abonnement Unibet Coolblue
pi_21623913
Binnenkort mag ik fijn 2 dagen gaan vergaderen in Wenen, maar wat die vergadering leuk maakt is dat ik nog wat tijd over heb in Wenen. Ik heb de hele woensdagmiddag tot mijn beschikking en ik heb de hele zaterdag.

Kortom: wat moet ik gaan doen in die anderhalve dag???

Ik heb al bedacht dat ik naar de staatsopera wil om een voorstelling bij te wonen. Verder wil ik gewoon wat mooie en leuke dingen zien of doen!

Help mij!
pi_21624245
ga naar die groote kerk ik weet niet hoe hij heet maar is echt mooi!
is DE kerk van wenen. hebben de duitsers in 41 bijna helemaal plat gegooid en is prqachtig ge restaureerd!
he buur!
pi_21625361
1: www.wien.at, www.vienna.at en www.wienerlinien.at zijn vooraf een bezoekje waard
2: Ga naar de VVV (zit bij het Albertina, ben ff de naam van de straat kwijt) en haal een gratis stadsplattegrond
3: tiez bedoelt denk ik de Sankt Stephansdom, die in het centrum van de stad ligt (U-Bahn halte Stephansdom City - U1 en U3). Al weet ik van de restauratie niets Is idd een prachtige kerk. Andere mooie kerken zijn de Votivkirche (U-bahn halte Schottentor/Universität - U2), de Karlskirche (Halte Karlsplatz, iig U2), waarvoor je wel entree moet betalen.
4: Schloss Schönbrunn (U4 Schönbrunn) is het zomerpaleis van de keizerlijke familie. Je kunt een rondleiding (redelijk prijzig) maken door het gebouw, maar ook gratis door het park wandelen of in de Gloriette een duur kopje Heisse Schokolat drinken. Bij Schönbrunn ligt trouwens ook de oudste dierentuin van de wereld (U4 Hietzing)
5: Staatsoper is prima te doen! Kijk 's middags welke voorstelling er is en ga daarheen. Ga echter wel om een uur of vijf in de rij staan (als je een sta-plaats hebt), anders heb je kutplaatsen. Prijzen: 2 euro of 3,50 De duurdere zijn beter, maar minder plaatsen, dus je staat sneller zonder leunbalkje)
6: Het prater (U1 Praterstern) is het grootste park van Wenen en je kunt er prachtig wandelen.
7: Neem 's avonds tram D, langs de ring. Je komt dan langs de Votivkirche, uni, raadhuis, parlement, natuur- en kunsthistorisch museum, de oper, de franse ambassade en het winterpaleis van Prinz Eugen von Savoye.

Deze kwamen zo ff in mij op, als je meer dingen wil weten (zoek je een bepaalde categorie?) laat je het maar weten. Heb er net 9 maanden gewoond en flink de stad verkend
De grootste pizza's en lekkerste schnitzels weet ik trouwens ook te vinden
pi_24593504
Even een tvp en een kick .
Voor de zomer zit ik aan Wenen te denken. Ben nu zelf op zoek naar informatie over de stad zelf en leuk cultuurrijke dingen die daar te doen zijn. ChrisJX' reactie helpt me iig enorm op weg.
Whatever I want.
pi_24593847
Ik heb uiteindelijk besloten om me niet al te veel te haasten en niet alles in 1 dag te willen proppen.
Dus ik heb een beetje rondgewandeld in het centrum en heb het kunsthistorisch museum bezocht. Een enorm mooi gebouw, alleen de collectie is dus duidelijk niet mijn ding.

Opera is heel gaaf! Alleen het gebouw is al geweldig om te zien. Ik heb uiteindelijk de goedkoopste zitplaats genomen voor 10 euro, maar ik had beter een staanplaats kunnen nemen. Alleen had ik dus de pech dat ik de hele dag had vergaderd en het niet echt durfde te gokken dat ik nog een fatsoenlijke staanplaats kon vinden.
De ervaring was er overigens niet minder om.
pi_24595977
Hoe lang heb je over het kunsthistorisch museum gedaan? Ik was vijf uur binnen en heb het eind maar een beetje afgeraffeld.

De opera is ook mooi Staan is overigens ook niet echt prettig, maar wel het meest budgettair verantwoord Waar zat je voor die prijs?
pi_24596044
Ik heb er een paar uur over gedaan. Weet niet meer precies hoe lang, maar meer dan 2 uur was het niet volgens mij. Het scheelt misschien wel dat ik de schilderijen ook eigenlijk bijna allemaal niet mooi vond!

Ik zat voor die 10 euro in de bovenste ring, vrij dicht op het podium. Ik heb dus een paar uur lang helemaal naar voren gehangen en mn nek verdraaid om het een beetje goed te kunnen zien. Volgende keer ga ik staan.
pi_24596373
Ik vond de schilderijen wel mooi, maar het waren er zoveel Na een tijdje had ik het wel gehad. Maar ik wou alles zien
pi_24615901
Ik ga aanstande Vrijdag voor 4 dagen naar Wenen ik laat zeker weten hoe het was en zal ook wel tips geven
Ik wil ziezo één dag gaan fietsen,want Wenen schijnt een van de fietsvriendelijkste steden van Europa te zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_24620252
quote:
Op maandag 17 januari 2005 22:49 schreef junkiexp het volgende:
Ik wil ziezo één dag gaan fietsen,want Wenen schijnt een van de fietsvriendelijkste steden van Europa te zijn.
Als je Nederland gewend bent is Wenen zwaar onfietsvriendelijk

Woon-werkverkeer (in de stad dus) is niet zo goed te doen. Weinig fietsstroken en automobilisten snappen je niet. En je moet het helemaal niet proberen met iemand achterop, dan word je alleen maar aangestaard

In de parken kun je daarentegen wel goed fietsen. In het Prater bijvoorbeeld, op het DonauInsel en langs het Donaukanal. Ik vraag me alleen af hoeveel fietsverhuurdingen (of neem je een eigen mee?) je in de winter kunt vinden
pi_24672522
Zo,ik zit lekker met een peukie en een lekker biertje in het Austria hotel in hartje Wenen,en tot nu toe bevalt het best
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_24673652
Ik had vandaag een Mozartkugel op

Tip: koop die alsjeblieft niet bij zo'n toeristenwinkel of op het vliegveld, maar gewoon in de supermarkt. Veel goedkoper
pi_24674974
Op het vliegveld zit ook een supermarkt!
Maar Mozart Kugeln zijn ontzettend lekker!
En ik mag misschien eind februari weer een paar dagen vergaderen in Wenen!
pi_24675350
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 20:08 schreef Liejannuh het volgende:
Op het vliegveld zit ook een supermarkt!
Klopt, de enige van Wenen die tot half tien open is En de Billa is geweldig Ik ga over twee weken op wintersport en daar ff wat sokken inslaan

Hip dat je mss weer naar Wenen kan
pi_33620287
Ik wil in februari 5 dagen Wenen doen
EN dan naar het volgende hotel : http://www.ichotelsgroup.com/h/d/ic/1/en/hpt/VIEHA/2/pt?ptLink=hd

Iemand daar ervaringen mee ?
Ik lees iig hierboven : opera bezoek is aan te raden ?
Het is namelijk een Pre-huwelijks reisje. ( ivm avond school ed. gaan we pas in de zomer vakantie 3 weken weg voor de echte huwelijksreis)
Romantische tips zijn welkom
pi_33660213
ChrisJX ?
pi_33664236
Opera bezoek is geweldig!
Kaartjes kun je ter plekke regelen en neem van mij aan dat je of staanplaatsen moet nemen of wat duurdere kaartjes. Ik had de goedkoopste zitplek en dan zit je je de hele voorstelling uit te rekken om het een beetje te kunnen volgen.

Dat hotel ziet er trouwens uit als een zakenhotel. Dus mijn voorkeur zou het niet hebben voor een romatisch uitje.
pi_33664433
Dit is een erg leuke vintage kleding winkel

http://www.falter.at/web/bov/detail.php?id=2348

In dezelfde straat (aan de overkant van Eselmist) zit een erg lekker en goedkoop (6 eur voor maaltijd) eetcafe

Check ook de Nationalbibliothek (de oude zaal)
pi_33665328
Volgens mij is Wenen verschikkelijk duur.
pi_33668178
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 14:57 schreef realbase het volgende:
ChrisJX ?
Die zit in NYC en vliegt vandaag terug.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_33669923
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:27 schreef Dizzee het volgende:
Volgens mij is Wenen verschikkelijk duur.
Wat is duur,ik vond het allemaal best meevallen hoor.

Voor 50 euro kun je met zijn 2-en goed uit eten,en een een biertje heb je ook wel voor 2 euro.
Daar doe je het in Amsterdam niet altijd voor .
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_33670780
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 16:56 schreef Liejannuh het volgende:
Dat hotel ziet er trouwens uit als een zakenhotel. Dus mijn voorkeur zou het niet hebben voor een romatisch uitje.
Nou ja, ik denk dat de meeste hotels die 5* zijn in een grote stad veel gebruikt worden door bedrijven. Het ziet er iig wel strak uit van binnen !
pi_33704798
quote:
Op maandag 2 januari 2006 11:31 schreef realbase het volgende:
Ik wil in februari 5 dagen Wenen doen
EN dan naar het volgende hotel : http://www.ichotelsgroup.com/h/d/ic/1/en/hpt/VIEHA/2/pt?ptLink=hd

Iemand daar ervaringen mee ?
Ik lees iig hierboven : opera bezoek is aan te raden ?
Het is namelijk een Pre-huwelijks reisje. ( ivm avond school ed. gaan we pas in de zomer vakantie 3 weken weg voor de echte huwelijksreis)
Romantische tips zijn welkom
Daar ben ik

Wat Liejannuh zegt: een operabezoek is zeker aan te raden. Voor een voorstelling die rond acht uur begint moet je om vijf uur in de rij gaan staan. Dan kun je staanplaatsen bemachtigen voor 2 of 3,5 euro. Als je echt naar een opera wil (er is bijv. ook ballet), zorg er dan wel voor dat je op tijd bent, anders heb je kans dat je in het gangpad moet staan en daar zijn geen kastjes voor de ondertiteling. De staanplaatsen zelf zijn verder prima. Ik heb altijd die van 3,5 euro genomen, dan sta je op de 1e verdieping, recht tegenover het podium. Die van 2 euro zijn helemaal bovenaan en lopen rond.

Wenen is qua eten en drinken een stad die wat duurder is dan wij in Nederland gewend zijn. Ik ben niet op de hoogte van de Amsterdamse prijzen, maar in een café betaal je voor een colaatje toch al snel 2 euro. Er zijn ook tenten waar je lekker en goedkoop kunt eten, maar die moet je wel net ff weten Qua kleding en boodschappen is het prijspeil overigens vergelijkbaar met dat van Nederland.
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 17:01 schreef Solitarias het volgende:
Check ook de Nationalbibliothek (de oude zaal)
Ik vond de Nationalbibliothek niet zo geweldig. Als je niet lang naar Wenen gaat en niet overdreven geïnteresseerd bent in bibliotheken dan wel boeken, zou ik er niet heen gaan.

Wel aan te raden:
  • Schloss Schönbrunn (en eventueel de Kaiserappartements in de Hofburg als je erg dol bent op de Habsburgers)
  • Stephansdom
  • Kunsthistorisches Museum (trek er wel een middag voor uit)
  • Dierentuin bij Schönbrunn
  • De ring met o.a. de universiteit, het parlement, het raadhuis, de hofburg, het kunsthistorisch en natuurhistorisch museum (neem 's avonds tram 1 of 2, dan heb je een verlichte tour)
  • Schaatsen voor het Rathaus (als ik het me goed herinner kon dat in februari, maar ik kan er naast zitten)
  • pi_33707656
    quote:
    Op maandag 2 januari 2006 11:31 schreef realbase het volgende:
    Ik wil in februari 5 dagen Wenen doen
    EN dan naar het volgende hotel : http://www.ichotelsgroup.com/h/d/ic/1/en/hpt/VIEHA/2/pt?ptLink=hd

    Iemand daar ervaringen mee ?
    Ik lees iig hierboven : opera bezoek is aan te raden ?
    Het is namelijk een Pre-huwelijks reisje. ( ivm avond school ed. gaan we pas in de zomer vakantie 3 weken weg voor de echte huwelijksreis)
    Romantische tips zijn welkom
    Hotel is echt een heeel luxe hotel. Ben er zelf ook geweest voor een congres. Je kan er sigaren kopen van een paar honderd euro en whisky drinken van vijftig euro per glas.

    Het parkje nabij is goed voor wat romantische wandelingen, voor de rest zit het niet echt handig ten opzichte van het centrum, alhowel de metro wel voor de deur stopt. Als je wilt winkelen en wat restaurants en musea in de buurt wilt hebben zou ik eerder een hotel in de Marahilferstrasse kiezen, maar dat is wel wat minder romantisch en doet 's avonds ook wat onveilig aan.

    Museumquartier is zeker aan te raden om naar toe te gaan, ook om wat te drinken 's avonds. De buurt ten westen ervan zit vol met leuke restaurantjes die zeer goed en aanzienlijk goedkoper zijn dan die in Nederland of ook in het centrum van Wenen.

    Verder wel leuk - als je ervan houdt - de U3 nemen naar Gasometer voor wat leuke architectuur en een bioscoop. Verder de ringtram lijn 1 en 2 's avonds is erg romantisch, de ijsbaan voor het raadhuis dat uitgelicht wordt in verschillende kleuren en de Habsburgse paleizen.

    Wenen is kortom zeker een goede keuze voor een romantisch weekendje weg
    pi_33707992
    Zeker even de Stephan's Dom checken.
    pi_33708184
    En de Bermuda-straatjes.
    pi_33726453
    quote:
    Op woensdag 4 januari 2006 21:03 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Hotel is echt een heeel luxe hotel. Ben er zelf ook geweest voor een congres. Je kan er sigaren kopen van een paar honderd euro en whisky drinken van vijftig euro per glas.

    Het parkje nabij is goed voor wat romantische wandelingen, voor de rest zit het niet echt handig ten opzichte van het centrum, alhowel de metro wel voor de deur stopt. Als je wilt winkelen en wat restaurants en musea in de buurt wilt hebben zou ik eerder een hotel in de Marahilferstrasse kiezen, maar dat is wel wat minder romantisch en doet 's avonds ook wat onveilig aan.

    Museumquartier is zeker aan te raden om naar toe te gaan, ook om wat te drinken 's avonds. De buurt ten westen ervan zit vol met leuke restaurantjes die zeer goed en aanzienlijk goedkoper zijn dan die in Nederland of ook in het centrum van Wenen.

    Verder wel leuk - als je ervan houdt - de U3 nemen naar Gasometer voor wat leuke architectuur en een bioscoop. Verder de ringtram lijn 1 en 2 's avonds is erg romantisch, de ijsbaan voor het raadhuis dat uitgelicht wordt in verschillende kleuren en de Habsburgse paleizen.

    Wenen is kortom zeker een goede keuze voor een romantisch weekendje weg
    Jah het hotel ziet er super uit
    Maar ja .. als het niet echt relaxed ligt qua locatie..
    Andere tips qua hotels ( Luxe ) ??? iemand ??
    pi_33727408
    quote:
    Op zondag 29 augustus 2004 21:01 schreef ChrisJX het volgende:
    De grootste pizza's en lekkerste schnitzels weet ik trouwens ook te vinden
    Nou?
    deze account is gehacked door GreyHatHacks
    pi_33728415
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef EnderOnline het volgende:

    Nou?
    Pizza's: La Cintura bij de Metrohalte U6 Josefstrasse. Grooooot en lekker. Drank serveren ze er niet.

    Schnitzels: Café Restaurant Graf bij metrohalte U6 Nussdorferstrasse

    Precieze straten weet ik zo niet, als je ze echt wil hebben kan ik het wel ff opzoeken.
    pi_33729117
    Overigens: in het centrum van Wenen zit een tent die claimt de oudste schnitzelbakker te zijn (ben de naam kwijt). Ga er niet heen!! Het is er ontzettend druk, je betaalt ontzettend veel voor een lapje vlees (aardappelen en groente moet je apart betalen) en die schnitzel is alleen maar erg groot. Goed te eten, maar niet bijzonder lekker en al helemaal niet voor die prijs.
    pi_33758208
    ChrisJX : ken jij het hotel war ik naartoe wil ?
    Zo nee : ken je andere luxe hotels in Wenen ?
    pi_33758485
    Het hotel waar je naartoe wil is zeker één van de meest luxe hotels. Ik zou er zeker naar toe gaan als je dat leuk vind. Omdat OV in Wenen vrij goedkoop en makkelijk is, is het zeker geen slechte locatie.

    Voor overige hotels kun je kijken op www.expedia.nl of www.nl.lastminute.com
    pi_33815434
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 10:57 schreef realbase het volgende:
    ChrisJX : ken jij het hotel war ik naartoe wil ?
    Zo nee : ken je andere luxe hotels in Wenen ?
    1: Nee
    2: Sacher

    Ik weet helemaal niets van hotels in Wenen, heb er zelf in een studentenkamer gezeten
    pi_33821680
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 11:06 schreef DutchTrain het volgende:
    Het hotel waar je naartoe wil is zeker één van de meest luxe hotels. Ik zou er zeker naar toe gaan als je dat leuk vind. Omdat OV in Wenen vrij goedkoop en makkelijk is, is het zeker geen slechte locatie.

    Voor overige hotels kun je kijken op www.expedia.nl of www.nl.lastminute.com
    Ah, een InterContinental hotel!!
    Ik verbleef in Singpore ook in een hotel van die groep : echt meer dan goed!
    pi_33821983
    Wenen.

    Ben er vorig jaar twee keer geweest. 3 weken in totaal. Mijn oom, tante, neef en twee nichtjes wonen er. En de vriend van een nichtje van me is 'Wien-führer'. Dat is dus een soort reisleider in Wenen.
    pi_33939803
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 02:18 schreef Solitarias het volgende:

    [..]

    Ah, een InterContinental hotel!!
    Ik verbleef in Singpore ook in een hotel van die groep : echt meer dan goed!
    5 dagen inc vlucht en alle toeslagen kost me voor 2 pers 1400 euro
    is toch wat aan de prijzige kant denk ik zo
    Voor dat geld kan ik ook een week naar de zon !
    pi_33941126
    quote:
    Op woensdag 11 januari 2006 15:25 schreef realbase het volgende:
    5 dagen inc vlucht en alle toeslagen kost me voor 2 pers 1400 euro
    is toch wat aan de prijzige kant denk ik zo
    Voor dat geld kan ik ook een week naar de zon !
    Tja, dat ligt dan echt aan het hotel. Als je het echt goedkoop wil doen dan boek je een hotel bij expedia en een vliegticket bij www.airberlin.com. Of je gaat met de trein: www.sparnight.de .

    Wenen is in ieder geval een stad die je gezien moet hebben
    pi_33951864
    Vliegen kan ook heel goed met German Wings. Moet je wel vanaf Keulen vertrekken, maar als je in Limburg of Gelderland aan de grens woont is dat dichterbij dan Schiphol.
    pi_35693511
    Vandaag vlucht en hotel geboekt. Met Hemelvaart ben ik in Wenen.
    pi_35693646
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 22:16 schreef k_man het volgende:
    Vandaag vlucht en hotel geboekt. Met Hemelvaart ben ik in Wenen.
    Leuk voor je,ik ben er ook geweest en het is erg leuk.

    Het hoogtepunt van mijn periode was een bezoek aan een classic jazz cafe,mensen die klappen als de muzikanten een stukje hebben gespeeld,echt geweldig.

    Als je van jazz/bleus houd moet je het zeggen,dan zal ik eens kijken of ik er een internetpagina van kan vinden.
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
    pi_35694352
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 22:20 schreef junkiexp het volgende:
    mensen die klappen als de muzikanten een stukje hebben gespeeld,echt geweldig.
    Volgens mij is dat vrij normaal als er muzikanten optreden.
    pi_35694418
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 22:41 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Volgens mij is dat vrij normaal als er muzikanten optreden.
    Ja,maar ook in de tussenstukjes als er 1 heeft gesoleerd dan klappen mensen terwijl de rest doorspeelt,is moeilijk uit te leggen .
    R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
    pi_35741135
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 22:16 schreef k_man het volgende:
    Vandaag vlucht en hotel geboekt. Met Hemelvaart ben ik in Wenen.
    Hou er dan wel rekening mee dat op donderdag veel winkels dicht zijn

    Oostenrijk is qua winkelsluiting veel strenger dan Nederland. Gelukkig is Hemelvaart een feestdag die we hier ook hebben, ik heb regelmatig in verwondering voor een dichte supermarktdeur gestaan omdat ik niet wist welke katholieke feestdag het nu weer was
    pi_35741184
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 14:57 schreef ChrisJX het volgende:
    Hou er dan wel rekening mee dat op donderdag veel winkels dicht zijn

    Oostenrijk is qua winkelsluiting veel strenger dan Nederland. Gelukkig is Hemelvaart een feestdag die we hier ook hebben, ik heb regelmatig in verwondering voor een dichte supermarktdeur gestaan omdat ik niet wist welke katholieke feestdag het nu weer was
    Ik kom op donderdag ergens hlaverwege de middag aan. Beetje slenteren zal wel het enige zijn wat er nog gebeurt. Restaurants e.d. zijn toch wel open?
    pi_35741346
    quote:
    Op zondag 5 maart 2006 14:58 schreef k_man het volgende:

    Ik kom op donderdag ergens hlaverwege de middag aan. Beetje slenteren zal wel het enige zijn wat er nog gebeurt. Restaurants e.d. zijn toch wel open?
    Zou ik je niet durven zeggen, maar er zullen er heus wel een paar open zijn.

    In deze context een tip: Op zondag zijn veel restaurants in Wenen gesloten. Er zijn er wel een paar open, maar het is wel zoeken. En denk maar niet dat er zoiets bestaat als een koopzondag of koopavond, mocht je op een avond willen gaan stadten ofzo
    pi_35741509
    Zondagmiddag vlieg ik alweer terug.
    pi_35969901
    Iemand wel eens geprobeerd de locaties van Before Sunrise te bezoeken?
    pi_35970815
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 17:25 schreef k_man het volgende:
    Iemand wel eens geprobeerd de locaties van Before Sunrise te bezoeken?
    Ik heb de film nog nooit gezien ( ) dus welke locaties zouden dat moeten zijn?
    pi_35970836
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 17:25 schreef k_man het volgende:
    Iemand wel eens geprobeerd de locaties van Before Sunrise te bezoeken?
    Nee, wel een keer een Der Dritte Mann tocht gedaan. Ook wel leuk.

    En ik zag de laatste keer dat ik er was dat je ook Segway tours kan doen: http://www.viennasightseeing.at/DFIRSTSEG.htm
    pi_35972641
    Sorry, Segway?
    pi_35972676
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 17:55 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    Ik heb de film nog nooit gezien ( ) dus welke locaties zouden dat moeten zijn?
    Even op Google intikken "vienna" "before sunrise", dan vind je een pdf-je met een hoop locaties uit de film.
    pi_35972699
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 21:16 schreef k_man het volgende:
    Sorry, Segway?
    Na de rage van 'Ducktours' heeft nu elke zichzelf respecterende stad Segway tours:

    pi_35972812
    pi_35973012
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 21:17 schreef k_man het volgende:
    Even op Google intikken "vienna" "before sunrise", dan vind je een pdf-je met een hoop locaties uit de film.
    Allemaal gezien, behalve de begraafplaats. Zijn allemaal mooie plekken voor film en fotografie
    pi_35973043
    Daarom.
    pi_35974935
    quote:
    Op zondag 12 maart 2006 21:17 schreef k_man het volgende:
    Even op Google intikken "vienna" "before sunrise", dan vind je een pdf-je met een hoop locaties uit de film.
    Dat kerkhof ken ik niet, voor de rest heb ik het allemaal wel eens gezien. Vind het niet echt een bijzonder lijstje, maar mss is dat anders als je de film hebt gezien.
    pi_36140764
    Met Hemelvaart ga ik naar Wenen, vier dagen. Daar zijn vast al eerder mensen geweest, dus wat is daar leuk om te doen?

    Natuurlijk het Hundertwasser huis en de villa's van Loos, maar verder?

    [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-03-2006 13:27:54 ]
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:26:15 #58
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142062
    ik raad je aan deze mee te nemen (ui de bieb of anders kopen)



    heb je je 4 dagen zo vol
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:27:38 #59
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142102
    en koop een dagkaart voor de u-bahn

    pi_36142129
    Wat kost een dagkaart? En losse kaartjes?
    pi_36142150
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:26 schreef MLF het volgende:
    ik raad je aan deze mee te nemen (ui de bieb of anders kopen)

    [afbeelding]

    heb je je 4 dagen zo vol
    Ik heb een reisgidsje (niet die trouwens), maar da's toch anders dan hier ervaringen horen.
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:30:08 #62
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142159
    stadhuis



    neem een plattegrond mee



    donau

      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:31:55 #63
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142195
    google zegt: tageskarte für 2,90 en Die Tageskarte gibts ab 5,50 Euro
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:33:19 #64
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142228
    meestal kun je die direct bij de u-bahn kopen
    raad ik je wel aan als je heen en weer wilt, is goedkoper dan losse kaartjes
    pi_36142233
    Ja, dit is dus allemaal leuk en aardig, maar ik ben toch meer op zoek naar ervaringen van anderen. Wat vond jij nou leuk en waarom?

    Van een post met drie plaatjes en zes woorden word ik niet veel wijzer natuurlijk.
    pi_36142261
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:31 schreef MLF het volgende:
    google zegt: tageskarte für 2,90 en Die Tageskarte gibts ab 5,50 Euro
    Huh? Wat is het verschil tussen tageskarte en Tageskarte dan?

    Dat wordt dus heel erg opletten of er een hoofdletter staat?
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:36:02 #67
    140904 MLF
    Unazukin
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:36:59 #68
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142299
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:35 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Huh? Wat is het verschil tussen tageskarte en Tageskarte dan?

    Dat wordt dus heel erg opletten of er een hoofdletter staat?
    nee dat waren 2 zoek resultaten van google

    de ene zegt 2,90
    de andere 5,50

    ik denk dat de laatste klopt
    pi_36142312
    quote:
    Wat zeg ik nou net?

    Ben je uberhaupt wel in Wenen geweest?
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:40:07 #70
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142372
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:37 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Wat zeg ik nou net?

    Ben je uberhaupt wel in Wenen geweest?
    hoe bedoel je Wat zeg ik nou net?
    ik zie niks
    pi_36142445
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:40 schreef MLF het volgende:

    [..]

    hoe bedoel je Wat zeg ik nou net?
    ik zie niks
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:33 schreef k_man het volgende:
    Ja, dit is dus allemaal leuk en aardig, maar ik ben toch meer op zoek naar ervaringen van anderen. Wat vond jij nou leuk en waarom?

    Van een post met drie plaatjes en zes woorden word ik niet veel wijzer natuurlijk.
      zaterdag 18 maart 2006 @ 14:47:28 #72
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142525
    lol

    dat kun je beter zelf uitzoeken

    ik gaf alleen tips hoe te reizen, wat je beste mee kunt nemen
    pi_36142599
    Ja, of ik nooit eerder gereisd heb.

    Persoonlijke ervaringen graag mensen!

    Ben je nou wel of niet in Wenen geweest MLF?
    pi_36142654
    Wenen!
    Ik ga het niet overtypen

    Voor wat betreft het OV: http://www.wienerlinien.at/
    Info over de kaartjes vind je hier.

    Een 24-uurskaart kort 5 euro, een 72-uurskaart 12 euro, een weekkaart (maandag tot maandag) 12,50 en een achtdagenkaart (aaneengesloten dagen hoeft niet) 24 euro. Bovendien kun je op de achtdagenkaart met meer personen, voor twee personen stempel je dan 2 dagen af.

    [ Bericht 66% gewijzigd door ChrisJX op 18-03-2006 15:01:50 ]
      zaterdag 18 maart 2006 @ 15:00:39 #75
    140904 MLF
    Unazukin
    pi_36142756
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:51 schreef k_man het volgende:
    Ja, of ik nooit eerder gereisd heb.

    Persoonlijke ervaringen graag mensen!

    Ben je nou wel of niet in Wenen geweest MLF?
    ja waarom?
    pi_36142782
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:00 schreef MLF het volgende:

    [..]

    ja waarom?
    Nou dan zal ik het nog één keer vragen: wat vond jij er nou leuk?

    Wat waren de hoogtepunten, wat viel een beetje tegen? Waar kon je leuk eten? Wat vond je gezellige buurtjes?
    pi_36142877
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 14:55 schreef ChrisJX het volgende:
    Wenen!
    Ik ga het niet overtypen

    Voor wat betreft het OV: http://www.wienerlinien.at/
    Info over de kaartjes vind je hier.

    Een 24-uurskaart kort 5 euro, een 72-uurskaart 12 euro, een weekkaart (maandag tot maandag) 12,50 en een achtdagenkaart (aaneengesloten dagen hoeft niet) 24 euro. Bovendien kun je op de achtdagenkaart met meer personen, voor twee personen stempel je dan 2 dagen af.
    Dank je. Losse kaartjes kosten 1,50 zie ik daar. Dus om die dagkaart eruit te halen moet je minstens 4 keer gaan. Of 8 keer in drie dagen. Die drie dagenkaart is dan waarschijnlijk het aantrekkelijkst voor me.
      zaterdag 18 maart 2006 @ 15:07:13 #78
    93474 Sasandra
    Mary Poppins
    pi_36142886
    Hoi, ik ben afgelopen zomer twee weken in Wenen geweest. Een groot deel van de stad is eind negentiende eeuw gebouwd door Frans Jozef (dacht ik) Hij is verantwoordelijk voor het pompeuze aanzien van de stad.

    Er loopt een kring rond de binnenstad, die bebouwd is met prachtige gebouwen. Wij hadden fietsen bij en het was erg leuk een rondje te fietsen (wel een halve dag mee bezig, maar prima te doen)
    Naast die negentiende-eeuwse taartendozen is er ook veel Jugendstilarchitectuur te zien.
    Veel musea ook, het natuurhistorische museum is een aanrader. Veel van de opstellingen zijn sinds de opening van het museum (19e eeuw) nooit veranderd. Recht tegenover het natuurhistorisch museum bevindt zicht een kopie van het gebouw, dat is het kunsthistorisch museum. Ook heel mooi (en groot)

    Buiten de stad is Schonbrunn ook leuk om te bezichtigen. Het buitenhuis van Franz Jozef en (jawel hoor) zijn Sissi. Op en top kitch natuurlijk, maar ook mooi. In de tuinen rond het kasteel wemelt het van de eekhoorns. Ook het stadspaleis is te bezichtigen (maar daar ben ik niet geweest)

    En dan de Weense specialiteiten. Probeer een worstje op straat bij een van de talloze worststandjes. (probeer de Kaserkrainer, hmmmm, worst met gesmolten kaas erin) Erg lekker.
    Je kunt natuurlijk ook niet in Wenen zijn zonder de beroemde Wiener Schnitzel te proberen in een van de Gasthauser. (Een echte Wiener Schnitzel is honderd keer lekkerder dan de slappe aftreksels die we hier hebben en geen nood als hij wat al te groot lijkt, je kunt 'm altijd in een zakje mee naar huis nemen) Wenen is geen stad voor vegetariers.
    Oh ja, of een stukje Torte in een van de prachtige oude koffiehuizen in de stad. Jammer genoeg kan ik je niet aan namen helpen van de plekken waar ik zo lekker gegeten heb. We werden meegenomen en rondgeleid door een goede vriend van mijn vriend, die in Wenen woont.

    Ook leuk: Het Prater, een erg mooi en oud vrijetijdspark met het oudste reuzenrad ter wereld, decor in de film The Third man met Orson Welles. (Ik durfde er trouwens niet in, het ding zag er toch wel wat gammel uit en bovendien zat je in een soort bouwkeet in plaats van in een zitje)

    Kortom. Heel veel plezier in Wenen. Die vier dagen kom je heus wel door.

    [ Bericht 4% gewijzigd door Sasandra op 18-03-2006 15:12:53 ]
    A spoonful of sugar...
    pi_36142887
    Als je trouwens meer van Hundertwasser wil zien: Het gebouw en de toren van verwarmingsbedrijf Fernwärme Wien bij U-bahn station Spittelau (U6) is ook van Hundertwasser Maar minder spectaculair dan het Hunderwasserhaus, dus ik zou er alleen heengaan als je al in de buurt bent, bijv. als je naar Grinzing (oud wijndorp) gaat. Of in het ziekenhuis ligt, is er maar 2 haltes vandaan
    pi_36142931
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:07 schreef ChrisJX het volgende:
    Als je trouwens meer van Hundertwasser wil zien: Het gebouw en de toren van verwarmingsbedrijf Fernwärme Wien bij U-bahn station Spittelau (U6) is ook van Hundertwasser Maar minder spectaculair dan het Hunderwasserhaus, dus ik zou er alleen heengaan als je al in de buurt bent, bijv. als je naar Grinzing (oud wijndorp) gaat. Of in het ziekenhuis ligt, is er maar 2 haltes vandaan
    Ik ben wel zo'n architectuurfreak dat ik er speciaal naar toe zou gaan hoor. Alleen ben ik bang dat je er alleen vanaf een afstandje achter een groot hek naar kunt kijken?
    pi_36142945
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:07 schreef Sasandra het volgende:
    Hoi, ik ben afgelopen zomer twee weken in Wenen geweest. Een groot deel van de stad is eind negentiende eeuw gebouwd door Frans Jozef (dacht ik) Hij is verantwoordelijk voor het pompeuze aanzien van de stad.
    Zelf zal hij vrij weinig gebouwd hebben Een groot deel van de stad is wel tot stand gekomen onder zijn heerschappij (1848-1916), maar in hoeverre hij daarin persoonlijk betrokken is, weet ik niet.
    quote:
    Buiten de stad is Schonbrunn ook leuk om te bezichtigen. Het buitenhuis van Franz Jozef en (jawel hoor) zijn Sissi. Op en top kitch natuurlijk, maar ook mooi. In de tuinen rond het kasteel wemelt het van de eekhoorns. Ook het stadspaleis is te bezichtigen (maar daar ben ik niet geweest)
    Het winterpaleis (Hofburg), of het stadspaleis zoals je het noemt, is ook erg leuk. Maar als je geen zin hebt om twee paleizen te bezoeken, zou ik qua binnenkant alleen Schönbrunn nemen. Is een stuk mooier en uitgebreider.
    quote:
    En dan de Weense specialiteiten. Probeer een worstje op straat bij een van de talloze worststandjes. (probeer de Kaserkrainer, hmmmm, worst met gesmolten kaas erin) Erg lekker.
    Je kunt natuurlijk ook niet in Wenen zijn zonder de beroemde Wiener Schnitzel te proberen in een van de Gasthauser. (Een echte Wiener Schnitzel is honderd keer lekkerder dan de slappe aftreksels die we hier hebben en geen nood als hij wat al te groot lijkt, je kunt 'm altijd in een zakje mee naar huis nemen) Wenen is geen stad voor vegetariers.
    Oh ja, of een stukje Torte in een van de prachtige oude koffiehuizen in de stad.
    quote:
    Ook leuk: Het Prater, een erg mooi en oud vrijetijdspark met het oudste reuzenrad ter wereld, decor in de film The Third man met Orson Welles. (Ik durfde er trouwens niet in, het ding zag er toch wel wat gammel uit en bovendien zat je in een soort bouwkeet in plaats van in een zitje)
    Ik ben erin geweest, maar er is niet veel aan. En bovendien veel te duur
    pi_36142957
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:09 schreef k_man het volgende:

    Ik ben wel zo'n architectuurfreak dat ik er speciaal naar toe zou gaan hoor. Alleen ben ik bang dat je er alleen vanaf een afstandje achter een groot hek naar kunt kijken?
    Welnee joh, je staat er praktisch naast. Metrostation uitlopen en je bent er

    fotootje
    pi_36142975
    OK, maar het terrein is dus ook toegankelijk? Dan ga ik er zeker even kijken.
    pi_36142997
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:11 schreef k_man het volgende:
    OK, maar het terrein is dus ook toegankelijk? Dan ga ik er zeker even kijken.
    Het is één groot gebouw en je kunt tot op een paar meter afstand komen. Het is heel hoog (zie foto), dus je ziet genoeg. Je kunt er ook bijna omheen lopen.

    Maar je kunt niet op een binnenplaats komen ofzo. Overigens: In het Hundertwasserhaus kun je NIET naar binnen.
    pi_36143017
    *aan lijstje toevoegt*
    pi_36143037
    Ja, dat het Hundertwasser huis niet toegankelijk is, las ik al.

    Al meen ik me te herinneren dat dat vroeger wel zo was? Zat er niet een restaurantje of zo ook in?
    pi_36143078
    Als je zo van architectuur houdt, is het ook wel aardig om naar de Karl Marx Hof te gaan. Dat is het langste (dus niet hoogste) flatgebouw van Oostenrijk/Europa/de Wereld/zoiets.

    U4 naar eindpunt Heiligenstadt nemen, ligt in dezelfde hoek als de Fernwärme, maar het is nog wel een paar haltes.
    pi_36143087
    Ja, die ken ik.
    pi_36143090
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:15 schreef k_man het volgende:
    Ja, dat het Hundertwasser huis niet toegankelijk is, las ik al.

    Al meen ik me te herinneren dat dat vroeger wel zo was? Zat er niet een restaurantje of zo ook in?
    Aan de overkant van het Hundertwasserhaus zit een pand met wat winkeltjes en een restaurantje en dat is in dezelfde stijl ingericht. Zelfs het toilet is Hundertwasser
    pi_36143107
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 15:18 schreef k_man het volgende:
    Ja, die ken ik.


    Ik vond het al verbazingwekkend dat je het Hundertwasserhaus kende
    pi_36145651
    Nou, da's toch wel erg bekend hoor. Ik zou me als bouwkundige moeten schamen als ik dat niet kende.
    pi_36145743
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 17:15 schreef k_man het volgende:
    Nou, da's toch wel erg bekend hoor. Ik zou me als bouwkundige moeten schamen als ik dat niet kende.
    Iedereen die ik in Wenen heb rondgeleid, kende het niet Maar goed, dat waren dan ook geen bouwkundigen
    pi_36146976
    Het Hundertwasserhaus zelf is niet voor publiek toegankelijk, maar het Kunsthaus natuurlijk wel. Daar is de vaste expositie over Hundertwasser, en een tijdelijke expositie. Hier kun je zien welke er nog verwacht worden. De vloeren en toiletten zijn erg mooi.

    Verder had ik zelf jammer genoeg geen tijd voor Schönbrunn, maar ik denk dat je daar zeker heen moet.
    Om even uit te rusten is het grasveld voor het Hofburg erg fijn (als het dan al wat mooier weer is), er zijn daar ook veel koetsen met koetsiers in kledij

    Praterpark is niet zo erg bijzonder, reuzenrad was wel leuk om te doen, maar ook niet spectaculair.

    En voor het vervoer: er zijn inderdaad dagkaarten, maar er is ook een vervoerskaart in combinatie met een 'museumkaart' (gratis, of met korting).
    quote:
    (...)Vienna provides a special tourist card for visitors, with entry to most major attractions for a significantly reduced rate. Available for a fixed price of ¤16.90, it includes a 72 hour travel pass allowing unlimited travel on the city's transport system (U-Bahn, S-Bahn, bus, tram) as well as reductions and benefits at 180 museums, sights, theatres, concerts, shops, restaurants and cafés. Accompanied by an 88 page coupon book and good quality downtown map, the card is available from Vienna hotels, Tourist Information Offices at Vienna Airport or Albertinaplatz, Vienna Transport (Wiener Linien) sales counters and information offices (e.g. Stephansplatz, Karlsplatz, Westbahnhof, Landstrasse/Wien Mitte). (...)
    Verder zou ik je adviseren om gewoon lekker in het centrum rond te lopen, de gebouwen zijn daar echt zo mooi!
    pi_36147295
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:05 schreef wyccie het volgende:
    Het Hundertwasserhaus zelf is niet voor publiek toegankelijk, maar het Kunsthaus natuurlijk wel. Daar is de vaste expositie over Hundertwasser, en een tijdelijke expositie. Hier kun je zien welke er nog verwacht worden. De vloeren en toiletten zijn erg mooi.
    Om even uit te rusten is het grasveld voor het Hofburg erg fijn (als het dan al wat mooier weer is), er zijn daar ook veel koetsen met koetsiers in kledij
    Welk grasveld voor de Hofburg In de Volksgarten mag je niet op het gras zitten en het Rathauspark ligt aan de overkant, dus dat zou ik niet 'voor de Hofburg' noemen

    EDIT: Het park bij het Schmetterlinghaus dus, ben er al achter
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:05 schreef wyccie het volgende:
    En voor het vervoer: er zijn inderdaad dagkaarten, maar er is ook een vervoerskaart in combinatie met een 'museumkaart' (gratis, of met korting).
    Die heb je in elke stad, maar heb er nog nooit één gekocht. Je moet echt naar alles op zo'n kaart wil je er profijt van hebben.

    [ Bericht 12% gewijzigd door ChrisJX op 18-03-2006 18:25:52 ]
    pi_36147316
    Hoezo mag je niet op het gras zitten? W'rom nie?
    pi_36147461
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:18 schreef k_man het volgende:
    Hoezo mag je niet op het gras zitten? W'rom nie?
    Omdat er bordjes staan met 'verboden op het gras te lopen'

    De Volksgarten is een wat sjieker vormgegeven park. Er staan nette stoeltjes langs de paadjes en het gras is netjes kortgeknipt met bloemperkjes eromheen. Het park achter Schloss Schönbrunn is op een dergelijke manier ook chique. Het is dus niet gewenst dat je daar op het gras gaat liggen. Maar in bijv. het Rathauspark en het Prater is het geen enkel probleem om op het gras te liggen.

    Al bedenk ik me ineens welk park er nu bedoeld wordt Aan de zijkant van de Hofburg, bij het Schmetterlinghausis, idd een parkje waar je wel op het gras mag.
    pi_36147821
    Overkant bedoel ik.

    Niet dit stukje:


    Maar aan de overkant van de straat dus.
    pi_36147989
    Je bedoelt hier helemaal naar achter lopen en dan aan de overkant van de weg? Dat is dan het Rathauspark
    pi_36148101
    Ik heb geen idee hoe dat allemaal heet.
    Gewoon links op het plaatje (buiten beeld). Je ziet nog een heel klein stukje gras, daar dus.
    pi_36149678
    quote:
    Op zaterdag 18 maart 2006 18:54 schreef wyccie het volgende:
    Ik heb geen idee hoe dat allemaal heet.
    Gewoon links op het plaatje (buiten beeld). Je ziet nog een heel klein stukje gras, daar dus.
    Ik heb er ff een luchtfoto bijgepakt: daar op het gras mag je idd zitten Dat is overigens geen onderdeel van een park. Gewoon een stukje gras
    pi_36191289
    TT aangepast aan de vragen van k_man.

    Fernwarme Wien is zeker een aanrader. De metro (Spittelau) stopt er naast dus dat is geen moeite.

    Verdere informatie bij het Architectuurinstituut in het museumskwartier
    pi_36210006
    Wat overigens ook wel leuk is, is gewoon de U6 nemen. Deze metro gaat voor een groot deel bovengronds, dus je ziet heel wat van de gebouwen rond de gordel
    pi_36214138
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 19:56 schreef ChrisJX het volgende:
    Wat overigens ook wel leuk is, is gewoon de U6 nemen. Deze metro gaat voor een groot deel bovengronds, dus je ziet heel wat van de gebouwen rond de gordel
    Kom je inderdaad nog langs een mooi ziekenhuis en als je uitstapt kun je nog een van de vele winkeltjes of ateliers bekijken in de U-bahn bogen
    pi_36214179
    En nog wat architectuur foto's


    Fernwarme Wien


    De H&M in de Mariahilferstrasse (weet nog niet wie de artiest is)


    Gasometer G-town, bij U3 Gasometer


    En nog het park voor het Burgtheater met op de achtergrond het Rathaus.


    De Zentralsparkasse filiale van Domenig, het bekendste voorbeeld van de Grazer School in de Favoriten Strasse
    pi_36214234
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 21:45 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Kom je inderdaad nog langs een mooi ziekenhuis en als je uitstapt kun je nog een van de vele winkeltjes of ateliers bekijken in de U-bahn bogen
    Die van Wagner?

    [ Bericht 74% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2006 21:48:49 ]
    pi_36214429
    Volgens Amazon zijn mijn architectuurgidsjes van Wenen onderweg.
    pi_36214798
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 21:47 schreef k_man het volgende:
    Die van Wagner?
    Dat zou best eens kunnen.

    Ik ken wel dit gebouw van Otto Wagner op de Karlsplatz:




    Andere interessante architectuur is nog te vinden op het Donauinsel; het gebouw van de VN (je kan er een rondleiding krijgen, is wel aardig, wordt wat verteld over het gebouw, maar vooral natuurlijk over wat de VN allemaal doet). Er wordt daar ook nog een en ander gebouwd, dus je kan vaak wel een modelwoning bezoeken (bij voorkeur natuurlijk een op de 25e verdieping of hoger).
    pi_36215120
    Het VN-gebouw is zooo lelijk De rondleiding is idd wel aardig.

    Het linkergebouwtje op de foto is trouwens een oude halte van de U5. Die metrolijn rijdt niet meer (Je hebt de U1 t/m U4 en U6), maar waarom heb ik nooit begrepen.
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 21:45 schreef DutchTrain het volgende:
    Kom je inderdaad nog langs een mooi ziekenhuis en als je uitstapt kun je nog een van de vele winkeltjes of ateliers bekijken in de U-bahn bogen
    Wat is er mooi aan het AKH
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 21:46 schreef DutchTrain het volgende:
    [afbeelding]
    De H&M in de Mariahilferstrasse (weet nog niet wie de artiest is)
    Er zitten drie H&M's in de Mariahilferstrasse Overigens de langste winkelstraat van Europa
    Dat onderste gebouw in de Favoritenstrasse ken ik trouwens helemaal niet.

    Nog wat fotootjes mijnerzijds:

    Het Haas Haus. Waar de fotograaf ong. staat is de Stephansdom. Gewaagde architectuur bij zo'n markante kerk. Onderin zit trouwens een Zara, voor de liefhebbers


    Dit gebouw op de Michaelerplatz (einde van de Kohlmarkt, naast de Hofburg) wordt wel het 'Huis zonder wenkbrauwen' genoemd. Werd tijdens de bouw niet gewaardeerd, meen ik me te herinneren. Men vond het veel te kaal.

    [ Bericht 31% gewijzigd door ChrisJX op 20-03-2006 22:16:05 ]
    pi_36215682
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:09 schreef ChrisJX het volgende:
    Het VN-gebouw is zooo lelijk De rondleiding is idd wel aardig.
    [..]
    Wat is er mooi aan het AKH
    Smaken verschillen
    En sommige gebouwen zijn voor de architectuurgeschiedenis van de stad belangrijk geweest.
    quote:
    Het linkergebouwtje op de foto is trouwens een oude halte van de U5. Die metrolijn rijdt niet meer (Je hebt de U1 t/m U4 en U6), maar waarom heb ik nooit begrepen.
    De bedoeling was om bij Rathaus een kruising te maken tussen een verlengde U5 (die reed van Karlsplatz naar Rathaus) en de U2. Die is er echter nooit van gekomen en hebben ze de U2 door laten rijden naar Karlsplatz.

    Zie: http://homepage.univie.ac.at/horst.prillinger/metro/m/ext-u.png

    [ Bericht 4% gewijzigd door DutchTrain op 20-03-2006 22:27:40 ]
    pi_36215745
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:21 schreef DutchTrain het volgende:

    De bedoeling was om bij Rathaus een kruising te maken tussen een verlengde U5 (die reed van Karlsplatz naar Rathaus) en de U2. Die is er echter nooit van gekomen en hebben ze de U2 door laten rijden naar Karlsplatz.
    Hóe weet jij dat??
    pi_36215898
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:23 schreef ChrisJX het volgende:
    Hóe weet jij dat??
    Laatste keer dat ik er was op bezoek geweest voor m'n werk bij Wienerlinien, waar ze die plannen aan de muur hadden hangen
    pi_36215919
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:27 schreef DutchTrain het volgende:
    Laatste keer dat ik er was op bezoek geweest voor m'n werk bij Wienerlinien, waar ze die plannen aan de muur hadden hangen
    Dat is vals spelen

    Ik ben fan van de meneer die de tramteksten inspreekt Schottentor, Uuu-bahn
    pi_36216001
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:09 schreef ChrisJX het volgende:
    Dit gebouw op de Michaelerplatz (einde van de Kohlmarkt, naast de Hofburg) wordt wel het 'Huis zonder wenkbrauwen' genoemd. Werd tijdens de bouw niet gewaardeerd, meen ik me te herinneren. Men vond het veel te kaal.
    Adolf Loos
    pi_36216122
    Mijn fipo 'Search?' is verwijderd, dus nu even een tvp. Topic is wel aardig geworden.
    pi_36216131
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:09 schreef ChrisJX het volgende:
    Gewaagde architectuur bij zo'n markante kerk. Onderin zit trouwens een Zara, voor de liefhebbers
    Inderdaad. Ik heb een foto waar beide gebouwen op staan. Links modern, rechts traditioneel.
    Overigens vind ik de Stephansdom lelijk, wel heel knap gemaakt, maar oerlelijk.
    pi_36216148
    Stephans Dom is ook van binnen de moeite waard.
    pi_36216571
    quote:
    Op maandag 20 maart 2006 22:27 schreef ChrisJX het volgende:
    Ik ben fan van de meneer die de tramteksten inspreekt Schottentor, Uuu-bahn
    Die is ook leuk.

    Heel het OV is leuk trouwens in Wenen. Van de marketing, de reclames tot en met de foto op pagina drie van het gratis krantje...

    pi_36222092


    Het gratis krantje (U-express toch?) is echt verschrikkelijk
    pi_37621939
    Iemand nog tips voor restaurantjes ofzo?

    En is er nog wat bijzonders te doen rondom Hemelvaart?
    pi_37623258
    Café-Restaurant Graf Bij U6-halte Nussdorfer Strasse - Goedkoop en lekker

    Pizzeria La Cintura. U6-halte Josefstädterstrasse - Goedkoop en groooooote pizza's

    Ijssalon Tichy. Reumannplatz (eindpunt U1) - Het lekkerste ijs van Wenen en goedkoper dan de Australian.

    (Valt het op dat ik daar als student zat? )

    --
    Ik gok erop dat er met Hemelvaart een processie plaatsvindt in de stad. En dat de winkels dicht zijn.
    pi_37623274
    Hmm, processie zou wel fotogeniek zijn wellicht.
    pi_37623365
    Vandaag is de Vienna City Marathon, maar ik denk dat je nog in Nederland bent
    pi_37623380
    Ja, die komt net iets te vroeg.
    pi_37623425
    Nu heb ik dit steeds in m'n kop:

    Ultravox - Vienna

    We walked in the cold air -
    Freezing breath on the window pain
    Lying waiting

    A man in the dark in the picture frame
    So mystic and soulful.
    A voice reaching out and a piercing cry

    It stays with you until
    The feeling is gone
    only you and I
    This means nothing to me

    This means nothing to me

    Oh Vienna -

    The music is weaving -
    Haunting notes pizzicato strings

    The rhythm is calling
    Alone in the night as the daylight brings a cold empty silence
    The warmth of your hand and a cold grey sky

    It fades to the distance.

    The image is gone
    only you and I
    This means nothing to me

    This means nothing to me

    Oh Vienna -

    This means nothing to me

    This means nothing to me

    Oh Vienna.
    pi_37624446
    Die heb ik ook regelmatig in m'n hoofd

    Of wat dacht je van

    Falco - Ganz Wien

    Ganz Wien
    Ganz Wien
    Er geht auf der Straßn
    Sagt net wohin,
    Das Hirn voll heavy Metal,
    Und seine Leber ist hin
    Seine Venen sind offen,
    Und er riecht nach Formalin
    Das alles macht eam kan Kummer,
    Weil er ist in Wien.
    Ganz Wien
    Ist heut auf Heroin
    Ganz Wien
    Träumt mit Mozambin
    Ganz Wien, ganz Wien
    Grieft auch zu Kokain
    %DCberhaupt in der Ballsaison
    Man sieht ganz Wien
    Is so herrlich hin, hin, hin
    Kokain und Kodein
    Heroin und Mozambin
    machen uns hin, hin, hin.
    Einmal wird der Tag kommen,
    Die Donau außer Rand und Band,
    Im U4 geigen die Goldfisch,
    Der Bruno längst im sichren Land,
    Der Hannes A, dann lernen wir
    Schwimmen, treibn tan ma eh.
    Alle Teuferl weiße Gewandl,
    weiß wie Schnee
    Ganz Wien...

    pi_37624544
    *CD collectie van Falco afstoft

    *VH1 Classic aanzet
    pi_37632886
    Hmm, die van Falco ken ik helemaal niet.
    pi_37640377
    quote:
    Op zondag 7 mei 2006 17:33 schreef k_man het volgende:
    Hmm, die van Falco ken ik helemaal niet.
    Wiener Blut heb je ook nog. Gaat volgens mij net zo hard over drugs
    pi_38170223
    Morgen.

    Net nog wat info opgezocht over de Werkbundsiedlung.

    Helaas wordt er regen voorspeld.
    pi_38343055
    Zow, weer terug. Ik heb:
    - niet Weens gewalst;
    - geen Wiener schnitzel gegeten;
    - me niet in een koetsje laten vervoeren;
    - paleis Schönbrunn overgeslagen;
    - niks gedaan dat met Sissi verband hield;
    - geen Mozart kugeln gegeten;
    - de Spaanse rijschool niet bezocht;
    - geen Sachertorte gegeten;
    - wél een prima lang weekend gehad.

    pi_38345017
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 20:00 schreef k_man het volgende:
    Zow, weer terug. Ik heb:
    - niet Weens gewalst;
    Dat lijkt me logisch, want volgens mij is het balseizoen alweer voorbij
    quote:
    - geen Wiener schnitzel gegeten;
    Schande
    quote:
    - me niet in een koetsje laten vervoeren;
    Groot gelijk, die dingen zijn veel te duur
    quote:
    - paleis Schönbrunn overgeslagen;
    quote:
    - niks gedaan dat met Sissi verband hield;
    Je bent langs de Hofburg gewandeld en daar heeft Sissi ook gewoond. Zo!
    quote:
    - geen Mozart kugeln gegeten;
    Zonde
    quote:
    - de Spaanse rijschool niet bezocht;
    Ik ook nooit Die waren ongetwijfeld dicht met Hemelvaart
    quote:
    - geen Sachertorte gegeten;
    Mis je niet zo veel aan. Bovendien is Sacher best duur
    quote:
    - wél een prima lang weekend gehad.
    Like duh
    pi_38345514
    OK, ik heb geen dingen gedaan omdat ze met Sissi te maken hebben. En stiekem heb ik wel een doosje kugeln op het vliegveld gekocht (vast veel te duur, maar ach), alleen heb ik strikt genomen geen Mozart kugeln in Wenen gegeten.
    pi_38347814
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 21:09 schreef k_man het volgende:
    OK, ik heb geen dingen gedaan omdat ze met Sissi te maken hebben. En stiekem heb ik wel een doosje kugeln op het vliegveld gekocht (vast veel te duur, maar ach)


    Tip voor iedereen die naar Wenen gaat: koop je mozartkugeln gewoon in de supermarkt, daar zijn ze het goedkoopst. Dus vergeet de toeristenwinkels en het vliegveld.
    quote:
    alleen heb ik strikt genomen geen Mozart kugeln in Wenen gegeten.
    In Schwechat dan
    pi_38347961
    Ook niet. Thuis pas.

    En supermarkten zijn niet open op zondag. Of Hemelvaart. Of zaterdagnamiddag. Nou ja, vrijwel nooit dus.
    pi_38348130
    Verslagje:

    donderdag 25 mei
    Uiteindelijk nipt op tijd de vlucht (¤ 269,29) gehaald. Een uur van tevoren op Schiphol zijn is dus écht onvoldoende als het druk is en/of je pech hebt. Na aankomst in Wenen eerst met de S-bahn van het vliegveld naar Wien Mitte (¤ 3,00) en daar een 72-uur Wenen gekocht, geldig in bus, tram en metro (¤ 12,00).

