Wederom een bewijs waarom vrouwen weinig topfuncties in het bedrijfsleven vervullenquote:Op woensdag 3 november 2004 12:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zou makkelijk uni kunnen, zou misschien wel meester in de rechten kunnen worden, of bedrijfskundige of wat dan ook. Maar dat wil ik allemaal niet. Ik wil lesgeven. Dat is mijn hart en ziel en daar ga ik dus voor.
Ach, ik ben niet in dit leven om De Vrouw hogerop te helpen, ik wil een leuk leven hebbenquote:Op woensdag 3 november 2004 14:26 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Wederom een bewijs waarom vrouwen weinig topfuncties in het bedrijfsleven vervullen
Juist - en de voldoening die ik elke dag opnieuw weer van mijn werk heb, is onbetaalbaarquote:Op woensdag 3 november 2004 12:07 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ja er zijn genoeg beroepen waar je meer geld verdient, maar dat kun je van bijna alle beroepen zeggen! Leraar zijn is een mooi en zeer dankbaar beroep.
Oh, ik ken die mensen ook hoor. Die zitten echt "stuck in a rut", vastgeroest. Doen elk jaar het zelfde lesje draaien, en verbazen zich elk jaar weer over het niveau van de leerlingen - dat dalend is ten opzichte van "vroeger". Wanneer je inderdaad slaafs je methode volgt (en waarom ZOU je?, een methode is ook maar "een" middel, niet "het" middel om in je les te gebruiken), dan wordt het na een tijdje behoorlijk saai ja, om maar te zwijgen na 30 jaar. Je moet gewoon leuke dingen verzinnen in je les - zodat de leerlingen op een leuke manier met de lesstof bezig zijn - en tóch iets leren! Ik wil niet zeggen dat alles maar per sé leuk moet zijn, maar waarom zou je saai 10 identieke oefeningen in een les gaan nakijken en je dan ook nog te liggen ergeren dat de leerlingen ongeïnteresseerd in de banken hangen, als het ook ANDERS kan?quote:Op woensdag 3 november 2004 23:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Mijn docente Nederlands zit nu dertig jaar in het vak en ze zegt dat het leuk blijft, maar dat de uitdaging op den duur geheel weg is.
Tuurlijk, die maken zich drukker over in welke schaal ze ingedeeld zijn en hoe veel minuten het nog is totdat ze met pensioen kunnen.quote:Dat bevestigen andere docenten van haar leeftijd ook.
Als er ergens een plek is waar je uitdagingen ZAT hebt, dan is het wel in het onderwijs.quote:Nu ben ik iemand met behoefte aan uitdaging.
Als ik "school" vervang door "het werk", dan krijg je toch precies wat ELKE werknemer in Nederland elke dag doet?quote:Wanneer ik leraar zou worden, zou ik waarschijnlijk in het zelfde patroon vervallen als nu: naar school gaan, doen wat ik moet doen
Oh en zou je dat niet kunnen doen als je leraar bent? Op mijn school heb je ook een schoolkrant, er zijn toneelvoorstellingen, musicals, noem het maar op! Als docent krijg je sowieso nog taken naast je lesgevende taak. Zo ben ik onder andere belast met PR - waarom? omdat ik het leuk vind om teksten te schrijven voor allerhande artikels.quote:en me verder ergeren aan de geringe kansen die ik heb om mijn functie te verbreden. Ik besteed nu op school louter aandacht aan toneel, schoolkrant en allerhande projecten; de vakken geven geen enkele uitdaging.
Is dat niet bij véél beroepen het geval?quote:maar ik denk niet dat ik dat geweldig zou blijven vinden
Dan moet je dat vooral doen.quote:En dus is de wetenschap meer voor mij weggelegd.
Als het goed is heb je te horen gekregen wie je stagebegeleider op die school is, zo niet, vraag dat na. Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met die persoon. Liefst nog vóór volgende week. NIKS is vervelender dan onvoorbereid en onaangekondigd op school aan te komen, die man/vrouw moeten gaan zoeken en hem zeggen: "Hallo, ik ben de stagiaire". Dat kan voor heel verschillende reacties zorgen.quote:Op donderdag 4 november 2004 18:27 schreef bloempjuh het volgende:
Maar ik ben dus helemaal niet goed ingelicht over wat ik moet doen voor ik daar op school kom.
Ik begrijp dit beeld enorm, maar ik moet toch wel zeggen dat je hier enorm aan het generaliseren bent. En dat kan de bedoeling toch niet zijn, hè?quote:Op donderdag 4 november 2004 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Oh, ik ken die mensen ook hoor. Die zitten echt "stuck in a rut", vastgeroest. Doen elk jaar het zelfde lesje draaien, en verbazen zich elk jaar weer over het niveau van de leerlingen - dat dalend is ten opzichte van "vroeger". Wanneer je inderdaad slaafs je methode volgt (en waarom ZOU je?, een methode is ook maar "een" middel, niet "het" middel om in je les te gebruiken), dan wordt het na een tijdje behoorlijk saai ja, om maar te zwijgen na 30 jaar. Je moet gewoon leuke dingen verzinnen in je les - zodat de leerlingen op een leuke manier met de lesstof bezig zijn - en tóch iets leren! Ik wil niet zeggen dat alles maar per sé leuk moet zijn, maar waarom zou je saai 10 identieke oefeningen in een les gaan nakijken en je dan ook nog te liggen ergeren dat de leerlingen ongeïnteresseerd in de banken hangen, als het ook ANDERS kan?
In de zin 'word je..'?quote:Op donderdag 4 november 2004 23:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:
"Wordt" natuurlijk, hierboven. Dat krijg je als je zinnen gaat veranderen en ze niet naleest.
Stel dat je na twintig jaar denk, ik zie dit niet meer zitten. Dan kun je nog altijd wat anders gaan doen. Het is toch niet zo dat als je een bepaald beroep leert, je gedoemd bent om de rest van je leven in dat beroep te blijven zitten? Als je iets wilt en je zinnen erop zet, zijn er meestal genoeg mogelijkheden.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:11 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik wilde dat ik het lef had gewoon Nederlands te gaan studeren en leraar te worden. Maar eigenlijk ben ik gewoon báng dat ik op een gegeven moment enorme spijt ga krijgen. :S
Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken op dit moment over die keuze. Belangrijkste is dat je een studie gaat doen, die je het meest aantrekt. Met jouw intelligentie kun je waarschijnlijk twee studies ook wel aan; heb je dat al overwogen? De prioriteit hoort daar liggen. Pas tijdens je studietijd kun je gaan bedenken of je een carriere in de wetenschap wilt en kun je ook bekijken of die zaken bijvoorbeeld te combineren zijn (wetenschap en onderwijs zijn immers sterk met elkaar verbonden). Met jouw potentie zijn er zoveel mogelijkheden en ik denk dat je je inderdaad beperkt zal voelen als je nu al (slechts) één kiest, gelukkig hoeft dat niet.quote:Op donderdag 4 november 2004 23:11 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik wilde dat ik het lef had gewoon Nederlands te gaan studeren en leraar te worden.
Inderdaad, na het secundair onderwijs ben ik begonnen met mijn regentaatsopleiding (informatica en boekhouden voornamelijk). Die studies heb ik met succes afgerond maar direct na mijn studies ben ik toch maar in de privésector beginnen werken, in het notariaat nota bene. Een job waar ik totaal geen vooropleiding voor had. Ondanks het feit dat ik de job graag deed, wou ik na twee jaar toch iets anders. Ik kreeg steeds meer en meer zin in het onderwijs en voila, na twee jaar in het notariaat te werken ben ik half september beginnen lesgeven. Deze job bevalt me echt, maar stel dat ik binnen 15 jaaar helemaal uitgeblust ben, dan ga ik echt niet nog 20 jaar in het onderwijs staan tot mijn pensioen. Een groot deel van mijn collega's zijn ook pas in september beginnen lesgeven: sommige zijn net afgestudeerd, andere waren zelfstandig, nog andere waren secretaresse. Gewoon maar om te bevestigen dat je niet altijd de job moet uitoefenen waarvoor je gestudeerd hebt.quote:Op vrijdag 5 november 2004 08:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Stel dat je na twintig jaar denk, ik zie dit niet meer zitten. Dan kun je nog altijd wat anders gaan doen. Het is toch niet zo dat als je een bepaald beroep leert, je gedoemd bent om de rest van je leven in dat beroep te blijven zitten? Als je iets wilt en je zinnen erop zet, zijn er meestal genoeg mogelijkheden.
De maandag na de herfstvakantie zeiden diverse collega's, waaronder ook collega's die echt al twintig jaar lesgeven, dat ze doorgaans de nacht van zondag op maandag net na een vakantie slecht slapen. Hetzij door zenuwen ("kan ik het nog wel?"), hetzij door stress ("heb ik alles wel klaargelegd? Ben ik niet iets vergeten?") hetzij natuurlijk gewoon door een verstoord dag/nachtritmequote:Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen. Afijn, jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
Leuk om te weten! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat mensen die al lang in het vak zitten daar ook nog wel eens last van hebben. Wel fijn om te horen uiteraard .quote:Op zondag 7 november 2004 13:16 schreef thaleia het volgende:
[..]
De maandag na de herfstvakantie zeiden diverse collega's, waaronder ook collega's die echt al twintig jaar lesgeven, dat ze doorgaans de nacht van zondag op maandag net na een vakantie slecht slapen. Hetzij door zenuwen ("kan ik het nog wel?"), hetzij door stress ("heb ik alles wel klaargelegd? Ben ik niet iets vergeten?") hetzij natuurlijk gewoon door een verstoord dag/nachtritme
Veel succes!
Jij zit ook op de NHL neem ik aan? Dan kennen we elkaar vast. Ik doe er Nederlands en ga morgen ook op stage, in Heerenveen.quote:Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Thaleia .
Brr. Ik begin dus morgen met mijn derdejaars stage. Ik ben afgelopen donderdag al even langs geweest op mijn stageschool. Ik werd meteen in een rapportvergadering gegooid. Ik vond het wel leuk om dat eens mee te maken.
Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen. Afijn, jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
Rapportvergaderingen zijn bij ons altijd gezellig. Natuurlijk zijn we serieus bezig met leerlingen bespreken, maar een goede sfeer zorgt er voor dat een lange vergadering lang niet altijd zo lang *lijkt* te duren.quote:Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Ik werd meteen in een rapportvergadering gegooid. Ik vond het wel leuk om dat eens mee te maken.
Het is altijd weer even spannend ja. Ik kan me dat nog herinneren van mijn eigen stages. Aan de ene kant had ik een gevoel van "joepie, ik mag weer", aan de andere kant was er wel degelijk een gevoel van "oei, spannend". Ook omdat je niet weet hoe er gereageerd gaat worden door collega's en leerlingen. Je hebt leerlingen die dan meteen met je weg lopen, maar je hebt ook leerlingen die je even stevig gaan uit testen. Maar goed, dat zul je volgende week wel merken.quote:Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen.
Leukquote:Jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |