abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 augustus 2004 @ 18:51:56 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21643791
Zoiets staat toch wel meestal op het jaarrooster
.
pi_21650919
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zoiets staat toch wel meestal op het jaarrooster
In een brief in mijn inschrijfpakket stond dat het jaar op 6 september zou beginnen..
Mon 'en!
pi_21666455
Ik heb een jochie van 9 in de brugklas...mij benieuwen. Ik ben over het algemeen niet zo voor dit soort dingen. Heb al een paar gevallen meegemaakt van leerlingen die intellectueel gezien misschien wel 'voor' liepen maar sociaal-emotioneel bepaald niet, en dat ging goed fout. Als je kut in je vel zit willen de prestaties ook nog wel eens dalen, dus het overgeslagen jaar werd weer teniet gedaan door een jaar zittenblijven. Dan zit je dus weer in je aloude jaarlaag, maar had je een hoop ellende bespaard kunnen blijven.
Ik snap ouders niet die zoiets doen. Er zijn echt heel veel kinderen die puur intellectueel gezien best een klas zouden kunnen overslaan, zeker op de basisschool. Maar telt het dan niet hoe ze er emotioneel gezien aan toe zijn? Hoe ze 'in de groep liggen'? (in het geval van een klas overslaan: bijna altijd erbuiten) Ik weet heus dat het af en toe best heel prima kan gaan, zeker als het maar om 1 jaar gaat. Maar dan nog....laat je kind dan wat verbredingstrajecten volgen, examen doen in meer vakken, als de school het mogelijk maakt: een aangepast lesprogramma volgen, een taal leren, zich creatief uiten, in de feestcommissie of bij het cabaret gaan, sporten....dan ontwikkelt je kind zich prachtig, op allerlei terreinen, en neem je niet het risico dat het sociaal-emotioneel gezien zo gruwelijk fout gaat.

Maar goed, ik kan er dus niet bij (en vele van mijn collega's ook niet), maar dat kan ik het jochie niet aanrekenen. We zien wel gewoon. Misschien merk ik geen enkel verschil met alle andere leerlingen in mijn klas en gaat het hartstikke goed.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 22:52:30 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21672284
Ja ik begrijp zoiets ook niet helemaal.
.
  woensdag 1 september 2004 @ 07:17:15 #30
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21677455
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 18:30 schreef thaleia het volgende:
Ik heb een jochie van 9 in de brugklas...mij benieuwen. Ik ben over het algemeen niet zo voor dit soort dingen. Heb al een paar gevallen meegemaakt van leerlingen die intellectueel gezien misschien wel 'voor' liepen maar sociaal-emotioneel bepaald niet, en dat ging goed fout. Als je kut in je vel zit willen de prestaties ook nog wel eens dalen, dus het overgeslagen jaar werd weer teniet gedaan door een jaar zittenblijven. Dan zit je dus weer in je aloude jaarlaag, maar had je een hoop ellende bespaard kunnen blijven.
Ik snap ouders niet die zoiets doen. Er zijn echt heel veel kinderen die puur intellectueel gezien best een klas zouden kunnen overslaan, zeker op de basisschool. Maar telt het dan niet hoe ze er emotioneel gezien aan toe zijn? Hoe ze 'in de groep liggen'? (in het geval van een klas overslaan: bijna altijd erbuiten) Ik weet heus dat het af en toe best heel prima kan gaan, zeker als het maar om 1 jaar gaat. Maar dan nog....laat je kind dan wat verbredingstrajecten volgen, examen doen in meer vakken, als de school het mogelijk maakt: een aangepast lesprogramma volgen, een taal leren, zich creatief uiten, in de feestcommissie of bij het cabaret gaan, sporten....dan ontwikkelt je kind zich prachtig, op allerlei terreinen, en neem je niet het risico dat het sociaal-emotioneel gezien zo gruwelijk fout gaat.

Maar goed, ik kan er dus niet bij (en vele van mijn collega's ook niet), maar dat kan ik het jochie niet aanrekenen. We zien wel gewoon. Misschien merk ik geen enkel verschil met alle andere leerlingen in mijn klas en gaat het hartstikke goed.
Ik vind het ook geen goed id, maar soms is er geen optie meer. Als een kind echt alle stof al beheerst, wat moet je dan. Je kan het kind ook niet omwille van het sociale zich 3 jaar laten vervelen. Ik heb deze discussie pas op een ander fora gehouden en ik denk dat het beste is, dat er per regio een speciale klas komt voor hele jonge leerlingen op de middelbareschool, zodat ze en op hun eigen tempo de stof tot zich kunnen nemen en bij leeftijdsgenoten zitten, maar vroeg of laat kom je in de problemen bij uni's en hbo's.

Het is een lastige keuze en het belangrijkste lijkt mij wat het kind zelf wilt. Ik denk namelijk dat een kind van 9 die op brugklas niveau of hoger zit namelijk in de klas zelf ook niet echt geaccepteerd wordt. Het is en blijft, net als pesten, een enorm moeilijk probleem.
  woensdag 1 september 2004 @ 07:23:59 #31
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21677486
tvp
Ik geef nog steeds (alweer meer dan 1,3 jaar) informatica op een Singaporese hogeschool, 3 dagen per week lesgeven (25 studenten per dag, met van die heerlijke namen om te onthouden..). De andere 2 dagen doe ik veel administratie, ik ben Module Chair voor een vak dat door 800 eerstejaars gevolgd wordt, dus veel te regelen.
Het schoolleven is wel wat anders dan in NL, veel meer respect voor docenten, veel meer activiteiten naast echte lessen (veel sport / kunst / charity) veel meer binding met je school dan in Nederland (meer Amerikaans denk ik).
Erg leuke en interessante ervaring.
  woensdag 1 september 2004 @ 12:03:16 #32
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21680620
quote:
Op woensdag 1 september 2004 07:17 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik vind het ook geen goed id, maar soms is er geen optie meer. Als een kind echt alle stof al beheerst, wat moet je dan. Je kan het kind ook niet omwille van het sociale zich 3 jaar laten vervelen. Ik heb deze discussie pas op een ander fora gehouden en ik denk dat het beste is, dat er per regio een speciale klas komt voor hele jonge leerlingen op de middelbareschool, zodat ze en op hun eigen tempo de stof tot zich kunnen nemen en bij leeftijdsgenoten zitten, maar vroeg of laat kom je in de problemen bij uni's en hbo's.

Het is een lastige keuze en het belangrijkste lijkt mij wat het kind zelf wilt. Ik denk namelijk dat een kind van 9 die op brugklas niveau of hoger zit namelijk in de klas zelf ook niet echt geaccepteerd wordt. Het is en blijft, net als pesten, een enorm moeilijk probleem.
Dat regiosysteem lijkt mij persoonlijk ook best een goed idee. Zo kunnen kinderen met een (grote) voorsprong gewoon met hun leeftijdsgenoten omgaan en toch op hun eigen niveau blijven. Maar wat je zegt over de Uni en HBO vind ik niet kloppen. In het begin van je middelbare school carriere is een leeftijdsverschil van een (of enkele) jaren veel groter dan in het begin van je universitaire carriere. 11/12-jarigen zijn veel meer geneigd om een jongere klasgenoot te pesten of buiten te sluiten vanwege het leeftijdsverschil terwijl dat men op de Uni niet zoveel boeit. Er zitten zoveel 15/16/17-jarigen op de Uni en uit de interviews die ik heb gelezen blijkt dat die helemaal geen of amper problemen hebben gekregen met het leeftijdsverschil op misschien dingen als uitgaan na. Ik vind het het beste plan om per regio dus speciale klassen te organiseren voor kinderen die wat verder zijn dan de rest (en dan dus ook bijv. meer prive-begeleiding krijgen door het verschil in niveau) en ze vervolgens 'gewoon' naar de Uni of HBO te sturen.

Maarja, de bezuinigingen he .
pi_21685646
Dat denk ik ook. Met zestien jaar op de uni gaat volgens mij beter dan met negen jaar in de brugklas. Al kan ik me ook in het studentenleven nog wel wat valkuilen/problemen voorstellen voor iemand die nog maar net begint met puberen, bij wijze van spreken.

Maar ik weet het niet hoor, van die speciale klas. Dat isoleren zint me niet zo, al hoeft voor mij ook niet altijd per se alles bij elkaar te zitten en begrijp ik best dat het handig is om doven op een speciale dovenschool te plaatsen waar alle faciliteiten (en leraren die gebarentaal kennen etc) voorhanden zijn.
  woensdag 1 september 2004 @ 17:18:52 #34
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21687502
Ik was 11 toen ik in de brugklas zat, maar was er totaal niet tegen opgewassen. De meeste kinderen waren al 12 of 13. Eén of twee jaar kan al zo'n groot verschil maken, dus zo'n aparte regionale klas zou ik inderdaad toejuichen. Ik vind het nog altijd apart dat er weinig tot geen extra aandacht is voor kinderen die voorlopen, en juist heel veel aandacht (in de vorm van individuele begeleiding, zorgklassen, etc.) voor kinderen die achterlopen.
Op mijn eigen middelbare school is ongeveer 5 jaar geleden trouwens een VWO+ klas gestart, speciaal voor hoogbegaafde leerlingen. Misschien dat daar wat minder naar leeftijd gekeken wordt.
pi_21688559
Ik vind dat ze gewoon het VWO moeten verzwaren. De hoogste/zwaarste middelbare schoolopleiding is voor zo ontzettend veel leerlingen niet hoog/zwaar genoeg...schroef het niveau daar wat op, en laat degenen die dat dan niet aankunnen gewoon naar de HAVO gaan, daar is toch ook niets mis mee?

Maar goed, dit wordt wel heel erg een hoogbegaafdheid-gesprek en gaat niet meer over het schoolgebeuren, daarom nu weer even wat meer ontopic: ik ben het jaar lekker begonnen, mijn klassen lijken allemaal heel okee (ik zeg lijken omdat je daar op basis van twee lessen nog maar zo weinig over kunt zeggen). Alleen die tweede klas van 33 leerlingen is puur vanwege de grootte al wat bewerkelijk (ingeroosterd worden in lokalen met 30 tafels, enzo), verder vermoed ik dat ik een bijzonder relaxed jaartje tegemoet ga. Qua lestaak, dan, de excursies e.d. vragen wel nogal wat voorbereiding. Maar da's prima
  woensdag 1 september 2004 @ 18:29:05 #36
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21688863
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik mag kieze voor een duale stage waarvan 1 dag betaald (van de 2) of een stage waar je niets betaald krijgt. Nu is dit dus een gewone dag loon naar de leraren cao.

Alleen wordt dit afgeraden omdat je meteen in het diepe gegooid wordt. Ik heb wel ervaring met voor de klas staan maar dat is niet hoger dan groep 5. Nu twijfel ik een beetje want met duaal heb je wel meer ervaring en geld.

De opleiding zelf is best pittig. Het is echt een berg lezen. Bijvoorbeeld voor sociologie een boek van bijna 500 pagina's waar je eind oktober een tentame voor krijgt plus een opdracht en voor politicologie 3 boeken waarvan 1 schriftelijktentame en een mondeling. Daarbij moet je de grondwet uit je hoofd kennen. Dus het is veel leerwerk. Het is wel enorm intressant op het college na over het lesgeven zelf. Maar ik denk dat het aan de docent ligt. Ze behandelt ons alsof we zelf nog 14 zijn. "jullie komen zelf nog maar net van het middelbare onderwijs af." Voor mij is het alweer 6 jaar geleden dus net is wat groot
pi_21692364
quote:
Op woensdag 1 september 2004 18:29 schreef Silmarwen het volgende:
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik mag kieze voor een duale stage waarvan 1 dag betaald (van de 2) of een stage waar je niets betaald krijgt. Nu is dit dus een gewone dag loon naar de leraren cao.

Alleen wordt dit afgeraden omdat je meteen in het diepe gegooid wordt. Ik heb wel ervaring met voor de klas staan maar dat is niet hoger dan groep 5. Nu twijfel ik een beetje want met duaal heb je wel meer ervaring en geld.
Als je al ervaring hebt zou ik zeker voor de duale vorm kiezen. Of je nu al of na afloop van je studie in het diepe gegooid wordt maakt volgens mij weinig verschil, het moet toch eens gebeuren.

Inmiddels 4 lesdagen erop zitten. Ik ken al een aantal namen (dat is een slecht teken voor de betrokkenen ).
Bij 2 vmbo moet ik nog mijn plekie veroveren, bij 2 VWO en de brugklas gaat het wel erg leuk.
  woensdag 1 september 2004 @ 22:15:07 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21694458
quote:
Op woensdag 1 september 2004 20:54 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Inmiddels 4 lesdagen erop zitten. Ik ken al een aantal namen (dat is een slecht teken voor de betrokkenen ).
Hehehe... als ik de naam van iemand ken heeft die persoon meestal óf een erg positieve indruk op me gemaakt, of een érg negatieve indruk. En meestal als ik een negatieve indruk van iemand heb gekregen, dan kijk ik even vluchtig in m'n foto-lijst hoe die leerling ook alweer heet, en dan zeg ik iets in de geest van: "... maar meestal is het zo, dat een leerling dan een negatieve indruk op me heeft gemaakt, hè *NAAM*". Dan zie je ze krimpen
quote:
Bij 2 vmbo moet ik nog mijn plekie veroveren, bij 2 VWO en de brugklas gaat het wel erg leuk.

Leuk
2 vmbo moet je méé hebben. Duurt misschien even, maar met rust en regelmaat kom je al een heel eind.
.
  donderdag 2 september 2004 @ 11:07:24 #39
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21702199
Namen is hier ook een uitdaging, even een greepje uit mijn klas vandaag: Wei Min, Ruyi, Prasana, Wee Ting, Clarence, Jialin, Yong Cheng en nog een zooi anderen
  donderdag 2 september 2004 @ 13:53:27 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21705176
Oh, met namen uitspreken heb ik nooit zo'n problemen, alleen als het echt Chinese namen of zo zijn. Maar meestal verbeteren de leerlingen je toch wel hoor. Of ze worden knalrood. "Is er iets?" "Ja *bloos*, u zei m'n naam verkeerd".
.
pi_21713040
ik ben al bijna twee weken bezig.

Zoals een ander persoon ook al zei, kan het erg positief zijn of erg negatief als je de namen al vlot kent.

Ik ben nu helaas ziek thuis, omdat ik mijn stem kwijt ben.

Tja een verkoudheid, en direct de zwaarste dag erna hebben mijn stembanden even overbelast.
Dus nu met een simpel verkoudheidje beter oppassen, je bent zo je stem kwijt.

Iedereen die net weer begint, veel plezier en een beetje succes, het plezier zal overheersen.

Groetjes.
  donderdag 2 september 2004 @ 21:09:22 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21713960
quote:
Op donderdag 2 september 2004 20:21 schreef yuggie het volgende:
Zoals een ander persoon ook al zei, kan het erg positief zijn of erg negatief als je de namen al vlot kent.
Sowieso positief. Maar het ging zich erom dat je naar de leerlingen toe net doet alsof het feit dat je hun naam kent komt doordat ze je ofwel in positieve zin, dan wel in negatieve zin opvallen.
quote:
Ik ben nu helaas ziek thuis, omdat ik mijn stem kwijt ben.
Ow, da's minder. Beterschap.
quote:
Dus nu met een simpel verkoudheidje beter oppassen, je bent zo je stem kwijt.
Ik ben ook een keer mijn stem een dag kwijt geraakt. Heb gewoon les gegeven, zonder ook maar 1 woord te zeggen. Dat was best leuk
quote:
Iedereen die net weer begint, veel plezier en een beetje succes, het plezier zal overheersen.
Dank je.
.
pi_21715699
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:
1. mavo
2. havo
3. vwo
4. mbo
5. hbo
er word teveel abstract gedingest
  donderdag 2 september 2004 @ 22:47:41 #44
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21716107
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:30 schreef misterikke het volgende:
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:

5. hbo
Ik doe de eerste graads docentenopleiding om les te mogen geven op een HBO. Ik geef dan wel alleen les in mijn vakgebied!
Lekker douchen!
  donderdag 2 september 2004 @ 23:04:49 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21716536
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:30 schreef misterikke het volgende:
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:
1. mavo
Bestaat niet meer, is nu vmbo. Lerarenopleiding. Onderbouw VMBO *zou* je in speciale gevallen met een PABO-diploma les kunnen geven (o.a. Nederlands)
quote:
2. havo
3. vwo
Onderbouw (dus brugklas, 2-3 havo, 2-3 atheneum) moet je de lerarenopleiding (2e graads) doen. Voor de bovenbouw (4-5 havo, 4-5-6 atheneum) moet je de 1e graads opleiding gedaan hebben.
quote:
4. mbo
Dit kan met een 2e graads lerarenopleiding
quote:
5. hbo
1e graads lerarenopleiding
.
  vrijdag 3 september 2004 @ 08:18:06 #46
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21721329
als ik de docenten op mijn mavo opleiding bekijk werden vooral vakken als godsdienst en maatschappijleer gegeven door mensen zonder deze opleiding.

Op het mbo en op het hbo nog meer komen de mensen vooral uit het werkveld. Niemand heeft zo'n beetje een lerarenopleiding. Op mbo wel hbo opleiding in de richting van mijn studiekeuze. Op het hbo grotendeels een opleiding op masterniveau maar hbo komt ook voor.

Is het wettelijk vastgelegd?
er word teveel abstract gedingest
pi_21721378
Silmarwen, ik kon door omstandigheden niet coachen bij de introductie dit jaar, maar post eens een foto, dan kan ik je spotten op school!
  vrijdag 3 september 2004 @ 09:09:05 #48
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21721680
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 08:18 schreef misterikke het volgende:
als ik de docenten op mijn mavo opleiding bekijk werden vooral vakken als godsdienst en maatschappijleer gegeven door mensen zonder deze opleiding.

Op het mbo en op het hbo nog meer komen de mensen vooral uit het werkveld. Niemand heeft zo'n beetje een lerarenopleiding. Op mbo wel hbo opleiding in de richting van mijn studiekeuze. Op het hbo grotendeels een opleiding op masterniveau maar hbo komt ook voor.

Is het wettelijk vastgelegd?
Het wordt bij steeds meer scholen een verplichting dat docenten didactische vaardigheden hebben. Of het ook een wettelijke verplichting wordt dat weet ik niet.
Lekker douchen!
  vrijdag 3 september 2004 @ 12:43:33 #49
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21725188
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 08:24 schreef Roellio het volgende:
Silmarwen, ik kon door omstandigheden niet coachen bij de introductie dit jaar, maar post eens een foto, dan kan ik je spotten op school!
Fotoboek!

Ik was er overigens maar heel even bij de intro hoor!

Ow en je hebt een diploma nodig om maatschappijleer te geven en voor godsdienst ook en ja dat is wettelijk vastgelegd.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:23:56 #50
97653 ANGE
Just me...
pi_21732784
Ik zit erover te denken om na m'n VWO lerarenopleiding maarschappijleer of geschiedenis te gaan doen. Nu twijfel ik eigenlijk of ik beter HBO kan gaan doen en dan eventueel later nog een eerste graad halen of naar de universiteit kan gaan. Hoe zit het met stages enzo? En met didactiek? Ik geloof dat op de uni er minder aandacht wordt besteed. Hoe zit dit? Iemand die hier iets over weet?
* What's wrong with being good? *
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')