfeer ! vind ik ook de mooiste foto ..

Ik heb ook nog spinnetje in de aanbieding :

pi_21787899
Een zweefvlieg die net wegvloog


De voedselketen.... ergens onderaan.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21787947
quote:
Op zondag 5 september 2004 20:09 schreef johand het volgende:
@ LUAP

Allereerst bedankt voor je tips!!

Over die wazige achtergrond dat lukt vaak wel, maar alleen niet zo egaal en zwart?? zo springt je onderwerp er uit.
maar goed omdat ik een voorzet macrolens gebruik diopter 8 heb ik vaak te kampen met een zeer klein d.o.f daardoor moet ik al vaak naar f 8 of groter om het object geheel goed scherp te krijgen.
wel heb ik dan vaak te kampen met lichtgebrek dan! hoe doen jullie dat immers met een statief ben je je bewegingsvrijheid kwijt
Dat van dat zwarte? Dat is gewoon een kwestie van je flitster aanzetten en iets instellen van f16 bij 1/200 s. Doordat je dichtbij je onderwerp zit krijgt dat genoeg licht maar de achtergrond niet, die blijft dus zwart. Zelf vind ik het er een beetje onnatuurlijk uitzien maar dat is een kwestie van smaak.

Lichtgebrek, ja dat is een groot probleem. Als het niet anders kan zet ik de iso op 400 of zelfs 800 maar verder moet je roeien met de riemen die je hebt. Languit gaan liggen en ellebogen op de grond wil wel helpen.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  maandag 6 september 2004 @ 19:31:58 #107
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21788463
quote:
Op maandag 6 september 2004 19:07 schreef luap het volgende:

[..]

Dat van dat zwarte? Dat is gewoon een kwestie van je flitster aanzetten en iets instellen van f16 bij 1/200 s. Doordat je dichtbij je onderwerp zit krijgt dat genoeg licht maar de achtergrond niet, die blijft dus zwart. Zelf vind ik het er een beetje onnatuurlijk uitzien maar dat is een kwestie van smaak.

Lichtgebrek, ja dat is een groot probleem. Als het niet anders kan zet ik de iso op 400 of zelfs 800 maar verder moet je roeien met de riemen die je hebt. Languit gaan liggen en ellebogen op de grond wil wel helpen.
Onnatuurlijk is het idd wel, ik vind het wel aardig! je onderwerp komt zo wel goed uit.
idd iso opvoeren, of flitsen dus, alleen krijg ik die niet goed doorgelicht ( 8 cm op het onderwerp is te dichtbij voor mijn uitklapflits dan)
bedankt voor de tips!
Een digitale... + wat extra's
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 september 2004 @ 20:00:02 #108
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21789076
Voor het eeuwige lichttekort zijn voorzetlenzen trouwens nog wel je gunstigste partners, ze leveren hoegenaamd geen uittrekverlenging op. De tussenringen en converters die je op een SLR gebruikt zijn wat dat betreft kwalijker.
De reden dat je met voorzetlenzen toch in de lichtproblemen komt ligt hem in het verschijnsel dat je zelf met camera en al het licht afschermt.

Gebruik voorzetlenzen op een digitale compact altijd in combinatie met je langste brandpunt, voor enerzijds de gunstigste werkafstand i.v.m. licht en insectuele vluchtneigingen, anderszijds voor je mooiste scherpteverdeling.

Leer het kunstje met een niet al te sterke voorzetlens, bij voorkeur een +2. Beheers je die eenmaal lekker dan kun je de sterkere varianten aan en uiteindelijk zelfs gaan combineren.

De sok gebruikt momenteel zelf een +2, een +3 en een +4, waarbij die laatste eigenlijk nog maar twee insectensessies mee is geweestsub]het was behoorlijk wennen[/sub]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21791057
De laatste gebruik ik nou net het meest (+4). Ook is het leuk om het hele handeltje op elkaar te schroeven tot in mijn geval +7. Maar dan moet ik echt trillingsvrij zijn anders lukt er geen enkele foto.
  maandag 6 september 2004 @ 22:33:03 #110
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21792813
quote:
Op maandag 6 september 2004 20:00 schreef Ouwesok het volgende:
Voor het eeuwige lichttekort zijn voorzetlenzen trouwens nog wel je gunstigste partners, ze leveren hoegenaamd geen uittrekverlenging op. De tussenringen en converters die je op een SLR gebruikt zijn wat dat betreft kwalijker.
De reden dat je met voorzetlenzen toch in de lichtproblemen komt ligt hem in het verschijnsel dat je zelf met camera en al het licht afschermt.

Gebruik voorzetlenzen op een digitale compact altijd in combinatie met je langste brandpunt, voor enerzijds de gunstigste werkafstand i.v.m. licht en insectuele vluchtneigingen, anderszijds voor je mooiste scherpteverdeling.

Leer het kunstje met een niet al te sterke voorzetlens, bij voorkeur een +2. Beheers je die eenmaal lekker dan kun je de sterkere varianten aan en uiteindelijk zelfs gaan combineren.

De sok gebruikt momenteel zelf een +2, een +3 en een +4, waarbij die laatste eigenlijk nog maar twee insectensessies mee is geweestsub]het was behoorlijk wennen[/sub]
Kort geleden heb ik de Raynox DCR-250 Super Macro/Close-up lens deze lens levert een vergroting van 2.5x wat neer komt op een diopter 8+ ofzo
dit is idd bij veel, vooral grote insecten overkill. Door deze zware + diopter is er met deze lens al scherp te stellen rond 10 cm @ full tele. (300 mm) en dat is dus ook vaak bij insecten te dichtbij.
Aangezien ik deze lens net tot mijn beschikking heb ben ik nog druk aan het experimenteren. maar vooral het minieme D.O.F is lastig om goed scherp te stellen. Veel oefen dus voor mij de komende periode!

Een digitale... + wat extra's
pi_21793082
'k Ben vandaag op avontuur geweest in een vochtig heideveld. Veel plaatjes geschoten maar zoals gewoonlijk weinig echt goed. De wind is een behoorlijke spelbreker geweest en tijdens het middag uur vliegen de beestjes nog sneller en zijn ze nog alerter. Ppfffff. Zweetdruppels overal
Ben zo gek geweest om meer dan een half uur, op de buik liggend, te proberen een aantal graafwespen bij hun arbeid te snappen. Niet dus. Ik denk dat ik er maar eens een opstelling voor moet maken. En dan op afstand de camera bedienen.


De meeldraden van een toorts (soort??) Prachtig dat oranje van de meeldraad met die paarse haren


Deze zweefvlieg kwam even snoepen terwijl ik aan het fotograferen was.


Geen macro. De parasolzwam heeft zo'n groot vruchtlichaam dat ie niet over het hoofd is te zien.


Dat vind deze vlieg ook.


Dit plantje vind je er ook. Het eet vliegen.

Verder nog een plaatje van een strelitzia.


[ Bericht 0% gewijzigd door The_Frog op 06-09-2004 23:09:22 ]
pi_21793709


gemaakt in oostenrijk met een 10D + sigma 50mm ex macro (of iets in die richting)
pi_21804602
Vlieg


Bij


en deze was goed voor 'raad het plaatje' ... iemand een idee?

het is het oog van een vlinder
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21804644
Ik had ook nog een spin, die net een hapje had gevangen


Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21808914
Ik vond deze wel goed gelukt...zat vanmiddag bij ons in de tuin...

pi_21810321
De volgende foto van HetGeleTeken zal zijn binnenin het oog van een insect (geintje).

De libelle lijkt een broertje van degene die ik een paar maanden geleden heb gepost, helaas is die nu niet meer te benaderen, dus vooruit dan nog maar een keertje:



Dit vind ik zelf een van mijn beste macro's dit jaar. Ik denk dat ik deze maar eens ga uitprinten en ophangen. Maar die van jou mag er ook zijn hoor!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21811348
die is idd wel knap

De knapste die ik dit jaar heb genomen, vind'k degene van een aantal post terug.
Als ik deze week nog tijd heb kan ik mijn MPE-65 lens ophalen. Deze heeft een 5x factor dus, wieeweet, volgende week het binnenoog van een insect
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21811817
Hier nog een totaal shot, en een spinnetje iets verderop....


pi_21812949
@HetGeleTeken: mooie actie, die twee duiven!

@lastig:
Ja dat is lastig, zo'n glimmende snavel, ben bang dat daar nu niet veel meer aan te doen is. Voor de volgende keer heb ik wel een tip, eerst de camera instellen op het lichtere deel van de volgel, dan wordt de rest wel wat donkerder, maar daar is achteraf nog wat aan te doen (indien nodig).

Wat betreft de zeearend, die is gemaakt met een Sigma 70-300 Apo Macro Super II op een Nikon D70. Ik blijf me verbazen over deze lens, het is mijn goedkoopste lens en ik ga hem steeds meer waarderen. Heel veel van mijn macro-foto's, ook de recent nog geplaatste LIBELLE is met deze lens gemaakt, en dat is echt een heel andere foto!!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21812999








pi_21814358
@RuDe1234:
Ik ben helemaal verstomd door je begeleidende teksten, maar je foto's zijn gelukkig veel sprekender!

Nummer 3 (Kaneelwants / corizus hyoscyami) en 5 (vette kruisspin) zijn erg leuk.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21814916
Ik wil er voortaan best wat bij schrijven hoor...alleen weet ik niet of dat wat toevoegt . Ik heb zelf weinig verstand van de namen van die beesten. Ik vroeg me wel af hoe dat rode beestje heette...nu weet ik het...bedankt!
pi_21814975


Fu Yong Hai anyone?
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21815652
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 23:05 schreef RuDe1234 het volgende:
Ik wil er voortaan best wat bij schrijven hoor...alleen weet ik niet of dat wat toevoegt . Ik heb zelf weinig verstand van de namen van die beesten. Ik vroeg me wel af hoe dat rode beestje heette...nu weet ik het...bedankt!
Til er niet te zwaar aan, ik ben af en toe een pestkop! Maar je zou bijvoorbeeld kunnen vertellen waar je de foto gemaakt hebt, wanneer en bepaalde zaken die je op dat moment opvielen, waarom je de foto meende te moeten nemen. Dat kan wel degelijk van toegevoegde waarde zijn bij een foto.
Zeker op een forum als dit!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21816017
quote:
Op maandag 6 september 2004 15:29 schreef lastig het volgende:
tja.. ik gebruik ook wel eens macro functie. Wat vinden jullie ervan?

#1 [afbeelding]
vlinder op rug van gids (maleisie - nationaal park Mulu)
Gaaf maar ik zou deze croppen zodat je alleen de trui + vlinder en niet de stenen ziet. Flink stuk weghalen dus. Die trui vormt een leuke achtergrond, de kleuren zijn goed.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21818640
@lastig:
Ik was het glad vergeten, maar de opmerking van Nachtmerrie is exact wat mijn eerste gedachte was, je moet dat beslist eens doen en dan hoef je alleen maar de gewijzigde foto over de oude heen te zetten, dan zien we het resultaat direct, ik ben zo vrij geweest een voorzetje te doen, maar ben erg benieuwd naar jou versie, want een ander voordeel is natuurlijk dat ie meteen een stuk groter kan i.v.m. 550 pixels!

...niet geschoten is altijd mis...
pi_21831582


Spin.




En een crop. Yuck!

Gemaakt met een 200mm lens. Ik heb geen macro lens en die ga ik voorlopig ook niet kopen als ik dit zo zie..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2004 @ 13:50:26 #128
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_21837979

#1
...loop je langs je vijver, zie je vanuit je ooghoek dit beessie zitten...
Het gaat hier om 10 échte milimeters vuurbuiksalamander, onder water én netjes buiten bereik van statieven of andere stabiliserende hulpmiddelen... de rotzak!



#2
Distel, groeit op een plek waar ook wel eens honden lopen...



#3
Kruisspin in 't zonnetje.



#4
Crop van een collega van vorige spin, geen mooie macro, maar wel leuk om eens goed naar de onderkant van zo'n spin te kijken. Wat mij opviel is het kleine slurfje in het midden... ...is de spin dan toch familie van de olifant..??


Foto's zijn gemaakt met een Canon PS Pro1, zonder statief.

Je kan hier de * Grootbeeld * uitvoeringen bekijken.
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_21838560
Nr 3 is gaaf
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21838949
Gadverdamme
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21838997
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:35 schreef American_Nightmare het volgende:
Gadverdamme
Wat is het probleem?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21839055
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:37 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Wat is het probleem?
Smerig die spin.. ik vond die van mij al goor maar deze...
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2004 @ 16:03:35 #133
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_21840662
@ PdeHoog: Thanx!

@ American_Nightmare : Het is toch gaaf man, om zo'n spin eens van dichtbij te bekijken!
Enne... zolang ze niet op je bord zitten, valt het allemaal toch wel mee?
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_21840980





Deze had zich wat verdekt opgesteld, maar hij/zij is toch gesnapt.








Allen genomen met een +2 close-up filter
pi_21841055
Ah.....je hebt je weer uitgeleefd Oceanonix . Die eerste is gaaf
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21841922
Gisteren weer eens op safari in de tuin, wat er zoal te zien is op en aan mijn zonnebloemen:

[1] Fleurig en kleurig



[2] Een wants die kiekeboe speelt



[3] Het hart van een zonnebloem

...niet geschoten is altijd mis...
pi_21842026
Netjes Borelius. Lekkere kleuren ook . Ik vind die tweede wel leuk
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21843068
Ja, dank je !
Ik vond deze serie qua kleur nog echt volop zomers, misschien voor het laatst dit jaar?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21843375
quote:
Op donderdag 9 september 2004 16:03 schreef CompuMess het volgende:
@ American_Nightmare : Het is toch gaaf man, om zo'n spin eens van dichtbij te bekijken!
Enne... zolang ze niet op je bord zitten, valt het allemaal toch wel mee?
Op de een of andere manier heb ik het niet op spinnen. Ook toen ik "mijn" spin in close up had. Ik was heel aandachtig aan het focussen en opeens beweegt dat beest en tegelijkertijd voelde ik wat op m'n arm kriebelen. Ik schrok me rot
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 9 september 2004 @ 21:00:47 #140
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21846414
Ook weer eens een maco van mij!
Dit keer creatief met een simpel vergrootglas!


comments welkom!

Een digitale... + wat extra's
pi_21847406
@Borelius, die tweede is echt super, mooie kleuren, leuk onderwerp!

@Johand, mooie zonnebloem (?). Simpel vergrootglas voor de lens houden, dat klinkt als een mooie, goedkope en prima manier om macrofoto's te maken. En dat je er fraaie plaatjes mee kunt maken is hier net bewezen

Hier nog drie foto's van het weekend,

Wants of iets wat daar op lijkt, (90mm macro op f/8, iso 800 een stop 'gepushed' in software.



Dode sprinkhaan, volgens mij vastgeschimmeld (is dit wel een werkwoord ) of zo



Deze kwam ik ook nog tegen maar het valt niet mee om er een fatsoenlijke foto van te maken, dit is een verkleinde 1800 x 1300 pixel crop uit de totale foto. 300mm op f5.6 bij 1/1600 seconde. Dit ga ik nog een keer proberen als het weer goed blijft en dan maar hopen op meer geluk!

voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21847648
een vouwelijk Bont Zandoogje kijkt naar de camera.

Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21847706
@Luap
Onder die omstandigheden, is foto 3 zeer fraai gelukt.
Dat van die sprinkhaan is heel apart, als je het niet verteld had, zou niemand het waarschijnlijk gezien hebben. Hij zat wel lekker stil natuurlijk !
En dan de eerste, heerlijke pastel-kleurtjes, had een fractie minder licht mogen hebben denk ik.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21851881
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:16 schreef Borelius het volgende:
Gisteren weer eens op safari in de tuin, wat er zoal te zien is op en aan mijn zonnebloemen:

[1] Fleurig en kleurig

[afbeelding]

[2] Een wants die kiekeboe speelt

[afbeelding]

[3] Het hart van een zonnebloem

Dat ziet er wel strak uit!
Welke camera enzo heb je hiervoor gebruikt?


[afbeelding]
pi_21853396
@Takkesteeg:
Nikon D70 met Tamron 90 mm F2.8 macro 1:1 . Deze lens is een genot voor dit genre fotografie, is ook verkrijgbaar voor Canon liefhebbers en kan ook op een analoge camera uitstekend uit de voeten.
...niet geschoten is altijd mis...
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:11:13 #146
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21863430
[quote]Op donderdag 9 september 2004 21:47 schreef luap het volgende:

@Johand, mooie zonnebloem (?). Simpel vergrootglas voor de lens houden, dat klinkt als een mooie, goedkope en prima manier om macrofoto's te maken. En dat je er fraaie plaatjes mee kunt maken is hier net bewezen
/quote]

klopt een zonnebloem
Ik wou idd even laten zien, voor de mensen met een minder gevulde portemonnee dat je niet altijd een dure macrolens nodig hebt om leuke foto's te maken. Maar dat je met een beetje creativiteit een heel eind kan komen.

Een digitale... + wat extra's
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:30:59 #147
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21863770
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:57 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
een vouwelijk Bont Zandoogje kijkt naar de camera.

[afbeelding]
leuke foto!
Jammer echter dat het bovenste deel van de vleugel niet scherp is.
verder zeer goed gelukt!
Een digitale... + wat extra's
pi_21866812
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:30 schreef johand het volgende:

[..]

leuke foto!
Jammer echter dat het bovenste deel van de vleugel niet scherp is.
verder zeer goed gelukt!
De ogen zijn scherp, en met de extension die ik gebruik heb ik maar een scherptediepte van een halve cm. Je moet dan keuzes maken, ofwel de vleugel ofwel de ogen
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  vrijdag 10 september 2004 @ 22:33:34 #149
103231 johand
'KLIK" ik heb je
pi_21869959
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 20:09 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

De ogen zijn scherp, en met de extension die ik gebruik heb ik maar een scherptediepte van een halve cm. Je moet dan keuzes maken, ofwel de vleugel ofwel de ogen
Goede keuze!
wat voor extension gebruik je dan?
Een digitale... + wat extra's
  zaterdag 11 september 2004 @ 20:39:44 #150
44275 jointmuts
First smokem Then Killem
pi_21887370
schijnbaar worden dit macro foto's geacht omdat me andere topic gelijk op slot geramt is. Ik persoonlijk vind het geen macro's maar goed.

Foto's zijn niet van superkwaliteit omdat zon niet in de rug stond maar ja... dit was de beeste plaats om ze te fotograveren. Ik heb in totaal 3 foto's genomen over 2 dagen heen. Ik vond het zelf enorm moeilijk om er uberhaupt 1 op te krijgen.

Zie hier het resultaat.

1


2


3


4 crop van foto 3

First Smokem Then Killem
pi_21887501
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 22:33 schreef johand het volgende:

[..]

Goede keuze!
wat voor extension gebruik je dan?
Ik gebruik een canon Extension tube 25mm EF II
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21887932
ik ben deze zomer ook wat begonnen met wat macro foto's maken
Canon A 60



Ik heb helaas niet echt veel ruimte voor foto's en moet ze comprimeren.
Commentaar is welkom
onder
pi_21888011
Wil je je foto's ff kleiner maken dit geldt trouwens voor iedereen waarvan de foto's groter dan 550 pixels breedt zijn, dit is nl de max breedte op dit forum. Alvast mijn hartelijke dank.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2004 @ 21:17:07 #154
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21888132
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 21:08 schreef Haanibal het volgende:
Ik heb helaas niet echt veel ruimte voor foto's en moet ze comprimeren.
Commentaar is welkom
Misschien wanneer je even van afmetingen verandert naar maximaal 550px kun je veel meer plaatjes op je webspace kwijt

Wel foto trouwenzzzz
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21890121
Whieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Vandaag eens een echt gave macro-opname gemaakt met mijn A75

"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 11 september 2004 @ 22:59:10 #156
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21890147
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:57 schreef PdeHoog het volgende:
Whieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Vandaag eens een echt gave macro-opname gemaakt met mijn A75

[afbeelding]
Zie je wel, het kan wel
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21890248
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:57 schreef PdeHoog het volgende:
Whieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Vandaag eens een echt gave macro-opname gemaakt met mijn A75

[afbeelding]
Die is helemaal top
pi_21890421
Ja, ja, PdeHoog, dat is een hele beste!
Wat is deze vorm van fotografie dan ook heerlijk, nietwaar!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21890552
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:59 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zie je wel, het kan wel
Het was een kwestie van stapsgewijze benadering en steeds een plaatje schieten :'). Ding is vijf keer weggevlogen en kwam elke keer terug op precies dezelfde plek. Geduld is een keuze :')

btw: thnx
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21891296
WOW PdeHoog wat een plaaaaatje!!!!

Ik heb vandaag wat winkels in Hoorn afgelopen (wel 2) om te vragen naar een opzet lens om mijn DSC-S50 nog betere macros te laten maken.
Maar helaas...

Dus als iemand iets weet voor een 37mm draad....
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 00:15:13 #161
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21891705
Misschien een tipje voor morgen: De spinnen hangen er prachtig bij momenteel. Ze blijven alleen errug slecht in je scherptediepte hangen. Maar kijk eens naar die kleuren



Canon G5 Voorzetlens +3
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21891773
Ik heb geprobeerd spinnen te vinden, maar weet niet zo goed waar te zoeken. Tips voor plekken waar te kijken, Ouwesok?

Misschien dat ik morgen eens met mijn OM-2 op pad ga . Daar heb ik ook een macro-lens voor.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21891822
Het lijkt zo simpel een spin fotograferen, toch valt het telkens weer tegen, hoewel deze aardig is ben ik er toch niet voor 100% tevreden over:



Zijn oogjes staan er wel mooi op.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 00:22:15 #164
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21891835
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:18 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb geprobeerd spinnen te vinden, maar weet niet zo goed waar te zoeken. Tips voor plekken waar te kijken, Ouwesok?

Misschien dat ik morgen eens met mijn OM-2 op pad ga . Daar heb ik ook een macro-lens voor.
Deze hangen allemaal in de Oostvaardersplassen. Ook in andere natuurgebieden wemelt het van de spinnen, gewoon struikjes afzoeken dat iedereen je voor gek verslijt moet je maar incassren met de gedachte dat iedereen NIET met mooie spinnenplaatjes thuiskomt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21891893
Alle spinnenfoto's die ik tot nu toe heb gemaakt, waren gewoon in mijn achtertuin. Het wemelt ervan, de grootste heeft momenteel een lijf van bijna 2 cm en dan bedoel ik dus echt alleen het lijfje!!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21891998
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:26 schreef Borelius het volgende:
Alle spinnenfoto's die ik tot nu toe heb gemaakt, waren gewoon in mijn achtertuin. Het wemelt ervan, de grootste heeft momenteel een lijf van bijna 2 cm en dan bedoel ik dus echt alleen het lijfje!!
Ik ga morgen ook maar eens ff spelen in de achtertuin, spinnen zat
Vorige week was het trouwens uitzoeken in het natuurpark, elk bruggetje was een waar drama voor diegenen die bang zijn voor spinnen. Ik zal morgen 'ns kijken of er wat postbaars bijzit.

moet trouwens ook nodig weer 'ns onkruid wieden in mijn tuin, het kietelt zo onder mijn oksels
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 00:36:11 #167
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21892047
Ik had er vandaag eentje tussenzitten die ik al aardig in de richting vond komen. Voor de gein combineerde ik een +3 voorzetlens met een +2 voorzetachromaat, bond het hele zoodje op de G5 en schoot daarmee de volgende


Het kopje heb ik nog even gecropt, en dat levert dit plaatje op:


Scherpstellen op de ogen dus
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21897548
Nog wat van gister



"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 11:17:02 #169
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21897813
Ook nog wat van gisteren. Het fotograferen van kleinwild begint alweer redelijk in de vingers te komen . Alle beesten werden in de Oostvaardersplassen vereeuwigd.

We beginnen met deze goedlachse weps


Een strekspin die in werkelijkheid een stuk minder rustig was dan het plaatje suggereert, hij(m/v) moest steeds even weg omdat zich een prooi meldde. Tussen de vliegjes in nam ie echter steeds zijn karakteristieke houding aan.


Een enkele keer loop je een dergelijke zwaar verchroomde 'sjonniekever' tegen het lijf.


Misschien kan Borelius mij uit de doeken doen wat dit voor een insect is. Als je hem niet ziet landen vind je hem simpelweg niet omdat ie van een afstandje niet eens op een insect lijkt.


Wat is er leuker dan een voorzetlens Juist, twee voorzetlenzen Portretje met een +3 en een +2 in serie geschakeld. Het resultaat viel me ontzettend mee


Dan de libellen. Vorige week er nog niet in geslaagd om er eentje fatsoenlijk in beeld te krijgen. De wandeling van gisteren had meer succes. Je leert je pappenheimers gaandeweg wel kennen.


Te groot voor de scherptediepte


En nog een schot met de S1 in zijn uiterste telestand. Riant buiten de vluchtafstand, alleen voor de detaillering kan de S1 nog wel een voorzetlens gebruikenik weet inmiddels wat het adapter kost....


Een andere prooi voor de S1 was dit klapwiekende houtskooltekeningetje dat bijzonder schuw was, en dan is een ding van omgerekend 380mm best wel aangenaam
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21897938
Oe...netjes Ouwesok . Die 10x zoom van die S1 is best lekker . Het is alleen jammer van die 3MP, anders was ik er ook achteraan gegaan
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_21901992
Zoals reeds uit den treure gemeld heb ik op de afgelopen Doesburgmeet onder leiding van Herr Sock het nodige gescoord.
Hierbij was ook een leuke voorzetlens
De lens vermeld de tekst INFO VARIABLE ZOOM CLOSE-UP LENS JAPAN
en werd voor de verandering geleverd met lensdop en een een indrukwekkend gevoerd houdertje met de tekst Macroverter
op de 50mm geschroefd kun je met een OM10 leuke plaatjes maken, met als nadeel dat je soms wel erg dichtbij moet komen en het scherptegebied is wat klein.
Maar na enig digitaal nabewerken durf ik mijn eerste schreden op het Macrogebied wel te posten hier:

Is dit wel een macro? in ieder geval vind ik het een geslaagde plaat en ik moet hem toch ergens kwijt


Een hommelbipsje


een bevolkte bloem
(oorwurm noemen ze dat geloof ik, maar de afwezigheid van een gehooroorgaan doet mij twijvelen)


Spin


nog een keer maar dan anders


vlindertje (erggggg klein)


klein wit rupsje


vlindertje


nog 'n hommelbipsje
pi_21902701
hello
Hier weer 2 van mijn creaties,

Ik heb gekeken in de FAQ maar het resize tooltje van I-marco is er helaas niet meer.
Dan maar even de links om de layout te sparen

http://picserver.org/view_image.php/RC73XK9PE01N

http://picserver.org/view_image.php/2M6U7P7T80J1

Weet iemand een handig (gratis?) tooltje
onder
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 15:41:27 #173
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21903298
quote:
Op zondag 12 september 2004 15:07 schreef Haanibal het volgende:
hello
Weet iemand een handig (gratis?) tooltje
Irfanview, kan het zelfs in een batch
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21903357
quote:
Op zondag 12 september 2004 15:07 schreef Haanibal het volgende:
hello
Hier weer 2 van mijn creaties,

Ik heb gekeken in de FAQ maar het resize tooltje van I-marco is er helaas niet meer.
Dan maar even de links om de layout te sparen

http://picserver.org/view_image.php/RC73XK9PE01N

http://picserver.org/view_image.php/2M6U7P7T80J1

Weet iemand een handig (gratis?) tooltje
komt die weer met zijn http://www.irfanview.net/ gratuit
ik blijf het voor resizen en cropwerk het fijnste en snelste tooltje vinden, vooral fijne batch optie als je een hele berg wil terugpompen naar 550
voor de rest gebruik ik PS
pi_21903389
ik typ weer eens te langzaam
pi_21904268
quote:
Op zondag 12 september 2004 15:41 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Irfanview, kan het zelfs in een batch
Mercikes
onder
pi_21906951
Ik heb een insectenboek
maar toch zijn de benamingen onder voorbehoud

Een mannelijk Bont Zandoogje (te zien aan de stipjes op de vleugel) ...


... kijkt naar de camera ...


... en blijft mooi zitten als ik heel dicht in de buurt kom, wel steeds z'n oog op de camera gericht.


De kruisspin heeft iets lekkers in haar web gevonden


Geen idee waar deze jonge dambordvlieg gezeten heeft, maar die witte puntjes zijn geen stof op de lens


Een jonge Roodwangbromvlieg.


Ik heb geen idee wat die vloeistof achtige substantie aan deze vlieg's mond is ...


... beter te zien van dichtbij
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21910400
quote:
Op zondag 12 september 2004 15:44 schreef Bowiefan het volgende:
[..]
komt die weer met zijn http://www.irfanview.net/ gratuit
ik blijf het voor resizen en cropwerk het fijnste en snelste tooltje vinden, vooral fijne batch optie als je en hele berg wil terugpompen naar 550
Anders was ik er mee gekomen, voor dat doeleinde (en nog veel meer tegenwoordig) is dit de prefecte tool, klein, compact eenvoudig in de bediening en 100% freeware!!

Wellicht een klein stukje in het Fotografie How To topic, Ouwesok?

[ Bericht 6% gewijzigd door Borelius op 12-09-2004 21:12:44 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21910438
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Ik heb geen idee wat die vloeistof achtige substantie aan deze vlieg's mond is ...
Vliegenkwijl

Verder gave foto's hoor, je wordt met de dag beter!

En vandaag kwam ik deze prachtige pijlstaartrups tegen, die uiteindelijk een kolibri-vlinder wordt:



[ Bericht 13% gewijzigd door Borelius op 12-09-2004 21:18:14 ]
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 22:40:15 #180
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21913010
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:03 schreef Borelius het volgende:

[..]

Anders was ik er mee gekomen, voor dat doeleinde (en nog veel meer tegenwoordig) is dit de prefecte tool, klein, compact eenvoudig in de bediening en 100% freeware!!

Wellicht een klein stukje in het Fotografie How To topic, Ouwesok?
Ik heb daar eigenlijk andere plannen voor, moet alleen nog even het juiste format vinden.

Intussen ben ik zwaar want photobucket ligt eruit. Mijn vanmiddagse oogst mag dus even tot morgen blijven liggen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21913712
Ik wacht in spanning af (op beide zaken)!

Ik was vandaag even op je foto-site. Een aantal macro's daar zijn echt aan vervanging toe denk ik. Veel van je foto's in het macro-forum zijn stukken beter, maar ja, tijdgebrek om onderhoud te doen zal ook hier wel debet aan zijn?
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 23:21:17 #182
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21914132
quote:
Op zondag 12 september 2004 23:07 schreef Borelius het volgende:
Ik was vandaag even op je foto-site. Een aantal macro's daar zijn echt aan vervanging toe denk ik. Veel van je foto's in het macro-forum zijn stukken beter, maar ja, tijdgebrek om onderhoud te doen zal ook hier wel debet aan zijn?
Ik moet daar inderdaad nog eens goed huishouden, net als op de site van mijn lieve wederhelft.

En dat van die tijd had je ook goed geraden
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 13 september 2004 @ 00:45:08 #183
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21915931
Het insect voor de Utrechter: De Wàànts



't waren de enige dieren die vanmiddag nog een beetje fatsoendelijk bleven zitten, mits op een niet al te hoge brandnetel
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 13 september 2004 @ 16:17:39 #184
101983 exile0000
mad scientist
pi_21925532
En dan hier eindelijk een van de foto's met mijn nieuwe Canon Powershot S1 IS:

Leuke compositie:



Voorbeeld van scherptediepte gebruiken:



Misschien niet echt macro:


[ Bericht 6% gewijzigd door exile0000 op 13-09-2004 18:54:53 (overgezet op imageshack) ]
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21930274
@Exile0000
Foto 2 en 3 zijn beste sfeervolle foto's maar zelfs de roos zou ik geen macro-opname willen noemen. De eerste, het vliegje op het raam is een twijfelgeval. Maar laat dit je alsjebleift niet afschrikken, maar stimuleren gewoon eens stapje dichterbij te doen, ga gewoon eens op zoek naar het uiterste in je camera.
Ik ben benieuwd naar je volgende bijdrage!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21931164
Als je de andere foto's in dit topic bekijkt mag je wel een stap (of 2) dichter gaan staan, benader de vlieg (en andere insecten) langzaam en probeer ze niet al te direct aan te kijken.
Je zal dan zelf verstelt staan van de details die je te zien krijgt

uit topic nr 9:
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  dinsdag 14 september 2004 @ 08:14:29 #187
101983 exile0000
mad scientist
pi_21939684
quote:
Op maandag 13 september 2004 19:58 schreef Borelius het volgende:
@Exile0000
Foto 2 en 3 zijn beste sfeervolle foto's maar zelfs de roos zou ik geen macro-opname willen noemen. De eerste, het vliegje op het raam is een twijfelgeval. Maar laat dit je alsjebleift niet afschrikken, maar stimuleren gewoon eens stapje dichterbij te doen, ga gewoon eens op zoek naar het uiterste in je camera.
Ik ben benieuwd naar je volgende bijdrage!
Er zit ook geen echte macro-functie op mijn camera. Misschien wil Ouwesok of Rique verklappen hoe hij zo'n beessie van dichtbij scherp krijgt met een S1IS, want ik vind het knap lastig... (Als ik de zoom gebruik krijg ik ze met MF niet echt meer scherp...)

Trouwens ook wel een hoge drempel als foto-leek meteen op het macro-topic posten....
Gelukkig gaan katten me beter af (kijk maar op het kattenfoto-topic in Flora en Fauna)
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21940161
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 08:14 schreef exile0000 het volgende:

[..]

Er zit ook geen echte macro-functie op mijn camera. Misschien wil Ouwesok of Rique verklappen hoe hij zo'n beessie van dichtbij scherp krijgt met een S1IS, want ik vind het knap lastig... (Als ik de zoom gebruik krijg ik ze met MF niet echt meer scherp...)

Trouwens ook wel een hoge drempel als foto-leek meteen op het macro-topic posten....
Gelukkig gaan katten me beter af (kijk maar op het kattenfoto-topic in Flora en Fauna)
Blijven oefenen. Dan krijg je ze vanzelf scherp.
  dinsdag 14 september 2004 @ 09:25:00 #189
101983 exile0000
mad scientist
pi_21940215
Blijven oefenen zal ik zeeeeer zeker doen. Spinnetjes genoeg in de tuin waar je lekker dichtbij kan komen. Hoewel ze het soms toch op een lopen zetten. Laatst liet een spin zich spontaan uit zijn web vallen om te ontsnappen aan mijn opdoemende lens...
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21940976
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 08:14 schreef exile0000 het volgende:
Er zit ook geen echte macro-functie op mijn camera. Misschien wil Ouwesok of Rique verklappen hoe hij zo'n beessie van dichtbij scherp krijgt met een S1IS, want ik vind het knap lastig... (Als ik de zoom gebruik krijg ik ze met MF niet echt meer scherp...)
Aangezien ik er sinds afgelopen vrijdag ook 1 heb en afgelopen weekend samen met Ouwesok de natuur in ben geweest [spam] resultaten zijn voornamelijk te vinden hier: Mooie plekjes dicht bij huis en hier: fotografie slowchat #3 [/spam], kan ik ook wel iets van een antwoord proberen te formuleren. (wat niet klopt zal dan wel gewijzigd/aangevuld worden)
Als je de zoom NIET gebruikt kun je tot heel dichtbij (5-10 cm) het te vereeuwigen onderwerp scherp krijgen.
Als je de zoom volledig gebruikt wordt het al een stuk lastiger en moet je een heel eind uit de buurt blijven om iets nog scherp te kunnen krijgen (grofweg een meter)
Ik zou zeggen schiet je kaartje eens vol in je huiskamer en prober eens wat, daar leer je uiteindelijk het meest van
lekker cameratje hè
  dinsdag 14 september 2004 @ 10:41:03 #191
101983 exile0000
mad scientist
pi_21941239
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 10:22 schreef Bowiefan het volgende:
Aangezien ik er sinds afgelopen vrijdag ook 1 heb ...
Lucky you!
quote:
Als je de zoom NIET gebruikt kun je tot heel dichtbij (5-10 cm) het te vereeuwigen onderwerp scherp krijgen.
Dat doe ik voornamelijk. Zonder zoom kan de MF idd heel dichtbij komen. Maar zo zit ik met de lens echt praktisch tegen het onderwerp aan. Geen probleem tot dusver met spinnetjes
quote:

Als je de zoom volledig gebruikt wordt het al een stuk lastiger en moet je een heel eind uit de buurt blijven om iets nog scherp te kunnen krijgen (grofweg een meter)
Juist ja, als ik inzoom kan de MF niet dichterbij dan ong 1 meter. Plus natuurlijk minder licht -> langere sluitertijd -> meer risico van onscherpte, maar goed...

Wat ik probeer is het onderwerp zo groot mogelijk in beeld te krijgen. Tot dusver is het meest succesvol zonder zoom er bovenop gaan zitten. Als ik inzoom op zo'n klein beessie is ie niet scherp te krijgen, dus kan ik de zoom helemaal niet gebruiken om ze wat groter in beeld te krijgen? Zo groot als in dit topic anderen lukt, gaat echt niet. Maar goed, hun camera kan geschikter zijn natuurlijk. Mijn tele is geschikter voor het ongestoord fotograferen van mensen en dergelijke op afstand.
quote:
lekker cameratje hè

Jaahaa, lekkerrrr hoorrrr
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21941566
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 10:41 schreef exile0000 het volgende:
Wat ik probeer is het onderwerp zo groot mogelijk in beeld te krijgen. Tot dusver is het meest succesvol zonder zoom er bovenop gaan zitten. Als ik inzoom op zo'n klein beessie is ie niet scherp te krijgen, dus kan ik de zoom helemaal niet gebruiken om ze wat groter in beeld te krijgen? Zo groot als in dit topic anderen lukt, gaat echt niet. Maar goed, hun camera kan geschikter zijn natuurlijk. Mijn tele is geschikter voor het ongestoord fotograferen van mensen en dergelijke op afstand.
Dat is inderdaad het doel de beesten zo groot mogelijk in beeld...
Maar inderdaad, sommige apparatuur is gewoon geschikter voor dit werk als andere apparatuur.
Mijn hier geposte foto's eindje terug zijn dan ook nog met analoog spul gemaakt.
Die wààànts van ouwesok eindje terug heeft die met de G5 gemaakt met voorzetlens ( actiefoto: Fotowedstrijd September deel 2 !!! ), ik heb hetzelfde beest ook nog met de S1 geprobeerd, maar dat is niet veel geworden, had gruwelijk veel moeite met scherpstellen en de wind werkte ook niet mee.

Voor de S1 is trouwens ook een lensenhouder te krijgen, maar daar kan ouwesok je vast meer over vertellen wat je er dan meer bij nodig bent om leuk macro's te kunnen maken.
  dinsdag 14 september 2004 @ 11:29:04 #193
101983 exile0000
mad scientist
pi_21942128
Pffff, ik ga eerst eens leuke foto's maken (en veeeeeeeel) met wat ik nu heb.
Voorlopig genoeg geld uitgegeven:
*Powershot S1
*80 GB harddisk voor mijn fotootjes
*USB2.0 kaart voor lekker snel
*kaartlezertje
*cameratas
*2x4 NiMH AA-tjes voor de power 2300 mAh
*lader voor het opladen van de AA-tjes
*256MB CF-kaartje
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21942926
wat heeft u voor die 256 geschoven (en waar gehaald?) moejk ook nog hebb'n
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:16:51 #195
101983 exile0000
mad scientist
pi_21943001
www.4launch.nl (studenten uit Eindhoven)
Ik ben maar voor de SanDisk Ultra-II gegaan, die was 52 euri
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:18:04 #196
101983 exile0000
mad scientist
pi_21943019

Merk Soort Specificatie Prijs
Kingston Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) ¤ 27.50
Kingston Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) Elite Pro ¤ 37.00
SanDisk Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) ¤ 41.00
SanDisk Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) Ultra II ¤ 52.00
Sweex Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) ¤ 38.50
Sweex Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) Ultra ¤ 50.50
TakeMS Geheugen 256MB Compact Flash Card (CF) ¤ 27.00

"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21943081
hmfzzz, ik hou niet van winkels zonder voorraad en afhaalbalie, ik zoek nog ff verder
  dinsdag 14 september 2004 @ 12:24:57 #198
101983 exile0000
mad scientist
pi_21943131
Daardoor zijn ze wel lekker goedkoop en omdat ze voor mij vlakbij zijn, vind ik het wel makkuluk...
Maar ik geloof dat jij in de (flevo)polder woont? Dan snap ik het wel...

Genoeg Offtopic weer....
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21945773
Een Roodwangbromvlieg


Een Dambordvlieg in de zon


Een Brandnetelbladluis


Een andere bladluis (dit beestje is zo'n mm groot)


Een Rode Steekmier


Als een spin niet en z'n web hangt, dan zit ie waarschijnlijk in z'n nest. Meestal is dit een plaats waar ze een beetje uit het zicht zitten en waar ze ongestoord van hun voedselvooraad eten.
In dit geval een afgewaaid blad, in de buurt vastgemaakt met spinnendraad.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21952774
Het-Gele-Teken zet dit hele topic vol met erg mooie foto's! Ga zo door . Ik ben razend nieuwsgierig naar hoe je die bladluizen hebt gefotografeerd en of er gecropt is in de foto.

Hier nog wat foto's van mij. Allemaal met 90mm macro.





voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21953500
Oke Luap, ik geef het op. Het is geen prei, het zijn niet de gordijnen van je schoonmoeder, rietstengels (nee, te groen). Corduroi bij Leenbakker?? Ik peins me suf.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21953654
ik houd het op een bananenbomendblad
pi_21953923
Bowiefan, een bananenblad, nee die zijn niet zo smal dat je er een paar naast elkaar kunt leggen (zie foto 1 en 2).

Borelius, je zit er niet ver vanaf met je rietstengels. Het zijn de bladeren van volgens mij een iris die bij ons in de tuin groeit. Ik heb ze mee naar binnen genomen en op een glasplaat geplakt met wat plakband. Vervolgens een lamp erachter en je krijgt dit soort plaatjes. Dat felgroene komt van het doorschijnen van de lamp.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_21954027
Nou, het was een leuk zoekplaatje!
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 15 september 2004 @ 23:36:36 #205
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21983651
En dan gaan we nu kwijlen , ik postte hem net al in (Centraal) Nieuwe spullen aangekondigd maar ik vind 'm voor hier ook wel zinvol



Dit heeft Sigma dus geintroduceerd, bij de oosterburen ligt ie voor 399 Eur op de liefhebbers te wachten .

Flitser bestaat uit een viertal buisjes die naar believen aan of uit te zetten zijn. Richtgetal is voor een ringflits hoog te noemen, namelijk 14.

Te gebruiken met alle moderne (D)SLR'ren

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21986730
He Ouwesok, dat is een mooi ding, die staat dus nu ook op mijn verlang-lijstje, kwijl, kwijl, kwijl!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_21990941
Weet niet wat voor beest het is, denk wel dat ze niet goed zijn voor de planten, ook erg klein, Tamron 90 met 3 tussenringen en niet beeldvullend d'r op te krijgen, deze is dus gecropt.

Deze kwam ook nog ff aanwaaien.

En ook nog ff weer de Tamron met tussenringen in z'n oog proberen te duwen.
pi_21994824
Kan geen genoeg van de tussenringen krijgen.
Ditmaal tussen m'n 70-200 teletoeter, ik denk dat kan niet, maar is gewoon super.
Snelle usm AF en IS, macro zonder statief (of bijna macro).
pi_21995210
Ze zijn super Sjeffie1
Vooral dat oog!!!!!
pi_21996577
Mijn nieuwste pogingen tot macrootjes schieten met mijn S1IS:

Hier zie je hoe een roze spinnetje een wesp in aan het pakken is:


Op de crop is het wellicht duidelijker:
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_21996870
Er gebeuren in een tuintje van 5 bij 5 toch heel wat meer wonderlijke dingen dan je zou verwachten. Zo kwam ik een wesp tegen die niet kon vliegen. Misschien dat ie nat wat geworden ofzo, maar hij liep rond en wapperde met zijn vleugeltjes. Dat was een mooi gezicht en een uitgelezen kans voor mij om eens op het beeste te oefenen



Wisten jullie dat een wesp op zijn achterpoten kan lopen? Jammergenoeg onscherp, maar ik vind het er wel dolkomisch uitzien:




Zo was het beestje wat aan het rondwandelen...

En dan tot slot:
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_22001768
Mooie foto's Sjeffie! Dat eerste beest(je) lijkt me een soort van cicade. Ze zitten hier ook in de tuin, kleine felgroene beestjes met rood en blauwe tekening.

Libelleoog is ook erg gaaf, is dat gedaan met flits (550EX?)? En die met de 70-200 IS en USM aan? Met welk type/merk tussenringen heb je dat gedaan? Ik dacht dat je door het gebruik van tussenringen op MF was aangewezen. Nogal een paar vragen maar ik ben erg nieuwsgierig naar hoe je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.

Exile0000 erg jammer dat een aantal foto's niet helemaal scherp zijn, voor de rest: mooie foto's.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_22003272
@Exile0000
Die laatste wesp, gaat in de goede richting, zie je wel dat je echt wat dichterbij kan komen dan je in het begin misschien dacht?

@Sjeffie:
Dat libelle-oog is fantastisch! Ik moet ook echt aan de tussenringen, het komt er steeds maar niet van. Pas een flitser gekocht (SB600), was ook niet goedkoop. Eerst maar weer even sparen.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22004222
quote:
Op donderdag 2 september 2004 18:12 schreef pea4fun het volgende:
ow en vlinders....nachtmerries krijg ik ervan. Ze willen gewoon niet voor me poseren!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb een keer gehoord in een dierenpark waar ze ook een vlindertuin hadden dat je vlinders echt moet besluipen om ze goed te kunnen fotograferen. Deze tip kreeg ik nadat 23010237183 vlinders voor mijn neus wegvlogen. Dit omdat ze zoals een vleermuis sensoren hebben en daardoor kunnen voelen dat je eraan komt. Als je heel langzaam sluipt wil het wel eens lukken
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 16 september 2004 @ 21:48:56 #215
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22004354
@Exile0000

Macro is een groeiproces: steeds een fractie dichterbij . De kunst is om de dingen niet te snel te willen. Gewoon lekker spelen met die hele meter van de S1IS, je zult verbaasd staan wat je daar allemaal mee kunt doen. Zorg dat je steeds volle controle over je plaatje houdt. De kunst is namelijk niet om dingen zo groot mogelijk af te beelden (daar groei je immers naar toe) maar om ze zo goed mogelijk af te beelden.

Even ter illustratie: Ik ben nu een maand of wat de macrofotografie aan het herontdekken met de G5 en ik kon dus weer helemaal van voren af aan beginnen.
Leer er ook mee leven dat je heel veel opnamen verspeelt, macro is nogal klierig qua toleranties in licht en scherpte, het grensvlak tussen een voltreffer een een trash-shot is uiterst dunmaar daarom is het ook zo'n leuk tijdverdrijf
Uit de verhalen bij je foto's is op te maken dat je één ding al erg goed aanpakt en dat is het observeren van je insecten. Dat gaat essentieel en waardevol worden bij het fotograferen ervan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22004423
quote:
Op donderdag 16 september 2004 20:13 schreef luap het volgende:
Mooie foto's Sjeffie! Dat eerste beest(je) lijkt me een soort van cicade. Ze zitten hier ook in de tuin, kleine felgroene beestjes met rood en blauwe tekening.

Libelleoog is ook erg gaaf, is dat gedaan met flits (550EX?)? En die met de 70-200 IS en USM aan? Met welk type/merk tussenringen heb je dat gedaan? Ik dacht dat je door het gebruik van tussenringen op MF was aangewezen. Nogal een paar vragen maar ik ben erg nieuwsgierig naar hoe je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.
De tussenringen zijn van Soligor (36-20en12mm) en IS en USM werken gewoon.
Voor de Nikon zijn deze ringen trouwens ¤40,- duurder
Oog is zonder flits, we hadden af en toe zon vanmiddag, wel op iso 800.
Was zelf nogal verbaasd dat het beest bleef zitten, was toch echt centimeters van z'n kop vandaan, leek wel of hij tijdje in het zonnetje kwam opwarmen ofzo (doen libelle's dat ook ?).
Lichte rondje is dus het zonnetje.
pi_22005374
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:51 schreef sjeffie1 het volgende:
[..] De tussenringen zijn van Soligor (36-20en12mm) en IS en USM werken gewoon.
Voor de Nikon zijn deze ringen trouwens ¤40,- duurder
Oog is zonder flits, we hadden af en toe zon vanmiddag, wel op iso 800.
Was zelf nogal verbaasd dat het beest bleef zitten, was toch echt centimeters van z'n kop vandaan, leek wel of hij tijdje in het zonnetje kwam opwarmen ofzo (doen libelle's dat ook ?).
Lichte rondje is dus het zonnetje.
Die tussenringen zijn inderdaad voor de Nikon fors duurder, had ik ook al gezien.
Insecten worden traag als het wat kouder is, ze zijn net als reptielen afhankelijk van zonnewarmte om wat actiever te kunnen zijn. Je kunt ze dus ook het beste 's ochtends vroeg of in de avond belagen, is een stuk minder vermoeiend. Als je een libel voorzichtig benadert en geen abrupte bewegingen maakt zal hij vaak best blijven zitten. Dat geldt wel voor meer insecten en geleed-potigen (b.v. spinnen). Verder denk ik dat Luap gelijk heeft dat jouw eerste beestje een Cicade is, erg schadelijk zijn die overigens niet hoor.

Deze heb ik vanmorgen vroeg gemaakt, hij was nog nat van de dauw en de regen, een zeiknatte wants:



De druppels zitten nog op zijn rug.
...niet geschoten is altijd mis...
  vrijdag 17 september 2004 @ 08:45:49 #218
101983 exile0000
mad scientist
pi_22011048
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:13 schreef Borelius het volgende:
@Exile0000
Die laatste wesp, gaat in de goede richting, zie je wel dat je echt wat dichterbij kan komen dan je in het begin misschien dacht?
Het helpt natuurlijk om niet je hele plaatje te verkleinen tot 550, maar gewoon een crop te maken van 550 pixels
quote:
Op donderdag 16 september 2004 21:48 schreef Ouwesok het volgende:
@Exile0000

Macro is een groeiproces: steeds een fractie dichterbij . De kunst is om de dingen niet te snel te willen. Gewoon lekker spelen met die hele meter van de S1IS, je zult verbaasd staan wat je daar allemaal mee kunt doen. Zorg dat je steeds volle controle over je plaatje houdt. De kunst is namelijk niet om dingen zo groot mogelijk af te beelden (daar groei je immers naar toe) maar om ze zo goed mogelijk af te beelden.

Even ter illustratie: Ik ben nu een maand of wat de macrofotografie aan het herontdekken met de G5 en ik kon dus weer helemaal van voren af aan beginnen.
Leer er ook mee leven dat je heel veel opnamen verspeelt, macro is nogal klierig qua toleranties in licht en scherpte, het grensvlak tussen een voltreffer een een trash-shot is uiterst dunmaar daarom is het ook zo'n leuk tijdverdrijf
Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk te beoordelen vind wanneer een subject van dergelijk kleine afmetingen scherp gaat uitvallen. Een trucje dat ik deze keer heb gebruikt is de transportmodus op meerdere foto's te zetten en dan langzaam dichterbij bewegen terwijl je achter elkaar plaatjes schiet. Oppassen voor bewegingsonscherpte natuurlijk en heel veel plaatjes weggooien
quote:
Uit de verhalen bij je foto's is op te maken dat je één ding al erg goed aanpakt en dat is het observeren van je insecten. Dat gaat essentieel en waardevol worden bij het fotograferen ervan.
Het leuke is natuurlijk dat je steeds meer dingen van die beestjes gaat begrijpen. Ik ben al een stuk minder bang voor spinnen geworden
Ook schrik ik al minder als de beestjes plotseling toch proberen te vluchten
(Macro)fotografie
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:00:16 #219
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22020924
Er zat een enorm grote wesp bij me binnen. Jammer dat je op foto's niet kan zien hoe groot....
1

2


uitsnede van 2, lijkt wel een aliën


3
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22021746
Hele mooie foto's Pea ik kan er uren naar kijken, die macro's van insecten...
Iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!!!
kiekjes
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:57:50 #221
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22022907
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:43 schreef dubbellu het volgende:
Hele mooie foto's Pea ik kan er uren naar kijken, die macro's van insecten...
Weet je wat het gekke is? Normaal vind ik een wesp in de buurt nogal eng... als ie erg dichtbij komt dan vertoon ik zelfs een beetje uitingen van paniek..gewapper met armen, gilletjes en wegrennen
Maar nu ging ik vrijwillig tot wel 7 cm dichtbij het beest....knap he?
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22024254
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:00 schreef pea4fun het volgende:
Er zat een enorm grote wesp bij me binnen. Jammer dat je op foto's niet kan zien hoe groot....
Vind hem op die laatste 2 foto's anders redelijk fors binnenkomen.

Ik vandaag trouwens iets dergelijks meegemaakt, hget is me gelukt om een libelle zo ongeveer af te dekken met mijn lensencombi.
Het insect vulde raakte met zijn vleugeluiteinden de zijkanten van mijn zoeker
Dit komt dus overeen met een benaderingsafstand tussen de 5 en 10 cm.
Kon zelfs nog 2 x doordraaien en opnieuw afdrukken voordat het insect eindelijk doorhad dat er een groot gevaar was genaderd
De resultaten laten nog wel een tijdje op zich wachten, eea was een actie met een van mij OM10's welke op een net nieuw diarolletje loopt momenteel
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 17 september 2004 @ 20:33:54 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22024878
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:57 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Weet je wat het gekke is? Normaal vind ik een wesp in de buurt nogal eng... als ie erg dichtbij komt dan vertoon ik zelfs een beetje uitingen van paniek..gewapper met armen, gilletjes en wegrennen
Maar nu ging ik vrijwillig tot wel 7 cm dichtbij het beest....knap he?
Zie je wel, fotograferen kan je leven totaal veranderen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22028277
Borelius, mooi beest of beter gezegd mooie foto! Die druppels geven nog een mooi extra effect.

En pea die tweede en derde zijn echt heel erg fraai! En fotografie kan je leven idd veranderen zooals ouwesok al zegt, alle steekbeesten die ik vroeger dood zou slaan zijn nu potentiele modellen en worden dus niet meer platgeslagen. Hoewel platte beesten een stuk beter binnen de scherptediepte passen lijkt het me niet bevorderlijk voor mooie plaatjes.
je mag je ramen wel eens wassen
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_22030398
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 23:08 schreef luap het volgende:
je mag je ramen wel eens wassen
Owhhhhh is dat een raam
  zaterdag 18 september 2004 @ 11:28:09 #226
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22033895
uhm ja...het is het klapraampje boven de keukendeur, daar kan ik niet bij.... Behalve natuurlijk als er een wesp zit, dan klim ik op het aanrecht en breek mijn nek haast om erbij te kunnen Maar verder kan je hier overal naar buiten kijken hoor...echt waar
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  zondag 19 september 2004 @ 16:19:09 #227
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22059917
Nou vooruit, ook ik ben begonnen met spelen met m'n Minolta Dimage Z1. En laat er nou net een zeer vreemd vliegbeest in de Lobelia gaan zitten! Maaruh, wat is dit in Godsvredesnaam?

Schijters als ik ben heb ik vanachter het raam gefotografeerd, en hij was nogal snel, dus weinig tijd om scherp te stellen...







Dit was trouwens de eerste macro die ik zelf redelijk geslaagd vond:

Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_22064434
Een paar plaatjes:
Bij op bloem (helaas niet 100% scherp als je hem groter ziet, maar dat kunnen jullie niet dus waarom ik dit erbij zeg )



Ook nog een spinnetje tegengekomen:



Vraagje: is het groen te groen of komt het nog wel goed over? Eigenlijk was het nl iets geler, in photoshop wat met hue/saturation gerommeld maar misschien wat overdreven.

Een passiebloem



En een probeersel, is het wat?

voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  zondag 19 september 2004 @ 19:55:14 #229
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22064645
Luap. Ik vind het groen idd iets te groen, maar dat is een kwestie van smaak.

Als je bij onscherp van de bij op bloem doelt op het wolkige in de bloemen, dan vind ik dat juis wel mooi. Ik vind ook de hoek waaruit de foto genomen is erg mooi.

Die laatste...wat is het? opgeolde dropveter ofzo? Ik kan eigenlijk niet meer zien dat het een foto is, zou ook een tekening kunnen zijn. Wel grappig, niet iets wat ik zou verzinnen.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22068030
Te groen he? Ja dat dacht ik al. Nou ja niet geschoten is altijd mis.
En het is de bij die net niet scherp is, wat je hier niet kunt zien maar als je wat meer inzoomed wordt dat erg duidelijk. De bloem die is idd prima zo.

Die laatste is een stukje van een passiebloem. Een soort van takjes waarmee de plant zich vasthoud. Die heb ik tegen een gekleurde achtergrond (computerscherm) gefotografeerd. Vervolgens drie verschillende foto's aan elkaar gemaakt.
voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
pi_22075163
@ flipsen: Wat een beest, hoe groot was dat ding? leuke foto's

@ Luap: Ik vind het groen precies goed, en die laatste foto is lekker abstract, daar hou ik van
Iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!!!
kiekjes
  maandag 20 september 2004 @ 10:22:33 #232
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22076213
quote:
Op maandag 20 september 2004 08:20 schreef dubbellu het volgende:
@ flipsen: Wat een beest, hoe groot was dat ding? leuke foto's
Het blijkt een kolibrivlinder te zijn, volgens 'kenners' in mjin andere topic (ik was nogal nieuwsgierig)
Wat is dit nou weer?!?

[ Bericht 0% gewijzigd door flipsen op 20-09-2004 10:23:07 (typo) ]
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  FOK!fotograaf maandag 20 september 2004 @ 10:27:52 #233
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22076270
quote:
Op zondag 19 september 2004 16:19 schreef flipsen het volgende:
Nou vooruit, ook ik ben begonnen met spelen met m'n Minolta Dimage Z1. En laat er nou net een zeer vreemd vliegbeest in de Lobelia gaan zitten! Maaruh, wat is dit in Godsvredesnaam?
...
[afbeelding]
Hoi Flipsen,

Het gaat hier om een Kolibrivlinder, ook wel Onrustvlinder of Meekrapvlinder : Zijn wetenschappelijke naam is: Macroglossum stellatarum. Hij behoort tot de pijlstaartvlinders en kan heel snel met zijn vleugels slaan waardoor hij op een kolibri lijkt. Een lange roltong is iets wat alle pijlstaartvlinders hebben en daarmee zijn ze gespecialiseerd in planten met lange buisbloemen, die voor de meeste insecten niet toegankelijk zijn.Het is een dagactieve nachtvlinder, want vooral bij hete dagen is hij in de namiddag en vroege avond te zien. Het bijzondere van deze soort is dat de exemplaren die je in mei en juni ziet al een hele reis achter de rug hebben. Het is een zuid-Europese soort, waarvan een deel jaarlijks over bijvoorbeeld de Pyreneeën en de Alpen trekt en naar onze streken vliegt. Ze leggen hier eieren en die komen in september uit. Deze tweede generatie vlinders kan zich hier verder niet voortplanten, want onze winters zijn te koud voor hun rupsen en poppen om te kunnen overwinteren. Het is mogelijk dat een deel weer terugtrekt, maar dat is niet helemaal zeker. De vlinder is tegenwoordig best wel zeldzaam geworden. Zijn favoriete nectarplanten zijn bijvoorbeeld; geraniums, petunia's, maar ook bijvoorbeeld, zeepkruid of slangekruid: Voedselplanten voor de rupsen zijn walstro-soorten en ook meekrap (Rubia tinctorum) vandaar ook de naam Meekrapvlinder. -Bron-

Heb hem vorig jaar ook een keer voor de lens gekregen, maar hij was te snel voor m'n G1 (*&%$#@ !! ) enzo...

@ 10:28 - Zit ik net een verhaaltje te plakken, weet ie het al ...

[ Bericht 2% gewijzigd door CompuMess op 20-09-2004 10:32:04 (net ff te laat...) ]
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  maandag 20 september 2004 @ 10:47:02 #234
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22076562
quote:
Op maandag 20 september 2004 10:27 schreef CompuMess het volgende:

[..]

Hoi Flipsen,

[knip heldere uitleg]

Heb hem vorig jaar ook een keer voor de lens gekregen, maar hij was te snel voor m'n G1 (*&%$#@ !! ) enzo...

@ 10:28 - Zit ik net een verhaaltje te plakken, weet ie het al ...
Haha, ja sorry! Maar wel bedankt voor je heldere en complete uitleg! Als ik hem nog eens zie ga ik trouwens direct naar buiten om nog wat te schieten, had nu te veel foto's met reflecties van het raam waardoor ik kiekte.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  FOK!fotograaf maandag 20 september 2004 @ 12:11:22 #235
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22078124
Nog maar eens wat gespin...


[1]
Deze lunchafspraak van mevrouw Kruis kwam binnenvliegen in de buitenste regionen van het web...
de wind werkte niet echt lekker mee om de foto scherp te krijgen...



[2]
Na het rolladificeren (...) van deze langpoot kroop mevrouw Kruis terug naar het midden van het web en trok het nog bewegende lunchpakket met een hijslijntje naar boven.

* Breedbeeld *
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22083900
De vlinder van Flipsen is inderdaad de kolibrivlinder. Ik ben het weekeinde naar Texel geweest en daar heb ik hem ook op de plaat vastgelegd, dat viel verdomd niet mee! Hij lijkt inderdaad op een kleine kolibri, maar het is echt een vlinder! Ik doe de rups er ook nog bij, want die mag er ook best wezen! Ik was super verbaasd hiet op het macro-forum de vlinder reeds aan te treffen, want erg vaak kom je ze niet tegen. Flipsen heeft een klein beetje het gras voor mijn voeten weggemaaid, maar dat deed hij vast niet met opzet!

[1] Hier kun je heel goed zien hoever de vleugels uitslaan en hoe snel:


[2] In de vlucht naar een bloem, alvast de tong naar buiten rollen:


[3] Hier nog eens van een ander hoek, het lijken bijna veertjes wat je ziet:


[4] En al dat moois begint dus al met deze fraaie rups:
...niet geschoten is altijd mis...
  maandag 20 september 2004 @ 16:35:56 #237
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22084254
Wow, Borelius, jij wint hoor! Prachtig :-D

En sorry voor het weggemaaide gras
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_22084615
Hallo flipsen, ik vond die van jou ook erg goed gelukt hoor, maar bedankt voor je compliment!

[edit]
Ik vergat te vragen waar je de foto's gemaakt heb (welke omgeving) ??
...niet geschoten is altijd mis...
  maandag 20 september 2004 @ 17:24:13 #239
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22085361
quote:
Op maandag 20 september 2004 16:51 schreef Borelius het volgende:
Hallo flipsen, ik vond die van jou ook erg goed gelukt hoor, maar bedankt voor je compliment!

[edit]
Ik vergat te vragen waar je de foto's gemaakt heb (welke omgeving) ??
Da's het vreemde, ik zat thuis op de bank de handleiding van de Z1 door te nemen, toen ik hem opeens zag vliegen bij het balkon. En da's gewoon in Amsterdam Noord, op 1 hoog! Volgens mij was 'ie flink de weg kwijt
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 20 september 2004 @ 18:35:30 #240
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22087082
Potverdorie...ik krijg niet eens een stilzittend koolwitje (al zitten die weinig stil trouwens) netjes op de plaat, en jullie zetten gewoon even een vliegende kolibrivlinder scherp op de foto, flipsen zelfs door het raam heen!

* pea4fun hard moet oefenen

de rups mag er trouwens ook wezen...
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22087687
@flipsen:
Dat is zeker heel apart, Amsterdam Noord op een balkon, het moet niet gekker worden!

@pea4fun:
Ik ben ruim een uur bezig geweest en heb me te pletter staan zweten om dat leuke beestje er een paar keer goed op te krijgen, daarbij moet je soms een beetje geluk hebben zoals bij foto 2, zo eentje maak ik echt niet elke maand! En van alle vlinders zijn koolwitjes denk ik de minst stilzittende vlinders, dus laat je dat niet ontmoedigen!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22087869
quote:
Op maandag 20 september 2004 16:21 schreef Borelius het volgende:[4] En al dat moois begint dus al met deze fraaie rups:
[afbeelding]
Borelius, bedankt
Verleden maand in Luxemburg deze rups gefotografeerd (hij bleef alleen niet stil zitten), en niemand wist wat voor rups het was:
http://www.pbase.com/dubbellu/luxemburg

Zo zie je maar, hoe leerzaam dit forum kan zijn
Iedereen een prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!!!
kiekjes
pi_22088860




Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  maandag 20 september 2004 @ 23:59:22 #244
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22095945
quote:
Op maandag 20 september 2004 18:35 schreef pea4fun het volgende:
Potverdorie...ik krijg niet eens een stilzittend koolwitje (al zitten die weinig stil trouwens) netjes op de plaat, en jullie zetten gewoon even een vliegende kolibrivlinder scherp op de foto, flipsen zelfs door het raam heen!

de rups mag er trouwens ook wezen...
Ach, het voordeel van de kolibrivlinder is natuurlijk dat 'ie, net als de kolibrí, lekker stil blijft hangen En we hadden 2 bakken vol lobelia, dus hij nam er de tijd voor om ze allemaal eens te proberen (en ik heb dus m'n 128MB kaart compleet volgeschoten, bleven zo'n 3 fatsoenlijke van over).
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_22097864
Het had ook het insecten en bloemen topic deel 10 kunnen heten.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  vrijdag 24 september 2004 @ 18:53:41 #246
15985 huiz
Man in Black
pi_22179771
Niet echt macro maar waar laat je je foto's anders

Gister weer even wat waterdruppels geprobeerd, van de 80 foto's zijn deze wel geschikt:



Scope Pure Colombia BV
pi_22185518
De tweede vind ik echt gaaf, huiz!

En die vind ik hier ook wel passen hoor.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22218341


Dendrobates Reticulatus (gifkikkertje)
pi_22236578
Goeroe's van de macrofotografie,

Ouwesok liet me tijdens de Blijdorp-meet kennismaken met de Yashica + macro-converter (geloof ik ) en dat was toch wel erg gaaf .

Ik ben een beetje gaan zoeken naar leuk macrospul voor mijn OM-2 en heb de mogelijkheid om tussenringen of een macro-converter aan te schaffen. Ik ben van plan mijn 50mm 1.8 objectief voor dit werk te gaan gebruiken. Wat kan ik beter aanschaffen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22238946
Na al dat natuurschoon even wat "hard stuff"




Allemaal geresized van 1600x1200...
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  maandag 27 september 2004 @ 17:21:30 #251
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22239821
Wat is jouw afstandsbediening schoon! Ik heb dat ooit es met die van mij gedaan, maar dat durf ik niet te posten....lol
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22240061
Da's toch geen ab volgens mij is het een telefoon, een siemens volgens mij
of bedoelde je die onderste plaat?
pi_22240796
quote:
Op maandag 27 september 2004 17:29 schreef Bowiefan het volgende:
Da's toch geen ab volgens mij is het een telefoon, een siemens volgens mij
of bedoelde je die onderste plaat?
Bijna goed het is een nokia 6210
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
pi_22241733
Nog wat plaatjes van kolibrivlinders die ik dit jaar in de Jura (Fr.) zag, leuke beestjes!

#1


#2


#3
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_22242330
@pdehoog:
Ik heb geen enkele ervaring met een macro-converter, maar zo'n extreem lichtgevoelige 50 mm lens levert met tussenringen een zeer bruikbaar macro-medium, dat nog steeds niet al te veel licht slurpt. En tussenringen bevatten geen glas, dus als die 50 mm een prima kwaliteit heeft, blijft dat in ieder geval in tact. En ik weet dat er mensen zijn die dit ook weer rustig combineren met een macro-converter, zodat ze extreme foto's kunnen maken.

@knuppelhout:
Dat is in korte tijd al de derde keer dat iemand met deze niet zo alledaagse kolibrivlinder op de proppen komt, maar in jouw geval is het op een plek waar je zoiets zou verwachten, niet op een Amsterdams balkon of een stormachtig Texel. Voor ik het vergeet, goed gelukt hoor!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22242594
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:10 schreef Borelius het volgende:
@pdehoog:
Ik heb geen enkele ervaring met een macro-converter, maar zo'n extreem lichtgevoelige 50 mm lens levert met tussenringen een zeer bruikbaar macro-medium, dat nog steeds niet al te veel licht slurpt. En tussenringen bevatten geen glas, dus als die 50 mm een prima kwaliteit heeft, blijft dat in ieder geval in tact. En ik weet dat er mensen zijn die dit ook weer rustig combineren met een macro-converter, zodat ze extreme foto's kunnen maken.
Ik dank u voor de info....we beginnen met de tussenringen

Ik heb dus zojuist twee tussenringen van Paragor ( ) gekocht op de 2ehands markt : eentje van 12 mm en eentje van 36. Tezamen zouden ze goed zijn voor bijna 1:1 Ik ben benieuwd

[ Bericht 12% gewijzigd door PdeHoog op 27-09-2004 21:25:10 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22243550
die wil ik ook gaan kopen, maar eens effe langs bij de FOKA, hier om de hoek! (hoe duur is het goedkoopste setje?)
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_22248636
quote:
Op maandag 27 september 2004 20:04 schreef knuppelhout het volgende:
die wil ik ook gaan kopen, maar eens effe langs bij de FOKA, hier om de hoek! (hoe duur is het goedkoopste setje?)
Hangt sterk af van je camera en je wensen, een setje tussenringen voor de Nikon D70 is het duurst, als je alle automatische functies wilt behouden, 3 stuks , 12, 20 en 36 mm voor 160 Euri. Voor ander digitale camera's is het ca. 120 Euri.

Op tweedehands beursen zijn voor een prikkie tussenringen te koop als je geen belang hebt bij het behoud van automatische functies, Ouwesok is daar meer mee op de hoogte dan ik.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22252387
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:21 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik dank u voor de info....we beginnen met de tussenringen

Ik heb dus zojuist twee tussenringen van Paragor ( ) gekocht op de 2ehands markt : eentje van 12 mm en eentje van 36. Tezamen zouden ze goed zijn voor bijna 1:1 Ik ben benieuwd
Als je de macro's van mij bekijkt (niet die van in het begin) dan weet je wat je ongeveer kan verwachten. Ze zijn met een 50mm 1.4 en een tussenring van 25mm gemaakt.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22253475
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 06:24 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Als je de macro's van mij bekijkt (niet die van in het begin) dan weet je wat je ongeveer kan verwachten. Ze zijn met een 50mm 1.4 en een tussenring van 25mm gemaakt.
* PdeHoog wrijft in zijn handen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22258706
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:21 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik dank u voor de info....we beginnen met de tussenringen

Ik heb dus zojuist twee tussenringen van Paragor ( ) gekocht op de 2ehands markt : eentje van 12 mm en eentje van 36. Tezamen zouden ze goed zijn voor bijna 1:1 Ik ben benieuwd
grappig ze staan nog steeds te koop (marktplaats/venray toch?)
hoef ik niet meer op te bieden dus?
pi_22258766
Nee
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22258780
Die macroconvertor is nog wel vrij
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22258847
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 14:19 schreef PdeHoog het volgende:
Die macroconvertor is nog wel vrij
Als je die ringen op gaat halen mag je die (voor 10 eur) wel meteen voor me meenemen
pi_22259109


Ik haal niets op . Ze worden thuisbezorgd . Ik vond Venray iets te ver weg voor EUR 5,50 . Overigens, als je gaat bieden....die mijnheer heeft de neiging om een te laag bod weg te halen. Het is ook gewoon een winkel / handelaar die erachter zit.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22259758
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 14:33 schreef PdeHoog het volgende:


Ik haal niets op . Ze worden thuisbezorgd . Ik vond Venray iets te ver weg voor EUR 5,50 . Overigens, als je gaat bieden....die mijnheer heeft de neiging om een te laag bod weg te halen. Het is ook gewoon een winkel / handelaar die erachter zit.
lama dan, meer als eur 10 wil ik er niet voor geven
gezien mijn ervaringen in doesburg probeer ik wel op een volgende beurs iets te scoren.
Zie dat er ook nog iemand 25 eur vraagt voor een teleconverter, ik was nog geen 5 eur kwijt voor de mijne.
De lol van het analoge spul is nou juist dat het zo lekker goedkoop is, moet wel zo blijven.
en eigenlijk lijken mij die tussenringen ook leuker met (dezelfde) 50mm lens
pi_22260720
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 14:57 schreef Bowiefan het volgende:

[..]

en eigenlijk lijken mij die tussenringen ook leuker met (dezelfde) 50mm lens
Je mag ze wel ff lenen in Emmen hoor
of we moeten binnenkort eens naar Natuurpark Lelystad gaan met Ouwesok
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22263816
@Bowiefan:

Ben je nou Bowiefan, Hazesfan of Kwallenfan?
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22273696
Bedankt voor de irfanview tips jongens, ik zal nu wat vaker gaan posten.




onder
pi_22273907
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:18 schreef Haanibal het volgende:
Bedankt voor de irfanview tips jongens, ik zal nu wat vaker gaan posten.
Dat mag ik hopen, vooral de kikker vind ik erg fraai! Dat riekt naar meer!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22274527
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 23:26 schreef Borelius het volgende:

[..]

Dat mag ik hopen, vooral de kikker vind ik erg fraai! Dat riekt naar meer!
merci







onder
  FOK!fotograaf donderdag 30 september 2004 @ 08:26:37 #272
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22301653
Okee... raadplaatje!


[1]


[2]

* Breedbeeld *
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22307051
1 bank, 2 vies hondenkleedje? (of beledig ik je nu en waren het close-ups van je moeders jurk?)
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_22307088
onee 1 is een spons
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  FOK!fotograaf donderdag 30 september 2004 @ 14:38:46 #275
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22307608
twee keer ...

Zo ziet een Gouden Gids er van binnen uit....

[ Bericht 12% gewijzigd door CompuMess op 30-09-2004 14:48:42 ]
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22310305
ff een ander vraagje: met welk progje heb jij het fotoalbum op je site gemaakt (en dan vooral: dat de exif info er onder staat, gaat dat automatisch?)
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  FOK!fotograaf donderdag 30 september 2004 @ 19:32:43 #277
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22314195
Ik maak gebruik van JAlbum.
Het draait op alle platforms, is volledig naar smaak aan te passen door het gebruik van skins en CSS stijlbladen èn is nog gratis ook!!
Je kan zelf instellen of je de EXIF info wel of niet wilt tonen.

Valt te downloaden via http://jalbum.net/
Skins zijn te halen via http://jrepository.engblom.org
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22322569
oeps, 2 dagen niet gekeken hier, wat ben ik toch een

@PdeHoog, je roept maar, wanneer sch(r)ikt het?
@Borelius, eeeeh ja.
pi_22325000
Er is een spreekwoord dat luidt:
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22384275
wat bloemetjes van de vlindermeet
#1

#2

#3

#4

#5

#6

#7

#8

#9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 4 oktober 2004 @ 14:30:00 #281
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22395476
Leuk PdeHoog Veel van die bloemen heb ik ook, maar voor ik naar binnen ging maakte ik ook nog een bloemenfoto


http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_22396141
Leuke foto . Die bloem ziet wel wat witjes
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  maandag 4 oktober 2004 @ 17:07:43 #283
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22399125
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 14:57 schreef PdeHoog het volgende:
Leuke foto . Die bloem ziet wel wat witjes
Ja die schrok zich rot joh...deze ook al trouwens toen ik binnenkwam

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:20:48 #284
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22407260
ff de hostingsite van huiz proberen

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 19:38:29 #285
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_22426051
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:28:05 #286
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22430557
Voor iedereen met een wat oudere MF-vatting zijn er nog leuke macrospeeltjes in omloop. Zo beschikt Jongesok over een Panagor Auto Macroconverter. Zet je er een doodgewone 50mm voorop dan draai je die traploos van 1:10 naar 1:1 .
Nadeel is dat het ding nogal wat licht opvreet, maar er komt zeer beslist een aardig macroplaatje uit. De effectieve brandpuntsafstand van de lens/convertercombinatie lijkt flink te worden verlengd, je hebt heel behoorlijke voorwerpsafstanden, zelfs bij 1:1.

En het resultaat is na een beetje oefening heel erg goed te hebben

Yashica MP107 met 2.0/50mm op macroconverter
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22432754
Hoe maak je precies makro-opnames met een 300mm lens? Hoever ga je van je onderwerp af staan; welke focale lengte gebruik je; welke vergroting kan je onderwerp krijgen? Ik kan me er momenteel weinig bij voorstellen.

@ Ouwesok: Mooie foto!! Wat heb ik precies nodig voor mijn 300D om zo'n plaatje te maken? (Ik heb oa de 50mm 1.8 Canon lens.)
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_22432892
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 23:50 schreef American_Nightmare het volgende:
Hoe maak je precies makro-opnames met een 300mm lens? Hoever ga je van je onderwerp af staan; welke focale lengte gebruik je; welke vergroting kan je onderwerp krijgen? Ik kan me er momenteel weinig bij voorstellen.
Rubberduckey stond op 1 - 1,5 meter afstand van de vlindertjes . Hangt er vanaf hoe dichtbij je scherp kan stellen natuurlijk . Kortom....ligt aan je lens. Probeer het gewoon eens uit .
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22433081
Excuseer mijn onwetendheid, maar kan dat met elke telelens dan? Of heb je een speciale 'macrolens' nodig? En wat is de functie van de macrostand op de 300D bijv dan? Met bijv een Ixus kun je stukken dichterbij focussen met de macrostand, maar bij de 300D dus niet.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 6 oktober 2004 @ 00:16:32 #290
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22433428
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 23:50 schreef American_Nightmare het volgende:
@ Ouwesok: Mooie foto!! Wat heb ik precies nodig voor mijn 300D om zo'n plaatje te maken? (Ik heb oa de 50mm 1.8 Canon lens.)
Daarvoor is dus deze converter weer niet leverbaar. Hij stamt uit begin jaren 80 en was al uit de handel verdwenen toen de Canon EOS-vatting ten tonele verscheen.Voor Nikon Ai is ie er wel, alleen heb je dan geen AF

Voor de EOS kun je beginnen met voorzetlenzen waarmee je nog niet het diepe macrobereik binnendringt, maar waarmee je al wel heerlijk dichtbij kunt fotograferen en wennen aan alles wat je op het macropad tegenkomt. Voorzetlenzen blijven altijd bruikbaar, ook in combinatie met een macrotele.
Een andere uitbreiding zou een tussenring kunnen zijn, wat ook een prima langetermijnaanschaf is. Met die tussenring voer je de afbeeldingsmaatstaf al lekker op in combinatie met een 50mm.

Heeft het macrovirus je helemaal te pakken dan kun je je toevlucht nemen tot een macrotele zoals de hier veel besproken Tamron 90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 6 oktober 2004 @ 12:14:53 #291
74075 qizl
--just live --
pi_22440265
ook weer eens moet nog wat nieuwe uploaden maar toch.

boredom makes one do crazy things, and boy am i ..... !
irony is wasted on the brainless.... let alone sarcasm.
violence aint the answer.... it's the solution !!!
pi_22513997
Je denkt na een hondertal macro foto's het wel gezien te hebben, tot je een MPE-65 lens hebt.
Deze spin zat op de muur en is in werkelijkheid ongeveer één cm groot. (vergroot met de lens op 5x)


geen crop op andere bewerking, alleen verkleind naar 550

[ Bericht 1% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 10-10-2004 22:38:36 (picserver was de foto kwijt) ]
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_22517050
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 17:31 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je denkt na een hondertal macro foto's het wel gezien te hebben, tot je een MPE-65 lens hebt.
Deze spin zat op de muur en is in werkelijkheid ongeveer één cm groot. (vergroot met de lens op 5x)

[afbeelding]
geen crop op andere bewerking, alleen verkleind naar 550


Eng beest
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_22543171
Als je zo groot (of klein) zou zijn als een mier, ziet je wereld er helemaal anders uit.
Je ontmoet en mens en ziet:
z'n wenkbrauwen ...


of de lijnen op z'n vingertoppen waarmee hij overal z'n spoor achterlaat ...


en bij de vinger-nagel ziet het er helemaal ranzig uit.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  maandag 11 oktober 2004 @ 12:17:27 #295
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_22550901
Ik denk dat we dit topic nu beter 'microscopische fotografie' kunnen noemen
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_22557500
Voor Het-Gele-Teken kunnen we idd beter een apart topic aanmaken met de naam microfotografie. Ik wacht nu op de anus van een bladluis als ie op het punt staat een wind te laten.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 oktober 2004 @ 19:04:45 #297
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22558892
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 17:53 schreef Borelius het volgende:
Ik wacht nu op de anus van een bladluis als ie op het punt staat een wind te laten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22603992
Dan toch maar weer eens een macro uit eigen tuin, vandaag gemaakt:

[1] Een wants:


[2] Een monster:


(is eigenlijk een spin die een vliegje oppeuzelt...)
...niet geschoten is altijd mis...
  FOK!fotograaf woensdag 13 oktober 2004 @ 21:22:19 #299
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_22606700
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:46 schreef Borelius het volgende:

--- 8< ---

[2] Een monster:
[afbeelding]

(is eigenlijk een spin die een vliegje oppeuzelt...)
Blijft leuk, die spinnen. Opvallend bij deze is ook dat kleine slurfje middenonder het lijf, was ik ook al een keertje tegengekomen onder zo'n spin. Het viel me op dat lang niet alle spinnen zijn uitgerust met zo'n... zo'n ... eh Borelius, wat is het eigenlijk?
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_22608358
Een geslachtsdeel?
Ik moet je bekennen dat ik het ook niet zeker weet!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_22613315
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 21:22 schreef CompuMess het volgende:

[..]

Blijft leuk, die spinnen. Opvallend bij deze is ook dat kleine slurfje middenonder het lijf, was ik ook al een keertje tegengekomen onder zo'n spin. Het viel me op dat lang niet alle spinnen zijn uitgerust met zo'n... zo'n ... eh Borelius, wat is het eigenlijk?
zoek maar eens op Epigyne coole fotos
onder
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')