    Even de bagage droppen en een beetje opfrissen in het hotel; een vijfsterren design hotel, prima gelegen aan de rand van de binnenstad, schuin tegenover het Rathaus. Met een glas champagne als welkomstdrankje en een portier die de bagage naar de kamer draagt.

    Dan snel de stad in, om vandaag nog zoveel mogelijk zien van de binnenstad, want het loopt al tegen het eind van de middag. Natuurlijk naar de Stephansdom en verder o.a. het parlementsgebouw, het Rathaus, de Votivkirche, universiteit, Mölkerbastei, Hofburg, etc. Grauw weer, dus vrijwel geen foto's gemaakt.

    Dan wordt het tijd om te eten en Akakiko is de eerste aantrekkelijke optie waar ik langskom; een modern Japans tentje met aantrekkelijke prijzen. Een Japans biertje, misosoepje en een bord sashimi kosten samen slechts ¤ 16,90. Verderop in dezelfde straat als desert een ijsje met tartufo smaak gekocht (¤ 2,20) en nog wat verder gelopen door het centrum, waar nu het donker wordt veel gebouwen mooi aangelicht worden. Nog even een colaatje gehaald bij een kiosk (¤ 2,00) en dan terug naar het hotel.

    vrijdag 26 mei
    Eerst wat restpunten in het centrum afhandelen waar ik gisteren niet aan toe gekomen ben; de Postsparkasse van Otto Wagner en de prachtige voetgangers c.q. metrobrug daar vlakbij. Trouwens ook één van de locaties uit Before Sunrise.

    Vanaf hier is het Hundertwasser Haus op loopafstand. Het pand is een must en de moeite waard, maar er omheen is het wel héél erg toeristisch. Alles in zogenaamde Hundertwasser-stijl, waaronder een heel winkelcentrum met allerlei souvenirs, horeca en prullaria. En het 'toilet of modern art' (¤ 0,60): toiletten betegeld in grillige Hundertwasser-achtige patronen. Iets verderop in dezelfde buurt nog het Kunsthaus Wien, eveneens van Hundertwasser. Alleen van buiten bekeken. Al met al is het wel leuk, maar toch behoorlijk kitsch en uitgemolken. Geluncht met een broodje 'Leberkäse' (¤ 3,80), dat in niets doet denken aan een broodje leverkaas. Dit is met dikke plakken lauwwarm vlees en een flinke klodder ketchup. Goed te eten.

    Naar de dichtstbijzijnde metrohalte gewandeld en met de U3 naar Gasometer. Valt een beetje tegen. Het nieuwe 'megaplex' ding wat ze er bij gebouwd hebben is een lelijke doos, die door veel gekleurd glas uitstraling moet krijgen en waarbinnen alleen een paar tieners rondhangen. De winkels in de Gasometer zelf zijn weinig boeiend en de flat die ertegenaan gebouwd is, is van een afstand wel spectaculair als groots gebaar, maar blijkt bij nadere inspectie qua materialisatie en detaillering niet erg fraai. Tijd om hier weg te gaan.

    Terug met de U3 tot aan Karslplatz. Voor de prachtige oude metrohaltegebouwtjes van Otto Wagner en voor Secession met het beroemde fries van Gustav Klimmt. De rest van hetgeen er op dit moment in Secession te zien valt, is trouwens totaal oninteressant.

    Het is nu ietsje beter weer dan gisteren, dus eventjes terug naar de binnenstad om wat foto's van gisteren in te halen. Dan op zoek naar Figlmuller voor de beroemde schnitzels. Hoewel ik er vroeg ben, zelfs voor zevenen, staat er een flinke rij buiten te wachten op een vrijkomend plaatsje binnen. Ook bij de tweede vestiging, om de hoek, is dat het geval. Het regent inmiddels en ik ga echt niet in de stromende regen staan wachten tot ik naar binnen mag om een schnitzel te eten!

    Dan maar snel een ander restaurantje in de buurt zoeken. Dat is snel gevonden in de vorm van Go Wok, ook weer zo'n modern, lekker goedkoop Aziatisch eetcafé. Voor soep, hoofdgerecht, dessert en bier hoef ik uiteindelijk slechts ¤ 17,10 af te rekenen.

    zaterdag 27 mei
    Tijdens het ontbijt in de serre van het hotel klettert de regen keihard op het glazen dak. Wat te doen? Het oorspronkelijke plan doorzetten (Karl Marxhof) of de veiliger optie: een museum induiken? Na het ontbijt regent het al ietsje minder hard, dus ik neem de gok. Aangekomen bij het indrukwekkende complex is het al zo goed als droog. Het zal later verder opklaren tot een prachtig mooie, zonnige dag. Deze dag zal in het teken staan van architectuur uit het begin van de twintigste eeuw.

    Het Karl Marxhof is de moeite zeker waard. Fraai van architectuur en imposant van grootte. Het plan om een rondje eromheen te lopen laat ik maar varen: dat kost erg veel tijd, en aangezien het complex toch symmetrisch is kan ik ook wel toe met de helft.

    Terug bij de metrohalte opnieuw de vraag wat te doen: hier wat eten kopen bij een van de winkeltjes of daarmee wachten tot later? Wachten maar, want het ontbijt was pas om half tien en het is nu nog maar net na twaalven. Hup, met de U4 zo ongeveer het hele traject af tot aan de halte Braunschweiggasse. Waar, zo blijkt, natuurlijk geen eettentje te vinden is.

    Dit is het 13e van Wenen; een sjieke wijk met veel grote, vrijstaande villa's in een groene omgeving. Hier heeft Adolf Loos een vijftal villa's ontworpen die op loopafstand van elkaar liggen. De ontwerpen van Loos zijn vaak van buiten niet zo speciaal; de buitenkant is namelijk vooral een afgeleide van de binnenkant. Bezoeken gaat niet, want dit zijn nog altijd privé woningen. Niet dat het veel geeft, de villa's van Loos dienen vooral als aanknopingspunt om een route te wandelen door deze mooie, wel een beetje levensloze wijk, waar echter ook genoeg andere mooie huizen staan.

    De route voert uiteindelijk naar de Werkbund Siedlung uit 1932, een vervolg op de Weissenof Siedlung in Stuttgart. In wijkje mochten de Oostenrijkse toparchitecten en enkele internationale sterren huizen ontwerpen die het toppunt van modern wonen moesten zijn. Als enige Nederlander heeft Rietveld hier een blok huizen ontworpen. Verder naast wederom wat werk van Loos blokjes huizen van Hoffmann en de Fransman Lurçat als fraaiste ontwerpen.

    Gelukkig is aan de rand van het wijkje tenminste een supermarkt, waar even een hapje en drankje gekocht kan worden (¤ 2,49).

    Terug wandelen naar metrohalte Unter St. Veit voor de U4, overstappen op de U2, uitstappen bij de universiteit, daar tram 41 nemen naar Scheibenbergstrasse en uiteindelijk nog op een redelijke tijd aankomen bij Haus Moller van, alweer, Adolf Loos. Dit is een villa die ook qua gevel ijzersterk overkomt en die herkend zal worden door mensen die in Nederland vaak per trein reizen: een afbeelding ervan is te vinden in enkele intercity's.

    Voor mij is het één van de allerfraaiste panden in Wenen. Tegenvaller: ervoor staat een hokje met bewaking. Als ik foto's wil maken wordt me verteld dat hier een ambassadeur woont en fotograferen verboden is (thuis blijkt dat van deze beroemde villa online inderdaad verrassend weinig foto's te vinden zijn). Wie de straten in deze wijk verder bergop volgt wordt beloond met een mooi uitzicht over de heuvels rond de stad. Ietsje minder mooi, omdat het weer begonnen is te regenen.

    Inmiddels een dringende behoefte aan een toilet, dus terug met de tram naar de universiteit en snel naar de Mac vlakbij. Als je een topic opent over Macs in den vreemde moet je hier eigenlijk sowieso wel even naar binnen gaan. Er staan echter flinke rijen en er staat niks op de kaart dat er in Nederland niet op staat. Dat wordt dus geen Mac!

    Direct naast de Mac zit Mister Lee en ach, als ik de vorige twee avonden al met stokjes gegeten heb, waarom dan niet nog een derde keer? Ook dit is weer zo'n modern, mild geprijsd Aziatisch restaurant. Een driegangen menu, een biertje en voor ¤ 14,50 ben ik klaar.

    Ik had nog het idee tram 1 of 2 te nemen langs de ring en alle imposante gebouwen daarlangs, maar die gebouwen heb ik in de afgelopen dagen allemaal al gezien en het regent nu echt keihard, dus ik kies voor het hotel en de douchekop ter grootte van een soepbord...

    zondag 28 mei
    De dag begint zoals de vorig eindigde: met regen. Ik heb nog tijd om iets te doen voor ik naar het vliegveld moet en kies voor het nabijgelegen nieuwe museumkwartier. Ik heb net te weinig tijd om ook echt een museum te bezoek, dus beperk me tot het bekijken van het complex. Daarbij gehinderd door de onophoudelijke harde regen.

    Na een uurtje hou ik het voor gezien en ga terug naar het hotel. Bagage ophalen, uitchecken en betalen (¤ 480,00). Dan per metro en S-bahn (¤ 3,00) naar het vliegveld. Verwarrend: dezelfde S-bahn heet in de ene richting S2, maar in de omgekeerde richting S7.

    Nu gelukkig wel mooi op tijd op het vliegveld. Genoeg tijd om nog even wat te eten (¤ 11,20) en een souveniertje te kopen: een blikje Mozart kugeln (¤ 11,50).

    Totale kosten voor vier dagen Wenen: ¤ 856,08

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2006 22:10:12 ]
    pi_38348957
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 22:02 schreef k_man het volgende:
    Ook niet. Thuis pas.

    En supermarkten zijn niet open op zondag. Of Hemelvaart. Of zaterdagnamiddag. Nou ja, vrijwel nooit dus.
    Er is bijna geen supermarkt die op zaterdagmiddag niet open is. Alleen winkels buiten het centrum en bakkers zijn op zaterdagmiddag dicht. De Billa op het Franz-Josefsbahnhof en bij het Prater zijn bovendien op zondag open en de kans is groot dat ze dat op Hemelvaart ook open zijn.

    En anders had je altijd nog de vrijdag om je boodschapje te doen. Mij houd je niet voor gek
    pi_38349175
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 22:05 schreef k_man het volgende:
    Het is nu ietsje beter weer dan gisteren, dus eventjes terug naar de binnenstad om wat foto's van gisteren in te halen. Dan op zoek naar Figlmuller voor de beroemde schnitzels. Hoewel ik er vroeg ben, zelfs voor zevenen, staat er een flinke rij buiten te wachten op een vrijkomend plaatsje binnen. Ook bij de tweede vestiging, om de hoek, is dat het geval. Het regent inmiddels en ik ga echt niet in de stromende regen staan wachten tot ik naar binnen mag om een schnitzel te eten!
    Ik heb ergens gezegd dat je niet naar Figlmuller moet. Het is er te druk, het is er te duur en de schnitzels zijn, behalve qua grootte, helemaal niet spectaculair. Die lui teren puur op toeristen die de boekjes volgen.
    pi_38349806
    quote:
    Op maandag 29 mei 2006 22:19 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    Er is bijna geen supermarkt die op zaterdagmiddag niet open is. Alleen winkels buiten het centrum en bakkers zijn op zaterdagmiddag dicht. De Billa op het Franz-Josefsbahnhof en bij het Prater zijn bovendien op zondag open en de kans is groot dat ze dat op Hemelvaart ook open zijn.

    En anders had je altijd nog de vrijdag om je boodschapje te doen. Mij houd je niet voor gek
    Op zaterdagmiddag was ik dus buiten het centrum, op die andere twee plekken ben ik niet geweest. En zo belangrijk vind ik het niet of ik nou een paar euro meer of minder voor die kugeln betaald heb.

    [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2006 22:33:09 ]
    pi_38391739
    Het is trouwens wel de bedoeling dat jullie ff zeggen dat het een leuk verslagje is hè?

    pi_38391850
    quote:
    Op dinsdag 30 mei 2006 22:55 schreef k_man het volgende:
    Het is trouwens wel de bedoeling dat jullie ff zeggen dat het een leuk verslagje is hè?

    Ganz geil
    pi_38393280
    quote:
    Op dinsdag 30 mei 2006 22:55 schreef k_man het volgende:
    Het is trouwens wel de bedoeling dat jullie ff zeggen dat het een leuk verslagje is hè?

    Je bent ¤ 143,92 onder je budget gebleven. Knap gedaan
    pi_38604271
    quote:
    Op dinsdag 30 mei 2006 23:22 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Je bent ¤ 143,92 onder je budget gebleven. Knap gedaan
    Hoe kom je daarbij?
    pi_39800491
    Een beetje een stomme kick misschien Maar waarom is er in de maand juli geen snars te doen in Wenen qua opera en Spaanse Rijschool ? Daar had ik me nou juist zo op verheugd en op die websites staan die data, en van September tot Juni heb ik echt geen tijd om op vakantie te gaan.

    Sowieso lopen ze volgens mij op deze manier een hoop toeristen mis

    En nu ga ik het topic maar eens doorlezen, want er zullen vast ook wel andere leuke dingen te doen zijn.
    And you know I might
    Have just flown too far from the floor this time
    Cause they calling me by my name..
    pi_39801783
    De Spaanse Rijschool is sowieso op vreemde momenten dicht. Ben er zelf ook nog nooit geweest, maar heb wel twee keer voor een dichte deur gestaan.

    En ik denk zomaar dat de opera het niet van de toeristen moet hebben.
      zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:26:27 #145
    124107 King_of_Kool
    Hail to the King
    pi_40971983
    Dat deze nog niet langs is geweest.
    Het hunderdwasser huis

    De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
    pi_40995661
    Ehm, die is dus al wel genoemd. Lees het topic.
    pi_40995744
    Toch zou ik denk ik niet graag in het Hundertwasserhaus wonen. Constant die toeristen voor je deur
    pi_40996290
    856,08 voor 4 dagen.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_40999597
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 13:42 schreef Jaguarized het volgende:
    856,08 voor 4 dagen.
    4 dagen wonen in het Hundertwasserhaus
    pi_41000035
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 15:33 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    4 dagen wonen in het Hundertwasserhaus
    Watte?
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_41000177
    Ik snap er ook nx van. Wat bedoel je met '856,08 voor 4 dagen'?

    Als je 4 dagen in het Hundertwasserhaus wil wonen moet je dat betalen? Zoveel toeristen staan er gemiddeld in 4 dagen voor het Hundertwasserhaus
    pi_41000207
    "Totale kosten voor vier dagen Wenen: ¤ 856,08"

    Dat is het totaalbedrag van k_man's trip. Vind ik vrij veel voor 4 dagen.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_41000368
    Oooooooooooh
    pi_41000458
    Ik wilde al zeggen, je hebt dat verslag toch gelezen...
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      zondag 20 augustus 2006 @ 17:47:04 #155
    124107 King_of_Kool
    Hail to the King
    pi_41003773
    En die Japanners begrijpen er nog steeds niets van he.. Dan komen ze bij het hunderdwasser huis en dan zijn ze eigenlijk nog steeds op zoek naar die hunderd wassers (bronnen)... Rare gasten die japanners
    De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
    pi_41004340
    Want Japanners kunnen idd zo goed Duits dat ze weten dat Hundertwasser (met een t overigens) uit twee Duitse woorden bestaat.
    pi_41008729
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 15:52 schreef Jaguarized het volgende:
    "Totale kosten voor vier dagen Wenen: ¤ 856,08"

    Dat is het totaalbedrag van k_man's trip. Vind ik vrij veel voor 4 dagen.
    Waarvan 480 voor het hotel en 270 voor de vlucht, dus de kosten terplekke vallen heel erg mee.
    pi_41009686
    Waarom betaal je 160 euro per nacht?
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_41009810
    Een viersterren hotel in het centrum van Wenen is niet goedkoop.
    pi_41009864
    Nee dat snap ik ook nog wel. In je verslag was het overigens nog 5 maar goed. Maar waarom een viersterrenhotel en niet eentje die bv 80 of 90 euro kost?
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
    pi_41009913
    Oh, het zou ook vijf geweest kunnen zijn, dat zou ik na moeten kijken.

    Ik hou van goede, mooie hotels.
      zondag 20 augustus 2006 @ 21:54:38 #162
    124107 King_of_Kool
    Hail to the King
    pi_41011758
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 18:07 schreef ChrisJX het volgende:
    Want Japanners kunnen idd zo goed Duits dat ze weten dat Hundertwasser (met een t overigens) uit twee Duitse woorden bestaat.
    En zijn altijd zo ongeinteresseerd in de Europese steden dat ze aan hun kalender moeten zien waar ze precies zijn
    De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
      dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:45:00 #163
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41062167
    Jeu, ook een trip naar wenen geboekt. Tussen kerst en oud en nieuw, vliegen met Air Berlin vanaf Dusseldorf, erg goedkoop: 234 voor 2 personen, inclusief belasting etc...
    Als hotel http://www.hotel-pension-shermin.at gekozen. Goeie recensies op tripadvisor:
    http://www.tripadvisor.co(...)_Shermin-Vienna.html

    Tot nu toe nog niet echt een idee wat we d'r willen doen, al lijkt dat slot Schönbrunn me erg mooi. En de opera, maar daar hebben we alvast kaarten voor gehaald, voor de Nussknacker, om het maar in de kerstsfeer te houden.
    Haters everywhere but I don't really care.
      dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:31:53 #164
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41290097
    To do list, tot nu toe:

    - Schloss Belvedere, U1:Schwedenplatz/Sudtiroler Platz
    - Schloss Schönbrunn, Sisi Ticket – ¤19,90, U4:Schönbrunn
    - Keizerlijke Grafkamer, Kapucijnerkerk, U:Karlsplatz
    - Hofburg, U3:Herrengasse

    - Stephansdom, U1/U3: Stephansplatz
    - Votivkirche, U2:Schottentor/Universität
    - Karlskirche, U:Karlsplatz

    - Hundertwasserhaus, U3/U4:Landstrasse
    - Fernwarme Wien, U4/U6:Spittelau
    - Gasometer G-Town, U3:Gasometer
    - Zentralsparkasse, Favoriten Strasse
    - Donauturm, U1:VIC / Kaisermühlen
    - Justizpalast
    - Secession, U:Karlsplatz
    - Haas-Haus

    - Spaanse Rijschool, ¤15pp, U1/U3: Stephansplatz (of Herrengasse)
    - Staatsoper, U:Karlsplatz
    - Burgtheater
    - Wiener Praters, U1:Praterstern
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41300343
    Zelfs voor een week lijkt me dit een fors programma.
    pi_41300492
    Als je tussen kerst en oud en nieuw gaat moet je beslist naar een kerstmarkt Die vind je overal in de stad, maar die bij het Rathaus en Schönbrunn zijn mijn favorieten.

    Of het een fors programma is, ligt eraan wat je wilt doen. Wil je de Staatsoper en het Burgtheater alleen maar van buiten zien of ook een voorstelling bekijken? Maar Schönbrunn, Belvedere, Hofburg en de Grafkamer is al aardig veel als je die allemaal wilt bezoeken. Al liggen sommige dingen nogal ver uit de buurt. Gasometer en de Zentralsparkasse zijn toch wel een stukje rijden met de metro. Zentralsparkasse ken ik niet eens en Gasometer schijnt architectonisch verantwoord te zijn, maar ik zou er niet voor omrijden.

    Overigens, 20 euro voor Schönbrunn? Welke driedubbele tour is dat
      dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:05:28 #167
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41302273
    Mwah, komen dinsdag aan... Dan wo, do, vr.. en za om 20:00 terug.
    MS AutoRoute, bovenstaande dingen ingevoerd.

    Dacht iets van:
    Dag 1:
    Karlskirche, Secession, Keizerlijke Grafkamer, Stephansdom, Haas-Haus, Hofburg, Rijschool

    Dag 2
    Belvedere, Schonbrunn

    Dag 3
    Gasometer, Hundertwasser, Reisenrad, Votivkicrche, Bankgebouw

    Dag 4
    Klooien

    NB: we zitten op 250 meter vanaf Karlsplatz, dus veel dingen van dag 1 zitten op een lijn van 1 km afstand en de metro voor dag 2, 3, (4) zit ook dichtbij...
    We gaan 's avonds naar de Staatsoper; de notenkraker...

    Zal inderdaad wel druk zijn, maar met een beetje plannen moet je een heel eind kunnen komen hoop ik
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41302302
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 19:22 schreef ChrisJX het volgende:
    Zentralsparkasse ken ik niet eens en Gasometer schijnt architectonisch verantwoord te zijn, maar ik zou er niet voor omrijden.
    Zentralsparkasse heb ik ook niet bezocht, wel de Postsparkasse. Die ligt wel in het centrum en is de moeite waard.

    Gasometer ligt inderdaad een heel eind uit het centrum en of het de moeite waard is? Ligt eraan hoe erg je in architectuur geïnteresseerd bent, denk ik. Ik vond het wel aardig om gezien te hebben.
      dinsdag 29 augustus 2006 @ 20:09:33 #169
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41302445
    20 euro Schonbrunn, Sisi Ticket:
    - Grand Tour (40 kamers)
    - Hofburg (Kaiserappartements - Sisi Museum - Silberkammer)
    - Kaiserliches Hofmobiliendepot
    Of zijn hofburg en dat Kaiserliches Hofmobiliendepot de moeite niet waard

    Zentralsparkasse lijkt me cool om te zien!
    Gasometer is toch ook een winkelcentrum? Vind die Gasometers erg cool trouwens; in Oberhausen staat er ook 1, waar je nog in kan....
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41302652
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 20:09 schreef matthijst het volgende:
    20 euro Schonbrunn, Sisi Ticket:
    - Grand Tour (40 kamers)
    - Hofburg (Kaiserappartements - Sisi Museum - Silberkammer)
    - Kaiserliches Hofmobiliendepot
    Of zijn hofburg en dat Kaiserliches Hofmobiliendepot de moeite niet waard
    Hofmobiliendepot ben ik nooit geweest, volgens mij staan daar alleen maar keizerlijke rolstoelen Schönbrunn is mijn favoriet, maar als je van dergelijke dingen houdt is de Hofburg ook erg leuk. Als het qua tijd niet lukt, zou ik naar Schönbrunn gaan en de Hofburg laten zitten.
    quote:
    Zentralsparkasse lijkt me cool om te zien!
    Ik heb ff gegoogled en ik meen dat gebouw wel eens gezien te hebben. Als je daar toch bent: IJssalon Tichy (Reumannplatz) is de beste ijstent van Wenen Weet alleen niet of ze 's winters open zijn.
    quote:
    Gasometer is toch ook een winkelcentrum? Vind die Gasometers erg cool trouwens; in Oberhausen staat er ook 1, waar je nog in kan....
    Gasometer bestaat uit vier van die gevallen en volgens mij zit het winkelcentrum in 2 ervan. Als je ze tof vindt moet je erheen gaan, maar net als de Zentralsparkasse is het endje buiten het centrum.
    pi_41302814
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 20:05 schreef matthijst het volgende:
    Mwah, komen dinsdag aan... Dan wo, do, vr.. en za om 20:00 terug.
    MS AutoRoute, bovenstaande dingen ingevoerd.

    Dacht iets van:
    Dag 1:
    Karlskirche, Secession, Keizerlijke Grafkamer, Stephansdom, Haas-Haus, Hofburg, Rijschool
    Ja doei Én de Grafkamer, én de Hofburg én de rijschool kost veel tijd hoor.
    quote:
    Dag 2
    Belvedere, Schonbrunn
    Zou ik niet doen. Na eentje zit je hoofd wel vol van museumzooi, je kunt de andere helft van de dag beter een sightseeing in de buitenlucht doen.
    quote:
    Dag 3
    Gasometer, Hundertwasser, Reisenrad, Votivkicrche, Bankgebouw
    Je weet dat alles behalve de Votivkirche buiten het centrum zit?
    pi_41303725
    Voor het winkelen hoef je niet naar die Gasometer toe hoor.

    Er zitten winkels ja, maar daarmee is het ook wel gezegd.
    pi_41304790
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 20:40 schreef k_man het volgende:
    Voor het winkelen hoef je niet naar die Gasometer toe hoor.

    Er zitten winkels ja, maar daarmee is het ook wel gezegd.
    Oh, ging het om het winkelen? Dan kun je beter naar de Mariahilferstrasse, de langste winkelstraat van Europa
    pi_41305010
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:03 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    Oh, ging het om het winkelen? Dan kun je beter naar de Mariahilferstrasse, de langste winkelstraat van Europa
    Echt waar joh? Helaas waren wij er 's avonds, toen de winkels niet open waren En overdag wilden de ouwelui niet winkelen Aangezien het er 37 graden was toen wij er waren.
    And you know I might
    Have just flown too far from the floor this time
    Cause they calling me by my name..
    pi_41305503
    Maar voor de chique winkels moet je uiteraard naar de Kohlmarkt
    pi_41305780
    quote:
    Op dinsdag 3 januari 2006 19:48 schreef junkiexp het volgende:

    [..]

    Wat is duur,ik vond het allemaal best meevallen hoor.

    Voor 50 euro kun je met zijn 2-en goed uit eten,en een een biertje heb je ook wel voor 2 euro.
    Daar doe je het in Amsterdam niet altijd voor .
    Dr is een goed schnitzelrestaurant ben alleen de naam kwijt Voor euro of 10 heb je schnitzels waar je je rot van schrikt haha
    pi_41305829
    Okay vele reacties gelezen, opera, musea, oude gebouwen. Wat een suffe stad!!

    [ Bericht 3% gewijzigd door Wojworshebn op 29-08-2006 22:04:58 ]
    pi_41305863
    quote:
    Op zondag 20 augustus 2006 21:04 schreef k_man het volgende:
    Een viersterren hotel in het centrum van Wenen is niet goedkoop.
    Je kunt ook een pension nemen. Ik ben ooit in Dr Geissler geweest. Vast geen 4-sterren wel een gezellig pension op de bovenste verdieping van een apartementengebouw (lift is wel wat klein lastig met te veel bagage ) maar goed geregeld vriendelijke mensen!
    pi_41305881
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:25 schreef spookygirl het volgende:

    Dr is een goed schnitzelrestaurant ben alleen de naam kwijt Voor euro of 10 heb je schnitzels waar je je rot van schrikt haha
    Als je Figlmüller bedoelt:
    pi_41307165
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:26 schreef Wojworshebn het volgende:
    Okay vele reacties gelezen, opera, meseums, oude gebouwen. Wat een suffe stad!!
    Net als elke andere wereldstad. Maar kennelijk zoek jij wat anders?
    pi_41307321
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:27 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    Als je Figlmüller bedoelt:
    ik heb echt geen idee meer. Weet wel dat als je niet wist waar het was dat je er zo voorbij liep. Het zou zo maar zo kunnen dat t die was...
    pi_41307614
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:58 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Net als elke andere wereldstad. Maar kennelijk zoek jij wat anders?
    Nou zoiets gecombineerd met een modern uitgaansleven eenerzijds en krottenwijken anderzijds gaat al een heel eind in de goede richting
    pi_41307842
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 22:00 schreef spookygirl het volgende:

    ik heb echt geen idee meer. Weet wel dat als je niet wist waar het was dat je er zo voorbij liep. Het zou zo maar zo kunnen dat t die was...
    Hoogstwrs Figlmüller.

    Heb het al eerder gezegd: ik snap echt al die commotie om die zaak niet. Ik heb betere schnitzels gegeten.
      dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:57:31 #184
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41309865
    Is de hele Mariahilferstrasse een winkelstraat, of alleen een bepaald deel?
    En verder heb je dus "Kohlmarkt" en evt. die Gasometers?

    Nog meer winkelgebieden, of heb je zo de belangrijkste wel gehad?
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41310437
    Gasometer is een doodgewoon winkelcentrum, dat toevallig in hippe gebouwen zit. Je hebt er de standaard zaken (H&M en consorten), maar als je echt wil winkelen zou ik er niet helemaal heengaan.

    De Mariahilferstrasse is een lange straat waarin o.a. 3 H&M's zitten Te bereiken via U6 Mariahilferstrasse en (ik meen) U2 Museumsquartier. En alles tussen die twee metrostations is winkelstraat. Loop je na het U6-station nog verder door, dan kom je vanzelf bij Schönbrunn uit (niet doen, is een takke-end, waarvan akte) Kohlmarkt is een ontzettend chique winkelstraat, daar zou ik het vooral bij kijken laten Twee keer om de hoek, in de straat tussen de Oper en de Stephansdom (ben de naam kwijt) zitten weer gewoon normale winkels.

    Verder heb je nog veel meer winkelgebieden in Wenen, tis een grote stad. Favoritenstrasse heeft veel winkels, op Handelskai zit van alles. Maar dat zijn gewone winkelstraten of winkelcentra. Alsof je in Utrecht bij winkelcentrum Overvecht gaat zitten. Doe je niet, dan ga je naar de stad of naar Hoog Catharijne.
    pi_41310524
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 21:26 schreef Wojworshebn het volgende:
    Okay vele reacties gelezen, opera, musea, oude gebouwen. Wat een suffe stad!!
    Jah, ga maar lekker naar Lorret de Mar.
      dinsdag 29 augustus 2006 @ 23:38:20 #187
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41311719
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 23:09 schreef ChrisJX het volgende:
    Gasometer.... Kohlmarkt....
    Cool, goeie info!
    Zwaar benieuwd, 't lijkt me echt een mooie stad
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41333127
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 23:11 schreef skiczukie het volgende:

    [..]

    Jah, ga maar lekker naar Lorret de Mar.
    Bullshit, lorret de Mar is geen wereldstad
    Ik heb genoeg mooie steden gezien. Maar mag ik gewoon mijn mening ventileren, dank U

    Was een paar dagen terug nog in Inssbruck.
    Ik vind Oostenrijk gewoon een land met een "gebakjescultuur", bovendien zijn het zakkenvullers pur sang. Er is geen land waarbij je bij het reizen zoveel betaald.
    pi_41333444
    quote:
    Op dinsdag 29 augustus 2006 13:31 schreef matthijst het volgende:
    - Zentralsparkasse, Favoriten Strasse


    Als je dit bijzonder vindt, ga dan ook nog even langs het Architektur Zentrum Wien in het Museumskwartier

    Gasometer is overigens net 15 minuten met de metro vanuit het centrum dus dat is niet echt ver weg.

    Ook nog architectonisch bjizonder zijn de gebouwen van de VN en de kerk die er vlakbij staat. Zeker even binnen gaan kijken
      woensdag 30 augustus 2006 @ 17:52:55 #190
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41333827
    quote:
    Op woensdag 30 augustus 2006 17:29 schreef Wojworshebn het volgende:
    Ik heb genoeg mooie steden gezien. Maar mag ik gewoon mijn mening ventileren, dank U
    Ach ja, 't lijkt mij verder ook een vrij suffe stad
    Ga er dan ook vooral heen om eens wat van die ouwe gebouwen en operaspul te zien. Daar is het perfect voor, lijkt het
    Haters everywhere but I don't really care.
      woensdag 30 augustus 2006 @ 22:17:00 #191
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41342881
    Iemand een idee in welke kerk dit is:
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_41342971
    quote:
    Op woensdag 30 augustus 2006 17:29 schreef Wojworshebn het volgende:

    [..]
    Was een paar dagen terug nog in Inssbruck.
    Met Innsbruck heb je dan ook de ultieme saaie kutstad te pakken

    Hoe kun je Wenen nou niet leuk vinden
    And you know I might
    Have just flown too far from the floor this time
    Cause they calling me by my name..
    pi_41343615
    quote:
    Op woensdag 30 augustus 2006 22:18 schreef rena het volgende:

    [..]

    Met Innsbruck heb je dan ook de ultieme saaie kutstad te pakken

    Hoe kun je Wenen nou niet leuk vinden
    Allemaal een pot nat. Mozartkugeln
    pi_41369967
    Mozartkugeln zijn lekker En uiteraard Salzburgs.
    pi_41370000
    quote:
    Op woensdag 30 augustus 2006 22:17 schreef matthijst het volgende:
    Iemand een idee in welke kerk dit is:
    [afbeelding]
    Uh... nee. Hoezo?
      donderdag 31 augustus 2006 @ 20:33:13 #196
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_41374381
    quote:
    Op donderdag 31 augustus 2006 18:47 schreef ChrisJX het volgende:
    Uh... nee. Hoezo?
    Vond het een coole foto, hopelijk kan ik d'r zelf ook wat maken...
    Fotograaf gemailed, schijnt in de Stephansdom te zijn
    Haters everywhere but I don't really care.
      maandag 1 januari 2007 @ 14:50:32 #197
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_44913930
    Kick. Terug uit Wenen, dinsdagavond heen, zaterdagavond terug, dus 4 dagen. Zaten in hotel Shermin:
    http://www.hotel-pension-shermin.at/ paar honderd meter van metro station Karlsplatz, dus mooi dichtbij alles...

    Woensdag
    - Schloss Schönbrunn, Sisi Tour (audiotour)
    - Fernwarme Wien
    - Wiener Prater (Reuzenrad) -> dooie bende, crap
    - Ankeruhr
    - Stephansdom
    - Figlmueller: Schnitzels http://www.figlmueller.at/

    Donderdag
    - Karlskirche
    - Majolikahaus
    - Secession
    - Hofburg: zilvermuseum, Sisi museum en keizerlijke appartementen
    - Spaanse rijschool geskipped, want veel negatieve berichten over gehoord
    - Kaisergruft
    - Winkelen (Graben, Kohlmarkt)
    - balletvoorstelling in de staatsopera: De Notenkraker

    Vrijdag
    - Favoritenstrasse: Zentralsparkasse gebouw
    - Schloss Belvedere
    - Winkelen (Mariahilferstrasse)
    - Votiv Kirche

    Zaterdag
    - Koffer gedumpt bij de intown check-in op Wien Mitte. Geniaal!
    - Hundertwasserhaus
    - Kunsthaus Wien
    - Winkelen (Gasometer)... Wat een dood winkelcentrum
    - Winkelen (Donaucentrum)

    Al met al een leuke stad om te zien.
    4 dagen was precies genoeg; alles gezien wat we wilden zien. Met een dag extra hadden we waarschijnlijk een dagtocht Budapest gedaan ofzo...

    Oh ja, gevlogen met Air Berlin vanaf Dusseldorf. Echt top! Gasten zijn erg goedkoop, maar je krijgt toch nog een broodje en drinken, altijd leuk
    Parkeren vlakbij het vliegveld, 5 minuutjes met de skytrain naar de vertrekhal. Inchecken ging snel en aankomst helemaal belachelijk: 20:50 geland, 21:05 met koffer bij de uitgang

    Voor iedereen die in het Oosten van het land woont en normaal 1 uur naar Schiphol moet rijden kan ik vliegen vanaf Duesseldorf van harte aanbevelen; heel iets verder rijden, maar alles veel minder druk...
    En tickets zijn goedkoper
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_44915857
    Paar reacties:
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 14:50 schreef matthijst het volgende:
    - Figlmueller: Schnitzels
    Ik blijf erbij, er zijn in Wenen veel betere schnitzels te krijgen, voor minder geld. Stomme toeristentent is 't
    quote:
    balletvoorstelling in de staatsopera: De Notenkraker
    Wat voor plaatsen had je?
    quote:
    - Winkelen (Mariahilferstrasse)
    quote:
    - Winkelen (Gasometer)... Wat een dood winkelcentrum
    Ik heb het gezegd
    quote:
    Voor iedereen die in het Oosten van het land woont en normaal 1 uur naar Schiphol moet rijden kan ik vliegen vanaf Duesseldorf van harte aanbevelen; heel iets verder rijden, maar alles veel minder druk...
    En tickets zijn goedkoper
    Vliegen vanaf Keulen/Bonn is overigens ook een aanrader.

    Ben je trouwens nog bij een kerstmarkt geweest?
    pi_44916033
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 16:08 schreef ChrisJX het volgende:
    Ik heb het gezegd
    Naar de Gasometer ga je ook niet voor het winkelcentrum, maar natuurlijk voor de architectuur en eventueel de bioscoop
      maandag 1 januari 2007 @ 16:58:22 #200
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_44917190
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 16:08 schreef ChrisJX het volgende:
    Ik blijf erbij, er zijn in Wenen veel betere schnitzels te krijgen, voor minder geld. Stomme toeristentent is 't
    Klopt, maar was ook toerist
    quote:
    Wat voor plaatsen had je?
    5e ring ofzo, vierde rij, dacht 55 euro. Niet te slecht, maar ook niet overdreven duur:




    Mooie anti-fotonazi liep er nog rond daar, hoop moeite nog, om foto's te maken
    quote:
    Ik heb het gezegd
    Yep, en je had gelijk, maar wilde de gebouwen ook wel zien hoor...
    quote:
    Ben je trouwens nog bij een kerstmarkt geweest?
    Waren allemaal net weg
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_44917312
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 16:58 schreef matthijst het volgende:
    Waren allemaal net weg
    Tsssk. En de ijsbaan op het Rathausplatz nog niet opgebouwd zeker?
    pi_44918789
    Ik kan misschien een stage gaan lopen in Wenen. Nu lijkt me dat best leuk (ik ben er nog nooit geweest verder, ook niet in andere delen van Oostenrijk). Maar iedereen waar ik het aan vertel is negatief.
    - Oostenrijkers zouden bekrompen zijn
    - Je ontmoet geen nieuwe vrienden als je een stage doet (tussen mensen die niet de studenten-leeftijd hebben dus). Je ontmoet daar sowieso moeilijk mensen
    - Mensen zijn gesloten voor buitenlanders
    - Als je geen Oostenrijks-Duits spreekt hoor je er niet bij. Met Engels kan je niet terecht. Nu spreek ik zelf geen Duits, maar ik zat eraan te denken om wat modules Duits op de Uni te doen voor ik wegga, maarja dat is natuurlijk hoog-duits en geen oostenrijksduits.
    - Je vind nooit een betaalbare kamer/appartement

    Ik woon nu gewoon in Nederland en eigenlijk wil ik hier sowieso weg, al die regen en het is hier te vol. Wenen leek mij altijd wel leuk, ik dacht, ik ga er eens kijken omdat ik er stage kan lopen en als ik daar dan afstudeer kan ik er misschien ook wel gaan werken. Maar iedereen om mij heen doet alsof het een monsterstad is met rasistische mensen?

