abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 24 juli 2004 @ 23:03:44 #26
97859 -BoBo-
Empathie... Carl Rogers
pi_20836323
Borelius welke marcrolens gebruik jij?
Talent hits a target no one else can hit; Genius hits a target no one else can see.
pi_20836774
Ik gebruik twee lenzen voor macro's. De ene is een echte topper, de Tamron 90 mm macro 1:1 F2,8 en de andere is een Sigma 70-300 met macro-instelling, alleen te gebruiken tussen de 200 en 300 mm. De Tamron gebruik ik voor het echt kleine werk (het spinnetje) en de Sigma voor de wat grotere onderwerpen, zoals vlinders, libellen etc...
Beiden op mijn Nikon D70. Soms gebruik ik ook nog het statief, meestal bij de Tamron. En bijna alles is volledig met de hand ingesteld, macro's doe ik bijna nooit op de automatische piloot.
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 juli 2004 @ 12:02:35 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20842067
Het instituut voorzetlens begint redelijk te werken op de G5 . De scherptediepte is weer dat wat je in het macrogebied graag ziet, namelijk: kort maar niet te

Een vrijgezelle uitvoering van een kevertje dat we op een plaat van Borelius al in actie zagen.

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 25 juli 2004 @ 12:03:40 #29
97859 -BoBo-
Empathie... Carl Rogers
pi_20842086
Oke borelius maar wat ik nog niet helemaal kan redeneren is dit: Je hebt een brandpuntsafstand van 90 mm. Hoe kun je dan toch alles heel dicht bij halen voor een macro? Zit er een switchknopje op jouw tamron lens ofzo? En zoja wat gebeurt er dan als je dat switchknopje omzet.
Misschien is dit een belachelijk domme vraag maar ik kan het gewoon nog steeds niet redeneren.
Talent hits a target no one else can hit; Genius hits a target no one else can see.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 juli 2004 @ 12:31:26 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20842548
quote:
Op zondag 25 juli 2004 12:03 schreef -BoBo- het volgende:
Oke borelius maar wat ik nog niet helemaal kan redeneren is dit: Je hebt een brandpuntsafstand van 90 mm. Hoe kun je dan toch alles heel dicht bij halen voor een macro? Zit er een switchknopje op jouw tamron lens ofzo? En zoja wat gebeurt er dan als je dat switchknopje omzet.
Misschien is dit een belachelijk domme vraag maar ik kan het gewoon nog steeds niet redeneren.
De Tamron is een macro-tele. Die is optisch van een iets andere samenstelling dan een normale 90mm. Daarbij is het optiek zo geconstrueerd dat de scherpstelling niet bij 10*brandpunt ophoudt maar gewoon doordraait tot 1:2 of soms zelfs 1:1. Gaat dus niet met een switch, maar gewoon met de scherpstelling (al kun je op sommige macrotele's het scherpstelbereik inkorten waardoor de camera in het opgegeven bereik sneller scherpstelt)

Overigens moet je er wel bij bedenken dat het succes in macro maar ten dele aan de lens toe te schrijven is, de vent (m/v) die hem vasthoudt dient wel de nodige vlieguren op te bouwen in het dichtbij-/macrobereik en een bijzonder innige relatie met zijn optiek op te bouwen.

ojee.... , ik ben Borelius helemaal niet.....
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_20843081
He, ouwesok, dat hindert niet, je heb het goed uitgelegd. De Sigma-lens heeft zo'n switch overigens wel, maar wat dat technisch in de lens precies doet, weet ik ook niet, maar ik vermoed dat dan een ander deel van de lens gaat draaien om dichterbij scherp te kunnen stellen.

Goedkopere oplossinggen zijn tussenringen, en als je lens vast zit aan de camera kan inderdaad een voorzetlens uitkomst bieden, ik heb daar al diverse mensen uitstekende resultaten mee zien behalen, ook binnen het DPZ-forum zijn er enkele die dat niet onverdienstelijk doen.

En dan is er inderdaad heel veel oefening nodig en heel veel geduld. Ik heb al meer ervaringsjaren dan jij levensjaren, Bobo! En dat is ook voor een deel bepalend voor het eindresultaat!
...niet geschoten is altijd mis...
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 juli 2004 @ 13:26:24 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20843590
quote:
Op zondag 25 juli 2004 12:59 schreef Borelius het volgende:
De Sigma-lens heeft zo'n switch overigens wel, maar wat dat technisch in de lens precies doet, weet ik ook niet, maar ik vermoed dat dan een ander deel van de lens gaat draaien om dichterbij scherp te kunnen stellen.
De middelste groep van je zoomobjectief regelt de beeldhoek. Zet je die buiten zijn range, dan klopt er van je zoomobjectief niets meer, maar kun je hem wel tot een maatstaf 1:4 scherpstellen .
Zoals zoveel macrogadgets is het principe waarschijnlijk per ongeluk uitgevonden. Een ander voorbeeld is dat van de Panagor Macroconverter, een uiterst leuk dingetje waarmee je een 50mm van 1:10 traploos tot 1:1 kon laten fotograferen. Het concept schijnt uitgevonden te zijn door iemand die zijn teleconverter uit elkaar had gehaald en tevergeefs probeerde het ding weer in elkaar te zetten.
Als je een conventionele vatting hebt koop je genoemde converter voor weinig op fotograficabeurzen, de geleverde kwaliteit is bij gebruik van een niet al te lichtsterke 50mm heel behoorlijk, alleen slokt het ding emmers vol licht op
quote:
Goedkopere oplossinggen zijn tussenringen, en als je lens vast zit aan de camera kan inderdaad een voorzetlens uitkomst bieden, ik heb daar al diverse mensen uitstekende resultaten mee zien behalen, ook binnen het DPZ-forum zijn er enkele die dat niet onverdienstelijk doen.
Dat tussenringen goedkoop zijn klopt sinds de bajonetvattingen niet meer helemaal. In de dagen van de p-draad kocht je ze inderdaad voor heel erg weinig en kon je er heerlijk mee experimenteren. Voor bajonetvattingen zijn tussenringen een regelrecht drama vanwege de vele koppelingen die feilloos moeten werken.
Voorzetlenzen zijn momenteel de voordeligste instap in de wereld die macro heet en blijven altijd waardevol ook wanneer je een macrotele hebt, om hem net dat laatste stukkie boost te geven.
quote:
En dan is er inderdaad heel veel oefening nodig en heel veel geduld. Ik heb al meer ervaringsjaren dan jij levensjaren, Bobo! En dat is ook voor een deel bepalend voor het eindresultaat!
En daar heb ik nou eens nix aan toe te voegen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 25 juli 2004 @ 14:05:33 #33
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_20844249
Voorzetlenzen en een digicompact vormen een heerlijke combinatie, in de groothoekstand kun je je scherptediepte weer gruwelijk laten toenemen wat vooral wanneer je laag bij de grond fotografeert leuke effecten op kan leveren. Vooral wanneer je de flitsert er bij aanzet

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 25 juli 2004 @ 14:44:41 #34
97859 -BoBo-
Empathie... Carl Rogers
pi_20845062
Bedankt voor alle info! Het is mij nu een stuk duidelijker
Talent hits a target no one else can hit; Genius hits a target no one else can see.
pi_20845978
Goed, het kan niet tippen aan een hoop andere foto's hier, maar toch:

Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zondag 25 juli 2004 @ 16:30:23 #36
39446 303
(C) Roland
pi_20847183
Ok, ik heb geen idee of dit in dit topic past, maar de foto heb ik met de macro functie gemaakt, ik vind hem zelf heel erg mooi en het is tevens eens wat anders dan tot nu toe hier staat.

Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_20847340
quote:
Op zondag 25 juli 2004 16:30 schreef 303 het volgende:
Ok, ik heb geen idee of dit in dit topic past, maar de foto heb ik met de macro functie gemaakt, ik vind hem zelf heel erg mooi en het is tevens eens wat anders dan tot nu toe hier staat.

[afbeelding]
Tuurlijk past het in het topic, vindt het wel knap dat je de foto scherp hebt gekregen. Of zit je kat graag stil?
  zondag 25 juli 2004 @ 16:54:25 #38
39446 303
(C) Roland
pi_20847633
quote:
Op zondag 25 juli 2004 16:39 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Tuurlijk past het in het topic, vindt het wel knap dat je de foto scherp hebt gekregen. Of zit je kat graag stil?
Nee, het viel niet mee met deze kat. De kat is ook van mijn schoonzus en niet zo aan mij gewend. Maar het is allemaal goed gekomen

Een echte poseerkat heb ik ook, die blijft minutenlang in een houding liggen en daar kan ik echt alles mee doen:

Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_20847853
Mijn kat gaat spinnen zodra het fototoestel tevoorschijn komt en gaat er ook echt voor liggen. Fel flitslicht recht in haar ogen vindt ze zelfs leuk
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_20855685
Macro-fotografie hoeft natuurlijk niet altijd over bijtjes en bloemtjes te gaan. Ik vergeet vaak zelf dat je ook veel andere dingen van dichtbij kunt bekijken, maar dat komt omdat ik de insecten-wereld zo buitengewoon boeiend vind.

Ik wilde dat mijn katten dat eens deden, die lijken wel een hekel te hebben aan foto-toestellen!
...niet geschoten is altijd mis...
pi_20855852
Wat is de definitie van macro-fotografie eigenlijk precies? Gaat het er gewoon om van heel dichtbij een foto te maken? Of zitten er meer "eisen" aan?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_20856235
Als je in dit topic een stukje terug gaat in de tijd, dan vind je daar uitgebreide discussies c.q. informatie over. Ik denk dat ik op mijn eigen website daarover eens een stukje permanente info ga maken.

Ik zie dat ik bij het openen van deze reeks vergeten ben vergeten een link te maken naar de vorige reeks (deel 8), daarom alsnog een linkje naar deel 8:

Macro Fotografie (deel 8)

[ Bericht 19% gewijzigd door Borelius op 26-07-2004 07:37:53 ]
...niet geschoten is altijd mis...
  maandag 26 juli 2004 @ 08:37:56 #43
22704 MarKey
Fetchez la vache!
pi_20860798
een paar vallende waterdruppels.....

1

2

3

4
You can't steal second base and keep one foot on first.
pi_20866760
Jah in Frankrijk heb ik veel geschoten en daar zat ook wat macro's bij (yee)



















I used to want to take a drill to my head, Let the pain out of the hole...
Dit is niet een beeldscherm!
  maandag 26 juli 2004 @ 14:31:51 #45
52090 nemesis_
I'm your enemy!!
pi_20867226
allemaal uit Noorwegen:

Bosaardbeien op een dak


Bloempjes


Mini denneboom

Eigenlijk niet goed scherpgesteld, maar toch wel aardig

Bloempje


Zijderupsennest


Schaap

Geen macro, maar wel van heel dichtbij

Python


Roos


Vingerhoedskruid
Ook een cookie?
  maandag 26 juli 2004 @ 19:32:53 #46
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_20873743


Uit de tuin
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_20890141
@Robertje:
Hij is best mooi hoor, bij DPZ zijn ze werkelijk super-kritisch zoals je inmiddels weet. Ik vind de toonzetting van het commentaar daar niet zelden net even te scherp. Is deze onbewerkt (wellicht alleen een crop), zo ja kun je eens een link plaatsen naar het origineel?
...niet geschoten is altijd mis...
  dinsdag 27 juli 2004 @ 15:43:29 #48
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_20890321
quote:
Op maandag 26 juli 2004 08:37 schreef MarKey het volgende:
een paar vallende waterdruppels.....

1
[afbeelding]
2
[afbeelding]
3
[afbeelding]
4
[afbeelding]
Owww wat mooi !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_20890374
Was ik bijna vergeten: De druppels, prima!!
Mag ik vragen naar wat achtergrond info over de totstandkoming, ik wil zoiets ook nog steeds een keertje doen.

Nou vooruit dan maar nog even een vliegje, kwam ik net tegen bij het opruimen van mijn schijf (de foto, niet de vlieg!):



Gewijzigd: per abuis verkeerde breedte opgeslagen.....

[ Bericht 23% gewijzigd door Borelius op 28-07-2004 14:27:36 ]
...niet geschoten is altijd mis...
pi_20897414
Teefjes De 1ne foto is mooier dan de andere foto

Ik zal 1tje van mij laten zien
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')