abonnement Unibet Coolblue
pi_21813036
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:48 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Mooie lens, ik heb de f1.4
Met een extension ertussen heeft ie trouwens een mooi macrobeeld, ik neem tegenwoordig al m'n macro's ermee. Nog ff en dan kan ik m'n MPE-65 ophalen, waar ik hopelijk nog betere close-ups kan nemen. Ik heb ook nog een 85mm f1.8 op bestelling liggen.
Mooie spulletjes zeg. Van die 85mm krijg je zeker geen spijt. Tis alleen de vraag of je de 50mm nog gaat gebruiken. Sinds ik hem heb ligt de 50mm alleen maar stof te vangen.
Ik doe liever een paar passen naar achteren dan te switchen naar een 50mm
De MPE-65 overgekocht via DPZ???
Ben benieuwd naar je foto's als je hem hebt. 5x vergroting van een vlieg ofzo lijkt me mooi.
Ik wil zelf over een tijdje nog een macrolens kopen. Denk dat het de Sigma 105mm wordt. Suntax ringflitser erbij en m'n tussenringen en laat die beestjes maar komen
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:55 schreef American_Nightmare het volgende:

[..]

Wat doet zo'n extension precies? Heb je een linkje met meer info? Quanta kosta?

Het is een ring die je tussen je lens en body stopt. Hierdoor kan de lens dichterbij scherpstellen en kun je dus dingen groter in beeld krijgen.
Met een gewone lens kun je zo macro en zelfs micro opnamen maken.
Soort goedkope macro oplossing dus.
Als je al een macro lens hebt die 1:1 haalt kun je helelmaal op de micro toer gaan.
Op DPZ staan in showcase foto's van Mario die met een macrolens en tussenringen werkt. levert echt prachtige foto's op.
Nadeel is dat het licht kost. Je sluitertijden zullen omhoog gaan.
De beeldkwaliteit blijft hetzelfde omdat er geen glas inzit.
Bij www.geengeld.nl hebben ze tussenringen voor Canon AF van het merk Soliger. Je krijgt dan voor 121 euro 3 ringen. Van 12, 20 en 36mm.
Canon heeft ze ook maar daar kost alleen een 12mm al 99 euro terwijl er geen verschil zit tussen beide merken.

Hier zie je wat ze doen: http://www.shutterfreaks.com/Tips/ExtensionTube.htm
Canon eos 30D - eos 300D - eos 30
Canon ef 20mm f/2.8 - 50mm f/1.8 - 85mm f/1.8 - 200mm f/1.8 - 420EX
pi_21813105
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:42 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik heb de 50mm 1.8f besteld bij Corne.. is het normaal dat die lui geen betalingsgegevens in hun bevestigingsmail zetten als je aangeeft vooruit te willen betalen Anyway.. ik heb ze maar een mailtje gestuurd.
Ik heb hem ook vorige week besteld, krijg hem een dezer dagen binnen
Bij mij stonden ook geen verzend kosten, maar het komt met vooruit betalen op 107.50,-
Hopelijk krijg ik morgen me EOS body binnen, want alleen met de lens kan ik weinig
Aan de andere kant, 1GB CF komt ook later en ze wisten bij camerastore.nl niet wanneer ze weer binnen kregen dus hopelijk niet de lang
pi_21813314
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 21:48 schreef Bijltje het volgende:

[..]

Mooie spulletjes zeg. Van die 85mm krijg je zeker geen spijt. Tis alleen de vraag of je de 50mm nog gaat gebruiken. Sinds ik hem heb ligt de 50mm alleen maar stof te vangen.
Ik doe liever een paar passen naar achteren dan te switchen naar een 50mm
De MPE-65 overgekocht via DPZ???
Ben benieuwd naar je foto's als je hem hebt. 5x vergroting van een vlieg ofzo lijkt me mooi.
Ik wil zelf over een tijdje nog een macrolens kopen. Denk dat het de Sigma 105mm wordt. Suntax ringflitser erbij en m'n tussenringen en laat die beestjes maar komen
Ik heb'm hier via de fotowinkel gekocht. Ik ben ook benieuwd naar de resultaten
Ik ga de 50mm meer gebruiken als ik minder licht heb, in plaats van dan een flitser te gebruiken met de 85mm, zet ik wel een stap naar voor en gebruik een stop meer
we zullen wel zien
quote:

Het is een ring die je tussen je lens en body stopt. Hierdoor kan de lens dichterbij scherpstellen en kun je dus dingen groter in beeld krijgen.
Met een gewone lens kun je zo macro en zelfs micro opnamen maken.
Soort goedkope macro oplossing dus.
....
Canon heeft ze ook maar daar kost alleen een 12mm al 99 euro terwijl er geen verschil zit tussen beide merken.
Ik heb de canon 25mm (deze was 19euro). Als je voorbeelden van foto's wil zien, moet je ff in Het Macro topic kijken. Bijna alle foto's in dit deel heb ik met een extension getrokken.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21813762
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 21:51 schreef CaptainMiller het volgende:

[..]

Ik heb hem ook vorige week besteld, krijg hem een dezer dagen binnen
Bij mij stonden ook geen verzend kosten, maar het komt met vooruit betalen op 107.50,-
Hopelijk krijg ik morgen me EOS body binnen, want alleen met de lens kan ik weinig
Aan de andere kant, 1GB CF komt ook later en ze wisten bij camerastore.nl niet wanneer ze weer binnen kregen dus hopelijk niet de lang
Ik kreeg straks een mailtje met betalingsgegevens. Heb het bedrag (107,50 idd) meteen overgemaakt en een bevestiging gemaild. Ze hebben net als ik ABNAMRO dus het geld moet al op hun rekening staan. Ben benieuwd hoe snel ze zijn. De lens is in ieder geval gewoon op voorraad. Dat had ik van tevoren al gecheckt. Hopelijk heb ik 'm voor zaterdag want dan wilde ik 'm gaan testen op een feestje.

edit: en zojuist een mailtje dat ie morgen op de post gaat.. damn wat een service

[ Bericht 6% gewijzigd door American_Nightmare op 07-09-2004 22:41:06 ]
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21813817
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:48 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Mooie lens, ik heb de f1.4
Met een extension ertussen heeft ie trouwens een mooi macrobeeld, ik neem tegenwoordig al m'n macro's ermee. Nog ff en dan kan ik m'n MPE-65 ophalen, waar ik hopelijk nog betere close-ups kan nemen. Ik heb ook nog een 85mm f1.8 op bestelling liggen.
MPE-65
Ga je daar ook een speciale macroflits bij gebruiken?
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_21833114
Hmm, ik denk dat ik een dezer dagen de AFS 17-35/2.8D eens ga bestellen.
Ik mis echt groothoek.

Of zal ik wachten op de D200? Keuzes, keuzes.
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2004 @ 17:36:31 #107
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_21842350
quote:
Op donderdag 9 september 2004 09:13 schreef dawg het volgende:
Hmm, ik denk dat ik een dezer dagen de AFS 17-35/2.8D eens ga bestellen.
Ik mis echt groothoek.

Of zal ik wachten op de D200? Keuzes, keuzes.
is dat een DX lens?

en een D200 is ook mooi, maar je hebt je D100 toch ook nog niet zo lang?

ik zit continu naar mooie lensen te kijken
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_21844300
Nee, geen DX. De DX is een 17-55. Ook heel erg fijn stukje optiek, maar hij moet nml. ook nog met de F80 werken.

En ik heb hem inderdaad niet zo lang, maar er zijn wat dingen die ik graag anders zou willen zien (maar niet noodzakelijk, daarom neig ik ook veel meer naar de lens dan de body).
pi_21844540
50 mm. binnen
  FOK!fotograaf donderdag 9 september 2004 @ 19:44:07 #110
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_21844725
quote:
Op donderdag 9 september 2004 19:24 schreef dawg het volgende:
Nee, geen DX. De DX is een 17-55. Ook heel erg fijn stukje optiek, maar hij moet nml. ook nog met de F80 werken.
dat is mijn insteek ook ja
quote:
En ik heb hem inderdaad niet zo lang, maar er zijn wat dingen die ik graag anders zou willen zien (maar niet noodzakelijk, daarom neig ik ook veel meer naar de lens dan de body).
aha

ik heb zo veel objectieven die ik mooi vind , niet normaal meer
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_21847126
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 22:22 schreef MaartenGrendel het volgende:

[..]

MPE-65
Ga je daar ook een speciale macroflits bij gebruiken?
Ik ga eerst eens kijken met welk diafragma ik in normale omstandigheden moet werken. Als het blijkt dat de lens niet genoeg licht vangt zal ik me een macro flitsring moeten aanschaffen
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_21908039
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Ik ga eerst eens kijken met welk diafragma ik in normale omstandigheden moet werken. Als het blijkt dat de lens niet genoeg licht vangt zal ik me een macro flitsring moeten aanschaffen
Geen ervaring met macro fotografie?
Als je uit de hand gaat fotograferen, wat goed kan en I.M.O. sneller en lekkerder werkt zal het je op een heel zonnige dag wel lukken op ISO 400 ofzo. Als er een beetje bewolking is zal je echt snel naar een macroflitser verlangen. Ik vind zelf de resultaten die ik heb gezien met een flitser ook velen malen mooier dan die zonder, terwijl ik normaal echt nooit een flitser gebruik.

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10449 staat uitleg over macro
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10359 staan een paar ringflitsers. Van 79 dollar tot 700 dollar en daarboven.
Canon eos 30D - eos 300D - eos 30
Canon ef 20mm f/2.8 - 50mm f/1.8 - 85mm f/1.8 - 200mm f/1.8 - 420EX
pi_21908276
quote:
Op zondag 12 september 2004 19:22 schreef Bijltje het volgende:

[..]

Geen ervaring met macro fotografie?
Als je uit de hand gaat fotograferen, wat goed kan en I.M.O. sneller en lekkerder werkt zal het je op een heel zonnige dag wel lukken op ISO 400 ofzo. Als er een beetje bewolking is zal je echt snel naar een macroflitser verlangen. Ik vind zelf de resultaten die ik heb gezien met een flitser ook velen malen mooier dan die zonder, terwijl ik normaal echt nooit een flitser gebruik.

http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10449 staat uitleg over macro
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10359 staan een paar ringflitsers. Van 79 dollar tot 700 dollar en daarboven.
euh, ik maak bijna alleen maar macro opnames, maar ik weet niet hoeveel licht de lens gaat vangen.
Ik neem al m'n macro's op ISO 200 en af en toe werk ik met statief. Ik werk eigenlijk niet graag met flitser, je kan voor macro ook spiegeltjes en heel kleine reflectie schermen gebruiken. Het geeft minder scherpe afbeeldingen dan met een directe flitser, maar ik ga eerst testen met de lens en dan kijken of ik me zo kan behelpen ofdat ik toch een macro ring flits aanschaf.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fotograaf zondag 12 september 2004 @ 19:41:12 #114
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_21908423
quote:
Op zondag 12 september 2004 19:34 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het geeft minder scherpe afbeeldingen dan met een directe flitser,
veel van de ringflitsers geven een doffere flits... of hoe zeg je dat...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 20:40:22 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21909860
quote:
Op zondag 12 september 2004 19:41 schreef Xilantof het volgende:

[..]

veel van de ringflitsers geven een doffere flits... of hoe zeg je dat...
Een ringflits geeft een schaduwvrije verlichting,, waardoor er vaak wat van de dieptewerking uit de plaatjes gaat.

Je kunt weer iets van schaduw terugbrengen door een sector van de ring af te dekken en zo een lichte schaduwwerking te maken. Er zijn ook ringfltsers die uit meerdere buisjes bestaan die elk een deel van de ring voor hun rekening nemen. Bij die flitsers kun je naar believen een buisje uitzetten voor je broodnodige schaduwtjes.
Als laatste kun je werken met twee flitsers. Een gewone voor een hoofdverlichting, en de ringflits als invullichten dat is de fraaiste manier al sta je wel met heel veel flitser in je handen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21910164
Ik doe het dus nu met een 25mm extension tube en een 50mm f1.4, met het natuurlijke licht. Het zal met die mpe lens ook wel lukken zonder flits
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  FOK!fotograaf zondag 12 september 2004 @ 21:15:34 #117
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_21910686
Ik heb een vraag waar ik toen met Borelius ook al over gepraat heb. dat was toen naar aanleiding van een bericht op www.dpreview.com

en nu door een post in het meetingtopic ( Fotomeet #9 op naar Naarden )komt het weer boven bij me.

ik hoop dat Ouwesok hier een leuk antwoord op kan geven.

het ging toen ten tijde over een lens die nieuw was (stond in het nieuws bij dpreview.com) het was een sigma lens.

er stond in het verhaaltje dat ie een lichtbundel "gaf" tergrote van een APS size " gebied" precies dat van een D70 sensor dus.
maar later in het verhaal stond dat er wél met een verlenging van het brandpuntafstand gerekend moest worden!
maar wat: waarom moet dat? als de "bundel" die geproduceerd wordt, van APS grote is?

dus dat snap ik niet.
want is het nu bij DX/DC/of hoe ze heten lenzen (dus lenzen speciaal voor DSLR) dat wél of niét met die "cropfactor" moet rekenen?

Ouwesok.. HELP
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 22:04:50 #118
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21912103
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:15 schreef Xilantof het volgende:
ik hoop dat Ouwesok hier een leuk antwoord op kan geven.

er stond in het verhaaltje dat ie een lichtbundel "gaf" tergrote van een APS size " gebied" precies dat van een D70 sensor dus.
maar later in het verhaal stond dat er wél met een verlenging van het brandpuntafstand gerekend moest worden!
maar wat: waarom moet dat? als de "bundel" die geproduceerd wordt, van APS grote is?

dus dat snap ik niet.
want is het nu bij DX/DC/of hoe ze heten lenzen (dus lenzen speciaal voor DSLR) dat wél of niét met die "cropfactor" moet rekenen?

Ouwesok.. HELP
Twee verschillende dingen dus

Objectieven worden voor een specifiek opnameformaat gemaakt. Voor kleinbeeld, zeszes of grootformaat. De objectieven worden daarbij zo geconstrueerd dat ze een beeldcirkel hebben die het de diagonaal van, en dus het hele formaat uitdekt.
Een 85mm voor kleinbeeld is dus niet bruikbaar op een zeszescamera, je krijgt dan een cirkelvormig beeld. Omgekeerd kan de 80mm van bijvoorbeeld een Hasselblad wel middels een adapter op een kleinbeeldcamera, hij heeft immers beeldcirkel zat (alleen gebruik je daar niet alles van). Hij blijft zich dan als een 80mm gedragen. Je lens op een kleiner formaat gebruiken kan dus altijd, op een groter formaat meestal niet.

De cropfaktoren zijn ingevoerd omdat de DSLR tot op heden steeds min of meer de objectieven van de kleinbeeldreflexen heeft geleend. Om een idee te krijgen van de gebruikte beeldhoek is het begrip 'cropfaktor' ingevoerd. Het zegt iets over de gebruikte beeldhoek.
De cropfaktor zegt iets over de beeldhoek die je kunt verwachten op een APS-sized sensor. Zodoende kun je ook bij de nieuwe lenzen gewoon met die cropfaktor blijven doorrekenen om een vergelijk met kleinbeeld te kunnen trekken. Vergelijk het met het omrekenen naar guldens om een prijsbeeld te krijgen bij een Eurobedrag. Op zekere dag zullen die cropfaktoren dus ook losgelaten wordenal zullen 's lands kruideniers daar niet zoveel profijt uit trekken als uit het loslaten van de cropfaktor van de Euro

Zo een beetje duidelijk
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zondag 12 september 2004 @ 22:23:52 #119
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_21912544
quote:
Op zondag 12 september 2004 22:04 schreef Ouwesok het volgende:

Zo een beetje duidelijk
nee

dat eerste verhaal snap ik. dat 2de ook wel, maar ik zie niet wat dat te maken heeft met mijn vraag

ff kort door de bocht:
wat is er zo speciaal aan een DX lens (speciaal voor DSLR) als je toch met cropfactor rekent?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 september 2004 @ 22:36:11 #120
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_21912908
quote:
Op zondag 12 september 2004 22:23 schreef Xilantof het volgende:

[..]

nee

dat eerste verhaal snap ik. dat 2de ook wel, maar ik zie niet wat dat te maken heeft met mijn vraag

ff kort door de bocht:
wat is er zo speciaal aan een DX lens (speciaal voor DSLR) als je toch met cropfactor rekent?
Dat de beeldcirkel van de DX-lenzen aangepast is aan die APS-size neemt niet weg dat de brandpuntsafstand gelijk blijft.

Die cropfaktor is er dus alleen om niet steeds aan een groothoek te denken wanneer je er een 24mm opzet
Een 24mm is bij een DSLR gewoon een standaardlens. Een 50mm een lichte tele.
Voor degenen die steeds in kleinbeeldtermen blijven denken blijft gewoon die cropfaktor van kracht. Wie 'in APS denkt' moet uiteindelijk alle lenzen om gaan rekenen voor kleinbeeld, net zoals momenteel de meeste mensen moeten wanneer ze een middenformaatcamera gebruiken.

Voor de DX-lenzen geldt trouwens dat je ze niet op kleinbeeld kan gebruiken, tenzij je van een cirkelvormig beeld houdt.

lastige materie om uit te leggen, beste pleidooi dus voor fullsize sensors
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_21959367
dag,

weet iemand een site of boekje waar ik (canon) lenzen kan vergelijken, behoordeeld op kwaliteit
pi_21970236
quote:
Op zondag 12 september 2004 22:23 schreef Xilantof het volgende:

[..]

nee

dat eerste verhaal snap ik. dat 2de ook wel, maar ik zie niet wat dat te maken heeft met mijn vraag

ff kort door de bocht:
wat is er zo speciaal aan een DX lens (speciaal voor DSLR) als je toch met cropfactor rekent?
Minder glas, dus zouden ze goedkoper gefabriceerd moeten kunnen worden, zo begreep ik.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21970258
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 23:50 schreef berc het volgende:
dag,

weet iemand een site of boekje waar ik (canon) lenzen kan vergelijken, behoordeeld op kwaliteit
Hier zijn veel gebruikersreviews te vinden: http://www.fredmiranda.com/reviews/
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_21973217
Even klein vraagje, in de hoop dat Ouwesok (of iemand anders natuurlijk) hier iets over kan vertellen:

ik heb dus de micro 60/2.8 van Nikkor. Echter viel me gister op dat ik het grootst diafragma 2.8 niet kan gebruiken? Hij gaat tot 3.3 en dat was het? Nu gebruik ik de lens bijna nooit vol open, maar ik vraag het me toch af.

Hoe kan dat?
  woensdag 15 september 2004 @ 18:04:37 #125
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_21974052
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:29 schreef dawg het volgende:
Even klein vraagje, in de hoop dat Ouwesok (of iemand anders natuurlijk) hier iets over kan vertellen:

ik heb dus de micro 60/2.8 van Nikkor. Echter viel me gister op dat ik het grootst diafragma 2.8 niet kan gebruiken? Hij gaat tot 3.3 en dat was het? Nu gebruik ik de lens bijna nooit vol open, maar ik vraag het me toch af.

Hoe kan dat?
Op oneindig zal je zien dat je de lichtsterkte van F2.8 wel haalt,naarmate je meer naar macro gaat heb je enig lichtverlies,en dan kom je uit op F3.3
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')