abonnement Unibet Coolblue
pi_23317295
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Mijn middelbare school tijd was nogal wisselend. Ik heb erg hoge cijfers gehaald (met name de laatste twee jaar), maar ik heb ook twee jaar gehad dat het me allemaal geen klap kon schelen, ik baalde van school (en het leven in 't algemeen) en ik was behoorlijk aan het puberen. Daardoor waren mijn cijfers ook een stuk lager in die tijd. Daarnaast spijbelde ik veel, maakte ik nooit huiswerk en werd ik ook wel eens de les uitgestuurd. Kortom, geen modelleerling (dat heb ik ook geweten bij de diploma uitreiking ). Het idee om zelf leraar te worden, speelde wel altijd een beetje door mijn hoofd. Het voelt trouwens soms wel raar nu dat ik leerlingen berisp omdat ze hun huiswerk niet maken. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23317588
Ik denk dat het misschien juist wel helpt als je als leraar vroeger geen model-leerling geweest bent. Dat je ook de opstandige luie vervelende rotpubers kunt begrijpen

Ik moet mezelf er wel telkens aan herinneren dat mijn vak niet voor elke leerling zo klaar als een klontje is, en dat niet iedereen het zo makkelijk vindt als ik het vond.

Ik vroeg me trouwens af hoe jullie omgaan met het feit dat tegenwoordig van elke lesmethode voor elk vak wel websites te vinden zijn met de antwoorden. Natuurlijk kun je proberen zoveel mogelijk werk al in de les te laten doen, maar soms moet er toch wat thuis gebeuren en dat kunnen ze zo van internet plukken. Al staan er ook wel veel foute dingen tussen. Zo heb ik wel eens bij een proefwerk een opgave gegeven, met de antwoorden erbij, maar dan de foute antwoorden zoals ze op internet stonden. De opdracht was de fouten eruit te halen. Dan haal je de ettertjes die alleen internet gebruikt hebben er wel uit Maargoed, iemand anders nog ideeën om zulke dingen tegen te gaan? Ik ben daar verder niet zo creatief in.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23319162
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Ik was geen uitermate goede leerling (qua cijfers, heb wel twee achten op mijn eindlijst Havo staan hoor, vier zevens, een vijf en de rest zessen), maar kon (vooral de laatste jaren, door omstandigheden thuis) erg goed met de docenten overweg.
Ik wist heel vroeger dat ik 'juf' wilde worden, op de middelbare school heb ik even een periode aan lerares Nederlands gedacht, na mijn Havo kwam het weer even door mijn hoofd en nu ben ik er mee bezig. De beste beslissing ooit!
Mon 'en!
  dinsdag 16 november 2004 @ 09:58:08 #279
19840 Libris
Live from Singapore
pi_23347194
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Was een redelijke VWO scholier, eindlijst met twee 8en, een 6 en rest 7s. Op de uni (Artificiele intelligentie maar 1 tentamen niet in 1 keer gehaald, maar voor de andee niet echt hoge cijfers.

Ik heb nooit, maar dan ook werkelijk nooit overwogen om les te gaan geven. Ik kreeg een aanbieding om mee te helpen om een hogeschool in Singapore op te zetten en tijdens een gesprek dat ik hier had (even op en neer vliegen voor een amper 30 minuten gesprek ) werd er gevraagd of ik wiskunde kon geven. "Tuurlijk", blufte ik. Nu geef ik dus al 1,5 jaar les (waarvan 2 keer een half jaar ook nog module coordinator (700 studenten in een module/vak), heb geen pedagogische achtergrond, maar het lukt aardig, studenten zijn over me te spreken. Ik voel me over het algemeen zelfverzekerd als ik voor de klas sta en ik vind het leuk.
Weet alleen niet hoe lang ik dit wil doen, misschien over een aantal jaar weer eens wat totaal anders doen.
  dinsdag 16 november 2004 @ 17:27:26 #280
88523 BadDay
The One I Love
pi_23356442
Heeft wel een heftige dag achter de rug, een basisberoeps leerling op mijn stage school heeft vandaag zijn complete hand eraf gezaagd...
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_23356492
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 17:27 schreef BadDay het volgende:
Heeft wel een heftige dag achter de rug, een basisberoeps leerling op mijn stage school heeft vandaag zijn complete hand eraf gezaagd...
OMG! Wat gebeurde er?
  dinsdag 16 november 2004 @ 17:34:15 #282
88523 BadDay
The One I Love
pi_23356600
Hij hield het hout verkeerd vast terwijl het door de cirkel zaag ging...

[ Bericht 35% gewijzigd door BadDay op 16-11-2004 17:43:05 ]
Birds, Happiness & Still Not Worried
  dinsdag 16 november 2004 @ 18:06:12 #283
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23357351
! Jezus wat erg hey... Kan de hand nog vastgemaakt worden of iets?

Welke school geef je les dan ?
pi_23357677
Jeetje... Was je erbij toen dat gebeurde?
  dinsdag 16 november 2004 @ 19:50:07 #285
88523 BadDay
The One I Love
pi_23359852
Ik was er op een haar na niet bij gelukkig, ik heb hem wel de ziekenwagen in zien gaan. Ik heb daarna wel leerlingen gehad, maar vooral veel gepraat, het raakte iedereen best wel Ik loop stage op het Hendrik Pierson College te Zetten.. (een kleine plattelandsschool)
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_23360129
Schokkende gebeurtenis inderdaad... Ik hoop maar dat zijn hand er weer aangezet kan worden...
pi_23361354
Moet ook erg moeilijk zijn voor de betrokken docent, beterschap en veel sterkte aan de leerling!
pi_23361755
Ja, 'k geloof dat ik me als docent vreselijk schuldig zou voelen...
  woensdag 17 november 2004 @ 00:07:47 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_23367351
Tja, dat soort dingen gebeuren helaas. Net zoals dat er vandaag bijna een kind een hersenschudding opliep (gelukkig niet bij mij).

Vanwege het slechte weer mochten de kids ravotten in de speelzaal en de grote schommel was klaargezet. Ze mochten niet aan die kant van de zaal komen. Dat is denk ik wel 10 keer gezegd. En toch zijn er altijd kids die het wel proberen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 21 november 2004 @ 17:24:00 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23471251
http://www.jijvoordeklas.nl

Dit is trouwens een leuk spelletje, gericht op leerlingen. Maar voor leraren is het ook wel leuk om te spelen, vooral als je verschillende manieren van lesgeven probeert: van heel streng tot heel mild.
.
pi_23474528
Hee, da's een leuke tip. Die ga ik even doorgeven aan de kindertjes en vragen hoe zij het deden!
  zondag 21 november 2004 @ 21:22:04 #292
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23476931
Ik heb 'm zojuist gemaakt en dit kwam er uit:

Orde [+++++-----]
Sfeer [+++++-----]
Oplettendheid: [+++++++++-]
pi_23477228
Ik heb 'm niet helemaal gedaan, had er geen tijd voor omdat ik een uitleg grammatica moest voorbereiden. Maar zal 'm van de week eens doen en ben benieuwd wat de kids ervan vinden.
pi_23480512
Ik moet volgens de test meer op de orde in de klas letten, maar ik let wel goed op. De sfeer was erg goed

Wel grappig, ik zal eens uittesten hoe ik het in het echt aanpak
Mon 'en!
pi_23484771
Ik was te lief tegen ze

En ik moet geen gewoonte maken van moppen aan het einde van de les
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23485960
Ik had ongeveer 60% orde, 70% sfeer en 90% oplettendheid.

Ik zou het niet erg vinden als het zo in het ook zou gaan.
pi_23501277
Vandaag weer een geweldige dag gehad op mijn stage! Zie hier voor verslag!
pi_23501761
quote:
Op maandag 22 november 2004 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vandaag weer een geweldige dag gehad op mijn stage! Zie hier voor verslag!

uit je weblog:
Bij het bestuderen van de stof in het boek ("Op Niveau Plus") raakte ik danig gefrustreerd: de uitleg in het boek was onduidelijk en bovendien stonden er dingen in die eenvoudigweg niet waar zijn! Ik heb eerst nog geprobeerd om mijn uitleg aan de hand van het boek samen te stellen, maar na een poosje heb ik het opgegeven.
Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent! Ik vind het erg leuk om je weblog te volgen.

Niet vergeten: Je bent geen slaaf van het boek!
Heel goed van je om niet klakkeloos de uitleg uit het boek te volgen.
pi_23501845
quote:
Op maandag 22 november 2004 21:28 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Niet vergeten: Je bent geen slaaf van het boek!
Oh, nee, zeker niet. Ik zou het liefst zonder methode lesgeven! Maar het is gewoon triest als er in een methode Nederlands dingen staan die eenvoudigweg niet waar zijn en die leerlingen alleen maar in de war brengen. Ze proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en dat is waar het misgaat. Je kunt iets niet eenvoudiger maken dan het is, dan raak je in de knoop. Ze laten gewoon dingen weg waardoor het compleet onbegrijpelijk wordt. IK begreep hun uitleg niet eens, hoe moeten die leerlingen het dan begrijpen?
pi_23503127
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk helaas ook met een methode (moderne wiskunde 7e edite) waar ik totaal geen vertrouwen in heb .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')