Ik mag over een aantal weken voor het eerst voor de klas gaan staan, brrrr, tis een behoorlijk kritische groep en ik zal zelf de lessen moeten maken voor ze. Het zijn in totaal 11 uur over het ECG en hartritmestoornissen. Ben benieuwd hoe ik het interessant voor ze kan krijgen.
Ik ben van plan om te zorgen voor interactie, dat maakt het leuker denk ik. Maar voor mij wel moeilijker...
Jullie horen het wel weer.
quote:Wat je vooral niet moet doen is een uur gaan zitten vertellen. Dat boeit de leerlingen misschien 10, 15 minuten, maar dan ben je ze kwijt en nemen ze niks meer op. Laat ze vooral zélf veel ontdekken. Neem veel spul mee, maak het visueel. Ga in op vragen die de leerlingen stellen, en niet zeggen: "Wacht maar tot na de uitleg". Interactie is idd heel erg belangrijk, dan hou je iedereen bij de les.
Op maandag 13 oktober 2003 12:06 schreef sjak het volgende:
Ik ben van plan om te zorgen voor interactie, dat maakt het leuker denk ik.
quote:Ehm, hoe ik een les voorbereid... Ik kijk eens wat ik wil behandelen in een les. Dus is dat een paragraaf, of meer. Waar gaat het over. Dan zoek ik daar de belangrijkste punten uit, de dingen waarvan ik gewoon zeker wil dat ze het weten, of waarvan ik denk dat ze er nog wel eens moeite mee kunnen hebben. Daar bereid ik een uitleg over voor. Ik probeer een beetje de tijd in de gaten te houden.
Op maandag 24 november 2003 17:52 schreef sjak het volgende:
Volgende week is het dan zover. Even een korte vraag, hoe bereiden jullie een les voor? Ik heb nu het gevoel dat ik er veel te veel werk in stop, hoe kan ik dat eens handig aanpakken?
Maareh, dit is voor scheikunde. Het zal bij andere vakken niet veel verschillen, maar ik kan me voorstellen dat het bij bv. duits of engels anders werkt
quote:En de klas bleef gemotiveerd?
Op maandag 1 december 2003 16:36 schreef sjak het volgende:
Nou, ik heb het gehad hoor. Pfffff, ik ben kapot nu.
De les duurde veeeeeel korter dan er voor stond. Ik had drie uur les moeten geven maar met 1,5 uur waren we door de stof heen.
Ik heb het op een vraag-antwoord manier gedaan. Wat ik achteraf erg kinderlijk en saai vond.
quote:Zo kort mogelijke uitleg, zo veel mogelijk zélf laten uitzoeken. Leren ze meer van, en ze onthouden het ook nog eens langer.
Volgende les staat voor volgende week maandag op het programma en die ga ik anders aanpakken, ik ga ze dan een opdracht geven waar ze mee aan de slag kunnen.
quote:Dan doe je toch iets fout
Het is toch te gek voor worden, ik ben moeier dan die studenten nu.
quote:Nee dus, maar dat waren ze van te voren al niet
Op maandag 1 december 2003 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:En de klas bleef gemotiveerd?
quote:Dat is precies mijn plan!
Zo kort mogelijke uitleg, zo veel mogelijk zélf laten uitzoeken. Leren ze meer van, en ze onthouden het ook nog eens langer.
quote:Snik, ik vond dat ik het nog niet eens zo slecht had gedaan voor een eerste keer.
Dan doe je toch iets fout
quote:Komophee, twas de eerste keer
Op maandag 1 december 2003 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dan doe je toch iets fout
Ik vind het heel knap dat Sjak het gepresteerd heeft om anderhalf uur vol te kletsen. en dat voor een eerste keer, maar je moet echt oppassen dat je jezelf niet helemaal de blubber werkt in 1 les. Zeker als je op een dag een stuk of 7 lessen moet geven.
quote:Ik had het wel gezien hoor maar kon het niet laten om te reageren
Op maandag 1 december 2003 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hadden jullie ---> <---- dit ding gezien?Ik vind het heel knap dat Sjak het gepresteerd heeft om anderhalf uur vol te kletsen. en dat voor een eerste keer, maar je moet echt oppassen dat je jezelf niet helemaal de blubber werkt in 1 les. Zeker als je op een dag een stuk of 7 lessen moet geven.
Toch moet en zal ik het halen!!
quote:Hoe ga je dat dan doen met stage-lopen en zo, als je via de LOI studeert?
Op dinsdag 2 december 2003 11:28 schreef Deviator het volgende:
Helaas zit ik nog maar in het eerste jaar, en doe ik het via de LOI (en Chr.HS.Windesheim) en valt het me nogal tegen..
quote:Dus als ik het goed begrijp loop je stage bij een hogeschool? En de theorie via de LOI. Wat moet ik me daar bij voorstellen?Hoe lang duurt het? Waarom valt het je tegen?
Op dinsdag 2 december 2003 11:28 schreef Deviator het volgende:
Helaas zit ik nog maar in het eerste jaar, en doe ik het via de LOI (en Chr.HS.Windesheim) en valt het me nogal tegen..Toch moet en zal ik het halen!!
quote:Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan. We moesten allerlei nutteloze opdrachtjes doen waar je in de praktijk niks aan had. Interessante onderwerpen, zoals ADHD, dyslexie etc, werden in een cursusje van 6 bijeenkomsten behandeld, en daarnaast werd je bij presentaties genadeloos neergesabeld als het in de ogen van de docente niet goed was. Heerlijk voor je zelfvertrouwen... We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs (één docent was al na 4 maanden mavo overspannen, en dát was zijn onderwijservaring)
Op dinsdag 2 december 2003 19:33 schreef sjak het volgende:
Hoe dat zo?
quote:Oh nee, dat klinkt inderdaad niet goed
Op dinsdag 2 december 2003 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan. We moesten allerlei nutteloze opdrachtjes doen waar je in de praktijk niks aan had. Interessante onderwerpen, zoals ADHD, dyslexie etc, werden in een cursusje van 6 bijeenkomsten behandeld, en daarnaast werd je bij presentaties genadeloos neergesabeld als het in de ogen van de docente niet goed was. Heerlijk voor je zelfvertrouwen... We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs (één docent was al na 4 maanden mavo overspannen, en dát was zijn onderwijservaring)
Ik vind alleen het administratieve deel gewoon erg veel, overal moet je bijna een verslag van maken. Maar ja, dat hoort er dan maar bij.
quote:Dat klinkt al beter.
Op dinsdag 2 december 2003 19:49 schreef sjak het volgende:
Bij ons krijg ik gewoon opdrachten in de theorie mee die ik in de praktijk moet doen:
quote:Ja dat was bij ons ook. Maar goed, ik ben nu anderhalf jaar klaar, ben aan mijn 3e jaar als docent bezig en dat bevalt allemaal prima! Maar dan merk je wel dat je eigenlijk niet veel aan de opleiding hebt gehad, en dat je een hele hoop toch in de praktijk moet ervaren.
Ik vind alleen het administratieve deel gewoon erg veel, overal moet je bijna een verslag van maken. Maar ja, dat hoort er dan maar bij.
quote:Nijmegen, toevallig?
Op dinsdag 2 december 2003 19:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Theorie en praktijk sloten totaal niet op elkaar aan.
[...]
We kregen les van mensen die zelf mislukt waren in het onderwijs
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |