abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21252097
Oke ik zal proberen kort maar toch duidelijk het probleem uit te leggen.

Er is hier een netwerk met 2 servers (1 windows 2000 en 1 novell) en er zijn ongeveer 10 werkstations (2 windows 2000 en de rest is windows 98). Nu hebben we sinds kort zomaar het probleem dat de Windows 2000 server niet meer in Mijn Netwerklocaties staat. De andere server staat er wel gewoon in.
Maar via de netwerkverbindingen die zijn aangemaakt toen het nog wel werkte is de Windows 2000 server wel gewoon te bereiken en als ik ping dan krijg ik gewoon antwoord.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?
HT: FC Dinamo Assen (504765)
pi_21252416
Krijg je als je via een pc naar start-uitvoeren en dan \\servernaam\sharenaam de share te zien? op die pc?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 09:44:34 #3
43415 SkippyTheKangaroo
I come from a land Down Unda..
pi_21252430
Draait er op die win2000 machines iets van een novell-client? Zo ja, de client van novell zelf of de Microsoft client voor NW?
♥ ♥ 't Is altijd lente in de ogen van de tandarts... ♥ ♥
pi_21252822
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 09:43 schreef tazmanian het volgende:
Krijg je als je via een pc naar start-uitvoeren en dan \\servernaam\sharenaam de share te zien? op die pc?
ja dan kan ik gewoon op de schijf komen
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 09:44 schreef SkippyTheKangaroo het volgende:
Draait er op die win2000 machines iets van een novell-client? Zo ja, de client van novell zelf of de Microsoft client voor NW?
Microsoft Client Service voor NetWare
pi_21253380
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 09:19 schreef MrMoon het volgende:
Oke ik zal proberen kort maar toch duidelijk het probleem uit te leggen.

Er is hier een netwerk met 2 servers (1 windows 2000 en 1 novell) en er zijn ongeveer 10 werkstations (2 windows 2000 en de rest is windows 98). Nu hebben we sinds kort zomaar het probleem dat de Windows 2000 server niet meer in Mijn Netwerklocaties staat. De andere server staat er wel gewoon in.
Maar via de netwerkverbindingen die zijn aangemaakt toen het nog wel werkte is de Windows 2000 server wel gewoon te bereiken en als ik ping dan krijg ik gewoon antwoord.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Browsing configureren. Dus zorgen dat al je pc's NetBIOS over TCP/IP aan hebben staan, liefst een WINS server op je Win2K bak draaien. Voor je Win2K pc's is ook van belang dat je DNS config goed is.

Overigens snap ik niet waarom je nu over dit probleem een nieuw topic opent.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_21253799
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 10:50 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Browsing configureren. Dus zorgen dat al je pc's NetBIOS over TCP/IP aan hebben staan, liefst een WINS server op je Win2K bak draaien. Voor je Win2K pc's is ook van belang dat je DNS config goed is.
NetBIOS over TCP/IP staat aan, WINS staat op automatische configuratie en DNS is goed geconfigureerd
pi_21254620
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 11:15 schreef MrMoon het volgende:

[..]

NetBIOS over TCP/IP staat aan, WINS staat op automatische configuratie en DNS is goed geconfigureerd
Heb je ook een WINS server op je Win2K bak staan en deel je ook de juiste WINS-opties (44 en 46) uit ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  zondag 15 augustus 2004 @ 23:58:36 #8
43415 SkippyTheKangaroo
pi_21314567
Staan je protocol volgordes en toewijzingen wel goed op je client?
Dat je dus niet IPX/SPX voor je microsoft client als preferred protocol hebt staan, en TCP/IP gebruikt om naar je novell machine te connecten?
(Te vinden in netwerk-opties, advanced pull down menu, optie advanced settings)
pi_21319288
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 11:47 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Heb je ook een WINS server op je Win2K bak staan en deel je ook de juiste WINS-opties (44 en 46) uit ?
welke win2k bak? de server of het werkstation?
pi_21319308
quote:
Op zondag 15 augustus 2004 23:58 schreef SkippyTheKangaroo het volgende:
Staan je protocol volgordes en toewijzingen wel goed op je client?
Dat je dus niet IPX/SPX voor je microsoft client als preferred protocol hebt staan, en TCP/IP gebruikt om naar je novell machine te connecten?
(Te vinden in netwerk-opties, advanced pull down menu, optie advanced settings)
hoe kan ik zien wat de volgorde is en welke preferred is?

bij Client voor Microsoft netwerken staan de volgende dingen:
- NetBEUI-protocol
- NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatible transportprotocol
- Internet-protocol (TCP/IP)

bij Client Service voor NetWare staat het volgende
- NWLink IPX/SPX/NetBIOS-compatible transportprotocol
pi_21319494
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 10:11 schreef MrMoon het volgende:

[..]

welke win2k bak? de server of het werkstation?
Server.
pi_21319715
Kheb even rond gekeken op die server. Onder de eigenschappen bij Mijn Netwerklocaties en dan TCP/IP en dan geavanceerd. Dan krijg je allerlei tabbladen. Daar staat WINS ook tussen en zijn de volgende dingen aangevinkt:
LMHOSTS-lookup inschakelen
NetBIOS instelling van de DHCP server gebruiken
pi_21319815
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 10:41 schreef MrMoon het volgende:
Kheb even rond gekeken op die server. Onder de eigenschappen bij Mijn Netwerklocaties en dan TCP/IP en dan geavanceerd. Dan krijg je allerlei tabbladen. Daar staat WINS ook tussen en zijn de volgende dingen aangevinkt:
LMHOSTS-lookup inschakelen
NetBIOS instelling van de DHCP server gebruiken
Je moet daar niet kijken, maar bij de geïnstalleerde windows services.
pi_21319865
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 10:48 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Je moet daar niet kijken, maar bij de geïnstalleerde windows services.
Die kan ik gewoon vinden onder Services?
Zo ja dan staat ie er niet tussen
pi_21323128
hier is het adres van een topic dat ik hierover heb geopend op tweakers.net

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/945083
pi_21323377
Iets wat mij zo even te binnen schoot: Is de computer-browser-service wel gestart op je server?
Waarschijlijk zit je probleem hier niet, maar wie niet waagt die niet wint.
Don't hurry, be crappy!
pi_21323867
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:04 schreef RiDo78 het volgende:
Iets wat mij zo even te binnen schoot: Is de computer-browser-service wel gestart op je server?
Waarschijlijk zit je probleem hier niet, maar wie niet waagt die niet wint.
ja die is gestart. Ik ben alles services al langsgeweest en heb services die volgens mij wel belangrijk zijn, en niet gestart waren, gestart
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:14:51 #18
43415 SkippyTheKangaroo
pi_21335402
Ik zou op die windows 2000 server eens WINS installeren, en dan in je DHCP scope het IP-adres van die w2k-server meegeven als zijnde een WINS-server.
WINS installeren doe je met de w2k-CD (en dan in het control panel via add / remove windows components). Vervolgens krijg je in je start / administrative tools menu een optie wins er bij.
Je hoeft daar uit mn hoofd niet veel te doen, een database aanmaken en that's it. Je clients melden zich vervolgens zelf bij die WINS server aan als ze, (via DHCP of statisch) het IPadres van de wins server maar aangereikt krijgen.
Vergeet daarna niet om in de TCP/IP-settings van je SERVER ook een WINS server op te geven (z'n eigen IP-adres dus), anders registreert je server z'n eigen naam en IP-adres niet in de WINS database, en kunnen je w2k clients je w2k server nog niet vinden.
Succes
pi_21370004
bedankt voor jullie hulp allemaal maar ik ben er nog steeds niet uit. Er is inmiddels een bedrijf inschakeld maar zelfs die komen er niet uit
pi_21370978
Okay, dan is het eens tijd voor een checklistje:
- Controleer IPadres en Subnet van alle machines. Subnetten moeten gelijk zijn, IPadressen verschillend. (Controleer dus ook of alle machines DHCP enabled hebben).
- Controleer of de clients de juiste DNS en WINS server meekrijgen uit de DHCP en deze ook gebruiken ("nslookup" en "netsh interface ip show wins")
- Controleer of op de clients minimaal de Workstation service gestart is, evt. mogen Server en Computer-Browser ook gestart zijn.
- Controleer of op de server minimaal de Workstation, Server en Client-Browser service gestart zijn.
- Controleer of beide Client for (Novell / Microsoft) ingeschakeld zijn en of ze correct aan hun protocollen gebind zijn. (Dus Novell <5 op IPX en 5+ TCP-IP en Microsoft op TCP-IP)
- Controleer of je op de client rechten hebt om in het netwerk te snuffellen en om de server te zien.

Mocht dit er allemaal correct uit zien, ga dan met een packet-analyzer aan de haal en kijk wat er over het net komt. Je moet in ieder geval eens in de zoveel tijd een NBNS-pakket voorbij zien fladderen met de server naam. En met Wins moet de server eens in de zoveel tijd zichzelf 'broadcasten' en kunnen clients met een broadcast op zoek gaan naar andere WINS-clients (onwaarschijnlijk als de server in DHCP bekend is, maar niet onmogelijk). Last not least moet je BROWSER- Host en Domain announcements hebben. Mijn *gevoel* zegt dat de server die niet uit stuurt.
Don't hurry, be crappy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')