Ik zit zelf met dezelfde soort problemen als mensen hier, alleen in mindere maten. Ik heb op aanraden van een vriend van me maar eens een boek gekocht en ben dat begonnen met lezen. De eerse wijze lessen heb ik er al uit kunnen trekken.
-----------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------
Wij zien dingen dus niet zoals
ze zijn.
Maar wij zien dingen alleen zoals
wij zijn.
Jah duh hoor ik je al zeggen, dat is het verschil tussen subjectiviteit en objectiviteit.
Maar het domme is dat pure objectiviteit bijna niet bestaat.
Bijna iedereen kent de volgende tekening wel van zijn maatschappij lessen op school:

Waar je 2 verschillende dingen kunt zien. Afhankelijk van jou vorige ervaring, en hoe jij dingen ziet, zie je daar 1 van de 2 vrouwen. Als dit niet direkt lukt, kijk dan nog een paar keer heel goed en probeer het plaatje op verschillende manieren te bekijken.
Een clou voor als je het nog niet lukt, de kin van de jonge dame wordt de neus van de oude dame, en haar halsketting word de mond. En afhankelijk van wat je op dat plaatje ziet zou je waarschijnlijk verschillende acties ondernemen als je haar op straat of op je werk tegenkomt.
Je gedrag en al je acties afhankelijk zijn van hoe je dingen ziet, niet zoals ze zijn. En aan dat gedrag en de acties zijn natuurlijk weer uitkomsten verbonden. Je carriere, je liefdesleven, je familieleven en eigenlijk alles in je leven.
Stel nou even dat er in het midden van mijn post een foto jouw droom vriendin zou staan ipv het huidge plaatje. Dan zou je haar ook op 2 (en nog veel meer) manieren kunnen zien:
1) wow wat een leuke meid, maar die is toch onbereikbaar voor mij
2) wow wat een leuke meid, zij is bereikbaar voor mij, laat ik eens een praatje maken met haar
En daar zijn dan natuurlijk ook weer conseqeunties aan verbonden. Maar het is niet genoeg alleen te doen alsof je dit denkt, je moet dit echt denken. Want zolang je acties niet in overeenstemming zijn met wat je echt ziet/denkt, zullen andere mensen die altijd als nep beschouwen en zijn ze niet effectief.
Stap je dus bibberend op haar af en stamel je dan wat, dan is dat natuurlijk geen succes. Wat jullie niet moeten doen is de kroeg in stappen en direkt een meid proberen te versieren. Dan voer je namelijk allerlei acties uit die niet overeenkomen met hoe je de situatie echt ziet.
Jullie moeten gaan werken aan hoe je dingen ziet. Je moet dingen positiever gaan zien.
Nu vraag je je natuurlijk af hoe doe ik dat. Om dat te kunnen beantwoorden moet je eerst snappen waarom je nu dingen ziet zoals je ze nu ziet.
Dat heeft alles te maken met de ervaringen die je vroeger hebt opgedaan, met denkbeelden die je van andere personen hebt overgenomen. Door allles wat je in je leven hebt meegemaakt ben je "geconditioneerd" tot een persoon met de denkwijzes en denkbeelden die je nu hebt.
Die denkwijzes kun je op dezelfde manier weer gaan veranderen. Ga dingen doen, kruip achter de computer vandaan, zorg ervoor dat je veel sociale interactie opdoet zonder dat daar perse uitkomsten als een intieme relatie aan verbonden staan.
Ga dus op groepssport, zoek een leuke baan waar je met veel leeftijdsgenoten zit, ga studeren en probeer veel met je mede studenten op te trekken. Zoek een hobby waardoor je veel contact IRL (dus niet achter de computer) met echte mensen op doet. Ga bij een vrijwillegersorganisatie voor een goed doel.
Pas als jullie door andere ervaringen op te doen positief kunnen denken over je zelf en over een mogeljike vriendin, pas dan krijg je echte kansen op een (goede) relatie.
[ Bericht 2% gewijzigd door Promethium op 20-08-2004 19:24:00 (clou tekening toegevoegd) ]