Nog een maandje of 2 schat ik en dan ben ik klaar met de pabo, op het moment druk bezig met afstuderen en dan eindelijk voor de klas.
Ik heb er om verschillende redenen wat langer over gedaan, dus zal blij zijn als ik het dan ook eindelijk kan afronden.
Tot aan de zomervakantie ga ik in ieder geval eerst invallen, om even de feeling weer te krijgen, zonder alle bijkomende dingetjes, vergaderingen, oudergesprekken, etc...
Na de zomervakantie hoop ik dan aan de slag te kunnen in de bovenbouw
Informatiekunde werd later ook door een docente Nederlands en een docente Frans gegeven.
Bij ons waren het dus juist taal-mensen.
Merk jij er soms wat van Baba-o-riley?
Ik geef geen les aan een middelbare school maar aan beroepsonderwijs, dat scheelt denk ik een stuk. De studenten zitten vrijwillig bij ons en als ze erg vervelend doen dan wijs ik ze op hun vrijwilligheid. Helpt meestal goed.
Ik ben van plan leraar te worden. Na mijn crappy ICT opleiding heb ik MBO niveau 4 gehaald en wil iets anders.
Leraar worden dus.
Alleen weet ik nog niet wat nu mijn mogelijkheden zijn.
Ik weet ook nog niet of ik oudere klassen basisschool of voortgezet onderwijs wil gaan doen. Dit omdat ik nog niet weet wat de mogelijkheden zijn.
Kan iemand mij een duidelijke site geven?
Of wellicht enige achtergrondinformatie?
quote:Ik ken wel verhalen van collega's die inderdaad met de dood bedreigd zijn geworden. Persoonlijk ben ik één keer met de dood bedreigd geworden. Dat is toen intern afgehandeld, maar de desbetreffende leerling zat twee lessen later wel weer breedgrijnzend voor mijn neus. Daarnaast ligt het volgens mij ook een beetje aan wat voor type docent je bent. Ik kan het mis hebben, maar als je zo'n bullebak bent die niks van kinderen moet hebben, die zal éérder hier te maken mee krijgen. Mijn leerlingen weten dat wanneer ze hun "good-will" tonen, ze ook "good-will" van mij terug krijgen. Ze weten ook dat ik ook niet moeilijk doe over bepaalde dingen wanneer er een bepaalde reden achter zit. Ze weten wat ze aan mij hebben, maar ik weet ook wat ik aan hen heb. En dat levert bijna nooit problemen of oververhitte situaties op. Behalve dan dat ene figuur dat mij naar de eeuwige jachtvelden toewenste.
Op maandag 2 februari 2004 10:18 schreef sjak het volgende:
Merk jij er soms wat van Baba-o-riley?
quote:Uhm, er is ook nog een verschil tussen de basisschool en de middelbare school. Je kunt wel zeggen van: ik kies basisschool, want daarmee kan ik zus en zo, maar wie weet "liggen" de basisschool leerlingen je wel helemaal niet, denk je: wat móet ik met dat grut? Aan de andere kant: als je op de middelbare school les wil geven, moet je dat wel in een specifiek vak gaan doen. Het vak moet je liggen, je moet willen omgaan met - soms lastige - jongeren in een moeilijke periode van hun leven, de puberteit.
Op maandag 2 februari 2004 15:47 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Ik weet ook nog niet of ik oudere klassen basisschool of voortgezet onderwijs wil gaan doen. Dit omdat ik nog niet weet wat de mogelijkheden zijn.
De keuze tussen basisschool en middelbare school moet je niet baseren op de mogelijkheden. Je moet die baseren op wat je zélf het beste ligt. Mij ligt de basisschool niet, die kinderen zijn me nog te jong; ik heb specifiek gekozen voor het middelbaar onderwijs, en voor een taalvak.
Meeste zal je vast al kennen, ben zelf ook nog aan het twijfelen of het wel iets voor mij is.
quote:Naar mijn mening moet het leraarschap *in* je zitten, het moet iets zijn dat je altijd al hebt willen doen. Of dat je altijd al met kinderen bezig bent geweest.
Op dinsdag 3 februari 2004 11:20 schreef BloodRaven het volgende:
Meeste zal je vast al kennen, ben zelf ook nog aan het twijfelen of het wel iets voor mij is.
quote:Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Ik zit nu zelf in de 4e klas van het VWO en wil dus later docente worden op de middelbare school. Maar eigenlijk heb ik de afgelopen 10 jaar alleen maar tegen mezelf gezegd 'He bah, leraar, dat lijkt me nou echt niets.'. Ironisch .
Op dinsdag 3 februari 2004 22:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:[..]
Naar mijn mening moet het leraarschap *in* je zitten, het moet iets zijn dat je altijd al hebt willen doen. Of dat je altijd al met kinderen bezig bent geweest.
De reden waarom ik nu wel opeens docente wil worden is eigenlijk nog vreemder.. Ik merk dat ik me echt heel erg interesseer in mijn lera(a)r(en). Ik vind het gewoon enorm boeiend om een 'band' (in hoeverre dat mogelijk is op school) met ze op te bouwen.. Tja, ze zijn gewoon bijster interessant . En toen ik dat ging merken, dacht ik bij mezelf 'Maar waarom zou ik later dan zelf geen leraar worden? Dezelfde band op proberen te bouwen.. maar dan vanuit de 'andere kant''. En sindsdien ben ik steeds meer de voordelen in gaan zien van docent worden. Het lijkt me gewoon geweldig . Maar daar heb ik dus zeker niet altijd zo over gedacht.
Dit is mijn tweede jaar.
Ik werk op het Terracollege.
Na de afgelopen tijd heb ik getwijfeld of ik wel door wilde gaan.
Besloten om door te gaan.
Ben ik zelf bedreigd door een leerling.
De leerling is tot op heden naar huis gestuurd.
Het gekke is dat ik bij verstand weet dat deze leerling niet zoiets soortgelijks zal doen.
Paranoia ik, droom dan weer van wel.
Binnenkort dus een gesprek met ouders, wat zal er daarna gebeuren.
Dit moest ik even kwijt.
Wat betreft dat de collega's hier moeite hebben met veel werk nog thuis te doen.
Ik heb pasgeleden besloten dat ik al het werk op school doe en niets meer thuis, met uitzondering van de welbekende drukke periode's.
Dat gaat nu al 1,5 week prima.
Thuis lekker relaxed, waardoor de druk minder is.
Dit gaat ook ten goede van de lessen, omdat jij net als de leerlingen thuis tv kan gaan kijken, of wat anders.
Mijn relatie met mijn vriend heeft er ook een opsteker van gekregen.
Ik wil iedereen veel sterkte wensen met hun (aankomende) docentschap.
Want de leerlingen zijn o zo lief!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(ook al gebeuren er gekken dingen)
quote:Dit geldt niet voor alle mensen hoor. Ik hoor ook wel eens van mensen dat ze een lerarenopleiding op het HBO zijn gaan doen omdat ze het vak zelf erg interessant vonden. Het leek hen dan vaak in eerste instantie niet echt leuk om leraar te zijn. Maar door de stages en dergelijke leek het die mensen uiteindelijk toch erg leuk om wel een leraar te worden en zijn ze dus doorgegaan met de opleiding.
Op dinsdag 3 februari 2004 22:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:[..]
Naar mijn mening moet het leraarschap *in* je zitten, het moet iets zijn dat je altijd al hebt willen doen. Of dat je altijd al met kinderen bezig bent geweest.
# 1 - Spreken.
Ik heb ook altijd een bloedhekel gehad aan presentaties. Ben altijd ontzettend zenuwachtig. Dit is natuurlijk wel normaal, maar als lesgeven hetzelfde voelt als een presentatie houden, dan hoeft het van mij ook niet.
Maar toch lijkt het me dat lesgeven veel leuker is. Nou ja, de eerste paar keer misschien niet (zenuwen ), maar als ik eenmaal over die drempel heen ben.......
# 2 - Salaris.
Docenten verdienen niet slecht, maar toch denk ik dat ik in het bedrijfsleven veel beter kan verdienen. Geld is natuurlijk niet het belangrijkste, maar het blijft toch belangrijk.
# 3 - Nieuwe Studie.
Dan moet ik stoppen met mijn huidige opleiding. En dan ben ik 20/21 jaar als ik aan een lerarenopleiding begin. Ben al bijna bejaard....
quote:Ik vind het niet hetzelfde. Bij presentaties ben ik zenuwachtiger dan wanneer ik les geef. Maar dat moet je gewoon een keer ervaren .
Op donderdag 5 februari 2004 20:34 schreef BloodRaven het volgende:
Ik zou heel graag leraar willen worden. Er zijn alleen drie dingen waardoor ik begin te twijfelen.# 1 - Spreken.
Ik heb ook altijd een bloedhekel gehad aan presentaties. Ben altijd ontzettend zenuwachtig. Dit is natuurlijk wel normaal, maar als lesgeven hetzelfde voelt als een presentatie houden, dan hoeft het van mij ook niet.
Maar toch lijkt het me dat lesgeven veel leuker is. Nou ja, de eerste paar keer misschien niet (zenuwen ), maar als ik eenmaal over die drempel heen ben.......
quote:Tja, je moet zelf uitvinden hoe belangrijk je dat vind .
# 2 - Salaris.
Docenten verdienen niet slecht, maar toch denk ik dat ik in het bedrijfsleven veel beter kan verdienen. Geld is natuurlijk niet het belangrijkste, maar het blijft toch belangrijk.
quote:Uhm, dat valt heel erg mee hoor. Bij ons in de klas waren de meeste 20/21. Gemiddeld is ongeveer 21/22. Het zal bij andere vakken niet zo heel veel schelen denk ik .
# 3 - Nieuwe Studie.
Dan moet ik stoppen met mijn huidige opleiding. En dan ben ik 20/21 jaar als ik aan een lerarenopleiding begin. Ben al bijna bejaard....
quote:Lesgeven is geweldig - het heeft in principe wel iets weg van een presentatie. Je presenteert een nieuw onderwerp / onderdeel of je behandelt een opdracht. Ik heb zelf helemaal geen problemen om voor een groep te staan en te spreken. Dat zou ook niet goed zijn - als docent zijnde. Het is soms wel even wennen als je een nieuwe groep voor je kiezen krijgt, maar je zult zien dat het eigenlijk vanzelf gaat. Je hebt daarnaast een aantal handreikingen: je hebt de methode en je kunt eigen materiaal mee brengen. Aan de hand daarvan kun je je les ophangen. En wanneer je de leerlingen zelfstandig laat werken, hoef je al minder te praten.
Op donderdag 5 februari 2004 20:34 schreef BloodRaven het volgende:
Ik zou heel graag leraar willen worden. Er zijn alleen drie dingen waardoor ik begin te twijfelen.# 1 - Spreken.
Ik heb ook altijd een bloedhekel gehad aan presentaties. Ben altijd ontzettend zenuwachtig. Dit is natuurlijk wel normaal, maar als lesgeven hetzelfde voelt als een presentatie houden, dan hoeft het van mij ook niet. Maar toch lijkt het me dat lesgeven veel leuker is. Nou ja, de eerste paar keer misschien niet (zenuwen ), maar als ik eenmaal over die drempel heen ben.......
Trouwens, als je aan de lerarenopleiding begint, ga je ook op stage. De eerste stage is een snuffelstage, waarbij je stukjes van lessen mag geven - zodat je al een beetje aan het "gevoel" kunt wennen.
quote:Ik denk dat het best wat voordelen heeft als je wat ouder bent wanneer je aan de lerarenopleiding begint. Ik stond bijvoorbeeld met 19 jaar voor de klas, met leerlingen van 16 jaar. Dus het leeftijdsverschil was nét 3 jaar. Dat is ook niet wenselijk. Het gaf geen problemen, dat zeker niet, maar je merkt toch dat de afstand qua leeftijd dan toch eigenlijk iéts te kort is.
# 3 - Nieuwe Studie.
Dan moet ik stoppen met mijn huidige opleiding. En dan ben ik 20/21 jaar als ik aan een lerarenopleiding begin. Ben al bijna bejaard....
Verder wil ik de rest nog even bedanken voor de tips. Ben nogsteeds erg aan het nadenken
quote:Dit was ook een van mijn angsten maar het is echt heel anders. Het grote verschil is dat je bij een presentatie vaak te maken hebt met mensen die ergens erg veel van weten en die je moet overtuigen (in mijn geval in ieder geval) en bij lesgeven weet jij het meeste Dat geeft een ander gevoel. Daarnaast leer je de klas steeds beter kennen wat het ook steeds makkelijker maakt om met ze om te gaan, bij een presentatie krijg je maar 1 kans om een goede indruk te maken, bij de klas mag je de volgende dag het weer proberen
Op donderdag 5 februari 2004 20:34 schreef BloodRaven het volgende:
Ik zou heel graag leraar willen worden. Er zijn alleen drie dingen waardoor ik begin te twijfelen.# 1 - Spreken.
Ik heb ook altijd een bloedhekel gehad aan presentaties. Ben altijd ontzettend zenuwachtig. Dit is natuurlijk wel normaal, maar als lesgeven hetzelfde voelt als een presentatie houden, dan hoeft het van mij ook niet.
Maar toch lijkt het me dat lesgeven veel leuker is. Nou ja, de eerste paar keer misschien niet (zenuwen ), maar als ik eenmaal over die drempel heen ben.......
quote:Geld is nooit een motivatie om iets te gaan doen, al kan het wel helpen hoor. Het was bij mij 1 van de redenen, ik kan straks makkelijker part-time gaan werken maar dan toch voldoende verdienen. Maar de belangrijkste reden is gewoon dat ik onderwijs een leuk vakgebied vind, hoe leer je mensen iets, erg bijzonder als je dat een beetje begint te snappen.
# 2 - Salaris.
Docenten verdienen niet slecht, maar toch denk ik dat ik in het bedrijfsleven veel beter kan verdienen. Geld is natuurlijk niet het belangrijkste, maar het blijft toch belangrijk.
quote:Pas op je woorden he Ik ben op mijn 32e begonnen aan een docentenopleiding! En ik voel me nog piepjong!
# 3 - Nieuwe Studie.
Dan moet ik stoppen met mijn huidige opleiding. En dan ben ik 20/21 jaar als ik aan een lerarenopleiding begin. Ben al bijna bejaard....
quote:Ik ben bang dat er niets uit gaat komen. Die Verdonk is zo hard en harteloos als een blok gasbeton...
Op maandag 9 februari 2004 18:27 schreef thaleia het volgende:
Grote consternatie bij ons op school: een leerling uit 3 atheneum moet het land uit. Hij is sinds zijn derde levensjaar niet meer in zijn geboorteland geweest, is (evenals de rest van zijn familie) volledig vernederlandst, doet het hartstikke goed op school, kortom: docenten en medeleerlingen zijn niet blij. Er zijn er vanmiddag een stel naar het stadhuis geweest. Mij benieuwen.
En er is geen ruimte voor, zegt Verdonk. Maar waar laten we ze nu dan?
Ik hoop echt het beste voor die leerling.
quote:Ik vraag me alleen af of er dan nog wel vraag is naar docenten (geschiedenis). Hopelijk wel....
Steeds meer studenten zijn geïnteresseerd in het vak van leraar. Dat blijkt uit de inschrijvingen aan de hogescholen die HBO-raad publiceerde. Dit studiejaar meldde er in vergelijking met vorige jaar zestien procent meer studenten aan voor een lerarenopleiding. Reden voor de populariteit van het lerarenvak is de slechte economische situatie.Al jaren kampt zowel het onderwijs als de zorg met een groot tekort aan personeel. Op Prinsjesdag zei minister Van der Hoeven van Onderwijs dat ze in 2007 het aantal vacatures wil hebben teruggebracht tot 2200.
Ook het aantal aanmeldingen voor opleidingen op het terrein van de gezondheidszorg zijn in trek. Het aantal studenten groeide met tien procent. Het aantal eerstejaars hoger beroepsonderwijs steeg dit jaar met 108.000 studenten, een stijging van bijna zeven procent.
De economische en sociale opleidingen kregen ook te maken met een grotere instroom van studenten. Bij de agrarische opleidingen daalde de instroom echter met twee procent.
quote:Tuurlijk wel. Een groot tekort is niet zo snel opgelost. En leraren moeten er altijd zijn. Net als ICT'ers bijvoorbeeld, geen bedrijf kan zonder, maar toch is er de vrees dat de markt ieder moment in kan storten.
Op dinsdag 10 februari 2004 11:33 schreef BloodRaven het volgende:
Bedankt voor de reacties, ben toch nog wel een klein beetje aan het twijfelen, maar ik denk wel dat ik volgend jaar een lerarenopleiding (geschiedenis) ga doen.
[..]Ik vraag me alleen af of er dan nog wel vraag is naar docenten (geschiedenis). Hopelijk wel....
En dan nog, gewoon lekker doen wat je wil doen, niet laten leiden door krantenberichtjes, anders zit je dalijk iets te doen waar welliswaar genoeg werk voor is, maar wat jij niet leuk vindt.
Vanmiddag trouwens gesprek met hoofd van de ICT-school. Kijken wat die van mijn andere opleiding vindt.
quote:Hm, ik weet het niet zo zeker.
Op dinsdag 10 februari 2004 15:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nog even over dat berichtje: ik weet niet of hier nu ook PABO-opleidingen mee bedoeld worden. Maar ik kan me voorstellen dat er meer studenten naar de PABO gaan, dan naar de lerarenopleidingen (dus voor middelbaar onderwijs en volwasseneducatie).
Dus ik denk dat het over het algemeen genomen vrij goed verdeeld is.
Ik weet bijvoorbeeld nogsteeds niet welke richting ik eigenlijk in wil. Ik heb daar nog een jaartje voor, dus ik heb nog bedenktijd. Maar het spreekt mij beiden eigenlijk zeer aan.
EDIT: Het valt mij op dat dit topic vaak enorme lappen tekst met uitleg bevat, zou dat iets leraar-eigen zijn?
quote:Hm, daar heb je best kans op
Op dinsdag 10 februari 2004 15:32 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Het valt mij op dat dit topic vaak enorme lappen tekst met uitleg bevat, zou dat iets leraar-eigen zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |