abonnement Unibet Coolblue
  Jubileum moderator zondag 19 juni 2005 @ 20:21:40 #176
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28070169
Hoe doen jullie dat dan met werk enzo? Ik vraag dat omdat wij laatst een memo kregen van PZ (in het bedrijf waar ik werk) waarin stond dat ziekteverlof voor niet-medisch-noodzakelijke ingrepen niet meer toegestaan wordt. Bij ons kun je dus met dit soort ingrepen je eigen dagen opnemen.
Is dat bij jullie anders geregeld?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 19 juni 2005 @ 20:26:45 #177
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28070346
Hm, dan moet je zo'n operatie dus als medisch noodzakelijk bestempeld krijgen... Bij mij zal het geen probleem zijn in elk geval. Gelukkig.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28070456
quote:
Op zondag 19 juni 2005 20:21 schreef Lois het volgende:
Hoe doen jullie dat dan met werk enzo? Ik vraag dat omdat wij laatst een memo kregen van PZ (in het bedrijf waar ik werk) waarin stond dat ziekteverlof voor niet-medisch-noodzakelijke ingrepen niet meer toegestaan wordt. Bij ons kun je dus met dit soort ingrepen je eigen dagen opnemen.
Is dat bij jullie anders geregeld?
Een maagverkleining is een medische ingreep want obesitas is in 1998 wereldwijd erkend als ziekte.

Alle dagen dat je niet kunt werken ivm de operatie zijn dus officieel ziektedagen
#geen
  Jubileum moderator zondag 19 juni 2005 @ 20:32:06 #179
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_28070497
Ow kijk dat wist ik niet. Sorry dan voor mijn onzorgvuldigheid. Ik dacht dat dit viel onder cosmetische chirurgie.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 19 juni 2005 @ 20:32:50 #180
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28070522
Ik heb even de vragen die ik op papier had staan genoteerd met de antwoorden erbij. Troel heeft ook nog de vragen die we er later bij hebben geschreven. Die volgen dus nog.

Hoe lang is de wachtlijst?

Nou, die is er dus nauwelijks

Kunnen we samen geopereerd worden (als in dezelfde dag, zelfde week, zelfde tijd in het ziekenhuis etc )?

Ja.

Zo ja, samen op een kamer?

Ja.

Wat zijn de kosten?

Ca. 10.000 euro

Wat zijn de nadelen, als in, wat mag je de rest van je leven niet meer?

Je moet voorzichtig zijn met suiker en vet. Die worden weliswaar vrijwel niet meer opgenomen, maar als je er te veel ineens van binnen krijgt, kun je een dumping krijgen. Om dezelfde reden mag je niet drinken bij je eten.

Je moet ervoor zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, bij een tekort aan eiwitten kun je ernstig ziek worden.

Je moet de rest van je leven vitamines en calcium slikken. Het eerste jaar krijg je ook medicijnen ter voorkoming van een maagzweer.

Je ontlasting wordt brijachtig doordat er veel vetten in zitten. Als deze overgaat in diarree moet dat altijd behandeld worden, omdat anders je eiwitopname in gevaar komt.

Ik heb iets gelezen van geen suiker meer mogen, mag je wel zoetstof?

Ja, dat is geen probleem.

Hoe snel ben je weer op de been?

Na de operatie lig je een dag of 6 in het ziekenhuis, de totale hersteltijd is ca. 6 weken.

Hoe zit het met bezoek en bezoekuren (bezoek komt vanuit NL etc.)?

Zijn in de middag (moeten we nog nader bekijken op de site van het ziekenhuis)

Hoe wordt de operatie uitgevoerd?

Laparoscopisch (kijkoperatie dus), je krijgt 6 à 7 gaatjes in je buik.

Op welke gronden wordt geconstateerd welke operatie het beste bij jou past?

Op basis van het gewicht dat je kwijt moet. Bovendien heb je daar zelf ook inspraak in.

Zijn er eisen waaraan je moet voldoen voordat je geopereerd moet worden?

Je BMI moet hoog genoeg zijn (>40, bij sommige medische indicaties >35) en je moet het niet willen omdat je er (op zijn Belgisch) ‘schoner’ van wordt

Kun je de operatie nog terugdraaien?

Een scopinaro kan nog veranderd worden in een gastric bypass en andersom. Maar dat geldt slechts één keer.

Hoelang na de operatie kan je weer gaan sporten en moet je een reintegratie-iets doen?

Je mag weer gaan sporten zodra je je goed genoeg voelt. Uiteraard wel opbouwen en bijvoorbeeld beginnen met wandelen en fietsen.

Hoelang lig je in het ziekenhuis?

Ongeveer 6 dagen.

Moet je per se een verwijzing van je huisarts hebben?

Nee, maar als je in Nederland woont wordt je huisarts wel ingeschakeld bij de nazorg. Je bloed moet namelijk geregeld gecontroleerd worden. De huisarts kan dit regelen, zodat je er niet voor naar België hoeft.

Op het moment dat je een kleinere maag hebt, krijg je dan ook eerder last van maagzuur?

Bij een scopinaro wordt de galblaas weggenomen en de alvleesklier komt niet meer in de maag uit. Hierdoor wordt de voornaamste oorzaak voor zuurbranden weggenomen. Ook krijg je een jaarlang uit voorzorg medicijnen tegen een maagzweer.

Zijn er ook redenen waarom een operatie niet uitgevoerd wordt?

In principe niet.

Mag je zelf een voorkeur opgeven voor een operatie?

Ja, dat mag. Wel vergoeden sommige verzekeringen alleen een bypass (helaas, meestal is dat uit onbekendheid, de kosten zijn namelijk even hoog).

Kun je cola light (of andere lightdrank met prik) drinken na de operatie?

Ja, prik is geen probleem.

Wat moet je doen als je je niet lekker voelt thuis?

Je mag altijd bellen. We hebben liever dat je te vaak belt, dan te laat.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 19 juni 2005 @ 20:39:47 #181
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_28070728
wouw ik lees dit net pas wat goed van jullie om dit te doen zeg echt top meiden
en wat kunnen jullie al snel terecht zeg heerlijk
  zondag 19 juni 2005 @ 22:35:55 #182
35189 Troel
scherp en bot
pi_28074892
Nou, ik kom net terug van een koude kermis. Mijn moeder vond het weer eens nodig om zich ermee te bemoeien, die had graag meegewild naar Antwerpen (komt ze lekker op tijd mee) en vind dat ik veel te weinig andere dingen heb geprobeerd en ze weet dat heel zeker want ze kent me door en door. Dus ik ben maar weer eens (klinkt best erg zo) tegen haar uitgevallen dat ze me eerder totaal niet kent dan wel kent, wat de laatste tijd zeker van mij uit gezien lijkt.
Dus nou moet ik eerst een ander dieet van haar proberen, want dat lijkt haar beter dan mijn hele lichaam overhoop halen. Dus ik heb haar heel vriendelijk doch dringend verteld dat het a) mijn lichaam is, b) ik haar een half jaar geleden al ingelicht heb (mijn vader al eerder) en dat ze dat toen ook had kunnen zeggen en c) dat ik het weer buitengewoon netjes van haar vind om mij nu dus een schuldgevoel aan te gaan praten als ik dus werkelijk die operatie onderga.
Maar zo moest ik het natuurlijk absoluut niet zien
Maar goed, een schreeuw- en jankbui later weet ik alleen maar extra zeker dat ik die operatie wil doen. En ik weet nog meer zeker dat ik zo snel mogelijk mijn opleiding af wil ronden zodat ik bij mijn ouders weg kan.


Edit: Oja, en niet te vergeten dat het natuurlijk errug veel geld kost al die vitamines en dergelijke die je moet gaan slikken om gezond te blijven en die kan je niet declareren. Nee mams, die broeken a weet ik hoeveel euro per stuk ook niet!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 19 juni 2005 @ 22:46:22 #183
35189 Troel
scherp en bot
pi_28075307
  • Kun je nog zwanger worden en is dat veilig?

    Ja, je kan zwanger worden, maar pas na een jaar na de ingreep. Tijdens de zwangerschap moet je wel extra goed letten op de vitamines en mineralen en dergelijke (waarschijnlijk dus ook vaker bloedonderzoek). Omdat je zelf minder opneemt, wordt het kindje kleiner, zo'n 2500 tot 3000 gram, maar volledig gezond.

  • Waar is de nacontrole?

    De nacontrole kan ook in Nederland bij je eigen arts.


  • Hoe merk je eiwittekort?

    Dit merk je aan de bloedcontrole. Als je opgezwollen benen en dergelijke hebt, ben je al rijkelijk laat
  • troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_28075384
    Trek je niks aan van mensen die denken het beter te weten Troel. Je doet het helemaal voor jezelf en dat is een hartstikke goede beslissing

    Je zult overigens na je operatie best mensen tegen komen die jaloers reageren op je gewichtsverlies en de wijze waarop. Trek je ook daar niks van aan!
    Ik kom dit vaak tegen op mijn forum en de obesitas kliniek waar ik een nazorgtraject volg. Er zijn gewoon mensen die het je niet gunnen of niet beseffen hoeveel moed het kost om zo'n ingreep te laten verrichten én je eetpatroon levenslang om te gooien.

    Veel mensen denken dat een wls-operatie een wondermiddel is, terwijl het een hulpmiddel is.
    #geen
      zondag 19 juni 2005 @ 22:49:23 #185
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28075404
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 20:32 schreef Rewimo het volgende:
    Kun je de operatie nog terugdraaien?

    Een scopinaro kan nog veranderd worden in een gastric bypass en andersom. Maar dat geldt slechts één keer.
    Bij hoge, erg hoge uitzondering is er zelfs nog een mogelijkheid om een scopinaro terug te draaien, alleen mis je dan dus een galblaas en een appendix...
    (Dit in het geval dat er een pilletje uitgevonden werd die al het vet in een keer zou oplossen)
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 19 juni 2005 @ 22:51:08 #186
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_28075450
    Balen zeg Troel, dat je moeder zo moeilijk doet. In plaats dat ze nou blij voor je is, dat er wat aan gedaan kan worden (en al zo snel)...
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      zondag 19 juni 2005 @ 22:52:21 #187
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28075483
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 22:48 schreef DuchessX het volgende:
    Trek je niks aan van mensen die denken het beter te weten Troel. Je doet het helemaal voor jezelf en dat is een hartstikke goede beslissing
    Tja, en van iedereen zou ik zoiets pikken, maar mijn ma hoort gewoon achter mij te staan whatever ik doe.
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_28075538
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 22:52 schreef Troel het volgende:

    [..]

    Tja, en van iedereen zou ik zoiets pikken, maar mijn ma hoort gewoon achter mij te staan whatever ik doe.
    Het is inderdaad erg pijnlijk dat juist je moeder je niet steunt...
    #geen
      † In Memoriam † zondag 19 juni 2005 @ 22:55:02 #190
    43556 miss_dynastie
    pi_28075563
    Troel, rustig Ik kan me voorstellen dat het voor je moeder ook eng is, zij ziet 'meer' de risico's dan jij waarschijnlijk, en weet niet zo goed hoe ze dat moet uiten. Hoe dan ook, je vader staat achter je, misschien kun je eens met hem gaan praten dat je je hier niet lekker bij voelt? Het is in elk geval jouw lichaam, jij beslist, en niet je moeder.
      zondag 19 juni 2005 @ 23:15:02 #191
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28076275
    quote:
    Op zondag 19 juni 2005 22:55 schreef miss_dynastie het volgende:
    Troel, rustig Ik kan me voorstellen dat het voor je moeder ook eng is, zij ziet 'meer' de risico's dan jij waarschijnlijk, en weet niet zo goed hoe ze dat moet uiten. Hoe dan ook, je vader staat achter je, misschien kun je eens met hem gaan praten dat je je hier niet lekker bij voelt? Het is in elk geval jouw lichaam, jij beslist, en niet je moeder.
    Tja, wat zijn de risico's. Doodgaan doe je uiteindelijk toch
    Ach, misschien is dat wel zo, maar laat ze dat dan gewoon zeggen in plaats van zo te reageren. Of gewoon te zeggen van, denk er goed overna, er kunnen complicaties zijn ofzo.
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      maandag 20 juni 2005 @ 00:30:39 #192
    12236 Funnie
    PsychoBitch
    pi_28078342
    Troel, das idd van een koude kermis thuis komen dan op deze manier. Kan mij voorstellen dat je boos op haar bent. En ja. er zullen meerdere mensen komen met onbegrip. Of zeggen dat je maar eens in therapie/diietiste/pillen en troep moet uitproberen want dat is ooh zo geweldig. Maar van je moeder zoiets horen, lijkt mij erg moeilijk dat te horen.

    Ik weet mijn moeders reactie eigenlijk niet meer. Dus die zal wel oke geweest zijn denk ik? (Hai mams )

    DuchessX Hai! Leuk je hier te zien!

    Oh er zullen ook mensen komen die denken dat door de operatie je alles kunt eten wat je maar wilt, en toch zult afvallen, lekker makkelijk allemaal enzo. Die zien niet dat je toch je hele leven moet aanpassen eraan. En dat het een HULPmiddel is. En niet het grote wonder! Maar een hulpmiddel om voorgoed van je overgewicht af te komen. En niet meer te jojo-en zoals met gewoon dieeten.
    Omdat je het niet kan volhouden. En uitzonderingen zullen er altijd zijn. In alle manieren!
      maandag 20 juni 2005 @ 00:50:23 #193
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28078720
    Nou, heeft me net wat moed in gesproken.
    't is een schat
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      maandag 20 juni 2005 @ 14:08:46 #194
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28088559
    Nou, ik heb net de verzekering gebeld. Dat formulier waar ik het eerder over had is alleen bij ziekenfonds, een briefje van mijn kant met uitleg welke operatie, wie het gaat doen en zo veel mogelijk informatie was voldoende.
    Verder is er natuurlijk een kans dat het afgewezen wordt, maar daartegen kan ik dan weer in beroep gaan. In principe heb je na twee weken het antwoord op je aanvraag.
    Wel raadde deze jongeman me aan om zo veel mogelijk toe te voegen, dus inderdaad verwijzing van Lemmens, maar ook een verwijzing van mijn huisarts.

    Die huisarts mag ik vanmiddag bellen om te kijken bij wie ik nou precies zit
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 juni 2005 @ 14:15:27 #195
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_28088789
    Klinkt goed, Troel
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      maandag 20 juni 2005 @ 14:16:55 #196
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28088834
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 14:15 schreef Rewimo het volgende:
    Klinkt goed, Troel
    Ja he? Hij kon alleen geen percentages neomen van de goedgekeurde aanvragen en ook niet zeggen of dit goedgekeurd zou worden, hij had totaal geen medische achtergrond

    Maarja, ik moet dus een lijstje met sterke argumenten gaan maken, dan kan ik mijn moeder datzelfde lijstje onder haar neus duwen.
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 juni 2005 @ 14:50:37 #197
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_28089901


    Ik heb nog een sterk argument gevonden, alleen heb jij daar niks aan: het goede voorbeeld geven met eten voor, en eten als sociaal gebeuren met Christan Ik kan hem geen goed voorbeeld geven als ik alleen muizehapjes kan eten, en bovendien vind ik samen aan tafel eten heel belangrijk. Het is bovendien handiger als we gewoon allebei hetzelfde kunnen eten en ik gewoon voor twee (als qltel er is voor drie) kan koken.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      maandag 20 juni 2005 @ 14:53:06 #198
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_28089979
    quote:
    Op maandag 20 juni 2005 14:50 schreef Rewimo het volgende:


    Ik heb nog een sterk argument gevonden, alleen heb jij daar niks aan: het goede voorbeeld geven met eten voor, en eten als sociaal gebeuren met Christan Ik kan hem geen goed voorbeeld geven als ik alleen muizehapjes kan eten, en bovendien vind ik samen aan tafel eten heel belangrijk. Het is bovendien handiger als we gewoon allebei hetzelfde kunnen eten en ik gewoon voor twee (als qltel er is voor drie) kan koken.
    Ja mam, ik wil die operatie omdat Rewimo dan Christan het goede voorbeeld kan geven
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 juni 2005 @ 14:56:30 #199
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_28090096
    Steekhoudend argument
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 20 juni 2005 @ 22:09:16 #200
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_28102651
    Voor wie het leuk vindt: Troel en ik zijn gestart met een weblog over onze ervaringen
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')