@Pitbulleke:
bekijk het ook eens van de andere kant en zie waarvoor wat bedoeld is en niet als verworven recht.
Een bijstandsuitkering is er voor mensen die niet voor eigen inkomen kunnen zorgen. Als iemand nu wel instaat is wat voor de gemeenschap terug te doen, waarom dan niet?
Een tweede punt is dat veel mensen die er lang uit zijn weer niet aan het werk komen, is omdat de ervaring de wergevers leert dat vele van deze groep moeite heeft de "verworven vrijheden" in te leveren en weer zich voor 40 uur in de week kunnen geven om zelf voor een inkomen te zorgen. En zeker dat laatst zou het streven van een ieder moeten zijn - zorg zelf voor je inkomen. Het sociale systeem in een vangnet - voor als het tegenzit - en niet als alternatieve vorm van inkomen.
De WW geeft je mogelijkheden om te leven voort te zetten als je even zonder werk zit. Stage en werk opdrachten houden mensen in de mood om te blijven werken en het werk rithme vast te houden. En dat is erg belangrijk. Soms laat je daarmee zien dat je ook WILT werken en ook wat voor de maatschappij WILT doen. net zoals de maatschappij jouw te eten en onderdak geeft, in de vorm van inkomen.
Als je zelf al een tijdje thuis zit weet je zelf ook wel dat je dan niet iedere dag om 7 uur naast je bed staat. En als je eenmaal aan dat rithme gewend bent van langer doorslapen dan is het lastig om de klok weer terug te draaien. Weet er zelf alles van.
Los van het feit dat je een aantal jaren een (relatief) klein bedrag hebt betaald, geeft dat denk ik niet het recht om dan het maximale er uit te halen als je er eenmaal in zit - niet ik daarmee wil zeggen dat JIJ dat doet hoor. De WW is voor een overbrugginsperiode niet als vervangend inkomen voor de langere termijn. Het streven is dan ook weer om je aan het werk te krijgen. Daar zou het bij het CWI om moeten gaan - werken om het werkrithme te behouden en daarmee de maatschappij een dienst te bewijzen. Dus een dag of twee aan het werk voor een welzijnsorganisatie of sportclub zou ik een hele goede activiteit vinden. Dat helpt je ook nog eens bij je sollicitatie.
Dat iemand wellicht de gehele dag op zijn of haar kont zit, daar wordt zowel de maatschappij als de betrokkene zelf niet beter van. Ook ji zou dat meoten weten.
embedded software ontwikkelaar - gemeenteraad Zevenaar - reneeteunissen.nl