quote:
NIEUWE ENGINE, MEER INTERACTIE
Met 34 miljoen verkochte exemplaren is The Sims (plus alle add-ons) de beste verkochte PC spellenserie aller tijden! Echter, zeven uitbreidingen en vier jaar later, werd het zoetjesaan tijd voor een écht vervolg. Power Unlimited speelde als eerste in de Benelux bij EA inhouse met De Sims 2.
Will Wright, geestelijke vader van The Sims en brein achter spellen als SimCity, SimCity 2000, SimCity 4, SimCopter, SimEarth en SimAnt, is een veteraan. Maar ook hij had niet kunnen bedenken dat The Sims zo'n overweldigend succes zou worden.
Toen het eerste deel in 2000 uitkwam (wie herinnert zich nog de presentatie in het Big Brother Huis met BB-ster Ruud?), wist de pers eigenlijk niet zo goed wat men aan moest met dit gekke, levenssimulatie spel waarbij je virtuele bewoners van open poppenhuizen allerlei trivale maar ook compleet gestoorde dingen kon laten doen.
In vier jaar tijd is de The Sims echter een begrip geworden en doet 't qua bekendheid niet onder voor Pokémon, Pac-Man en Pong. Veel ontwikkelaars hebben getracht The Sims te imiteren maar niemand slaagde daar daadwerkelijk in. En met De Sims 2 ('The' is in Nederland en België definitief vervangend door 'De') leggen Maxis en EA de lat wederom hoog.
Als er nog iemand dacht de concurrentie aan te kunnen met de serie dan wordt die ijdele hoop met De Sims 2 voorgoed de nek omgedraaid.
EMOTIES & ANIMATIES
De Sims 2 is een aangename, fucked-up versie van The Sims alleen dam met een volledig 3D engine en meer interactie tussen de Sims onderling dan ooit.
Nu denk je dat een grafische oppoetsbeurt wel het minste is dat het spel nodig had, maar de nieuwe inhouse custom made engine is zó gedetailleerd... onwaarschijnlijk gewoon.
De balans is gelukkig niet te ver doorgeslagen naar realisme, waardoor de koddige, funny personages toch die cartoony uitstraling behouden.
Tegerlijkertijd hebben ze zoveel persoonlijkheid dat gezichtsuitdrukkingen even komisch als ontroerend werken. Emoties als lachen, huilen, verliefdheid, honger, vermoeidheid, verbazing, boosheid enzovoort, komen zo fijzinnig in beeld dat je al heel snel gehecht raakt aan de wonderbaarlijke gezinnetjes van De Sims 2.
De mooiste veer steek ik in het poepgaatje van de animaties van de Sims zelf. Dat is nog beter gedaan dan in menig third-person game!
Ook het in- en uitzoomen van de camera, alsmede het volledig 360 graden om z'n as draaien, tonen de grafische kunsten in alle glorie.
VRIJHEID, BLIJHEID
Het leuke is dat je ook in De Sims 2 weer alles kan doen wat je maar wilt. De Sims zijn deze keer een stuk slimmer geworden, waardoor ze zichzelf redelijk goed weten te redden met betrekking tot toiletbehoeften, eten en drinken, slapen en ga zo maar door (al zal menig Sim zo nu en dan de vloer onder pissen als je hem of haar niet op tijd naar de WC stuurt).
Het team achter De Sims 2 - dat uit ongeveer 125 man bestaat - is ongeveer een derde van hun tijd alleen maar bezig (geweest) met de A.I. De Sims kunnen dan ook veel meer en reageren gevarieerder op verschillende situaties. Situaties die je volgens een strakke missie na missie structuur mode kunt ontdekken, of gewoon in de Sandbox mode op je eigen gemak ervaart. In die mode kun je zelf een huis maken met daarin een gezin of je kiest een kant-en-klaar huis met inwoners.
Ik koos tijdens mijn speelsessie op een gegeven moment voor een alleenstaande vader met drie dochters. De vader was een beetje een ouwe sukkel, terwijl zijn dochters jong en onstuimig waren en van de geneugten van het leven wilden genieten. Op een gegeven moment stopte ik de vader in een kamer met een TV en een bank.
Met de Built mode haalde ik de deur eruit en wisselde deze in voor een muur. Vervolgens liet ik de meiden hun vriendinnen en vrienden bellen, en werd er een dampende zwembadparty met barbeque georganiseerd waarbij de Sims flink uit de band sprongen. Papa luisterde met zijn oor tegen de muur, keek paniekerig uit het raam en bonkte met zijn knuisten tegen de wand aan. Uiteraard ging het feestje gewoon door, werd er in het zwembad gekotst, vormden er zich koppeltjes... kortom, het was nog lang onrustig in de Simsbuurt.
DNA & OUDERDOM
Volkomen nieuw is het fenomeen ouder worden en generaties in deel 2. De Sims doorlopen nu daadwerkelijk een leven waarbij ze beginnen bij baby en van peuter, puber tot volwassenheid komen en tenslotte bejaard worden. Hierdoor zul je ook specifieke op leeftijdsafhankelijke behoeften en wensen moeten inspelen.
Ook kun je kindjes maken die genetisch kenmerken van vader en moeder Sim overnemen. En aangezien je zelf je Sims mag ontwerpen, kunnen daar bizarre wezentjes uit voorkomen.
Opvoeding en de huiselijke sfeer spelen eveneens een rol. Een asociaal gezin als The Osbournes levert lastige ontregelde kids op, terwijl een gezin waar alles pais en vree is, relatief gelukkigere kinderen voortbrengt (en wellicht bravere taferelen).
BODYSHOP
De Sims 2 Body Shop is een op zichzelf staande versie van het onderdeel 'Een Sim creëren', dat straks ook in De Sims 2 zit. En deze bodyshop kun je nu al downloaden!
Op dit moment zijn dus al duizenden en duizenden Sim-fans kleding en karakters aan het maken voor de aankomende game want met de Body Shop kun je zelf Sims maken en bepalen hoe ze eruitzien.
Als je je creatie in het spel introduceertm kun je zien hoe natuur en opvoeding (streng, losjes, lamlendig of absurd?) samen hun werk doen. De genetische eigenschappen (denk aan vorm neus, kleur ogen) die jij hebt gemaakt, worden ook doorgegeven aan kinderen en kleinkinderen.
Je kunt je eigen vreatie opslaan zodat vrienden ermee kunnen spelen of je exporteert de DNA-gegevens naar TheSims2.com, zodat iedereen ze kan zien. Daarnaast kun je kiezen uit 'Onderdelen Creëren', hierin kun als een echte Dr. Frankenstein bestaande Sims-onderdelen veranderen. Verander kapsels, huidskleur, oogkleur, kleding, en nog veel meer naar je eigen (verknipte?) smaak.
De BodyShop kun je van de Nederlandse of Internationale website downloaden...
MOVIE MAKER
Een andere, superleuke nieuwe feature - die de Sims Community ongetwijfeld nog populairder zal maken - is Moviemaker. Hiermee kun je zelf filmpjes maken, knippen, plakken, titels toevoegen en muziek onder je filmpjes plaatsen.
Ter illustratie; filmpje op onderstaande website is helemaal gemaakt door Sims 2 produces Lucy Bradshaw met de moviemaker, dus zonder externe software. [url=http://thesims.ea.com/us/(...)the_sims2_091_hi.mov]http://thesims.ea.com/us/(...)the_sims2_091_hi.mov
VOORLOPIGE CONCLUSIE
Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te geven over The Sims 2 maar het stemt positief dat EA de speler alle aspecten van de gameplay voorschotelt. Ben je een gamer die aan het handje genomen wil worden dan werk je de missies af. Wil je alleen maar vrij klooien en de meest absurde situaties creëren dan ga je voor de Sandbox mode. Creatievelingen kunnen meer dan ooit nieuwe kleding, voorwerpen, meubels, huizen én Sims ontwerpen (en DNA zorgt ervoor dat je virtuele genen op keer worden doorgegeven).
De gameplay lijkt dus schier oneindig en tegelijkertijd fris en funny, en dat is toch een hele prestatie.
---quote:
NEDERLANDSE SIMS COMMUNITYNederland telt een fanatiek aantal Sims spelers en maar liefst 57.000 daarvan staan ingeschreven bij de Nederlandse Sims Community website van EA. Iedere maand komen daar nog honderden tot soms wel duizenden bij, vooral veel meiden en vrouwen.
Zo spraken we met Isabelle de Meyer, 14 jaar en vaste bezoeker van
www.thesims.eagames.nl . "Dit is een leuke plek voor Simsfans. Je kunt er altijd met je vragen terecht en je vindt er de allerlaatste info over de nieuwe games.
Daarnaast leer je ook de leden beter kennen. Ik heb ook contact met leden buiten de site, op MSN... dat is meestal hartstikke gezellig!
Nu speel ik The Sims niet zo vaak meer omdat ik al zoveel over De Sims 2 heb gehoord én gezien en dan gaat je interesse minderen voor The Sims. Vroeger speelde ik het zowat elke dag, nu nog 2 á 3 keer per weel.
Ik verheug me echt op De Sims 2 want ik weet zeker dat ik daar weer maanden zoet mee gaan zijn!"
