abonnement Unibet Coolblue
pi_21312686
Vanavond zijn we met spoed naar de DA geweest met een van onze katten; hij kon niet meer plassen en had veel pijn. Hij verloor af en toe een waterig druppeltje bloed.

Bij de DA bleek dat hij blaasgruis heeft. De DA heeft wat gruis eruit gehaald en heeft Bailey prikken gegeven. We hebben antibiotica en pijnstillers mee. Over tien dagen moeten we zijn urine opvangen en terug naar de DA gaan.

Verder hebben we een hele zooi aangepast voer voor hem, brokjes, blikjes en zakjes. Dit moet hij minimaal een jaar eten.

Rekening: 89 euro voor tien minuutjes werk. (Gelukkig hebben we een dierenverzekering voor al onze beesten)

Bailey wordt in november pas 2. Ik dacht altijd dat dit een oude-katten-kwaaltje was

Wie heeft er ervaring met een kat met blaasgruis? Wat kunnen we nog verwachten? Blijft onze kat hierdoor kwetsbaarder of vatbaarder voor andere ziekten (blaasontsteking etc.)?


Bailey is de zittende kat.
#geen
pi_21312858
Don't worry, een van mijn poezen is ook relatief jong en leeft al een tijd met blaasgruis.
Toen Sam er voor het eerst last van kreeg plaste ze bloed en was ze incontinent geworden vanwege de ontsteking, maar na behandeling (¤300!!!) ging het weer wat beter. Nu krijgen allebei mijn katten speciaal voer (Royal Canin Urinary = prima spul)) en heeft ze nergens meer last van!!
Je moet er gewoon op blijven letten -> komt er bloed uit dan is het fout... zo niet, dan lijkt me alles in orde
pi_21313071
Dat voer wat jij noemt hebben wij nu ook. Daar ben je dus tevreden over? Hoe lang duurde het voor de ontsteking weer verdwenen was?
#geen
pi_21313282
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 22:38 schreef DuchessX het volgende:
Vanavond zijn we met spoed naar de DA geweest met een van onze katten; hij kon niet meer plassen en had veel pijn. Hij verloor af en toe een waterig druppeltje bloed.
[...]
Bij de DA bleek dat hij blaasgruis heeft. De DA heeft wat gruis eruit gehaald en heeft Bailey prikken gegeven. We hebben antibiotica en pijnstillers mee. Over tien dagen moeten we zijn urine opvangen en terug naar de DA gaan.
Wie heeft er ervaring met een kat met blaasgruis? Wat kunnen we nog verwachten? Blijft onze kat hierdoor kwetsbaarder of vatbaarder voor andere ziekten (blaasontsteking etc.)?
Hou er rekening mee dat hij dat aangepaste voer (SD?) zijn hele leven houdt (eventueel in zwakkere vorm (CD)) en dat ie echt niets anders eet, anders gaat het effect verloren. Bij onze kat (8 jaar) werd voor de 2e keer in een paar maanden blaasontsteking (vermoedelijk door blaasgruis en bijkomende verstopping) geconstateerd, en we hebben een penis-amputatie laten uitvoeren. Dit is geen lichte operatie maar we weten in ieder geval zeker dat ie niet eenvoudig meer gaat verstoppen.

Wees overigens heel erg alert op gedragverandering (niet meer spelen, extreem aandacht vragen, minder drinken), het kan met verstopping supersnel gaan bij katten, voor je het weet ligt ie kantje boord.
pi_21313922
En houdt er rekening mee, dat ze ook helemaal niets anders als alleen maar dat voer mogen hebben, geen melk ook, geen stukje van wat dan ook.
Het lijkt een dure geschiedenis dat voer, maar als je vergelijkt met wat ze normaal krijgen aan brokjes, blikjes, melk en noem alles maar op, ben je toch goedkoper uit.
Wij hebben er hier 3 rondlopen met die kwaal en alle 3 krijgen ze die SD brokjes, 4 x daags 20 gram, als ik het goed heb.
Verder helemaal niets en als drank mogen ze wel water drinken.
Het is even wennen voor ze in het begin, maar later is er niets aan de hand en het scheelt ook een hoop aan dierenarts kosten.
pi_21314284
Onze kat heeft ook blaasgruis, alweer 2 jaar. Hij heeft eerst Hill's brokjes van de dierenarts gegeten maar die waren zo schreewend duur, dat we verder zijn gaan kijken...
Nu blijkt er in Ledeacker (bij Boxmeer) een dierenvoedingsbedrijfje te zitten en die produceren en verkopen ook brokjes voor katten met blaasgruis, die een stuk goedkoper zijn.
We waren eerst een beetje sceptisch, dus eerst maar eens laten proeven (met een kleinere verpakking) maar hij vind ze ook nog lekkerder, omdat er een hoge PH waarde in de voeding zit voor katten met blaasgruis zal het ook wel zuur smaken, ruikt ook zo, maar die van Jarco ruiken ook beter en de kat is er helemaal wild van en plast nog steeds goed.
Het bedrijf heeft ook een site met postorder en verschillende dierenspeciaalzaken verkopen het ook kijk maar eens op www.jarco.nl
Succes verder
pi_21314296
Toen ik net voor het eerst dit doorlas dacht ik.....wtf moet je bij de drogist :S.....

maarre.....laat maar................
Woei!
pi_21314856
Bedankt voor de reacties!

Betekent dit ook dat hij geen stukje rauwe kip, geen stukje tonijn en geen kattenmelk meer mag? (Niet aan de DA gevraagd)
#geen
pi_21314870
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 23:44 schreef Ragus_Hermilion het volgende:
Toen ik net voor het eerst dit doorlas dacht ik.....wtf moet je bij de drogist :S.....

maarre.....laat maar................
Haha ja dat kan ik me voorstellen hoor
#geen
  † In Memoriam † maandag 16 augustus 2004 @ 00:18:11 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_21314922
Het komt vaak voor bij katers nadat ze gecastreerd zijn en door de operatie de plasbuis een vernauwing heeft. Dus dan ligt het niet zozeer dat ze wat bezinking in de urine hebben, dat heeft eigenlijk elke kat, maar dat het op kan hopen. Als het vaker voorkomt wil een kleine ingreep aan de urineleider nog wel eens uitkomst bieden. Ben je ook van dat dieetgedoe af.
pi_21315014
arm baileytje..

Hoop dat het werkt met de medicijnen en dit voer.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_21318434
Bailey zit bijna de hele tijd op de bak, het kost hem veel moeite om er een paar druppies uit te krijgen. Arme kat!
#geen
pi_21318711
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 08:23 schreef DuchessX het volgende:
Bailey zit bijna de hele tijd op de bak, het kost hem veel moeite om er een paar druppies uit te krijgen. Arme kat!
Ja, ik ken het verschijnsel
Je verteld in je OP dat je voor minimaal een jaar B. op spec. voer moet zetten, maar mijn ervaring is (inmiddels met 2 katten) dat ze er nooit meer af komen, wil je het niet meer terug laten komen.

Hopelijk lukt het je om je beestenboel gescheiden te voeren!
Sterkte ermee
pi_21319529
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 00:14 schreef DuchessX het volgende:
Bedankt voor de reacties!

Betekent dit ook dat hij geen stukje rauwe kip, geen stukje tonijn en geen kattenmelk meer mag? (Niet aan de DA gevraagd)
Inderdaad, die zaken brengen de zuurgraad in de blaas omlaag, wat de kans groter maakt dat het gruis niet wordt opgelost, en daarmee de kans op verstopping, blaasontsteking en mogelijk verlamming groter maakt. Niet doen!
pi_21319556
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 08:23 schreef DuchessX het volgende:
Bailey zit bijna de hele tijd op de bak, het kost hem veel moeite om er een paar druppies uit te krijgen. Arme kat!
Klinkt alsof ie goed verstopt zit, waarschijnlijk moet ie gecatheteriseerd worden, hoe lang plast ie nu al niet?
pi_21320326
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 08:23 schreef DuchessX het volgende:
Bailey zit bijna de hele tijd op de bak, het kost hem veel moeite om er een paar druppies uit te krijgen. Arme kat!
Direct naar de dierenarts, Duch!!!
Als 'ie niet kan plassen gaat het snél mis: niervergiftiging.

Bij onze Gijs had was ik nét op tijd.
Maar om de dag zat ik bij de arts voor catheterisatie, 2 weken lang...
Er werd me uitgelegd hoe ik z'n blaas kon 'leegdrukken', maar dat ging met zoveel pijn gepaard... en vaak lukte het niet. Wat heb ik dat beestje pijn gedaan... kan er nu soms nog wel om janken.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik toen véel eerder om een penis-amputatie gevraagd.
Na die operatie was 'ie weer geheel de oude, is nu 10 jaar geleden.
Needless to say dat ik van dierenarts veranderd ben....

Dus Duch: laat je niet met een kluitje het riet insturen.
Veel sterkte voor Bailey en jullie
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_21321093
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:21 schreef CartWOman het volgende:

[..]

Direct naar de dierenarts, Duch!!!
Als 'ie niet kan plassen gaat het snél mis: niervergiftiging.

Bij onze Gijs had was ik nét op tijd.
Maar om de dag zat ik bij de arts voor catheterisatie, 2 weken lang...
Er werd me uitgelegd hoe ik z'n blaas kon 'leegdrukken', maar dat ging met zoveel pijn gepaard... en vaak lukte het niet. Wat heb ik dat beestje pijn gedaan... kan er nu soms nog wel om janken.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik toen véel eerder om een penis-amputatie gevraagd.
Na die operatie was 'ie weer geheel de oude, is nu 10 jaar geleden.
Needless to say dat ik van dierenarts veranderd ben....

Dus Duch: laat je niet met een kluitje het riet insturen.
Veel sterkte voor Bailey en jullie
Nav jouw posting en mail (lief van je) hebben we net de DA nog even gebeld; volgens hem is het oké, zolang er maar iets uitkomt, icm de medicatie die hij heeft gehad moet het steeds beter gaan. Hij is vaak op de bak geweest voor een paar drupjes, maar in ieder geval 'loopt het wel door'.
We houden hem heel goed in de gaten!!!
#geen
pi_21321156
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:59 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Nav jouw posting en mail (lief van je) hebben we net de DA nog even gebeld; volgens hem is het oké, zolang er maar iets uitkomt, icm de medicatie die hij heeft gehad moet het steeds beter gaan. Hij is vaak op de bak geweest voor een paar drupjes, maar in ieder geval 'loopt het wel door'.
We houden hem heel goed in de gaten!!!
Hmm, ok dan... ik blijf achterdochtig tot 'ie weer helemaal de oude is, dat snap je wel.

En natuurlijk houden jullie 'm goed in de gaten, daar twijfel ik niet aan
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_21326324
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:21 schreef CartWOman het volgende:

[..]
Bij onze Gijs had was ik nét op tijd.
Maar om de dag zat ik bij de arts voor catheterisatie, 2 weken lang...
Er werd me uitgelegd hoe ik z'n blaas kon 'leegdrukken', maar dat ging met zoveel pijn gepaard... en vaak lukte het niet. Wat heb ik dat beestje pijn gedaan... kan er nu soms nog wel om janken.
Lieten ze dat catheter er niet in zitten dan tot de ontsteking weer over was? Bij ons heeft die de eerste keer 2 weken met catheter en kapje op gezeten. Natuurlijk kreeg hij het kapje af, en bleek een meester in het lostrekken van hechtingen waarmee het catheter vast zat......
pi_21327241
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 00:14 schreef DuchessX het volgende:
Bedankt voor de reacties!

Betekent dit ook dat hij geen stukje rauwe kip, geen stukje tonijn en geen kattenmelk meer mag? (Niet aan de DA gevraagd)
Klopt helemaal, ABSOLUUT helemaal niets anders.
`t Lijkt wat hard, maar ze wennen er aan hoor.
Erger, je moet er zelf aan wennen, niets meer te geven.
  maandag 16 augustus 2004 @ 18:22:00 #21
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_21327334
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 22:38 schreef DuchessX het volgende:
Bailey is de zittende kat.
Ik zie dat die andere een rooie is. Toen 1 van mijn katten het had vertelde de dierenarts dat het vooral bij rooie katten voorkomt ! Opletten dus.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_21327828
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 18:22 schreef Furby het volgende:

[..]

Ik zie dat die andere een rooie is. Toen 1 van mijn katten het had vertelde de dierenarts dat het vooral bij rooie katten voorkomt ! Opletten dus.

Toevallig zag ik dat vandaag ook ergens staan...wel vreemd, specifiek rooie katers die er last van krijgen. Weet jij waarom ze gevoeliger zijn?
#geen
pi_21327942
We zijn net dus weer met spoed naar de DA geweest; Bailey kan weer niet plassen; er kwam wel een brokje gruis uit.

Bij de DA heeft hij een infuus gehad omdat hij bijna niet drinkt (hij was niet uitgedroogd overigens) en pijnstillers.
De DA heeft hem gecatheteriseerd (ik stond re zowat bij te janken, jeetje wat had hij pijn) waardoor er urine vrij kwam. Ze heeft er een monstertje van gemaakt en ons laten kijken onder de microscoop. Bomvol met gruis!

We hebben Bailey nu weer mee naar huis, we houden hem goed in de gaten maar als hij morgen weer niet plassen kan, moet hij meteen terug.

We hebben ook ander voer, speciaal om blaasgruis te verminderen.

Onze DA was niet tevreden over de behandeling van de andere DA van gister. Die heeft helemaal geen urinemonster genomen of gecatheteriseerd en geen passend voer meegegeven.
#geen
pi_21327995
"Mijn" dierenarts heeft ooit verteld dat het meer bij katers dan bij poezen voorkomt.
Maar ik heb wel 2 poezen gehad met blaasgruis.

Met onze nieuwe Xena (poes) adviseert ze dan wel droogvoer, maar ik ben als de dood
pi_21328018
Ow... duch ik moet hier echt ff mijn tranen wegslikken, wat erg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')