vrijdag 3 september 2004 @ 10:07:11 #51
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_21722387
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op woensdag 1 september 2004 08:43 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Sterker nog, je raakt je uitkering kwijt als je banen weigert omdat je bezig bent met vrijwilligerswerk. Ook als dat vrijwilligerswerk kan dienen als een stage voor een opleiding waar je volgend jaar aan begint.
Dat was dus exact waar ik gelijk aan moest denken! Ik denk dat het hartstikke goed is om mensen te stimuleren vrijwilligerswerk te doen, zéker als ze al een poosje thuis zitten. Je komt weer ik een bepaald ritme en helpt er nog mensen mee ook. Het gaat dan wel om échte vrijwilligerstaken, zoals bij sport-of jeugdverenigingen of bij NGO's. Dus niet iets wat "gewone" banen zal ondermijnen.

Maar wat gebeurt er nu: toen ik langskwam voor een aanvullende uitkering (ik had werk, maar moest, buiten mijn eigen schuld, minder gaan werken) deden ze ontzettend moeilijk over mijn twee vrijwilligersbaantjes! En dat terwijl het op geen énkele manier in de weg stond van mijn sollicitatieactiviteiten en het zelfs in het straatje zat van waar ik werk zocht!
Echt bespottelijk en een typisch voorbeeld van "regels vóór de realiteit"

Overigens zie ik niets in verplichten. Bij de organisaties waar ik vrijwilligerswerk doe (nog steeds, inmiddels heb ik ook een reguliere baan) zitten we in geen geval te wachten op ongemotiveerde mensen!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
Weekdeals (728x90)
pi_21722392
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 10:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee? Waar zie jij dat? Er staat 'mensen met een uitkering'.
En WW is per definitie geen uitkering... Het is een verzekering.....
pi_21722456
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 09:56 schreef Croga het volgende:
Zeg Pitbulleke.....

Ik neem aan dat jij nu van de WW aan het "genieten" bent.... Daar hebben we het hier dus niet over... We hebben het hier over mensen die in de Bijstand zitten. En dan vooral mensen die zonder enige carriere gehad te hebben in de bijstand zitten, of al een aantal jaren zonder uitzicht op verandering. Dat zijn dus mensen die óf nooit premie betaald hebben, óf die premie al lang weer terug gekregen hebben....
Klopt. En ik zou inderdaad willen dat ik er van kon genieten zonder aanhalingstekens. Misschien reageerde ik wat te diepgaand hoor. Dat is veroorzaakt door met name de lulpraat in de replies op de Frontpage bij onderwerpen die hierover gaan. Van die jonge gastjes die gesponsord door pappie en mammie roepen dat "er best werk is als je maar wil" en dat "werklozen gewoon werkschuw zijn". Als het jezelf overkomt en je ineens op 70% van je salaris zit en al je vaste lasten gewoon op 100% blijven dan piep je wel anders. Tot nu toe heb ik me maar stil gehouden bij zulke onderwerpen dus nu kwam de frustratie er even uit denk ik. Maar goed ik ga jullie en mezelf niet lastigvallen met mijn persoonlijke "problemen". Ik zoek door naar een leuke baan en als het niet lukt begin ik lekker voor mezelf
Leave it to me. We're checking out.
pi_21722469
@Pitbulleke:

bekijk het ook eens van de andere kant en zie waarvoor wat bedoeld is en niet als verworven recht.

Een bijstandsuitkering is er voor mensen die niet voor eigen inkomen kunnen zorgen. Als iemand nu wel instaat is wat voor de gemeenschap terug te doen, waarom dan niet?

Een tweede punt is dat veel mensen die er lang uit zijn weer niet aan het werk komen, is omdat de ervaring de wergevers leert dat vele van deze groep moeite heeft de "verworven vrijheden" in te leveren en weer zich voor 40 uur in de week kunnen geven om zelf voor een inkomen te zorgen. En zeker dat laatst zou het streven van een ieder moeten zijn - zorg zelf voor je inkomen. Het sociale systeem in een vangnet - voor als het tegenzit - en niet als alternatieve vorm van inkomen.

De WW geeft je mogelijkheden om te leven voort te zetten als je even zonder werk zit. Stage en werk opdrachten houden mensen in de mood om te blijven werken en het werk rithme vast te houden. En dat is erg belangrijk. Soms laat je daarmee zien dat je ook WILT werken en ook wat voor de maatschappij WILT doen. net zoals de maatschappij jouw te eten en onderdak geeft, in de vorm van inkomen.

Als je zelf al een tijdje thuis zit weet je zelf ook wel dat je dan niet iedere dag om 7 uur naast je bed staat. En als je eenmaal aan dat rithme gewend bent van langer doorslapen dan is het lastig om de klok weer terug te draaien. Weet er zelf alles van.

Los van het feit dat je een aantal jaren een (relatief) klein bedrag hebt betaald, geeft dat denk ik niet het recht om dan het maximale er uit te halen als je er eenmaal in zit - niet ik daarmee wil zeggen dat JIJ dat doet hoor. De WW is voor een overbrugginsperiode niet als vervangend inkomen voor de langere termijn. Het streven is dan ook weer om je aan het werk te krijgen. Daar zou het bij het CWI om moeten gaan - werken om het werkrithme te behouden en daarmee de maatschappij een dienst te bewijzen. Dus een dag of twee aan het werk voor een welzijnsorganisatie of sportclub zou ik een hele goede activiteit vinden. Dat helpt je ook nog eens bij je sollicitatie.

Dat iemand wellicht de gehele dag op zijn of haar kont zit, daar wordt zowel de maatschappij als de betrokkene zelf niet beter van. Ook ji zou dat meoten weten.
embedded software ontwikkelaar - gemeenteraad Zevenaar - reneeteunissen.nl
pi_21722492
Helemaal mee eens pitbulleke. En die aanhalingstekens waren eigenlijk algemener bedoeld. De tijden dat ik zonder werk heb gezeten kon ik echt niet genieten....

En inderdaad, er is wel werk... Maar het vergt behoorlijk wat moeite om het te vinden, en behoorlijk wat mazzel om dan ook nog eens uitverkoren te worden tussen alle kandidaten.....
pi_21722567
Ik zou op zich wel bij de Kindertelefoon willen werken, tot dat ik klaar ben met mn opleiding
  vrijdag 3 september 2004 @ 10:38:16 #57
88360 kleinmeiske
Tja, het is een gave ...
pi_21722921
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 10:17 schreef TheDon1985 het volgende:
Ik zou op zich wel bij de Kindertelefoon willen werken, tot dat ik klaar ben met mn opleiding
Wat let je? Gewoon doen!
Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
pi_21723248
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 10:12 schreef ReneeTeunissen het volgende:
@Pitbulleke:

bekijk het ook eens van de andere kant en zie waarvoor wat bedoeld is en niet als verworven recht.

[knip]

Als je zelf al een tijdje thuis zit weet je zelf ook wel dat je dan niet iedere dag om 7 uur naast je bed staat. En als je eenmaal aan dat rithme gewend bent van langer doorslapen dan is het lastig om de klok weer terug te draaien. Weet er zelf alles van.

Los van het feit dat je een aantal jaren een (relatief) klein bedrag hebt betaald, geeft dat denk ik niet het recht om dan het maximale er uit te halen als je er eenmaal in zit - niet ik daarmee wil zeggen dat JIJ dat doet hoor. De WW is voor een overbrugginsperiode niet als vervangend inkomen voor de langere termijn. Het streven is dan ook weer om je aan het werk te krijgen. Daar zou het bij het CWI om moeten gaan - werken om het werkrithme te behouden en daarmee de maatschappij een dienst te bewijzen.
Ben het met je eens dat je behoorlijk lamlendig wordt van het "niets" doen maar ik sta wel elke ochtend om 7 uur naast mijn bed hoor.

Van WW als een verworven recht zou ik niet willen spreken: ik was verplicht om mijn premies te betalen en tja als die niet goed belegd worden en onvoldoende rendement opleveren dan kan ik daar niets aan doen. Stel me maar vrij van die premies en dan zorg ik zelf wel voor een goed potje. Lijkt me een mooi uitgangspunt voor een liberaal. Dat ik me op die 70% van mijn salaris nog goed kan redden is vooral te danken aan mijn eigen spaarzaamheid en niet aan de vaardigheid van de beleggers bij de overheid.

Voor pensioen"rechten" hetzelfde verhaal. Ik moest verplicht deelnemen aan het pensioenfonds van mijn werkgever maar ondertussen klaagde de directie steen en been dat de resultaten van het fonds zo tegenvielen, werd het zó even in een middelloonconstructie veranderd en de eigen bijdrage met sprongen omhoog gegooid totdat de werkgever vrijwel niets meer bijdroeg. Laat me dan zelf die centen houden en zelf zorgen dat ze goed belegd worden!

Tja en waar het bij het CWI om zou moeten gaan: zo lang die juridisch medewerkers daar klakkeloos alle leugens van directies blijven slikken zullen er mensen zonder legitieme redenen werkloos worden. Laat het CWI dus vooral die vergunningsaanvragen voor ontslagen eens goed toetsen. Ik was een van de mensen bij wie het CWI het verweer "beloond" heeft met het niét verstrekken van een vergunning voor ontslag maar met mijn valide bedrijfseconomische analyse dat de directie de bedrijfsresultaten heeft verdraaid is niets en dan ook niets gedaan. Had het CWI haar werk goed gedaan dan had mijn ex-werkgever alle ontslagen medewerkers gewoon moeten terugnemen en een dikke boete moeten betalen!

Oeps ik wind me geloof ik weer op...
Leave it to me. We're checking out.
pi_21723329
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 10:13 schreef Croga het volgende:
Helemaal mee eens pitbulleke. En die aanhalingstekens waren eigenlijk algemener bedoeld. De tijden dat ik zonder werk heb gezeten kon ik echt niet genieten....
Dat wordt ook niet gesteld - hie wordt alleen gesteld dat ej wel wat terug mag doen voorde maatschappij. Maar zoals gezegd regelt de WWB dit nu. En aangezien de gemeente nu de kosten van de bijstand moet ophoesten - en niet meer het rijk - zul je zien dat dit strenger wordt.
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 10:13 schreef Croga het volgende:En inderdaad, er is wel werk... Maar het vergt behoorlijk wat moeite om het te vinden, en behoorlijk wat mazzel om dan ook nog eens uitverkoren te worden tussen alle kandidaten.....
Klopt - de markt is krap en er is veel aanbod. Je kunt dan twee dingen doen. Bij de pakken gaan neerzitten of zelf initiatief tonen en zorgen dat JIJ de uitverkorene wordt.
Dus om werk te krijgen moet er wat voor doen - en daar is niets mis mee. Dat het frusterend kan zijn als het een tijdje niet lukt - dat kan ik heel heel goed voorstellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReneeTeunissen op 03-09-2004 11:09:07 (typvoutjes) ]
embedded software ontwikkelaar - gemeenteraad Zevenaar - reneeteunissen.nl
pi_21724342
Waar ik van stond te kijken is dat mijn strafblad totaal niets uit maakte, maar toen ik zei dat ik een uitkering had was het ineens van '' Goed dat je het zegt, dan mogen we je niet bemiddelen!!''

Vervolgens werd ik afgescheept met prul-papierwerk.

naja, toen ben ik mn opleiding maar af gaan maken (thuis studeren)

[ Bericht 6% gewijzigd door TheDon1985 op 03-09-2004 12:12:38 ]
pi_21725416
By the way: Er is mij überhaupt nooit werk aangeboden, laat staan iets verplicht.

En ik heb nog wel reclassering, kan je na-gaan
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')