    Hoe is het klimaat trouwens? En hoe ver zit je van wintersport gebieden?
      maandag 1 januari 2007 @ 18:12:51 #203
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_44919121
    De mensen die wij zijn tegengekomen spraken allemaal Engels (hotel, tickets, winkels etc...)...
    Ook al wilden we zelf Duits praten, dan begonnen ze nog vrolijk Engels te brabbelen
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_44919244
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 17:58 schreef pietjekanarie het volgende:
    Ik kan misschien een stage gaan lopen in Wenen. Nu lijkt me dat best leuk (ik ben er nog nooit geweest verder, ook niet in andere delen van Oostenrijk). Maar iedereen waar ik het aan vertel is negatief.
    Ik heb zelf niet zozeer met negativiteit te maken gehad, maar met verrassing. De meeste studenten gaan naar Engeland of Spanje, Oostenrijk is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. Maar zeker niet minder tof. Zo niet toffer
    quote:
    - Oostenrijkers zouden bekrompen zijn
    Niets van gemerkt. Natuurlijk, er loopt hier en daar een strenge katholiek met baard rond die vindt dat Zuid-Tirol (Italië) nog altijd aan Oostenrijk toebehoort, maar je hebt overal van die gekken. Ze zijn in het algemeen niet meer of minder bekrompen dan de gemiddelde Europeaan. Wel zijn Oostenrijkers een stuk formeler dan Nederlanders. Zelfs de professor spreekt zijn dertig jaar jongere studenten in een werkgroepje van 6 man nog aan met Sie.
    quote:
    - Je ontmoet geen nieuwe vrienden als je een stage doet (tussen mensen die niet de studenten-leeftijd hebben dus). Je ontmoet daar sowieso moeilijk mensen.
    Dit is niet iets dat met Wenen/Oostenrijk te maken heeft, maar met het stage-aspect. Dit probleem kom je denk ik overal tegen. Als je studeert worden er expres dingen georganiseerd om zowel andere buitenlanders als inlanders te leren kennen. Als je stage loopt, is dat niet het geval.
    quote:
    - Mensen zijn gesloten voor buitenlanders
    Nee hoor.
    quote:
    - Als je geen Oostenrijks-Duits spreekt hoor je er niet bij. Met Engels kan je niet terecht. Nu spreek ik zelf geen Duits, maar ik zat eraan te denken om wat modules Duits op de Uni te doen voor ik wegga, maarja dat is natuurlijk hoog-duits en geen oostenrijksduits.
    Wie heeft je dit verteld? Dat is hetzelfde als zeggen "Als je geen Vlaams spreekt kun je niets in België."
    De officiële taal in Oostenrijk is gewoon het Hochdeutsch. En natuurlijk wordt er overal dialect gesproken. Net zoals het Vlaams verschilt van het Nederlands dat wij spreken en Limburgs niet hetzelfde is als Amsterdams. Op de universiteit (om mijn referentiekader aan te houden) wordt gewoon Duits gesproken, met af en toe een Weense of Oostenrijkse uitdrukking of wat woorden. Soms willen ze in al te veel dialect vervallen, maar dan moet je dat gewoon zeggen Bovenstaande geldt ook voor dingen als de supermarkt. Je kunt er met Duits gewoon terecht, alleen worden aardappelen geen Kartoffeln maar Erdäpfel genoemd en heet gehakt niet Hackfleisch maar Faschiertes. Kleine dingen, waar je snel aan went.

    Elke Oostenrijker van onder de 30 spreekt Engels, maar verwacht niet al te veel van de kassajuffrouw Dat zijn nl. veelal Oost-Europeanen. Als je maar heel weinig Duits spreekt raad ik je zeker aan om een paar modules te volgen. Het zal zonder Duits ook wel lukken, maar als je het een beetje spreekt is het toch net ff handiger.
    quote:
    - Je vind nooit een betaalbare kamer/appartement
    Ik had voor zo'n 230 euro een kamer van zo'n 12m2. Vrijwel het goedkoopste wat qua studentenhuizen te vinden was. Als je op eigen gelegenheid een kamer zoekt, wordt het wel wat duurder. Wenen is geen goedkope stad en je zult de huizenprijzen met Amsterdam moeten vergelijken, denk ik.
    quote:
    Ik woon nu gewoon in Nederland en eigenlijk wil ik hier sowieso weg, al die regen en het is hier te vol. Wenen leek mij altijd wel leuk, ik dacht, ik ga er eens kijken omdat ik er stage kan lopen en als ik daar dan afstudeer kan ik er misschien ook wel gaan werken. Maar iedereen om mij heen doet alsof het een monsterstad is met rasistische mensen?
    Wenen is geweldig De stad is prachtig, er is genoeg te doen, het openbaar vervoer is erg goed, het eten lekker en je kunt ontzettend leuke uitstapjes maken naar bijv. Bratislava (uurtje met de trein) of Boedapest.
    quote:
    Hoe is het klimaat trouwens? En hoe ver zit je van wintersport gebieden?
    Het is een landklimaat. In Wenen kan het in de zomer erg warm zijn en in de winter vrij koud. Erg veel sneeuw valt er doorgaans niet. En ook in Wenen kan het regenen

    Binnen een uur rijden van Wenen zijn enkele kleine wintersportgebiedjes te vinden, met lage bergen en een paar afdalingen. De stad Salzburg is met de trein al 3 uur reizen, de wintersportgebieden nog iets verder. Maar dat is vergeleken met Nederland-Tirol een kippeneindje

    Oostenrijk is trouwens 2 keer zo groot als Nederland (met de helft aan inwoners, waarvan 1,5 miljoen in Wenen), dus als je van de ene naar de andere kant wilt ben je met de trein al gauw minstens 7 uur zoet.
    pi_44920373
    Ik heb geen idee wat de mensen dachten die ik heb gesproken. Ze hebben er zelf nooit gewoond, dus wellicht roepen ze maar wat. Maar het viel me gewoon op dat alles zo negatief gezien werd. Ook alsof het minder is dan Nederland. Overigens is het inderdaad zo dat de meeste studenten die ik ken lekker standaard naar Engeland, Amerika, Zweden gaan. Maar ik heb zelf ook in Rusland gestudeerd, dus vind het wel leuk om wat anders te doen. Daar hoef je trouwens helemaal niks van de kassa-juffrouw te verwachten

    Overigens staat nog niks vast, maar er is mogelijkheid tot leuke stageplaats en het lijkt mij een leuke stad.

    Bedankt voor je antwoord trouwens. Heb jij er zelf gestudeerd (gezien je spreekt over de universiteit) of stage gelopen (wat natuurlijk ook kan op de universiteit soms)? En leerde je makkelijk mensen kennen?
    pi_44920491
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 18:58 schreef pietjekanarie het volgende:

    Bedankt voor je antwoord trouwens. Heb jij er zelf gestudeerd (gezien je spreekt over de universiteit) of stage gelopen (wat natuurlijk ook kan op de universiteit soms)? En leerde je makkelijk mensen kennen?
    Ik heb een jaar of 3 geleden een jaar aan de universiteit gestudeerd. Kende Oostenrijk alleen van de wintersport, maar het leek me een leuk land en bovendien wilde ik graag goed en vloeiend Duits leren spreken (wat gelukt is). Voordat ik in Wenen ging wonen was ik er overigens ook nooit geweest.

    Buitenlanders leren kennen was makkelijk, aangezien er echt van alles werd georganiseerd. Bovendien kwam je elkaar bij de Engelstalige vakken ook vaak tegen

    Met Oostenrijkers heb ik op zich weinig contact gehad. En dan zat ik nog als 1 van de weinige buitenlanders in mijn studentenhuis. Oostenrijkers zijn wat dat betreft niet heel hartelijke mensen, maar hee, ik was ook niet zo hartelijk tegen de buitenlandse studenten in Nederland

    Hoe lang wil je stage gaan lopen?
    pi_44920741
    De buitenlandse studenten in Nederland zie ik eigenlijk nooit, op een enkele keer na. Wel vaak mensen tegengekomen in de kroeg en dan daar een beetje kroegentocht mee gedaan (Zwitsers, Belgen, Engelsen). Maar dat waren gewoon toeristen. Volgens mij zijn buitenlandse studenten overal een beetje bij elkaar geklit en niet zo geintegreerd met de locals. Ze gaan ook immers weer weg. Al vond ik Rusland wel een uitzondering. Daar ben je denk ik nog een soort vreemd object uit een andere wereld wat machtig interessant is

    Ik zou inderdaad ook graag mijn Duits (wat totaal is verdwenen) verbeteren. Ik vind mijn talen sowieso niet erg goed. Met Engels kan ik alles wel, maar is niet heel mooi. En verder is er van Duits en Frans niks meer over. Spreek dan wel Russisch.

    Ik zou ongeveer 7 maanden stage moeten lopen. Hangt beetje van het project af. Maar rond 7 maanden dus (officieel 28 weken).
    pi_44921467
    Zeven maanden is wel een aardige tijd. Daar heb je tenminste ook wat aan.
    pi_44937988
    Zo, dadelijk richting Köln en dan met Germanwings naar Wenen en overnachten in het Marriott hotel . Ben erg benieuwd.
      Moderator woensdag 7 februari 2007 @ 17:01:10 #210
    45833 crew  Fogel
    pi_46078969
    Ik ga volgende maand 2-3 dagen naar Wenen om te vergaderen. Heeft iemand een hotel aan te raden in de buurt van de technische universiteit (bij Karlsplatz)? Zolang het per nacht onder de 120¤ blijft vind ik het best.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_46080527
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 17:01 schreef Fogel het volgende:
    Ik ga volgende maand 2-3 dagen naar Wenen om te vergaderen. Heeft iemand een hotel aan te raden in de buurt van de technische universiteit (bij Karlsplatz)? Zolang het per nacht onder de 120¤ blijft vind ik het best.
    Waar ik geweest was, Marriott was super, 2 tramhaltes van het centrum. Alleen is wel ong. 159 Euro per nacht.
      Moderator woensdag 7 februari 2007 @ 18:49:10 #212
    45833 crew  Fogel
    pi_46082350
    Thanks, 159 euro is ook geen probleem. Hoe ver ligt het van de universiteit af?
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      woensdag 7 februari 2007 @ 18:59:25 #213
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_46082704
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 17:01 schreef Fogel het volgende:
    Ik ga volgende maand 2-3 dagen naar Wenen om te vergaderen. Heeft iemand een hotel aan te raden in de buurt van de technische universiteit (bij Karlsplatz)? Zolang het per nacht onder de 120¤ blijft vind ik het best.
    Wij zijn hier geweest: 100m vanaf de universiteit (het hotel, niet de appartementen):
    http://www.hotel-pension-shermin.at/

    Oude appartementen, omgebouwd tot hotelkamers...
    Perfecte ligging: supermarkt ertegenover, bakker ernaast, Karlsplatz op paar honderd meter...
    Haters everywhere but I don't really care.
      Moderator vrijdag 9 februari 2007 @ 22:30:19 #214
    45833 crew  Fogel
    pi_46157438
    Ik heb zojuist -op aanraden van de TU- deze geboekt: http://www.hotel-kaiserhof.at/wien/content/startseite.en.html
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_46158353
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 22:30 schreef Fogel het volgende:
    Ik heb zojuist -op aanraden van de TU- deze geboekt: http://www.hotel-kaiserhof.at/wien/content/startseite.en.html
    Qua locatie prima
      Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 22:38:45 #216
    45833 crew  Fogel
    pi_46187669
    En nu heb ik ook een kaartje gekocht voor de opera. Strauss in Wenen, lijkt me een goede combinatie.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_46196777
    Het Opernball is donderdag, zag ik op de site

    Donderdag maar ff Duitse televisie kijken zodat ik weer van alle roddels op de hoogte ben
      dinsdag 6 maart 2007 @ 05:15:00 #218
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_46964878
    tvp, ticket is geboekt voor 120 EUR met SkyEurope, nu nog een goedkoop hotelletje of hosteltje scoren. Tips hoor ik graag. Hoewel ik er pas over 2 maanden heenga, is alles eigenlijk al volgeboekt. Mja.
    quote:
    Op vrijdag 3 maart 2006 22:16 schreef k_man het volgende:
    Vandaag vlucht en hotel geboekt. Met Hemelvaart ben ik in Wenen.
    Hee, wij ook.

    hm, 2006

    [ Bericht 37% gewijzigd door Stereotomy op 06-03-2007 05:55:06 ]
    Confidence through competence
    pi_46965082
    Ik ben volgende maand ook in Wenen, heb een ticket voor 80 eu weten te bemachtigen. Ben benieuwd naar de stad.
      dinsdag 6 maart 2007 @ 14:05:36 #220
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_46973894
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 07:30 schreef MCH het volgende:
    Ik ben volgende maand ook in Wenen, heb een ticket voor 80 eu weten te bemachtigen. Ben benieuwd naar de stad.
    Ja, ik heb geboekt voor hemelvaart, dan was de terugreis wat duurder.

    Welk hotel ga je nemen?
    Confidence through competence
      dinsdag 6 maart 2007 @ 19:17:16 #221
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_46985668
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 18:59 schreef matthijst het volgende:

    [afbeelding]
    Lijkt sprekend op mijn slaapkamer en bed

    ff iets anders: is het waar dat het Weense gebak helemaal je-van-het is? En dan vooral dat
    chocolade-achtige? hoe heet dat ook weer
    pi_46985806
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 19:17 schreef sanni het volgende:

    [..]

    Lijkt sprekend op mijn slaapkamer en bed

    ff iets anders: is het waar dat het Weense gebak helemaal je-van-het is? En dan vooral dat
    chocolade-achtige? hoe heet dat ook weer
    Geen idee hoe het heet, maar mijn tante bakt de meest fanstastische chocolade-taarten.
    pi_46986213
    Sachertorte, genoemd naar het hotel Sacher.
      Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 11:38:28 #224
    45833 crew  Fogel
    pi_47009671
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 19:28 schreef k_man het volgende:
    Sachertorte, genoemd naar het hotel Sacher.
    Die ga ik morgen proberen
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47010769
    Taart of hotel?
    pi_47016103
    Sachertorte

    In Wenen is ook ergens een geweldige ijszaak. Ik ben alleen de naam vergeten, hij zat niet ver van de Kartnerstrasse af volgens mij.

    Wenen is nou echt een stad waar ik later zou willen studeren, of zou willen wonen/werken. Alleen is het wel duur volgens mij..
      Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 18:35:01 #227
    45833 crew  Fogel
    pi_47024127
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 12:14 schreef k_man het volgende:
    Taart of hotel?
    De taart bij het hotel.
    Ik overnacht in een Best Western Premium hotel die dichtbij de universiteit ligt.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47026651
    quote:
    Op dinsdag 6 maart 2007 14:05 schreef Stereotomy het volgende:

    [..]

    Ja, ik heb geboekt voor hemelvaart, dan was de terugreis wat duurder.

    Welk hotel ga je nemen?
    Wombat hostel, had een hoge rating en was niet duur.
      woensdag 7 maart 2007 @ 20:00:46 #229
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_47027573
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 19:41 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Wombat hostel, had een hoge rating en was niet duur.
    Ah, dat was mijn eerste keus ook. Zag er tof uit. Maar ze hebben geen private double rooms meer, en om met mijn vriendin op de female dorm te gaan liggen gaat weer wat ver
    Confidence through competence
    pi_47027827
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 14:46 schreef Coastertommm het volgende:

    In Wenen is ook ergens een geweldige ijszaak. Ik ben alleen de naam vergeten, hij zat niet ver van de Kartnerstrasse af volgens mij.
    IJssalon op de Schwedenplatz? De beste is Tichy maar die ligt best een eindje buiten het centrum.
    quote:
    Wenen is nou echt een stad waar ik later zou willen studeren, of zou willen wonen/werken. Alleen is het wel duur volgens mij..
    Doen! Het enige dat er echt duurder is dan Nederland is het uitgaan. Je betaalt behoorlijk wat voor een drankje. Maar de dagelijkse boodschappen en kleding kosten hetzelfde als in Nederland. Ook worden er heel veel goedkope of gratis dingen georganiseerd op cultureel gebied. Studentenkamers zijn ergens tussen de 300 en 400 euro p/m.
      Moderator vrijdag 9 maart 2007 @ 22:01:31 #231
    45833 crew  Fogel
    pi_47108212
    Ik heb zoveel te doen gehad in Wenen dat ik aan deze uitsnede van de kaart genoeg had gehad, ik ben dat gebied niet uit geweest!
    * Uitsnede van de kaart

    En wat ik daar gedaan heb:
    * Karlskirche van 1 kant bekeken:

    * Sachertorte gegeten:

    * Naar de opera geweest:






    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      Moderator zondag 11 maart 2007 @ 21:01:14 #232
    45833 crew  Fogel
    pi_47168104
    Voor degenen die met de taxi van en naar het vliegveld willen en wel willen weten wat het ongeveer kost: van het vliegveld naar Karlsplatz kostte ongeveer 35¤ en omgekeerd 38¤. De ritten duurden ergens tussen de 15 en 25 minuten (schatting: ik heb geen horloge).
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47201139
    Die onderste foto is goed Nu zie ik tenminste hoe de plaatsen helemaal bovenaan eruit zien. Alleen zie ik niet in waarom die 3,50 kosten en de andere staanplaatsen 2 euro
    pi_47201368
    quote:
    Op zondag 11 maart 2007 21:01 schreef Fogel het volgende:
    Voor degenen die met de taxi van en naar het vliegveld willen en wel willen weten wat het ongeveer kost: van het vliegveld naar Karlsplatz kostte ongeveer 35¤ en omgekeerd 38¤. De ritten duurden ergens tussen de 15 en 25 minuten (schatting: ik heb geen horloge).
    Met de Schnellbahn kost het 3 euro per ritje van 20 minuten. Per CAT (de supergave rechtstreekse trein van en naar Wien Mitte, zelfde route, 15 minuten reistijd) kost 9 euro. Waarom heb je een taxi genomen
      Moderator maandag 12 maart 2007 @ 19:21:48 #235
    45833 crew  Fogel
    pi_47201371
    Waarschijnlijk omdat je vanaf daar wél wat kan zien. De zitplaatsen die zowat naast het podium zijn waren 9¤ en dan zie je zo'n 70% van het podium als je een beetje voorover gaat hangen.
    3 a 4 uur staan lijkt me niks, of ik nu wel of niet wat zie...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47201429
    quote:
    Op maandag 12 maart 2007 19:21 schreef Fogel het volgende:
    Waarschijnlijk omdat je vanaf daar wél wat kan zien. De zitplaatsen die zowat naast het podium zijn waren 9¤ en dan zie je zo'n 70% van het podium als je een beetje voorover gaat hangen.
    3 a 4 uur staan lijkt me niks, of ik nu wel of niet wat zie...
    Er zijn recht voor het podium (als je de foto op de 1e rij van onder naar rechts zou doortrekken) staanplaatsen voor 2 euro (prijsindicatie: 2 jaar geleden). Heel goed uitzicht, alleen lamme voetjes op het eind. Maar ach, als student had ik dat wel over voor een geweldige opera
    pi_47201466
    quote:
    Op maandag 12 maart 2007 19:21 schreef Fogel het volgende:
    Waarschijnlijk omdat je vanaf daar wél wat kan zien. De zitplaatsen die zowat naast het podium zijn waren 9¤ en dan zie je zo'n 70% van het podium als je een beetje voorover gaat hangen.
    3 a 4 uur staan lijkt me niks, of ik nu wel of niet wat zie...
    Zo'n plaats had ik ook. Man, wat heb ik kut gezeten!
    De volgende keer ga ik staan.
      Moderator maandag 12 maart 2007 @ 19:24:26 #238
    45833 crew  Fogel
    pi_47201492
    quote:
    Op maandag 12 maart 2007 19:21 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    Met de Schnellbahn kost het 3 euro per ritje van 20 minuten. Per CAT (de supergave rechtstreekse trein van en naar Wien Mitte, zelfde route, 15 minuten reistijd) kost 9 euro. Waarom heb je een taxi genomen
    Op de heenweg omdat ik geen zin had om uit te zoeken waar het hotel was. Op de terugweg omdat ik al behoorlijk vroeg moest vliegen en dan telt voor mij iedere seconde die ik langer in bed kan blijven liggen.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47201665
    quote:
    Op maandag 12 maart 2007 19:24 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Op de heenweg omdat ik geen zin had om uit te zoeken waar het hotel was. Op de terugweg omdat ik al behoorlijk vroeg moest vliegen en dan telt voor mij iedere seconde die ik langer in bed kan blijven liggen.
    Nou, vooruit dan
      Moderator maandag 12 maart 2007 @ 21:39:01 #240
    45833 crew  Fogel
    pi_47207479
    Om weer wat meer ontopic te komen:
    Restaurant Gußhaus kan ik aanbevelen. Prima eten, ruime porties en een goede sfeer en ook nog eens niet al te duur.

    Dit is natuurlijk subjectief en gebaseerd op slechts een lunchbezoek, maar het volgende smaakte me zeer goed:
    Kräftige Rindsuppe mit den klassischen Wiener Einlagen (Grießnockerl)
    Tafelspitz mit den klassischen Beilagen, Röstkartoffeln, Schnittlauchsauce, Apfelkren und Gemüse
    En daarbij natuurlijk hun eigengebrouwde bier.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      maandag 12 maart 2007 @ 22:11:03 #241
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_47208938
    * Stereotomy maakt aantekening

    Ben zeker op zoek naar andere (goedkopere) restaurants. Die japanse restaurants van de Akakiko-keten zagen er bijvoorbeeld heel goed uit!
    Confidence through competence
      Moderator maandag 12 maart 2007 @ 22:23:12 #242
    45833 crew  Fogel
    pi_47209420
    Ik heb ook lunch gegeten bij een Japans restaurant vlakbij Karlsplats (moet even navragen waar het nu precies was) wat een heel erg generische naam had in de richting van Asia House of iets in die geest. Dat restaurant was geloof ik vrij goedkoop en de porties waren ENORM, had de rest van de dag geen honger meer ('s avonds een Sachertorte gegeten -ik snap de ophef niet, was te goed te eten maar absoluut niet legendarisch goed- en om een uur of elf/half twaalf nog naar een Italiaan geweest en daar een klein bord tagiatelle met pesto naar binnen gewerkt - links om de hoek van de opera - slechte service, maar wel goed te eten).
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_47238266
    Pizzeria La Cintura (8. Bezirk, Lerchenfeldergürtel). Erg goedkoop en je krijgt heul grote pizza's. Die nog lekker smaken ook.

    Café Restaurant Graf (19e Bezirk, Billrothstrasse): Heerlijke Schnitzels voor een goede prijs.

    IJssalon Tichy op de Reumannplatz. Heerlijk ijs en niet eens duur.
      maandag 19 maart 2007 @ 01:26:06 #244
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_47421873
    We hebben een double room ensuite geboekt bij Hostel Ruthensteiner. Schijnt overwegend goede reviews te hebben, en schijnt dat de double rooms allemaal nieuw zijn.

    Zal mij benieuwen voor 28 EUR pppn.

    Meer tips voor voornamelijk restaurants zeer welkom
    Confidence through competence
    pi_47452751
    Centimeter schijnt een goedkope keten van studentenkroegen (oid) te zijn, maar ik ben er nog nooit geweest.
      maandag 19 maart 2007 @ 22:45:21 #246
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_47455406
    Is toch niet de lengte van hun bratwursten?

    Die dingen die ze serveren


    1 Scheibtruhe Mist


    1 Meter Spaghetti für 3 - 4 Personen


    DAS SCHWERT Für viele gute Esser

    Echt een voedselfabriek, daar moet ik heen

    [ Bericht 11% gewijzigd door Stereotomy op 19-03-2007 23:28:00 ]
    Confidence through competence
    pi_48467952
    Is je 72uurs OV kaart net zoals in Berlijn ook geldig voor de s-bahn van airport naar Wenen zelf?

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2007 16:53:58 ]
    pi_48468011
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 16:53 schreef MCH het volgende:
    Is je 72uurs OV kaart net zoals in Berlijn ook geldig voor de s-bahn van airport naar Wenen zelf?
    Voor zover ik weet gaat er geen S-bahn naar de luchthaven. Wel een dure trein en een shuttlebus. Op beiden zijn je WienerLinien abonnementen niet geldig
    pi_48478244
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 16:55 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Voor zover ik weet gaat er geen S-bahn naar de luchthaven. Wel een dure trein en een shuttlebus. Op beiden zijn je WienerLinien abonnementen niet geldig
    Zugsverbindungen

    City Airport Train CAT non-stop in 16 Minuten nach Wien-Mitte

    S-Bahn: ca. 25 Minuten bis Wien-Mitte und Wien-Nord (Praterstern)
    pi_48478787
    Centimeter! Daar ben ik ook geweest met collega's! Werkelijk de allerranzigste chili con carne ooit op!
    Iedere keer als ik mijn Finse collega zie die dat daar ook had besteld, beginnen we er weer over!
    Het is wel goedkoop, dus dat is wel een voordeel.
      Moderator woensdag 18 april 2007 @ 21:29:47 #251
    45833 crew  Fogel
    pi_48479695
    Dat Centimeter concept had ik eerder moeten weten. Zal er bij een volgend bezoek zeker heen gaan, ik mag dat soort gimmics wel
    Hopelijk is het andere eten daar dan wel beter dan de chili con carne...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_48479839
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 20:59 schreef MCH het volgende:
    Zugsverbindungen

    City Airport Train CAT non-stop in 16 Minuten nach Wien-Mitte

    S-Bahn: ca. 25 Minuten bis Wien-Mitte und Wien-Nord (Praterstern)
    Dat is nieuw blijkbaar. Die S-Bahn lijkt mij hetzelfde als die airport trein, maar die laatste stopt niet onderweg. Het is een ander tariefzone, waar je wel weer andere dagkaarten voor kan kopen die dan weer geldig zijn in de hele regio.

    Meer info: http://www.schnellbahn-wien.at/download/grossraum.pdf en www.vor.at
    pi_48481256
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 21:32 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Dat is nieuw blijkbaar. Die S-Bahn lijkt mij hetzelfde als die airport trein, maar die laatste stopt niet onderweg. Het is een ander tariefzone, waar je wel weer andere dagkaarten voor kan kopen die dan weer geldig zijn in de hele regio.

    Meer info: http://www.schnellbahn-wien.at/download/grossraum.pdf en www.vor.at
    Dat wordt dus een 72 uurs kaart en 2 enkeletjes a 3 eu voor de s-bahn.
      donderdag 19 april 2007 @ 01:34:05 #254
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_48489091
    We hebben onze double room bij Hostel Ruthensteiner gecancelled en we gaan voor het oh zo gezellige Etap Hotel in Wenen voor slechts 49 EUR per nacht per kamer voor twee personen.

    Schijnt een van de betere Etaps te zijn. Nieuw, met receptie, redelijk grote kamer met douche/bad.
    Confidence through competence
    pi_48517246
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 21:32 schreef DutchTrain het volgende:

    Dat is nieuw blijkbaar. Die S-Bahn lijkt mij hetzelfde als die airport trein, maar die laatste stopt niet onderweg.
    De CAT lijkt juist op de S-bahn De CAT bestaat sinds 2004 oid, de S-bahn langer.

    Het CAT-traject Wien Mitte - Flughafen is hetzelfde als dat van de S-bahn. De laatste is iets langzamer en wat minder hip, maar wel goedkoper.
      woensdag 25 april 2007 @ 00:55:31 #256
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_48691161
    ff een tip voor de mensen die rond Hemelvaart naar Wenen gaan en nog een hotel zoeken. Wij hadden een optie op de Etap Hotel genomen (zie 2 berichten terug), maar het viel me al op dat vrije/bezette kamers in de Accor-keten waartoe Etap ook behoord, zich nogal dynamisch gedroegen.

    Gisteren was er bijvoorbeeld slechts in twee Accor hotels in Wenen nog een kamer vrij, de Etap en nog een Ibis. 10 minuten geleden keek ik weer: en nu zijn er 4 (!) andere hotels vrij, waaronder een luxe Suitehotel. Laat deze nu voor de Hemelvaartvakantie een superaanbieding hebben: 57 EUR per nacht per kamer (voor 2 personen). Meteen maar geboekt en Etap kosteloos opgezegd.

    Sla je slag, er zijn nog kamers beschikbaar voor die prijs.
    Confidence through competence
    pi_48693248
    quote:
    Op donderdag 19 april 2007 21:36 schreef ChrisJX het volgende:

    [..]

    De CAT lijkt juist op de S-bahn De CAT bestaat sinds 2004 oid, de S-bahn langer.

    Het CAT-traject Wien Mitte - Flughafen is hetzelfde als dat van de S-bahn. De laatste is iets langzamer en wat minder hip, maar wel goedkoper.
    Op de terugweg zaten wij anders ook in een superhippe s-bahn trein.
    Wenen
    http://www.wombats-hostels.com/thelounge_vienna-hostel/index.php
    Niveau Oostenrijks voetbal
      zondag 29 april 2007 @ 23:07:39 #258
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_48852842
    Heeft er iemand nog tips wat we tijdens hemelvaart (Himmelfahrt ) in Wenen kunnen doen? Denk dat veel dingen gesloten zijn. Wandelen in het Prater is bijvoorbeeld wel leuk, maar nog andere dingen die te doen zijn wanneer alles gesloten is?
    Confidence through competence
    pi_48859486
    De grote toeristische dingen zijn gewoon open, dunkt me. Geldt iig voor Schloss Schönbrunn: "Das Schloß Schönbrunn ist täglich für Sie geöffnet - auch an Feiertagen! "

    Winkels, universiteiten en restaurants zullen wel veel dicht zijn. En dan vieren ze er ook nog een hoop katholieke feestdagen die de gemiddelde Nederlander helemaal niet kent

    Wandelen in het prater is idd erg leuk. Drankje erbij, hapje erbij en lekker op een kleedje ergens gaan zitten. Je kunt ook wandelen door Grinzing (oud wijndorpje) en door de daarachterliggende wijnvelden. Maar ik weet dan niet in hoeverre de restaurantjes daar open zijn. En waarschijnlijk kun je ook nog wel ergens processie gaan kijken.
    pi_48859552
    Overigens een tip voor degenen die eind mei in Wenen zitten; op 24 mei wordt voor de vierde maal het 'Konzert für Europa" gehouden in het park van Schloss Schönbrunn. Het concert kost niets, maar je ziet en hoort wel de Wiener Philharmoniker (die van het nieuwjaarsconcert) spelen.

    Ben er de eerste keer geweest en het was erg leuk. Neem wel een paar makkelijke schoenen mee, want je zult moeten staan. Het was er toen namelijk erg druk en ik heb begrepen dat het sindsdien alleen maar drukker is geworden.

    Meer info: http://www.europa-konzert.at/index.php?cat=1100&lang=de
      zondag 13 mei 2007 @ 23:58:21 #261
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_49349312
    Weet iemand of de Naschmarkt 'gesloten' is tijdens hemelvaart a.s. donderdag?

    [ Bericht 3% gewijzigd door Stereotomy op 14-05-2007 00:04:37 ]
    Confidence through competence
    pi_49860431
    Net terug van drie dagen Wenen. Vriend van me werkt er voor de OVSE als werkstagiair. Zodoende kon ik er gratis verblijven in z'n appartement, samen met nog een maat.
    We hebben nergens binnen geweest qua kerken of paleizen, maar wel alles van buiten gezien. Zijn enkele zeer mooie gebouwen bij.
    Een aanrader om te relaxen is Donau Insel. Allerhande salsabar, cocktailbars, restaurantjes, ... langs de Donau, erg leuk en gezellig. Roept echt een vakantiegevoel op.
    Wat zeer leuk was, is dat alle stagiairs die er voor de Europese instellingen werken, zeer nauw samenhangen. De vrijdagavond was er een feestje in die vriend zijn appartement. Zo'n 25tal stagiairs waren daar aanwezig en veel versch nationaliteiten waren vertegenwoordigd (Belgen, NL'ers, Italianen, Zweden, Denen, Duitsers, Fransen, Oostenrijkers, ...). Erg leuk allemaal. Denk wel als je daar 6 maand/1 jaar hebt gezeten, dat het moeilijk is om afscheid te nemen van iedereen. Want na die stage gaat iedereen weer z'n eigen weg in zijn eigen land. Was voor mij na drie dagen al moeilijk afscheid nemen van een mooie, Portugese meid haha
    Het weer was er overigens ook prachtig. Ook leuk zijn die aangelegde strandbars aan de Donau. Loop 's avonds flink vol met mensen. Wel heel wat weirdo's ook gezien in Wenen, vooral id Karsplatz metro. Maar verder, prima tijd gehad !
    pi_49860481
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 21:29 schreef Fogel het volgende:
    Dat Centimeter concept had ik eerder moeten weten. Zal er bij een volgend bezoek zeker heen gaan, ik mag dat soort gimmics wel
    Hopelijk is het andere eten daar dan wel beter dan de chili con carne...
    Centimeter ben ik ook geweest! Worst van twee meter lang en megagrote schnitzels !
    pi_49860517
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 17:58 schreef pietjekanarie het volgende:

    - Je ontmoet geen nieuwe vrienden als je een stage doet
    moet ik dus sterk tegenspreken, de relaties tussen de stagiars is er fantastisch, heb ik dit weekend zelf aan den lijve ondervonden.
      dinsdag 29 mei 2007 @ 13:42:09 #265
    50623 Matty___
    Konichiwa Bitches
    pi_49886505
    quote:
    Op maandag 28 mei 2007 19:02 schreef BramKVO het volgende:
    Wel heel wat weirdo's ook gezien in Wenen, vooral id Karsplatz metro. Maar verder, prima tijd gehad !
    Karsplatz is de hangplaats voor veel junks en dealers. Op de Mariahilferstrasse heb je ook veel van die weirdo's rondlopen maar verder kun je daar prima winkelen.
    Deze muziek smaakt naar bier :)
    Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
    pi_49899270
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 13:42 schreef Matty___ het volgende:

    [..]

    Karsplatz is de hangplaats voor veel junks en dealers. Op de Mariahilferstrasse heb je ook veel van die weirdo's rondlopen maar verder kun je daar prima winkelen.
    heb daar inderdaad een kerel doodleuk een lijntje zien snuiven
    pi_49899879
    Maar het voordeel van de Weense junks: ze doen je niets.
    pi_49917579
    pfff ben hier op m'n werk ... kwil terug nr Wenen, in Strandbar Herman gaan zitten
    Meeste mensen hun batterijen zijn opgeladen na een reis, ik ben een week depir als ik terugben . Gelukkig volgende maand al naar Bulgarije.
      woensdag 4 juli 2007 @ 20:51:48 #269
    73683 leolinedance
    Voor Rood-Wit gezongen
    pi_51144988
    Ik ga/wil ook naar Wenen

    Wil vakantie vieren en ook de mooie en leuke dingen bezichtigen. We willen met de bus gaan en dan zit daar meteen een hotel en een gids en een aantal entreekaartjes enzo bij. Natuurlijk is er ook vrije tijd 's middags. Het kost zo'n 330 euro voor 6 dagen pp. Daar komt dus nog wel het een en ander bij, willen bijvoorbeeld ook naar een concert (50 eur?)gaan en een speciaal wijndiner ofzo a 21 eur.

    Maar denken jullie dat dit een voordelige en goede optie is om Wenen eens goed en leuk te bezichtigen?

    Busreis Wenen, wie heeft er aanraders?
    pi_51162981
    Dat ligt eraan. Als hetgeen jij wil zien in het programma in begrepen is, is het geen probleem. Maar als de helft je niets lijkt, kun je dingen beter zelf plannen.

    Maar dat is meer een algemene opmerking, niet per se iets voor Wenen.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 12:29:48 #271
    73683 leolinedance
    Voor Rood-Wit gezongen
    pi_51910557
    Ik vertrek vannacht voor 8 dagen naar Wenen met de bus (en mijn vriendin )

    We zitten in dit hotel:

    http://www.austria-trend.at/en/?id=epw

    Volgens mij is het een super hotel (voor het geld vooral)
    pi_51910643
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 12:29 schreef leolinedance het volgende:
    Ik vertrek vannacht voor 8 dagen naar Wenen met de bus (en mijn vriendin )

    We zitten in dit hotel:

    http://www.austria-trend.at/en/?id=epw

    Volgens mij is het een super hotel (voor het geld vooral)
    Is het een georganiseerde busreis? Want anders is het niet echt handig om ruim 10 kilometer buiten het centrum in een conferentie-hotel te gaan zitten, omdat je dan elke dag met de tram mee moet. Maar je zit dan wel weer lekker buiten de stad en vlakbij een groot winkelcentrum

    Veel plezier
      zaterdag 28 juli 2007 @ 13:01:17 #273
    73683 leolinedance
    Voor Rood-Wit gezongen
    pi_51911118
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 12:35 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Is het een georganiseerde busreis? Want anders is het niet echt handig om ruim 10 kilometer buiten het centrum in een conferentie-hotel te gaan zitten, omdat je dan elke dag met de tram mee moet. Maar je zit dan wel weer lekker buiten de stad en vlakbij een groot winkelcentrum

    Veel plezier
    Ja, is een georganiseede reis
      zaterdag 28 juli 2007 @ 14:10:12 #274
    50623 Matty___
    Konichiwa Bitches
    pi_51912237
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 12:29 schreef leolinedance het volgende:
    Ik vertrek vannacht voor 8 dagen naar Wenen met de bus (en mijn vriendin )

    We zitten in dit hotel:

    http://www.austria-trend.at/en/?id=epw

    Volgens mij is het een super hotel (voor het geld vooral)
    zit je echt vlak bij de SCS. Kun je 8 dagen lang gaan shoppen
    Deze muziek smaakt naar bier :)
    Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
    pi_52005932
    4 dagen geleden in Wenen geweest, hele dag en 's avonds naar de opera Carmen op de Rathausplatz..

    Gewéldig.
    pi_54620386
    Hoi allemaal.

    Ik denk erover om in januari een paar dagen naar Wenen te gaan met de City Night Line. Nu overlegde ik dat met degene met wie ik wil gaan en zij was ook enthousiast, tot ze allerlei spookverhalen te horen kreeg over mensen die slaapgas in de trein gingen spuiten en iedereen beroofden et cetera. Nu heb ik al vaker horrordingen gehoord en ben ik meer dan genoeg gewaarschuwd voor reizen die ik al heb gemaakt en waar ik uiteindelijk niets raars heb gemerkt, maar het is toch altijd fijn om even naar ervaringen te vragen. Kortom: wie heeft wel eens met de nachttrein gereisd en hoe is dat georganiseerd? Ik heb geen zin om een dure privécabine te nemen, gewoon het goedkoopste tarief voor de slaapstoelen.

    Daarnaast willen we graag op donderdagavond 3 januari naar de Notenkraker (ballet). Op internet (www.staatsoper.at) staat dat de kaartjes in prijs variëren van 7 euro tot weetikhoeveel euro, maar er staat niet bij wat voor plaatsen je dan hebt. Wat is in dit geval aan te raden? We willen er wel echt een budgetreis van maken, dus eerste klas plaatsen moeten het sowieso niet zijn.

    Verder nog: kent iemand hotel pension Terminus? De aanbieding van de Treinreiswinkel is in combinatie met dat hotel, maar je hebt ook voor iets meer geld de optie van een ander hotel als dit echt bagger is.
      donderdag 15 november 2007 @ 10:39:57 #277
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_54620510
    Opera varieert van 2 EUR tot heelveel EUR. 2 EUR zijn staan plaatsen, heelveel EUR zijn betere zitplaatsen. Er staat wel een plattegrondje op de site.
    Confidence through competence
    pi_54622599
    Oh, dat is handig, dankjewel. Ik had nog niet zo erg gezocht en vond het ook lastig navigeren omdat ondanks de selectie Engels de halve site in het Duits is, maar moet lukken.
    pi_54626841
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 10:33 schreef p-etr-a het volgende:
    Hoi allemaal.

    Ik denk erover om in januari een paar dagen naar Wenen te gaan met de City Night Line. Nu overlegde ik dat met degene met wie ik wil gaan en zij was ook enthousiast, tot ze allerlei spookverhalen te horen kreeg over mensen die slaapgas in de trein gingen spuiten en iedereen beroofden et cetera. Nu heb ik al vaker horrordingen gehoord en ben ik meer dan genoeg gewaarschuwd voor reizen die ik al heb gemaakt en waar ik uiteindelijk niets raars heb gemerkt, maar het is toch altijd fijn om even naar ervaringen te vragen. Kortom: wie heeft wel eens met de nachttrein gereisd en hoe is dat georganiseerd? Ik heb geen zin om een dure privécabine te nemen, gewoon het goedkoopste tarief voor de slaapstoelen.
    Ik heb meerdere malen met de CNL (en andere nachttreinen) gereisd en dit klinkt meer als een nachttrein in Afrika dan hier in Europa. Het rijtuig is vrijwel de gehele reis afgesloten voor anderen en er is altijd een conducteur in de buurt.

    Die slaapstoelen zijn goed te doen voor een nachtje en kosten erg weinig (vanaf 19 euro enkele reis in de actieperioden, http://www.sparnight.de of www.citynightline.ch ). Als je doordeweeks reist en niet naar een wintersportbestemming gaat, dan kan het zelfs erg rustig zijn. En anders zit je vaak tussen gelijk gestemde budgettoeristen.
    Neem in ieder geval wel een dekentje en een kussentje mee!

    Vliegen kan overigens net zo goedkoop zijn: www.skyeurope.com
      donderdag 15 november 2007 @ 15:19:09 #280
    124107 King_of_Kool
    Hail to the King
    pi_54626960
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 10:33 schreef p-etr-a het volgende:
    Hoi allemaal.
    Paar weken terug met de City Night Line vanuit Munchen gereisd. Is wel goed te doen, khad gewoon een soort van slaapstoel maar is niets vreemds gebeurd onderweg. Alleen slapen lukt niet echt geweldig en het is wel een lang eind. Wenen is dan natuurlijk nog wel ruim 4-5 uur langer. De enige verhalen die ik heb gehoord is dat er nog wel het een en ander gestolen wordt onderweg maar daar heb ik ook niets van gemerkt. Had een laptop bij me, digitale camera en nog meer dure spullen. Feit is dat je toch niet echt lekker slaapt dus als iemand iets probeert te pakken zul je dat meteen merken. En een beetje goeie boef weet dat wel.
    De ene doodgraver tegen de andere: Ik heb zo'n drukke week gehad, ik heb er 2 moeten laten lopen!
    pi_54629189
    Bedankt, ik dacht al dat het een beetje overdreven was. DutchTrain: ik heb wel gekeken bij SkyEurope, maar dat kwam niet echt goedkoper uit en zij vliegen ook niet elke dag. Daarbij vind ik vliegen niet zo relaxt.
    pi_54631778
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 16:42 schreef p-etr-a het volgende:
    Bedankt, ik dacht al dat het een beetje overdreven was. DutchTrain: ik heb wel gekeken bij SkyEurope, maar dat kwam niet echt goedkoper uit en zij vliegen ook niet elke dag. Daarbij vind ik vliegen niet zo relaxt.
    Skyeurope vliegt elke dag en op sommige dagen ook nog eens 2 keer naar Wenen. Ze hebben nu juist een actie dat je voor minder dan 60 euro een retourtje hebt, nog vele data beschikbaar in januari. Voor die 60 euro zit je 2 nachten in een crappy ligstoeltje en kom je brak aan in Wenen. Neemt niet weg dat als je niet van vliegen houdt de trein dus wel het aantrekkelijkste alternatief is.
    pi_54633702
    Hmm je hebt gelijk het kan wel vrij goedkoop, maar de echt goedkope data vallen buiten de kerstvakantie en daar ben ik wel zo ongeveer aan gebonden. Daarbij de is de goedkoopste terugreis om half zeven 's morgens, dus dan moet je al zo rond drie uur op.
      donderdag 15 november 2007 @ 22:33:02 #284
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_54637465
    Ik ben ook met SkyEurope geweest. Erg krap, maar de inflight-service keuzemenu (betaald) is ruim en niet té duur. Je vliegt met moderne 737-800's, dus geen crappy toestellen.

    En OT tenzij je lesbisch bent: de stewardessen van SkyEurope zijn erg Oost-Europees, dus een doorschijnend wit truitje met een BH eronder. Er zijn plekken waar je meer moet betalen om zoiets van dichtbij te mogen zien.
    Confidence through competence
    pi_54652435

    Ik ben niet lesbisch en ook al voorzien, dus die kans laat ik maar aan me voorbij gaan.
    pi_60960222
    Laatst een weekendje geboekt. Wel pas vertrek in januari, maar ik ga het topic eens doorzoeken op zoek naar info.
    pi_65029345
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 18:56 schreef Professional het volgende:
    Laatst een weekendje geboekt. Wel pas vertrek in januari, maar ik ga het topic eens doorzoeken op zoek naar info.
    Morgen ga ik dus, nog iemand tips wat je echt moet gaan bezoeken/bekijken?

    Collega op mijn werk had het over het uitgaansgebeid "Bermuda Driehoek".
    pi_68532318
    Ik vertrek vanavond naar Wenen
    Alex Pastoor:
    "Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
    Martin Verkerk:
    ''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
    pi_70447770
    Wij gaan over twee weken naar Wenen en willen dan graag een dagje de natuur in. Iemand een idee hoe we dat het beste kunnen doen met het OV en waar we het beste heen kunnen gaan? We zoeken dus echt iets van bos of andere rustige natuur. Ik heb er zin in.
      zondag 28 juni 2009 @ 16:36:21 #290
    82589 S-Two
    barba macacu
    pi_70449802
    Ik ga van de zomer met een paar vrienden waarschijnlijk ook een paar dagen naar Wenen. We willen misschien overnachten in een hostel maar liever op een camping. Iemand hier die een gezellige en goedkoper camping in/bij Wenen weet?

    En voor de culturele dingetjes/clubs lees ik het topic nog wel een keer door
    Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
    Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
    Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
    or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
      zondag 6 december 2009 @ 23:51:31 #291
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_75356102
    quote:
    Op donderdag 15 november 2007 22:33 schreef Stereotomy het volgende:
    Ik ben ook met SkyEurope geweest. Erg krap, maar de inflight-service keuzemenu (betaald) is ruim en niet té duur. Je vliegt met moderne 737-800's, dus geen crappy toestellen.

    En OT tenzij je lesbisch bent: de stewardessen van SkyEurope zijn erg Oost-Europees, dus een doorschijnend wit truitje met een BH eronder. Er zijn plekken waar je meer moet betalen om zoiets van dichtbij te mogen zien.
    Hm, over een week of wat naar Bratislava, dus bus naar Wenen pakken is wel aantrekkelijk. Overbodige TVP

    Kerstmarkt in Wenen klinkt zo enorm gezellig!! Wat is er 's winters te doen in Wenen?
    Confidence through competence
      donderdag 25 oktober 2012 @ 15:56:22 #292
    153506 Captain_Fabulous
    Nog steeds CyclingGirl fan
    pi_118420711
    Een paar jaar niet hierin gereageerd...gaat niemand nar Wenen, of is dit topic uit het oog geraakt? Ben van het voorjaar twee dagen in Wenen geweest, spontaan verliefd geworden. Wat een prachtige stad!
    Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
    26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
      donderdag 25 oktober 2012 @ 16:00:30 #293
    50623 Matty___
    Konichiwa Bitches
    pi_118420900
    ik ga volgende week voor 4 dagen. Eigenlijk is het meer mijn oma bezoeken maar dat mag shoppen niet in de weg staan. :+
    Deze muziek smaakt naar bier :)
    Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
      donderdag 25 oktober 2012 @ 16:03:12 #294
    153506 Captain_Fabulous
    Nog steeds CyclingGirl fan
    pi_118421020
    Weet je al wat gaat zien?
    Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
    26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
      donderdag 25 oktober 2012 @ 16:08:55 #295
    50623 Matty___
    Konichiwa Bitches
    pi_118421267
    quote:
    0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 16:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
    Weet je al wat gaat zien?
    Ben daar in de regio opgegroeid dus heb het meeste eigenlijk al gezien.
    Het is meer familiebezoek en shoppen op de Mariahilferstrasse of SCS.
    Ben denk ik net te vroeg voor de kerstmarkten. Dat is dan weer wel jammer. Want in de winter is Wenen wel erg tof
    Deze muziek smaakt naar bier :)
    Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
      donderdag 25 oktober 2012 @ 16:10:29 #296
    50623 Matty___
    Konichiwa Bitches
    pi_118421352
    Wat we deze keer wel doen is de Zentralfriedhof. Het mega kerkhof buiten de stad.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Zentralfriedhof
    Deze muziek smaakt naar bier :)
    Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
    pi_118424084
    Is dat die van Before Sunrise?
      Moderator maandag 26 augustus 2013 @ 16:03:30 #298
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_130480125
    Voor werk mag ik begin oktober naar Wenen.

    Figlmüller is al geboekt voor de eerste avond. Nu nog iets te doen hebben op de eerste dag daar. Pas op de tweede dag begint de conferentie met een receptie in de Hofburg.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:22:54 #299
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_130505918
    Ze hebben meer op het menu staan, maar het gaat natuurlijk om de

    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 20:24:30 #300
    45833 crew  Fogel
    pi_163565977
    Wenen lijkt weinig populair... maar ik was er onlangs dus ik heb maar even de moeite genomen om een klein verslag te schrijven.

    Düsseldorf-Wenen met ICE27
    09:27 vertrek vanaf Düsseldorf CS. Trein was mooi op tijd.



    Enkele minuten na het instappen kwam een vrolijke conducteur mijn reisbewijs bekijken en afstempelen en ze wenste me een goede reis.
    De gereserveerde stoel was helemaal voorin de trein, in de stiltecoupe van de 1e klas. Daar zijn maar liefst 6 plekken en ik was de eerste aanwezige. Hele mini-coupe voor mezelf dus, kan ik wel mee leven.



    Na korte tijd kwam de conducteur weer langs en bood me watermeloenzuurtjes aan en vroeg of ik wat van het menu wilde. Het is vroeg, dus koffie. En daar kwam ze even later mee aanzetten, een goed formaat mok en kwalitatief hoogwaardige koffie. En dat alles voor maar 2,90 zonder dat ik van mijn stoel af moest.



    De stoel heeft een mechanisme waardoor je wat onderuit kan zitten en de rugleuning naar achter kan doen, helemaal prima. Aangezien de stoelen helemaal voorin staan, staan ze ietwat schuin, wat op zich niet zo handig is qua ergonomie als je de klaptafel die aan de stoel voor je vastzit wil gebruiken om je laptop op te zetten, want dan moet je zelf ook scheef gaan zitten. De klaptafel op zich is ook kleiner dan bij de NS.
    Tijdens het werken naar buiten kijken is geen straf, het eerste stuk gaat lang de Rhein op en in de bochten zie je de heuvels met kastelen erop.









    De conducteur kwam weer eens langs, deze keer met een selectie Duitstalige kranten. Ik heb internet, dus geen behoefte aan een analoge krant in een taal die me overbodig denkwerk oplevert.
    Internet schijnt er overigens ook aan boord te zijn via WIFI, maar hier voorin weigert mijn laptop om een connectie te maken. Het telefoonnetwerk biedt soelaas, varierend tussen geen dekking, GPRS (dat was erg lang geleden dat ik dat voor het laatst zag!), Edge, 3G en 4G. De laatste twee opties waren sporadisch voorhanden en af en toe een paar minuten geen internet kan ik prima mee leven. Of de Wifi aan boord gratis is of niet, dat weet ik niet.

    Aangezien ik deze reis al een week of 4-6 geleden geboekt had, en omdat er niet veel opties waren om met een directe verbinding tussen DUS en Wenen te reizen per trein, was het geen probleem om een niet-flexibel eerste klas ticket te kopen. De prijs is dan slechts 119 euro, wat op zich geen geld is voor een rit van 9,5 uur. In 2e klas was het 79 euro geweest met dezelfde korting. Als je niet zover vooruit kan plannen ben je al snel een paar honderd euro meer kwijt.

    Waarom met de trein? Het duurt misschien wat langer dan met het vliegtuig, maar zogauw je aan boord bent heb je gewoon rust, je kan blijven zitten, je kan werken, je kan rondlopen, je kan het boordrestaurant in etc. Stukken beter dan een reis naar het vliegveld, uur vantevoren security check en vanalles, dan aan boord en de eerste 15-20 minuten niet op je laptop kunnen werken, en zogauw dat wel kan komen ze met eten en drinken wat dan weer in de weg staat en zogauw dat weer weg is, moet je je spullen alweer inpakken omdat de daling is ingezet. Dan weer (evt) op een koffer wachten en transport naar het centrum. Je spaart wat uren, maar rustigaan doen is er niet echt bij omdat het steeds kleine tijdseenheden zijn, te klein om werk gedaan te krijgen.

    Onweerschade op het traject van Koblenz-Mainz, en we moeten omrijden. Info alleen in het Duits overigens.
    Na 2,5 uur van de rit (dat ging snel!) kwam de conducteur wederom langs met watermeloenzuurtjes.
    Uiteindelijk kwam er ook informatie in het Engels, nadat ze van personeel gewisseld hadden ergens. We begonnen vanaf Frankfurt (? weet het niet zeker meer) opeens achteruit te rijden....
    Ook geen probleem. En, iemand vroeg aan het personeel of de "panorama mode" aan mocht... en ja, dat kon! De wand die tussen ons en de machinist in zat was na een druk op een knop opeens doorzichtig! *G*





    De vertraging was ruim een halfuur door de omweg, maar aan het eind van de met slechts 10 minuten vertraging aangekomen in Wenen. En ja, hier ontbreekt opeens een stuk verhaal omdat ik toch aan het werk gegaan ben :P

    En werk gaat wat soepeler als je geen dorst hebt O-)


    Wenen zelf… ik was er voor mijn werk, maar heb toch een paar dingen kunnen doen. Na aankomst bij de Sacher Stube een Turkse koffie genuttigd onder andere.
    De verkeerslichten bij de opera zijn gienig:


    De dag erna bij Sacher Confiserien een koffie met likeur en een paar vorken Sachertorte (had maar 1 punt besteld, collega was er blij mee, ze had het nog nooit eerder op maar ze vond dat ik mee moest helpen… ik vind het nog steeds maar een matige chocoladetaart). Daarna een paar bier bij Hard Rock cafe en toen door naar een of ander Schnitzelhuis. Idioot grote vleeslappen en voor de zekerheid maar twee. Ik kreeg ze niet beiden weg :D

    Uitzicht eerder op de dag, vanaf het 3e district.


    Volgende dag diner in (of naja, buiten) het Schweizerhaus alwaar deze kleine jongen genuttigd werd. Gedeeld met een collega, en nog was het veelsteveel :’)


    Bierchocolade na. Wilde eigenlijk een Bieramisu, maar dat was op.


    Daarna een ronde in het Prater Riesenrad. Prima uitzicht vanaf daar!


    Ik dacht dat Prater echt alleen maar een reuzenrad was een beetje voor zichzelf, maar nee, het is een compleet pretpark ala Tivoli in Kopenhagen.
    Heel veel ronddraaidingen waar helaas geen tijd voor was.






    Al met al een prima trip. Terug heb ik wel het vliegtuig gepakt.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')