abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21056602
Dat Jovink en de Voederbietels - Luie Flikker op nummer 2 in de Mega Top Zoveel binnenkwam, was natuurlijk een fikse domper voor 3FM. De regels waren afgelopen april nog wel zorgvuldig aangepast, de airplay op 3FM en MTV ging zwaarder meetellen voor de notering in de hitlijst. Op deze manier werd voorkomen dat artiesten als Frans Bauer, Marianne Weber en Chipz plotseling in de top 10 stonden, en dan (oh grote horror) gedraaid zouden worden op zaterdagmiddag als de top 50 werd uitgezonden.

Dus moest er een nieuwe regel komen, zodat singleverkopen tijdens evenementen zoals de Zwarte Cross en Dance Vally niet meer meetellen voor de plaatsen in de Mainstream Mega Top 50

Dance Valley eerste slachtoffer hitparadewijziging
Verkoop theme single Dance Valley telt niet mee voor de charts.

Bron.

Traditiegetrouw brengt Dance Valley een single uit om extra aandacht te genereren voor haar festival. Zo steeg vorig jaar het thema We Can Not Get Enough van Laidback Luke ft. MC Marxman de week na Dance Valley door verkopen op het festival naar de top 10 van de Mega Charts. Dit jaar zal die hitparadespurt komend weekend niet voorkomen voor het Dance Valley Thema 2004, A Decade Of Dance. Per 1 augustus zijn de regels voor de zogenaamde outstores aangepast. Verkopen van singles op evenementen tellen sindsdien niet meer mee voor de Top 100, waarop de Mega Top 50 is gebaseerd. Luie Flikker van de in de Achterhoek razend populaire regionale act Jovink & De Voederbietels is de laatste single die gebruik kon maken van de regeling door de single te presenteren op hun eigen Zwarte Cross Festival.

“Toen ik hoorde dat verkopen op het festival niet mee zouden tellen, dacht ik ‘tjonge tjonge’, het gat is weer gedicht – het lijkt wel wetgeving!”, reageert Rob Bout van Dance Valley organisator UDC. Bout heeft weinig begrip voor de ingangsdatum van 1 augustus, daar hij vier maanden bezig is geweest met de release van de single op het eigen label UDC International. “Zo’n single is een leuke methode om extra aandacht te genereren voor het festival, ook al staat hij maar twee weken in de chart. Het is zo’n mooie Warhol’s 15 minutes of fame…”, voegt hij met enige ironie toe.

Volgens Frank Bos, general manager van het label UDC International zijn het vooral de Mega Charts media partners 3FM en MTV die moeite hebben met de outstore verkopen en het ‘regionale’ karakter ervan: “Het lijkt erop dat de hitlijst aangepast wordt aan het profiel van de zenders.” Onterecht, vindt Bos. “Wij zijn nu het kind van de rekening geworden. Kaartjes voor Dance Valley worden door het hele land verkocht en dus is er best wel een goede afspiegeling van de Nederlandse markt op het festival aanwezig.”

“De Top 100 is een lijst voor de handel en wil een landelijk beeld geven van de verkopen. Incidentele verkopen op outstores geven een jojo-effect dat niet wenselijk is voor de chart”, verduidelijkt Michel Admiraal, senior project manager bij hitparademaker GfK Mega Charts. Hij legt uit dat de beslissing genomen door de zeven leden tellende stuurgroep met daarin ondermeer leden van het overkoepelende platenindustie orgaan NVPI. Deze raad komt minimaal een keer per jaar bijeen om de regels van de hitparade te toetsen aan de tijdgeest. In dit overlegorgaan hebben naast de majors ook het kleine gedeelte van de independents zitting, die zijn aangesloten bij de NVPI. United en UDC maken daarvan geen deel uit. “Op het moment zijn de singleverkopen laag, waardoor outstores een te grote invloed uitoefenen op de hitparade. Misschien dat de regels voor outstores weer aangepast worden op het moment dat downloads mee tellen voor de chart”, voegt Admiraal toe.
I intend to live forever, or die trying.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 17:56:52 #2
42020 DJMarcel.nl
/care sedert 2002
pi_21056658
en er kwam iets van Feyenoord binnen op 2 las ik ?
pi_21056722
De representativiteit is ver te zoeken van de hitlijsten. Schaf ze maar af.
pi_21056733
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 17:59 schreef UncleFunk het volgende:
De representativiteit is ver te zoeken van de hitlijsten. Schaf ze maar af.
En beter nog, neem 3FM en MTV gelijk mee.
pi_21057044
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 17:59 schreef UncleFunk het volgende:

[..]
En beter nog, neem 3FM en MTV gelijk mee.
Wat een onzin, dat jij er niet naar kijkt is één ding, maar er zijn meer mensen. Probeer anders eens de afstandbediening te vinden...
Hitparades enzow hoeven van mij ook nie echt, maja, als iemand er blij mee is...
pi_21057075
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:13 schreef Masegate het volgende:

[..]

Wat een onzin, dat jij er niet naar kijkt is één ding, maar er zijn meer mensen. Probeer anders eens de afstandbediening te vinden...
Hitparades enzow hoeven van mij ook nie echt, maja, als iemand er blij mee is...
Vooral 3FM verliest marktaandeel de laatste jaren, MTV wordt vaak over gezeken in verband met het lage aantal clips dat uitgezonden wordt.
pi_21057198
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:15 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Vooral 3FM verliest marktaandeel de laatste jaren, MTV wordt vaak over gezeken in verband met het lage aantal clips dat uitgezonden wordt.
DUS??????
Als MTV en 3FM het genoeg vinden of ze hebben goeie hoop dat het in de toekomst weer genoeg kan worden is het toch goed. Daar hoef jij je echt niet druk om te maken hoor. Ik vin een hele hoop van die programma's op MTV leuk om te kijken, en ik zal vast niet de enige zijn hoor.
pi_21057219
Ja ja, want we willen natuurlijk niet dat er per ongeluk iets anders dan wegwerp eurodance, Nederlandstalige kleinkunst en huilerige collegerock op radio en TV te horen is..

Voor de goede orde, ik heb ook niks met Jovink of die Dance Valley Nintendo-deuntjes, maar als zo'n lijst een afspiegeling moet zijn van wat er daadwerkelijk verkocht wordt, dan horen ze er gewoon in te staan.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21057225
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:22 schreef Masegate het volgende:
DUS??????
Ben niet doof hoor
pi_21057242
hitlijsten, die dingen slaan toch nergens op. 3FM, TMF, MTV, 538, van mij mogen ze bij al die zenders (en soortgelijke) de stekker er uit trekken. Ze zenden allemaal de zelfde muziek uit alleen omdat die het beste betalen....
pi_21057274
quote:

Als MTV en 3FM het genoeg vinden of ze hebben goeie hoop dat het in de toekomst weer genoeg kan worden is het toch goed. Daar hoef jij je echt niet druk om te maken hoor. Ik vin een hele hoop van die programma's op MTV leuk om te kijken, en ik zal vast niet de enige zijn hoor.
Maarja, om inhoudelijk te reageren: ook van mijn belastingcenten wordt 3FM mede draaiende gehouden. Ze zouden dus wel wat meer moeite erin kunnen steken verschillende soorten publiek aan te spreken, omdat het immers een publieke omroep is. Op de andere radiozenders komen heel veel stijlen ook niet aan de orde. Denk eens aan smartlappen en dergelijke, mensen die daar van houden worden volstrekt genegeerd. MTV is een ander verhaal, dat is tenslotte een commerciële organisatie.
pi_21057283
quote:
Ik vin een hele hoop van die programma's op MTV leuk om te kijken, en ik zal vast niet de enige zijn hoor.
Je bedoelt met 'die programma's' de shows die over vanalles en nog wat gaan behalve muziek? Datingshows, Real Life Soaps, filmprogramma's en niet te vergeten Beestenspul met Steve-O en Party Boy.
Het is fijn om te weten dat zo'n zender mede bepaalt hoe de hitlijst in Nederland eruit ziet.
pi_21057346
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:23 schreef Zander het volgende:
Voor de goede orde, ik heb ook niks met Jovink of die Dance Valley Nintendo-deuntjes, maar als zo'n lijst een afspiegeling moet zijn van wat er daadwerkelijk verkocht wordt, dan horen ze er gewoon in te staan.
Inderdaad. 'Vroegah', toen werd de lijst nog gewoon gemaakt door degenen die de singles kochten. Tegenwoordig worden hitparades kunstmatig gecreëerd door mensen die op kantoor in vergaderingen de Megahit kiezen en de verdere playlist van 3FM bepalen.
pi_21057350
Het wordt een beetje paternalistisch allemaal. Een "Wij bepalen wel wat jullie luisteren"-mentaliteit. Een echt poldermodelmuziekje. Uniformiteit door vervlakking.

http://instruct.westvalley.edu/lafave/hb.html

Prachtig verhaal.
pi_21057370
Kurt Vonnegut heerst, ik ga 't eens fijn lezen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21057392
Ik trek het wel in het extreme natuurlijk.
pi_21057584
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:29 schreef Seborik het volgende:
Het wordt een beetje paternalistisch allemaal. Een "Wij bepalen wel wat jullie luisteren"-mentaliteit. Een echt poldermodelmuziekje. Uniformiteit door vervlakking.

Prachtig verhaal.
mooi idd...
  woensdag 4 augustus 2004 @ 19:39:16 #18
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_21058774
De moordlijst is dan ook de enige lijst die ik wél beluister. Maar die pretendeert dan ook niet representatief te zijn.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 20:03:12 #19
47809 ikookhier
>hijdiehieris<
pi_21059189
Hou het volk dom is het motto van MTV&3FM
Er is zoveel goede muziek en ze hebben een playlist van een uur of zo Ik hoor teminste een keer per uur het zelfde nummer.dat moet toch anders kunnen.
Fok vrienden top 50###Powered by Akrapovic
*Battlefield3*KZ3*NFShp*BFBC2*MoH*PSN ID:Arijanonline
GoW/Fable III 360 tag:Arijanonline
Pax & Pry Free download
pi_21059502
Bij Idols - The Rivals beloven ze iig al een gegarandeerde nummer 1 positie voor de winnaar.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 20:29:44 #21
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_21059741
quote:

Prachtig verhaal.
Tijd voor pluriformiteit !

Nouja, we mogen niet klagen, heel veel mensen downloaden hier muziek waar je normaal gesproken voor betaalt. Er zijn bovendien goede alternatieven voor de huidige FM radio. Erg afhankelijk zijn we er dus niet van, tenzij je heel de dag niets anders kan dan tv kijken en radio luisteren, maar die tijd is voorbij.

Maar waarom drukmaken om hitlijsten? De hitlijsten zuigen al jaren, smeergeld voor een hoge notering. Hoezo representatieve hitlijsten.

[ Bericht 14% gewijzigd door Yokozuna op 04-08-2004 20:37:45 ]
  woensdag 4 augustus 2004 @ 20:38:30 #22
24054 search64
Avec le grande
pi_21059933
quote:

Prachtig verhaal.
Och de hitlijsten zijn altijd al kut geweest. De massa heeft nu eenmaal een slechte smaak.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_21061244
Het wordt erger. Zeker wanneer je the big picture bekijkt (of daar een poging toe doet). Zo slecht vind ik de hitlijsten niet altijd, maar wel dat er steeds meer vervlakking optreedt. Dat is zonde. Een sterkere manipulatie van bovenaf. Alles moet in de hand gehouden worden met rare regeltjes. Onverwachte zaken zoals een single van Normaal die omhoog schiet, mogen niet voorkomen.
pi_21062315
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 18:26 schreef dwerg het volgende:

[..]

Je bedoelt met 'die programma's' de shows die over vanalles en nog wat gaan behalve muziek? Datingshows, Real Life Soaps, filmprogramma's en niet te vergeten Beestenspul met Steve-O en Party Boy.
Het is fijn om te weten dat zo'n zender mede bepaalt hoe de hitlijst in Nederland eruit ziet.
Zoals ik al zei, die hitlijst kan me aan me aars roesten. Maar idd programma's als de Osbournes, Cribs, Real World, Making the Video en veel van de weekend specials vin ik tof ja, mag dat?
En UncleFunk, jij gooit het nou weer over een hele andere boeg met je belastingcentjes enzow, daar ging het niet om hier. Maar goed, geen zin meer om hierop te reageren, toch eindeloze discussie.
pi_21068999
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:18 schreef Masegate het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, die hitlijst kan me aan me aars roesten. Maar idd programma's als de Osbournes, Cribs, Real World, Making the Video en veel van de weekend specials vin ik tof ja, mag dat?
En UncleFunk, jij gooit het nou weer over een hele andere boeg met je belastingcentjes enzow, daar ging het niet om hier. Maar goed, geen zin meer om hierop te reageren, toch eindeloze discussie.
Natuurlijk mag dat, daar ging het mij ook niet om. En dat over die vertegenwoordiging van het publiek, dat was direct al m'n insteek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')