abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 26 augustus 2004 @ 12:46:07 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21554545
Deel 1: [Centraal] (Aanstaande) Docenten

Oke, dan gaan we hier weer verder. Dit is het topic voor Fok!-ers die leraar zijn, op de lerarenopleiding zitten, of die leraar willen worden.
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 23:41 schreef Silmarwen het volgende:
VMBO of HAVO/VWO lijkt mij namelijk enorm verschillend. Eerder in dit topic zag ik een mooie uitspraak hierover die ik zeer passend vind. Dat je vmbo'ers meer moet motiveren en dat er in de havo/vwo groepen weer meer wat diepgang zit qua theorie. Het lijkt me leuk dit te combineren.
Het is allebei hartstikke leuk ja, maar het motiveren is niet direct het "leuke" aan VMBO-ers. Ze zijn gewoon hartstikke spontaan, en als je hun respect hebt, doen ze álles voor je. Mensen van havo en atheneum zijn meestal wat gereserveerder - niet dat dit een negatief punt is. Ik zal een voorbeeldje geven: een leerling was een beetje rumoerig, dus ik had die even stevig de wacht aangezegd in de les. Naderhand loop ik naar de docentenkamer, komt-ie naast me lopen: "Meneer? Sorry hè, dat ik vandaag zo vervelend was, het was eigenlijk niet m'n bedoeling". Je kunt gewoon heerlijk met die leerlingen flauwekul uithalen. Op ons survivalkamp was er een rustpunt langs een riviertje... Uiteindelijk stond ik tot m'n knieën in het water een watergevecht te houden.

De combinatie vmbo/vwo is wel aardig ja. Ik heb het zelf een jaar gedaan, en het enige nadeel wat ik zag was dat ik bij vmbo alles opeens "te moeilijk" aan het uitleggen was, en bij vwo had ik de neiging om alles "te simpel" uit te leggen. De afwisseling was wel heel fijn.
.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 13:14:34 #2
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21555116
Tvp
pi_21560910
Ik ga volgende week weer beginnen met school en stage. Heb er wel zin in. Laatste jaartje.
(verkapte terugvindpost )
Lekker douchen!
pi_21566765
Nog heel even en dan begin ik! Woei!
Mon 'en!
  donderdag 26 augustus 2004 @ 23:02:47 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21568002
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:08 schreef bloempjuh het volgende:
Nog heel even en dan begin ik! Woei!
Gezellig!
.
pi_21572211
Ik heb op mijn tweede schooldag al een fout gemaakt die de sectie ruim 100 euro kost. Lekker begin Mijn sectiegenoten weten dat overigens nog niet
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 11:46:36 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21575399
Controleren jullie ook op spelling. En dit is meer een vraag voor de docenten die geen taal geven.

Dus zou je als geschiedenis docent op taalfouten letten?
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 11:58:45 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21575633
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:46 schreef Silmarwen het volgende:
Controleren jullie ook op spelling. En dit is meer een vraag voor de docenten die geen taal geven.

Dus zou je als geschiedenis docent op taalfouten letten?
Ik wel, maar ik ben een taalpurist

Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 12:08:45 #9
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21575833
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Ik wel, maar ik ben een taalpurist

Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Ik ben een ramp in talen en spelling is bij mij niet het sterkste punt. Ik maak zelf geregeld spelfouten en bij de opleiding hoef ik geen Nederlands te doen. Dus ik zie die fouten meestal niet.
pi_21576378
Ben geen leraar, maar geef soms bijles. Mag ik dan ook wat zeggen ?
Bij natuurkunde zijn de docenten nogal es een regelrechte ramp. Zelfs de tentamens bevatten soms echt de meest belachelijke spelfouten. En dat terwijl mijn eigen spelling niet eens zo goed is...(fout met een v enzo....)
-
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 12:45:24 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21576506
Ik vraag me af of het belangrijk is als docent.

Want dit zou betekenen dat iemand met dyslexie nooit zou kunnen lesgeven, terwijl diegene misschien wel een wiskunde virtuos is.

Ik had op het mbo een dyslectische docent. Ze gaaf communicatie wetenschappen (hoe praat je met clienten etc) en ze was enorm goed, alleen maakte ze de gekste spelfouten op het bord. Ze vertelde meteen hoe en wat en dat ze dus vaak spelfouten maakte en dat ze ons er nooit op zou beoordelen.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:10:53 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21577065
Ik geef een taal (geen Nederlands), en ik streep meestal de Nederlandse spelfouten aan. Alhoewel ik het ook weer een taak vind voor het vak Nederlands. Met dyslectische leerlingen hou ik altijd rekening - ik zie hoeveel moeite het hen kost om een woord fatsoenlijk op papier te krijgen.

Waar ik NIET tegen kan, en wat ik dan ook wél vaak aanstreep, zijn fouten en uitkraamsels als deze:

"ik loopt owk naar sgool"
"ik vond die text eik wel kicksy-wicksy"
"ofsow"
Dat chattaal gebruik, kijk - dat doen ze maar als ze aan het chatten zijn, maar wanneer ze een toets maken of iets dergelijks, dan nemen ze maar de moeite om het woord voluit te schrijven.
quote:
Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Daar geef ik je gelijk in.
quote:
Bij natuurkunde zijn de docenten nogal es een regelrechte ramp. Zelfs de tentamens bevatten soms echt de meest belachelijke spelfouten.
Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.
quote:
Ik vraag me af of het belangrijk is als docent.
Want dit zou betekenen dat iemand met dyslexie nooit zou kunnen lesgeven, terwijl diegene misschien wel een wiskunde virtuoos is.
Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).
.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:47:28 #13
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21577887
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 13:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik geef een taal (geen Nederlands), en ik streep meestal de Nederlandse spelfouten aan. Alhoewel ik het ook weer een taak vind voor het vak Nederlands. Met dyslectische leerlingen hou ik altijd rekening - ik zie hoeveel moeite het hen kost om een woord fatsoenlijk op papier te krijgen.

Waar ik NIET tegen kan, en wat ik dan ook wél vaak aanstreep, zijn fouten en uitkraamsels als deze:

"ik loopt owk naar sgool"
"ik vond die text eik wel kicksy-wicksy"
"ofsow"
Dat chattaal gebruik, kijk - dat doen ze maar als ze aan het chatten zijn, maar wanneer ze een toets maken of iets dergelijks, dan nemen ze maar de moeite om het woord voluit te schrijven.
[..]

Daar geef ik je gelijk in.
[..]

Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.
[..]

Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).
Msn taal vind ik zo ie zo walgelijk en als ik dat zou binnenkrijgen zou het met dezelfde vaart weer terug gegeven worden aan de desbetreffende leerling met de vraag of het nu in het Nederlands mag.

Ik ben hetw el eens met verbeteren alleen kun je er wel een streep bijzetten, maar zo leer je niet van de fout, want wat doe je fout. En om er nu een hele uitleg bij te zetten.

Ik vind het maar een lastig onderwerp.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 13:53:39 #14
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21597673
Ah, weer een nieuw topic. TVP.
pi_21597815
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:04:46 #16
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21597875
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
Dat doen onze leraren ook en ik heb het idee dat het vrij goed helpt idd. Veel klasgenoten hebben dat dan ook echt nodig hoor.. Hoe vaak ik wel niet 'ik wordt' tegenkom, *ril*.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:50:33 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21598764
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
Precies. Ik heb zelf ook een half jaar Nederlands gegeven, als vervanging, en ondanks dat er in de methodes toch aandacht aan besteed wordt gaat het nog steeds mis. Laksheid van de leerling?
.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 15:40:57 #18
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21599547
Oh gelukkig ik ben niet de enige, als je ziet wat een spelfouten mijn HBO-leerlingen maken
Ik wijs ze erop en vind ook absoluut dat ze ze moeten verbeteren in hun verslagen. Ik heb iemand wel eens een verslag teruggegeven dat ik niet wilde nalopen voor de spellingscontrole erover heen was gegaan (voorberijd/ik vindt/ hij vondt archhhhhh). Helaas doet de spellingscontrole nog niet veel aan grammatica.
Lekker douchen!
  maandag 30 augustus 2004 @ 13:25:05 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21637613
Hm, ik lees dit vandaag in "The Sun". Zou misschien een oplossing kunnen zijn..
quote:
No marks if you can't spell

SCHOOLKIDS who litter exam papers with bad spelling will lose marks in a crackdown on sloppy English. Pupils will also be expected to show a basic grasp of the rules of grammar and punctuation in all written essays. Those who do not will be barred from a top grade. The blitz will be unveiled in a review of exams due in October by ex-chief schools inspector Mike Tomlinson.

Trendy teachers have turned a blind eye to spelling mistakes to focus on pupils’ creative ability. And examiners are banned from penalising basic errors — even in English papers. But Education Secretary Charles Clarke yesterday called for action. (....) Last week bosses revealed they are spending BILLIONS of pounds on catch-up lessons for school-leavers who cannot do simple sums or spell everyday words. A source close to Mr Tomlinson’s review said yesterday: “Business wants kids able to start work without having to learn to speak and write English properly.”

GCSE examiners have expressed dismay at having to give full marks to pupils who break every rule in the book. One said: “I was told explicitly and unambiguously I was to mark only the ideas expressed and not the way in which ideas were expressed.”
In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.
.
  maandag 30 augustus 2004 @ 13:38:29 #20
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21637915
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 13:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Hm, ik lees dit vandaag in "The Sun". Zou misschien een oplossing kunnen zijn..
[..]

In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.
pi_21639230
tvp'tje
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 30 augustus 2004 @ 17:02:09 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21641817
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 13:38 schreef Christine het volgende:
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.
Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
.
  maandag 30 augustus 2004 @ 17:11:25 #23
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21641963
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
Dan nog. Je hebt ook leerlingen die simpel weg een ramp zijn in taal (like me), die zou je dan bij nog meer vakken lage cijfers moeten gaan geven omdat ze simpelweg meer beta zijn? Ik vind dat niet eerlijk.

In mijn ogen is het al niet eerlijk verdeeld. Je moet nu al 4 talen leren terwijl je (tot je vakkenpakket keuze) maar 3 echt wiskundige vakken heb. Wiskunde, natuurkunde en economie. Scheikunde is meer logisch denk werk i.p.v. rekenwerk en economie is de eerste jaren ook meer macro en dus niet al te veel rekenwerk.

Mensen die dus echte beta's zijn hebben problemen met de alpha vakken. Zo zou ik bijna zijn blijven zitten omdat ik voor Frans en Duits maar een 5 had (na bijles) maar voor wis schei en natuurkunde wel ruime negens had. Die ruime negens had ik kunnen vergeten als er ook nog eens op spelling gelet werd.

Gelukkig heb ik veel geoefend met taal en gaat het nu redelijk. Ik heb ook een half jaar de pabo gedaan waar je een 7 moest halen voor spelling, grammatica en rekenen. Grammatica en rekenen was geen probleem maar voor spelling kwam ik niet verder dan een ruim zesje. Natuurlijk is het logisch dat je als basisschool docent goed moet kunnen spellen en daarom was de pabo ook niet voor mij. Terwijl ik weet dat ik goed kan lesgeven. Daarom ben ik zo vreselijk blij dat ik met dit vak niet afgerekend word op mijn spelling en wil ik dat mijn leerlingen ook niet aan doen.

Je mag van mij fouten aankruisen en verkeerde zinsbouw vebeteren. Dat zou ik zelf ook doen. Maar om daar nu punten voor af te trekken buiten de taal vakken, vind ik simpelweg niet eerlijk. Je kunt bij de talen immers nooit punten af trekken omdat je slecht bent in wiskunde.
pi_21641970
Ikzelf ben niet echt leraar, maar wel aanstaand jaar studentenassisten bij 2 eerstejaars vakken.
Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg om electromagnetisme uit te gaan leggen aan studenten
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_21643743
Ik moest dus vandaag op intro-dag en daar vertelden ze me doodleuk dat ik vanaf vandaag al school heb; terwijl ik de rest van de week nog moet werken! Slechte communicatie weer..
Mon 'en!
  maandag 30 augustus 2004 @ 18:51:56 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21643791
Zoiets staat toch wel meestal op het jaarrooster
.
pi_21650919
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 18:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Zoiets staat toch wel meestal op het jaarrooster
In een brief in mijn inschrijfpakket stond dat het jaar op 6 september zou beginnen..
Mon 'en!
pi_21666455
Ik heb een jochie van 9 in de brugklas...mij benieuwen. Ik ben over het algemeen niet zo voor dit soort dingen. Heb al een paar gevallen meegemaakt van leerlingen die intellectueel gezien misschien wel 'voor' liepen maar sociaal-emotioneel bepaald niet, en dat ging goed fout. Als je kut in je vel zit willen de prestaties ook nog wel eens dalen, dus het overgeslagen jaar werd weer teniet gedaan door een jaar zittenblijven. Dan zit je dus weer in je aloude jaarlaag, maar had je een hoop ellende bespaard kunnen blijven.
Ik snap ouders niet die zoiets doen. Er zijn echt heel veel kinderen die puur intellectueel gezien best een klas zouden kunnen overslaan, zeker op de basisschool. Maar telt het dan niet hoe ze er emotioneel gezien aan toe zijn? Hoe ze 'in de groep liggen'? (in het geval van een klas overslaan: bijna altijd erbuiten) Ik weet heus dat het af en toe best heel prima kan gaan, zeker als het maar om 1 jaar gaat. Maar dan nog....laat je kind dan wat verbredingstrajecten volgen, examen doen in meer vakken, als de school het mogelijk maakt: een aangepast lesprogramma volgen, een taal leren, zich creatief uiten, in de feestcommissie of bij het cabaret gaan, sporten....dan ontwikkelt je kind zich prachtig, op allerlei terreinen, en neem je niet het risico dat het sociaal-emotioneel gezien zo gruwelijk fout gaat.

Maar goed, ik kan er dus niet bij (en vele van mijn collega's ook niet), maar dat kan ik het jochie niet aanrekenen. We zien wel gewoon. Misschien merk ik geen enkel verschil met alle andere leerlingen in mijn klas en gaat het hartstikke goed.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 22:52:30 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21672284
Ja ik begrijp zoiets ook niet helemaal.
.
  woensdag 1 september 2004 @ 07:17:15 #30
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21677455
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 18:30 schreef thaleia het volgende:
Ik heb een jochie van 9 in de brugklas...mij benieuwen. Ik ben over het algemeen niet zo voor dit soort dingen. Heb al een paar gevallen meegemaakt van leerlingen die intellectueel gezien misschien wel 'voor' liepen maar sociaal-emotioneel bepaald niet, en dat ging goed fout. Als je kut in je vel zit willen de prestaties ook nog wel eens dalen, dus het overgeslagen jaar werd weer teniet gedaan door een jaar zittenblijven. Dan zit je dus weer in je aloude jaarlaag, maar had je een hoop ellende bespaard kunnen blijven.
Ik snap ouders niet die zoiets doen. Er zijn echt heel veel kinderen die puur intellectueel gezien best een klas zouden kunnen overslaan, zeker op de basisschool. Maar telt het dan niet hoe ze er emotioneel gezien aan toe zijn? Hoe ze 'in de groep liggen'? (in het geval van een klas overslaan: bijna altijd erbuiten) Ik weet heus dat het af en toe best heel prima kan gaan, zeker als het maar om 1 jaar gaat. Maar dan nog....laat je kind dan wat verbredingstrajecten volgen, examen doen in meer vakken, als de school het mogelijk maakt: een aangepast lesprogramma volgen, een taal leren, zich creatief uiten, in de feestcommissie of bij het cabaret gaan, sporten....dan ontwikkelt je kind zich prachtig, op allerlei terreinen, en neem je niet het risico dat het sociaal-emotioneel gezien zo gruwelijk fout gaat.

Maar goed, ik kan er dus niet bij (en vele van mijn collega's ook niet), maar dat kan ik het jochie niet aanrekenen. We zien wel gewoon. Misschien merk ik geen enkel verschil met alle andere leerlingen in mijn klas en gaat het hartstikke goed.
Ik vind het ook geen goed id, maar soms is er geen optie meer. Als een kind echt alle stof al beheerst, wat moet je dan. Je kan het kind ook niet omwille van het sociale zich 3 jaar laten vervelen. Ik heb deze discussie pas op een ander fora gehouden en ik denk dat het beste is, dat er per regio een speciale klas komt voor hele jonge leerlingen op de middelbareschool, zodat ze en op hun eigen tempo de stof tot zich kunnen nemen en bij leeftijdsgenoten zitten, maar vroeg of laat kom je in de problemen bij uni's en hbo's.

Het is een lastige keuze en het belangrijkste lijkt mij wat het kind zelf wilt. Ik denk namelijk dat een kind van 9 die op brugklas niveau of hoger zit namelijk in de klas zelf ook niet echt geaccepteerd wordt. Het is en blijft, net als pesten, een enorm moeilijk probleem.
  woensdag 1 september 2004 @ 07:23:59 #31
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21677486
tvp
Ik geef nog steeds (alweer meer dan 1,3 jaar) informatica op een Singaporese hogeschool, 3 dagen per week lesgeven (25 studenten per dag, met van die heerlijke namen om te onthouden..). De andere 2 dagen doe ik veel administratie, ik ben Module Chair voor een vak dat door 800 eerstejaars gevolgd wordt, dus veel te regelen.
Het schoolleven is wel wat anders dan in NL, veel meer respect voor docenten, veel meer activiteiten naast echte lessen (veel sport / kunst / charity) veel meer binding met je school dan in Nederland (meer Amerikaans denk ik).
Erg leuke en interessante ervaring.
  woensdag 1 september 2004 @ 12:03:16 #32
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21680620
quote:
Op woensdag 1 september 2004 07:17 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik vind het ook geen goed id, maar soms is er geen optie meer. Als een kind echt alle stof al beheerst, wat moet je dan. Je kan het kind ook niet omwille van het sociale zich 3 jaar laten vervelen. Ik heb deze discussie pas op een ander fora gehouden en ik denk dat het beste is, dat er per regio een speciale klas komt voor hele jonge leerlingen op de middelbareschool, zodat ze en op hun eigen tempo de stof tot zich kunnen nemen en bij leeftijdsgenoten zitten, maar vroeg of laat kom je in de problemen bij uni's en hbo's.

Het is een lastige keuze en het belangrijkste lijkt mij wat het kind zelf wilt. Ik denk namelijk dat een kind van 9 die op brugklas niveau of hoger zit namelijk in de klas zelf ook niet echt geaccepteerd wordt. Het is en blijft, net als pesten, een enorm moeilijk probleem.
Dat regiosysteem lijkt mij persoonlijk ook best een goed idee. Zo kunnen kinderen met een (grote) voorsprong gewoon met hun leeftijdsgenoten omgaan en toch op hun eigen niveau blijven. Maar wat je zegt over de Uni en HBO vind ik niet kloppen. In het begin van je middelbare school carriere is een leeftijdsverschil van een (of enkele) jaren veel groter dan in het begin van je universitaire carriere. 11/12-jarigen zijn veel meer geneigd om een jongere klasgenoot te pesten of buiten te sluiten vanwege het leeftijdsverschil terwijl dat men op de Uni niet zoveel boeit. Er zitten zoveel 15/16/17-jarigen op de Uni en uit de interviews die ik heb gelezen blijkt dat die helemaal geen of amper problemen hebben gekregen met het leeftijdsverschil op misschien dingen als uitgaan na. Ik vind het het beste plan om per regio dus speciale klassen te organiseren voor kinderen die wat verder zijn dan de rest (en dan dus ook bijv. meer prive-begeleiding krijgen door het verschil in niveau) en ze vervolgens 'gewoon' naar de Uni of HBO te sturen.

Maarja, de bezuinigingen he .
pi_21685646
Dat denk ik ook. Met zestien jaar op de uni gaat volgens mij beter dan met negen jaar in de brugklas. Al kan ik me ook in het studentenleven nog wel wat valkuilen/problemen voorstellen voor iemand die nog maar net begint met puberen, bij wijze van spreken.

Maar ik weet het niet hoor, van die speciale klas. Dat isoleren zint me niet zo, al hoeft voor mij ook niet altijd per se alles bij elkaar te zitten en begrijp ik best dat het handig is om doven op een speciale dovenschool te plaatsen waar alle faciliteiten (en leraren die gebarentaal kennen etc) voorhanden zijn.
  woensdag 1 september 2004 @ 17:18:52 #34
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21687502
Ik was 11 toen ik in de brugklas zat, maar was er totaal niet tegen opgewassen. De meeste kinderen waren al 12 of 13. Eén of twee jaar kan al zo'n groot verschil maken, dus zo'n aparte regionale klas zou ik inderdaad toejuichen. Ik vind het nog altijd apart dat er weinig tot geen extra aandacht is voor kinderen die voorlopen, en juist heel veel aandacht (in de vorm van individuele begeleiding, zorgklassen, etc.) voor kinderen die achterlopen.
Op mijn eigen middelbare school is ongeveer 5 jaar geleden trouwens een VWO+ klas gestart, speciaal voor hoogbegaafde leerlingen. Misschien dat daar wat minder naar leeftijd gekeken wordt.
pi_21688559
Ik vind dat ze gewoon het VWO moeten verzwaren. De hoogste/zwaarste middelbare schoolopleiding is voor zo ontzettend veel leerlingen niet hoog/zwaar genoeg...schroef het niveau daar wat op, en laat degenen die dat dan niet aankunnen gewoon naar de HAVO gaan, daar is toch ook niets mis mee?

Maar goed, dit wordt wel heel erg een hoogbegaafdheid-gesprek en gaat niet meer over het schoolgebeuren, daarom nu weer even wat meer ontopic: ik ben het jaar lekker begonnen, mijn klassen lijken allemaal heel okee (ik zeg lijken omdat je daar op basis van twee lessen nog maar zo weinig over kunt zeggen). Alleen die tweede klas van 33 leerlingen is puur vanwege de grootte al wat bewerkelijk (ingeroosterd worden in lokalen met 30 tafels, enzo), verder vermoed ik dat ik een bijzonder relaxed jaartje tegemoet ga. Qua lestaak, dan, de excursies e.d. vragen wel nogal wat voorbereiding. Maar da's prima
  woensdag 1 september 2004 @ 18:29:05 #36
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21688863
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik mag kieze voor een duale stage waarvan 1 dag betaald (van de 2) of een stage waar je niets betaald krijgt. Nu is dit dus een gewone dag loon naar de leraren cao.

Alleen wordt dit afgeraden omdat je meteen in het diepe gegooid wordt. Ik heb wel ervaring met voor de klas staan maar dat is niet hoger dan groep 5. Nu twijfel ik een beetje want met duaal heb je wel meer ervaring en geld.

De opleiding zelf is best pittig. Het is echt een berg lezen. Bijvoorbeeld voor sociologie een boek van bijna 500 pagina's waar je eind oktober een tentame voor krijgt plus een opdracht en voor politicologie 3 boeken waarvan 1 schriftelijktentame en een mondeling. Daarbij moet je de grondwet uit je hoofd kennen. Dus het is veel leerwerk. Het is wel enorm intressant op het college na over het lesgeven zelf. Maar ik denk dat het aan de docent ligt. Ze behandelt ons alsof we zelf nog 14 zijn. "jullie komen zelf nog maar net van het middelbare onderwijs af." Voor mij is het alweer 6 jaar geleden dus net is wat groot
pi_21692364
quote:
Op woensdag 1 september 2004 18:29 schreef Silmarwen het volgende:
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik mag kieze voor een duale stage waarvan 1 dag betaald (van de 2) of een stage waar je niets betaald krijgt. Nu is dit dus een gewone dag loon naar de leraren cao.

Alleen wordt dit afgeraden omdat je meteen in het diepe gegooid wordt. Ik heb wel ervaring met voor de klas staan maar dat is niet hoger dan groep 5. Nu twijfel ik een beetje want met duaal heb je wel meer ervaring en geld.
Als je al ervaring hebt zou ik zeker voor de duale vorm kiezen. Of je nu al of na afloop van je studie in het diepe gegooid wordt maakt volgens mij weinig verschil, het moet toch eens gebeuren.

Inmiddels 4 lesdagen erop zitten. Ik ken al een aantal namen (dat is een slecht teken voor de betrokkenen ).
Bij 2 vmbo moet ik nog mijn plekie veroveren, bij 2 VWO en de brugklas gaat het wel erg leuk.
  woensdag 1 september 2004 @ 22:15:07 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21694458
quote:
Op woensdag 1 september 2004 20:54 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Inmiddels 4 lesdagen erop zitten. Ik ken al een aantal namen (dat is een slecht teken voor de betrokkenen ).
Hehehe... als ik de naam van iemand ken heeft die persoon meestal óf een erg positieve indruk op me gemaakt, of een érg negatieve indruk. En meestal als ik een negatieve indruk van iemand heb gekregen, dan kijk ik even vluchtig in m'n foto-lijst hoe die leerling ook alweer heet, en dan zeg ik iets in de geest van: "... maar meestal is het zo, dat een leerling dan een negatieve indruk op me heeft gemaakt, hè *NAAM*". Dan zie je ze krimpen
quote:
Bij 2 vmbo moet ik nog mijn plekie veroveren, bij 2 VWO en de brugklas gaat het wel erg leuk.

Leuk
2 vmbo moet je méé hebben. Duurt misschien even, maar met rust en regelmaat kom je al een heel eind.
.
  donderdag 2 september 2004 @ 11:07:24 #39
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21702199
Namen is hier ook een uitdaging, even een greepje uit mijn klas vandaag: Wei Min, Ruyi, Prasana, Wee Ting, Clarence, Jialin, Yong Cheng en nog een zooi anderen
  donderdag 2 september 2004 @ 13:53:27 #40
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21705176
Oh, met namen uitspreken heb ik nooit zo'n problemen, alleen als het echt Chinese namen of zo zijn. Maar meestal verbeteren de leerlingen je toch wel hoor. Of ze worden knalrood. "Is er iets?" "Ja *bloos*, u zei m'n naam verkeerd".
.
pi_21713040
ik ben al bijna twee weken bezig.

Zoals een ander persoon ook al zei, kan het erg positief zijn of erg negatief als je de namen al vlot kent.

Ik ben nu helaas ziek thuis, omdat ik mijn stem kwijt ben.

Tja een verkoudheid, en direct de zwaarste dag erna hebben mijn stembanden even overbelast.
Dus nu met een simpel verkoudheidje beter oppassen, je bent zo je stem kwijt.

Iedereen die net weer begint, veel plezier en een beetje succes, het plezier zal overheersen.

Groetjes.
  donderdag 2 september 2004 @ 21:09:22 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21713960
quote:
Op donderdag 2 september 2004 20:21 schreef yuggie het volgende:
Zoals een ander persoon ook al zei, kan het erg positief zijn of erg negatief als je de namen al vlot kent.
Sowieso positief. Maar het ging zich erom dat je naar de leerlingen toe net doet alsof het feit dat je hun naam kent komt doordat ze je ofwel in positieve zin, dan wel in negatieve zin opvallen.
quote:
Ik ben nu helaas ziek thuis, omdat ik mijn stem kwijt ben.
Ow, da's minder. Beterschap.
quote:
Dus nu met een simpel verkoudheidje beter oppassen, je bent zo je stem kwijt.
Ik ben ook een keer mijn stem een dag kwijt geraakt. Heb gewoon les gegeven, zonder ook maar 1 woord te zeggen. Dat was best leuk
quote:
Iedereen die net weer begint, veel plezier en een beetje succes, het plezier zal overheersen.
Dank je.
.
pi_21715699
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:
1. mavo
2. havo
3. vwo
4. mbo
5. hbo
er word teveel abstract gedingest
  donderdag 2 september 2004 @ 22:47:41 #44
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21716107
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:30 schreef misterikke het volgende:
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:

5. hbo
Ik doe de eerste graads docentenopleiding om les te mogen geven op een HBO. Ik geef dan wel alleen les in mijn vakgebied!
Lekker douchen!
  donderdag 2 september 2004 @ 23:04:49 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21716536
quote:
Op donderdag 2 september 2004 22:30 schreef misterikke het volgende:
wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om les te geven op een:
1. mavo
Bestaat niet meer, is nu vmbo. Lerarenopleiding. Onderbouw VMBO *zou* je in speciale gevallen met een PABO-diploma les kunnen geven (o.a. Nederlands)
quote:
2. havo
3. vwo
Onderbouw (dus brugklas, 2-3 havo, 2-3 atheneum) moet je de lerarenopleiding (2e graads) doen. Voor de bovenbouw (4-5 havo, 4-5-6 atheneum) moet je de 1e graads opleiding gedaan hebben.
quote:
4. mbo
Dit kan met een 2e graads lerarenopleiding
quote:
5. hbo
1e graads lerarenopleiding
.
  vrijdag 3 september 2004 @ 08:18:06 #46
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21721329
als ik de docenten op mijn mavo opleiding bekijk werden vooral vakken als godsdienst en maatschappijleer gegeven door mensen zonder deze opleiding.

Op het mbo en op het hbo nog meer komen de mensen vooral uit het werkveld. Niemand heeft zo'n beetje een lerarenopleiding. Op mbo wel hbo opleiding in de richting van mijn studiekeuze. Op het hbo grotendeels een opleiding op masterniveau maar hbo komt ook voor.

Is het wettelijk vastgelegd?
er word teveel abstract gedingest
pi_21721378
Silmarwen, ik kon door omstandigheden niet coachen bij de introductie dit jaar, maar post eens een foto, dan kan ik je spotten op school!
  vrijdag 3 september 2004 @ 09:09:05 #48
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21721680
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 08:18 schreef misterikke het volgende:
als ik de docenten op mijn mavo opleiding bekijk werden vooral vakken als godsdienst en maatschappijleer gegeven door mensen zonder deze opleiding.

Op het mbo en op het hbo nog meer komen de mensen vooral uit het werkveld. Niemand heeft zo'n beetje een lerarenopleiding. Op mbo wel hbo opleiding in de richting van mijn studiekeuze. Op het hbo grotendeels een opleiding op masterniveau maar hbo komt ook voor.

Is het wettelijk vastgelegd?
Het wordt bij steeds meer scholen een verplichting dat docenten didactische vaardigheden hebben. Of het ook een wettelijke verplichting wordt dat weet ik niet.
Lekker douchen!
  vrijdag 3 september 2004 @ 12:43:33 #49
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21725188
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 08:24 schreef Roellio het volgende:
Silmarwen, ik kon door omstandigheden niet coachen bij de introductie dit jaar, maar post eens een foto, dan kan ik je spotten op school!
Fotoboek!

Ik was er overigens maar heel even bij de intro hoor!

Ow en je hebt een diploma nodig om maatschappijleer te geven en voor godsdienst ook en ja dat is wettelijk vastgelegd.
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:23:56 #50
97653 ANGE
Just me...
pi_21732784
Ik zit erover te denken om na m'n VWO lerarenopleiding maarschappijleer of geschiedenis te gaan doen. Nu twijfel ik eigenlijk of ik beter HBO kan gaan doen en dan eventueel later nog een eerste graad halen of naar de universiteit kan gaan. Hoe zit het met stages enzo? En met didactiek? Ik geloof dat op de uni er minder aandacht wordt besteed. Hoe zit dit? Iemand die hier iets over weet?
* What's wrong with being good? *
  vrijdag 3 september 2004 @ 19:51:38 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21733343
Ach, dat eerstegraads gebeuren is ook niet zaligmakend hoor. Ik ken genoeg eerstegraders die tweedegraads betaald worden, omdat er maar een klein potje is waar een select groepje eerstegraders uit betaald wordt. Wanneer een eerstegrader dan weggaat, schuift er weer een andere voor in de plaats. Dus voor het geld hoef je het niet te doen. Uhm.. tja, en wat dat HBO betreft, het ligt er aan waar je voorkeur ligt. Zeg je: ik vind bovenbouw havo en atheneum helemaal het einde, dan is het misschien handiger om de eerstegraads opleiding te doen (duurt geloof ik 4 jaar), en dan nog een lerarenopleiding erachter aan (duurt geloof ik anderhalf jaar, maar pin me daar niet op vast, ik weet het nl. niet zeker). Zeg je: vmbo is mijn ding, dan zou ik lekker voor HBO gaan, en over 4 jaar aan de slag

Stages zitten in het HBO gewoon per leerjaar (eerste jaar heb je een snuffelstage van een dag in de week, en later wordt dat steeds meer, tot een LIO-stage in het vierde leerjaar). Op de universiteit heb je volgens mij geen stages, die komen pas wanneer je de lerarenopleiding doet (ná die 4jarige universitaire opleiding) Nogmaals, ik kan er naast zitten, maar ik geloof dat het zo een beetje in elkaar zat.

De anderen hier kunnen je waarschijnlijk ook wel helpen
.
  vrijdag 3 september 2004 @ 20:00:43 #52
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21733541
Wat verdiend een eerste en tweede graadsleerlaar eigenlijk zo'n beetje bij zijn start?
er word teveel abstract gedingest
  vrijdag 3 september 2004 @ 20:00:58 #53
97653 ANGE
Just me...
pi_21733546
Dankje. Ik weet niet precies wat ik liever wil, VWO bovenbouw of VMBO ofzo... Het ging me eigenlijk meer over het verschil in stages en leerstof (didactiek enz.)... Dus iemand die weet hoe dat zit?
* What's wrong with being good? *
pi_21740376
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 20:00 schreef misterikke het volgende:
Wat verdiend een eerste en tweede graadsleerlaar eigenlijk zo'n beetje bij zijn start?
Netto zo'n 1700 eurie
  zaterdag 4 september 2004 @ 13:45:57 #55
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_21745923
Heb gisteren mijn boeken opgehaald voor de opleiding Leraar Basisonderwijs

Dus ik meld mij ook maar even in dit topic als aankomend docent.
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  zondag 5 september 2004 @ 12:27:38 #56
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21763101
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:45 schreef furanku het volgende:
Heb gisteren mijn boeken opgehaald voor de opleiding Leraar Basisonderwijs

Dus ik meld mij ook maar even in dit topic als aankomend docent.
Spannend, veel succes en laat hier af en toe eens horen hoe het gaat.

Ik heb mijn eerste schooldag weer gehad, en zoals ik verwacht had gaan we er gelijk weer vol tegen aan. Aan het einde van het jaar moeten wij een pracht project hebben afgerond en dat gaat veel nagels kosten ben ik bang.
De eerste lessen heb ik ook alweer gegeven, dat ging wel goed. De volgende staan gepland voor over een week of twee en daar moet ik me nog hard voor gaan voorbereiden.
Ik zal me hier niet al te veel melden want veel tijd heb ik niet over maar ik zal het wel proberen want ik vind dit een erg leuk topic waar ik afgelopen jaar veel aan heb gehad.
Lekker douchen!
  zondag 5 september 2004 @ 13:21:14 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21764144
Ik ben afgelopen week een paar dagen op school geweest om het lokaal op te ruimen en wat dingen voor te bereiden. Leerlingen kwamen hun boeken ophalen, en dat is altijd wel gezellig. En nu zie je ook es de ouders van hen. Dinsdag begin ik weer, met een introductieweek. Mijn nieuwe mentorklas wordt volgens mij best gezellig.
.
  zondag 5 september 2004 @ 13:28:45 #58
97653 ANGE
Just me...
pi_21764267
Vind het wel grappig zo... al die leraren die ook weer moeten beginnen... Tis 'ns de andere kant van het plaatje... Ik moet morgen ook weer beginnen... maar dan wel als leerling... Tja.. over een paar jaartjes sta ik, hopelijk, ook aan de andere kant...
* What's wrong with being good? *
  zondag 5 september 2004 @ 14:55:35 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21765720
quote:
Op zondag 5 september 2004 13:28 schreef ANGE het volgende:
Vind het wel grappig zo... al die leraren die ook weer moeten beginnen...
Het zijn nét mensen hè
.
  zondag 5 september 2004 @ 15:32:42 #60
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766342
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan? Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners, maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
pi_21766446
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:

[..]
[...] en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Ik wil niet vervelend doen, maar je maakt hier wel een erg hardnekkige fout en je snapt wel dat een andere taalpurist dat dan ook weer meteen wil verbeteren
De juiste vorm is: te allen tijde. Bron: http://taalunieversum.org
  zondag 5 september 2004 @ 15:45:16 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21766540
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan?
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.
quote:
Maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Hoezo denk je dat eigenlijk?
.
  zondag 5 september 2004 @ 15:52:34 #63
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766666
-knip-

[ Bericht 43% gewijzigd door Christine op 05-09-2004 16:02:36 ]
  zondag 5 september 2004 @ 15:58:38 #64
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21766775
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uhm.. ik zou het niet weten. Op de lerarenopleiding krijg je meteen al een snuffelstage, zodat je een beetje aan het leraarschap kunt ruiken, maar dat is geen vergelijking met het échte werk. Kijk, je kunt wel een uurtje voor de klas gaan staan en denken: oh, dit is leuk. Maar je weet pas écht hoe het voelt als je langere tijd voor de klas staat. Dan kan het moeilijker worden (leerlingen gaan je uittesten, je merkt dat wanneer je een fout maakt, deze fout je kan blijven achtervolgen, etc), maar ook leuker - wanneer je een band met de leerlingen hebt opgebouwd.
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...
Ik zit een beetje met het feit dat ik een éénjarige kopopleiding wil gaan doen, die door de overheid gesubsidieerd wordt. Wanneer dan toch blijkt dat ik niet voor de klas wil staan, heb ik het gevoel dat ik als opportunist van de subsidiemogelijkheden gebruik gemaakt heb.
Ik zal er dus goed over na moeten denken
quote:
Hoezo denk je dat eigenlijk?
Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.
  zondag 5 september 2004 @ 16:08:58 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21766982
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:58 schreef Christine het volgende:
Toch lastig dan om er achter te kunnen komen of het je ligt...
Hm, als ik je "CV" bekijk:
quote:
Ik vind het niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners
zie ik het probleem niet zo.
quote:
Ik zit een beetje met het feit dat ik een éénjarige kopopleiding wil gaan doen
Is dit voor PABO of voortgezet onderwijs?
quote:
Vanwege de door jou genoemde voorbeelden Een presentatie geven is iets heel anders dan elke dag voor de klas staan, dus misschien valt dat wel heel erg tegen.
Da's waar. Maar 't is wel leuk

Mensen waarbij het minder goed gaat in de les zijn mensen die:
- heel erg de baas willen spelen over de klas
- extreem streng zijn
- zich niet willen verplaatsen in de leerling
- de popie-jopie willen uithangen en denken zo respect te krijgen
- geen humor hebben
- alleen maar aandacht hebben voor hun vak en niet voor de leerling
Dit zijn dingen die ik niet verzin, maar die leerlingen me zelf verteld hebben.
.
  zondag 5 september 2004 @ 16:13:22 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21767071
Bedankt voor je adviezen, Baba
Die kopopleiding is iets nieuws, waarbij je als afgestudeerd HBO'er in één jaar wordt "omgeschoold" tot 2e graads leraar in jouw vakgebied (communicatie/economie in mijn geval). Of ik het ga doen, zie ik nog wel... maar voor de klas staan lijkt me echt superleuk.
pi_21767461
quote:
Op zondag 5 september 2004 15:32 schreef Christine het volgende:
Wat ik me afvraag, is er een manier waarop je van te voren al kunt kijken of het echt leuk is om voor de klas te staan? Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om presentaties te geven, en ben goed in het spreken in het openbaar. Ook ben ik goed met kinderen en tieners, maar daadwerkelijk voor de klas staan is iets wat misschien ontzettend gaat tegenvallen.
Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.

Wiskunde vond ik wel altijd erg leuk, ik heb ook examen gedaan in wiskunde A en B (toen kon dat nog). Met mijn studie wiskunde aan de TU Delft ging het niet meer zo goed, 2 jaar geleden ben ik heel toevallig in contact gekomen met mijn oude school. Ik ben een tijdje roostermaker geweest op die school. Toen ben ik als het ware voor de klas 'geduwd' (niet onder dwang hoor ), eerst af en toe meekijken bij de wiskunde docenten, daarna wat lessen geven aan verschillende klassen en nu dan met veel plezier docent.
pi_21767488
quote:
Op zondag 5 september 2004 16:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.

Wiskunde von ik wel altijd erg leuk, ik heb ook examen gedaan in wiskunde A en B (toen kon dat nog). Met mijn studie wiskunde aan de TU Delft ging het niet meer zo goed, 2 jaar geleden ben ik heel toevallig in contact gekomen met mijn oude school. Ik ben een tijdje roostermaker geweest op die school. Toen ben ik als het ware voor de klas 'geduwd' (niet onder dwang hoor ), eerst af en toe meekijken bij de wiskunde docenten, daarna wat lessen geven aan verschillende klassen en nu dan docent.
Zonder bevoegdheid? Of heb je inmiddels je 2e-graads in deeltijd gedaan?
pi_21767513
Ben mijn bezig met 2e graads (deeltijdstudie)
pi_21768175
Mag dinsdag beginnen met 2e graads biologie ben benieuwd...
"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence."
  zondag 5 september 2004 @ 18:26:16 #71
97653 ANGE
Just me...
pi_21769398
quote:
Op zondag 5 september 2004 14:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Het zijn nét mensen hè
Bijna....
* What's wrong with being good? *
pi_21771107
Ik ben ook iemand die niet van presentaties en dergelijke houdt, maar ik heb wel zin in de lerarenopleiding Nederland. Omdat ik gewoon heel erg van Nederlands als vak houd, omdat ik spellingregels (áls ik ze zelf überhaupt ken ) goed kan uitleggen aan een VMBO'er (zusje is een ramp op pootjes als het om Nederlands gaat) en ik denk dat ik minder last met spreken voor een klas heb als ik een onderwerp leuk/interessant vind.

Hoop ik..

Nee, echt. Ik heb er veel zin in. Ik ben overigens nu al -na een week!- gevraagd of ik in de medezeggenschapsraad van mijn school wil komen. Lijkt me eigenlijk best leuk. Bovendien is extra spreken-in-het-openbaar-training nooit weg
Mon 'en!
pi_21775592
Zijn er eigenlijk nog meer Fokkers die op de EFA zitten, in Amsterdam? Silmarwen doet er maatschappijleer en ik Engels.
pi_21843424
Uit de limburger vandaag:
quote:
Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)

Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.

Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.

,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.

Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.

Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.
donderdag 09 september 2004
Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.

En zal dit effect hebben op het vinden van een stage de komende jaren?
  donderdag 9 september 2004 @ 18:51:02 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21843656
quote:
Evil Jur schreef in het andere topic

Dit nieuwsbericht leek me een goede reden om een nieuw deel te openen:

Nieuws - Voorpagina (Dagblad de Limburger)

Duizenden banen weg op scholen
GPD
Den Haag - Op basis- en middelbare scholen verdwijnen meer dan elfduizend banen. Tegelijkertijd komen er steeds meer jonge leraren op de arbeidsmarkt. Daardoor groeit de werkloosheid in het onderwijs twee keer zo snel als in andere sectoren. Pabo-studenten voelen zich bekocht omdat ze een paar jaar geleden nog overgehaald werden om leerkracht te worden.

Dat zegt Walter Dresscher, voorzitter van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Door bezuinigingen op onderwijs aan kinderen met een leerachterstand, raken zeker 4250 leerkrachten hun baan kwijt. Ook op de regionale opleidingscentra (roc's) vallen flinke klappen. Daar zullen naar schatting 7000 banen verdwijnen, omdat zij straks niet meer automatisch inburgeringscursussen verzorgen.

,,Dit kabinet investeert niet in onderwijs,'' aldus Dresscher, die gistermiddag een toespraak hield ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar.

Volgens de onderwijsbond voelen vooral pabo-studenten zich bekocht. Een paar jaar geleden werden ze door overheidscampagnes overgehaald om leerkracht te worden. Ze zouden verzekerd zijn van een baan, omdat er een groot tekort was aan jonge docenten. ,,Pas afgestudeerden merken nu massaal dat er nauwelijks banen zijn te vinden,'' aldus Dresscher. Bij de onderwijsbond komen veel klachten binnen. ,,Ik sta bij verschillende gemeenten ingeschreven, maar ik ben nog geen een keer gebeld,'' zo horen wij van veel jonge starters.

Om jonge docenten toch zo veel mogelijk binnen boord te houden, pleit de onderwijsbond voor het opzetten van invalpools. Invalkrachten krijgen dan een vast contract als invaller op verschillende scholen waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen.


Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.
Misschien is het over 4 jaar nog wel veel erger. Ik las het artikel vandaag ook in de krant ja, maar ik wist dit allang. Iemand die een beetje in het onderwijs zit, wéét dat het op de basisscholen best tegenvalt qua werkaanbod. Je mag jezelf in je handen wrijven als je ergens kunt vervangen voor een zwangerschapsverlofje of zo, maar voor de rest valt het bar tegen hoor. Ik heb ook nooit begrepen waarom ze zulke berichten de wereld in hielpen. Pabo's hebben nu al moeite met stageplekken te vinden. In de Randstad ja, daar heb je misschien nog kans op werk, maar in de rest van Nederland? Ik hou m'n hart vast.

En zal dit effect hebben op het vinden van een stage de komende jaren
.
  donderdag 9 september 2004 @ 18:51:40 #76
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_21843665
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:40 schreef Evil_Jur het volgende:
Uit de limburger vandaag:
[..]

Ik maak me er persoonlijk nog niet zo druk om, over 4 jaar ziet het er waarschijnlijk weer anders uit, maar voor velen is het natuurlijk zeer vervelend.

En zal dit effect hebben op het vinden van een stage de komende jaren?
Aan de andere kant kan dit nu ook voor nieuwe studenten een extra motivatie zijn om goed om te gaan met de opleiding en ervoor zorgen dat je stages meer dan goed worden afgesloten. Wellicht zal je dan opvallen en bij je stageplaats aan het werk kunnen mocht er plaats zijn.
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  donderdag 9 september 2004 @ 19:18:34 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21844195
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:51 schreef furanku het volgende:
Aan de andere kant kan dit nu ook voor nieuwe studenten een extra motivatie zijn om goed om te gaan met de opleiding en ervoor zorgen dat je stages meer dan goed worden afgesloten
Maja, als er geen stageplekken zijn, kun je die ook niet goed afsluiten he. Dat is juist het probleem.
quote:
Wellicht zal je dan opvallen en bij je stageplaats aan het werk kunnen mocht er plaats zijn.
Mócht er plaats zijn ja. Maar zo simpel gaat dat niet. Ik werk zelf niet in het basisonderwijs, maar volgens mij hebben ze daar een invallers-pool. Dus dan is het maar de vraag of je überhaupt gevraagd wordt om in te vallen, en pas als je een bepaald aantal uren ingevallen bent, heb je pas kans op een vaste baan.
.
pi_21844258
Ik vind het alleen maar eng, ik ben helemaal in de zenuwen over het lesgeven en als ik dan ook nog uitmuntend moet zijn, in plaats van 'okee, ze moet het ook nog leren..' ...
Mon 'en!
  donderdag 9 september 2004 @ 21:22:17 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21846866
Niet zenuwachtig zijn over lesgeven. Dat is nergens voor nodig.
.
pi_21847144
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Niet zenuwachtig zijn over lesgeven. Dat is nergens voor nodig.
Ik durf te wedden dat jij de eerste keer ook wel een beetje de kriebels had!
  donderdag 9 september 2004 @ 21:45:33 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21847361
Ja god, de eerste keren is het wel spannend ja.. maar om nu full-time zenuwachtig te zijn over lesgeven...
.
pi_21847783
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja god, de eerste keren is het wel spannend ja.. maar om nu full-time zenuwachtig te zijn over lesgeven...
Zo erg is het nou ook weer niet, maar als ik bovenstaand nieuwsbericht lees begint het wel weer
Mon 'en!
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:21:32 #83
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21858265
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
Er is alleen een verschil tussen officieel dyslectisch zijn (dmv. test) of een beetje maar toch ontzettend veel moeite hebben met taal.
er word teveel abstract gedingest
  vrijdag 10 september 2004 @ 13:34:47 #84
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21858578
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:21 schreef misterikke het volgende:

[..]

Er is alleen een verschil tussen officieel dyslectisch zijn (dmv. test) of een beetje maar toch ontzettend veel moeite hebben met taal.
Yup

Ik ga volgende week via het decanaat een test aanvragen om te kijken of ik dyslectisch ben of een aanverwante stoornis heb. Dit is ooit al eens eerder ter sprake gekomen maar ik ben nooit getest en voor bepaalde tentamen mag ik max 3 fouten maken.

Overigens heb ik vandaag met mijn mentrix besproken over het leraren tekort. Het ligt ook aan welke richting je doet. Zo zijn er weinig mensen die maatschappijleer doen en is Nederlands en geschiedenis in trek. Ook ligt het aan de plek waar je les wilt geven. In Amsterdam zoeken ze meer mensen dan in Oldenzaal.
  zaterdag 11 september 2004 @ 17:32:30 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21883503
Ik moet zeggen dat het overal tegenvalt qua werkgelegenheid in het onderwijs. Dus niet alleen in de Randstad, maar ook hier in Limburg ziet het er niet rooskleurig uit voor aankomende docenten.


Ik heb m'n eerste week er alweer opzitten. Het was een introductieweek voor de nieuwe brugklassers, en ik ben de hele week in touw geweest met mijn nieuwe mentorklas. Hele leuke kinderen - volgens mij wordt het een heel gezellig jaar
Volgende week begin ik weer met de reguliere lessen. Ben benieuwd.
.
pi_21885655
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 17:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik moet zeggen dat het overal tegenvalt qua werkgelegenheid in het onderwijs. Dus niet alleen in de Randstad, maar ook hier in Limburg ziet het er niet rooskleurig uit voor aankomende docenten.


Ik heb m'n eerste week er alweer opzitten. Het was een introductieweek voor de nieuwe brugklassers, en ik ben de hele week in touw geweest met mijn nieuwe mentorklas. Hele leuke kinderen - volgens mij wordt het een heel gezellig jaar
Volgende week begin ik weer met de reguliere lessen. Ben benieuwd.
Waar geef je les in Limburg?
  zaterdag 11 september 2004 @ 20:47:52 #87
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21887534
In het zuiden.
.
pi_21887742
quote:
Op zondag 5 september 2004 16:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik heb als leerling nooit gedacht dat ik ooit voor de klas zou komen. Ik had altijd een verschikkelijke hekel aan spreekbeurten, presentaties etc. (kwam mede doordat ik veel stotterde, nu gelukkig niet meer). En nu draai ik gewoon mijn lessen of er niets aan de hand is.
Dat had ik ook Ik was nogal een verlegen leerling. Ben pas tijdens mijn studententijd 'losgekomen'. Op mijn 18e had ik nooit gedacht dat ik later voor de klas zou staan en op een podium zou durven staan in een toneelstuk. Nooit! Nu vind ik het heerlijk

Ik ben alweer drie weken bezig (2,5 week met de lessen). Zit er alweer helemaal in. Ik zie het dit jaar wel zitten, vorig jaar waren mijn 'werkomstandigheden' een stuk beroerder: nieuw moeten beginnen op een school en intussen stad en land afreizen omdat je moeder stervende is. Nu heb ik EN een rustiger priveleven, EN ik ben 'ingeburgerd' op deze school. En voor zover ik het nu kan beoordelen een prachtrooster en erg leuke klassen. Ja, ik zie het wel voor me dit jaar.
  zaterdag 11 september 2004 @ 21:48:01 #89
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21888735
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 20:59 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat had ik ook Ik was nogal een verlegen leerling. Ben pas tijdens mijn studententijd 'losgekomen'. Op mijn 18e had ik nooit gedacht dat ik later voor de klas zou staan en op een podium zou durven staan in een toneelstuk. Nooit! Nu vind ik het heerlijk

Ik ben alweer drie weken bezig (2,5 week met de lessen). Zit er alweer helemaal in. Ik zie het dit jaar wel zitten, vorig jaar waren mijn 'werkomstandigheden' een stuk beroerder: nieuw moeten beginnen op een school en intussen stad en land afreizen omdat je moeder stervende is. Nu heb ik EN een rustiger priveleven, EN ik ben 'ingeburgerd' op deze school. En voor zover ik het nu kan beoordelen een prachtrooster en erg leuke klassen. Ja, ik zie het wel voor me dit jaar.
Ik heb nooit problemen gehad met spreken in het openbaar maar zag mijzelf nooit echt als docent moet ik zeggen. Vooral niet nadat ik van school gestuurd ben in de HAVO. De ironie Als ik mijn diploma heb ga ik even langs
  zaterdag 11 september 2004 @ 21:51:46 #90
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21888813
Ik besef me ineens dat je als docent publiek figuur bent.

Ik heb een weblog etc. Veel erger nog. Knut is mijn vriend en er zullen vast veel leeringen op Fok! zitten en Knut is nu niet echt onbekend (kenmerkend uiterlijk) en het voorbeeld van politiek correct gedrag

OMG, dat besef ik me nu pas. Docent ben je 24 uur per dag Jeez...

Ik wil nog steeds docente worden hoor daar niet van. Ik wilde eerst de politiek in, dat is nog veeeeeeeeeeeeeel erger
pi_21888879
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 21:51 schreef Silmarwen het volgende:
Ik besef me ineens dat je als docent publiek figuur bent.
Klopt wel ja. Een collega van me doet mee aan een datingprogramma op tv. Zou ik NOOOIT doen (sowieso al niet, maar zeker niet nu ik dit beroep heb ) Ik heb er ook bewust voor gekozen les te gaan geven in een andere stad dan waar ik woon. Ik hoef niet zo nodig op maandag door de school horen gonzen hoe bezopen ik weer was in het weekend. En op internet heb ik wel een homepage met foto's, maar daar staan gewone dingen op over hobby's e.d. Ik zou niet gauw met mijn eigen kop in Sexy & Gewaagd gaan posten. Stel je voor
  zaterdag 11 september 2004 @ 21:57:38 #92
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21888923
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 21:55 schreef thaleia het volgende:

[..]

Klopt wel ja. Een collega van me doet mee aan een datingprogramma op tv. Zou ik NOOOIT doen (sowieso al niet, maar zeker niet nu ik dit beroep heb ) Ik heb er ook bewust voor gekozen les te gaan geven in een andere stad dan waar ik woon. Ik hoef niet zo nodig op maandag door de school horen gonzen hoe bezopen ik weer was in het weekend. En op internet heb ik wel een homepage met foto's, maar daar staan gewone dingen op over hobby's e.d. Ik zou niet gauw met mijn eigen kop in Sexy & Gewaagd gaan posten. Stel je voor
Goed id! Gewoon 20 kilometer verderop ofzo
  zondag 12 september 2004 @ 13:09:13 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21899798
Ik heb er niet zo'n moeite mee om een "publiek figuur" te zijn - en aan de ene kant denk ik ook dat het best wel meevalt hoor. Als ik door mijn woonplaats loop, kom ik zowel leerlingen als andere bekenden tegen. Feit is, er zijn meer mensen die je kennen, maar dat hoeft niet persé een probleem te zijn, vind ik. Ik ga niet extra in een andere plaats werken om maar geen leerlingen te hoeven tegenkomen.
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 21:55 schreef thaleia het volgende:
Een collega van me doet mee aan een datingprogramma op tv. Zou ik NOOOIT doen
Die zal dat nog lange tijd te horen krijgen, denk ik Net zoals die lerares die ooit een keer bij dat programma was waar het hele huis gepoetst werd door twee oude dames. Die kan zich volgens mij ook niet meer op school vertonen, nadat ze in close-up lieten zien hoe de kakkerlakken daar over het aanrecht liepen.
quote:
En op internet heb ik wel een homepage met foto's, maar daar staan gewone dingen op over hobby's e.d.
En al zouden de leerlingen die pagina (per ongeluk) tegenkomen. So what? Ik speel in een band, de leerlingen weten de site, maar het enige dat ze doen is een leuk berichtje in het gastenboek schrijven. Ze begrijpen heus wel dat jij ook een leven hebt.

"Meneer, mijn moeder vond dat u er leuk uit zag" Help? :'(
.
  zondag 12 september 2004 @ 19:26:55 #94
331 Merel
Be here now.
pi_21908143
Maargoed, wat normale foto's op internet is iets anders dan de "sexy & gewaagd"-foto's natuurlijk.

Ik was veel eerder actief op internet dan dat ik het onderwijs in ging. Als ik toen had geweten dat ik nog eens zou lesgeven zou ik met bepaalde dingen wel zorgvuldiger om zijn gegaan. Nu post ik zelfs bijna niet meer onder deze nick omdat ik weet dat er leerlingen zijn die ook op Fok ronddwalen.

Een kennis van me die ik via internet ken bleek een oud-leerling van mijn school te zijn. Hij heeft nu een relatie met een meisje dat nog wel op school zit en dat ik zelfs in de klas heb gehad. Ze weet dat we elkaar via internet kennen en ze weet ook van welk forum, en ik kan alleen maar hopen dat ze er een beetje discreet mee omgaat. Ik vind het wel moeilijk hoor, het komt opeens heel dichtbij. Je realiseert je niet altijd dat de dingen die je "anoniem" denkt te zeggen nog eens gelezen kunnen worden door leerlingen die erachter kunnen komen wie je bent.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_21943953
Nu 3 weekjes bezig. Zeer wisselend succes!!!

Eerste proefwerken nagekeken, helaas uitgelopen op een bloedbad voor 2 mavo.

Ben nu halverwege met nakijken mijn twee 2 HAVO/VWO groepen, wel aardig gemaakt.
Heb een vraag gesteld over vrachtauto's, daar moesten ze dan de lengte van uitrekenen. Een hoop leerlingen komen op een lengte van 338 (!!!!) meter en ze komen dan niet op het idee dat hun antwoord mogelijk niet helemaal correct is
pi_21944583
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:05 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Nu 3 weekjes bezig. Zeer wisselend succes!!!

Eerste proefwerken nagekeken, helaas uitgelopen op een bloedbad voor 2 mavo.

Ben nu halverwege met nakijken mijn twee 2 HAVO/VWO groepen, wel aardig gemaakt.
Heb een vraag gesteld over vrachtauto's, daar moesten ze dan de lengte van uitrekenen. Een hoop leerlingen komen op een lengte van 338 (!!!!) meter en ze komen dan niet op het idee dat hun antwoord mogelijk niet helemaal correct is
Een vrachtwagen van ruim 300 meter lang? Hmm.. Klinkt als een goederentrein
Mon 'en!
pi_21947741
Ik denk dat ik deze nick op het moment van afstuderen maar moet afstoten ofzo!
pi_21950816
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 15:52 schreef Roellio het volgende:
Ik denk dat ik deze nick op het moment van afstuderen maar moet afstoten ofzo!
Haha, toevallig had ik het vandaag met een paar medestudenten over het effect op de Engels vaardigheden van basisschool leerlingen wanneer we de Beavis & Buthead film zouden gebruiken.
  dinsdag 14 september 2004 @ 19:28:33 #99
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21952754
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 15:52 schreef Roellio het volgende:
Ik denk dat ik deze nick op het moment van afstuderen maar moet afstoten ofzo!
Ja dat idee had ik ook al ja

Als alle leerlingen lezen wat ik hier allemaal gepost heb en dat Knut mn vriend is, is dat niet goed voor mijn imago gok ik zo
  dinsdag 14 september 2004 @ 23:18:30 #100
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_21958586
Vandaag eerste impressie gehad in groep 1/2 en 5/6.. wat is groep 1/2 toch grappig zeg Prachtig.
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  woensdag 15 september 2004 @ 18:55:42 #101
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21975056
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 13:05 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Nu 3 weekjes bezig. Zeer wisselend succes!!!
Eerste proefwerken nagekeken, helaas uitgelopen op een bloedbad voor 2 mavo.
Leerlingen van 2vmbo moeten altijd even wennen. Ze zijn nu bruggie-af, andere docent, wennen aan de manier van vragen stellen, etc.
.
pi_22063065
Binnenkort moet ik voor het vak 'Flankerend Onderwijs' een mini-les voorbereiden en geven, maar heb geen flauw idee waarover. Iemand die ook Nederlands doet die me een tip kan geven?

Hoeft 'maar tien minuten' te duren. Kun je 10 minuten uitleg geven over hoe je (toekomstige) leerlingen een spreekbeurt moeten voorbereiden? Ik zoek het niet om uit te gaan leggen wat het onderwerp van een zin is ofzo.. Er moet wel interactie met de klas mogelijk zijn..
Mon 'en!
  zondag 19 september 2004 @ 18:57:24 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22063293
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:48 schreef bloempjuh het volgende:
Binnenkort moet ik een mini-les voorbereiden en geven, maar heb geen flauw idee waarover.
Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.
quote:
Hoeft 'maar tien minuten' te duren. Kun je 10 minuten uitleg geven over hoe je (toekomstige) leerlingen een spreekbeurt moeten voorbereiden?
Wel saai
quote:
Er moet wel interactie met de klas mogelijk zijn..
Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.
.
pi_22063451
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.
[..]

Wel saai
[..]

Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.
Hmm.. Ik ga maar gewoon de kunst afkijken bij de eerste klasgenoten die een mini-les geven. Wat is wél een leuk soort onderwerp?
Mon 'en!
  zondag 19 september 2004 @ 19:51:47 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22064580
quote:
Op zondag 19 september 2004 18:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dat begint goed... Beetje creativiteit is wel gewenst als je voor de klas wil staan.
[..]

Wel saai
[..]

Die komt er vanzelf wel als het onderwerp de leerlingen een beetje aanspreekt.
Oefening vaart kunst. Niet iedereen is meteen een docente wonder.

Ik denk dat alles zo saai is als je het verpakt. Met een beetje humor kun je elke les leuk maken.
pi_22064633
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:03 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Hmm.. Ik ga maar gewoon de kunst afkijken bij de eerste klasgenoten die een mini-les geven. Wat is wél een leuk soort onderwerp?
Sla een leerboek uit de brugklas open, zoek een onderwerp uit wat je aanspreekt en ga wat vertellen daarover. Als je interactie met de klas wilt, kun je een eenvoudige opdracht uitdelen, laten maken en daarna bespreken (dan duurt het wel iets langer dan 10 minuten)
pi_22064725
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:51 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Oefening vaart kunst. Niet iedereen is meteen een docente wonder.

Ik denk dat alles zo saai is als je het verpakt. Met een beetje humor kun je elke les leuk maken.
Ik weet niet of ik een wonderdocent ben, zit momenteel nog in de help-ik-sta-straks-voor-dertig-man-fase..
Ik wil het graag leren hoor, maar vind het een beetje eng allemaal en ga me zitten opnaaien over zo'n mini-les..
Mon 'en!
  maandag 20 september 2004 @ 17:08:52 #108
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22085012
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:51 schreef Silmarwen het volgende:
Ik denk dat alles zo saai is als je het verpakt. Met een beetje humor kun je elke les leuk maken.
Tuurlijk. En het belangrijkste is bij alles dat je er zélf achterstaat en dat je uitstraalt dat je er plezier in hebt. Ga je daar staan met een houding van "tja ik doe het ook maar omdat het in het boek staat maar eigenlijk boeit het me geen f**k", dan zullen de leerlingen ook zoiets hebben van: bekijk ut maar.
.
  dinsdag 21 september 2004 @ 20:29:13 #110
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22113137
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 19:42 schreef Roellio het volgende:
Care to comment?:

Overstappen naar andere hogeschool (zelfde opleiding)
Welke dagen heb je eigenlijk les want ik heb je nog nooit gezien. Nu zit ik wel voornamelijk in het Wibauthuis, wat zeg ik, ik zit alleen maar in het Wibauthuis
  dinsdag 21 september 2004 @ 21:02:09 #111
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_22114053
Potver.. heb vandaag op mijn snuffelstage 2 jochies moeten aanspreken op hun gedrag en ze het lokaal ingestuurd. Ze waren niet zo gezellig op het speelplein. Ben ik direct weer de boeman als ik er straks een week stage moet lopen
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  dinsdag 21 september 2004 @ 21:07:51 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22114214
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 21:02 schreef furanku het volgende:
Ben ik direct weer de boeman als ik er straks een week stage moet lopen
Dat is de fout die veel beginners maken, denken dat ze meteen de "boeman" zijn als ze iemand aanspreken op gedrag. Dat is niet zo. Respect krijg je niet door de lieve juffrouw of meester uit te hangen, respect krijg je als je rechtvaardig en consequent bent. Die jochies gedroegen zich niet goed, PATS, ze ervaren de gevolgen. Ze weten dat met jou niet te sollen valt. Dat is voor hen duidelijk en ze zullen je heus niet meteen als "Boeman" zien.
.
pi_22115003
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 20:29 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Welke dagen heb je eigenlijk les want ik heb je nog nooit gezien. Nu zit ik wel voornamelijk in het Wibauthuis, wat zeg ik, ik zit alleen maar in het Wibauthuis
Woensdag, donderdag en vrijdag.
1 vak van vorig jaar in het Wibautshuis op woensdagochtend, verder alles gewoon in 't Kohnstamgebouw.
Vrijdag meestal vanaf 3 uur @ de pit te vinden.
  woensdag 22 september 2004 @ 07:40:56 #114
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22122225
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 21:37 schreef Roellio het volgende:

[..]

Woensdag, donderdag en vrijdag.
1 vak van vorig jaar in het Wibautshuis op woensdagochtend, verder alles gewoon in 't Kohnstamgebouw.
Vrijdag meestal vanaf 3 uur @ de pit te vinden.
Ik heb woensdag en vrijdag ochtend les. Ik zit nooit in de pit omdat we of voor half 3 al uit zijn of pas na half 12 non stop los hebben
pi_22154185
Net een briefje getikt naar de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden:
quote:
Geachte heer ******,

Mijn naam is Roellio, ik heb uw e-mail adres gevonden op het internet via de afdeling talen van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Ik schrijf u omdat ik momenteel de mogelijkheid aan het bekijken ben om van Hogeschool te wisselen.

Ik woon in Alkmaar en mijn huidige studie bevindt zich in Amsterdam maar aangezien mijn vriendin in Groningen aan de RUG studeert en de afstand een steeds lastiger obstakel vormt zijn we de mogelijkheid aan het bekijken om aan het eind van dit studiejaar allebei in Groningen te gaan wonen.

Ik ben momenteel 2e jaars student Engels aan de Educatieve Faculteit Amsterdam en bij het bekijken van verschillende hogescholen in het noorden bleek dat uw instelling de enige was die een lerarenopleiding Engels aanbiedt in het 2e-graads gebied.
Op mijn eigen hogeschool is er al gezegd dat er in ieder geval goed gekeken moet worden naar de curricula van beide opleidingen maar dat is momenteel nog niet aan de orde. Allereerst heb ik mezelf als doel gesteld om te onderzoeken of het uberhaupt mogelijk is en mocht blijken dat het inderdaad kan ga ik me er verder in het curriculum van beide opleidingen verdiepen.

Dus aan u de vraag; Denkt u dat een switch binnen de opleiding Engels van beide Hogescholen van eind 2e jaar EFA naar begin 3e jaar NHL mogelijk is?.

Afwachtend op uw antwoord en met vriendelijke groet,

Roellio
  vrijdag 24 september 2004 @ 07:39:59 #116
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22167091
quote:
Op donderdag 23 september 2004 16:34 schreef Roellio het volgende:
Net een briefje getikt naar de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden:
[..]
Bem benieuwd!

Ik hoop voor je dat het kan! Maar dan wil ik je wel eerst op school gezien hebben ja
pi_22285427
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 07:39 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Bem benieuwd!

Ik hoop voor je dat het kan! Maar dan wil ik je wel eerst op school gezien hebben ja
Woensdag, donderdag en vrijdag dus!
pi_22500918
Nog een weekje en het is alweer vakantie...

Er zitten al 7 weken op, echt supersnel gegaan.
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 16:22:06 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22512557
Het gaat inderdaad snel. Ik heb pas op 25 oktober een weekje vakantie. Daarnaast nog een activiteitenweek gehad, ik heb het idee alsof ik helemaal niet op gang kom. Eerst een introductieweek, dan een paar weekjes les, dan een activiteitenweek, dan weer een paar weekjes les en dan is het weer herfstvakantie.
.
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 22:40:59 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22670018
't is hier wel stil de laatste tijd
.
pi_22671890
Nou ik ben lekker bezig met mijn opleiding, en het bevalt me allemaal prima. Maar ik denk dat ik moet wachten tot de eerste echte stage voordat ik wat zinnigs kan toevoegen.
pi_22673312
1 groot nadeel van dit beroep is wel dat je NOOIT zelf eens kunt besluiten een ochtendje of een dagje vrij te nemen. Hartstikke fijn die vele vakantiedagen, maar ze liggen wel vast. Dat is elke keer echt irritant als mijn vrienden vrolijk zeggen "tuurlijk blijven we tot het eind op Lowlands, we nemen die maandag(-ochtend) gewoon vrij", "tuurlijk gaan we naar dat concert in de Randstad op een dinsdagavond, dan beginnen we woensdag wel ietsje later".

Ik baal hier nu even ernstig van omdat ik echt dolgraag naar een festivalletje had gewild in Brussel, maar heb op maandagochtend gewoon een 1e en 2e uur. Op zondagavond al teruggaan betekent dat ik juist alle interessante bandjes mis. Kortom: ik kan dus gewoon niet gaan. Ben helaas niet het "dan meld je je toch gewoon ziek"-type.

Verder zitten er veel voordelen aan het werk hoor, absoluut, en het is oneindig veel leuker dan elk ander werk dat ik tot nu toe gedaan heb Maar nu baal ik effe!
  zondag 17 oktober 2004 @ 13:43:33 #123
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22678842
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 01:13 schreef thaleia het volgende:
1 groot nadeel van dit beroep is wel dat je NOOIT zelf eens kunt besluiten een ochtendje of een dagje vrij te nemen. Hartstikke fijn die vele vakantiedagen, maar ze liggen wel vast. Dat is elke keer echt irritant als mijn vrienden vrolijk zeggen "tuurlijk blijven we tot het eind op Lowlands, we nemen die maandag(-ochtend) gewoon vrij", "tuurlijk gaan we naar dat concert in de Randstad op een dinsdagavond, dan beginnen we woensdag wel ietsje later".
Ik heb wel eens collega's gehad die naar Werchter gingen, en dan rechtstreeks vanuit Werchter de rapportvergaderingen binnen liepen.

> "Thijs, ja die doet het goed, die heeft een 7"
< "Je geeft helemaal geen les aan Thijs"
> "Oh..."

Maar Werchter is de enige keer dat docenten wel eens iets later willen zijn of zich ziek melden. Voor de rest valt het best mee hier.
.
pi_22689996
quote:
Op zondag 17 oktober 2004 13:43 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb wel eens collega's gehad die naar Werchter gingen, en dan rechtstreeks vanuit Werchter de rapportvergaderingen binnen liepen.
Ik ben dit jaar ook met mijn rugzak op school aangekomen direct vanaf Schiphol, dat was de eerste dag waarop er alleen "opening van het schooljaar voor het personeel" is. Wel lollig om daar volkomen bepakt & bezakt te verschijnen
Maar goed, daar kwam ik dus wel op tijd. Vanuit Brussel kan ik maandagochtend gewoon niet voor het derde uur op school zijn. Zit er dus niet in...maar ik ben er al wel weer een beetje overheen. De betreffende bandjes moeten maar gewoon weer eens hier in de buurt komen optreden.
pi_22703541
Over drie weken moet ik alweer stage lopen. Het is mijn derdejaars stage. Aan de ene kant heb ik er wel zin in maar aan de andere kant kijk ik er ook wel weer tegen op . Ik moet verplicht mijn lessen in de doeltaal geven, dat houdt voor mij dus in dat ik alles in het Engels moet doen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik houd jullie op de hoogte .
  maandag 18 oktober 2004 @ 17:21:50 #126
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22704468
Álles in het Engels lijkt me een beetje overdreven. Op onze school is het motto ook: doeltaal = voertaal, maar zeker op vmbo wijken we daar een beetje van af. Zeker wanneer grammatica uitgelegd wordt is het denk ik belangrijker dat de leerlingen de uitleg snappen, dan dat ze 5 minuten meer Engels gehoord hebben. Uitleg doe ik dus in het Nederlands. De rest probeer ik zoveel mogelijk Engels te praten. In het begin vinden de leerlingen het eng, maar wanneer ze eenmaal de smaak te pakken hebben, kletsen ze je de oren van het hoofd.

Je moet ze ook de mogelijkheid geven om, wanneer ze het echt niet in het Engels kunnen zeggen, iets in het Nederlands te zeggen. En zeker in het begin van de brugklas doe ik nog veel "met ondertiteling".
.
pi_22723968
quote:
Op maandag 18 oktober 2004 17:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Álles in het Engels lijkt me een beetje overdreven. Op onze school is het motto ook: doeltaal = voertaal, maar zeker op vmbo wijken we daar een beetje van af. Zeker wanneer grammatica uitgelegd wordt is het denk ik belangrijker dat de leerlingen de uitleg snappen, dan dat ze 5 minuten meer Engels gehoord hebben. Uitleg doe ik dus in het Nederlands. De rest probeer ik zoveel mogelijk Engels te praten. In het begin vinden de leerlingen het eng, maar wanneer ze eenmaal de smaak te pakken hebben, kletsen ze je de oren van het hoofd.

Je moet ze ook de mogelijkheid geven om, wanneer ze het echt niet in het Engels kunnen zeggen, iets in het Nederlands te zeggen. En zeker in het begin van de brugklas doe ik nog veel "met ondertiteling".
Ik ben het met je eens hoor, maar wij worden hier op de opleiding verplicht dat we de doeltaal als voertaal gebruiken. Veel docenten hier zijn er van overtuigd dat de leerlingen dat aan moeten kunnen maar daar heb ik zelf ook zo mijn twijfels bij. Ik ben in ieder geval van plan om bij de grammatica uitleg wel Nederlands te betrekken. Verder probeer ik zoveel mogelijk in het Engels te doen omdat ik er ook geen zin in heb dat mijn stage wordt afgekeurd.

Het gaat er trouwens om dat vooral wij alles in het Engels doen. Ik snap ook heus wel dat brugklassers zich nog niet goed kunnen uiten in het Engels. Toch vind ik dat er in ieder geval veel meer Engels gesproken wordt tijdens de lessen. Je leert een vreemde taal veel beter als je het praat, het hoort en dat gebeurt nu eenmaal niet wanneer er meer Nederlands dan de andere taal gesproken wordt tijdens de les.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tristessa op 19-10-2004 14:36:44 ]
pi_22724073
-edit-
Verkeerde knopje .
pi_22726868
Vandaag voor het eerst voor de klas gestaan, ging beter dan ik dacht en ik heb al zin in de volgende keer.
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 17:29:58 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22727857
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 14:30 schreef Tristessa het volgende:
Ik ben het met je eens hoor, maar wij worden hier op de opleiding verplicht dat we de doeltaal als voertaal gebruiken.
Oh, daar heb je het al... de OPLEIDING... Van die omhooggevallen en mislukte docenten die allemaal denken te weten hoe het in de praktijk er aan toe gaat, en denken te weten wat het beste voor de leerlingen is, terwijl ze zelf al jaren geen klaslokaal meer van binnen hebben gezien. Ja ja.. dat zegt me al genoeg! Je zult straks in de praktijk, dus wanneer je zelf lekker aan de slag bent, je een heel eigen visie gaat ontwikkelen - en die opleiding...
quote:
Veel docenten hier zijn er van overtuigd dat de leerlingen dat aan moeten kunnen
Tuurlijk kunnen ze dat ook aan. Maar ik denk dat het niet wenselijk is om de uitleg óók in het Engels te doen!
quote:
Ik snap ook heus wel dat brugklassers zich nog niet goed kunnen uiten in het Engels. Toch vind ik dat er in ieder geval veel meer Engels gesproken wordt tijdens de lessen.
Brugklassers babbelen wel een leuk eindje weg, die vinden het nog leuk. Tweedeklassers vinden het ook nog leuk om Engels te proberen, maar in de derde is dat opeens afgelopen. Dan durven ze opeens niet meer.
.
pi_22727966
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 16:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Vandaag voor het eerst voor de klas gestaan, ging beter dan ik dacht en ik heb al zin in de volgende keer.
Leuk om te horen dat je zin hebt in de volgende keer. Moest je ook alleen maar Engels praten?

Op een aantal scholen heb je nu TTO klassen (TTO = Twee Talig Onderwijs). Daar krijgen die leerlingen een hoop vakken in het engels.
Mij niet gezien, ik moet er niet aan denken om in het engels wiskunde te moeten geven.
Mission impossible !
pi_22730126
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 17:36 schreef Meester_Kuijpie het volgende:

[..]

Leuk om te horen dat je zin hebt in de volgende keer. Moest je ook alleen maar Engels praten?

Op een aantal scholen heb je nu TTO klassen (TTO = Twee Talig Onderwijs). Daar krijgen die leerlingen een hoop vakken in het engels.
Mij niet gezien, ik moet er niet aan denken om in het engels wiskunde te moeten geven.
Mission impossible !
Nee, het was een les aan 11 jarigen (groep 7) die met de klas bij ons op bezoek zijn, dat is onze allereerste 'stage' zal ik maar zeggen. De voertaal voor de les blijft Nederlands, maar de Engelse gedeeltes pikken ze ook heel goed op moet ik zeggen.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 21:04:34 #133
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22757051
Engels kunnen ze al goed op de basisschool.
.
  woensdag 20 oktober 2004 @ 21:04:59 #134
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22757062
*dubbelpost*
.
pi_22760763
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Engels kunnen ze al goed op de basisschool.
Luisteren inderdaad wel, in ieder geval beter dan ik dacht.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 18:04:58 #136
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_22776036
quote:
Op woensdag 20 oktober 2004 21:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Engels kunnen ze al goed op de basisschool.
Nee, daar heb je geen gelijk in. Dat hangt helemaal van de basischool af . Zo heb ik in mijn basisschoolcarriere ook nooit 1 woord Engels gehoord. Ik denk dat kinderen meer oppikken van de films, clips en televisieprogramma's die ze in het Engels zien/horen. Je kan er niet op rekenen dat elke brugklasser over genoeg Engelse basiskennis beschikt om de uitleg goed genoeg te begrijpen. Zelf zou ik dus, zoals jij ook al zei, Engels praten maar de uitleg over de grammatica e.d. in het Nederlands doen.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 18:30:04 #137
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22776483
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 18:04 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Nee, daar heb je geen gelijk in. Dat hangt helemaal van de basischool af
Ik zeg ook niet dat hun kennis van het Engels dóór de basisschool komt! Feit is dat leerlingen al een aardig woordje Engels kunnen babbelen wanneer ze in de brugklas komen. En inderdaad komt dit door
quote:
films, clips en televisieprogramma's die ze in het Engels zien/horen
quote:
Je kan er niet op rekenen dat elke brugklasser over genoeg Engelse basiskennis beschikt om de uitleg goed genoeg te begrijpen
Klopt. Dus:
quote:
Engels praten maar de uitleg over de grammatica e.d. in het Nederlands doen.
.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 19:03:48 #138
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_22777192
Mag ik even zeggen dat ik vind dat je zelfs hier echt overkomt als leraar? Ik zie het gewoon in de manier waarop je reageert. Volgens mij ben je een geboren docent .

Zelf zal ik hier trouwens ook wat meer gaan posten . Ik lees écht heel graag mee maar als middelbare scholier heb ik jammergenoeg nog niet zo veel te posten. Wel ben ik net terug van het brugklaskamp waar ik, als leiding, bij meegegaan ben. En het was echt fan-tas-tisch! Die brugklassers zijn nog zo onschuldig en lief . Zo'n kamp bevestigt voor mij alleen maar weer dat ik zo graag leraar wil worden. Geweldig!
  donderdag 21 oktober 2004 @ 19:33:05 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22777849
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:03 schreef BlaatschaaP het volgende:
Mag ik even zeggen dat ik vind dat je zelfs hier echt overkomt als leraar? Ik zie het gewoon in de manier waarop je reageert..
Ojee Het is niet mijn bedoeling om hier even "de leraar" uit te hangen, maar ja, als we het over onderwijskundige toestanden hebben, dan komt "de leraar" wel in me naar boven.
quote:
Zelf zal ik hier trouwens ook wat meer gaan posten .
Jaaaaaaaaaaaaaaaa
quote:
Wel ben ik net terug van het brugklaskamp waar ik, als leiding, bij meegegaan ben. En het was echt fan-tas-tisch! Die brugklassers zijn nog zo onschuldig en lief . Zo'n kamp bevestigt voor mij alleen maar weer dat ik zo graag leraar wil worden. Geweldig!
Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.
.
  donderdag 21 oktober 2004 @ 20:15:10 #140
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_22778993
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ojee Het is niet mijn bedoeling om hier even "de leraar" uit te hangen, maar ja, als we het over onderwijskundige toestanden hebben, dan komt "de leraar" wel in me naar boven.
Ik heb er helemaal geen problemen mee hoor! Het viel me alleen op .
quote:
Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.
Inderdaad. Als ik zelf kijk naar mijn schoolcarriere en die van de klassen onder mij zijn de tweede en derde klassen het meest rebels. Dan begint die puberteit toch wel en iedereen wil vooral zo stoer mogelijk zijn. Maar dat is juist leuk . Wat mij vooral zo enorm leuk lijkt aan het onderwijs (op de middelbare school) is dat je die kids op ziet groeien. Van brugpieper tot jong-volwassene.

En dat wat je zegt over die benaderingswijze ben ik het ook helemaal mee eens. Op dit kamp hadden we twee leraren die allebei een volledig andere aanpak hanteerden en ik vond het echt heel interessant om te zien hoe de leerlingen reageerde op beide . Zo was er één docent bij die telkens (hard) om stilte riep en (lichtjes) schold en de leerlingen reageerden hier ook gewoon niet goed op. Terwijl de andere leraar juist contact zocht met individuele leerlingen en ze ook complimenten gaf, maar toch op een aardige manier liet merken dat hij de baas was. Daar reageerden de bruggers dan juist weer heel erg goed op .
pi_22785786
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja, da's leuk. De bruggies zijn altijd heel lief en schattig. In de loop van het tweede leerjaar beginnen de oorlogskleuren in het gezicht te verschijnen en worden ze al wat rebelser. Ik heb het al vaak gezegd in dit topic, maar je krijgt zó veel terug van die leerlingen wanneer je gewoon op een normale manier met ze omgaat en niet afblaft of wat dan ook. Tuurlijk heb je altijd wat rotte appels er tussen, maar die kan ik op één hand tellen.
Ik vind die bruggers echt superleuk. Ze zijn idd nog lief en onschuldig, je kunt ze nog alles wijsmaken. Ik lag me vaak rot met ze (en stiekem lach ik ook om ze ).
Ik merk het ook gewoon aan het binnenkomen van de klassen, de brugklassers komen nog rustig het lokaal binnen. 2e klassers zijn veel drukker bij binnenkomst.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 16:18:19 #142
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22798099
Álle klassen hebben zo hun charmes. Met een vierde vmbo klas kun je net zo heerlijk lachen als met een tweedejaars klas. Het zijn allemaal geweldige leerlingen. Net ook weer, de vakantie is begonnen en dan vind ik het leuk om nog even wat met die leerlingen te kletsen en te flauwekullen. Dat is gewoon heerlijk. Maar ze weten ook bij mij wanneer ze weer serieus aan de slag moeten (in de lessituatie), en dat vind ik een prettige situatie voor mezelf: ze weten precies waar mijn grenzen liggen, wanneer er flauwekul gemaakt kan worden en wanneer er serieus gewerkt moet worden.
.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 14:59:03 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22906412
Zo, eventjes lekker vakantie
Of zijn er mensen druk aan het werk deze week?
.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:18:33 #144
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22906853
Ik zit middenin een tentame week. Vorige week vakantie gehad, nu 2 weken lang tentamens.
  woensdag 27 oktober 2004 @ 15:31:56 #145
19840 Libris
Live from Singapore
pi_22907184
Bij mij gaat het ook nog lekker, ik geef op het moment les aan 2e jaars (HBO, Polytechnic, Singapore), ze zijn 18,19 in het algemeen. Vandaag vertelde een collega zijn klas dat ie er volgende week niet was en die klas vroeg meteen aan hem of ik de les overnam (heb ze vorig semester ook 1 dag lesgegeven...). Ik voelde me wel vereerd

Ook mindere dingen, vorige week vrijdag de crematie gehad van een studente die zelfmoord gepleegd heeft. Ik heb haar vorig jaar lesgegeven...
  woensdag 27 oktober 2004 @ 16:39:42 #146
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_22908704
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 15:31 schreef Libris het volgende:
Vandaag vertelde een collega zijn klas dat ie er volgende week niet was en die klas vroeg meteen aan hem of ik de les overnam (heb ze vorig semester ook 1 dag lesgegeven...). Ik voelde me wel vereerd
Dan heb je wel een verpletterende indruk op ze gemaakt
quote:
Ook mindere dingen, vorige week vrijdag de crematie gehad van een studente die zelfmoord gepleegd heeft. Ik heb haar vorig jaar lesgegeven...
Bah, wat vervelend ;'(

[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 27-10-2004 17:20:42 ]
.
pi_22916731
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Ik wel, maar ik ben een taalpurist

Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Vooruit dan!
Het is "te allen tijde"

Maar goed, ik wilde dus altijd leraar Nederlands worden. Waarom? Nou, omdat ik altijd bezig ben met het corrigeren van taal (verdien er zelfs geld mee tegenwoordig), niet vies ben van literatuur en schrijven als grootste hobby heb. Mijn lerares Nederlands heeft me echter afgeraden docent te worden, omdat ik daarmee mijn talenten zou verspillen. En aangezien ik denk dat ze daarin wel een beetje gelijk heeft, ga ik maar geneeskunde studeren. Uiteindelijk wil ik toch schrijver worden.
pi_23004982
Hallo collega-aanstaande docenten,

Vanaf komende maandag ga ik op stage. Ik doe HBO, lerarenopleiding Nederlands. Ik ga les geven aan eerste en tweede klassen vmbo-tl, havo en vwo op een openbare school. Het is mijn derdejaarsstage en hij zal 9 weken duren. Ik ben van plan om een stagedagboek bij te houden waarin ik hopelijk elke dag schrijf. Ik vroeg me af of er mensen zijn die het interessant zouden vinden om dat te lezen en te bespreken, dan ga ik het namelijk op Internet zetten. Hier of in een weblog o.i.d. Een uitdraai van het dagboek en de eventuele discussies over gebeurtenissen/problemen wil ik dan gebruiken in mijn stageverslag. Laat even weten of dit wat jullie betreft een leuk idee is...

Lupa
  maandag 1 november 2004 @ 20:44:37 #149
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23006173
Ooooh zet het vooral hier neer
Altijd leuk om ervaringen en gebeurtenissen "uit het veld" te lezen. Ik vind het in ieder geval leuk om te lezen, en ik denk dat de meeste in dit topic dat wel leuk zullen vinden

Eerste en tweede klassen zijn nog schattig
.
pi_23006550
Ik geef graag les aan die kleintjes.
  maandag 1 november 2004 @ 21:21:56 #151
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23007329
quote:
Op maandag 1 november 2004 20:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geef graag les aan die kleintjes.
Omdat je die intellectueel nog wel aan kan? Just kidding. Een weblog zou leuk zijn
pi_23008237
quote:
Op maandag 1 november 2004 20:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik vroeg me af of er mensen zijn die het interessant zouden vinden om dat te lezen en te bespreken, dan ga ik het namelijk op Internet zetten. Hier of in een weblog o.i.d. Een uitdraai van het dagboek en de eventuele discussies over gebeurtenissen/problemen wil ik dan gebruiken in mijn stageverslag. Laat even weten of dit wat jullie betreft een leuk idee is...
Heel leuk idee om een weblog/verslag te plaatsen in dit topic.
Succes met je stage!
quote:
Op maandag 1 november 2004 20:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik geef graag les aan die kleintjes.
Hier nog iemand
  maandag 1 november 2004 @ 21:54:46 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23008432
Maar de ouderen hebben ook wel hun charmes hoor
Vooral als ze rond 15 / 16 jaar zijn - midden in de puberteit, met al hun problemen...
Hoe vaak ik al niet met die pubers gezeten heb.. relatieproblemen, problemen thuis, noem het maar op... Wel dankbaar werk hoor.
.
pi_23008470
Okee, blog is aangemaakt, eerste entry is geschreven. http://lupasolitaria.blogspot.com/

Commentaar is straks heel erg welkom! Ik wil daar iets mee gaan doen.
pi_23008538
Ja, ik vind de oudere leerlingen óók leuk en vooral uitdagend, maar die kleintjes zijn zo lief...
  maandag 1 november 2004 @ 22:09:07 #156
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23008959
In hoeverre kun je de site aanpassen qua kleur en lay out? (ziet er wel goed uit hoor, daar niet van... lekker classy, maar wel een beetje donker)

Moet je ver reizen?
pi_23009040
Ik vond het wel mooi, zwart. Je kunt een heleboel verschillende templates kiezen, ik vond deze het mooist. Ik kan het lettertype wel wat groter maken, dan is het beter leesbaar.

Ik moet ongeveer een kwartier, twintig minuten in de trein zitten, valt mee.
  maandag 1 november 2004 @ 22:16:38 #158
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23009251
Het lettertype is zo juist wel mooi (ik houd van kleine letter types)

Wat ik trouwens niet helemaal begreep (of wel)... zit de jenaplan school in hetzelfde gebouw? dus zowel vmbo-tl/havo/vwo en basisschool?

Het reizen valt enorm mee! Tijdens mijn afstudeerperiode een paar maanden geleden zat ik dagelijks 5 uur in de trein
pi_23009350
Nee, ze hebben gewoon Jenaplan-voortgezet onderwijs. Eerste en tweede klas.

Ik zou niet veel langer kunnen reizen, heb twee honden thuis zitten...

Om de één of andere vage reden wil 'ie het lettertype ook niet veranderen dus ik laat het mooi zo.

Nu ga ik mij op mijn bed concentreren.
pi_23031074
Ik was net zo zeker dat ik geneeskunde wilde gaan doen, toen ik vanmiddag een clubje meisjes uit 4 HAVO hoorde praten over literatuur. Ze voerden een heel gesprek over "De buitenvrouw" van Zwagerman en ze trokken daarbij héél verkeerde conclusies.
Ik mengde me dus in al mijn betweterigheid in dat gesprek en heb ze heel dat boek uitgelegd... En toen sloegen de twijfels weer toe, hoor. Dus nu weet ik weer eens niet zeker of ik écht wel dokter moet worden... Eigenlijk wil ik gewoon heel graag docent Nederlands zijn.

pi_23031455
Nou, dan wórd je toch docent Nederlands. Is heel leuk. Word ik ook.
  dinsdag 2 november 2004 @ 20:38:53 #162
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23032222
Mij is destijds nog aangeraden om Nederlands te gaan studeren.... is echter Commerciële Economie geworden... ik zie mijzelf niet zo snel voor de klas staan nl...
pi_23032589
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 20:38 schreef ScienceFriction het volgende:
Mij is destijds nog aangeraden om Nederlands te gaan studeren.... is echter Commerciële Economie geworden... ik zie mijzelf niet zo snel voor de klas staan nl...
Dat kun je leren..
Mon 'en!
pi_23032740
Dat studenten op de lerarenopleiding zelf altijd zitten te springen als ze moeten studeren is trouwens een groffe misvatting.
  dinsdag 2 november 2004 @ 21:01:31 #165
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23032820
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 20:53 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Dat kun je leren..
Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet een kei ben in uitleggen/ kennis over brengen... één van de kerntaken van een docent lijkt mij.

Ik zou nog wel tekenleraar kunnen worden...
pi_23032854
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 21:01 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet een kei ben in uitleggen/ kennis over brengen... één van de kerntaken van een docent lijkt mij.
Vakdidactische competentie
  dinsdag 2 november 2004 @ 21:05:29 #167
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23032934
Geef mij maar een klas vol met autodidactische autisten
pi_23033078
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 21:05 schreef ScienceFriction het volgende:
Geef mij maar een klas vol met autodidactische autisten
De docenten hier weten wel wat ik bedoel met de vakdidactische competentie. Als zul je met de zwakte die naar voren komt tijdens je zelfreflectie ook vorderingen moeten maken in het interpersoonlijk handelen.
  dinsdag 2 november 2004 @ 21:15:42 #169
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_23033170
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 21:11 schreef Roellio het volgende:

[..]

De docenten hier weten wel wat ik bedoel met de vakdidactische competentie. Als zul je met de zwakte die naar voren komt tijdens je zelfreflectie ook vorderingen moeten maken in het interpersoonlijk handelen.
Juist daarom wil ik die autistische zelfdidacten... heb je geen kind aan
  dinsdag 2 november 2004 @ 21:32:54 #170
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23033584
Klopt het dat de blog offline is? . Ik was net zo benieuwd! Geweldig idee namelijk .
  dinsdag 2 november 2004 @ 22:05:10 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23034523
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 20:58 schreef Roellio het volgende:
Dat studenten op de lerarenopleiding zelf altijd zitten te springen als ze moeten studeren is trouwens een groffe misvatting.
Ik vond het alleen leuk als een vak me interesseerde. Dat kwam dus zelden voor
.
pi_23034765
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nou, dan wórd je toch docent Nederlands. Is heel leuk. Word ik ook.
Ja, dat wil ik ook wel graag.. Maar ik weet ook dat ik meer kan dan dat. Ik vind het heel moeilijk. :S
pi_23046886
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 22:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:

[..]

Ja, dat wil ik ook wel graag.. Maar ik weet ook dat ik meer kan dan dat. Ik vind het heel moeilijk. :S
Ik vind het heel erg jammer dat veel mensen zo denken over het onderwijs.

Tja, wat wordt er precies bedoeld met "Ik weet dat ik meer kan"? Ja er zijn genoeg beroepen waar je meer geld verdient, maar dat kun je van bijna alle beroepen zeggen!!! (Zelfs Bill Gates zou nog veel meer geld kunnen verdienen). Of wordt er iets bedoel als, ik weet dat ik meer voldoening uit mijn werk (in een ander beroep) kan krijgen. Leraar zijn is een mooi en zeer dankbaar beroep.
pi_23047129
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 21:32 schreef BlaatschaaP het volgende:
Klopt het dat de blog offline is? . Ik was net zo benieuwd! Geweldig idee namelijk .
Nee, dat klopt niet. Bij mij in elk geval niet.
pi_23047196
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 22:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:

[..]

Ja, dat wil ik ook wel graag.. Maar ik weet ook dat ik meer kan dan dat. Ik vind het heel moeilijk. :S
Dat vind ik een beetje een gekke gedachte. Het gaat er toch niet om wat je KUNT, maar wat je WILT? Ik heb jarenlang de opleiding paardrij-instructrice willen doen. Ik zat op het gymnasium. Iedereen riep dat het zonde zou zijn van mijn opleiding. Wat een onzin. Het is dat ik op een gegeven moment zelf van gedachten veranderde, maar was dat niet zo geweest, dan had ik die opleiding gedaan en zou ik waarschijnlijk heel veel plezier in mijn baan hebben gehad. Ik doe wat ik wil, niet wat ik kan. Ik doe nu HBO. Zou makkelijk uni kunnen, zou misschien wel meester in de rechten kunnen worden, of bedrijfskundige of wat dan ook. Maar dat wil ik allemaal niet. Ik wil lesgeven. Dat is mijn hart en ziel en daar ga ik dus voor. En daarom HBO, want veel praktijkgerichter. Ga nog wel m'n eerste graad halen, maar niet omdat anderen vinden dat dat zou moeten of wat dan ook.
pi_23049855
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zou makkelijk uni kunnen, zou misschien wel meester in de rechten kunnen worden, of bedrijfskundige of wat dan ook. Maar dat wil ik allemaal niet. Ik wil lesgeven. Dat is mijn hart en ziel en daar ga ik dus voor.
Wederom een bewijs waarom vrouwen weinig topfuncties in het bedrijfsleven vervullen
pi_23052753
quote:
Op woensdag 3 november 2004 14:26 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Wederom een bewijs waarom vrouwen weinig topfuncties in het bedrijfsleven vervullen
Ach, ik ben niet in dit leven om De Vrouw hogerop te helpen, ik wil een leuk leven hebben
Maar.. Bij mij op school zijn alle hoge functies in de handen van vrouwen
Mon 'en!
pi_23053542
Ik zou absoluut geen topfunctie in het bedrijfleven WILLEN vervullen. Dat zou ik helemaal niet leuk vinden. Ik moet er niet aan denken! Ik snap de redenering ook niet echt. Als vrouwen geen topfunctie willen, dan is er geen probleem. Er is pas een probleem als vrouwen een topfunctie willen maar die niet kunnen krijgen omdat er allerlei vooroordelen bestaan.
  woensdag 3 november 2004 @ 17:03:03 #179
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_23053691
Hoi, ik meld me hier ook maar ff, (verkapte tvp natuurlijk)
Ben op dit moment bezicht mijn 1ste graads Maatschappijleer te veridenen aan de Universiteit Twente.
Daarnaast geef ik al 2 dagen les in het ZMOK-onderwijs.
Erg leuk allemaal!
En dit topic zal ik zo eens doorspitten.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  woensdag 3 november 2004 @ 18:05:32 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23055183
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:07 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ja er zijn genoeg beroepen waar je meer geld verdient, maar dat kun je van bijna alle beroepen zeggen! Leraar zijn is een mooi en zeer dankbaar beroep.
Juist - en de voldoening die ik elke dag opnieuw weer van mijn werk heb, is onbetaalbaar
.
pi_23062908
Hoho!
Ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik leraar geen mooi beroep vind. Integendeel, zelfs. Ik twijfel niet voor niets zo erg!
Ik heb een hele tijd geroepen dat ik docent Nederlands wilde worden, en iedereen zag me al helemaal voor de klas staan om mensen de taal eens bij te brengen. Mijn vrienden vonden het een fantastisch idee als ik dat zou gaan doen; ikzelf vond het een geweldig plan.
Mijn leraren echter niet. Mijn docente Nederlands zit nu dertig jaar in het vak en ze zegt dat het leuk blijft, maar dat de uitdaging op den duur geheel weg is. Dat bevestigen andere docenten van haar leeftijd ook.
Nu ben ik iemand met behoefte aan uitdaging. Ik verveel me dood op school; heb in principe niets te doen. Wanneer ik leraar zou worden, zou ik waarschijnlijk in het zelfde patroon vervallen als nu: naar school gaan, doen wat ik moet doen en me verder ergeren aan de geringe kansen die ik heb om mijn functie te verbreden. Ik besteed nu op school louter aandacht aan toneel, schoolkrant en allerhande projecten; de vakken geven geen enkele uitdaging.
Ik heb dus iets nodig waarbij ik voldoende uitdaging krijg en ik denk niet dat het leraarschap mij die uitdaging bieden kan. Nu zou ik het geweldig vinden om docent te zijn, maar ik denk niet dat ik dat geweldig zou blijven vinden. En dus is de wetenschap meer voor mij weggelegd.

Dit is niets minder dan een vage redenering, zoals je die vele tegenkomt in het studiekeuzeproces. Misschien denk ik er over een maand heel anders over; immers niets is zo veranderlijk als de mens.
pi_23067048
Sorry, hoor, maar die uitdaging creëer je zelf. Als je dertig jaar lang slaafs een lesmethode gaat volgen, gaat de uitdaging weg ja. En de uitdaging zit ook in steeds andere leerlingen, het veranderende tijdsbeeld, het veranderende onderwijs.
  donderdag 4 november 2004 @ 17:39:02 #183
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23078789
quote:
Op woensdag 3 november 2004 23:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Mijn docente Nederlands zit nu dertig jaar in het vak en ze zegt dat het leuk blijft, maar dat de uitdaging op den duur geheel weg is.
Oh, ik ken die mensen ook hoor. Die zitten echt "stuck in a rut", vastgeroest. Doen elk jaar het zelfde lesje draaien, en verbazen zich elk jaar weer over het niveau van de leerlingen - dat dalend is ten opzichte van "vroeger". Wanneer je inderdaad slaafs je methode volgt (en waarom ZOU je?, een methode is ook maar "een" middel, niet "het" middel om in je les te gebruiken), dan wordt het na een tijdje behoorlijk saai ja, om maar te zwijgen na 30 jaar. Je moet gewoon leuke dingen verzinnen in je les - zodat de leerlingen op een leuke manier met de lesstof bezig zijn - en tóch iets leren! Ik wil niet zeggen dat alles maar per sé leuk moet zijn, maar waarom zou je saai 10 identieke oefeningen in een les gaan nakijken en je dan ook nog te liggen ergeren dat de leerlingen ongeïnteresseerd in de banken hangen, als het ook ANDERS kan?
quote:
Dat bevestigen andere docenten van haar leeftijd ook.
Tuurlijk, die maken zich drukker over in welke schaal ze ingedeeld zijn en hoe veel minuten het nog is totdat ze met pensioen kunnen.
quote:
Nu ben ik iemand met behoefte aan uitdaging.
Als er ergens een plek is waar je uitdagingen ZAT hebt, dan is het wel in het onderwijs.
quote:
Wanneer ik leraar zou worden, zou ik waarschijnlijk in het zelfde patroon vervallen als nu: naar school gaan, doen wat ik moet doen
Als ik "school" vervang door "het werk", dan krijg je toch precies wat ELKE werknemer in Nederland elke dag doet?
quote:
en me verder ergeren aan de geringe kansen die ik heb om mijn functie te verbreden. Ik besteed nu op school louter aandacht aan toneel, schoolkrant en allerhande projecten; de vakken geven geen enkele uitdaging.
Oh en zou je dat niet kunnen doen als je leraar bent? Op mijn school heb je ook een schoolkrant, er zijn toneelvoorstellingen, musicals, noem het maar op! Als docent krijg je sowieso nog taken naast je lesgevende taak. Zo ben ik onder andere belast met PR - waarom? omdat ik het leuk vind om teksten te schrijven voor allerhande artikels.

Uitdagingen zitten ook in de kleine dingen. Die ene leerling, die je vak eerst hartstikke moeilijk vond, maar nu een voldoende scoort; die leerling die altijd brutaal is, maar bij wie het masker opeens afvalt wanneer je de zwakke plek geraakt hebt en je een beerput van problemen in de thuissituatie hebt opengetrokken - die leerling helpen... leerlingen zó ver krijgen dat ze nét dat beetje extra doen, ze laten zien dat ze méér kunnen dan ze in eerste instantie denken.... zijn dat geen uitdagingen dan?
quote:
maar ik denk niet dat ik dat geweldig zou blijven vinden
Is dat niet bij véél beroepen het geval?
quote:
En dus is de wetenschap meer voor mij weggelegd.
Dan moet je dat vooral doen.
.
pi_23079939
Ik ga komende week op stage (terwijl ik nu nog midden in mijn tentamenweek zit) op het Hervion College in Den Bosch. Maar ik ben dus helemaal niet goed ingelicht over wat ik moet doen voor ik daar op school kom..
En klasgenoten van me kunnen ineens niet op stage omdat er toetsweek is op de stageschool, nu moeten ze de eerste week van de volgende periode..

Al met al.. Niet echt lekker geregeld allemaal; het maakt me nog nerveuzer dan ik al was..
Mon 'en!
  donderdag 4 november 2004 @ 19:09:48 #185
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23080980
quote:
Op donderdag 4 november 2004 18:27 schreef bloempjuh het volgende:
Maar ik ben dus helemaal niet goed ingelicht over wat ik moet doen voor ik daar op school kom.
Als het goed is heb je te horen gekregen wie je stagebegeleider op die school is, zo niet, vraag dat na. Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met die persoon. Liefst nog vóór volgende week. NIKS is vervelender dan onvoorbereid en onaangekondigd op school aan te komen, die man/vrouw moeten gaan zoeken en hem zeggen: "Hallo, ik ben de stagiaire". Dat kan voor heel verschillende reacties zorgen.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er bij een collega opeens een stagiair uit de lucht kwam vallen. Die heeft-ie dus weer linea recta huiswaarts gestuurd. Niet omdat die collega zo'n botte boer is, maar gewoon het principe. Het is een ongeschreven regel dat een stagiair van te voren contact opneemt met de stagebegeleider. Die begeleider moet zich natuurlijk ook voorbereiden en kijken welke klassen geschikt zijn voor de stagiair.
.
pi_23086553
quote:
Op donderdag 4 november 2004 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Oh, ik ken die mensen ook hoor. Die zitten echt "stuck in a rut", vastgeroest. Doen elk jaar het zelfde lesje draaien, en verbazen zich elk jaar weer over het niveau van de leerlingen - dat dalend is ten opzichte van "vroeger". Wanneer je inderdaad slaafs je methode volgt (en waarom ZOU je?, een methode is ook maar "een" middel, niet "het" middel om in je les te gebruiken), dan wordt het na een tijdje behoorlijk saai ja, om maar te zwijgen na 30 jaar. Je moet gewoon leuke dingen verzinnen in je les - zodat de leerlingen op een leuke manier met de lesstof bezig zijn - en tóch iets leren! Ik wil niet zeggen dat alles maar per sé leuk moet zijn, maar waarom zou je saai 10 identieke oefeningen in een les gaan nakijken en je dan ook nog te liggen ergeren dat de leerlingen ongeïnteresseerd in de banken hangen, als het ook ANDERS kan?
Ik begrijp dit beeld enorm, maar ik moet toch wel zeggen dat je hier enorm aan het generaliseren bent. En dat kan de bedoeling toch niet zijn, hè?
Als er iemand niet 'slaafs' is, dan is het mijn docente Nederlands wel. Toch zegt ook zij dat het lerarenvak niet het vak is waarin de uitdaging zit die ík (let goed op: ik) zoek. Natúúrlijk is het een uitdaging moeilijke leerlingen voor je te winnen en minder begaafde leerlingen aan voldoendes te helpen. Vertel mij wat; ik geef dagelijks bijles en ondervind soms aan den lijve hoe vreselijk moeilijk het kan zijn mensen iets aan te leren. Ik vind het echter ook heel leuk.
Uitdaging betekent voor mij de uitdaging vérder te komen dan ik op dit moment kom. Ik zal er nu pas mee komen, omdat er zo veel word ingeha(a)kt op mijn opmerkingen hier, hoewel ik het op fora meestal liever niet meld uit angst als een arrogante zak over te komen. Voor de meeste vakken sta ik gemiddeld tussen de negen en de tien, waarbij ik gemiddeld een uur of twee per vak moet leren per per proefwerkenweek, zonder dat ik het bijbehorende huiswerk heb hoeven maken. Als je op die manier naar school moet, is er werkelijk geen uitdaging te vinden in het werk dat je doet. Wanneer ik écht uitgedaagd wil worden, zal ik aan de slag moeten gaan met vergevorderde natuurkunde of voor mijn part astronomie of moleculaire biologie. Dat is voor mij uitdaging. Zulke uitdaging zoek ik ook in mijn beroep, en zeg nou zelf: hoe mooi het beroep van leraar ook is, de dieperliggende zaken missen.

Ik wilde dat ik het lef had gewoon Nederlands te gaan studeren en leraar te worden. Maar eigenlijk ben ik gewoon báng dat ik op een gegeven moment enorme spijt ga krijgen. :S
Dit is kortom een erg persoonlijke kwestie. Soms word je op de een of andere manier belemmerd door het feit dat je een goed stel hersens hebt. Vooral omdat er aan alle kanten aan je wordt getrokken door met name mensen die zeggen dat het een verspilling van talent is om leraar te worden. Nu ben ik het daar hardgrondig mee oneens, maar toch hebben zulke uitspraken een bepaald remmend effect op je drang voor de klas te gaan staan. Althans bij mij.
pi_23086598
"Wordt" natuurlijk, hierboven. Dat krijg je als je zinnen gaat veranderen en ze niet naleest.
pi_23090932
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:13 schreef Mr.Trelawney het volgende:
"Wordt" natuurlijk, hierboven. Dat krijg je als je zinnen gaat veranderen en ze niet naleest.
In de zin 'word je..'?
Daar hoeft geen t hoor
Mon 'en!
pi_23091105
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:11 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik wilde dat ik het lef had gewoon Nederlands te gaan studeren en leraar te worden. Maar eigenlijk ben ik gewoon báng dat ik op een gegeven moment enorme spijt ga krijgen. :S
Stel dat je na twintig jaar denk, ik zie dit niet meer zitten. Dan kun je nog altijd wat anders gaan doen. Het is toch niet zo dat als je een bepaald beroep leert, je gedoemd bent om de rest van je leven in dat beroep te blijven zitten? Als je iets wilt en je zinnen erop zet, zijn er meestal genoeg mogelijkheden.
pi_23099997
quote:
Op donderdag 4 november 2004 23:11 schreef Mr.Trelawney het volgende:
Ik wilde dat ik het lef had gewoon Nederlands te gaan studeren en leraar te worden.
Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken op dit moment over die keuze. Belangrijkste is dat je een studie gaat doen, die je het meest aantrekt. Met jouw intelligentie kun je waarschijnlijk twee studies ook wel aan; heb je dat al overwogen? De prioriteit hoort daar liggen. Pas tijdens je studietijd kun je gaan bedenken of je een carriere in de wetenschap wilt en kun je ook bekijken of die zaken bijvoorbeeld te combineren zijn (wetenschap en onderwijs zijn immers sterk met elkaar verbonden). Met jouw potentie zijn er zoveel mogelijkheden en ik denk dat je je inderdaad beperkt zal voelen als je nu al (slechts) één kiest, gelukkig hoeft dat niet.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23138719
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Stel dat je na twintig jaar denk, ik zie dit niet meer zitten. Dan kun je nog altijd wat anders gaan doen. Het is toch niet zo dat als je een bepaald beroep leert, je gedoemd bent om de rest van je leven in dat beroep te blijven zitten? Als je iets wilt en je zinnen erop zet, zijn er meestal genoeg mogelijkheden.
Inderdaad, na het secundair onderwijs ben ik begonnen met mijn regentaatsopleiding (informatica en boekhouden voornamelijk). Die studies heb ik met succes afgerond maar direct na mijn studies ben ik toch maar in de privésector beginnen werken, in het notariaat nota bene. Een job waar ik totaal geen vooropleiding voor had. Ondanks het feit dat ik de job graag deed, wou ik na twee jaar toch iets anders. Ik kreeg steeds meer en meer zin in het onderwijs en voila, na twee jaar in het notariaat te werken ben ik half september beginnen lesgeven. Deze job bevalt me echt, maar stel dat ik binnen 15 jaaar helemaal uitgeblust ben, dan ga ik echt niet nog 20 jaar in het onderwijs staan tot mijn pensioen. Een groot deel van mijn collega's zijn ook pas in september beginnen lesgeven: sommige zijn net afgestudeerd, andere waren zelfstandig, nog andere waren secretaresse. Gewoon maar om te bevestigen dat je niet altijd de job moet uitoefenen waarvoor je gestudeerd hebt.

Nog een extra voorbeeld? Mijn vriend is afgestudeerd in de richting toegepaste informatica. Hij hield zich vooral bezig met programmeren en besturingssystemen. Zijn job? Hij is docent aan de hogeschool
pi_23138849
Precies, dat bedoel ik. Mijn moeder is lang geleden begonnen als ongediplomeerd schoenverkoopster en is nu manager in de thuiszorg. Ik geloof echt dat waar een wil is, ook een weg is.
pi_23138906
Tuurlijk zijn er uitdagingen zat in het onderwijs, maar mij lijkt dat Mr Trelawny doelt op intellectuele uitdaging en eerlijk is eerlijk, die is er niet. Ja, heel soms, als die ene briljante leerling die slimmer is dan jij ooit zult zijn een vraag stelt die VER buiten de normale middelbare school-lesstof gaat. Het komt bepaald niet vaak genoeg voor om het beroep intellectueel uitdagend te kunnen noemen in ieder geval.

Maar ik zou me er zoals RG al zegt nu nog niet te druk om maken Trelawny, kies die studie (of studies) die jou interessant lijkt, en in de loop van je studietijd wordt je vanzelf duidelijker welke richting je in zou willen slaan. Kortom: zie maar gewoon! Succes met je studiekeuze.
pi_23139274
Thaleia .

Brr. Ik begin dus morgen met mijn derdejaars stage. Ik ben afgelopen donderdag al even langs geweest op mijn stageschool. Ik werd meteen in een rapportvergadering gegooid. Ik vond het wel leuk om dat eens mee te maken.

Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen. Afijn, jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
pi_23139388
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen. Afijn, jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
De maandag na de herfstvakantie zeiden diverse collega's, waaronder ook collega's die echt al twintig jaar lesgeven, dat ze doorgaans de nacht van zondag op maandag net na een vakantie slecht slapen. Hetzij door zenuwen ("kan ik het nog wel?"), hetzij door stress ("heb ik alles wel klaargelegd? Ben ik niet iets vergeten?") hetzij natuurlijk gewoon door een verstoord dag/nachtritme

Veel succes!
pi_23139441
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:16 schreef thaleia het volgende:

[..]

De maandag na de herfstvakantie zeiden diverse collega's, waaronder ook collega's die echt al twintig jaar lesgeven, dat ze doorgaans de nacht van zondag op maandag net na een vakantie slecht slapen. Hetzij door zenuwen ("kan ik het nog wel?"), hetzij door stress ("heb ik alles wel klaargelegd? Ben ik niet iets vergeten?") hetzij natuurlijk gewoon door een verstoord dag/nachtritme

Veel succes!
Leuk om te weten! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat mensen die al lang in het vak zitten daar ook nog wel eens last van hebben. Wel fijn om te horen uiteraard .
pi_23139915
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Thaleia .

Brr. Ik begin dus morgen met mijn derdejaars stage. Ik ben afgelopen donderdag al even langs geweest op mijn stageschool. Ik werd meteen in een rapportvergadering gegooid. Ik vond het wel leuk om dat eens mee te maken.

Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen. Afijn, jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
Jij zit ook op de NHL neem ik aan? Dan kennen we elkaar vast. Ik doe er Nederlands en ga morgen ook op stage, in Heerenveen.

En je bent ook nog vegetariër, net als ik.
  zondag 7 november 2004 @ 14:09:35 #198
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23140347
Ik denk dat het voor iedere docent wel weer even "spannend" is aan het begin van het schooljaar. Hoe zijn de klassen, zijn er probleemklassen? etc... Ik slaap meestal wel goed in de nacht vóór een nieuwe lesweek na een vakantie. Maar af en toe wat minder, maar dat komt inderdaad door een verstoord ritme.
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:10 schreef Tristessa het volgende:
Ik werd meteen in een rapportvergadering gegooid. Ik vond het wel leuk om dat eens mee te maken.
Rapportvergaderingen zijn bij ons altijd gezellig. Natuurlijk zijn we serieus bezig met leerlingen bespreken, maar een goede sfeer zorgt er voor dat een lange vergadering lang niet altijd zo lang *lijkt* te duren.
quote:
Maar ja, ik kijk toch wel een beetje op tegen de stage. Waarschijnlijk word ik wel minder zenuwachtig als ik eenmaal weer bezig ben maar ik vind het altijd weer moeilijk om te beginnen.
Het is altijd weer even spannend ja. Ik kan me dat nog herinneren van mijn eigen stages. Aan de ene kant had ik een gevoel van "joepie, ik mag weer", aan de andere kant was er wel degelijk een gevoel van "oei, spannend". Ook omdat je niet weet hoe er gereageerd gaat worden door collega's en leerlingen. Je hebt leerlingen die dan meteen met je weg lopen, maar je hebt ook leerlingen die je even stevig gaan uit testen. Maar goed, dat zul je volgende week wel merken.
quote:
Jullie krijgen binnenkort vast nog wel wat over mijn ervaringen te horen .
Leuk
.
pi_23148054
Ik ga morgen/maandag ook op stage, maar dan eerstejaars (blokstage) en vind het -nog steeds- eng.
Mon 'en!
  zondag 7 november 2004 @ 20:17:51 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23148588
Veel plezier
En laat even weten hoe het gegaan is! Zal wel ontzettend meevallen, denk ik
.
pi_23170849
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Jij zit ook op de NHL neem ik aan? Dan kennen we elkaar vast. Ik doe er Nederlands en ga morgen ook op stage, in Heerenveen.

En je bent ook nog vegetariër, net als ik.
Ik zit inderdaad op de NHL. Zeer grote kans dat ik je zeker wel eens gezien heb alhoewel ik nu natuurlijk geen idee heb wie jij bent . Veel succes op je stage!

En vegetariërs zijn oké, olé olé !
pi_23170914
quote:
Op maandag 8 november 2004 18:08 schreef Tristessa het volgende:

En vegetariërs zijn oké, olé olé !


pi_23172194
quote:
Op maandag 8 november 2004 18:08 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Ik zit inderdaad op de NHL. Zeer grote kans dat ik je zeker wel eens gezien heb alhoewel ik nu natuurlijk geen idee heb wie jij bent . Veel succes op je stage!

En vegetariërs zijn oké, olé olé !
Ik ben dat meisje met dat korte rode haar. Vrij klein, grote mond.

Roellio, doe niet zo kinderachtig.
pi_23173475
Jeez, you're a little irritable Lupa_Solitaria. What's the matter, you got some sand in your vagina?
pi_23175253
Het kan dus nog kinderachtiger...

Sorry hoor, maar dit was ongeveer de vierentachtigste keer dat vegetarisme toevallig ter sprake kwam en dat iemand die er verder geen ruk mee te maken heeft het nodig vindt om een plaatje van vlees te plaatsen bij wijze van zeer matige grap. En daar heb ik op een gegeven moment toch wel een heel klein beetje genoeg van, niet omdat ik van de kaart raak door een plaatje van geroosterd beest, maar omdat het niet grappig, off-topic, erg onorigineel en gewoon flauw is. Inderdaad het niveau van Beavis en Butthead.
pi_23175355
En om maar weer even on-topic te gaan... Ik had vandaag mijn eerste stagedag en het was erg leuk! Van tevoren zag ik er nogal tegen op, maar ik heb er nu helemaal zin in! Een uitgebreid verslag staat in mijn blog waar ik eerder in dit topic naar heb gelinkt.
  maandag 8 november 2004 @ 21:25:04 #207
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23176222
quote:
Op maandag 8 november 2004 20:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het kan dus nog kinderachtiger...

Sorry hoor, maar dit was ongeveer de vierentachtigste keer dat vegetarisme toevallig ter sprake kwam en dat iemand die er verder geen ruk mee te maken heeft het nodig vindt om een plaatje van vlees te plaatsen bij wijze van zeer matige grap. En daar heb ik op een gegeven moment toch wel een heel klein beetje genoeg van, niet omdat ik van de kaart raak door een plaatje van geroosterd beest, maar omdat het niet grappig, off-topic, erg onorigineel en gewoon flauw is. Inderdaad het niveau van Beavis en Butthead.
Je moet wel tegen een geintje kunnen hoor helemaal als docent.
  maandag 8 november 2004 @ 21:35:52 #208
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23176501
Kunnen jullie ergens anders gaan spelen? Dank je
quote:
Op maandag 8 november 2004 20:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik had vandaag mijn eerste stagedag en het was erg leuk! Van tevoren zag ik er nogal tegen op, maar ik heb er nu helemaal zin in!


Ik zei het toch
.
pi_23183833
Oh, maar ik wist wel dat het leuk zou worden, hoor. Alleen had ik net twee tentamenweken achter de rug en was ik erg moe. Maar die kids geven me op de één of andere manier energie.
pi_23183838
quote:
Op maandag 8 november 2004 21:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Je moet wel tegen een geintje kunnen hoor helemaal als docent.
Als een kind van 12 het had gezegd, was ik ook zeker in lachen uitgebarsten.
  dinsdag 9 november 2004 @ 07:42:56 #211
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23183904
quote:
Op maandag 8 november 2004 21:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Je moet wel tegen een geintje kunnen hoor helemaal als docent.
Zou jij ook nog lachen als iemand voor de 200e keer een grapje maakt over je naam?

Ik ben zelf ook vegetarier en weet hoe 'vervelend' het na een tijdje kan worden als iedereen er maar opmerkingen en grapjes over blijft maken. Zij hebben er meer problemen mee dan ik, lijkt 't wel .
  dinsdag 9 november 2004 @ 09:13:05 #212
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23184742
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 07:42 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Zou jij ook nog lachen als iemand voor de 200e keer een grapje maakt over je naam?

Ik ben zelf ook vegetarier en weet hoe 'vervelend' het na een tijdje kan worden als iedereen er maar opmerkingen en grapjes over blijft maken. Zij hebben er meer problemen mee dan ik, lijkt 't wel .
Nou ik heb een hele aparte naam en er worden regelmatig grapjes gemaakt, ik ben een tijdje vegetarier geweest (maar vanwege voedingstekorten en allergieen moest ik stoppen) en ik heb er geen problemen mee als mensen er grapjes over maken. Zelfspot is een goed ding.
pi_23185006
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 09:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nou ik heb een hele aparte naam en er worden regelmatig grapjes gemaakt, ik ben een tijdje vegetarier geweest (maar vanwege voedingstekorten en allergieen moest ik stoppen) en ik heb er geen problemen mee als mensen er grapjes over maken. Zelfspot is een goed ding.
Helemaal mee eens, als leraar zul je over je hele carriere sommige grapjes wel veel vaker dan 200 keer horen. Daar moet je dan wel tegen kunnen.
pi_23193293
Ja, maar dan zijn het kinderen van twaalf, dat is wel heel wat anders. Laat ik even een voorbeeldje noemen. Gisteren, een paar jongens in een eerste klas: "Meneer, hij zit expres scheten te laten!". Ik moet daarom gniffelen, omdat het kinderen zijn. Als het echter volwassen mannen waren geweest, had ik het NIET grappig gevonden. Lijkt me nogal wiedes. Idem met het hier op Fok al drie miljoen maal uitgevoerde laat-een-plaatje-van-vlees-aan-een-vegetariër-zien-'grapje'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 09-11-2004 18:43:57 ]
pi_23195747
quote:
Op maandag 8 november 2004 19:04 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik ben dat meisje met dat korte rode haar. Vrij klein, grote mond.
Ah ja! Ik denk dat ik nu wel weet wie je bent . Leuk!

Vandaag was alweer mijn tweede stage-dag. Een paar klassen lijken me best wel leuk, de meeste leerlingen lijken leuk op het eerste gezicht. (HIer kan ik nog op terug komen uiteraard .) Donderdag ga ik voor het eerst les geven, spannend.
pi_23195764
quote:
Op maandag 8 november 2004 19:50 schreef Roellio het volgende:
Jeez, you're a little irritable Lupa_Solitaria. What's the matter, you got some sand in your vagina?
En nee, je bent niet grappig .
pi_23196050
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:09 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Ah ja! Ik denk dat ik nu wel weet wie je bent . Leuk!
Weet ik alleen nog niet wie jij bent...
quote:
Vandaag was alweer mijn tweede stage-dag. Een paar klassen lijken me best wel leuk, de meeste leerlingen lijken leuk op het eerste gezicht. (HIer kan ik nog op terug komen uiteraard .) Donderdag ga ik voor het eerst les geven, spannend.
Ik ga pas eind volgende week voor het eerst lesgeven, mijn coach wil het graag heel rustig aan opbouwen...
  dinsdag 9 november 2004 @ 18:29:22 #218
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23197462
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 15:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, maar dan zijn het kinderen van twaalf, dat is wel heel wat anders. Laat ik even een voorbeeldje noemen. Gisteren, een paar jongens in een eerste klas: "Meneer, hij zit expres scheten te laten!". Ik moet daarom gniffelen, omdat het kinderen zijn. Als het echter volwassen mannen waren geweest, had ik het NIET grappig gevonden. Lijkt me nogal wiedes. Idem met het hier op Fok al drie mlijoen uitgevoerde laat-een-plaatje-van-vlees-aan-een-vegetariër-zien-'grapje'.
You read my mind .
pi_23198678
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 17:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Weet ik alleen nog niet wie jij bent...
Psst: kijk eens op http://fotoboek.fok.nl/Tristessa Misschien herken je me .
quote:
Ik ga pas eind volgende week voor het eerst lesgeven, mijn coach wil het graag heel rustig aan opbouwen...
Tja, ik heb niet zoveel keus omdat mijn coach maar heel weinig lesuren heeft. Er is dus niet veel ruimte voor mij om het rustig aan te doen. Opzich vind ik dat ook wel fijn maar ook wel eng. Ik had liever ook wat later begonnen maar och, ik kan niet alles hebben.
pi_23199211
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 19:18 schreef Tristessa het volgende:
Psst: kijk eens op http://fotoboek.fok.nl/Tristessa Misschien herken je me .
Hmmm, je gezicht komt me wel bekend voor, maar ik had niet zoiets van "Oh jaa!!! Die!!!".
quote:
Tja, ik heb niet zoveel keus omdat mijn coach maar heel weinig lesuren heeft. Er is dus niet veel ruimte voor mij om het rustig aan te doen. Opzich vind ik dat ook wel fijn maar ook wel eng. Ik had liever ook wat later begonnen maar och, ik kan niet alles hebben.
En ik had juist graag wat eerder willen beginnen. De wereld is oneerlijk verdeeld. Mijn coach heeft trouwens ook niet zoveel lesuren, 11 per week (dat ik er ben tenminste, want op vrijdag heeft hij er ook nog een paar maar dan ben ik er niet). Officieel moeten we 80-120 uren lesgeven. Weet nu al dat dat dus niet gaat lukken. Ik kan toch moeilijk alle lessen van die man gaan overnemen.
pi_23200870
Mijn stageplek heeft opeens besloten dat ze geen plaats hebben voor 2 stagaires, nu zijn ik of mijn klasgenoot dus de pineut, misschien wel allebei. Fijn weer, volgende week zou de snuffelstage al beginnen
pi_23200937
Ik heb er nu een echte klasdag opzitten (tweede stagedag), ik heb kindjes (lees: leerlingen van voornamelijk tweede klassen VMBO) geholpen bij hun proefwerken, vragen beantwoord die ze hadden, toezicht gehouden toen mijn SPD even wegliep ("Oja, ik moet nog even kopietjes maken. Ben over vijf minuten terug!"
Hij wil me het liefst morgen al lessen laten geven, maar ik wil eerst nog wat meer van de school zien. Mijn zenuwen zijn nu in ieder geval een heel stuk weg. Ik wil echt leraar worden!
Mon 'en!
pi_23201953
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 20:37 schreef Evil_Jur het volgende:
Mijn stageplek heeft opeens besloten dat ze geen plaats hebben voor 2 stagaires, nu zijn ik of mijn klasgenoot dus de pineut, misschien wel allebei. Fijn weer, volgende week zou de snuffelstage al beginnen
Daar ben je mooi klaar mee zeg!
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 20:39 schreef bloempjuh het volgende:
Mijn zenuwen zijn nu in ieder geval een heel stuk weg. Ik wil echt leraar worden!


Leraar zijn is een mooi beroep. Ook 's avonds genieten, ik heb net proefwerken (wiskunde) nagekeken van de brugklas. Iedereen een voldoende , ik geloof het eigenlijk niet. Heerlijk!
  dinsdag 9 november 2004 @ 22:05:55 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23203563
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 19:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Mijn coach heeft trouwens ook niet zoveel lesuren, 11 per week (dat ik er ben tenminste, want op vrijdag heeft hij er ook nog een paar maar dan ben ik er niet). Officieel moeten we 80-120 uren lesgeven. Ik kan toch moeilijk alle lessen van die man gaan overnemen.
Heb ik ook wel eens gehad hoor. Mijn stagebegeleider had toen op de dinsdag (als wij op school waren), maar 2 uren Engels, waarvan 1 uur aan een anderstaligen groep. Toen heeft-ie overleg gepleegd met collega's en geregeld dat we daar ook nog wat uren konden draaien. Ik zie trouwens vaak dat een stagiair bij verschillende docenten in de sectie lessen draait. Niet bij 5 docenten, maar bij een stuk of 2 (hooguit 3) moet toch wel lukken.
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 20:37 schreef Evil_Jur het volgende:
Mijn stageplek heeft opeens besloten dat ze geen plaats hebben voor 2 stagaires, nu zijn ik of mijn klasgenoot dus de pineut, misschien wel allebei. Fijn weer, volgende week zou de snuffelstage al beginnen
Scholen krijgen stagiaires vaak in de maag gesplitst door de opleiding. Dan kan het inderdaad voorkomen dat een school zegt van: "ja hallo, we kunnen zoveel stagiaires niet plaatsen". Vaak ligt de fout bij de opleiding, die gaat er veel te snel van uit dat als een school een jaartje (bijv) 2 stagiaires gehad heeft, dat dat het jaar erná weer mogelijk is.
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 20:39 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb er nu een echte klasdag opzitten (tweede stagedag), ik heb kindjes (lees: leerlingen van voornamelijk tweede klassen VMBO) geholpen bij hun proefwerken
Noem ze nóóit KINDJES... het zijn LEERLINGEN.. Kan heel denigrerend naar hen overkomen. Enne... helpen bij proefwerken? Normaal moeten ze dat toch zélf maken?
quote:
Mijn zenuwen zijn nu in ieder geval een heel stuk weg. Ik wil echt leraar worden!
Fijn he
.
pi_23210363
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:


Noem ze nóóit KINDJES... het zijn LEERLINGEN.. Kan heel denigrerend naar hen overkomen. Enne... helpen bij proefwerken? Normaal moeten ze dat toch zélf maken?
[..]

Fijn he
Kindjes is gewoon even een synoniem na een hele dag het woord 'leerlingen' tikken in verslagen, logboeken en dergelijke. Ik noemde ze alleen gisterenavond even 'kindjes', op school praat ik over leerlingen, uiteraard.
En de VMBO'ers van gisterenmiddag konden allemaal niet onthouden welke vragen ze ook alweer niet hoefden te maken, wat het woord 'amuseren' betekent, wat een persoonsvorm ook alweer is etc
Mon 'en!
pi_23210396
Niemand noemt leerlingen in hun bijzijn 'kind(ert)jes', tenzij als grapje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 10-11-2004 07:10:17 ]
pi_23210436
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heb ik ook wel eens gehad hoor. Mijn stagebegeleider had toen op de dinsdag (als wij op school waren), maar 2 uren Engels, waarvan 1 uur aan een anderstaligen groep. Toen heeft-ie overleg gepleegd met collega's en geregeld dat we daar ook nog wat uren konden draaien. Ik zie trouwens vaak dat een stagiair bij verschillende docenten in de sectie lessen draait. Niet bij 5 docenten, maar bij een stuk of 2 (hooguit 3) moet toch wel lukken.
Dat is bij ons nadrukkelijk niet de bedoeling, dat je bij verschillende docenten les gaat geven. Ik zou dat zelf ook niet willen.
  woensdag 10 november 2004 @ 08:38:56 #228
593 sjak
Juffie Bloem
pi_23210948
quote:
Op woensdag 10 november 2004 07:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Niemand noemt leerlingen in hun bijzijn 'kind(ert)jes', tenzij als grapje.
Ik noem mijn leerlingen mijn kinderen, ook in hun bijzijn...de jongste is 18, de oudste 45
Lekker douchen!
  woensdag 10 november 2004 @ 17:53:33 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23221841
quote:
Op woensdag 10 november 2004 06:49 schreef bloempjuh het volgende:
En de VMBO'ers van gisterenmiddag konden allemaal niet onthouden welke vragen ze ook alweer niet hoefden te maken
Dan schrijf je dat gewoon op het bord. Je kunt ook niet verwachten als een klas geconcentreerd aan het werk is, en je beantwoordt een vraag van een leerling, dat iedereen dat ook gehoord heeft. Ik schrijf zoiets meestal meteen op het bord en wijs ze daarop, vóórdat ze aan het proefwerk beginnen.
quote:
wat een persoonsvorm ook alweer is etc
Dat soort begrippen vinden ze inderdaad moeilijk, alhoewel ze dat op de basisschool al gehad zouden moeten hebben en sowieso bij het vak Nederlands. Maar sowieso denken sommige leraren een paar stapjes te snel en gaan ze er al veel te snel van uit dat de leerlingen het allemaal wel weten. Terwijl dat vaak niet zo is, en de leerlingen vaak te verlegen zijn om te vragen.
.
pi_23224184
quote:
Op dinsdag 9 november 2004 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Noem ze nóóit KINDJES... het zijn LEERLINGEN..
Ik heb het in huiselijke kring regelmatig over 'die klotekutkinderen'. Ik neem aan dat zoiets ook niet helemaal politiek-pedagogisch verantwoord is he? .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23225574
Klotekutkinderen??? Hoe kun je DAT nou zeggen? Het zijn immers allemaal schatjes.
pi_23226077
quote:
Op woensdag 10 november 2004 17:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dan schrijf je dat gewoon op het bord. Je kunt ook niet verwachten als een klas geconcentreerd aan het werk is, en je beantwoordt een vraag van een leerling, dat iedereen dat ook gehoord heeft. Ik schrijf zoiets meestal meteen op het bord en wijs ze daarop, vóórdat ze aan het proefwerk beginnen.
[..]

Dat soort begrippen vinden ze inderdaad moeilijk, alhoewel ze dat op de basisschool al gehad zouden moeten hebben en sowieso bij het vak Nederlands. Maar sowieso denken sommige leraren een paar stapjes te snel en gaan ze er al veel te snel van uit dat de leerlingen het allemaal wel weten. Terwijl dat vaak niet zo is, en de leerlingen vaak te verlegen zijn om te vragen.
Dat op het bord schrijven was gedaan, maar ze bleven het vergeten
En dat met die PV was niet te snel, ze hebben er sinds het begin van het jaar op geoefend..
Mon 'en!
pi_23226813
Het aantal mensen in dit topic van wie ik weet dat ze vegetarier zijn is enorm groot. Aangenomen dat het allemaal aanstaande docenten zijn ziet het ernaar uit dat in de nabije toekomst veel goede denkbeelden op de volgende generatie zullen worden geprojecteerd.
  woensdag 10 november 2004 @ 21:47:32 #234
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23228003
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Het aantal mensen in dit topic van wie ik weet dat ze vegetarier zijn is enorm groot. Aangenomen dat het allemaal aanstaande docenten zijn ziet het ernaar uit dat in de nabije toekomst veel goede denkbeelden op de volgende generatie zullen worden geprojecteerd.
Waarom hebben we het nu opeens weer over vegetariërs?
quote:
Op woensdag 10 november 2004 20:39 schreef bloempjuh het volgende:
En dat met die PV was niet te snel, ze hebben er sinds het begin van het jaar op geoefend..
Maar dan nog... veel dingen die voor óns vanzelfsprekend lijken, zijn dat niet voor bepaalde leerlingen. Ik blíjf het zeggen.
quote:
Op woensdag 10 november 2004 19:33 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik heb het in huiselijke kring regelmatig over 'die klotekutkinderen'.
Volgens mij heb ik jou nog niet vaak in dit topic zien posten. Mag ik vragen wat je tot bovenstaande uitspraak doet komen? Welke klassen / wat voor soort leerlingen geef je les? Hoe stel je jezelf op richting de leerlingen? Ik ben erg nieuwsgierig. Ik heb zelf ook wel eens een leerling die ik pedagogisch verantwoord de nek om zou willen draaien, maar ik zou mijn leerlingen en sowieso alle leerlingen van de locatie waar ik werk, nooit, maar dan ook nooit bestempelen als KLOTEKUTKINDEREN.
quote:
Op woensdag 10 november 2004 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Klotekutkinderen??? Hoe kun je DAT nou zeggen? Het zijn immers allemaal schatjes.
Niet allemaal, maar zelfs de grootste etters moet je voor je zien te winnen. Dat meen ik! Vaak is zo'n harde, botte buitenkant slechts een omhulsel, om hunzelf af te schermen tegen allerlei problemen. Ik ben het een paar weken geleden weer tegengekomen. Nieuwe leerling (voor mij dan), grote mond, nonchalant, bot, ongemotiveerd, blabla.. Niet iemand waar ik in eerste instantie een goede band mee zou krijgen. Tot ik op zekere dag even met deze leerling praat. Opeens trek ik een hele beerput aan problemen met deze leerling open, varierend van ruzie thuis tot aanstormende depressie. We praten - anderhalf uur lang; opeens is die botte buitenkant weggevallen.. nu praten we vaak, en blijkt het een heel aardige leerling te zijn, die zijn problemen voor de buitenwereld probeerde te verbergen door bot te reageren. Denk er maar eens over na.
Er zijn geen KLOTE KUT KINDEREN.
.
pi_23228242
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:08 schreef thabit het volgende:
Het aantal mensen in dit topic van wie ik weet dat ze vegetarier zijn is enorm groot. Aangenomen dat het allemaal aanstaande docenten zijn ziet het ernaar uit dat in de nabije toekomst veel goede denkbeelden op de volgende generatie zullen worden geprojecteerd.
Don't get your hopes up hippy, er zijn ook nog rood-vlees-etende, Wilders-stemmende aanstaande docenten.
pi_23228508
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Waarom hebben we het nu opeens weer over vegetariërs?
Docenten hebben de belangrijke taak niet alleen lesstof maar ook maatschappelijk bewustzijn over te dragen op kinderen. Daarom is het belangrijk dat er veel vegetariërs tussenzitten.
pi_23231176
Baba-O-Riley, waarom doe je toch altijd alsof je het allemaal zo goed weet?

Ik noem mijn leerlingen zo vaak "kindjes", of "mijn kinderen" waar ze bij zijn, en ze vatten dat goed op, en zoals ik het bedoeld heb: ik vind ze (meestal) hartstikke leuk en ik voel echt genegenheid voor ze.

Ik heb ook wel eens iemand "trut" genoem in de klas Vatte ze ook hartstikke goed op, maar ik zei het dan ook met een grote glimlach en volkomen terecht "Wat ben je toch een irritant rotjoch" op een leuke manier werkt bij mij af en toe ook beter dan iemand boos terechtwijzen.

Wat ik maar bedoel: niemand is hetzelfde en de ene leerling stelt dit soort dingen wel op prijs en de andere niet. Dat moet je even per persoon uitvinden (al is het helaas soms ook zo druk dat het bij oppervlakkig contact blijft).

Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23231254
Trouwens, het feit dat ik een vleeseter ben heeft denk ik weinig te maken met mijn didactische kwaliteiten
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23235188
quote:
Op woensdag 10 november 2004 23:19 schreef imago het volgende:
Baba-O-Riley, waarom doe je toch altijd alsof je het allemaal zo goed weet?
Je haalt me de woorden uit de mond. Baba-o-Riley, het komt allemaal nogal patronizing over.
  donderdag 11 november 2004 @ 07:50:02 #240
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23235282
quote:
Op donderdag 11 november 2004 07:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je haalt me de woorden uit de mond. Baba-o-Riley, het komt allemaal nogal patronizing over.
Ik wilde het ook net gaan zeggen. No offence maar je bent leraar op alle manieren, ook tegenover ons, terwijl ik net zie dat je zelf pas 24 bent, dat maakt je 2 jaar ouder dan ik ben.
  donderdag 11 november 2004 @ 12:04:39 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_23238911
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er zijn geen KLOTE KUT KINDEREN.
O jawel.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_23242525
quote:
Op woensdag 10 november 2004 22:02 schreef thabit het volgende:

[..]

Docenten hebben de belangrijke taak niet alleen lesstof maar ook maatschappelijk bewustzijn over te dragen op kinderen. Daarom is het belangrijk dat er veel vegetariërs tussenzitten.
Is het leraarschap ook niet iets voor jou dan, Thabit?
pi_23242817
quote:
Op donderdag 11 november 2004 14:37 schreef Tristessa het volgende:

[..]

Is het leraarschap ook niet iets voor jou dan, Thabit?
Ik zou vrij snel ontslagen worden ben ik bang want je mag helemaal niks meer als leraar tegenwoordig. Ik zou namelijk stof behandelen waarvan ik vind dat leerlingen het gezien moeten hebben en niet de stof die tot het eindexamenprogramma behoort. Bovendien zou ik lijfstraffen invoeren voor rekenmachinegebruik. Die lijfstraffen mogen dan worden uitgevoerd door de beste leerling van de klas.

[ Bericht 6% gewijzigd door thabit op 11-11-2004 15:07:03 ]
  donderdag 11 november 2004 @ 16:04:41 #244
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_23244457
quote:
Op woensdag 10 november 2004 22:02 schreef thabit het volgende:
Docenten hebben de belangrijke taak niet alleen lesstof maar ook maatschappelijk bewustzijn over te dragen op kinderen. Daarom is het belangrijk dat er veel vegetariërs tussenzitten.
Hm, ik ben toch blij dat jij geen leraar bent. Niet dat ik vegetarisme afkeur (integendeel) maar ik heb een ongelofelijke hekel aan de opvatting dat het leraarschap zonder probleem kan worden bezoedeld met persoonlijk "maatschappelijk bewustzijn".

Indoctrinatie, noemen we dat.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_23244514
quote:
Op donderdag 11 november 2004 07:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik wilde het ook net gaan zeggen. No offence maar je bent leraar op alle manieren, ook tegenover ons, terwijl ik net zie dat je zelf pas 24 bent, dat maakt je 2 jaar ouder dan ik ben.
En drie jaar jonger dan ik ben.
pi_23244538
quote:
Op donderdag 11 november 2004 14:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zou vrij snel ontslagen worden ben ik bang want je mag helemaal niks meer als leraar tegenwoordig. Ik zou namelijk stof behandelen waarvan ik vind dat leerlingen het gezien moeten hebben en niet de stof die tot het eindexamenprogramma behoort. Bovendien zou ik lijfstraffen invoeren voor rekenmachinegebruik. Die lijfstraffen mogen dan worden uitgevoerd door de beste leerling van de klas.
LOL

Nee, da's allemaal niet didactisch verantwoord.
  donderdag 11 november 2004 @ 16:49:29 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23245397
Het enige wat ik doe is mijn ervaringen delen met jullie. Maar goed.. ik hou mijn mond wel.

[ Bericht 15% gewijzigd door Baba-O-Riley op 11-11-2004 16:56:33 ]
.
  donderdag 11 november 2004 @ 18:03:01 #248
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23247197
Hey, mensen. Niet zo snel. Dit is juist zo'n gezellig en leuk topic! Ik geniet er elke dag weer van om jullie ervaringen en meningen te lezen en ik zou 't jammer vinden als dat verpest wordt door zoiets doms als dit.

Baba-O-Riley, ik denk dat dit gaat over precies hetzelfde als wat ik laatst tegen je zei. Je bent gewoon leraar in hart en nieren.. ook op het forum. Je bedoelt het misschien niet zo, maar je praat tegen iedereen hier alsof het een leerling is . Daar is opzich niets mis mee, maar vat het dan ook niet verkeerd op als iemand daar wat van zegt.

Blijf gewoon vooral doorlullen over die lieve leerlingen, want het is veels te interessant om over te stoppen.

Ik heb vandaag ook weer ondervonden hoe enorm schattig die brugklassers eigenlijk zijn. Ik stond op de gang toen een gigantische horde (ja, echt .) op me af kwam stormen en me half besprong om me te vragen of ik volgende week vrijdag, als leerling-begeleider, mee wil met het brugklasuitje. Ik kon natuurlijk geen nee zeggen tegen die vertederende gezichtjes ( ) dus daar ga ik dan volgende week.. klimmen. Ik heb er nu al zin in .
pi_23247941
quote:
Op donderdag 11 november 2004 16:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het enige wat ik doe is mijn ervaringen delen met jullie. Maar goed.. ik hou mijn mond wel.
Natuurlijk willen we graag je ervaringen weten (ik dan), het ging meer om de toon waarop je ons toesprak. Ietwat bevoogdend. Dat ervoer ik persoonlijk als onprettig en ik was daarin blijkbaar niet de enige. Maar vat dat nou niet meteen op als een persoonlijke belediging. Niemand was er op uit om jou de mond te snoeren.
  donderdag 11 november 2004 @ 19:15:21 #250
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23248677
quote:
Op donderdag 11 november 2004 16:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het enige wat ik doe is mijn ervaringen delen met jullie. Maar goed.. ik hou mijn mond wel.
Ik wil uiteraard ook gewoon dat je door blijft posten, alleen is je manier van posten soms denigrerend, althans dat komt zo over. Je kunt toch leren van die feedback? Als leraar moet je juist open staan voor eeuwig blijven leren!
pi_23248725
"Je leert nergens zoveel als voor de klas"

Enneh, Silmarwen, ik kan het even niet laten... Het is 'denigrerend'.
  donderdag 11 november 2004 @ 19:19:22 #252
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23248758
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
"Je leert nergens zoveel als voor de klas"

Enneh, Silmarwen, ik kan het even niet laten... Het is 'denigrerend'.
Gelukkig geef ik geen talen
pi_23248847
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
"Je leert nergens zoveel als voor de klas"

Enneh, Silmarwen, ik kan het even niet laten... Het is 'denigrerend'.
Ik zie interpunctiefouten. .
  donderdag 11 november 2004 @ 19:24:38 #254
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23248869
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:23 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zie interpunctiefouten. .
En is het niet ennuh?
pi_23250751
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:23 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zie interpunctiefouten. .
Ja, maar jij bent dan ook een echte kommaneuker. Jij zet zelfs een punt achter een smilie.
pi_23252147
Ehm, ik heb hier geen rotsfeer willen veroorzaken hoor Ik denk alleen dat iedereen zich moet realiseren dat elke leerling, elke school, elke leraar, elke situatie anders is. En dat niemand de wijsheid volledig in pacht heeft.

En ik voel me ook een beetje vreemd dat ik nou zoiets begin terwijl ik hier bijna nooit post, maargoed, ik ben vooral een lurker
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 11 november 2004 @ 21:48:00 #257
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23252374
quote:
Op donderdag 11 november 2004 21:39 schreef imago het volgende:
Ehm, ik heb hier geen rotsfeer willen veroorzaken hoor Ik denk alleen dat iedereen zich moet realiseren dat elke leerling, elke school, elke leraar, elke situatie anders is. En dat niemand de wijsheid volledig in pacht heeft.

En ik voel me ook een beetje vreemd dat ik nou zoiets begin terwijl ik hier bijna nooit post, maargoed, ik ben vooral een lurker
Ik ben eigenlijk blij dat jij het zei, omdat ik meestal dingen nogal bot zeg en fout over zou komen !
Ik bedoel het ook niet rottig verder.

  donderdag 11 november 2004 @ 22:32:56 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23253995
quote:
Op donderdag 11 november 2004 19:15 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wil uiteraard ook gewoon dat je door blijft posten, alleen is je manier van posten soms denigrerend, althans dat komt zo over. Je kunt toch leren van die feedback? Als leraar moet je juist open staan voor eeuwig blijven leren!
Als het denigrerend overkomt, dan is dat uiteraard niet mijn bedoeling. Ik sta ook zeer zeker open voor feedback. Maar wat ik meestal doe, ik lees hier iets, en dan voeg ik mijn ervaring toe, of mijn visie daarop. Tuurlijk wil ik daarmee niet zeggen dat ik het allemaal zo goed weet - ik leer hier net zoveel van als jullie, maar af en toe vertellen ervaringen andere dingen en door het posten daarvan wil ik laten zien van: "hey, maar zo kan het ook". Of: "Oh, daar had ik nog niet over nagedacht?" Of: "ai, kan dat ook gebeuren?". Ik heb eenmaal een duidelijke visie op wat ik wil en doe, en die post ik hier. Niet om even iedereen te laten merken hoe goed ik het allemaal denk te weten. Dat is absoluut niet mijn bedoeling.
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
het ging meer om de toon waarop je ons toesprak. Ietwat bevoogdend. Dat ervoer ik persoonlijk als onprettig en ik was daarin blijkbaar niet de enige
Nogmaals, dat is niet mijn bedoeling. Maar ik ging er vanuit dat we hier allemaal op een gelijk niveau zitten. Ik zal er in het vervolg op letten. Maar wéét dat ik het niet expres doe.
quote:
Maar vat dat nou niet meteen op als een persoonlijke belediging. Niemand was er op uit om jou de mond te snoeren.
Nee dat weet ik ook wel. Maar ik had een drukke avond, keek effe tussendoor of er nog wat gepost was (ben erg nieuwsgierig naar de stagevorderingen van de verschillende mensen hier) en toen zag ik die reactie op mij opeens staan, toen had ik even zoiets van: WTF??
quote:
Op donderdag 11 november 2004 18:03 schreef BlaatschaaP het volgende:
Je bedoelt het misschien niet zo, maar je praat tegen iedereen hier alsof het een leerling is
Ik zag het eigenlijk meer als discussieren met mensen van gelijk niveau. Iedereen hier is verbonden met het onderwijs dus we zijn allemaal gelijk. Dus ik dacht, als ik hier mijn visie post of ervaringen of wat dan ook, en anderen doen dat ook, dan kunnen we van elkaar leren. Maar ja, als er maar weinig andere mensen posten lijkt het net als of het een topic wordt van "Baba O Riley wil even laten merken hoe goed hij het allemaal weet". Ik hoopte gewoon op vruchtbare discussies en een topic waar we tips kunnen uitwisselen en waar we elkaar kunnen helpen. In het verleden (deel 1) is dit onder andere wel gebeurd.
quote:
Daar is opzich niets mis mee, maar vat het dan ook niet verkeerd op als iemand daar wat van zegt.
Nee, doe ik ook niet.
quote:
Op donderdag 11 november 2004 21:39 schreef imago het volgende:
Ik denk alleen dat iedereen zich moet realiseren dat elke leerling, elke school, elke leraar, elke situatie anders is. En dat niemand de wijsheid volledig in pacht heeft.
Precies.
quote:
Ik heb vandaag ook weer ondervonden hoe enorm schattig die brugklassers eigenlijk zijn. Ik stond op de gang toen een gigantische horde (ja, echt .) op me af kwam stormen en me half besprong om me te vragen of ik volgende week vrijdag, als leerling-begeleider, mee wil met het brugklasuitje. Ik kon natuurlijk geen nee zeggen tegen die vertederende gezichtjes ( ) dus daar ga ik dan volgende week.. klimmen. Ik heb er nu al zin in .
Leuk! Neem vooral een foto-camera mee. Ik ben nu een tijdje foto's aan het maken van alles waar ik aan deelneem en het is heel erg leuk om dan terug te kijken op al die foto's en die leuke momenten.
.
pi_23254133
Je was je er duidelijk niet van bewust, er valt je dan ook niets kwalijk te nemen (deed ik al niet, hoor).
pi_23259603
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Leuk! Neem vooral een foto-camera mee. Ik ben nu een tijdje foto's aan het maken van alles waar ik aan deelneem en het is heel erg leuk om dan terug te kijken op al die foto's en die leuke momenten.
Foto's maken is leuk Op de website van onze school staan ook enorm veel foto's van leerlingenactiviteiten.

Maar die werden daar dus zomaar neergezet, zonder toestemming van wie dan ook. En niemand die zich realiseerde dat dat door sommige mensen niet op prijs zou kunnen worden gesteld! Zo was er een leerling die tijdelijk met haar moeder in een blijf-van-mijn-lijf-huis woonde, op de vlucht was voor vader, onder een valse naam op school zat, en als iemand voor haar belde moesten we zeggen dat ze geen leerling was. Maar zonder nadenken wel een foto op de website zetten Daar heb ik de rector dus wel even op aangesproken, ik vond het zo enorm dom. Nu heeft er in het schoolblaadje gestaan dat mensen op de site kunnen komen tenzij ze vantevoren aangeven dat niet te willen. Beetje de omgekeerde wereld vind ik dat..
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 12 november 2004 @ 07:54:33 #261
35189 Troel
scherp en bot
pi_23259615
Ik had vorige week dat een van de kindertjes van "mijn" klas na haar tasje aan haar tante (die kwam haar ophalen omdat moeder naar een begrafenis moest) gegeven te hebben, nog even terug kwam rennen om mij een grote knuffel te geven.
Het is zo'n klein gebaar, maar je gaat wel helemaal gloeien van binnen.

Hebben jullie ook wel eens zulke momenten waarop je echt even het gevoel krijgt dat je echt door de kinderen gewaardeerd wordt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23259979
Zeker weten. Toen mijn eerste stage was afgelopen (vmbo-lwoo) zeiden de kinderen tegen me dat ze het jammer vonden dat ik wegging en dat ik vooral terug moest komen als ik klaar was met school. Het tweede jaar idem. Een groter compliment kun je niet krijgen.
pi_23268116
Een medestudent bracht me op de hoogte van het feit dat het niet mogelijk was voor ongeregistreerde gebruikers om reacties te posten bij mijn stageweblog. Heb dat even aangepast, dus iedereen die dat wil kan nu een reactie posten.
  vrijdag 12 november 2004 @ 15:33:38 #264
35189 Troel
scherp en bot
pi_23268305
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 15:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Een medestudent bracht me op de hoogte van het feit dat het niet mogelijk was voor ongeregistreerde gebruikers om reacties te posten bij mijn stageweblog. Heb dat even aangepast, dus iedereen die dat wil kan nu een reactie posten.
Nu nog een linkje in je sig of iets dergelijks
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_23268457
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 15:33 schreef Troel het volgende:

[..]

Nu nog een linkje in je sig of iets dergelijks
Hee, goed idee. Dat ga ik onmiddellijk doen!
pi_23271838
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?

Ik ga vanavond weer eens meehelpen op een onderbouwfeest van mijn oude school, en als de leraren horen welke opleiding ik doe, denk ik dat ze me niet geloven of gaan lachen Ik was namelijk een ontzettend luie leerling, en het idee om leraar te worden is pas na de middelbare school bij me opgekomen.

Ik heb trouwens mijn eerste periode met vlag en wimpel gehaald , als het goed komt met de stage zal ik mijn P wel in een jaar kunnen halen, denk ik.
pi_23271991
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Ik was qua cijfers wel een goede leerling, maar qua gemotiveerdheid niet. Zat alleen maar uit het raam te staren of puberale briefjes te schrijven naar mijn nichtje, en verving die activiteiten in de hogere klassen door spijbelen en blowen.



Er werkt op mijn oude middelbare school nu trouwens een meisje dat vroeger als leerling op diezelfde school echt de schrik van alle leraren was. Sommige van die lui zijn nu haar collega's. Die dingen gebeuren
pi_23272135
Ik was in de onderbouw heel braaf, in de bovenbouw heb ik wel veel gespijbeld en weinig opgelet. Maar ik haalde wel met gemak goede cijfers.

Ik werk nu ook samen met een vroegere lerares van me. Vind het nog steeds gek om haar met de voornaam aan te spreken, en zo achteraf gezien vind ik ook wel dat ik me als een rotkind heb gedragen bij haar in de klas vroeger
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 13 november 2004 @ 09:57:56 #269
44964 whisko
a^2 + b^2 =c^2
pi_23284337
quote:
[b]
Mensen die dus echte beta's zijn hebben problemen met de alpha vakken.
Wat is dit nou voor onzin???
Sterker nog: hoe durft een "echte beta" zo'n uitspraak te doen, zonder het eerst te toetsen?

Als leraar wiskunde trek ik geen punten af bij spellingsfouten in toetsen, hoewel ik het wel zou willen, want dat zou toch automatisch tot gevolg hebben dat leerlingen beter gaan spellen, of althans, beter hun best doen op de spelling. Ik trek voor spellingsfouten (taalfouten) wel (zij het hoogstens 0,5) punten af bij een werkstuk.
  zaterdag 13 november 2004 @ 10:52:04 #270
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23284795
quote:
Op donderdag 11 november 2004 22:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Leuk! Neem vooral een foto-camera mee. Ik ben nu een tijdje foto's aan het maken van alles waar ik aan deelneem en het is heel erg leuk om dan terug te kijken op al die foto's en die leuke momenten.
Oh, zeer zeker! Ik ben nu al een klein jaartje de fotografe bij de schoolactiviteiten en ik merk zelf ook dat het echt heel erg leuk is om na een tijdje weer terug te kijken naar die foto's. Helemaal mee eens dus .
  zaterdag 13 november 2004 @ 10:55:55 #271
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23284831
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?

Ik ga vanavond weer eens meehelpen op een onderbouwfeest van mijn oude school, en als de leraren horen welke opleiding ik doe, denk ik dat ze me niet geloven of gaan lachen Ik was namelijk een ontzettend luie leerling, en het idee om leraar te worden is pas na de middelbare school bij me opgekomen.

Ik heb trouwens mijn eerste periode met vlag en wimpel gehaald , als het goed komt met de stage zal ik mijn P wel in een jaar kunnen halen, denk ik.
Ik zit nu op de middelbare school en weet nu toch wel een dikke 2 jaar zeker dat ik leraar wil worden. Terwijl ik enkele jaren daarvoor nog zwoer nooooooooooooooooooit het onderwijs in te willen . Wat kan een mens veranderen. Maargoed. Ik ben volgens mij een aardig goede leerling en ik haal dan ook gewoon goede cijfers. Maar ik kan me best voorstellen dat er leraren zijn die een hekel aan me hebben, ik heb namelijk nogal een grote bek .
  zondag 14 november 2004 @ 10:13:14 #272
35189 Troel
scherp en bot
pi_23302081
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Ik heb er vroeger wel eens over nagedacht, op de basisschool al. Naast bloemiste, astrounaut en brandweervrouw zeg maar.
Ik heb ook jaren een eigen cafe willen beginnen, dat lijkt me op zich nog steeds wel leuk, maar het gaat eigenlijk een beetje tegen mijn principes in.
Maar mede door dat laatste leek me aan het einde van de middelbare school de studie Facilitaire Dienstverlening erg leuk (mijn moeder kwam daarmee op de proppen omdat het een veelzijdige studie is met veel verschillende onderwerpen). Na twee jaar ben ik hiermee gestopt en ben ik na een werkpauze, begonnen met de PABO.

Ik had dat veel eerder moeten doen. PABO was mijn eerste keuze voordat mijn moeder met FD kwam. Ik gok dat als ik met de voorlichtingen enzo mee was geweest naar de PABO dat ik zelfs dan al had geweten dat ik PABO wilde doen. Conclusie: ik wist het eigenlijk wel, maar moest nog ff wachten voordat ik het echt zeker wist zeg maar.


Wat goede leerling betreft:
Ik denk dat veel docenten mij wel mochten. Ik was nooit echt opstandig, behalve bij bepaalde docenten, maar daar was de hele klas het (wiskunde docenten die werkelijk niet wisten waar ze over praatten). Op de een of andere manier (en dat heb ik nu nog steeds) heb ik het voordeel dat ik me zeer interesseer in de vakken. Plus het feit dat ik zo uitgekookt was om meteen achter het bureau van de docent te gaan zitten, waardoor je gewoon een veel betere band krijgt met de docent. Toen ik de derde over moest doen heb ik best wel wat gespijbeld, daarna niet meer, toen werd mijn oom coordinator.
Zoals nu het op school is: tussen de lessen zit telkens 20 minuten pauze, waarvan ik er al zeker 10 doorbreng in het lokaal om op mijn gemak de lesstof nog eens door te lezen en dergelijke (en zeker te weten een plekje recht tegenover het bord te bemachtigen vanwege mijn nek). Ik heb vaak praatjes met docenten (ben klassevertegenwoordiger) en ik merk gewoon dat dat een groot voordeel is.


Wat een blaatverhaal trouwens
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 14 november 2004 @ 10:15:27 #273
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23302090
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?

Ik ga vanavond weer eens meehelpen op een onderbouwfeest van mijn oude school, en als de leraren horen welke opleiding ik doe, denk ik dat ze me niet geloven of gaan lachen Ik was namelijk een ontzettend luie leerling, en het idee om leraar te worden is pas na de middelbare school bij me opgekomen.

Ik heb trouwens mijn eerste periode met vlag en wimpel gehaald , als het goed komt met de stage zal ik mijn P wel in een jaar kunnen halen, denk ik.
Ik haalde goede cijfers maar had een grote mond en kwam nooit eigenlijk. Ik ben zelfs van de havo afgestuurd Ze vonden het zonde, maar volgens hun zou het nooit meer wat worden met mij.

Als ik nu terug naar mijn oude school zou gaan, zouden ze denk ik omvallen van verbazing. Ik wilde nooit lesgeven maar ben spw gaan doen op het mbo, daar kwam ik er achter wat voor een hel ik mijn docenten wel niet bezorgd had en dat lesgeven enorm leuk was.
pi_23304031
Ik was echt een modelleerling. Serieus. Haalde altijd heel hoge cijfers en vond het leuk op school. Heb alleen in mijn examenjaar gespijbeld van gymnastiek. Het hele jaar. Ben niet één keer geweest. 't Telde toch niet mee voor het examen.
pi_23316971
quote:
Op woensdag 10 november 2004 21:47 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Volgens mij heb ik jou nog niet vaak in dit topic zien posten. Mag ik vragen wat je tot bovenstaande uitspraak doet komen? Welke klassen / wat voor soort leerlingen geef je les? Hoe stel je jezelf op richting de leerlingen? Ik ben erg nieuwsgierig. Ik heb zelf ook wel eens een leerling die ik pedagogisch verantwoord de nek om zou willen draaien, maar ik zou mijn leerlingen en sowieso alle leerlingen van de locatie waar ik werk, nooit, maar dan ook nooit bestempelen als KLOTEKUTKINDEREN.
Ik schreef dat vooral omdat ik wist dat het je op de kast zou jagen. Een uitspraak als klotekutkinderen doe ik met alle liefde van de wereld en met een grote glimlach, kortom, het is eerder een liefkozend scheldwoord, al vermoed ik dat jij dat niet echt kan begrijpen. Ik voel mij niet geroepen mij politiek correct te gedragen. Een beetje meer humor (en daarmee relativering) kan geen kwaad. Het klopt inderdaad dat jij je als de allesbeterwetende leraar opstelt in dit topic. denk er maar eens over na. . Het valt me ook op bij intervisie groepen hoor. Leraren die denken dat ze het wiel hebben uitgevonden en dat aan iedereen moeten vertellen. Maar goed, je bent enthousiast over je vak en dat is uiteindelijk natuurlijk alleen maar mooi.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23317295
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Mijn middelbare school tijd was nogal wisselend. Ik heb erg hoge cijfers gehaald (met name de laatste twee jaar), maar ik heb ook twee jaar gehad dat het me allemaal geen klap kon schelen, ik baalde van school (en het leven in 't algemeen) en ik was behoorlijk aan het puberen. Daardoor waren mijn cijfers ook een stuk lager in die tijd. Daarnaast spijbelde ik veel, maakte ik nooit huiswerk en werd ik ook wel eens de les uitgestuurd. Kortom, geen modelleerling (dat heb ik ook geweten bij de diploma uitreiking ). Het idee om zelf leraar te worden, speelde wel altijd een beetje door mijn hoofd. Het voelt trouwens soms wel raar nu dat ik leerlingen berisp omdat ze hun huiswerk niet maken. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_23317588
Ik denk dat het misschien juist wel helpt als je als leraar vroeger geen model-leerling geweest bent. Dat je ook de opstandige luie vervelende rotpubers kunt begrijpen

Ik moet mezelf er wel telkens aan herinneren dat mijn vak niet voor elke leerling zo klaar als een klontje is, en dat niet iedereen het zo makkelijk vindt als ik het vond.

Ik vroeg me trouwens af hoe jullie omgaan met het feit dat tegenwoordig van elke lesmethode voor elk vak wel websites te vinden zijn met de antwoorden. Natuurlijk kun je proberen zoveel mogelijk werk al in de les te laten doen, maar soms moet er toch wat thuis gebeuren en dat kunnen ze zo van internet plukken. Al staan er ook wel veel foute dingen tussen. Zo heb ik wel eens bij een proefwerk een opgave gegeven, met de antwoorden erbij, maar dan de foute antwoorden zoals ze op internet stonden. De opdracht was de fouten eruit te halen. Dan haal je de ettertjes die alleen internet gebruikt hebben er wel uit Maargoed, iemand anders nog ideeën om zulke dingen tegen te gaan? Ik ben daar verder niet zo creatief in.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23319162
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Ik was geen uitermate goede leerling (qua cijfers, heb wel twee achten op mijn eindlijst Havo staan hoor, vier zevens, een vijf en de rest zessen), maar kon (vooral de laatste jaren, door omstandigheden thuis) erg goed met de docenten overweg.
Ik wist heel vroeger dat ik 'juf' wilde worden, op de middelbare school heb ik even een periode aan lerares Nederlands gedacht, na mijn Havo kwam het weer even door mijn hoofd en nu ben ik er mee bezig. De beste beslissing ooit!
Mon 'en!
  dinsdag 16 november 2004 @ 09:58:08 #279
19840 Libris
Live from Singapore
pi_23347194
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 17:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb een vraagje voor alle (toekomstige) docenten hier; Waren jullie zelf goede leerlingen, wist je op de middelbare school al dat je docent(e) wilde worden?
Was een redelijke VWO scholier, eindlijst met twee 8en, een 6 en rest 7s. Op de uni (Artificiele intelligentie maar 1 tentamen niet in 1 keer gehaald, maar voor de andee niet echt hoge cijfers.

Ik heb nooit, maar dan ook werkelijk nooit overwogen om les te gaan geven. Ik kreeg een aanbieding om mee te helpen om een hogeschool in Singapore op te zetten en tijdens een gesprek dat ik hier had (even op en neer vliegen voor een amper 30 minuten gesprek ) werd er gevraagd of ik wiskunde kon geven. "Tuurlijk", blufte ik. Nu geef ik dus al 1,5 jaar les (waarvan 2 keer een half jaar ook nog module coordinator (700 studenten in een module/vak), heb geen pedagogische achtergrond, maar het lukt aardig, studenten zijn over me te spreken. Ik voel me over het algemeen zelfverzekerd als ik voor de klas sta en ik vind het leuk.
Weet alleen niet hoe lang ik dit wil doen, misschien over een aantal jaar weer eens wat totaal anders doen.
  dinsdag 16 november 2004 @ 17:27:26 #280
88523 BadDay
The One I Love
pi_23356442
Heeft wel een heftige dag achter de rug, een basisberoeps leerling op mijn stage school heeft vandaag zijn complete hand eraf gezaagd...
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_23356492
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 17:27 schreef BadDay het volgende:
Heeft wel een heftige dag achter de rug, een basisberoeps leerling op mijn stage school heeft vandaag zijn complete hand eraf gezaagd...
OMG! Wat gebeurde er?
  dinsdag 16 november 2004 @ 17:34:15 #282
88523 BadDay
The One I Love
pi_23356600
Hij hield het hout verkeerd vast terwijl het door de cirkel zaag ging...

[ Bericht 35% gewijzigd door BadDay op 16-11-2004 17:43:05 ]
Birds, Happiness & Still Not Worried
  dinsdag 16 november 2004 @ 18:06:12 #283
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_23357351
! Jezus wat erg hey... Kan de hand nog vastgemaakt worden of iets?

Welke school geef je les dan ?
pi_23357677
Jeetje... Was je erbij toen dat gebeurde?
  dinsdag 16 november 2004 @ 19:50:07 #285
88523 BadDay
The One I Love
pi_23359852
Ik was er op een haar na niet bij gelukkig, ik heb hem wel de ziekenwagen in zien gaan. Ik heb daarna wel leerlingen gehad, maar vooral veel gepraat, het raakte iedereen best wel Ik loop stage op het Hendrik Pierson College te Zetten.. (een kleine plattelandsschool)
Birds, Happiness & Still Not Worried
pi_23360129
Schokkende gebeurtenis inderdaad... Ik hoop maar dat zijn hand er weer aangezet kan worden...
pi_23361354
Moet ook erg moeilijk zijn voor de betrokken docent, beterschap en veel sterkte aan de leerling!
pi_23361755
Ja, 'k geloof dat ik me als docent vreselijk schuldig zou voelen...
  woensdag 17 november 2004 @ 00:07:47 #289
35189 Troel
scherp en bot
pi_23367351
Tja, dat soort dingen gebeuren helaas. Net zoals dat er vandaag bijna een kind een hersenschudding opliep (gelukkig niet bij mij).

Vanwege het slechte weer mochten de kids ravotten in de speelzaal en de grote schommel was klaargezet. Ze mochten niet aan die kant van de zaal komen. Dat is denk ik wel 10 keer gezegd. En toch zijn er altijd kids die het wel proberen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 21 november 2004 @ 17:24:00 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_23471251
http://www.jijvoordeklas.nl

Dit is trouwens een leuk spelletje, gericht op leerlingen. Maar voor leraren is het ook wel leuk om te spelen, vooral als je verschillende manieren van lesgeven probeert: van heel streng tot heel mild.
.
pi_23474528
Hee, da's een leuke tip. Die ga ik even doorgeven aan de kindertjes en vragen hoe zij het deden!
  zondag 21 november 2004 @ 21:22:04 #292
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_23476931
Ik heb 'm zojuist gemaakt en dit kwam er uit:

Orde [+++++-----]
Sfeer [+++++-----]
Oplettendheid: [+++++++++-]
pi_23477228
Ik heb 'm niet helemaal gedaan, had er geen tijd voor omdat ik een uitleg grammatica moest voorbereiden. Maar zal 'm van de week eens doen en ben benieuwd wat de kids ervan vinden.
pi_23480512
Ik moet volgens de test meer op de orde in de klas letten, maar ik let wel goed op. De sfeer was erg goed

Wel grappig, ik zal eens uittesten hoe ik het in het echt aanpak
Mon 'en!
pi_23484771
Ik was te lief tegen ze

En ik moet geen gewoonte maken van moppen aan het einde van de les
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_23485960
Ik had ongeveer 60% orde, 70% sfeer en 90% oplettendheid.

Ik zou het niet erg vinden als het zo in het ook zou gaan.
pi_23501277
Vandaag weer een geweldige dag gehad op mijn stage! Zie hier voor verslag!
pi_23501761
quote:
Op maandag 22 november 2004 21:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vandaag weer een geweldige dag gehad op mijn stage! Zie hier voor verslag!

uit je weblog:
Bij het bestuderen van de stof in het boek ("Op Niveau Plus") raakte ik danig gefrustreerd: de uitleg in het boek was onduidelijk en bovendien stonden er dingen in die eenvoudigweg niet waar zijn! Ik heb eerst nog geprobeerd om mijn uitleg aan de hand van het boek samen te stellen, maar na een poosje heb ik het opgegeven.
Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent! Ik vind het erg leuk om je weblog te volgen.

Niet vergeten: Je bent geen slaaf van het boek!
Heel goed van je om niet klakkeloos de uitleg uit het boek te volgen.
pi_23501845
quote:
Op maandag 22 november 2004 21:28 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Niet vergeten: Je bent geen slaaf van het boek!
Oh, nee, zeker niet. Ik zou het liefst zonder methode lesgeven! Maar het is gewoon triest als er in een methode Nederlands dingen staan die eenvoudigweg niet waar zijn en die leerlingen alleen maar in de war brengen. Ze proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en dat is waar het misgaat. Je kunt iets niet eenvoudiger maken dan het is, dan raak je in de knoop. Ze laten gewoon dingen weg waardoor het compleet onbegrijpelijk wordt. IK begreep hun uitleg niet eens, hoe moeten die leerlingen het dan begrijpen?
pi_23503127
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk helaas ook met een methode (moderne wiskunde 7e edite) waar ik totaal geen vertrouwen in heb .
pi_23503336
quote:
Op maandag 22 november 2004 22:12 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk helaas ook met een methode (moderne wiskunde 7e edite) waar ik totaal geen vertrouwen in heb .
Vraag me af wie die dingen schrijft... Mislukte docenten...? Bij het Cito schijnen ook veel mislukte docenten te werken, vandaar die saaie opdrachten en domme vragen altijd op examens... Volgens mij werden methodes vroeger geschreven door degelijke doctorandi. Zou best zelf aan een methode willen meewerken, heb genoeg ideeën voor verbetering!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')