abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 oktober 2003 @ 12:06:04 #51
593 sjak
Juffie Bloem
pi_13845913
Ik heb niet te maken met kinderen, de minimum leeftijd om de opleiding bij ons te doen is 17 jaar...napubers dus

Ik mag over een aantal weken voor het eerst voor de klas gaan staan, brrrr, tis een behoorlijk kritische groep en ik zal zelf de lessen moeten maken voor ze. Het zijn in totaal 11 uur over het ECG en hartritmestoornissen. Ben benieuwd hoe ik het interessant voor ze kan krijgen.
Ik ben van plan om te zorgen voor interactie, dat maakt het leuker denk ik. Maar voor mij wel moeilijker...

Jullie horen het wel weer.

Lekker douchen!
  maandag 13 oktober 2003 @ 17:51:09 #52
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13855407
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 12:06 schreef sjak het volgende:
Ik ben van plan om te zorgen voor interactie, dat maakt het leuker denk ik.
Wat je vooral niet moet doen is een uur gaan zitten vertellen. Dat boeit de leerlingen misschien 10, 15 minuten, maar dan ben je ze kwijt en nemen ze niks meer op. Laat ze vooral zélf veel ontdekken. Neem veel spul mee, maak het visueel. Ga in op vragen die de leerlingen stellen, en niet zeggen: "Wacht maar tot na de uitleg". Interactie is idd heel erg belangrijk, dan hou je iedereen bij de les.
.
  maandag 24 november 2003 @ 17:52:12 #53
593 sjak
Juffie Bloem
pi_14893137
Volgende week is het dan zover. Even een korte vraag, hoe bereiden jullie een les voor? Ik heb nu het gevoel dat ik er veel te veel werk in stop, hoe kan ik dat eens handig aanpakken?
Lekker douchen!
  maandag 24 november 2003 @ 17:55:50 #54
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14893264
Ik ben een half jaar geleden spontaan les gaan geven op een hogeschool in Singapore, ongeveer 17-jarige scholieren. Ik heb een normale universitaire opleiding en geen onderwijskundige achtergrond, maar het bevalt me goed. Sinds vorige week ben ik verantwoordelijk voor het wiskunde onderwijs van zo'n 360 studenten, erg grappig..
pi_14964529
quote:
Op maandag 24 november 2003 17:52 schreef sjak het volgende:
Volgende week is het dan zover. Even een korte vraag, hoe bereiden jullie een les voor? Ik heb nu het gevoel dat ik er veel te veel werk in stop, hoe kan ik dat eens handig aanpakken?
Ehm, hoe ik een les voorbereid... Ik kijk eens wat ik wil behandelen in een les. Dus is dat een paragraaf, of meer. Waar gaat het over. Dan zoek ik daar de belangrijkste punten uit, de dingen waarvan ik gewoon zeker wil dat ze het weten, of waarvan ik denk dat ze er nog wel eens moeite mee kunnen hebben. Daar bereid ik een uitleg over voor. Ik probeer een beetje de tijd in de gaten te houden.
Eerst even 5 minuten introductie. Dus even de boel zittende krijgen, even vertellen wat we vandaag gaan doen, vragen of er nog dingen uti de vorige les zijn die ze niet snappen.
Daarna dus beginnen met de uitleg, daar doe ik ongeveer 20-30 minuten over, ook echt niet langer, ze hebben niet zo'n lange spanningsboog.
Dan mogen ze zelfstandig aan het werk en kunnen ze vragen nakijken..

Maareh, dit is voor scheikunde. Het zal bij andere vakken niet veel verschillen, maar ik kan me voorstellen dat het bij bv. duits of engels anders werkt

