Het is allebei hartstikke leuk ja, maar het motiveren is niet direct het "leuke" aan VMBO-ers. Ze zijn gewoon hartstikke spontaan, en als je hun respect hebt, doen ze álles voor je. Mensen van havo en atheneum zijn meestal wat gereserveerder - niet dat dit een negatief punt is. Ik zal een voorbeeldje geven: een leerling was een beetje rumoerig, dus ik had die even stevig de wacht aangezegd in de les. Naderhand loop ik naar de docentenkamer, komt-ie naast me lopen: "Meneer? Sorry hè, dat ik vandaag zo vervelend was, het was eigenlijk niet m'n bedoeling". Je kunt gewoon heerlijk met die leerlingen flauwekul uithalen. Op ons survivalkamp was er een rustpunt langs een riviertje... Uiteindelijk stond ik tot m'n knieën in het water een watergevecht te houden.quote:Op woensdag 25 augustus 2004 23:41 schreef Silmarwen het volgende:
VMBO of HAVO/VWO lijkt mij namelijk enorm verschillend. Eerder in dit topic zag ik een mooie uitspraak hierover die ik zeer passend vind. Dat je vmbo'ers meer moet motiveren en dat er in de havo/vwo groepen weer meer wat diepgang zit qua theorie. Het lijkt me leuk dit te combineren.
Gezellig!quote:Op donderdag 26 augustus 2004 22:08 schreef bloempjuh het volgende:
Nog heel even en dan begin ik! Woei!
Ik wel, maar ik ben een taalpuristquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 11:46 schreef Silmarwen het volgende:
Controleren jullie ook op spelling. En dit is meer een vraag voor de docenten die geen taal geven.
Dus zou je als geschiedenis docent op taalfouten letten?
Ik ben een ramp in talen en spelling is bij mij niet het sterkste punt. Ik maak zelf geregeld spelfouten en bij de opleiding hoef ik geen Nederlands te doen. Dus ik zie die fouten meestal niet.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:
[..]
Ik wel, maar ik ben een taalpurist
Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Daar geef ik je gelijk in.quote:Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.quote:Bij natuurkunde zijn de docenten nogal es een regelrechte ramp. Zelfs de tentamens bevatten soms echt de meest belachelijke spelfouten.
Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).quote:Ik vraag me af of het belangrijk is als docent.
Want dit zou betekenen dat iemand met dyslexie nooit zou kunnen lesgeven, terwijl diegene misschien wel een wiskunde virtuoos is.
Msn taal vind ik zo ie zo walgelijk en als ik dat zou binnenkrijgen zou het met dezelfde vaart weer terug gegeven worden aan de desbetreffende leerling met de vraag of het nu in het Nederlands mag.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 13:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik geef een taal (geen Nederlands), en ik streep meestal de Nederlandse spelfouten aan. Alhoewel ik het ook weer een taak vind voor het vak Nederlands. Met dyslectische leerlingen hou ik altijd rekening - ik zie hoeveel moeite het hen kost om een woord fatsoenlijk op papier te krijgen.
Waar ik NIET tegen kan, en wat ik dan ook wél vaak aanstreep, zijn fouten en uitkraamsels als deze:
"ik loopt owk naar sgool"
"ik vond die text eik wel kicksy-wicksy"
"ofsow"
Dat chattaal gebruik, kijk - dat doen ze maar als ze aan het chatten zijn, maar wanneer ze een toets maken of iets dergelijks, dan nemen ze maar de moeite om het woord voluit te schrijven.
[..]
Daar geef ik je gelijk in.
[..]
Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.
[..]
Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).
Dat doen onze leraren ook en ik heb het idee dat het vrij goed helpt idd. Veel klasgenoten hebben dat dan ook echt nodig hoor.. Hoe vaak ik wel niet 'ik wordt' tegenkom, *ril*.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
Precies. Ik heb zelf ook een half jaar Nederlands gegeven, als vervanging, en ondanks dat er in de methodes toch aandacht aan besteed wordt gaat het nog steeds mis. Laksheid van de leerling?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.quote:No marks if you can't spell
SCHOOLKIDS who litter exam papers with bad spelling will lose marks in a crackdown on sloppy English. Pupils will also be expected to show a basic grasp of the rules of grammar and punctuation in all written essays. Those who do not will be barred from a top grade. The blitz will be unveiled in a review of exams due in October by ex-chief schools inspector Mike Tomlinson.
Trendy teachers have turned a blind eye to spelling mistakes to focus on pupils’ creative ability. And examiners are banned from penalising basic errors — even in English papers. But Education Secretary Charles Clarke yesterday called for action. (....) Last week bosses revealed they are spending BILLIONS of pounds on catch-up lessons for school-leavers who cannot do simple sums or spell everyday words. A source close to Mr Tomlinson’s review said yesterday: “Business wants kids able to start work without having to learn to speak and write English properly.”
GCSE examiners have expressed dismay at having to give full marks to pupils who break every rule in the book. One said: “I was told explicitly and unambiguously I was to mark only the ideas expressed and not the way in which ideas were expressed.”
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.quote:Op maandag 30 augustus 2004 13:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hm, ik lees dit vandaag in "The Sun". Zou misschien een oplossing kunnen zijn..
[..]
In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.
Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.quote:Op maandag 30 augustus 2004 13:38 schreef Christine het volgende:
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.
Dan nog. Je hebt ook leerlingen die simpel weg een ramp zijn in taal (like me), die zou je dan bij nog meer vakken lage cijfers moeten gaan geven omdat ze simpelweg meer beta zijn? Ik vind dat niet eerlijk.quote:Op maandag 30 augustus 2004 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |