abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:51:38 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21733343
Ach, dat eerstegraads gebeuren is ook niet zaligmakend hoor. Ik ken genoeg eerstegraders die tweedegraads betaald worden, omdat er maar een klein potje is waar een select groepje eerstegraders uit betaald wordt. Wanneer een eerstegrader dan weggaat, schuift er weer een andere voor in de plaats. Dus voor het geld hoef je het niet te doen. Uhm.. tja, en wat dat HBO betreft, het ligt er aan waar je voorkeur ligt. Zeg je: ik vind bovenbouw havo en atheneum helemaal het einde, dan is het misschien handiger om de eerstegraads opleiding te doen (duurt geloof ik 4 jaar), en dan nog een lerarenopleiding erachter aan (duurt geloof ik anderhalf jaar, maar pin me daar niet op vast, ik weet het nl. niet zeker). Zeg je: vmbo is mijn ding, dan zou ik lekker voor HBO gaan, en over 4 jaar aan de slag

Stages zitten in het HBO gewoon per leerjaar (eerste jaar heb je een snuffelstage van een dag in de week, en later wordt dat steeds meer, tot een LIO-stage in het vierde leerjaar). Op de universiteit heb je volgens mij geen stages, die komen pas wanneer je de lerarenopleiding doet (ná die 4jarige universitaire opleiding) Nogmaals, ik kan er naast zitten, maar ik geloof dat het zo een beetje in elkaar zat.

De anderen hier kunnen je waarschijnlijk ook wel helpen
.
  vrijdag 3 september 2004 @ 20:00:43 #52
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21733541
Wat verdiend een eerste en tweede graadsleerlaar eigenlijk zo'n beetje bij zijn start?
er word teveel abstract gedingest
  vrijdag 3 september 2004 @ 20:00:58 #53
97653 ANGE
Just me...
pi_21733546
Dankje. Ik weet niet precies wat ik liever wil, VWO bovenbouw of VMBO ofzo... Het ging me eigenlijk meer over het verschil in stages en leerstof (didactiek enz.)... Dus iemand die weet hoe dat zit?
* What's wrong with being good? *
pi_21740376
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 20:00 schreef misterikke het volgende:
Wat verdiend een eerste en tweede graadsleerlaar eigenlijk zo'n beetje bij zijn start?
Netto zo'n 1700 eurie
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:45:57 #55
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_21745923
Heb gisteren mijn boeken opgehaald voor de opleiding Leraar Basisonderwijs

Dus ik meld mij ook maar even in dit topic als aankomend docent.
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  zondag 5 september 2004 @ 12:27:38 #56
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21763101
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:45 schreef furanku het volgende:
Heb gisteren mijn boeken opgehaald voor de opleiding Leraar Basisonderwijs

Dus ik meld mij ook maar even in dit topic als aankomend docent.
Spannend, veel succes en laat hier af en toe eens horen hoe het gaat.

Ik heb mijn eerste schooldag weer gehad, en zoals ik verwacht had gaan we er gelijk weer vol tegen aan. Aan het einde van het jaar moeten wij een pracht project hebben afgerond en dat gaat veel nagels kosten ben ik bang.
De eerste lessen heb ik ook alweer gegeven, dat ging wel goed. De volgende staan gepland voor over een week of twee en daar moet ik me nog hard voor gaan voorbereiden.
Ik zal me hier niet al te veel melden want veel tijd heb ik niet over maar ik zal het wel proberen want ik vind dit een erg leuk topic waar ik afgelopen jaar veel aan heb gehad.
Lekker douchen!
  zondag 5 september 2004 @ 13:21:14 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21764144
Ik ben afgelopen week een paar dagen op school geweest om het lokaal op te ruimen en wat dingen voor te bereiden. Leerlingen kwamen hun boeken ophalen, en dat is altijd wel gezellig. En nu zie je ook es de ouders van hen. Dinsdag begin ik weer, met een introductieweek. Mijn nieuwe mentorklas wordt volgens mij best gezellig.
.
  zondag 5 september 2004 @ 13:28:45 #58
97653 ANGE
Just me...
pi_21764267
Vind het wel grappig zo... al die leraren die ook weer moeten beginnen... Tis 'ns de andere kant van het plaatje... Ik moet morgen ook weer beginnen... maar dan wel als leerling... Tja.. over een paar jaartjes sta ik, hopelijk, ook aan de andere kant...
* What's wrong with being good? *
  zondag 5 september 2004 @ 14:55:35 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21765720
quote:
Op zondag 5 september 2004 13:28 schreef ANGE het volgende:
Vind het wel grappig zo... al die leraren die ook weer moeten beginnen...
Het zijn nét mensen hè
.
  zondag 5 september 2004 @ 15:32:42 #60
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766342
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan? Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners, maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
pi_21766446
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:

[..]
[...] en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Ik wil niet vervelend doen, maar je maakt hier wel een erg hardnekkige fout en je snapt wel dat een andere taalpurist dat dan ook weer meteen wil verbeteren
De juiste vorm is: te allen tijde. Bron: http://taalunieversum.org
  zondag 5 september 2004 @ 15:45:16 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21766540
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan?
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.
quote:
Maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Hoezo denk je dat eigenlijk?
.
  zondag 5 september 2004 @ 15:52:34 #63
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766666
-knip-

[ Bericht 43% gewijzigd door Christine op 05-09-2004 16:02:36 ]
  zondag 5 september 2004 @ 15:58:38 #64
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766775
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...
Ik zit een beetje met het feit dat ik een éénjarige kopopleiding wil gaan doen, die door de overheid gesubsidieerd wordt. Wanneer dan toch blijkt dat ik niet voor de klas wil staan, heb ik het gevoel dat ik als opportunist van de subsidiemogelijkheden gebruik gemaakt heb.
Ik zal er dus goed over na moeten denken
quote:
Hoezo denk je dat eigenlijk?
Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.
  zondag 5 september 2004 @ 16:08:58 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21766982
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:58 schreef Christine het volgende:
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...
Hm, als ik je "CV" bekijk:
quote:
Ik vind het niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners
zie ik het probleem niet zo.
quote:
Ik zit een beetje met het feit dat ik een éénjarige kopopleiding wil gaan doen
Is dit voor PABO of voortgezet onderwijs?
quote:
Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.
Da's waar. Maar 't is wel leuk

Mensen waarbij het minder goed gaat in de les zijn mensen die:
- heel erg de baas willen spelen over de klas
- extreem streng zijn
- zich niet willen verplaatsen in de leerling
- de popie-jopie willen uithangen en denken zo respect te krijgen
- geen humor hebben
- alleen maar aandacht hebben voor hun vak en niet voor de leerling
Dit zijn dingen die ik niet verzin, maar die leerlingen me zelf verteld hebben.
.
  zondag 5 september 2004 @ 16:13:22 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21767071
Bedankt voor je adviezen, Baba
Die kopopleiding is iets nieuws, waarbij je als afgestudeerd HBO'er in één jaar wordt "omgeschoold" tot 2e graads leraar in jouw vakgebied (communicatie/economie in mijn geval). Of ik het ga doen, zie ik nog wel... maar voor de klas staan lijkt me echt superleuk.
pi_21767461
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan? Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners, maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.

Wiskunde vond ik wel altijd erg leuk, ik heb ook examen gedaan in wiskunde A en B (toen kon dat nog). Met mijn studie wiskunde aan de TU Delft ging het niet meer zo goed, 2 jaar geleden ben ik heel toevallig in contact gekomen met mijn oude school. Ik ben een tijdje roostermaker geweest op die school. Toen ben ik als het ware voor de klas 'geduwd' (niet onder dwang hoor ), eerst af en toe meekijken bij de wiskunde docenten, daarna wat lessen geven aan verschillende klassen en nu dan met veel plezier docent.
pi_21767488
quote:
Op zondag 5 september 2004 16:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.

Wiskunde von ik wel altijd erg leuk, ik heb ook examen gedaan in wiskunde A en B (toen kon dat nog). Met mijn studie wiskunde aan de TU Delft ging het niet meer zo goed, 2 jaar geleden ben ik heel toevallig in contact gekomen met mijn oude school. Ik ben een tijdje roostermaker geweest op die school. Toen ben ik als het ware voor de klas 'geduwd' (niet onder dwang hoor ), eerst af en toe meekijken bij de wiskunde docenten, daarna wat lessen geven aan verschillende klassen en nu dan docent.
Zonder bevoegdheid? Of heb je inmiddels je 2e-graads in deeltijd gedaan?
pi_21767513
Ben mijn bezig met 2e graads (deeltijdstudie)
pi_21768175
Mag dinsdag beginnen met 2e graads biologie ben benieuwd...
"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."
  zondag 5 september 2004 @ 18:26:16 #71
97653 ANGE
Just me...
pi_21769398
quote:
Op zondag 5 september 2004 14:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Het zijn nét mensen hè
Bijna....
* What's wrong with being good? *
pi_21771107
Ik ben ook iemand die niet van presentaties en dergelijke houdt, maar ik heb wel zin in de lerarenopleiding Nederland. Omdat ik gewoon heel erg van Nederlands als vak houd, omdat ik spellingregels (áls ik ze zelf überhaupt ken ) goed kan uitleggen aan een VMBO'er (zusje is een ramp op pootjes als het om Nederlands gaat) en ik denk dat ik minder last met spreken voor een klas heb als ik een onderwerp leuk/interessant vind.

Hoop ik..

Nee, echt. Ik heb er veel zin in. Ik ben overigens nu al -na een week!- gevraagd of ik in de medezeggenschapsraad van mijn school wil komen. Lijkt me eigenlijk best leuk. Bovendien is extra spreken-in-het-openbaar-training nooit weg
Mon 'en!
pi_21775592
Zijn er eigenlijk nog meer Fokkers die op de EFA zitten, in Amsterdam? Silmarwen doet er maatschappijleer en ik Engels.
pi_21843424
Uit de limburger vandaag:
quote:
Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)

Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.

Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.

,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.

Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.

Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.
donderdag 09 september 2004
Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.

En zal dit effect hebben op het vinden van een stage de komende jaren?
  donderdag 9 september 2004 @ 18:51:02 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21843656
quote:
Evil Jur schreef in het andere topic

Dit nieuwsbericht leek me een goede reden om een nieuw deel te openen:

Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)

Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.

Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.

,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.

Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.

Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.


Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.
Misschien is het over 4 jaar nog wel veel erger. Ik las het artikel vandaag ook in de krant ja, maar ik wist dit allang. Iemand die een beetje in het onderwijs zit, wéét dat het op de basisscholen best tegenvalt qua werkaanbod. Je mag jezelf in je handen wrijven als je ergens kunt vervangen voor een zwangerschapsverlofje of zo, maar voor de rest valt het bar tegen hoor. Ik heb ook nooit begrepen waarom ze zulke berichten de wereld in hielpen. Pabo's hebben nu al moeite met stageplekken te vinden. In de Randstad ja, daar heb je misschien nog kans op werk, maar in de rest van Nederland? Ik hou m'n hart vast.

En zal dit effect hebben op het vinden van een stage de komende jaren
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')