abonnement Unibet Coolblue
  maandag 29 januari 2001 @ 14:42:35 #1
8390 idsme
of toch nie?
pi_700741
We zijn van plan met een paar vrieden volgende week richting Krakow te vertrekken. Ik heb begrepen dat het een erg mooie stad is. Heeft iemand nog plekken waar we zeker heen moeten?

Daarnaast heb ik begrepen dat de wegen in Polen niet erg goed zijn, is er iemand die ervaring hiermee heeft?

  maandag 29 januari 2001 @ 14:49:37 #2
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_700777
Hoi !!

Kom bijna jaarlijks in Krakov.
De wegen er naar toe zijn prima ; net als hier !
Alleen een gedeelte in het voormalige Oost-Duitsland is wat slecht...

Krakov is zeer mooi (bijna net zo mooi als Gdansk, maar mooier dan b.v. Warszawa).

Wat je niet moet missen is kasteel Wawel, en de lakenhal in het centrum.
Ook de 'Mariakerk' met z'n uitklapbare altaar is de moeite waard.

Jammer dat je er niet in de zomer naar toe gaat...
Dan is het meer levendig, met b.v. straattheater e.d.

P.s. ; voor Krakov heb je een tolweg !

Het komt goed.... En anders maar niet.
  maandag 29 januari 2001 @ 15:48:02 #3
8390 idsme
of toch nie?
pi_701107
Oh jij reist via Oost duitsland. Wij hadden gehoord dat je beter via Tsjechi kon rijden, ivm lange wachtttijden aan de duits/poolse grens.

Maar jij komt ws uit het noorden en wij uit het zuiden, is wel een behoorlijk verschil.

  maandag 29 januari 2001 @ 16:56:52 #4
421 Harry
Zwolle Boppe
pi_701474
De keuze van grensovergang is idd wel belangrijk.
Op NOS-teletext kan je je al orienteren waar de meeste problemen zijn.
Ook in Tjechie kan dit tot oponthoud leiden !

Succes met de voorbereiding !

Tip : een reisboekje van de ANWB, waar je ook stedeninfo. over Krakov zult vinden.

Het komt goed.... En anders maar niet.
pi_3275625
Mijn oma woont er! Leuke stad he... :|
pi_3275853
Ik ben wel is naar Polen geweest een aantal jaar geleden. Het eten is goedkoop, de flatgebouwen en wegen zagen er niet uit en de natuur was onbeschrijfelijk mooi.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_3275858
ben d'r wel eens langs gereden

op weg naar Lodz

polen roelt

rafraîchissant pour la gorge et le pharynx
pi_3275899
Alleen Krakow en Auschwitz geweest. Krakow was erg mooi en sfeervol. Mooie bossen ook in Polen.
pi_3278436
ja he...

aushwitz is echt verschrikkelijk, wat je daar aantreft... niet normaal...

Maar ja de bossen... Dat zijn er wel veel he. Kom je hier niet meer tegen...

Maar het is een chill land...

pi_3284601
Je kunt ook de zoutmijnen buiten krakow bezoeken is de moeite waard, en zakopane(tatra gebergte) is ook mooi maar dat is wel een stuk rijden...

succes!

pi_3284798
En natuurlijk een bezoek aan Auschwitz (Oswiecim)...
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 11 mei 2003 @ 13:37:50 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_10352600
quote:
Op zondag 24 februari 2002 16:40 schreef StefanFM het volgende:
Je kunt ook de zoutmijnen buiten krakow bezoeken is de moeite waard, en zakopane(tatra gebergte) is ook mooi maar dat is wel een stuk rijden...

succes!


Zoutmijnen van Wieliczka zijn vlakbij en staan op de UNESCO World Heritage List dus daar moet je wel ff heen. Zakopane is leuk als basis, maar daarvandaanmoet je natuurlijk de Tatra in. Zeker naar de herberg bij Morskie Oko is het een eitje. Daarna wordt het lastiger, maar nauwelijks meer mooier. Morskie Oko is echt ZO MOOI
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 12 mei 2003 @ 17:56:16 #13
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_10380187
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoutmijnen van Wieliczka zijn vlakbij en staan op de UNESCO World Heritage List dus daar moet je wel ff heen.


drama. Ik vond er geen zak uit, uitgemolken toeristische meuk. Maar goed da's mijn mening.
quote:
Op maandag 29 januari 2001 14:42 schreef idsme het volgende:
We zijn van plan met een paar vrieden volgende week richting Krakow te vertrekken. Ik heb begrepen dat het een erg mooie stad is. Heeft iemand nog plekken waar we zeker heen moeten?

Daarnaast heb ik begrepen dat de wegen in Polen niet erg goed zijn, is er iemand die ervaring hiermee heeft?


Krakow is idd prachtig. Doe de Schlinder's list tour uit de lonely planet en maak een wandeling door de oude joodse ghetto's en bezoek de obscure winkeltjes daar. Ga naar Auschwitz en Birkenau. Bezoek Wawel. Scoor goedkope amber op de overdekte markt in het centrum. Ga eten in het sjiekste restaurant dat je kunt vinden en lach je vervolgens gek om de rekening Kost haast niets, voor nederlandse begrippen.

Met de wegen is helemaal niets mis overigens.

  maandag 12 mei 2003 @ 18:04:37 #14
20741 generalist
Watch me do it!
pi_10380344
Ik heb de rit een keertje vanaf Utrecht gereden. A1 volgens tot Polen, ging erg goed.

Snelwegen in Polen zelf waren alleen van betonplaten, maar dat kan inmiddels anders zijn.

Wij kwamen trouwens midden in de nacht opeens paard-en-wagen tegen op de snelweg. Dat verwacht je echt niet wanneer je met (zeg) 160 aan komt racen en er paard en wagen op je rijbaan loopt zonder verlichting!

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  zondag 15 juni 2003 @ 16:46:25 #15
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_11125070
Er zijn wel eens van die verhalen dat alle gestolen autos altijd afgevoerd naar polen worden.
Nu willen mijn vriendin en ik naar polen toe met de auto van haar moeder. Ineens zit die nu te twijfelen of dat wel veilig is, handig we gaan over 2 weken al.

Dus iemand fam of vrienden of verhalen van mensen die naar polen zijn gegaan en zonder auto terug moesten?

  zondag 15 juni 2003 @ 16:53:05 #16
43527 Terminator
Hired Assassin
pi_11125173
Ik denk dat het afhankelijk van de auto van je moeder is....rijd ej moeder toevallig een Mercedes SL 600, of een BMW of zoiets dan zou ik me wel zorgen maken maar rijdt ze een Daiwo(ik weet neit heo je het schrijft ) Matiz, een citroen BX, AX, ZX en zo de goedkopere minder gewilde wagens dan moet het niet een probleem zijn.

ik zou het er gewoon op wagen maar wel er voor zorgen dat de auto goed verzekert is voordat je met de trein/vliegtuig terug moet.

* Terminator zou het opzich niet erg vinden als het goed geregeld is met de verzekering want het ozu er een hele ervaring bij zijn

Build to Destroy.
pi_11125237
ik ben er ooit op een soort werk/vakantie geweest met mn vader's mercedes, en DAT heb ik geweten. ik ging in een restaurant wat eten, langs de snelweg. Parkeer m'n auto vlak voor het raam. Ik ben klaar met eten, m'n auto staat er gewoon, ik ga even naar de wc, en ik ben nog geen seconde binnen of er komt een jongetje naarbinnen gerend, moord en brand schreeuwend, en gebaart me uit de wc te gaan. Uit de wc gekomen ben ik net op tijd om mijn vader's auto met piepende banden weg te zien scheuren! Met andere woorden: het is veilig zolang je bij je auto blijft.
  zondag 15 juni 2003 @ 16:56:50 #18
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_11125238
haha (Terminator), vergeten te zeggen. Het is een peugot 306, redelijk oud en all risk verzekerd!
pi_11125276
quote:
Op zondag 15 juni 2003 16:56 schreef BAC het volgende:
haha (Terminator), vergeten te zeggen. Het is een peugot 306, redelijk oud en all risk verzekerd!
Waar maak je je zelf druk om.........???


Van het geld wat je van de verzekering terugkrijgt, kan je vlot weer een 5de handse Suzuki Alto kopen.....

pi_11125292
Geen probleem, het is geen wilde westen daar! In Amsterdam is je Mercedes SLK ook niet veilig.
Zoals overal geldt, parkeer je auto gewoon op betaalde parkeerplaatsen, laat geen waardevolle dingen in het zicht liggen, etc.

Veel plezier!

A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_11125313
quote:
Op zondag 15 juni 2003 16:59 schreef G-Plek het volgende:
Van het geld wat je van de verzekering terugkrijgt, kan je vlot weer een 5de handse Suzuki Alto kopen.....
Zeg hij gaat naar Polen ! Daar kan je voor de prijs waar je hier die 5de hands suziki van koopt daar een "2de hands" BMW o.i.d. kopen
pi_11125344
quote:
Op zondag 15 juni 2003 17:01 schreef logic_ het volgende:

[..]

Zeg hij gaat naar Polen ! Daar kan je voor de prijs waar je hier die 5de hands suziki van koopt daar een "2de hands" BMW o.i.d. kopen


Of een 2de handse peugot 306 in redelijke oude staat
  zondag 15 juni 2003 @ 17:05:31 #23
43527 Terminator
Hired Assassin
pi_11125379
quote:
Op zondag 15 juni 2003 16:56 schreef BAC het volgende:
haha (Terminator), vergeten te zeggen. Het is een peugot 306, redelijk oud en all risk verzekerd!
Ik zou dan zeggen ga er voor , vergeet alleen geen goede reis verzekering en zorg er voor dat je een credit card hebt en dat je gebruik kan maken van de poolse ANWB.

ps ik weet niet hoe het zit precies met auto verzekeringen maar zorg er voor dat je bijrijder ook verzekert is uiteraard, en zorg voor een goede kaart.
Ik ben zelf vorig jaar in Slovenia geweest met een duitse kaart van slovenia maar daar stonden de toeristoisch atracties en tolwegen(daar zijn alle snelwegen tolwegen) meer neit. Daar even een goede kaart gehaald met elke zand weg er zelfs op (de zand wegen hadden zelfs een nummer) .

en wat Suijk zij klopt helemaal

Build to Destroy.
  zondag 15 juni 2003 @ 17:41:38 #24
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_11125985
Ja de auto kan ik noodhulp verzekering voor ¤14 extra dus dat doe ik zeker.
Creditcard is dat nodig? Ik heb er nml geen. Als ik nu gewoon ¤100 aan zloties (?) in kleine briefjes meeneem dan kan ik toch ook gewoon aan alle tolwegen betalen?
  zondag 15 juni 2003 @ 18:38:21 #25
43527 Terminator
Hired Assassin
pi_11126785
quote:
Op zondag 15 juni 2003 17:41 schreef BAC het volgende:
Ja de auto kan ik noodhulp verzekering voor ¤14 extra dus dat doe ik zeker.
Creditcard is dat nodig? Ik heb er nml geen. Als ik nu gewoon ¤100 aan zloties (?) in kleine briefjes meeneem dan kan ik toch ook gewoon aan alle tolwegen betalen?
credit card is voor het geval dat je aangehouden wordt door nep agenten en agenten die zelf ook willen verdienen aan jou fout. Meestal mag je dan gaan als je credit card hebt. En het is handig voor het geval dat je snel een groot bedrag meot betalen als er ergens iets mis gaat

* kijk van te voren waar je wel en niet met euro's kunt betalen scheelt een hoop gedoe.
*zorg dat je genoeg zloties hebt voor de tijd dat je er zit (je kutn ze daar ook pinnen als ik me niet vergis)

Build to Destroy.
pi_11132789
Toevallig vorige week nog geweest in Polen en wat betreft geld, je kunt bijna op iedere straathoek Zloty's pinnen. Dit is nu zelfs erg aantrekkelijk, je krijgt heel veel Zloty's voor je Euro.
Euro's kun je trouwens ook bijna overal inwisselen, er zijn (soms zelfs in winkels) gewoon wisselkantoortjes.
Verder zijn er niet zo veel tolwegen in Polen. Er is er zowiezo eentje gepland (in het zuiden), maar omdat de weg nog niet helemaal af is, hebben ze het nog niet ingevoerd. Dat is trouwens nog wel een minpuntje. Ze zijn ongelooflijk veel wegen aan het verbeteren. Goede zaak natuurlijk, maar nu zijn veel stukken vierbaansweg tijdelijk naar tweebaansweg gegaan.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_11242986
Met de auto naar Polen is geen enkel probleem.
In vrijwel alle steden kun je voor heel weinig geld je auto bewaakt parkeren.
pi_11344426
Ga al vanaf mn geboorte zo'n 2x naar Polen toe, en die 306 zullen ze wel niet meenemen. Opel Astra/Corsa/Omega/Vectra, Peugot 206/307 zijn wel gewild.. die pakken ze eerder dan een Mercedes S600!
Onze auto, Omega, is nog nooit gestolen maar zet je auto wel in de parkeergarage of bewaakte parkeerplaats.
Radio en of andere kostbare dingen niet in de auto laten liggen.
Maar zoals al gezegd, het is geen wildwesten..
  woensdag 25 juni 2003 @ 20:30:56 #29
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_11375927
Ik ga binnenkort naar de loveparade en aangezien dat in berlijn is en berlijn vlakbij polen is.. dacht ik van hmm.. dan maar gelijk effe een dagje polen doen op de terugweg?
(Tis de bedoeling dat we in idergeval 1 nacht in berlijn overnachten)

Is het de moeite waard? Sowieso effe goedkoop mn tank diesel volgooien en per persoon slof cigaretten en fles drank mee..

Is het de moeite waard?

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
  woensdag 25 juni 2003 @ 20:35:31 #30
20741 generalist
Watch me do it!
pi_11376038
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 20:30 schreef spooky1234 het volgende:
Ik ga binnenkort naar de loveparade en aangezien dat in berlijn is en berlijn vlakbij polen is.. dacht ik van hmm.. dan maar gelijk effe een dagje polen doen op de terugweg?
(Tis de bedoeling dat we in idergeval 1 nacht in berlijn overnachten)

Is het de moeite waard? Sowieso effe goedkoop mn tank diesel volgooien en per persoon slof cigaretten en fles drank mee..

Is het de moeite waard?


Ik ga ook met "die PKW" naar de LoveParade, maar Polen is nog wel even rijden vanaf Berlijn. Daarnaast kan je rekenen op een flinke file bij de grens, zeker met de komende zomerdrukte voor "die tur".

Die sigaretten .. laat iemand ze uit Spanje meenemen, jij zal je voordeel er niet uit halenn vrees ik

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  woensdag 25 juni 2003 @ 20:58:31 #31
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_11376597
ja t gaat ook nie om die paar tientjes winst op goedkopere artikelen maar gewoon voor de lol.. is toch lachen. zo een dagje polen..

want volgens mijn kaartje is het maar een klein uurtje rijden vanuit berlijn .. en als je het een beetje goed gaat timen vroeg in de ochtend of laat in de avond ofzo.. dan kan het nooit zo erg zijn zo een grensovergang toch?

Desnoods gaan we 2 dagen polen doen.. kan ook lache zijn toch?

Is er iemand die het daar kent en me wat tips kan geven hoe ik dit beste kan combineren.

I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_11399381
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoutmijnen van Wieliczka zijn vlakbij en staan op de UNESCO World Heritage List dus daar moet je wel ff heen. Zakopane is leuk als basis, maar daarvandaanmoet je natuurlijk de Tatra in. Zeker naar de herberg bij Morskie Oko is het een eitje. Daarna wordt het lastiger, maar nauwelijks meer mooier. Morskie Oko is echt ZO MOOI


been there done that
  donderdag 26 juni 2003 @ 21:15:19 #33
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_11399666
quote:
Op zondag 24 februari 2002 17:00 schreef Aernout het volgende:
En natuurlijk een bezoek aan Auschwitz (Oswiecim)...
Heb ik gedaan. Geloof me: je wordt er niet vrolijk van, maar zoals bij de ingang van het complex te lezen staat: hij die het verleden niet kent is gedoemd het opnieuw te beleven
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoutmijnen van Wieliczka zijn vlakbij en staan op de UNESCO World Heritage List dus daar moet je wel ff heen. Zakopane is leuk als basis, maar daarvandaanmoet je natuurlijk de Tatra in. Zeker naar de herberg bij Morskie Oko is het een eitje. Daarna wordt het lastiger, maar nauwelijks meer mooier. Morskie Oko is echt ZO MOOI


Morskie Oko is inderdaad zeer de moeite waard, en het stukje naar de herberg is een leuke wandeling (je kan natuurlijk ook met de kabelbaan gaan, maar dat is natuurlijk niet écht)

Na Morskie Oko hebben we geprobeerd Zawrat over te steken, maar door slecht weer en totaal gebrek aan bergervaring hebben we dit maar opgegeven en zijn teruggelopen. Toen we ons omdraaiden hadden we even de gedachte (op de toon van Marcel Verreck) hoe zijn we hier in gķdsnaam terechtgekomen...

pi_11400057
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 21:15 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Heb ik gedaan. Geloof me: je wordt er niet vrolijk van, maar zoals bij de ingang van het complex te lezen staat: hij die het verleden niet kent is gedoemd het opnieuw te beleven
[..]

Morskie Oko is inderdaad zeer de moeite waard, en het stukje naar de herberg is een leuke wandeling (je kan natuurlijk ook met de kabelbaan gaan, maar dat is natuurlijk niet écht)

Na Morskie Oko hebben we geprobeerd Zawrat over te steken, maar door slecht weer en totaal gebrek aan bergervaring hebben we dit maar opgegeven en zijn teruggelopen. Toen we ons omdraaiden hadden we even de gedachte (op de toon van Marcel Verreck) hoe zijn we hier in gķdsnaam terechtgekomen...


naar Morskie Oko zijn geen kabelbanen

dat zijn paard en wagen

  vrijdag 27 juni 2003 @ 19:54:20 #35
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_11418590
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 21:30 schreef StefanFM het volgende:

[..]

naar Morskie Oko zijn geen kabelbanen

dat zijn paard en wagen


Je kan tot aan de herberg komen met een kabelbaan, de rest zal je moeten lopen..
pi_11421697
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 19:54 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Je kan tot aan de herberg komen met een kabelbaan, de rest zal je moeten lopen..


dat is echt geen kabelbaan, geloof me
  dinsdag 9 december 2003 @ 09:41:00 #37
43720 markymark2003
A perfect piece of DNA
pi_15267994
Ik had een vraag over de supermarkten in Polen, ik ben voor een onderzoek van mijn studie bezig met het bekijken van de sitautie van de supermarkten in Polen. Weet iemand die in polen is geweest, meer over het verschil met de supermarkten in Nederland. Hiermee bedoel ik voor het verschil in routing en afdelingen.

Alvast bedankt,

Groeten Mark

Altijd toe aan vakantie
  dinsdag 9 december 2003 @ 09:41:43 #38
22010 evil_cupido
Oes Kirchroa!!!
pi_15268005
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 09:41 schreef markymark2003 het volgende:
, ik ben voor een onderzoek van mijn studie bezig met het bekijken van de sitautie van de supermarkten in Polen.
En als bron geef je fok! ?
En hoe voelt u zich nu?
  dinsdag 9 december 2003 @ 09:47:33 #39
43720 markymark2003
A perfect piece of DNA
pi_15268088
Nee, maar wie weet zijn er op fok toevallig poolse mensen die mij hiermee kunnen helpen. Het is toch een goed recht van een student om alle kanalen die gebruikt kunnen worden te gebruiken.
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 09:41 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

En als bron geef je fok! ?


Altijd toe aan vakantie
  dinsdag 9 december 2003 @ 09:48:27 #40
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_15268104
als het in polen zelfde toegaat als in Roemenië dan ist anders als in nederland... je hebt veel meer dat je dingen per stuk koopt (bijv. je gaat niet om een pakje sigaretten, maar koopt drie losse sigaretten ofzo) en de mensen kopen minder luxe artikelen..
wij waren op vakantie en gingen barbequen.. gingen we naar de slagerij, en kochten geeneens zo heel erg veel, maar kochten wel heel de slagerij leeg.. stond heel de vitrine vol met bordjes: uitverkocht...
verder zou ik het niet zo weten eigenlijk..
informeer bij een reisbureau wat reizen of vakanties in polen boekt!!!!
Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... Š
  dinsdag 9 december 2003 @ 09:56:48 #41
15057 vcb
Niet beschrijven
pi_15268237
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 09:48 schreef Tha_Ramsush het volgende:
als het in polen zelfde toegaat als in Roemenië dan ist anders als in nederland... je hebt veel meer dat je dingen per stuk koopt (bijv. je gaat niet om een pakje sigaretten, maar koopt drie losse sigaretten ofzo) en de mensen kopen minder luxe artikelen..
wij waren op vakantie en gingen barbequen.. gingen we naar de slagerij, en kochten geeneens zo heel erg veel, maar kochten wel heel de slagerij leeg.. stond heel de vitrine vol met bordjes: uitverkocht...
verder zou ik het niet zo weten eigenlijk..
informeer bij een reisbureau wat reizen of vakanties in polen boekt!!!!
In Polen heb je goede supermarkten, daar verbaas je je over. Kijk in een dorp moet je geen albert heijn grote supermarkt verwachten. Daar is het inderdaad zoals boven beschreven. Maar in steden heb je meerdere supermarkten en daar zien ze er ook "westers" uit, en goed gevuld, alleen wat goedkoper
"Je ruikt best lekker. Voor iemand die stinkt"
pi_15268288
Het gaat er in Polen heel anders aan toe dan in Roemenie hoor. Maar het hangt wel een beetje af van de plaats waar je woont.

Je hebt er tegenwoordig ook hele grote supermarkten, een beetje naar Amerikaans model, maar alleen in de grote steden.

In dorpjes maar ook nog in steden, heb je vaak nog kleine supermarktjes of van die buurtwinkels die in Nederland bijna niet meer bestaan, wat naar mijn mening een stuk minder overzichtelijk is dan in Nederland. Ik ben nu zelf al 2 of 3 jaar niet meer in Polen geweest, maar ik kan je wel vertellen dat het allemaal heel snel veranderd. Je mag in Polen bijvoobeeld wel sterke drank verkopen in een supermarkt. In Nederland moet dat geloof ik apart.

Ik denk dat men pas de laatste paar jaar meer aandacht besteed aan het tactisch plaatsen van besteed.

In de rij staan en geen producten meer komt in Polen ieder geval niet meer voor. (misschien nog wel in bepaalde gebieden zoals het oosten, maar daar kom ik nooit)

Ik weet niet of dit de absolute waarheid is hoor, dit is gewoon zoals ik het mij herinner. Ik let er namelijk niet echt op als ik een supermarkt binnenwandel.

pi_15268306
In polen heb je van die enorme hyper marché's ala frankrijk, (leclerk, intermarché, tesco etc) die dan vervolgens op bereikbare plaatsen zijn, wel buiten het stedelijk gebied. Deze winkels zijn vaak 24/7 geopend, relaxed dat je dus gewoon zonder probs na 23.00 je weekinkopen nog kan doen
Iig wanneer je buiten het bereik van dergelijke markten komt, wordt het allemaal een stuk kleinschaliger,..
pi_15268307
In Polen heb je veel hypermarkets.

Dus giga grote gebouwen, met een supergrote supermarkt en verschillende winkels daaromheen. er zijn hier TESCO, GEANT, AUCHAN dit zijn de grootste in Polen, tuurlijk zijn er wat kleinere winkels in Polen, maar de meeste mensen doen hier hun boodschappen uiteraard geld dat deze supermarkten in de steden en grote steden zitten.

Verdere vragen ik hoor het wel van je.

Gegroet,

  dinsdag 9 december 2003 @ 10:08:27 #45
43720 markymark2003
A perfect piece of DNA
pi_15268424
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:00 schreef ViSioN_TFH het volgende:
In polen heb je van die enorme hyper marché's ala frankrijk, (leclerk, intermarché, tesco etc) die dan vervolgens op bereikbare plaatsen zijn, wel buiten het stedelijk gebied. Deze winkels zijn vaak 24/7 geopend, relaxed dat je dus gewoon zonder probs na 23.00 je weekinkopen nog kan doen
Iig wanneer je buiten het bereik van dergelijke markten komt, wordt het allemaal een stuk kleinschaliger,..
zijn de supermarkten in polen werkelijk waar 24/7 geopend?? Hier heb ik nog niks over gehoord
Altijd toe aan vakantie
pi_15268526
ik weet niet of ze allemaal 24 uur per dag open zijn.

ik weet bv van GEANT dat het open is van 8 uur tot 22.

En auchan is geloof ik tot 24 open vanaf 8 maar 24 uur per dag is mij onbekend

pi_15268660
Het geval met Polen is, dat sinds de val van het communisme is naar mijn mening Amerika het grote voorbeeld van Polen geworden (net zoals meer voormalig oostblok landen. Vandaar dat Amerika ook zo blij is met deze landen in de EU)

Per jaar is het land zichtbaar aan het veranderen. Soms ten goede, soms ten kwade. Winkeltijden zijn voor die grote ketens idd heel anders dan in Nederland. Alleen jammer van al die Russen en Roemenen die nu het land binnenstromen. En dan ook nog al die Duitsers die land en huizen kopen in Polen

pi_15268786
Een buitenlander kan niet zo maar huizen kopen in Polen.
Ik geloof dat het zeker voor de komende 8 jaar ook nog niet mogelijk is.

Alleen als je getrouwd bent met een pool / se.
Doordat de huizen en grond realtief erg goedkoop is voor ons. zijn ze bang dat dit opgekocht gaat worden door de buitenlanders, maar zoals gezegd naar mijn weten is het de komende 7 a 8 jaar nog niet mogelijk. althans op een legale manier. misschien dat er hier en daar wat corruptie is waardoor het mogelijk is.

pi_15268814
Maar je hebt gelijk wat dat Amerika betreft. Polen kijkt erg naar Amerika, en Amerika naar Polen.

Er komen nu zelfs amerikaanse basisen in Polen.

pi_15268956
Hmmz.. ik weet dat een aantal bij krakau en warschau dat 24 open zijn.. zoals tesco.
  dinsdag 9 december 2003 @ 10:44:57 #51
43720 markymark2003
A perfect piece of DNA
pi_15269134
en de hypermarkten verkopen net als in frankrijk ook veel non food???
Altijd toe aan vakantie
pi_15269253
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:26 schreef richard80 het volgende:
Een buitenlander kan niet zo maar huizen kopen in Polen.
Ik geloof dat het zeker voor de komende 8 jaar ook nog niet mogelijk is.

Alleen als je getrouwd bent met een pool / se.
Doordat de huizen en grond realtief erg goedkoop is voor ons. zijn ze bang dat dit opgekocht gaat worden door de buitenlanders, maar zoals gezegd naar mijn weten is het de komende 7 a 8 jaar nog niet mogelijk. althans op een legale manier. misschien dat er hier en daar wat corruptie is waardoor het mogelijk is.


Dat is idd een ander nadeel in Polen........Omkoping is nog steeds mogelijk.

Mijn moeder is Poolse en wij hebben gelukkig het appartement van mijn oma kunnen kopen, zodat zij geen huur meer hoeft te betalen. Hoewel er wel weer andere kosten zijn, maar het scheeld wel een hoop.

Dat van die Amerikaanse basissen wist ik nog niet Het is ieder geval jammer dat Amerika nu ook stemmen in de EU gaat krijgen.

Polen blijft wel een prachtig land

En ja, er wordt ook veel non-food verkocht.
Makro zit er ook trouwens!

[Dit bericht is gewijzigd door basset op 09-12-2003 10:56]

pi_15287134
Van de zomer ben ik in Krakow in de Tesco en in de Carrefour geweest. Beide waren enorm grote supermarkten, zowel met food als non-food. De Tesco is 24 uur per dag open, de Carrefour volgensmij niet. Verder verschillen deze supermarkten volgensmij niet wezenlijk t.o.v. de hypermarkten in andere Europese landen.

Op de Tesco-website (www.tesco.co.uk) kan je trouwens veel lezen over hun supermarkt-filosofie, en hoe ze dat toepassen in de verschillende landen waarin ze actief zijn. Wel interessant voor je om te bekijken denk ik.

pi_15298897
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:26 schreef richard80 het volgende:
Een buitenlander kan niet zo maar huizen kopen in Polen.
Ik geloof dat het zeker voor de komende 8 jaar ook nog niet mogelijk is.

Alleen als je getrouwd bent met een pool / se.
Doordat de huizen en grond realtief erg goedkoop is voor ons. zijn ze bang dat dit opgekocht gaat worden door de buitenlanders, maar zoals gezegd naar mijn weten is het de komende 7 a 8 jaar nog niet mogelijk. althans op een legale manier. misschien dat er hier en daar wat corruptie is waardoor het mogelijk is.


Precies, maar je mag wel weer langere tijd pachten.
pi_15702630
Ik ga binnenkort voor 10 dagen naar Polen. Mijn vraag is, kan ik daar pinnen, of zou ik hier geld moeten wisselen ?

Andere tips zijn ook van harte welkom.

Ik reis met 6 anderen met de slaaptrein naar Krakau, en blijf daar 8 dagen, met ondertussen een bezoek aan Warschau en vrienden van reisgenoot buiten Krakau. Ik spreek zelf geen Pools, maar vriendin wel. Ik heb al een Trotter over Polen gekocht omdat die dingen ontzettend handig blreken bij eerdere vakanties.

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_15702691
Ik ben in tsjechië geweest en daar zijn (letterlijk) op elke hoek van de straat wisselkantoren. In Polen zal er ook wel genoeg gelegenheid zijn je geld te wisselen mocht je niet kunnen pinnen
  donderdag 25 december 2003 @ 21:51:57 #57
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_15702710
Je kan er gewoon pinnen, geld uit de muur halen gaat prima
Lukte mij een paar geleden ook.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_15702748
quote:
Op donderdag 25 december 2003 21:51 schreef Herkauwer het volgende:
Je kan er gewoon pinnen, geld uit de muur halen gaat prima
Lukte mij een paar geleden ook.
Dat wou ik weten. Ik heb namelijk niet zoveel zin om met een groot pak geld rond te lopen, dus pin ik liever daar.
It's my party and I'll cry if I want to.
pi_15845963
Een replytje vanuit Krakķw:
Ik zit nu midden in het centrum van Krakķw ff te fokken (mijn vrouw komt hier namelijk vandaan).
Polen, maar zeker Krakķw is zeker geen 'bananenrepubliekje'.
Alles wat je van een beetje wereldstad mag verwachten tref je hier ook aan: dus pinnen op bijna elke hoek van de straat. Wel is het aan te raden om een creditcard mee te nemen. Deze wordt bijna overal geaccepteerd.
Ik wens je veel plezier in Polen! (kijk wel uit met de wodka wat die kan errug lekker maar ook erg heavy zijn!!
(ps mijn terugreis (auto) staat gepland op zondag 4 jan. en ik kan nog zo'n 3 man/vrouw een lift geven, mocht je intresse hebben..)
pi_15846246
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:08 schreef markymark2003 het volgende:
[..]
zijn de supermarkten in polen werkelijk waar 24/7 geopend?? Hier heb ik nog niks over gehoord
De Tesco in Krakow bezoeken om 5 uur in de ochtend terwijl je echt ladderzat ben is een hele ervaring
(mijn vrouw woont bekant pal naast de Tesco en dan is zo'n uitstapje na het stappen wel erg verleidelijk
pi_15846304
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 09:41 schreef evil_cupido het volgende:

[..]

En als bron geef je fok! ?


What else..
pi_15846326
wel apart dat die Tesco`s daar 24/7 geopend zijn, ik ken de Tesco wel uit Engeland en Tsjechië maar die waren 'normaal' geopend

maar dat is natuurlijk weer het aanpassen aan de markt

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_15899167
quote:
Op woensdag 31 december 2003 01:38 schreef folfas het volgende:
Een replytje vanuit Krakķw:
Ik zit nu midden in het centrum van Krakķw ff te fokken (mijn vrouw komt hier namelijk vandaan).
Polen, maar zeker Krakķw is zeker geen 'bananenrepubliekje'.
Alles wat je van een beetje wereldstad mag verwachten tref je hier ook aan: dus pinnen op bijna elke hoek van de straat. Wel is het aan te raden om een creditcard mee te nemen. Deze wordt bijna overal geaccepteerd.
Ik wens je veel plezier in Polen! (kijk wel uit met de wodka wat die kan errug lekker maar ook erg heavy zijn!!
(ps mijn terugreis (auto) staat gepland op zondag 4 jan. en ik kan nog zo'n 3 man/vrouw een lift geven, mocht je intresse hebben..)
Lief aanbod !

Maar nee, helaas. Ik vertrek over anderhalf uur, en kom morgen aan in Krakau, om daar tot de 11e te blijven... .

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_15905880
mazzelaar!!!
pi_15943369
quote:
Op maandag 29 januari 2001 14:49 schreef Harry het volgende:
Hoi !!
Kom bijna jaarlijks in Krakov.
Als je het corrigeerd doe het dan goed:
Krakķw
(bron: Mijn poolse vriendin die in Krakķw woont......)
pi_15971731
quote:
Op zondag 4 januari 2004 00:06 schreef folfas het volgende:

[..]

Als je het corrigeerd doe het dan goed:
Krakķw
(bron: Mijn poolse vriendin die in Krakķw woont......)


jups klopt

bron: StefanFM (halfpool)

pi_16050013
Hallo,

ik heb niet onmiddellijk iets gevonden via de zoek-functie over dit onderwerp.

Maar is iemand op de hoogte of het nog nodig is om een internationaal paspoort aan te vragen voor Polen, gezien dit land op 1 mei toetreedt tot de europese unie? De broer van mijn vriend vindt het namelijk nodig om in Polen te gaan trouwen in augustus en ik heb geen zin om extra kosten te doen voor een paspoort als het niet meer nodig zou zijn om dat aan te vragen.

Iemand een idee? Of een idee waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp?

pi_16050357
ik zou het ook graag willen weten ja heb er laatst wel over gedacht maar ik wist het niet
pi_16050402
gokje...
loop morgenvroeg naar je gemeentehuis en vraag het aan de experts...
pi_16050508
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:44 schreef raffellos het volgende:
gokje...
loop morgenvroeg naar je gemeentehuis en vraag het aan de experts...
hmz, kan idd mijn ma eens op zoektocht sturen, ik werk namelijk van 8.30 tot 18u.. khoop gewoon dat ze het zullen weten (prob is dat ze bij ons praktisch nooit ergens van op de hoogte zijn.. zo hatelijk) Maar ben eigenlijk beetje lui, had gehoopt dat ik het vanachter mijn pc'tje ging te weten komen

[Dit bericht is gewijzigd door leonieke op 07-01-2004 21:53]

  woensdag 7 januari 2004 @ 21:47:55 #71
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_16050510
Naar mijn weten heb je een gewone paspoort nodig, die minimaal nog half jaar geldig is. Dat geldt iig voor Tsjechie. Daar gaan wij namelijk vaak heen. Door polen heen.
pi_16050603
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:47 schreef Funnie het volgende:
Naar mijn weten heb je een gewone paspoort nodig, die minimaal nog half jaar geldig is. Dat geldt iig voor Tsjechie. Daar gaan wij namelijk vaak heen. Door polen heen.
Dus met gewoon paspoort bedoel je ??? identiteitskaart? (om misverstanden te vermijden eh..)
En jullie reis is ook gepland voor in de grote vakantie?
  woensdag 7 januari 2004 @ 21:53:31 #73
12236 Funnie
PsychoBitch
pi_16050681
yups een gewone paspoort, geen identiteitskaart. (is geen paspoort namelijk)
Wij gaan vaak 2 tot 3 maal per jaar erheen. Nu gaan we wat vroeger dat is dus al eind februarie. Wij boeken geen vakantie verder. We huren daar gewoon een huisje en gaan naar onze vrienden daar.

Maar van paspoort ben ik vrijwel 99% zeker van

pi_16050717
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:53 schreef Funnie het volgende:
yups een gewone paspoort, geen identiteitskaart. (is geen paspoort namelijk)
Wij gaan vaak 2 tot 3 maal per jaar erheen. Nu gaan we wat vroeger dat is dus al eind februarie. Wij boeken geen vakantie verder. We huren daar gewoon een huisje en gaan naar onze vrienden daar.

Maar van paspoort ben ik vrijwel 99% zeker van


jamo ja, in februari hoort polen of tjechië nog niet tot de europese unie eh (te lui om hoofdletters te typen )
pi_16055734
Dat klopt. Maar ze treden nu alleen nog maar toe. En meer nog niet naar wat ik weet. Maar kan het wel vragen aan vriend die in Tsjechie woont.

Dan hoor je dan nog wel van me. Polen en Tsjechie zitten allebei in zelfde schuitje.. Toe treden dus. Hij werkt op camping en zal wel aan dat soort info kunnen komen denk ik.

pi_16079605
Internationaal paspoort! Klinkt lekker dubbel!

Ik pas de titel ff aan!

pi_16110056
je hebt toch altijd een paspoort of identiteitskaart nodig als je naar het buitenland gaat?
achterop de identiteitskaart staan volgens mij een hele zut landen genoemd. als polen er niet bij zit moet je een paspoort hebben.
heeft het wel iets met de EU te maken, niet iets met een of ander verdrag of zo?
Let's check out that wave, before it checks out us!
  zaterdag 10 januari 2004 @ 08:11:23 #78
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_16122300
Je hebt een paspoort nodig. Polen is wel tot de EU toegetreden maar heeft NIET het Schengen Verdrag ondertekend.

Paspoortje meenemen dus.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_16122436
yups, en die nog minstens een half jaar geldig is.
pi_16138287
Ik hoor niemand over de gezellige kroegen en disco's in Krakow, bij deze dus! Ik ga bv graag naar de Kredenz en The Music Pub
ik weet niet wat het is, maar het is me wat.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 22:55:31 #81
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_16140212
quote:
Op zondag 11 mei 2003 13:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zoutmijnen van Wieliczka zijn vlakbij en staan op de UNESCO World Heritage List dus daar moet je wel ff heen. Zakopane is leuk als basis, maar daarvandaanmoet je natuurlijk de Tatra in. Zeker naar de herberg bij Morskie Oko is het een eitje. Daarna wordt het lastiger, maar nauwelijks meer mooier. Morskie Oko is echt ZO MOOI


de zoutmijnen geweest. zokopane geweest...stukje tetra, gehad...alleen...Ik heb nog nooit van Morskie Oko gehoord. Wat is dat precies? ik was geloof ik 10 toen ik hier geweest ben! lang leve paps en mams! Ik kan me wel herrineren dat ik Krakow een fantastisch mooie stad vond in die tijd, zeker alle toeristenstalletjes!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_16146619
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:50 schreef Hodja het volgende:
Ik hoor niemand over de gezellige kroegen en disco's in Krakow, bij deze dus! Ik ga bv graag naar de Kredenz en The Music Pub
Gezellige kroegen en disco's? Daar zijn er ook veels te veel om op te noemen (+-200 pubs alleen al rondom het marktplein).
pi_16176003
thx voor de hulp, betekent dus binnenkort pasfoto's laten nemen..
  maandag 12 januari 2004 @ 07:15:50 #84
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_16176034
Bel de poolse ambasade even.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_16179821
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:00 schreef richard80 het volgende:
In Polen heb je veel hypermarkets.

Er zijn hier TESCO, GEANT, AUCHAN dit zijn de grootste in Polen,


Zijn dit de enige grootste? Hebben zij ook engelse website-s want met google vind ik ze wel, alleen mijn pools is dermate slecht, dat ik er geen snars van begrijp.
Drommels...!
  maandag 12 januari 2004 @ 15:21:40 #86
19840 Libris
Live from Singapore
pi_16186034
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 14:00 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Lief aanbod !

Maar nee, helaas. Ik vertrek over anderhalf uur, en kom morgen aan in Krakau, om daar tot de 11e te blijven... .


En is het leuk geweest?
pi_16235589
Yeah. Het was tof. .

Over op elke straathoek pinautomaat/wisselkantoor gesproken. De binnenstad van Utrecht is verdomme nog slechter bedeeld !

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_16393770
nobody?
Drommels...!
pi_16526111
Albert en Hypernova. Zijn twee marktleidende ketens in Polen.
pi_17466132
Ik ben net (twee weken geleden) naar Polen geweest, en nu heb je wel een geldig paspoort nodig.

Na 1 mei weet ik het niet zeker, ik denk het niet meer. Maar waarom niet een paspoort willen aanschaffen? Zoveel duurder is het niet, en je kunt tenminste overal heen. Zeker als het is omdat een vriend van je trouwd, dan zou ik er helemaal niet moeilijk over doen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_17467317
Op dit moment heb je zeker nog een paspoort nodig en ik verwacht dat dit ook na de toetreding nog wel even van kracht blijft aangezien de polen dan ook met een id kaart mogen reizen. Het is wel zo dat er tegenwoordig niet zoveel verschil meer zit tussen een paspoort en een ID kaart dus ik zou voor een paar euro het zekere voor het onzekere nemen en gewoon een paspoort nemen
pi_17469639
paspoort is nodig, zelf gemerkt toen we de grens niet overkwamen
pi_17923479
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:14 schreef Vertical het volgende:
paspoort is nodig, zelf gemerkt toen we de grens niet overkwamen
Lekker slim
pi_17925202
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 21:32 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Lekker slim
Ik heb dat ook eens gezien bij 2 Nederlandse meiden bij de Tsjechische grens Doooooooom.

Paspoortcontrole in Tsjechie blijft nog minstens 2 jaar bestaan. Kan zelfs nog uitlopen tot 7 jaar. Hetzelfde zou moeten gelden voor Polen en alle andere nieuwe landen.
All good things must come to an end...
  woensdag 24 maart 2004 @ 05:00:30 #95
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_17930159
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:05 schreef Liejannuh het volgende:
Internationaal paspoort! Klinkt lekker dubbel!
Doet denken aan de Sovjet-Unie
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18344661
Laatst werd aan mij voorgesteld om naar Polen op vakantie te gaan. Maar is er eigenlijke wel
iets te zien en / of te doen?
  zondag 11 april 2004 @ 14:15:31 #97
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_18344713
Nee! .. 'dr is niks te zien daaro

(stel die vraag dan ook anders)
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_18344720
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 11 april 2004 @ 14:21:45 #99
50980 drumdude
It's just the fear of the
pi_18344910
Lijkt me niet echt nee!!!
drummer 4 life
pi_18344938
Geile wijven schijnbaar maar goe...
pi_18345065
Lees mijn -oude- topic eens; [Auschwitz] Info gevraagd

Houd rekening met slechte wegen, om de 500 meter snelheidscontrole, strenge controle aan de grens en onvriendelijke mensen buiten de grote steden. Verder prachtige natuur en mooie steden en véél Fiatjes 500!

Hieronder wat foto's van ons bezoek aan Polen eind augustus vorig jaar:







En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_18345110
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Ik ga 30 april een week naar Warschau en Krakow, en ook een bezoek aan Auschwitz maken. Lijkt me heel erg indrukwekkend.
pi_18345152
ik ben 7 jaat geleden voor het laatste in polen geweest, als je een kleurtje heb, voel je je niet hfijn (toen in iedergeval) iedereen kijkt je met grote ogen aan.
Wat ik me nog kan herrineren was een treinmuseum, jottum
pi_18345167
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:29 schreef Laura 2000 het volgende:
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk!

Ik ga 30 april een week naar Warschau en Krakow, en ook een bezoek aan Auschwitz maken. Lijkt me heel erg indrukwekkend.
Michael heeft met Powerpoint een hele mooie foto'reportage' gemaakt van ons bezoek aan Krakow en Auschwitz, alleen dat zet een beetje lastig online helaas.

Het klinkt cliché, maar een bezoek aan Auswitsch vergeet je nooit meer.
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  zondag 11 april 2004 @ 14:33:06 #105
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_18345178
De laatste keer dat ik er was (5 jaar geleden ofzo) was het eerst zo rustige beekje langs camping een rivier geworden die caravan en mijn iglo tentje incluis spullen had meegenomen

Ach ze betalen met Zloty;s en is nog redelijk goedkoop
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_18345229
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:32 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Michael heeft met Powerpoint een hele mooie foto'reportage' gemaakt van ons bezoek aan Krakow en Auschwitz, alleen dat zet een beetje lastig online helaas.

Het klinkt cliché, maar een bezoek aan Auswitsch vergeet je nooit meer.
Hmmm... Ik ben wel heel erg benieuwd eigenlijk! Wil hem heel graag zien.
Je mag hem anders ook wel naar me mailen als je wilt...
pi_18345256
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:35 schreef Laura 2000 het volgende:

[..]

Hmmm... Ik ben wel heel erg benieuwd eigenlijk! Wil hem heel graag zien.
Je mag hem anders ook wel naar me mailen als je wilt...
Zou dat gaan? Het zijn denk ik om en nabij de 200 foto's en tekst en muziek op een cd-rom. Wil best een kopietje maken en naar je opsturen!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_18345320
ooooh das wel een heel grote fotoreportage!!

Nee joh, vind het heel lief dat je het aanbiedt, maar opsturen is weer zoveel gedoe...
En aangezien ik er zelf over een week of twee ook zit, ga ik het wel gewoon met m'n eigen ogen bekijken...
pi_18345387
quote:
Op zondag 11 april 2004 14:39 schreef Laura 2000 het volgende:
ooooh das wel een heel grote fotoreportage!!

Nee joh, vind het heel lief dat je het aanbiedt, maar opsturen is weer zoveel gedoe...
En aangezien ik er zelf over een week of twee ook zit, ga ik het wel gewoon met m'n eigen ogen bekijken...
Ok, ik wens je veel plezier en als je nog vragen hebt weet je me te vinden!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  zondag 11 april 2004 @ 14:46:33 #110
44620 Praag
offline
pi_18345480
wtf, er wonen 40 milj. mensen. tuurlijk is er wat te zien!
All good things must come to an end...
  zondag 11 april 2004 @ 22:25:16 #111
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_18355493
Bij dezen een kleine indruk van mijn rondreis door Oost-Europa (waaronder Polen dus) van vorig jaar. Dit jaar wil ik alleen Polen gaan bekijken, dus tips zijn welkom .

Owja, alleen al Auschwitz/Birkenau is een erg "goede" reden om Polen te bezoeken. Dan ben je wel even stil, zeg maar. Indrukwekkend; vooral Birkenau .













De rest van de foto's weet je wel te vinden als je m'n sig leest
  zondag 11 april 2004 @ 22:29:22 #112
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_18355614
Mooie foto's Roel_Jewel! Ik ben een hele tijd geleden voor het laastst in Polen geweest. Ik vind het een ontzettend mooi land! In mijn herrinneringen zijn de mensen er vriendelijk, de steden mooi, en de rijen voor de grens ontzettend lang! Als je erheen gaat moet je toch zeker naar Krakow gaan, een leuke stad! Maar, naar mijn idee zijn Tsjechie en Slowakije leukere landen om naar toe te gaan op vakantie. De natuur is er iets wilder, de mensen zijn nog iets aardiger etc.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  zondag 11 april 2004 @ 22:33:54 #113
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_18355716
quote:
Op zondag 11 april 2004 22:29 schreef AKnynke het volgende:
Mooie foto's Roel_Jewel! Ik ben een hele tijd geleden voor het laastst in Polen geweest. Ik vind het een ontzettend mooi land! In mijn herrinneringen zijn de mensen er vriendelijk, de steden mooi, en de rijen voor de grens ontzettend lang!

Die rijen zijn niet meer zo lang hoor . De strenge grenscontroles van tien jaar geleden zijn er niet meer. En zijn dadelijk helemaal weg, als Polen bij de EU hoort (over twee weken dus). De eeuwenoude zoutmijn in Wieliczka is ook een bezoek waard . Zie foto:


Geheel van zout dus.
quote:
Als je erheen gaat moet je toch zeker naar Krakow gaan, een leuke stad! Maar, naar mijn idee zijn Tsjechie en Slowakije leukere landen om naar toe te gaan op vakantie. De natuur is er iets wilder, de mensen zijn nog iets aardiger etc.

Krakķw market square by night.

Krakķw is inderdaad erg gaaf . Staat niet voor niets op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Wroclaw is op zich ook wel aardig, maar op de grens tussen Polen en Tsjechië heb je 't Tatragebergte. Dat is idd wat ruiger . Maar vergeet echt niet om naar Auschwitz/Birkenau te gaan. Niet dat 't leuk is, maar wel de meest indrukwekkende dag van je hele vakantie.

Kosten vallen natuurlijk errrug mee. Ik ben vorig jaar samen met een vriend door Berlijn, Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije gereist. Drie weken lang, zo'n 5500 kilometer. Totale kosten per persoon (dus incl. verblijf in hostels en op camping, benzine, eten, drinken enz.): nog geen 600 euro. Probeer dat maar es in elk willekeurig ander land .

[ Bericht 3% gewijzigd door Roel_Jewel op 11-04-2004 22:40:09 ]
pi_18700276
Dit wordt ondertussen weer actueel (en misschien ook handig voor anderen die op reis gaan naar de landen die op 1 mei toetreden tot de EU):

Nu heb ik vandaag vernomen dat je normaalgezien vanaf zaterdag naar alle landen in de europese unie kunt reizen zonder paspoort.

Zouden er toevallig mensen zijn die dat kunnen bevestigen?
  maandag 26 april 2004 @ 18:53:49 #115
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18700329
Naar de UK kon dat altijd niet, dat zou nieuw inderdaad zijn... ik zie er (nog!) niks over op de pagina van het Britse consulaat.

Het zou wel handig zijn!
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18700457
quote:
Op maandag 26 april 2004 18:53 schreef HarigeKerel het volgende:
Naar de UK kon dat altijd niet, dat zou nieuw inderdaad zijn... ik zie er (nog!) niks over op de pagina van het Britse consulaat.

Het zou wel handig zijn!
Wow treedt UK ook toe op 1 mei?

btw misschien kan dit helpen: http://www.joker.be/reisinfo/reisnieuws/reisnieuws.html
pi_18700536
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 21:14 schreef Vertical het volgende:
paspoort is nodig, zelf gemerkt toen we de grens niet overkwamen
Ik werd ook met een ID-kaart aan de grens teruggestuurd. Niet zo'n probleem, we wlden alleen maar even in polen tanken.

Paspoort dus.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_18700591
Ik dacht toch dat ik duidelijk genoeg was en dat het ging vanaf het moment dat Polen toegetreden was tot de Europse Unie?!?
Tuurlijk heb je nu nog een paspoort nodig, Polen treedt pas op 1 mei toe tot de EU.

lezen is soms zooooo handig
  maandag 26 april 2004 @ 19:11:14 #119
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18700771
quote:
Op maandag 26 april 2004 18:59 schreef leonieke het volgende:

[..]

Wow treedt UK ook toe op 1 mei?

btw misschien kan dit helpen: http://www.joker.be/reisi(...)l
Nou nee, die zijn al jaren lid
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18704639
niemand mijn bericht gelezen?
All good things must come to an end...
  maandag 26 april 2004 @ 21:25:10 #121
66847 Mxyzptlk
nu met echte kleurkorrels
pi_18705189
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:07 schreef Praag het volgende:
niemand mijn bericht gelezen?
We hebben hier te maken met mensen die 3 maanden wakker liggen bij het vreselijke idee een paspoort te moeten gaan halen. Schijnt iets heel ergs te zijn, het halen van een paspoort, dus elke nieuwe strohalm om het niet te hoeven doen klampen ze aan. Jouw bericht bevat alleen maar informatie die ze niet willen geloven.

Ik interpretéééér alleen maar...
hoewel het dus eigenlijk precies andersom is
pi_18705415
quote:
Op maandag 26 april 2004 21:25 schreef Mxyzptlk het volgende:

[..]

We hebben hier te maken met mensen die 3 maanden wakker liggen bij het vreselijke idee een paspoort te moeten gaan halen. Schijnt iets heel ergs te zijn, het halen van een paspoort, dus elke nieuwe strohalm om het niet te hoeven doen klampen ze aan. Jouw bericht bevat alleen maar informatie die ze niet willen geloven.
Paspoort is niet echt goedkoop te noemen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_18706463
Voor 103 gulden heb/had ik 5 jaar plezier aan m'n paspoort.

nog geen 10 euro per jaar.
All good things must come to an end...
pi_18707094
ik vind het nogal zinloos om bv 100 euro te moeten uitgeven aan iets, als het niet meer nodig is. Is het daarom raar dat ik informatie zoek? Ik dacht het niet nee. Lijkt mij gewoon verstandig om geen nutteloze dingen te doen. En for the record: voor sommige mensen is het idd niet zo eenvoudig om ff naar het stadhuis te gaan om zoiets aan te vragen. Sommige mensen werken nu eenmaal als het stadhuis open is
  dinsdag 27 april 2004 @ 04:14:05 #125
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_18711868
Een paspoort kost ongeveer 35 Euro (en 5 euro voor de pasfootootjes) dus meer dan 40 euro ben je echt niet kwijt.

Het is de bedoeling dat alle landen die toetreden tot de EU ook de Europese Identiteitskaart gaan accepteren als geldig reisdokument, maar reken er niet op dat dit ook meteen per 1 Mei zo is.

Het beste zoek je contact met de Poolse Ambassade, zij kunnen je vertellen of je met de Europese Identiteitskaart op pad mag. Vooralsnog is het tot 1 Mei 100% zeker een paspoort, en na 1 Mei zou je in theorie ook met een Europese Identiteitskaart terecht kunnen.

En ach... met een paspoort kun je nog eens wat verder de wereld in dan alleen maar die EU. Maar goed, als die uitgave al een belemmering voor je is vraag ik me af of het wel zo ver zal komen...
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_18712274
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 04:14 schreef maartena het volgende:
En ach... met een paspoort kun je nog eens wat verder de wereld in dan alleen maar die EU. Maar goed, als die uitgave al een belemmering voor je is vraag ik me af of het wel zo ver zal komen...
Ik vind gewoon niet dat ik onnodige kosten moet maken, that's it. Trouwens, we zijn met 75 mensen die samen naar Polen gaan, waaronder gezinnen. Voor sommige mensen kost het dus 160 euro om 3 dagen naar Polen te gaan. Als het niet nodig is, lijkt met dat best handig om te weten.

Trouwens, er zit idd in de eerste paar jaar geen verdere bestemming in, aangezien een huwelijk en huis nu op de eerste plaats komen.
pi_18713793
Zeik zeik zeik, een bruiloft in Polen is het waard. Je weet niet eens wat voor groot feest ze er van maken in Polen. Zoiets MOET je een keer meemaken. Koop je maar 2 CDtjes minder of ga je een weekendje niet uit.

All good things must come to an end...
pi_18714196
leonie...gezien het feit ik 1 mei op vakantie ga naar Hongarije ( die ook toetreed tot de EU per 1 mei ) ben ik hetzelfde vraagstuk tegengekomen; mijn antwoord heb ik gevonden bij de het Ministerie van Buitenlandse Zaken.... hun uitkomst:

Per 1 mei treden daadwerkelijk deze landen toe tot de Europese Unie. Normaal gesproken is je ID geldig in de gehele Europese Unie. Maar omdat deze nieuwe landen de verdragen voor de acceptatie van andere legitimatiebewijzen naast de wereldwijde paspoort op dat moment nog niet hebben geaccepteerd zul je je dus alleen mogen en kunnen legitimeren met een paspoort!
pi_18715002
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 10:27 schreef NatteKip het volgende:
leonie...gezien het feit ik 1 mei op vakantie ga naar Hongarije ( die ook toetreed tot de EU per 1 mei ) ben ik hetzelfde vraagstuk tegengekomen; mijn antwoord heb ik gevonden bij de het Ministerie van Buitenlandse Zaken.... hun uitkomst:

Per 1 mei treden daadwerkelijk deze landen toe tot de Europese Unie. Normaal gesproken is je ID geldig in de gehele Europese Unie. Maar omdat deze nieuwe landen de verdragen voor de acceptatie van andere legitimatiebewijzen naast de wereldwijde paspoort op dat moment nog niet hebben geaccepteerd zul je je dus alleen mogen en kunnen legitimeren met een paspoort!

Dat probeerde ik dus ook al duidelijk te maken in niet zoveel woorden.
All good things must come to an end...
pi_18715789
Bij deze
pi_18717188
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 11:02 schreef Praag het volgende:

[..]


Dat probeerde ik dus ook al duidelijk te maken in niet zoveel woorden.
Het enige verschil is dat jouw uitleg helemaaaal niet duidelijk was. En trouwens, wat weet jij of ik zelfs ook maar uitga in het weekend of waar dan ook mijn geld aan uitgeef.
Ben ik nu opeens zooo wereldvreemd als ik liever mijn geld niet uitgeef aan zaken die toch geen nut meer hebben en dat ik dat liever even natrek?!? Zoals ik al zei, ik doe het ook niet enkel voor mezelf, maar voor de hele familie van mijn vriend die naar Polen trekt. Ik dacht gewoon van hier op dit forum misschien wel een zinnig antwoord te krijgen. Maar dat hoef ik van jou niet te verwachten, zoveel is duidelijk
pi_18719075
oke leonieke..maar je mag hem toch wel ff gelijk geven dan is iedereen weer blij, jij je info en Praag zijn gelijkgeving!
pi_18719222
Op de achterzijde van een ID kaart staat op voor welke landen dat geldig is. Polen staat er niet op. Paspoort dus.
History can't change the past, the future can.
pi_18726242
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:46 schreef NatteKip het volgende:
oke leonieke..maar je mag hem toch wel ff gelijk geven dan is iedereen weer blij, jij je info en Praag zijn gelijkgeving!
Mja ik heb niet zoveel begrip voor mensen.. zoiets komt dus niet in mij op
pi_18726267
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 13:53 schreef Burner2000 het volgende:
Op de achterzijde van een ID kaart staat op voor welke landen dat geldig is. Polen staat er niet op. Paspoort dus.
Ik ben een belgje, en blijkbaar hebben wij andere achterzijdes op ons ID

Maar pssjt, die zaken waar ik over bezig ben kunnen pas gelden vanaf 1 mei a.s. toch merciekes!
pi_18726351
Aha, je bent een Belg. Dat verklaart een hoop. Ik distancieer mijzelf liever van dat Belgenvolk. Als ik dat had geweten had ik hier niet eens gereageerd. Maar goed, het kwaad is al geschied.
All good things must come to an end...
pi_18757148
iemand een dropje??? jongens jongens laten we het gezellig houden we zijn toch allemaal europeanen (Wat een verschrikkelijk woord) Ik wist trouwens niet dat ze in Belgie ook al wisten hoe je met internet moest omgaan maar goed zal wel weer aan mij liggen
pi_18764289
haha lenin....lekker tegenstrijdig....gezellig houde maar toch ff die belge in de grond drukke...nou jah ik denk dat het hier tijd wordt voor een slotje....de TS heeft haar antwoord!
  donderdag 29 april 2004 @ 09:25:25 #139
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18764336
quote:
Op donderdag 29 april 2004 09:22 schreef NatteKip het volgende:
haha lenin....lekker tegenstrijdig....gezellig houde maar toch ff die belge in de grond drukke...nou jah ik denk dat het hier tijd wordt voor een slotje....de TS heeft haar antwoord!
Alhoewel tegenstrijdig... als die Belgen eenmaal in de grond zitten kan het best gezellig worden

Slotje ja
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_21332653
In September ga ik met 2 vrienden naar Polen om precies te zijn Gdansk. We zijn van plan om met de auto te gaan, dit omdat de kosten voor vliegen nogal hoog zijn in vergelijking met de auto. We gaan 5 dagen (donderdag tot maandag) en willen vroeg gaan rijden. We verblijven bij een paar meiden die we tijdens de vakantie hebben ontmoet en die ons hebben uitgenodigd om langs te komen.

Heeft iemand nog tips waar we op moeten letten voor de reis naar Polen. Hoe zit het met de douane nu Polen bij de EU hoort, kun je gewoon doorrijden of moet je je paspoort laten zien en wordt de auto doorzocht door de douane. Misschien ook nog tips van "must see"?
  maandag 16 augustus 2004 @ 21:57:55 #141
39593 HesuS
danke fur die Blumen
pi_21333159
die douane is niet zo lastig alleen ze maken wel je spul open zonder wat te zeggen
maar je kan gewoon onder invloed van wodka het land binnen hoor
must - see's... geen idee :p
( Y )
>','<
(")(")
Liev.
  maandag 16 augustus 2004 @ 22:05:31 #142
101200 KnuffelBeertjuhhh
Het Vriendje Van ...
pi_21333400
Let op: Er zijn mannen die zich voordoen als politie...
Je moet 1st veel geld betalen voordat je verder mag...

Polen is verder wel een heel mooi land, tenminste dat vind ik...
De mensen zijn er errug aardig & gastvrij...
Een Beetjuhhh Vreemd...
Maar Wel Lekkahhh...
pi_21337265
Gdansk? Zijn jullie al eerder in Polen geweest? Gdansk is niet het eerste waar ik heen zou gaan.
All good things must come to an end...
pi_21341200
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_21341567
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 00:21 schreef Praag het volgende:
Gdansk? Zijn jullie al eerder in Polen geweest? Gdansk is niet het eerste waar ik heen zou gaan.
Wat bedoel je daar mee? Ik heb ook gehoord dat Gdansk minder mooi is dan andere plaatsen maar we kunnen daar blijven slapen bij meiden die we hebben ontmoet met vakantie.
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 09:29 schreef Lucille het volgende:
Heb je al de search gebruikt?
http://forum.fok.nl//fok/(...)evance&fora%5B%5D=29
Ja, die heb ik gebruikt. Maar ik was benieuwd of de grenzen nu open waren doordat Polen nu bij de EU hoort.
pi_21341738
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 00:21 schreef Praag het volgende:
Gdansk? Zijn jullie al eerder in Polen geweest? Gdansk is niet het eerste waar ik heen zou gaan.
Gdansk is best mooi hoor, en je kan er goed zwemmen....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_21345860
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 10:10 schreef vdo28 het volgende:

[..]

Gdansk is best mooi hoor, en je kan er goed zwemmen....
Ik ga er ook heen over een paar dagen, dus ben erg benieuwd. Eigenlijk hoop ik op niet al te veel problemen bij de douane, het zou inmiddels wel een beetje duidelijk moeten zijn met de EU enzo toch?

Ook ga ik nog naar de Mazurische meren en waarschijnlijk ook Warschau, iemand daar toevallig meer info over?

tevens terugvindpost
pi_21347240
Ik ben al verscheidene keren in Polen geweest (10 jaar geleden al een keer) en ben nog nooit aangehouden door de douane. Je moet alleen je paspoort laten zien en dan is het weer karren.
Tja het zou natuurlijk kunnen dat je wordt onderzocht maar die kans is klein hoor..
Neem alleen niet te veel drank enzo mee....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_21352479
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 09:59 schreef larshil het volgende:
Wat bedoel je daar mee? Ik heb ook gehoord dat Gdansk minder mooi is dan andere plaatsen maar we kunnen daar blijven slapen bij meiden die we hebben ontmoet met vakantie.
Dat dacht ik dus al. Wilde het alleen even horen.
All good things must come to an end...
pi_21352577
Warschau schijnt ontzettend lelijk te zijn absoluut geen aanrader, Krakow (voormalige hoofdstad) daarentegen weer wel, aldus mijn vriend die er 2 jaar gewoond heeft.
pi_21352762
Misschien is Wolfsschanze iets voor je, dat is het geheime bunkercomplex waar in '44 een aanslag is gepleegd op Hitler.
pi_21356365
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:14 schreef voodoolady het volgende:
Warschau schijnt ontzettend lelijk te zijn absoluut geen aanrader, Krakow (voormalige hoofdstad) daarentegen weer wel, aldus mijn vriend die er 2 jaar gewoond heeft.
Krakow is inderdaad mooi, Wroclaw (Breslau voor de Duitsers) is ook redelijk mooi.
Als je toch naar Krakow zou gaan dan is voormalig concentratie kamp Auschwitz (Oswiecim) ook een aanrader!
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_21357653
Polen is groot. En er is genoeg moois te zien. Ik heb vrienden in Krakow, Warszawa en Sroda Wielkopolska. Krakow kan ik mooi langsgaan als ik vanuit Polen naar Tsjechie zou reizen.
All good things must come to an end...
pi_21455048
Vandaag teruggekomen van 3 weken Polen (en Praag). Mooi land, erg goedkoop. Alleen snap ik niet waarom ik zowel op de grens tussen Duitsland en Polen (en terug) en Polen en Tsjechië m'n paspoort moet laten zien. EU = EU toch? Vreemd gedoe.
pi_21457120
Ik ben net terug uit Parijs. Komende vrijdag vlieg ik voor 3 dagen naar Warschau.
All good things must come to an end...
pi_21457473
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 00:13 schreef Praag het volgende:
Ik ben net terug uit Parijs. Komende vrijdag vlieg ik voor 3 dagen naar Warschau.
Vorig weekend geweest.
Slecht bevallen (omdat de auto van de vriend met wie ik daar was werd opengebroken; o.a. radio + 25 cd's weg).
Verder zeker een mooie stad .
pi_21457744
Ik ga met het vliegtuig naar Polen met alleen 1 tas in het vliegtuig en ik word opgehaald door een Poolse vriendin. Slecht bevallen zal het denk ik niet zo snel. Maar ja, met een NL'se auto in zulke landen rondrijden trekt veel aandacht.
All good things must come to an end...
pi_21457774
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 00:46 schreef Praag het volgende:
Ik ga met het vliegtuig naar Polen met alleen 1 tas in het vliegtuig en ik word opgehaald door een Poolse vriendin. Slecht bevallen zal het denk ik niet zo snel. Maar ja, met een NL'se auto in zulke landen rondrijden trekt veel aandacht.
Lijkt me niet zo heel verstandig om daar met je gele nummerplaat met zwarte letters rond te toeren.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazķn Alianza Lima Corazķn para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_21458014
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 00:46 schreef Praag het volgende:
Ik ga met het vliegtuig naar Polen met alleen 1 tas in het vliegtuig en ik word opgehaald door een Poolse vriendin. Slecht bevallen zal het denk ik niet zo snel. Maar ja, met een NL'se auto in zulke landen rondrijden trekt veel aandacht.
Mwah. Zolang er niets zichtbaar is (zoals bij ons ook het geval was) lijkt 't me dat er geen reden is om een auto met wat voor kenteken dan ook open te breken. Nu hebben ze gegokt en gewonnen. Voor hetzelfde geld hadden ze niets gevonden en liepen ze het risico om betrapt te worden ...
pi_21462603
Dinsdag gaat mijn vader naar Warschau en 9 dagen later ga ik naar Gdansk. Mijn vader gaat alleen niet met de auto dus die kan me niet vertellen wat er bij de douane gebeurt. Wij gaan wel met de auto, een Peugeot 307 SW op LPG (is dat in Polen wel verkrijgbaar?) of een Nissan Primera op benzine.

Gelukkig zitten we in een redelijk goede buurt anders zouden we met een mindere auto er naartoe gaan.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 11:06:26 #161
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_21552395
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 21:42 schreef larshil het volgende:
omdat de kosten voor vliegen nogal hoog zijn in vergelijking met de auto.
www.skyeurope.com
quote:
Misschien ook nog tips van "must see"?
Zakopane (Tatras bergen), Krakow, Auschwitz
pi_21552543
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:06 schreef err het volgende:

[..]

www.skyeurope.com
[..]

Auschwitz
én Birkenau (nķg indrukwekkender dan Auschwitz; ligt een paar kilometer van elkaar).

- Sopot (party!)
- Gdansk (mooie en compacte stad)
pi_21552896
Dit topic ga ik laten mergen met andere Polen topics, dat jullie dit even weten.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  donderdag 26 augustus 2004 @ 12:25:45 #164
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_21554169
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:14 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

én Birkenau (nķg indrukwekkender dan Auschwitz; ligt een paar kilometer van elkaar).
Auschwitz/Birkenau noemde ik voor het gemak Auschwitz, maar uiteraard bezoek je die allebei.
pi_21554320
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:06 schreef err het volgende:

[..]

www.skyeurope.com
[..]

Zakopane (Tatras bergen), Krakow, Auschwitz
Zakopane ben ik ook geweest (en Krakow, Auschwitz, Poznan, Gdansk, Wroclaw, Jelenia Gora, Bielsko Biala, enz enz) en dat is zeker ook mooi.
Ze hebben daar ook een hele mooie markt!!!
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_21560981
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 11:06 schreef err het volgende:

[..]

www.skyeurope.com
Ja, maar die vliegt niet op Gdansk. Je kan wel met LOT vliegen naar Gdansk via Warschau, alleen dat kost ¤ 325,- per persoon. Nu gaan we met de auto en zijn we voor ¤ 100,- klaar.
quote:
[..]

Zakopane (Tatras bergen), Krakow, Auschwitz
Ik bedoelde meer in de buurt van Gdansk.
  zondag 29 augustus 2004 @ 02:44:46 #167
55266 ElCriz
Bois de Pologne...
pi_21612339
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 12:59 schreef larshil het volgende:
Dinsdag gaat mijn vader naar Warschau en 9 dagen later ga ik naar Gdansk. Mijn vader gaat alleen niet met de auto dus die kan me niet vertellen wat er bij de douane gebeurt. Wij gaan wel met de auto, een Peugeot 307 SW op LPG (is dat in Polen wel verkrijgbaar?) of een Nissan Primera op benzine.

Gelukkig zitten we in een redelijk goede buurt anders zouden we met een mindere auto er naartoe gaan.
Ik ben vorig jaar oktober met 3 vrienden kriskras door Polen gereden, hier en daar overnacht in hotels en studentenhuizen, en bij kennissen van één van die vrienden.

Je vindt hier en daar wel LPG in Polen, vooral op afgelegen, vaak rommelige particuliere tankstationnetjes waabij menig omaatje op een stoeltje de 'wacht' houdt. Op de grote tanks die daar staan wordt het duidelijk met 'Autogaz' aangegeven.
...That makes kinda two of us...
pi_21623739
Polen!
Pools bier, vrouwen, etc!
Vliegen naar Warschau duurde maar 90 minuten!

En alle vriendinnen en het zusje van de Poolse vriendin die ik bezocht vonden me knap...
Ik moet op zeker weer eens terug gaan.
All good things must come to an end...
  zaterdag 4 september 2004 @ 21:04:26 #169
24361 Neva
Mania lovin'
pi_21753559
hey kan iemand me helpen wat mag je aan souvenirs meenemen en sigraretten/ wodka etc dat soort spul?
pi_21839689
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 21:04 schreef Neva het volgende:
hey kan iemand me helpen wat mag je aan souvenirs meenemen en sigraretten/ wodka etc dat soort spul?
Denk Europese standaard... 2 sloffen en 2 liter drank ofzo?

Evengoed: ben net terug uit Polen en de Baltische Staten en heb me er vreselijk goed vermaakt.
(ben naar Poznan, Gdansk, Gdynia en Warschau geweest)

Warschau is een stad die mensen haten of liefhebben, ik heb het tweede. Het kan er inderdaad groot en massaal lijken, met het typische Oostblok sousje, maar het is ook een stad die vreselijk leeft. We zijn bijna elke dag meegevraagd om mee te gaan naar een club door mensen, erg tof.
Veel gefeest dus, mooie gebouwen en pleinen gezien en bijzondere mensen ontmoet. Super. Misschien later nog eens een reisverslag typen, ben nu nog een beetje moe .
pi_21843763
Ik ben nu 2 dagen terug van mijn trip naar Gdynia.

Poleb heeft mij positief verbaasd. Als je alleen al door het land heen rijdt dan ziet het er al heel goed uit, de wegen waren vergelijkbaar met die in Ierland en soms zelfs nog wel beter. En als je dan met de auto rijdt en iedereen gaat aan de kant voor je dan is dat natuurlijk helemaal top. Zoiets kan natuurlijk nooit in Nederland, dan wil iedereen de voorste zijn.

We hebben niet s' avonds gereden vanwege het alcoholgebruik en toch rijden. We s'avonds naar Gdansk gegaan, we belde eerst een taxi die ons naar een treinstation bracht. Vervolgens gingen we 27 km met de trein van Gdynia naar Gdansk, een enkele reis koste voor ons (geen kortingskaart) ¤ 1,25

Het leven daar is heel goedkoop voor ons nederlanders, als je naar een supermarkt gaat en je haalt 3 volle tasjes voor ongeveer ¤ 11,00 dan besef je je pas waarom je niet gaat verhuizen naar Polen.

Wij bleven slapen bij meiden die we hadden ontmoet in Alanya (Turkije). De ouders waren nog thuis toen we aan kwamen, dezelfde avond zouden ze nog vertrekken naar Italie. Het huis was echt super mooi en GROOT. Ik zelf woon niet in een klein huis, maar dat van hun was 1,5 keer groter. De poolse meiden waar we bij bleven waren echt super aardig, ze wilden heel graag voor ons koken, opruimen was geen probleem, ze wilden graag hun eigen drankjes kopen, enz.. Ik ben niet iemand die daar misbruik van maakt en gelukkig konden de meiden dat ook wel waarderen.

Over ongeveer 2 maanden gaan we nog eens terug naar de meiden, maar dan misschien naar Krakow omdat ze daar een appartement hebben. En over 1 maand komen ze bij ons langs.

Na 5 dagen Polen begrijp ik helemaal niet meer wat ik in Nederland doe.
  zondag 19 september 2004 @ 00:43:53 #172
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22049460
ik ben 16 september terug gekomen..
Conlusie: Polen is prachtig!!!!!

We zijn woensdag eerst naar Auschwitz geweest( indrukwekkend en met geen woord te beschrijven hoe gruwelij)
donderdags naar zakopane super mooi erg traditioneel allemaal na mijn hoogtevrees onder de duim moeten te houden toch van het prachtige uitzicht op het tatry gebergte gehad.
s' avonds door naar Lubatowa en vrydags naar de rynek in krosno ( niet goed voor me portemonnee
zaterdags een traditionele bruiloft gehad inc. Polka
zondags en maandags beetje uitrusten en nog naar krosno.
Dinsdag naar krakow immens mooi alleen jammer dat ze aan het renoveren waren maar dat hoort er eenmaal bij.
woensdag naar wieliczka de zoutmijnen bezocht zeeeeeeer prachtig en een goede aanrader!!!

Kortom polen is een mooi land met zoveel evrschillendheid, warmhartige mensen en zeker nog eens het bezoeken waard !!
pi_22478184
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 10:20 schreef basset het volgende:
Het geval met Polen is, dat sinds de val van het communisme is naar mijn mening Amerika het grote voorbeeld van Polen geworden (net zoals meer voormalig oostblok landen. Vandaar dat Amerika ook zo blij is met deze landen in de EU)

Per jaar is het land zichtbaar aan het veranderen. Soms ten goede, soms ten kwade. Winkeltijden zijn voor die grote ketens idd heel anders dan in Nederland. Alleen jammer van al die Russen en Roemenen die nu het land binnenstromen. En dan ook nog al die Duitsers die land en huizen kopen in Polen
Polen, land met 40 miljoen inwoners, 8 maal zo groot als Nederland en vorozien van heeel veel grondstoffen. Maar geen ondernemers geest zoals in Nederland. Uurloon alla 1 euro in de supermarkt bv. Daardoor het land van onbegrensde mogelijkheden voor Amerika, etc... en EU. We gaan net als het communisme nu Polen overnemen en het is de afgelopen 15 jaar HEEEL veel veranderd. Mensen die dus al 3 jaar niet in Polen zijn geweest weten niet wat ze zien als ze terug komen omdat er inderdaad veel Amerikaanse, Franse etc bedrijven zijn die hun concept op de Poolse markt neerzetten. 90% van het geld gaat dan ook naar Amerika, Frankrijk...etc. Verder heeft polen een werkeloosheid van 40% in het oosten.. westen is minder door de nabijheid van Duitsland.
Polen is heel mooi, mijn halve familie is pools, andere helft Nederlands en ik ben gelukkig hier. Maar het is erg jammer om te zien hoe het land langzaam word geAmerikaaniseerd. Verder is de steun van Polen aan Amerika net als die van Amerika aan Spanje: Irak. Spanje die hulp nodig heeft tegen Marokko. Wereldpolitiek waar ik verder niet op in wenst te gaan.

Mare, Krakow: daar komt mijn familie vandaan van moeders kant en het mooiste in deze stad is inderdaad het lakenplein, centrum dus, de stadsmuur en de vele kerken. Verder is de zoutmijn inderdaad schitterend en als je even tijd hebt ga dan zeker even naar Zakopane, je bent er binnen 3 uur met de bus en pak dan meteen de bus naar Moskie Oko. Zelf loop ik er liever heen door de bergen in 3 dagen maar dat is dus wat zwaarder met 12 kilo bagage en slapen op een matje in een houten hut!
Auswitch is idd heel indrukwekkend. En niet te vergeten: de Wafel!
We all live in our own world: now lets us all live our dream!
pi_22478916
Krakow, dat is toch meer industrieel gebied? In het zuiden? Tsjechie kan ik trouwens ook zeggen dat het enigzins ge-Amerikaniseerd wordt. Voornamelijk wel Praag. Maar ook andere grote steden. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo blij dat ze nu bij de EU zitten.

Maar goed, Polen zal altijd Polen blijven, hoe ge-Amerikaniseerd het ook zal zijn. Wil eigenlijk best wel naar Polen gaan. Dit keer langer dan een weekend.

Pools bier =

Voor Pools bier en andere Poolse delicatessen in NL kan je naar de Newtonstraat 234 in Den Haag. Pools winkeltje.
All good things must come to an end...
pi_22488690
Polen blijft niet Polen. Nu Amerika Polen als een brug naar Europa ziet wil de EU ze zo snel mogelijk voor zijn. Dat is de EU / Amerika strijd in mijn mening. En door hun toetreding in de EU waar veel Polen ook tegen zijn is het hun verboden om tradionele gerechten niet meer te maken omdat ze... niet aan de EU eisen voldoen! In Polen heb je bv weinig Acne omdat er geen tot weinig houdbaarheids producten in het eten zit... daar gaat nu dus verandering in komen! Mare idd, halve liter bier voor 80 euro cent... van hele goede kwaliteit... daar kan heineke niet aan tippen!
We all live in our own world: now lets us all live our dream!
pi_22493526
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 13:35 schreef Erisak het volgende:
Polen blijft niet Polen. Nu Amerika Polen als een brug naar Europa ziet wil de EU ze zo snel mogelijk voor zijn. Dat is de EU / Amerika strijd in mijn mening. En door hun toetreding in de EU waar veel Polen ook tegen zijn is het hun verboden om tradionele gerechten niet meer te maken omdat ze... niet aan de EU eisen voldoen! In Polen heb je bv weinig Acne omdat er geen tot weinig houdbaarheids producten in het eten zit... daar gaat nu dus verandering in komen! Mare idd, halve liter bier voor 80 euro cent... van hele goede kwaliteit... daar kan heineke niet aan tippen!
dat wat jij zegt over dat verbod van de traditionele gerechten is trouwens ook in Tsjechie.
All good things must come to an end...
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 06:13:50 #177
55266 ElCriz
Bois de Pologne...
pi_22506604
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 23:17 schreef Praag het volgende:
Krakow, dat is toch meer industrieel gebied? In het zuiden? Tsjechie kan ik trouwens ook zeggen dat het enigzins ge-Amerikaniseerd wordt. Voornamelijk wel Praag. Maar ook andere grote steden. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo blij dat ze nu bij de EU zitten.

Maar goed, Polen zal altijd Polen blijven, hoe ge-Amerikaniseerd het ook zal zijn. Wil eigenlijk best wel naar Polen gaan. Dit keer langer dan een weekend.

Pools bier =

Voor Pools bier en andere Poolse delicatessen in NL kan je naar de Newtonstraat 234 in Den Haag. Pools winkeltje.
Krakow ligt eigenlijk meer opzichzelf, een hele mooie, goed bewaard gebleven oude stad Eén van de winige in Polen die z'n oorspronkelijke bouw nog behouden heeft na de eindeloze bombardementen in de jaren '40...

Iets meer dan 80 KM naar het noordwesten, in Opper-Silezië ligt het industriële gebied rond Sosnowiec. Hier ben ik vorig jaar doorheen gereden op weg naar Lublin (met 2 daagse tussenstop in Krakow), ik heb zelden zoiets goors gezien: grijze (flat)gebouwen onder de roetaanslag, kale bomen in de zomer en overal vieze schoorstenen en rokende fabrieken. Ook de straten zijn er van een net-iets-hoger-chaos-gehalte dan in de rest van Polen...

Het is het Poolse Ruhrgebied, alleen met een factor 10 qua ranzigheid Het is even zoeken wanneer je er doorheen rijdt, maar gelukkig zit je dan alweer snel op de nieuw aangelegde A4-tol-autosnelweg naar het zuidoosten, waar ineens de Karpaten in de verte opdoemen en je de torens van Krakow al weer snel ziet.

*nostalgie, wil terug, weer aan de heerlijke 'Piwa' *
...That makes kinda two of us...
  maandag 11 oktober 2004 @ 13:18:20 #178
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22552280
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 13:18 schreef Neva het volgende:
tis pivo
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_22552395
In Polen is het piwo.
En in het Tsjechisch is het pivo.

Lesje Tsjechisch:
1 bier = jedno pivo
2 bier = dve piva
6 bier = sest piv

All good things must come to an end...
pi_22552458
.. en dan natuurlijk niet vergeten dat Polen de vreemde gewoonte hebben om je halve liter bier twee minuutjes in de magnetron te zetten, wat kruiden er in te gooien, eventueel siroop naar keuze en dan met een rietje serveren...



[ Bericht 8% gewijzigd door DutchTrain op 11-10-2004 13:49:35 ]
  maandag 11 oktober 2004 @ 13:41:51 #182
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22552479
tjechisch is niet mijn ding

ik ken niet veel pools maar goed in polen is het jeden pivo(piwo) je spreekt het iig zo uit

persoonlijk ben ik meer van de mlekko
pi_22552480
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 13:40 schreef DutchTrain het volgende:
.. en dan natuurlijk niet vergeten dat Polen de vreemde gewoonte hebben om je halve liter bier twee minuutjes in de magnetron te zetten, wat kruiden er in te gooien, eventueel siroop naar keuze en dan met een rietje serveren...
huh?
All good things must come to an end...
pi_22552504
In Polen gebruiken ze geen V. Leer dat nou eens!
All good things must come to an end...
  maandag 11 oktober 2004 @ 13:43:39 #185
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22552523
de kruiden/siroop heb ik daar nergens gezien wel de dames van pak um beet 15 jaar die om 10 uur 's ochtends aan het bier met een rietje zitten
  maandag 11 oktober 2004 @ 13:44:26 #186
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22552631
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 13:43 schreef Neva het volgende:
de kruiden/siroop heb ik daar nergens gezien wel de dames van pak um beet 15 jaar die om 10 uur 's ochtends aan het bier met een rietje zitten
ja, daar zit dus waarschijnlijk die siroop in, waardoor het een soort breezer wordt

en dan die kruiden... een vriendin die 's avonds bij thuiskomst in een steelpannetje een blikje bier leeggiet, dit aan de kook brengt en vervolgens wat kruiden van de markt toevoegt - met de woorden: het is hier koud en je kan er goed van slapen...

waarschijnlijk alleen iets voor in de winter of bepaalde streken.

.. nou verder maar weer on-topic

Polen is inderdaad een indrukwekkend vakantieland. Zelf in Wroclaw geweest en de streek ten zuiden ervan. Een groepsreis gemaakt naar Kudowa, een (semi-toeristisch) kuuroord tegen de Tsjechische grens, waar we een vleugel van een klooster / sanitorium afgehuurd hadden voor oud/nieuw. Veel sneeuw en een lange reistijd, maar het was het zeker waard.en natuurlijk heel goedkoop

[ Bericht 21% gewijzigd door DutchTrain op 11-10-2004 14:04:09 ]
pi_22552671
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 13:44 schreef Neva het volgende:
ga jij me pools leren dan ?
nie wiem. is dat nodig dan?
All good things must come to an end...
  maandag 11 oktober 2004 @ 13:58:51 #189
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22552776
joah ken niet veel pools alleen beetje woordjes wehhehe
  maandag 11 oktober 2004 @ 20:38:20 #190
55266 ElCriz
Bois de Pologne...
pi_22560925
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 13:18 schreef Neva het volgende:
tis pivo
Hahahaha, ik nam er meestal 2 of bestelde er meer

Dan wordt het 'Piwa' ja (de W spreek je uit als een V in Polen)
...That makes kinda two of us...
  maandag 11 oktober 2004 @ 23:29:36 #191
55266 ElCriz
Bois de Pologne...
pi_22565182
Ik mis trouwens die soort-van-soep, met ingewanden (echt waar, maar heeeeerlijk ), die eruit ziet als een flink ingebonden leverworst.. Een soort van doorzichtige, plastic worst met daarin een soep-oplossing, even in de pan, opwarmen en smullen maar!

De naam ervan ben ik vergeten, maar het klonk als 'Flaki'
...That makes kinda two of us...
pi_27761832
*schopje*

Over 2,5 week gaan wij voor 5 dagen naar krakow. Wat zijn nu echt dingen die we daar moeten gaan zien? Auschwitz en de zoutmijnen staat iig al op de planning.
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:07:48 #193
14790 EvilFaith
zie signature
pi_27770018
Wat zeker een aanrader is in Krakow is om met Crazy Guides een tour te maken in een trabant. Het klinkt erg touristisch en afgezaagd. Maar de man die dat runt heeft 2 trabantjes is daarmee een bedrijfje gestart en rijd nu touristen rond in krakow. Maar dan niet langs de standaard dingen. Wij kozen toen voor de communistische tour. Je ziet dan wijken, gebouwen etc die je nog nooit hebt gezien, die niet in de boekjes staan maar die wel enorm bijzonder zijn. hij neemt je mee naar ouderwetse cafe'tjes waar het communisme zeker nog niet weg is. Echt zeer speciaal en bijzonder. Wij moesten toen omgerekend iets van 20euro in totaal betalen en we zijn van 11.00 's ochtends tot 17.00 weg geweest. We kregen drankjes, eten, uitleg, en verhalen.
http://www.crazyguides.com/

zorg dat je bij Mike komt!
sorry ik koos deze nick toen ik 16 was.
pi_27773391
Ik vond krakow niet zo heel bijzonder om eerlijk te zijn. Wel een heel gezellige stad waar je leuk kunt uitgaan en terrasjes kunt pakken e.d., maar dat was het in grote lijnen wel imho. Al met al toch een aanradertje om eens heen te gaan
over 2,5 week ga ik zelf naar Warschau heb dr wel zin in eigenlijk
pi_27789035
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 12:07 schreef EvilFaith het volgende:
Wat zeker een aanrader is in Krakow is om met Crazy Guides een tour te maken in een trabant. Het klinkt erg touristisch en afgezaagd. Maar de man die dat runt heeft 2 trabantjes is daarmee een bedrijfje gestart en rijd nu touristen rond in krakow. Maar dan niet langs de standaard dingen. Wij kozen toen voor de communistische tour. Je ziet dan wijken, gebouwen etc die je nog nooit hebt gezien, die niet in de boekjes staan maar die wel enorm bijzonder zijn. hij neemt je mee naar ouderwetse cafe'tjes waar het communisme zeker nog niet weg is. Echt zeer speciaal en bijzonder. Wij moesten toen omgerekend iets van 20euro in totaal betalen en we zijn van 11.00 's ochtends tot 17.00 weg geweest. We kregen drankjes, eten, uitleg, en verhalen.
http://www.crazyguides.com/

zorg dat je bij Mike komt!
Kijk dit zijn de leukere tips!!!

Ik heb de site bekeken, alleen zijn de tripjes wel wat korter geworden 2,5 uur a 25 euro p.p. En zonder eten of drinken ofzo. Maar hij gaat op het lijstje met leuke dingen om evt te doen.
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:01:03 #196
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_27790673
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 00:07 schreef p_iglet het volgende:
*schopje*

Over 2,5 week gaan wij voor 5 dagen naar krakow. Wat zijn nu echt dingen die we daar moeten gaan zien? Auschwitz en de zoutmijnen staat iig al op de planning.
Bialowiesza, het laatste Europese oerbos, op de grens met Wit-Rusland. Zo ongeveer het einde van de wereld, maar wel erg gaaf. Het bos zelf kun je alleen met een gids bekijken, maar dat vond ik erg geweldig . Sopot (bij Gdansk) is dé party capital van Polen (zo presenteren ze zichzelf). Op zich klopt dat aardig .
Maar beide steden zullen gezien je route (Krakow) wel niet lukken. Te grote afstanden.

En het is vanzelfsprekend dat Auschwitz een MUST is als je in Polen bent. Een indrukwekkender dag zul je tijdens je vakantie niet meemaken .


Warschau


Bij het oerbos Bialowiesza

Zie http://gallery.roelonline.net/Polen2004 voor mijn ervaringen in Polen in de zomer van vorig jaar en http://gallery.roelonline.net/Polen voor de ervaringen tijdens de rondreis Oost-Europa in de zomer van 2003 .

[ Bericht 15% gewijzigd door Roel_Jewel op 09-06-2005 23:09:19 ]
pi_27792422
We gaan een stedentrip krakow doen, dus in Gdansk komen we zeker niet en dat oerbos ligt volgens mij ook niet echt op de route . Maar wel erg mooi zo te zien, zeker een idee voor en volgende trip naar polen.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 02:00:35 #198
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:22:54 #199
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_27795687
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 23:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
En het is vanzelfsprekend dat Auschwitz een MUST is als je in Polen bent. Een indrukwekkender dag zul je tijdens je vakantie niet meemaken .
Dat betwijfel ik. Ga deze zomer naar Auschwitz/Birkenau en naar Tsjernobyl... Kan mij van beide nog geen echte voorstelling maken.

Hoe is het met de veiligheid van je auto tegenwoordig gesteld? De eerdere verhalen in dit topic slaan op de situatie in 2001 dus zijn wellicht niet meer representatief...
  vrijdag 10 juni 2005 @ 08:45:04 #200
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27795964
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 08:22 schreef Henk-Wim het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik. Ga deze zomer naar Auschwitz/Birkenau en naar Tsjernobyl... Kan mij van beide nog geen echte voorstelling maken.
Auschwitz is écht heel indrukwekkend... ik ben niet snel ergens van onder de indruk, maar hiervan toch echt wel
quote:
Hoe is het met de veiligheid van je auto tegenwoordig gesteld? De eerdere verhalen in dit topic slaan op de situatie in 2001 dus zijn wellicht niet meer representatief...
Vooral de schokbrekers
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:38:18 #201
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_27796974
Nee, ik bedoel de veiligheid bij bijv benzinepompen of (weg)restaurants, hotels, etc.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:40:57 #202
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27797037
zolang je bij wat grotere plekken stopt (tankstations e.d.) is er weinig tot niets aan de hand... misschien een bijdehand knaapje dat je ramen wil wassen enzo, maar that's all.. de kleinere parkeerplaatsjes zijn overdag ook gewoon veilig... 's avonds is het wat meer opletten, maar ik voel me dr veiliger dan in duitsland of nederland om eerlijk te zijn
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:50:48 #203
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_27797281
Kijk, dat bedoel ik dus. Klinkt goed En ik ben toch niet van plan savonds te gaan rijden. En bij het hotel zet ik mijn auto wel goed neer.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 09:53:04 #204
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27797346
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 09:50 schreef Henk-Wim het volgende:
Kijk, dat bedoel ik dus. Klinkt goed En ik ben toch niet van plan savonds te gaan rijden. En bij het hotel zet ik mijn auto wel goed neer.
da's inderdaad wel aan te raden...zet je auto op BETAALDE parkeerterreinen neer en haal het frontje van je radio af.... anders wordt het wel voor je gedaan... Ik ga zelf gewoon weer 's nachts rijden en kom in de loop van de ochtend dan aan...bevalt me prima zo... om een uurtje of 5 's ochtends de grens van duitsland/polen over en met de lunch in warschau
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:52:46 #205
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_27802566
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 02:00 schreef kroegtijger het volgende:
die vogel roeleert
In Polen (met name noordoosten en oosten) hebben we veel, heel veel ooievaars gezien . Erg gaaf, met hun nest bovenop een elektriciteitspaal enzo .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:54:05 #206
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_27802623
Tip: parkeer je auto in een (bewaakte) parkeergarage! En niet zo maar ergens in de stad. Afgelopen zomer werd in Warschau de hele auto doorzocht en ontdaan van alle waardevolle spullen (je kunt niet alles meenemen het hostel of hotel in...). .
  vrijdag 10 juni 2005 @ 13:18:13 #207
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27803411
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 12:52 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

In Polen (met name noordoosten en oosten) hebben we veel, heel veel ooievaars gezien . Erg gaaf, met hun nest bovenop een elektriciteitspaal enzo .
ik zag die foto gisteren toen ik helemaal skaffa was...toen was ie nog veel leuker Maar die ooievaars zie je idd overal...en ze maken een teringherrie...
pi_27805541
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:57 schreef larshil het volgende:
Na 5 dagen Polen begrijp ik helemaal niet meer wat ik in Nederland doe.
Dat gevoel heb ik ook, Europa is zo veel groter dan Nederland alleen. Begrijp niet waarom mensen zich zo willen isoleren in de polder. Ontwikkelingsmogelijkheden in dat soort landen zijn fantastisch, zowel voor jezelf als voor de lokale bevolking.
Ik ga Polen zeker weer 's bezoeken (te lang geleden).. PS over een jaar of 5 a 10 behoren de zlotys ook eindelijk tot het verleden. olé
  vrijdag 10 juni 2005 @ 14:31:54 #209
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27805739
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 14:25 schreef mart81 het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik ook, Europa is zo veel groter dan Nederland alleen. Begrijp niet waarom mensen zich zo willen isoleren in de polder. Ontwikkelingsmogelijkheden in dat soort landen zijn fantastisch, zowel voor jezelf als voor de lokale bevolking.
nu zijn dr inderdaad nog volop mogelijkheden maar dan moet je niet al te lang wachten...dr zijn meer mensen die op dit idee komen...
quote:
Ik ga Polen zeker weer 's bezoeken (te lang geleden).. PS over een jaar of 5 a 10 behoren de zlotys ook eindelijk tot het verleden. olé
ja, en goedkoop bier daarmee dus ook
pi_27808349
hehe denk dat dat wel los zal lopen
  vrijdag 10 juni 2005 @ 16:00:22 #211
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_27808650
ik hoop het...maar tot die tijd kunnen we nog gewoon lekker doorzuipen daar tegen normale prijzen (dit in tegenstelling tot hier )
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:29:06 #212
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28411348
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 10:27 schreef NatteKip het volgende:
leonie...gezien het feit ik 1 mei op vakantie ga naar Hongarije ( die ook toetreed tot de EU per 1 mei ) ben ik hetzelfde vraagstuk tegengekomen; mijn antwoord heb ik gevonden bij de het Ministerie van Buitenlandse Zaken.... hun uitkomst:

Per 1 mei treden daadwerkelijk deze landen toe tot de Europese Unie. Normaal gesproken is je ID geldig in de gehele Europese Unie. Maar omdat deze nieuwe landen de verdragen voor de acceptatie van andere legitimatiebewijzen naast de wereldwijde paspoort op dat moment nog niet hebben geaccepteerd zul je je dus alleen mogen en kunnen legitimeren met een paspoort!
Om nog ff hierop terug te komen: volgens de ANWB is tegenwoordig een geldig paspoort of NL-identiteitskaart of Europeesche Identiteitskaart voldoende voor Polen (en ook voor Tsjechië en Slowakije)

ON-TOPIC:
Iemand nog goede tips mbt. tot Poolse Oostzeekust? Vervallen kustplaatsen genieten de voorkeur (als die nog bestaan) en is het "Slowinski Park Narodowy" (Omgeving Slupsk ) een beetje de reis/moeite waard?

Wilden eigenlijk tocht langs de Duits-Poolse Oostzeekust maken. Blijven een week op Rügen, beetje zeilen enzo, benieuwd of er verder nog wat te doen valt richting Gdansk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:31:31 #213
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28411408
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 13:29 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Om nog ff hierop terug te komen: volgens de ANWB is tegenwoordig een geldig paspoort of NL-identiteitskaart of Europeesche Identiteitskaart voldoende voor Polen (en ook voor Tsjechië en Slowakije)

ON-TOPIC:
Iemand nog goede tips mbt. tot Poolse Oostzeekust? Vervallen kustplaatsen genieten de voorkeur (als die nog bestaan) en is het "Slowinski Park Narodowy" (Omgeving Slupsk ) een beetje de reis/moeite waard?

Wilden eigenlijk tocht langs de Duits-Poolse Oostzeekust maken. Blijven een week op Rügen, beetje zeilen enzo, benieuwd of er verder nog wat te doen valt richting Gdansk.
Sopot!!! Noemt zichzelf party capital of Poland. Klopt wel . Paar leuke strandtenten waar tot vroeg in de ochtend wel wat te doen is . Ligt dicht bij Gdansk (ook mooi en Gidina. Poolse Oostzeekust in 't algemeen is niet zo toeristisch als het zuiden. In het noorden gaan de Polen zelf op vakantie, maar da's minder massaal .
  zaterdag 2 juli 2005 @ 13:34:39 #214
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28411491
Da's snel

Maar dat Sopot is dus het Poolse Sodom en Gomorra inéén!?
Op mijn kaart lijkt het trouwens meer een oud industrieterrein van Gdansk dan een rustiek kustplaatsje!?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 14:26:50 #215
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28412669
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 13:34 schreef Hyperdude het volgende:
Da's snel

Maar dat Sopot is dus het Poolse Sodom en Gomorra inéén!?
Op mijn kaart lijkt het trouwens meer een oud industrieterrein van Gdansk dan een rustiek kustplaatsje!?
Nope. Is een leuk plaatsje. Geen groot centrum (één brede straat, zeg maar), maar een leuk strand met bijbehorende tentjes .
  zaterdag 2 juli 2005 @ 14:29:48 #216
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28412729
Zie ook http://gallery.roelonline.net/Polen2004?page=1 . Da's Polen in de zomer van vorig jaar. Begonnen in het uiterste noordwesten en van daaruit langs de kust naar Gdansk. Ligt ook nog een mooie nationaal park, met zandduinen die kilometers landinwaarts worden geblazen . Als er vragen zijn over een bepaalde foto hoor ik 't wel .

Pagina 6 zijn foto's in Sopot. Ligt ook nog een mooie pier .
  zaterdag 2 juli 2005 @ 14:40:04 #217
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_28412966
Roel, bedankt voor je tips.
Leuke foto's trouwens. Heb je die ouwe Mig nog mee naar huis genomen?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:36:47 #218
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_28414333
Ik zit te twijfelen. Ik ga begin september 2,5 week op vakantie, maar was is nu verstandiger: rondje polen doen of een rondje Berlijn, Krakow, Tatra gebergte, Budapest, Bratislava, Praag?
Ik ben nog nooit die kant op geweest en vind het leuk om veel verschillende dingen te doen. Steden zijn heel leuk, maar een boottochtje of een flinke wandeling wordt ook erg gewaardeerd. Ben tijdens mijn studie wel eens in Praag geweest (1 dag ofzo! ) en ik vind het geweldig om naar de opera te gaan en volgens mij zijn operagebouwen rijkelijk vertegenwoordigd in de genoemde plaatsen.
Voordeel van alleen een rondje Polen is dat we veel meer van het land kunnen zien en maar 1 wisselkoers hoeven te onthouden!

Wat is verstandig?
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:00:00 #219
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28415016
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 15:36 schreef Liejannuh het volgende:
Ik zit te twijfelen. Ik ga begin september 2,5 week op vakantie, maar was is nu verstandiger: rondje polen doen of een rondje Berlijn, Krakow, Tatra gebergte, Budapest, Bratislava, Praag?
Ik ben nog nooit die kant op geweest en vind het leuk om veel verschillende dingen te doen. Steden zijn heel leuk, maar een boottochtje of een flinke wandeling wordt ook erg gewaardeerd. Ben tijdens mijn studie wel eens in Praag geweest (1 dag ofzo! ) en ik vind het geweldig om naar de opera te gaan en volgens mij zijn operagebouwen rijkelijk vertegenwoordigd in de genoemde plaatsen.
Voordeel van alleen een rondje Polen is dat we veel meer van het land kunnen zien en maar 1 wisselkoers hoeven te onthouden!

Wat is verstandig?
Even kort tussen Live 8 door:

Ik heb in 2003 samen met een vriend een rondreis gemaakt door Oost-Europa: van Berlijn naar Krakau, Auschwitz (een MUST), Tatra, Slowakije, Hongarije (Budapest ), Slowakije alweer (Bratislava) en via Brno naar Praag .
Prima te doen in 3 weken met eigen auto. Totale kosten (voor alles, incl. eten, drinken, verblijf én verblijf) nog geen 500 euro per persoon. Aanrader dus :0.

Vorig jaar alleen Polen (noorden en oosten) en Praag. Ook erg geweldig .
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:14:57 #220
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_28415403
Je maakt het er niet makkelijker op Roel!
Maar het rondje is goed te doen dus? Mooi!
Ik heb volgens mij je oude topic al ergens gevonden, ik ga binnenkort wat meer info zoeken. En kijken wat mijn reisgenoot het leukste vindt natuurlijk!
  zaterdag 2 juli 2005 @ 16:17:01 #221
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28415466
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 14:40 schreef Hyperdude het volgende:
Roel, bedankt voor je tips.
Leuke foto's trouwens. Heb je die ouwe Mig nog mee naar huis genomen?
Thanx.
En nee .
pi_28415874
Gaan jullie ook naar Poznan allemaal? Daar woont mijn familie

Kan je erg goed shoppen en stappen. Cultureel technisch valt het in het niets met Krakov maar tis wel vet.

Tja ik moet mijn moederstad wel een beetje promoten he
  zondag 3 juli 2005 @ 08:42:02 #223
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_28437727
* kroegtijger is nu in warschau
en het roeleert zwaar wederom gisteren weer zo lam als een konijn en nog geen 40 euri kwijt...hele avond baco'tjes weg zitten zuipen met een zooitje noren. Net toch een mooie 2 uur slapen weten mee te pakken en nu helemaal wasted. Foto's volgen wel bij thuiskomst
pi_28507509
toppertje kroegtijger, je doet je naam wel eer aan zo te zien
  woensdag 6 juli 2005 @ 01:58:38 #225
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_28536977
pilsje op zn tijd moet kunnen... wat mij betreft is elk moment dan ook op zn tijd
vandaag en gisteren wat mindere avonden mee mogen maken hier... maandag en dinsdag zijn duidelijk de rust-dagen hier in warschau (was ons al wel ingefluisterd moet ik zeggen) Maandag zijn de meeste clubs gesloten, dinsdag wel open maar een wat laffe dag. De rest van de week is gewoonweg goed te nassen.

helaas morgen weer terug naar huis kan niet langer blijven aangezien ik donderdag naar concert van green day moet... begin september ben ik in ieder geval weer een weekendje hier... hopelijk tussendoor ook nog een keertje voor een weekendje
* kroegtijger kan zn chickie toch niet zo lang alleen laten? hopelijk is ze snel klaar met studeren... scheelt me weer flink wat reizen
pi_28539679
Kroegtijger ook wel eens in Poznan geweest?
pi_28558124
Polen is een echte underdog als het gaat om vakantielanden.
Ben er zelf 2 keer geweest

De volgende steden heb ik gezien:

Steczin (Aan de Duitse grens, mooi ouwe stad)

Gdanks, Gdynia Sopot. (3 aan elkaar gegroeide steden, super mooie centra's, kustlijn en zelfs oud hollandse architectuur)

Malbork: Oude stad waar een heel groot mooi kasteel staat. Dat is tevens het visite kaartje van de stad.

Wroclaw: Stad is zelf niks bijzonders. Al is het stadscentrum (het plein) wel de moeite waard om gezien te hebben.
pi_28558563
Wroclaw is inderdaad een beetje boring. 'Leuk' feitje: ergens tijdens die mega overstroming van de Oder (1996 ofzo) lag het hele centrum van Wroclaw onder water. Mijn oudtante kon de deur niet meer in of uit (ze woonde op een bovenverdieping). Kon je daar nog iets van zien? Ben er al een jaartje of 10-15 niet meer geweest...
pi_28558988
Ik had ff snel een vraagje, omdat ik zaterdag vertrek naar Polen.
Ik heb daar dus pools geld nodig, omdat ze daar geen euro hebben.
Volgens mij is het goedkoper als ik het daar pin, in Polen zelf, dan dat ik hier gelijk veel geld omwissel. Klopt dit?
Ik zou liever namelijk hier geld omwisselen, omdat in het verleden mijn giropas nogal eens weigerde, en dat zou betekenen dat ik daar zonder geld zou zitten.
En weet iemand of ik 25 euro's kan omwisselen(voor onderweg), of moeten het grotere bedragen zijn ? Zoja, waar kan ik dat het beste doen ? ( GWK of bij een bank)
pi_28561070
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 18:27 schreef StefanFM het volgende:
Wroclaw is inderdaad een beetje boring. 'Leuk' feitje: ergens tijdens die mega overstroming van de Oder (1996 ofzo) lag het hele centrum van Wroclaw onder water. Mijn oudtante kon de deur niet meer in of uit (ze woonde op een bovenverdieping). Kon je daar nog iets van zien? Ben er al een jaartje of 10-15 niet meer geweest...
Nope.
pi_28697436
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 18:42 schreef Irix het volgende:
Ik had ff snel een vraagje, omdat ik zaterdag vertrek naar Polen.
Ik heb daar dus pools geld nodig, omdat ze daar geen euro hebben.
Volgens mij is het goedkoper als ik het daar pin, in Polen zelf, dan dat ik hier gelijk veel geld omwissel. Klopt dit?
Ik zou liever namelijk hier geld omwisselen, omdat in het verleden mijn giropas nogal eens weigerde, en dat zou betekenen dat ik daar zonder geld zou zitten.
En weet iemand of ik 25 euro's kan omwisselen(voor onderweg), of moeten het grotere bedragen zijn ? Zoja, waar kan ik dat het beste doen ? ( GWK of bij een bank)
Ik ben net een paar uur terug vanuit Polen. (Te laat voor jou) Het makkelijkste is om bij een wisselkantoor geld contant te wisselen.
Wissel geen geld bij de wisselkantoren aan de grens. Die zijn het duurst.
Op het moment heb je voor 1 euro 4 Zlotych.
History can't change the past, the future can.
  maandag 11 juli 2005 @ 02:25:18 #232
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_28697921
Ik vond Wroclaw eigenlijk wel leuk moet ik eerlijk zeggen... gezellig centrum daar, met best aardige clubs en kroegen... nu ben ik toch al niet zo'n liefhebber van "oude stenen" (sommige mensen noemen dat cultuur) dus wat dat betreft boeit het me niet....

september zit ik overigens weer een weekendje in Warschau
  vrijdag 15 juli 2005 @ 15:40:42 #233
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_28833013
Begin augustus gaan ik en nog een Fok!ker samen een reisje maken door Duitsland, Polen en Tsjechie. Vanuit Duitsland kunnen we eerst naar Warschau, of direct naar Krakau. We weten alleen niet of Warschau leuk genoeg is om een dag (twee nachten) te verblijven. Ik heb dit topic al doorgelezen, maar zou jullie willen vragen om ons een beetje te adviseren wat dit betreft. Is Warschau een beetje leuk? Op cultureel en sociaal gebied? Wat valt daar zoal te doen? Wat zijn leuke dingen om te bezoeken?

Als we niet naar Warschau gaan, kunnen we nog een dag (of 2) extra in Praag en/of Krakau verblijven. Krakau hebben we al 3 dagen voor uitgetrokken, dus dat zou in principe wel genoeg moeten zijn.. Misschien weten jullie, als Warschau niet door gaat, nog andere alternatieven die een beetje op de route liggen (bij op de route ga ik uit van mogelijk Slowakije of Tsjechie en Duitsland)?

Vertel maar raak, hoe meer info hoe beter .
pi_28837212
Hier staat nog een reisverslag van een deel van de route die jullie willen gaan afleggen:

Met de auto naar Polen
  vrijdag 15 juli 2005 @ 18:08:11 #235
29605 Faceoff
Sapperdedosiejo
pi_28837329
t leukste aan polen zijn al die uberkleine fiatjes die daar rondcrossen!!

dezen
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:53:31 #236
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28841633
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:08 schreef Faceoff het volgende:
t leukste aan polen zijn al die uberkleine fiatjes die daar rondcrossen!!
[afbeelding]
dezen
De speciaal voor Polen ontwikkelde Fiat Polski .
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:57:55 #237
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28841739
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:40 schreef BlaatschaaP het volgende:
Begin augustus gaan ik en nog een Fok!ker samen een reisje maken door Duitsland, Polen en Tsjechie. Vanuit Duitsland kunnen we eerst naar Warschau, of direct naar Krakau. We weten alleen niet of Warschau leuk genoeg is om een dag (twee nachten) te verblijven. Ik heb dit topic al doorgelezen, maar zou jullie willen vragen om ons een beetje te adviseren wat dit betreft. Is Warschau een beetje leuk? Op cultureel en sociaal gebied? Wat valt daar zoal te doen? Wat zijn leuke dingen om te bezoeken?

Als we niet naar Warschau gaan, kunnen we nog een dag (of 2) extra in Praag en/of Krakau verblijven. Krakau hebben we al 3 dagen voor uitgetrokken, dus dat zou in principe wel genoeg moeten zijn.. Misschien weten jullie, als Warschau niet door gaat, nog andere alternatieven die een beetje op de route liggen (bij op de route ga ik uit van mogelijk Slowakije of Tsjechie en Duitsland)?

Vertel maar raak, hoe meer info hoe beter .
Auschwitz en het paar kilometer verderop gelegen Birkenau (Auschwitz II) al gezien? Zo niet: een MUST. ligt niet ver van Krakow. Zal niet de meest gezellige dag van je vakantie worden, maar daarom zeker niet minder indrukwekkend .

Verder is Krakow zelf een erg mooie stad (beetje toeristisch ...). Tatragebergte (op grens tussen Tsjechič, Polen en Slowakije) is erg mooi .
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:58:03 #238
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_28845372
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 20:57 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Auschwitz en het paar kilometer verderop gelegen Birkenau (Auschwitz II) al gezien? Zo niet: een MUST. ligt niet ver van Krakow. Zal niet de meest gezellige dag van je vakantie worden, maar daarom zeker niet minder indrukwekkend .

Verder is Krakow zelf een erg mooie stad (beetje toeristisch ...). Tatragebergte (op grens tussen Tsjechič, Polen en Slowakije) is erg mooi .
Auschwitz staat natuurlijk op ons programma, net als 2 daagjes Krakau op zich. Ik vroeg me alleen af of Warschau nog een beetje interessant was . Maar mijn reismaatje en ik hebben al besloten om Warschau over te slaan en daarvoor in de plaats meer tijd aan Praag te besteden.

Toch bedankt .

PS: Ik heb de foto's van jouw trip ook al bekeken. Erg handig en mooi! .
pi_28845630
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 18:08 schreef Faceoff het volgende:
t leukste aan polen zijn al die uberkleine fiatjes die daar rondcrossen!!
[afbeelding]
dezen
Die zie je bijna in iedere straat.
History can't change the past, the future can.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 23:34:09 #240
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_28846271
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:58 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Auschwitz staat natuurlijk op ons programma, net als 2 daagjes Krakau op zich. Ik vroeg me alleen af of Warschau nog een beetje interessant was . Maar mijn reismaatje en ik hebben al besloten om Warschau over te slaan en daarvoor in de plaats meer tijd aan Praag te besteden.
Verstandig . Ben de laatste paar jaar een keer of 5 in Praag geweest. En iedere keer weer prima vermaakt en genoten van de stad .
quote:
PS: Ik heb de foto's van jouw trip ook al bekeken. Erg handig en mooi! .
Thnx . De trip in 2003 was erg gaaf . Vorig jaar alleen noord- en midden-Polen willen doen (maar door de autoinbraak in Warschau toch weer naar Praag gereden .
pi_28852339
Volgende week zaterdag ga ik met 2 anderen naar Berlijn (3 dagen), Krakow (4 dagen) Budapest (4 dagen) en daarna door naar Pula, Istrie (4 dagen) en dan naar Trieste (2 dagen).
Een lekker lange route maar we hebben een hoop te zien;
Berlijn is op zich al helemaal geweldig, niks aan toe te voegen.
Krakow: Mooie stad en vervolgens nog even de realiteit terugbrengen met een bezoek aan Auschwitz
Budapest: Ook een mooie stad, F1 is net dat weekend en bekenden wonen er ook.
Istrie: Need to say more? Cheap ass dronk worden en een helder zeetje erbij.
Trieste: Altijd al is echt italiaans willen kanen: mooi kans aangezien het op de terugweg ligt

Is niet allemaal polen maar moet er wel een pokkeeind doorheen rijden.
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_28860297
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:40 schreef BlaatschaaP het volgende:
Begin augustus gaan ik en nog een Fok!ker samen een reisje maken door Duitsland, Polen en Tsjechie. Vanuit Duitsland kunnen we eerst naar Warschau, of direct naar Krakau. We weten alleen niet of Warschau leuk genoeg is om een dag (twee nachten) te verblijven. Ik heb dit topic al doorgelezen, maar zou jullie willen vragen om ons een beetje te adviseren wat dit betreft. Is Warschau een beetje leuk? Op cultureel en sociaal gebied? Wat valt daar zoal te doen? Wat zijn leuke dingen om te bezoeken?

Als we niet naar Warschau gaan, kunnen we nog een dag (of 2) extra in Praag en/of Krakau verblijven. Krakau hebben we al 3 dagen voor uitgetrokken, dus dat zou in principe wel genoeg moeten zijn.. Misschien weten jullie, als Warschau niet door gaat, nog andere alternatieven die een beetje op de route liggen (bij op de route ga ik uit van mogelijk Slowakije of Tsjechie en Duitsland)?

Vertel maar raak, hoe meer info hoe beter .
Warschau is een fantastische stad... maar als ik je tijdsindeling zo'n beetje inschat, denk ik dat je gewoon aan tijd te kort komt. Ben dr nu 2 x geweest, eerst 3 dagen, daarna 6 dagen, en ik heb volgens mij de helft nog niet eens gezien (qua bezienswaardigheden dan...qua clubs kom ik nog niet eens tot een kwart, en elke avond toch gemiddeld 2 clubs bezocht). Er is een goed uitgaansleven, maar mensen zijn erg gesloten. Moeilijk om contact te leggen, zeker als je de taal niet spreekt. Merendeel van de mensen geeft op voorhand al aan geen engels te spreken. Niet te veel van aantrekken, want meestal kunnen ze het wel, maar durven niet. Terrasjes zijn goed vertegenwoordigd, zeker als je richting de oude stad komt.
Krakau geldt eigenlijk hetzelfde voor. Je trekt er nu 3 dagen voor uit, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat je het er mee redt als je alles op je gemakkie wil bekijken. (ikzelf ben t type van even in een museum oid kijken, daarna halve dag chillen op het terras, dus als je ook zo'n tempo hebt kun je rustig een maand uittrekken voor 1 van de 2 steden)
Mocht je nog richting Auswitsch gaan, doe dit dan aan het einde van de vakantie...je feeststemming wordt er aardig door de kop in gedrukt en de eerste paar dagen zal je weinig zin hebben om in de kroeg te hangen... Verder wel een aanrader. Persoonlijk vond ik Warschau leuker dan Krakau. Ik vindt het wat levendiger, en wat meer uitstraling van een grote stad hebben.
Als je met de auto gaat hou dan in gedachte dat in polen verkeersregels optioneel zijn... de enige regel die echt gerespecteerd wordt is rood licht (zelfs door voetgangers) maar verder is het een invulling naar eigen inzicht.
  zaterdag 16 juli 2005 @ 18:49:51 #243
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_28864009
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 16:15 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Warschau is een fantastische stad... maar als ik je tijdsindeling zo'n beetje inschat, denk ik dat je gewoon aan tijd te kort komt. Ben dr nu 2 x geweest, eerst 3 dagen, daarna 6 dagen, en ik heb volgens mij de helft nog niet eens gezien (qua bezienswaardigheden dan...qua clubs kom ik nog niet eens tot een kwart, en elke avond toch gemiddeld 2 clubs bezocht). Er is een goed uitgaansleven, maar mensen zijn erg gesloten. Moeilijk om contact te leggen, zeker als je de taal niet spreekt. Merendeel van de mensen geeft op voorhand al aan geen engels te spreken. Niet te veel van aantrekken, want meestal kunnen ze het wel, maar durven niet. Terrasjes zijn goed vertegenwoordigd, zeker als je richting de oude stad komt.
Krakau geldt eigenlijk hetzelfde voor. Je trekt er nu 3 dagen voor uit, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat je het er mee redt als je alles op je gemakkie wil bekijken. (ikzelf ben t type van even in een museum oid kijken, daarna halve dag chillen op het terras, dus als je ook zo'n tempo hebt kun je rustig een maand uittrekken voor 1 van de 2 steden)
Mocht je nog richting Auswitsch gaan, doe dit dan aan het einde van de vakantie...je feeststemming wordt er aardig door de kop in gedrukt en de eerste paar dagen zal je weinig zin hebben om in de kroeg te hangen... Verder wel een aanrader. Persoonlijk vond ik Warschau leuker dan Krakau. Ik vindt het wat levendiger, en wat meer uitstraling van een grote stad hebben.
Als je met de auto gaat hou dan in gedachte dat in polen verkeersregels optioneel zijn... de enige regel die echt gerespecteerd wordt is rood licht (zelfs door voetgangers) maar verder is het een invulling naar eigen inzicht.
Ik hou je opmerkingen in mijn achterhoofd, maar ik denk wel dat we duidelijk twee verschillende soorten reizigers zijn. Ik wil deze reis duidelijk vanuit een cultuur(-historisch) oogpunt maken, en niet omdat ik graag wil feesten of in kroegen wil hangen. Ik betwijfel of we an sich ook maar een kroeg zullen bezoeken op de hele reis. Een terrasje heb ik natuurlijk nooit bezwaar mee, maar ik loop liever even stevig door naar een ander museum/andere bezienswaardigheid dan mijn tijd 'te verspillen' aan een terrasje. Ik zeg nu duidelijk verspillen omdat we, zoals je al terecht aangeeft, maar een korte reis hebben gepland. Al met al zijn we 10 dagen weg en ik realiseer me heel goed dat dat heel weinig tijd is om enkele steden te bezoeken (met de reistijden daar nog bij inbegrepen). Maargoed, zelfs met dit in ons achterhoofd wilden we de reis graag maken. We gaan nu dus ook gewoon doen wat we moeten doen om het leuk te laten worden . Oh, we reizen trouwens per trein .
  zondag 17 juli 2005 @ 19:57:19 #244
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_28889421
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 18:49 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Ik hou je opmerkingen in mijn achterhoofd, maar ik denk wel dat we duidelijk twee verschillende soorten reizigers zijn. Ik wil deze reis duidelijk vanuit een cultuur(-historisch) oogpunt maken, en niet omdat ik graag wil feesten of in kroegen wil hangen. Ik betwijfel of we an sich ook maar een kroeg zullen bezoeken op de hele reis. Een terrasje heb ik natuurlijk nooit bezwaar mee, maar ik loop liever even stevig door naar een ander museum/andere bezienswaardigheid dan mijn tijd 'te verspillen' aan een terrasje. Ik zeg nu duidelijk verspillen omdat we, zoals je al terecht aangeeft, maar een korte reis hebben gepland. Al met al zijn we 10 dagen weg en ik realiseer me heel goed dat dat heel weinig tijd is om enkele steden te bezoeken (met de reistijden daar nog bij inbegrepen). Maargoed, zelfs met dit in ons achterhoofd wilden we de reis graag maken. We gaan nu dus ook gewoon doen wat we moeten doen om het leuk te laten worden . Oh, we reizen trouwens per trein .
dat idee had ik al ja maar wat dat betreft kan je ook prima in warschau terrecht hoor. Genoeg musea e.d. te bezoeken... denk alleen dat je gewoon te weinig tijd hebt voor warschau om alles te kunnen zien wat je zou willen zien daar. De stad is simpelweg te groot voor 1 dag. Maar des al niet te min zeker de moeite waard
pi_29066433
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 20:53 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

De speciaal voor Polen ontwikkelde Fiat Polski .
Maly Fiat (spreek: mauwe Fiat)

Mijn opa had er ook zo een, kosten geen reet maar het is echt geeeeeen 4 persoons want de voorstoelen raken de achterbank aan dus je moet met je voeten op de bank, haha
pi_29066518
Warschauw (Warszawa) is voor jouw (BP) denk ik niet de meest ideale bestemming om naar toe te gaan. Als je moest kiezen tussen Krakau (Krakow) en WS dan zou ik zeker voor KK gaan!
  zaterdag 23 juli 2005 @ 18:27:59 #247
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_29067379
We hebben dan ook besloten daar niet heen te gaan . Het wordt nu alleen Berlijn, Krakau (met daaraan vast Auschwitz) en Praag. Maar toch bedankt voor je opmerking .
  zaterdag 23 juli 2005 @ 18:35:31 #248
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_29067555
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 18:27 schreef BlaatschaaP het volgende:
We hebben dan ook besloten daar niet heen te gaan . Het wordt nu alleen Berlijn, Krakau (met daaraan vast Auschwitz) en Praag. Maar toch bedankt voor je opmerking .
Dan ga je een paar prachtige steden zien .
pi_29133459
Behalve Berlijn dan, ik heb daar echt geen goed woord voor over. Maar ja er zijn genoeg mensen die het mooi vinden. Veel plezier BP, wanneer ga je?
  dinsdag 26 juli 2005 @ 08:13:21 #250
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_29133787
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 06:13 schreef StefanFM het volgende:
Behalve Berlijn dan, ik heb daar echt geen goed woord voor over. Maar ja er zijn genoeg mensen die het mooi vinden. Veel plezier BP, wanneer ga je?
ik vond berlijn op zich ook wel een guitige stad om een weekendje te zijn hoor...
pi_29263393
Ik ga binnenkort naar Gdansk, Warschau en Krakow. Heeft er iemand nog goede tips over zaken die je moet hebben gezien?
  zondag 31 juli 2005 @ 21:02:24 #252
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_29304080
staan hier ondertussen wel genoeg tips over die steden dacht ik zo gdansk ben ik nog niet geweest, maar krakow en warschau wel...alle2 top-steden wat je MOET hebben gezien?: afhankelijk van wat je intresseert
  zondag 31 juli 2005 @ 21:52:07 #253
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29305967
Kun je luxe-goederen meenemen, zoals een digitale camera, laptop enz?
Oost-Europa lijkt me best leuk om eens naar toe te gaan, maar ben je wel veilig daar als relatief rijke toerist?

Worden daar vaak buitenlandse toeristen beroofd?
Toeristische plekken lijken me redelijk veilig (politie, cameras enz), maar daarbuiten?
Zichtbare luxe = vragen om een mes op je keel?

Of heb je dat alleen in landen als Albanië?
  zondag 31 juli 2005 @ 23:32:05 #254
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_29309734
Ik voel me in Polen veiliger met dure shit bij me dan in Amsterdam... zeker als je in de steden bent is er niets aan de hand...daarbuiten eigenlijkook niet echt iets.. Laat natuurlijk niet je laptop op je achterbank liggen met de ramen open en ga effe peuken halen ergens...dat is er om vragen, maar dat is overal zo...je kan rustig je dingen meenemen...ze zijn echt niet zo sloeberig als je denkt daar
  zondag 31 juli 2005 @ 23:46:42 #255
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_29310254
quote:
Op zondag 31 juli 2005 21:52 schreef DaveM het volgende:
Kun je luxe-goederen meenemen, zoals een digitale camera, laptop enz?
Oost-Europa lijkt me best leuk om eens naar toe te gaan, maar ben je wel veilig daar als relatief rijke toerist?

Worden daar vaak buitenlandse toeristen beroofd?
Toeristische plekken lijken me redelijk veilig (politie, cameras enz), maar daarbuiten?
Zichtbare luxe = vragen om een mes op je keel?

Of heb je dat alleen in landen als Albanië?
't Enige dat ik je kan aanraden: als je met de auto die kant op gaat: zet je auto in een (bewaakte) parkeergarage . Dan worden bij jou wellicht niet twee ramen ingegooid en de auto leeggehaald ... Dat maakt een vakantie niet gezelliger, zeg maar ...
  zondag 31 juli 2005 @ 23:58:53 #256
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29310662
Ok, bedankt kroegtijger.
En treinen?

Ik heb nl. gelezen dat je in Oost-Europa zeker niet in een stille coupe moet gaan zitten, ivm met groepjes criminelen die de treinen afstruinen op zoek naar argeloze toeristen met interessante tassen...
  zondag 31 juli 2005 @ 23:59:50 #257
61927 DaveM
uitgefokt
pi_29310690
quote:
Op zondag 31 juli 2005 23:46 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

't Enige dat ik je kan aanraden: als je met de auto die kant op gaat: zet je auto in een (bewaakte) parkeergarage . Dan worden bij jou wellicht niet twee ramen ingegooid en de auto leeggehaald ... Dat maakt een vakantie niet gezelliger, zeg maar ...
Dat probleem heb ik niet, want ik zou toch niet met de auto gaan...
pi_29409725
Terug uit Polen; Ben in Krakow geweest een kleine week.
Nog nooit zo relaxed gevoeld in een vreemde stad, de mensen waren aardig, geen zwervers of andere irritant gespuis gezien,
Echt een aanrader als je naar een mooie stad wilt waar je je helemaal klem kan zuipen voor een paar euro
Why Fart And Waste It When You Can Burp And Taste It?
pi_30998782
3 weken geleden weer een weekendje warschau gepakt....ouderwets gezellig weer
Begin december nog maar eens een weekendje heen
pi_31000170
quote:
Op zondag 31 juli 2005 21:52 schreef DaveM het volgende:
Kun je luxe-goederen meenemen, zoals een digitale camera, laptop enz?
Oost-Europa lijkt me best leuk om eens naar toe te gaan, maar ben je wel veilig daar als relatief rijke toerist?

Worden daar vaak buitenlandse toeristen beroofd?
Toeristische plekken lijken me redelijk veilig (politie, cameras enz), maar daarbuiten?
Zichtbare luxe = vragen om een mes op je keel?

Of heb je dat alleen in landen als Albanië?
In polen rijden veel nieuwe Skoda's. Als je auto een beetje in de zelfde klasse valt, dan valt het mee. Qua bezittingen zou ik de luxe dingen niet opvallend mee nemen. En heb je echt een laptop echt nodig als je op vakantie gaat? Zo niet, laat die lekker thuis liggen.
History can't change the past, the future can.
pi_31160763
In Polen rijden ontzettend veel mooie nieuwe auto's rond, dus ze zijn er wel wat gewend qua luxe. Het is echt niet zo dat alles daar oud en aftands is ofzo.

Ik heb in Wroclaw en Krakow mijn auto niet in een parkeergarage gezet. In Wroclaw (waar we 2 dagen waren) heb ik 'm gewoon geparkeerd op een parkeerterrein midden in het centrum en in Krakow (waar we 3 nachten waren) heb ik 'm gewoon voor het hotel geparkeerd. Dat was in een woonwijk en er stonden veel mooiere auto's dan mijn auto.
In Zakopane zaten we bij een particulier ergens in het dorp en stond de auto gewoon op het terrein van de verhuurder geparkeerd.

We hebben er overigens wel steeds voor gezorgd dat er geen kostbare dingen zichtbaar waren, er lag wel wat op de achterbank, maar dat was niet van waarde.

In Tsjechie hadden we steeds hotels waar ze een parkeerplaats bij het hotel hadden, dus dat was zo handig. Voor 5 euro loop ik liever geen risico.

Overigens is Polen echt een aanrader!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:13:42 #262
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_31162699
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 23:18 schreef Liejannuh het volgende:
In Polen rijden ontzettend veel mooie nieuwe auto's rond, dus ze zijn er wel wat gewend qua luxe. Het is echt niet zo dat alles daar oud en aftands is ofzo.
Zie ook de grote steden in Rusland en Tsjechie.
pi_31168395
zojuist even op wizzair.com een ticketje geboekt voor de volle ¤0,99
ben eigenlijk een weekje te laat, vorige week was het nog ¤0,01
voor de terugreis betaal ik wel weer een kapitaal..... ¤5,99 de afzetters
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:57:42 #264
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_31170281
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:42 schreef kroegtijger het volgende:
zojuist even op wizzair.com een ticketje geboekt voor de volle ¤0,99
ben eigenlijk een weekje te laat, vorige week was het nog ¤0,01
voor de terugreis betaal ik wel weer een kapitaal..... ¤5,99 de afzetters
En belasting neem ik aan?
pi_31170441
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:57 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

En belasting neem ik aan?
uiteraard ja.... dat is hetgeen dat het duur maakt...ben in totaal ¤55,- kwijt voor een retourtje
pi_32892042
Vrijdag is het weer zo ver....weekendje Warschau
we vliegen vanaf Dortmund deze keer... ik heb dr zin an
  donderdag 8 december 2005 @ 09:07:11 #267
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_32911541
Helemaal oké! Ik ben 2 jaar geleden 4 weken naar Polen geweest, rondgetoured met de auto en tent(Gdansk, Warschau, Krakow, Zakopane, en nog dorpje in zuidwesten), echt geweldig gehad! Weet iemand of de wegen inmiddels al een beetje verbeterd zijn? Of moet je nog steeds uitgaan van maximaal gemiddeld 50 km/uur?
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
  donderdag 8 december 2005 @ 09:34:33 #268
104963 ETA
European Travel Author
pi_32911996
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:07 schreef CleeJee het volgende:
Helemaal oké! Ik ben 2 jaar geleden 4 weken naar Polen geweest, rondgetoured met de auto en tent(Gdansk, Warschau, Krakow, Zakopane, en nog dorpje in zuidwesten), echt geweldig gehad! Weet iemand of de wegen inmiddels al een beetje verbeterd zijn? Of moet je nog steeds uitgaan van maximaal gemiddeld 50 km/uur?
Tenzij je een 4x4 jeep hebt, blijft het 50km/uur gemiddeld

Ik ga zelf pas in mei richting Warszawa
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_32912300
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:34 schreef ETA het volgende:

[..]

Tenzij je een 4x4 jeep hebt, blijft het 50km/uur gemiddeld

Ik ga zelf pas in mei richting Warszawa
och...met een lease-auto is het ook wel te doen hoor
van de zomer was Amsterdam - Warschau in 12 uur 15 minuten gereden
Van het voorjaar eens kijken of we die tijd scherper kunnen zetten
pi_32912997
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:07 schreef CleeJee het volgende:
Helemaal oké! Ik ben 2 jaar geleden 4 weken naar Polen geweest, rondgetoured met de auto en tent(Gdansk, Warschau, Krakow, Zakopane, en nog dorpje in zuidwesten), echt geweldig gehad! Weet iemand of de wegen inmiddels al een beetje verbeterd zijn? Of moet je nog steeds uitgaan van maximaal gemiddeld 50 km/uur?
Er wordt hard gewerkt aan de wegen in Polen en de kwaliteit viel mij echt alles mee. Gewoon mooie strakke asfaltwegen.
Het enige nadeel is dat het veelal 2-baanswegen zijn, maar het is duidelijk dat het EU geld goed wordt besteed in Polen.
pi_32913114
quote:
Op donderdag 8 december 2005 10:36 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Er wordt hard gewerkt aan de wegen in Polen en de kwaliteit viel mij echt alles mee. Gewoon mooie strakke asfaltwegen.
Het enige nadeel is dat het veelal 2-baanswegen zijn, maar het is duidelijk dat het EU geld goed wordt besteed in Polen.
zolang je de grote wegen volgt wel ja... als je daar vanaf gaat wordt het pas leuk
Die snelweg die gemaakt wordt van Poznan naar Warschau, de A2, schiet trouwens ook lekker op... elke keer dat we dr komen is het weer een stuk langer. Mooie weg is het trouwens. Wel een tol-weg maar voor ons zijn de prijzen daarvan heel leuk te nassen (8 of 9 euro om van poznan naar het einde van de snelweg richting warschau te komen... naar warschau cruisen en terug kost je dus een euro'tje of 17 aan tol)
  donderdag 8 december 2005 @ 11:07:15 #272
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_32913607
Vond ook het stuk 'snelweg' tussen Krakow en geloof ik Wroclaw echt geweldig...even 150 rijden en voor je het weet is de snelweg voorbij...!
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_32913610
Ik ben via Berlijn naar Wroclaw, Auschwitz, Krakow en Zakopane geweest.
Dus heb niet zo heel veel gezien daar, maar dat wat ik heb gezien was erg goed.
  donderdag 8 december 2005 @ 11:10:11 #274
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_32913657
kan me het stuk Gdansk > Warshawa nog goed voor de geest halen: stuk van 500 kilometer, 10 uur over gereden, veelal 2 baanswegen, hobbel-de-bobbel en dan ook nog midden in de spits in Warshawa aankomen en de camping niet kunnen vinden!

(ondanks dat soort dingen heeft Polen wel mijn hart gestolen!)
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_32914680
10 uur over 500 km?? zo lang heb ik dr nog nooit over gedaan! en ben toch meer dan eens in de ochtendspits warzawa binnen gereden
vooral het inhalen is altijd een leuk evenement op die 2baans wegen... de auto voor je gaat wat naar rechts...je hoopt dat je tegenligger het zelfde doet en je kan dr tussendoor dan....als je niet op datzelfde moment ook nog word ingehaald Autorijden in Polen is toch een stuk leuker dan hier in NL

--edit--
welke camping moest je hebben dan?? die vlak bij het ziekenhuis was in het centrum bestaat overigens niet meer helaas...was op zich wel chill. Laatste paar keer zitten wij overigens nu in Okidoki Hostel...die is helemaal top

[ Bericht 23% gewijzigd door kroegtijger op 08-12-2005 12:08:41 ]
  donderdag 8 december 2005 @ 12:30:51 #276
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_32915430
@ Kroegtijger: we reden om 8 uur weg uit Gdansk en kwamen rond 18.00 uur aan in Warshawa. Dus 10 uur lang...wat een eind, haha!

Verkeer is helemaal geweldig! Vooral de uitvoeg-stroken....had er thuis toen wel over gelezen, maar toen ik net over de grens een wit busje op mij af zag komen, was ik het toch even vergeten....gelukkig bedacht ik me net op tijd dat ik even naar rechts moest gaan....en alles ging goed! Ook de tractors en zebrapaden op wegen waar je 80 mag zijn geweldig!

Dat was de camping inderdaad dus....en die bestond dus niet meer!
Wij zaten op camping buiten centrum, bij volgens mij een grote Tesco. 10 min met tram naar centrum, top! ik vond trouwens als stad Warshawa tegenvallen!
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_32915912
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:30 schreef CleeJee het volgende:
@ Kroegtijger: we reden om 8 uur weg uit Gdansk en kwamen rond 18.00 uur aan in Warshawa. Dus 10 uur lang...wat een eind, haha!

Verkeer is helemaal geweldig! Vooral de uitvoeg-stroken....had er thuis toen wel over gelezen, maar toen ik net over de grens een wit busje op mij af zag komen, was ik het toch even vergeten....gelukkig bedacht ik me net op tijd dat ik even naar rechts moest gaan....en alles ging goed! Ook de tractors en zebrapaden op wegen waar je 80 mag zijn geweldig!

Dat was de camping inderdaad dus....en die bestond dus niet meer!
Wij zaten op camping buiten centrum, bij volgens mij een grote Tesco. 10 min met tram naar centrum, top! ik vond trouwens als stad Warshawa tegenvallen!
Dan moet je eens de parkeerplaatsen op proberen te gaan net over de duitse grens bij Frankfurt a/d Oder... Staat er eerst braaf een bordje met P over 500 meter.... mooi geen uitvoegstrook of wat dan ook... na de 3e keer zagen we dat er gewoon een gat in de vangrail is gemaakt...dan moet je 90 graden de hoek om (vanaf 130 km/h) en kom je op een open plek in het bos

Maar hoezo dat je t als stad vond tegenvallen?? Ik vind het zelf een fantastische stad eigenlijk. Na een paar keer weet je alles toch wel vrij goed te vinden. Okidoki zit wat dat betreft ook ideaal.. 5 minuten lopen naar de straat waar de meeste clubs zitten (zoals Paparazzi) vlakbij de Mc Donalds

Met de taxi zit je in 10 minuten bij Club 70 (een absolute aanrader)
Ook qua cultuur valt er genoeg te beleven (van horen zeggen...ik probeer me daar zo ver mogelijk bij vandaan te houden ) en de oude stad is op zich ook best leuk. T nieuwe winkelcentrum Arkadia is helemaal fantastisch. Daar kunnen ze in NL nog wat van leren
trouwens een hoop mooie apparaten die daar rondwandelen
  donderdag 8 december 2005 @ 13:25:00 #278
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_32916694
Haha, dat is ook geweldig inderdaad!
Wegwijs bordjes zijn ze ook erg goed in om die NIET te plaatsen.
Kostte mij toen zelfs moeite om Auschwitz te vinden binnendoor vanuit Krakow.

Ben niet uit geweest in Warshaw....wel van horen zeggen dat dat wel feest is!
Weet niet, vond het best een grauwe stad, niet zo een top sfeer hing er...

En die apparaten....werelds ja!
Mooie is dat voor ons mannen er veel te zien is, maar voor de westerse vrouwen die daar mannen willen bewonderen...haha!
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_32917153
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:25 schreef CleeJee het volgende:
Haha, dat is ook geweldig inderdaad!
Wegwijs bordjes zijn ze ook erg goed in om die NIET te plaatsen.
Kostte mij toen zelfs moeite om Auschwitz te vinden binnendoor vanuit Krakow.

Ben niet uit geweest in Warshaw....wel van horen zeggen dat dat wel feest is!
Weet niet, vond het best een grauwe stad, niet zo een top sfeer hing er...

En die apparaten....werelds ja!
Mooie is dat voor ons mannen er veel te zien is, maar voor de westerse vrouwen die daar mannen willen bewonderen...haha!
t uitgaansleven is er inderdaad op zich wel erg goed...helaas dat de bediening achter de bar overal lippie trillen is Bestel maar eens een baco'tje, een biertje en een wodka redbull... je mag blij zijn als ze al snappen dat je de bacardi en de cola in hetzelfde glas wilt... ook in snel je bestelling in elkaar draaien blinken ze meestal niet uit.
Laatste keer stond er 5 man aan de bar te bestellen...er stonden 7 (jawel...ZEVEN!) van die huppelkutjes en nķg heb ik 10 minuten moeten wachten voordat ik eindelijk mn 3 biertjes had
Nu vind ik eigenlijk dat het in bijna geen enkel land fatsoenlijk snel gaat, met uitzondering van nederland dan.... T lijkt me logischer dat je in 10 minuten 20 bier verkoopt en er 1 omgooit dan in 10 minuten 3 en alles zit wel in het glas....
pi_32923179
Op dit moment heeft Skyeurope uitverkoop: geen luchthavenbelasting!!! Tip dus!

Een retourtje kost je rond de veerrtig euro. Ben dus nu mijn beminde aan het overhalen om mee te gaan.
Wat vinden jullie (beetje stom om het in Polen toic te doen natuurlijk, maargoed....)

Ben deze zomer in Poznan, Gdansk, Gdynia en Warschau geweest met heel veel plezier. Ben al eerder naar Budapest geweest.

Skyeurope vliegt naar de deze bestemmingen, maar vooral Budapest en Krakow hebben mijn interesse. Zuid-Polen heb ik nog niet gezien, en Budapest was prachtig, maar ben ik maar 2 dagen geweest.

Wat zou jullie keize zijn om in mei naar toe te gaan?
pi_32923372
quote:
Op donderdag 8 december 2005 17:49 schreef marsterretje het volgende:
Op dit moment heeft Skyeurope uitverkoop: geen luchthavenbelasting!!! Tip dus!

Een retourtje kost je rond de veerrtig euro. Ben dus nu mijn beminde aan het overhalen om mee te gaan.
Wat vinden jullie (beetje stom om het in Polen toic te doen natuurlijk, maargoed....)

Ben deze zomer in Poznan, Gdansk, Gdynia en Warschau geweest met heel veel plezier. Ben al eerder naar Budapest geweest.

Skyeurope vliegt naar de deze bestemmingen, maar vooral Budapest en Krakow hebben mijn interesse. Zuid-Polen heb ik nog niet gezien, en Budapest was prachtig, maar ben ik maar 2 dagen geweest.

Wat zou jullie keize zijn om in mei naar toe te gaan?
Krakow is heel erg gaaf. een absolute aanrader. Maar vanaf Brussel of vanaf Dortmund vlieg je met WizzAir (wizzair.com) voor een scheet en 2 knaken overigens ook al. Wij hebben nu voor de heenreis 99 cent! betaald en terug 4,50...met belasting was het retourtje 55 euri

je kunt altijd dus nog heen
pi_32924783
Dat is het dus.... het kost nu met Skyeurope 4o euro INCLUSIEF alle belastingen. Bovendien woon ik vlakbij Schiphol, dus om vanaf Brussel te gaan is alleen maar meer geld.

Maargoed Krakow dus.... waarom zoal? Leuker dan andere Poolse steden? In tegenstelling tot de rest van Polen schijnen er bergen te zijn, kun je in de omgeving leuk wandelen?
pi_32981310
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:00 schreef marsterretje het volgende:
Dat is het dus.... het kost nu met Skyeurope 4o euro INCLUSIEF alle belastingen. Bovendien woon ik vlakbij Schiphol, dus om vanaf Brussel te gaan is alleen maar meer geld.

Maargoed Krakow dus.... waarom zoal? Leuker dan andere Poolse steden? In tegenstelling tot de rest van Polen schijnen er bergen te zijn, kun je in de omgeving leuk wandelen?
Helaas vliegt SkyEurope vanaf schiphol niet meer op warschau (zou wel weer terug komen hoorde ik) dus was wat dat betreft voor ons geen optie. Gezien de lease-bak maakt voor ons brussel en dortmund niet uit, aangezien de baas toch de diesel betaald

omgeving?? wat is dat?? dr lopen leuke apparaten rond weet ik maar krakow is een echte studentenstad. Dat maakt het uitgaansleven iig al een stuk leuker. Verder is er qua bezichtegingen veel meer te beleven dan in andere steden. Redelijk wat musea, en ook oude gebouwen... maar da's voor mij persoonlijk minder boeiend, dus veel kan ik je er niet over vertellen.

Zit op dit moment in Warschau en ht is weer helemaal top. Gisteren op de heenreis netaan op tijd in dortmund aangekomen voor het inchecken wat op zich gunstig was, waarna de vlucht nog even een kleine 2 uur vertraging bleek te hebben beetje irritatie, maar snel weer vergeten. Bij aankomst op warschau taxi gepakt naar Okidoki Hostel en daar de nodige biertjes naar binnen mogen gieten. Om een uur of 12 had niemand verder meer nog enige zin tot stappen, dus maar vroeg t bed in gedoken. Om 11 uur vanochtend (midden in de nacht dus ) op (moeten) staan en de stad in getrokken. Na een toppertje van een bakkie pleur bij CoffeeHeaven (t doet zn naam daadwerkelijk eer aan) rondje door de oude stad maar weer eens gelopen (standaardprocedure als er een nieuwe mee gaat.... 1e keer warschau dus dat moesten we dr maar effe laten zien ) om daarna de middag af te ronden in t winkelcentrum Arkadia (alwaar een goudgele M gevestigd is die ook maar met een bezoekje vereerd is...for old time sake ) t avondprogramma is helaas enigzins de mist in gelopen. De planning was om eerst even te gaan zwemmen met t nichtje van de vriendin van een vriend van me, maar helaas...t werd al erg laat dus die hebben wij moeten laten vervallen. (t nichtje en de betreffende vriendin zijn overigens wel gegaan.... ter info )Vanavond effe naar Club 70 wat toch meestal wel een succesverzekerde avond betekend. T is alleen wel redelijk koud (-2 klein nulletje C maar dat mag de pret niet drukken. t waait niet en ook geen regen of wat dan ook, dus het is best goed te doen. Als je je dr een beetje op insteld is het allemaal prima te nassen.
Morgen ook weer brutelijk vroeg het nest uit (uur of 9...zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?? ) om nog effe snel t een en ander in Arkadia te shoppen om vervolgens de tax naar ht vliegveld te nemen. 14:00 stijgen we (als het goed is) weer op, op weg naar dortmund en vervolgens Amsterdam

tot zover even de korte samenvatting... Over een paar maanden maar weer eens een weekendje stappen hierzo
  zaterdag 10 december 2005 @ 23:03:09 #284
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_32982352
[quote]Op donderdag 8 december 2005 17:49 schreef marsterretje het volgende:
Op dit moment heeft Skyeurope uitverkoop: geen luchthavenbelasting!!! Tip dus!

kun je ook zonder creditcard boeken?
reach out and touch faith
pi_32994300
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 23:03 schreef ozzyat105 het volgende:
[quote]Op donderdag 8 december 2005 17:49 schreef marsterretje het volgende:
Op dit moment heeft Skyeurope uitverkoop: geen luchthavenbelasting!!! Tip dus!

kun je ook zonder creditcard boeken?
Jep, er is een 0900 nummer voor 30 ct per minuut, een NL nummer.

Heb zojuist voor 78 euro een vlucht geboekt voor mij en mijn lief naar Krakow in mei. Over 5 maanden mag ik er dus van genieten .

Wel zin in though, ik heb nog zeker 10 zloty thuis om mee te nemen van eerdere Poolse avonturen.
pi_32994377
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 22:28 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Helaas vliegt SkyEurope vanaf schiphol niet meer op warschau (zou wel weer terug komen hoorde ik) dus was wat dat betreft voor ons geen optie. Gezien de lease-bak maakt voor ons brussel en dortmund niet uit, aangezien de baas toch de diesel betaald

omgeving?? wat is dat?? dr lopen leuke apparaten rond weet ik maar krakow is een echte studentenstad. Dat maakt het uitgaansleven iig al een stuk leuker. Verder is er qua bezichtegingen veel meer te beleven dan in andere steden. Redelijk wat musea, en ook oude gebouwen... maar da's voor mij persoonlijk minder boeiend, dus veel kan ik je er niet over vertellen.

tot zover even de korte samenvatting... Over een paar maanden maar weer eens een weekendje stappen hierzo
Warschau is voor mij al helemaal doorgefeest, dus nu ga ik met mijn lief toch maar voor de cultuur optie in Krakow .
pi_32994382
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:08 schreef marsterretje het volgende:
Wel zin in though, ik heb nog zeker 10 zloty thuis om mee te nemen van eerdere Poolse avonturen.
ik nog 90. Had zelfs nog 100 aan een vriendin gegeven toen ik weg ging. Besfte pas later dat dat liefst 25 plEuro was.
pi_32994457
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:11 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

ik nog 90. Had zelfs nog 100 aan een vriendin gegeven toen ik weg ging. Besfte pas later dat dat liefst 25 plEuro was.
Ik biedt 12.50 voor de 90 zloty als het briefjes zijn

O nee, dit is geen V&A (vraag en aanbod) sectie van dit forum
pi_32994612
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:13 schreef marsterretje het volgende:

[..]

Ik biedt 12.50 voor de 90 zloty als het briefjes zijn

O nee, dit is geen V&A (vraag en aanbod) sectie van dit forum
80 zloty ben je gek? (die andere 10 zijn munten) Da's 20 Euro. Bovendien ga ik vast wel vaker naar Polen en ik bewaar m'n buitenlandse geld altijd. Heb ook nog 650 Russische roebels, 250 Tsjechische kronen, 9 Duitse marken ( ) en nog wat Oekraiens, Bulgaars en Kazachstaans geld. Ik ben gek op buitenlands geld.
pi_32994734
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:17 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

80 zloty ben je gek? Da's 20 Euro. Bovendien ga ik vast wel vaker naar Polen en ik bewaar m'n buitenlandse geld altijd. Heb ook nog 650 Russische roebels, 250 Tsjechische kronen, 9 Duitse marken (:') ) en nog wat Oekraiens, Bulgaars en Kazachstaans geld. Ik ben gek op buitenlands geld.
Worth a shot . Ik hang te veel rond op markptlaats denk ik . Maar als je idd vaker naar Polen gaat is het zonde om ze te verkopen.

Ben er ook zo een met een potje buitenlands geld. Morgen eens tellen als ik thuis ben hoeveel zlotys dit potje nog bevat!
  zondag 11 december 2005 @ 20:39:34 #291
104963 ETA
European Travel Author
pi_32997587
quote:
Op zondag 11 december 2005 19:17 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

80 zloty ben je gek? (die andere 10 zijn munten) Da's 20 Euro. Bovendien ga ik vast wel vaker naar Polen en ik bewaar m'n buitenlandse geld altijd. Heb ook nog 650 Russische roebels, 250 Tsjechische kronen, 9 Duitse marken ( ) en nog wat Oekraiens, Bulgaars en Kazachstaans geld. Ik ben gek op buitenlands geld.
Hehe, ik heb dan de rare gewoonte om een muntje in mijn portomonee te bewaren van elk land dat ik ben geweest best onhandig soms, maar je weet maar nooit wanneer je een Russische roebel, een Poolse zloty, een Noorse kroon, Zweedse kroon, Deense kroon, Este kroon, Tsechische kroon, Slowaakse kroon, Letse Lat, Zwitserse frank, Hongaarse forint, Engelse pond van pas komt.... overigens wel grappig gezicht om in de supermarkt te proberen te betalen met een kroon.....

[ Bericht 2% gewijzigd door ETA op 12-12-2005 11:43:35 ]
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_33001737
Ik kreeg een keer in Tiel abusievelijk een munt uit Malta bij m'n wisselgeld. En ik heb ook nog een munt uit Engeland en ik heb geen flauw idee hoe ik daar aan kom. Ben nog nooit in Engeland geweest.
  maandag 12 december 2005 @ 00:31:37 #293
104963 ETA
European Travel Author
pi_33004542
...

[ Bericht 99% gewijzigd door ETA op 12-12-2005 11:43:50 ]
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_33009521
heb hier nog zo'n 40 zlotty liggen en een pools prepaid telefoonnummer met 15zlotty erop altijd handig om te hebben daar.... gewoon bereikbaar als het moet, en geen idioot hoge tel.rekeningen van je dronken vrienden in NL
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:15:24 #295
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_37156872
In de meivakantie gaan we een lange week naar Polen. Op de heenweg overnachten we in Lübeck, daarna rijden we door richting Stettin en zien we wel waar we heen gaan. In ieder geval op het programma staan Gdansk, Malbork, Torun, Poznan. Tips voor dingen die min of meer op deze route liggen zijn altijd welkom, al hebben we een reisgidsje bij en zien we verder aan de hand van het moment wel waar we heen rijden.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_37158091
Dit topic is bijna vol. Is er iemand die voor het volgende deel een mooie Openingspost wil maken met wat tips en quotes uit dit deel?
pi_37158135
En zelf ben ik binnenkort ook in Krakau en Warschau. Kan iemand me vertellen of de buitenwijken van Warschau enigszins veilig zijn. Ik kwam op google earth wat leuke hoogbouwwijken tegen die ik wel eens gezien wil hebben...
pi_37159182
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:00 schreef DutchTrain het volgende:
En zelf ben ik binnenkort ook in Krakau en Warschau. Kan iemand me vertellen of de buitenwijken van Warschau enigszins veilig zijn. Ik kwam op google earth wat leuke hoogbouwwijken tegen die ik wel eens gezien wil hebben...
Hoef je je op zich weinig zorgen om te maken. Amsterdam ZO voel ik me overdag minder veilig dan 's avonds in de buitenwijken van Warschau
  vrijdag 21 april 2006 @ 17:15:49 #299
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_37165490
DT: die hoogbouwwijken zijn vast van die typische oostblok-wijken...zeker interessant als planoloog zijnde!
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_37236556
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 17:15 schreef CleeJee het volgende:
DT: die hoogbouwwijken zijn vast van die typische oostblok-wijken...zeker interessant als planoloog zijnde!
is heel wisselend....sommige wijken zijn idd van die oostblok-ellende....maar er zitten een paar wijken tussen waar je jezelf spontaan in een achterstandsbuurt voelt wonen als je in Amsterdam oud zuid woont.....
pi_38613643
Ik wil binnenkort in krakow gaan studeren (2 jaar); wat ik hier lees is niks dan goeds, dus het zal wel een goed idee zijn. Wat ik me wel afvraag: Als je zoals ik een nederlands uiterlijk hebt, en duidelijk is dat je geen pool bent, word je dan vies aangekeken, of is er een beetje een open mentaliteit aangaande buitenlanders?

Verder nog mensen die in krakow geweest zijn of wonen die me de stad kunnen aan/afraden?
pi_38613834
En verder in [Deel 2] Polen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')