---quote:
IN GESPREK MET LUCY BRADSHAW: PRODUCER DE SIMS 2
PU: Wat is volgens jou de verklaring van het enorme succes van The Sims tot nu toe?
Lucy: Ten eerste is de game herkenbaar; het gaat over het leven zelf. Die toegankelijkheid heeft de deur opengezet voor een grote groep.
Ten tweede kan de game op vele manieren worden gespeeld.
Sommige spelers gaan de uitdaging net zo lang aan tot ze boven aan de carrièreladder staan of, in Superstar, de beroemste Sim zijn.
Andere spelers putten de albumfunctie helemaal uit om het verhaal van hun Sims op websites te zetten. Weer andere spelers zijn scheppers, die houden van het bouwelement of gebruiken de tools om eigen inhoud aan de game te geven.
Ten derde is het spelen van The Sims echt een unieke gedeelde ervaring. Je wilt niet weten hoe vaak ik gamers elkaar hoor vertellen wat huns Sims hebben gedaan. Ik zie ook vaak hele gezinnen een buurt spelen, waarin iedereen een apart huis heeft. Die mensen lachen zich helemaal slap als de Sims van hun broer of zus op bezoek komt in het huis van hun eigen Sim.
De fansites en websites over The Sims hebben uiteraard meegeholpen aan dit sociale aspect. Mensen treffen elkaar om over de inhoud van de game te praten. Het is voor ons ontzettend inspirerend om te zien wat de fans met de game hebben gedaan.
PU: Waarom vallen The Sims zo in de smaak bij vrouwen?
Lucy: Steeds meer meisjes zijn opgegroeid met een computer of game console maar ook als je nog niet veel games hebt gespeeld, levert The Sims je al snel plezier op. Naarmate games toegankelijker worden, meer dimensies hebben en sterker de nadruk leggen op ontwikkeling, open werelden en sociale contacten, zullen meer vrouwen (gaan) spelen.
PU: Wat zijn wua gameplay de grootste verbeteringen in de serie?
Lucy: De Aspiration-functie zorgt voor een geheel nieuwe benadering van spelen. Als je een Sim aanmaakt (of in de game laat opgroeien) geef je hem of haar een Aspiration mee: Romance, Family, Pupolarity, Fortune of Knowledge. Hiermee wordt grotendeels bepaald wat een Sim wil of juist waar hij bang voor is. Dat laat hij je zien in de interface; in het Aspiration-venster.
Voorzie je in de behoeften van je Sim, dan krijgt die niet alleen punten om te besteden maar leeft ook echt langer. Geef echter toe aan zijn angsten, en je Sim zal onder meer sporen van bezorgdheid en vertwijfeling vertonen.
Het mooie hiervan is dat de keuzes die je als speler maakt op het gebied van vervulde behoeften, de persoonlijkheid van je Sim en de herinneringen die hij heeft, allemaal van invloed zijn op wat ze willen. Dus de gameplay is niet eendimensionaal, die groeit naarmate je verder speelt. Om ervoor te zorgen dat je je daar meer mee bezig kunt houden, hebben we de Sims een stuk slimmer gemaakt, zodat ze beter voor zichzelf kunnen zorgen.
PU: Wat zou je willen zeggen tegen de hardcore-gamers die vinden dat The Sims alleen voor watjes en meisjes zijn?
Lucy: Volgens mij is het nog steeds een hele uitdaging om in de game te winnen, dat wil zeggen, de simulatie te "verslaan" en je Sim aan de top te krijgen. Eerlijk gezegd, als gamer en als gamemaker, heb ik het liefste games met meer dimensies, en The Sims 2 heeft die zeker.
PU: Waar zie je de Sims-franchise naar toe gaan in, zeg, tien jaar tijd?
Lucy: Tien jaar is erg lang. Ik denk eerder aan de komende paar jaar... Ik zou graag zien dat er meer contact komt, niet alleen tussen de Sims, maar tussen de spelers onderling. We hebben veel inspiratie geput uit de websites die helemaal aan The Sims zijn gewijd. Ik hoop dat er meer van die sites komen én meer nieuwe manieren waarop spelers hun ervaringen delen, zoals de Movie Maker.
Verder moeten we natuurlijk de A.I. van De Sims blijven verbeteren om ze nog geloofwaardiger te laten reageren op de speler.
PU: Heeft EA voor De Sims 2 ook zeven uitbreidingen op stapel staan?
Lucy: We gaan ér echt voor om The Sims 2 zo groot te maken als we maar kunnen. Er zijn nog zat ideeën over wat we kunnen doen met deze nieuwe engine en in het bijzonder de verschillende leeftijdsgroepen. Maar voorlopig gaan we nog aan de game zelf sleutelen en poetsen totdat je er steil van achterover slaat.