You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 1 december 2003 @ 16:36:35 #56
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15063266
Nou, ik heb het gehad hoor. Pfffff, ik ben kapot nu.
De les duurde veeeeeel korter dan er voor stond. Ik had drie uur les moeten geven maar met 1,5 uur waren we door de stof heen.
Ik heb het op een vraag-antwoord manier gedaan. Wat ik achteraf erg kinderlijk en saai vond. Volgende les staat voor volgende week maandag op het programma en die ga ik anders aanpakken, ik ga ze dan een opdracht geven waar ze mee aan de slag kunnen.
Het is toch te gek voor worden, ik ben moeier dan die studenten nu.
Lekker douchen!
  maandag 1 december 2003 @ 17:08:01 #57
60270 dancemissiongangster
Yoshitoshi cigar club
pi_15063979
ik word iig geen docent
  maandag 1 december 2003 @ 17:56:04 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15065188
quote:
Op maandag 1 december 2003 16:36 schreef sjak het volgende:
Nou, ik heb het gehad hoor. Pfffff, ik ben kapot nu.
De les duurde veeeeeel korter dan er voor stond. Ik had drie uur les moeten geven maar met 1,5 uur waren we door de stof heen.
Ik heb het op een vraag-antwoord manier gedaan. Wat ik achteraf erg kinderlijk en saai vond.
En de klas bleef gemotiveerd?
quote:
Volgende les staat voor volgende week maandag op het programma en die ga ik anders aanpakken, ik ga ze dan een opdracht geven waar ze mee aan de slag kunnen.
Zo kort mogelijke uitleg, zo veel mogelijk zélf laten uitzoeken. Leren ze meer van, en ze onthouden het ook nog eens langer.
quote:
Het is toch te gek voor worden, ik ben moeier dan die studenten nu.
Dan doe je toch iets fout
.
  maandag 1 december 2003 @ 17:59:41 #59
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15065279
quote:
Op maandag 1 december 2003 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

En de klas bleef gemotiveerd?


Nee dus, maar dat waren ze van te voren al niet
quote:
Zo kort mogelijke uitleg, zo veel mogelijk zélf laten uitzoeken. Leren ze meer van, en ze onthouden het ook nog eens langer.
Dat is precies mijn plan!
quote:
Dan doe je toch iets fout
Snik, ik vond dat ik het nog niet eens zo slecht had gedaan voor een eerste keer.
Lekker douchen!
pi_15065293
quote:
Op maandag 1 december 2003 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dan doe je toch iets fout
Komophee, twas de eerste keer
Succes nog, sjak!
  maandag 1 december 2003 @ 18:04:08 #61
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15065362
Dank je Thaleia.
, leuke site heb je trouwens
Lekker douchen!
  maandag 1 december 2003 @ 18:48:14 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15066508
Hadden jullie ---> <---- dit ding gezien?

Ik vind het heel knap dat Sjak het gepresteerd heeft om anderhalf uur vol te kletsen. en dat voor een eerste keer, maar je moet echt oppassen dat je jezelf niet helemaal de blubber werkt in 1 les. Zeker als je op een dag een stuk of 7 lessen moet geven.

.
  maandag 1 december 2003 @ 20:38:44 #63
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15070110
quote:
Op maandag 1 december 2003 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hadden jullie ---> <---- dit ding gezien?

Ik vind het heel knap dat Sjak het gepresteerd heeft om anderhalf uur vol te kletsen. en dat voor een eerste keer, maar je moet echt oppassen dat je jezelf niet helemaal de blubber werkt in 1 les. Zeker als je op een dag een stuk of 7 lessen moet geven.


Ik had het wel gezien hoor maar kon het niet laten om te reageren
Gelukkig had ik niet een hele dag, dat hoeft ook nog niet als je in opleiding bent, gewoon een paar uurtjes per week. Meestal hoef ik niet eens les te geven maar mag ik observeren. Jammer genoeg wordt er bij de opleiding waar ik stage loop erg veel aanbiedend onderwijs gegeven.
Maar goed, wat ik al zei, volgende week krijgen ze gewoon een berg opdrachten
Lekker douchen!
  dinsdag 2 december 2003 @ 11:21:07 #64
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_15083758
Ja! Ik doe de lerarenopleiding Geschiedenis..
pi_15083786
Lerarenopleiding Engels
  dinsdag 2 december 2003 @ 11:28:51 #66
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_15083967
Helaas zit ik nog maar in het eerste jaar, en doe ik het via de LOI (en Chr.HS.Windesheim) en valt het me nogal tegen..

Toch moet en zal ik het halen!!

  dinsdag 2 december 2003 @ 17:03:28 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15093809
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 11:28 schreef Deviator het volgende:
Helaas zit ik nog maar in het eerste jaar, en doe ik het via de LOI (en Chr.HS.Windesheim) en valt het me nogal tegen..
Hoe ga je dat dan doen met stage-lopen en zo, als je via de LOI studeert?
.
  dinsdag 2 december 2003 @ 18:21:22 #68
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15095902
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 11:28 schreef Deviator het volgende:
Helaas zit ik nog maar in het eerste jaar, en doe ik het via de LOI (en Chr.HS.Windesheim) en valt het me nogal tegen..

Toch moet en zal ik het halen!!


Dus als ik het goed begrijp loop je stage bij een hogeschool? En de theorie via de LOI. Wat moet ik me daar bij voorstellen?Hoe lang duurt het? Waarom valt het je tegen?
Lekker douchen!
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:13:49 #69
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15097255
De eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik de lerarenopleiding die ik gevolgd heb, knap waardeloos vond. Het is dat ik persé leraar wilde worden, anders was ik afgehaakt. Ik heb 3 x serieus overwogen om er mee te stoppen, terwijl ik de meest gemotiveerde student van onze jaargroep was.
.
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:33:25 #70
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15097762
Hoe dat zo?
Ik vind de opleiding die ik doe tot nu wel leuk. Of ik er echt wat aan heb kan ik nu nog niet zeggen. Wel is het natuurlijk erg leuk dat alle mensen die ik spreek die deze opleiding gedaan hebben zeggen dat het de nuttigste opleiding is die ze ooit hebben gehad. Dat geeft me wat houvast voor de komende 2 jaar.
Nu vind ik het alleen nog veel.
Lekker douchen!
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:39:46 #71
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15097914
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:33 schreef sjak het volgende:
Hoe dat zo?
Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan. We moesten allerlei nutteloze opdrachtjes doen waar je in de praktijk niks aan had. Interessante onderwerpen, zoals ADHD, dyslexie etc, werden in een cursusje van 6 bijeenkomsten behandeld, en daarnaast werd je bij presentaties genadeloos neergesabeld als het in de ogen van de docente niet goed was. Heerlijk voor je zelfvertrouwen... We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs (één docent was al na 4 maanden mavo overspannen, en dát was zijn onderwijservaring)
.
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:49:02 #72
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15098115
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan. We moesten allerlei nutteloze opdrachtjes doen waar je in de praktijk niks aan had. Interessante onderwerpen, zoals ADHD, dyslexie etc, werden in een cursusje van 6 bijeenkomsten behandeld, en daarnaast werd je bij presentaties genadeloos neergesabeld als het in de ogen van de docente niet goed was. Heerlijk voor je zelfvertrouwen... We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs (één docent was al na 4 maanden mavo overspannen, en dát was zijn onderwijservaring)
Oh nee, dat klinkt inderdaad niet goed
Is het lang geleden dat je die opleiding gedaan hebt? En waar was het?
Ik doe de opleiding in Amsterdam, aan het VU, de faculteit bewegingswetenschappen. Het is een eerste graads docentenopleiding speciaal voor beroepen in de gezondheidszorg. Aan het eind mag ik dus alleen in mijn vakgebied lesgeven op een hoge school.
Bij ons krijg ik gewoon opdrachten in de theorie mee die ik in de praktijk moet doen:
Schrijf een didactische analyse van een les die je gezien hebt etc.

Ik vind alleen het administratieve deel gewoon erg veel, overal moet je bijna een verslag van maken. Maar ja, dat hoort er dan maar bij.

Lekker douchen!
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:54:37 #73
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_15098274
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:49 schreef sjak het volgende:
Bij ons krijg ik gewoon opdrachten in de theorie mee die ik in de praktijk moet doen:
Dat klinkt al beter.
quote:
Ik vind alleen het administratieve deel gewoon erg veel, overal moet je bijna een verslag van maken. Maar ja, dat hoort er dan maar bij.
Ja dat was bij ons ook. Maar goed, ik ben nu anderhalf jaar klaar, ben aan mijn 3e jaar als docent bezig en dat bevalt allemaal prima! Maar dan merk je wel dat je eigenlijk niet veel aan de opleiding hebt gehad, en dat je een hele hoop toch in de praktijk moet ervaren.
.
  dinsdag 2 december 2003 @ 19:56:11 #74
593 sjak
Juffie Bloem
pi_15098329
Laat ik nu maar ook eens aan wat huiswerk gaan, anders kom ik morgen onvoorbereid op school. Lijkt me niet slim!
Lekker douchen!
pi_15099015
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan.
[...]
We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs
Nijmegen, toevallig?
Ik heb van mijn stages honderd keer meer geleerd dan van al die bijeenkomsten op de uni bij elkaar, en we hadden gelukkig met zijn allen al gauw door dat we die uni-dingen maar zoveel mogelijk moesten afraffelen en ze "geven wat ze wilden horen", en verder al onze tijd stoppen in de stage waar we wel wat aan hadden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')