abonnement Unibet Coolblue
pi_21213407
quote:
Deurwaarder vaker bij oud-student

Steeds vaker staat bij oud-studenten een gerechtsdeurwaarder op de stoep omdat ze te laat zijn met het terugbetalen van hun studieschuld. Dit blijkt uit cijfers die de Informatie Beheer Groep (IBG) woensdag bekend heeft gemaakt.

Dit jaar kregen zo’n 54.000 oud-studenten te maken met een gerechtsbode. Zes jaar geleden nog waren dit er 42.000. De deurwaarder komt in actie wanneer tot drie keer toe niet is gereageerd op herinneringen over de afgesproken afbetalingsregeling.

Ook ouders komen vaker in aanraking met een deurwaarder omdat ze achter lopen met het betalen van lesgeld. Dit geldt ook voor huidige studenten die schulden hebben gemaakt door onterecht gebruik van de ov-jaarkaart.

Wat de oorzaak is van deze stijging kan het IBG niet aangeven; de instantie doet daar verder geen onderzoek naar.
Bron: Deurwaarder vaker bij oud-student

Leuk, dus je hebt of je studie gehaald en geen schuld, of je haalt je studie niet en hebt een studieschuld, geen diploma, een lager betaalde baan of je bent werkeloos. Handig systeem
pi_21213588
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: Deurwaarder vaker bij oud-student

Leuk, dus je hebt of je studie gehaald en geen schuld, of je haalt je studie niet en hebt een studieschuld, geen diploma, een lager betaalde baan of je bent werkeloos. Handig systeem
Je presteert goed, je wordt beloond. Je presteert slecht, je wordt gestaft. Pracht Systeem
pi_21213625
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:39 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je presteert goed, je wordt beloond. Je presteert slecht, je wordt gestaft. Pracht Systeem
En de mensen uit het oudere systeem die goed presteerden en door omstandigheden nu werkeloos of een lagere inkomen hebbend worden ook nog eens genaaid. Vooral omdat er zo lekker wordt nagedacht bij de IB-groep.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_21213718
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:42 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

En de mensen uit het oudere systeem die goed presteerden en door omstandigheden nu werkeloos of een lagere inkomen hebbend worden ook nog eens genaaid. Vooral omdat er zo lekker wordt nagedacht bij de IB-groep.
Ach ja, als je geld leent bij de bank moet je ook terug betalen, ook als je werkloos bent.
pi_21213748
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ach ja, als je geld leent bij de bank moet je ook terug betalen, ook als je werkloos bent.
Moet de overheid het onderwijs ook maar niet zo duur maken
  woensdag 11 augustus 2004 @ 18:50:22 #6
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21213783
Al die overbodige psychologie studentjes...
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21213794
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ach ja, als je geld leent bij de bank moet je ook terug betalen, ook als je werkloos bent.
Hmmmm, alleen bij een bank kan je waarschijnlijk makkelijker regelen dat je aflossingen worden verlaagd dan bij de IBG.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_21213807
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:42 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
En de mensen uit het oudere systeem die goed presteerden en door omstandigheden nu werkeloos of een lagere inkomen hebbend worden ook nog eens genaaid. Vooral omdat er zo lekker wordt nagedacht bij de IB-groep.
Doe normaal man, tegen vriendelijker voorwaarden dan bij de IB-groep kun je echt niet lenen: als je te weinig inkomen hebt hoef je helemaal niet te betalen, duurt die situatie 15 jaar (en dan heb je het toch in de meeste gevallen echt aan jezelf te danekn) dan wordt de schuld kwijtgescholden!

Wat bedoel je met niet nadenken?
  woensdag 11 augustus 2004 @ 18:52:06 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_21213808
Tja... Of je gaat gewoon niet studeren als je het geld er niet voor hebt...
So we just called him Fred
pi_21213811
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:52 schreef FredvZ het volgende:
Tja... Of je gaat gewoon niet studeren als je het geld er niet voor hebt...
Goed voor de kenniseconomie
pi_21213821
ach ja en iedereen maar klagen zo moeilijk zijn die studies tegenwoordig niet meer
daarbij is het studeren in nederland relatief goedkoop kijk eens naar engeland
pi_21213891
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:52 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Doe normaal man, tegen vriendelijker voorwaarden dan bij de IB-groep kun je echt niet lenen: als je te weinig inkomen hebt hoef je helemaal niet te betalen, duurt die situatie 15 jaar (en dan heb je het toch in de meeste gevallen echt aan jezelf te danekn) dan wordt de schuld kwijtgescholden!

Wat bedoel je met niet nadenken?
Pardon, ik moet zeggen dat een reactie op mijn aanvraag tot draagkrachtmeting toch behoorlijk op zich laat wachten. En dat terwijl ik toch aanzienlijk minder verdien dan toen mijn aflossing werd vastgesteld. Het meest leuke is dat ik sinds maart weer ingeschreven sta als student voor komend studie jaar, ja vet inkomen heb je dan met een voltijds studie.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  woensdag 11 augustus 2004 @ 18:57:54 #13
96705 mirrie1986
all you need is love
pi_21213906
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:53 schreef Apzor het volgende:
ach ja en iedereen maar klagen zo moeilijk zijn die studies tegenwoordig niet meer
daarbij is het studeren in nederland relatief goedkoop kijk eens naar engeland
jij hebt zeker rijke ouders?

Meot je eens kijken naar Belgie.. Dat is weer veel goedkoper dan in NL..
pi_21214022
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 18:57 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Pardon, ik moet zeggen dat een reactie op mijn aanvraag tot draagkrachtmeting toch behoorlijk op zich laat wachten. En dat terwijl ik toch aanzienlijk minder verdien dan toen mijn aflossing werd vastgesteld. Het meest leuke is dat ik sinds maart weer ingeschreven sta als student voor komend studie jaar, ja vet inkomen heb je dan met een voltijds studie.
Ja maar Dude, wat verwacht je dan? Kijk, dat je even moet wachten op een draagkrachtmeting is vervelend. Maar nogmaals: uiteindelijk is er echt geen bank die jouw aflossingen even een paar jaartjes opschort omdat je weer aan het studeren bent en dus weinig inkomen hebt. En aangezien je studie in september begint, heb je nu nog gewoon werk neem ik aan (assumption is the mother of all fuckups, tenslotte ). Dus uiteindelijk schroeven ze de boel echt wel omlaag en is toch alles OK? Ik zie nog iet echt dat je "genaaid" wordt of zo.
pi_21214335
Oh, nog een aardige tip: volgens mij rondt de IBG het uitstaande bedrag af naar 0 als je minder dan een bepaald bedrag aan schuld hebt. Mijn laatste afbetaling was een paar Eurotientjes te laag omdat er inmiddels weer wat rente overheen gekomen was, maar het verschil tussen die twee bedragen was uiteindelijk toch echt 0 volgens de brief :-)

Dus als je weet waar die grens ligt kun je misschien 50 Euro of zo verdienen door een slim laatste bedrag over te maken
pi_21214360
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 19:04 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Ja maar Dude, wat verwacht je dan? Kijk, dat je even moet wachten op een draagkrachtmeting is vervelend. Maar nogmaals: uiteindelijk is er echt geen bank die jouw aflossingen even een paar jaartjes opschort omdat je weer aan het studeren bent en dus weinig inkomen hebt. En aangezien je studie in september begint, heb je nu nog gewoon werk neem ik aan (assumption is the mother of all fuckups, tenslotte ). Dus uiteindelijk schroeven ze de boel echt wel omlaag en is toch alles OK? Ik zie nog iet echt dat je "genaaid" wordt of zo.
Nee, ik heb niet gewoon werk, ik werk als uitzendkracht om mee klauw niet op te hoeven houden, maar dat betekend dus onregelmatige inkomsten. En ik noem enkele maanden niet even wachten. Dus betwijfel ik vooralsnog dat het echt medelevende personen zijn bij de IBG. Vooral omdat ik met mijn huidige aflossing binnen 9 jaar ben afbetaald, heb nu dus nog maar 6 jaar te gaan. Lijkt mij dat ze het dan wel ietsjes naar beneden kunnen schroeven niet?
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_21214440
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 19:18 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
En ik noem enkele maanden niet even wachten. Dus betwijfel ik vooralsnog dat het echt medelevende personen zijn bij de IBG.
Oei, dat is wel lang ja. Wat zeggen ze als je op een steunpunt langs gaat?
  woensdag 11 augustus 2004 @ 19:22:50 #18
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21214473
Niet iedere student levert een bijdrage aan de kenniseconomie hoor. Wat moet je met al die architectuurhistorici?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21214475
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 19:21 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Oei, dat is wel lang ja. Wat zeggen ze als je op een steunpunt langs gaat?
Dat ik mijn contactpersoon mag bellen, daar heb ik er ook al drie van versleten.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_21214720
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 19:22 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Dat ik mijn contactpersoon mag bellen, daar heb ik er ook al drie van versleten.
Heh. Welkom in de bureaucratie die IBG heet dus. Is wel lulig voor je, ik heb nooit echte problemen gehad met ze. Te standaard waarschijnlijk ? Weliswaar wat gewinkeld tussen studies maar nooit met een lange periode ertussen

Maar troost je: alle geld dat je nu afbetaalt hoef je straks niet meer te dokken, en de rente die er de komende paar jaar overheen zou komen ook niet.
pi_21214791
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 19:31 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Heh. Welkom in de bureaucratie die IBG heet dus. Is wel lulig voor je, ik heb nooit echte problemen gehad met ze. Te standaard waarschijnlijk ? Weliswaar wat gewinkeld tussen studies maar nooit met een lange periode ertussen

Maar troost je: alle geld dat je nu afbetaalt hoef je straks niet meer te dokken, en de rente die er de komende paar jaar overheen zou komen ook niet.
Ach, dat wordt wel weer gecompenseerd door de kosten die een deurwaarder met zich meebrengt hoor. En over drie jaar ben ik best weer bereid om de volle pond te betalen. Lukt nu echter niet elke maand, helaas maar waar.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  woensdag 11 augustus 2004 @ 20:30:29 #22
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_21216018
Die draagkrachtmeting waar iedereen altijd mee wegloopt heeft ook flink wat haken en ogen. Ik verdien momenteel netto ongeveer 900-1100 euro waarvan ik 105 direct richting ibg mag storten. Omdat m'n inkomen door omstandigheden omlaag is gegaan is daar voorlopig nog niets aan te veranderen. Zodra dat mogelijk is blijft er nog altijd een 80 euro over. Da's fors op zo'n relatief laag inkomen.

Beetje wrang, voornamelijk omdat er nog steeds nieuwe mensen zichzelf deze strop om de nek hangen zonder hier duidelijkheid over te hebben. Lenen is op zich niet zo'n probleem maar er zitten meer haken en ogen aan dan de ibg doet geloven.
Vampire Romance O+
pi_21220387
Volgens mij hebben ex studenten die de deurwaarder langs krijgen het toch echt aan hun zelf te danken. Als je gewoon netjes afbetaald krijg je geen problemen. En aangezien de afbetalaing gekoppelt wordt aan hoeveel je verdiend zou je eigenlijk ook nooit in een situatie moeten komen waar je niet kunt betalen, bedoel iedereen kan die een paar uur per maand werkt kan dat minimun bedrag van 50 euro ophoesten.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die tussen wal en schip vallen, maar 90% van die ex studenten heeft denk ik gewoon geen zin om af te betalen en kijkt of ze er mee weg kunnen komen.
pi_21227055
Die studieschuld die je hebt opgebouwd moet je wel zien als een investering in jezelf!
Als je geinvesteerd hebt in een studie waar geen brood in zit hoef je (vanwege een draagkrachtmeting) dus ook niet zoveel af te lossen...
Eigenlijk een prima deal! Waar kan je nu nog investeren met een garantie dat je weinig hoeft terug te betalen als de investering niet loont??

En ja, ik weet er zelf genoeg van... Heb gestudeerd, niet geheel de goede studie, dus ik hoef maar een klein bedrag per maand te betalen (ongeveer 50 euro). Dat kan er toch bij de meeste salarissen wel af...
pi_21227171
Een deurwaarder komt pas wanneer je ondanks aanmaningen weigert een oplossing te zoeken. IBG is behoorlijk flexibel, zeker in vergelijking met banken. Zoveel studenten is niet nodig lijkt me.. Er kunnen omstandigheden zijn dat er met IBG geen oplossing meer is te vinden, maar ik geloof niet dat dat er >50.000 zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')