abonnement Unibet Coolblue
pi_23686896
Wat plaatjes die horen bij reisverslag deel 2

Helaas kan ik niet meer editten


The pruning mates


Bool Lagoon op 30KM van Naracoorte


Chillen bij de Bool Lagoon


Barbeknoeien at robe beach


Pas op voor de slangen
pi_23726035
Leuke verslagen en foto's weer !! Veel plezier nog.
我要飞得更高 !
  maandag 6 december 2004 @ 12:10:25 #53
25637 hbruyn
Ben benieuwd
pi_23796165
Ik heb net je hele verhaal gelezen. TOP!!!
Heel veel herkenbare dingen die je hebt meegemaakt. Ik ben zelf ook een jaar wezen reizen door Nepal, Thailand, Laos, Australie, Nieuw Zeeland.
Super gewoon. Ik mis het nog elke dag, en krijg onwijs veel heimwee naar een tijd die achter me ligt als ik jouw verhalen lees.

Ik wacht op de volgende update.
pi_24480050
Reisverslag Australie deel 4

Vanuit het verzamelpunt in Adelaide konden we eindelijk om 8 uur koers zetten richting de eerste bestemming van de dag: de Clare valley. Helaas moesten we 1 passagier missen die blijkbaar nogal een zware nacht had gehad (lees : teveel gezopen). We zouden hem de volgende dag in Port Augusta oppikken.

De clare valley staat bekend om de wijngaarden (en die had ik nog niet genoeg gezien ). Na het wijnproeven voor 5$ kocht ik een lekker flesje semillon. Redelijk aangeschoten stapten we de bus in naar de 2de bestemming van de dag : Alligator gorge in de Flinder's ranges. Waarom het Alligator gorge heette mag Joost weten en onze vriendelijke en weinig spraakzame tourguide wist ons er weinig over te vertellen. Na een wandeling van 4 uurtjes stapten we weer in de bus.

Onze eindebestemming van de dag was het kleine plaatsje Quorn. Inmiddels hadden we kennis gemaakt met wat duitse meisjes , 2 amerikanen en Darren, een maffe schot uit Glasgow. In het hostel in Quorn werkte een nederlandse jongen Alex. Hij was vanuit Perth richting Sydney aan het rijden, maar onderweg raakte het geld op. Vandaar dat hij al 2 weken in het hostel werkte.
Bij zonsondergang genoten we van onze wijntjes.

De volgende dag moesten we 2 uur wachten op een Deense vrouw die vanwege een infectie aan haar been naar het ziekenhuis moest. Dit en het oppikken van de zuipschuit in Port Augusta zorgde ervoor dat we een aantal attracties over moesten slaan. We reden van Quorn naar Port Augusta en daarna naar Woomera. Eindelijk was het ons gelukt om verder te komen dan Port Augusta.

Woomera is berucht vanwege het rakettesten. En hele dorpje staat vol met testraketten en vreemde vliegtuigen. De meeste mensen in de regio hebben hun eigen betonnen schuilkelder. In de 50 en 60-er jaren werden hier door de britten spul met nucleaire lading afgevuurd. Recht op Aboriginal grondgebied. Tot op de dag van vandaag is die grond nog steeds onbegaanbaar.


raketje vangen in Woomera

Na een zeer lange rit door de een zandvlakte met hier en daar wat struikjes (en zinderende hitte) kwamen we aan in The middle of nowhere. Ik denk dat je Coober Pedy zo wel mag noemen. Vanwege het onaardse uiterlijk van de omgeving zijn hier een aantal films opgenomen zoals Pitch Black en Mad Max III. Het ruimteschip van Pitch Black ligt in redelijk goede staat naast het toiletgebouw in de hoofdstraat.


We come in peace

Coober Pedy is omringt door grote hopen zand en kuilen. Het is namelijk de Opaal hoofdstad van de wereld. Een hoop gelukszoekers (45 nationaliteiten) hebben zich hier gevestigd om misschien een grote vondst te doen.
De immense hitte (soms 55c) zorgt ervoor dat 80% van de mensen ondergronds wonen waar het de temperatuur een aangename 25c is. Ons onderkomen voor de nacht is ook ondergronds. In een paar heuvels zijn huizen, restaurants, hotels en bars uitgehakt.

Met de hele gang besluiten we samen een pintje te pakken in de Desert cave pub. Waar we ook nog wat potjes pool spelen met wat Aboriginals en lokalen. Een griekse jongen die samen met zijn vader graaft weet me wat meer uit te leggen hoe het Opaal graven in z'n werk gaat. Zijn uitleg is een stuk uitgebreider dan wat je in het museum te horen krijgt.

Eindelijk eens een keer op tijd rijden we om 7 uur richting Dog fence en the breakaways. Dog fence is het langste door mensen gebouwde object in de wereld. Bijna 6000 kilometer lang en gemaakt om de Dingos van de schapen weg te houden in South Australia. Blijkbaar werkt het want er zijn sinds de bouw zelden dingos gezien in South Australie. The breakaways zijn een aantal heuvels die vanwege winderosie een nogal indrukwekkend gezicht hebben gekregen.

6 rijden splitste de groep op in een groep die rechtstreeks doorging naar Alice springs en een groep die samengevoegd werd met een andere groep uit Alice springs die vervolgens naar Ayers rock gingen (wie volgt het nog ?). Ben en ik, Darren, Paul en een stel Denen kwamen in een uiterst gezellig groepje met onze nieuwe guide Daylight. Die nacht overnachten we in King's creek bij King's canyon. Zelden heb ik het zo heet gehad 's nacht. In onze swags lagen we onder de sterrenhemel flink te zweten. Abrupt schrok ik wakker toen er een grote hagedis aan m'n tenen zat te knabbelen. Gelukkig bleef ik bespaard van muggebeten omdat de muggen blijkbaar meer trek hadden in m'n buurman Darren.

’S morgens na het opruimen van de rommel gingen we voor een gezellig wandelingetje door het imposante king’s canyon. Het is beter om de wandeling van 6 kilometer in de morgen te doen, omdat ’s middags de hitte ondragelijk wordt. Rond een uur of 8 was het al zo’n 30c. Daarnaast zijn de vliegen weer eens een aardige “pain in the ass”. Onze gevleugelde vrienden proberen continue je ogen, neus, oren of mond in te vliegen. Je slaat jezelf dan ook regelmatig tegen je harses. De wandeling rond de canyon laat je 200 meter hoge zandstenen muren zien die door wind en water uit het landschap zijn geslepen. Ergens in het midden van de canyon kun je omlaag klimmen naar het pittoreske garden of eden. Darren en ik vroegen ons af of het mogelijk was om vanaf de rotswand recht in het binnenmeertje te kunnen springen. Een aanbod van 50$ om het te proberen sloeg hij echter af.

Na een verfrissende icepop stapten we weer met z’n allen in de bus om een ritje van 350KM te maken naar een van de grootste toeristische attracties van Australië: Ayer’s rock. In de outback zie je ontzettend veel uitgebrande en gestripte autowrakken. Vaak laten aboriginals auto’s gewoon achter als ze niet meer werken. Daylight wist me een verhaal te vertellen over dat hij een gezin aboriginals naast de kant van de weg vond met pech. Hij bood aan ze te slepen. Na een paar uur rijden besloot hij eens te kijken wat er met de auto aan de hand was. Bleek dat er geen motor in de auto zat

Eenmaal in het park stopten we eerst in het culturele centrum waar we een aboriginal view kregen op Uluru en op hun gebruiken en cultuur. Zeker de moeite waard om een paar uur te verkennen. Een boek volgeplakt met brieven van mensen die stukjes rots hadden meegenomen met daaronder een berg geretourneerde stenen schertste mijn verbazing. Domme gozers die stukjes rots meepikken.
Eindelijk was het zover… ik zou Uluru van dichtbij gaan zien. Voor deze dacht stond er een korte wandeling op het programma langs wat aboriginal sacred sites. (waar je geen foto’s van mag nemen).
Op de terugweg van de walk kwamen we erachter dat we 2 mensen vergeten waren in het cultural centre. Gelukkig had een ranger het onfortuinlijke italiaanse meisje en de Sloveense jongen ze bij de parkeerplaats afgezet. Het slechte weer voorkwam helaas dat we een mooie zonsondergang te zien kregen.


De rode rots

’s Avonds schoven we gezellig aan bij een groot kampvuur met een man of 50 waar het onder het spelen van wat liedjes het bier rijkelijk vloeide. ’s Nachts werden we overvallen door regen en sprinkhanen (die continue in je gezicht springen) waardoor we allemaal in een schuur moeten gaan liggen. Om 5 uur werden we weer uit bed getrapt door Daylight. Uluru stond weer op het programma samen met de Olga’s en mogelijk een kans (mits goed weer) om de rots de beklimmen. De aboriginals willen niet dat je de rots beklimt. Nu is het niet zo dat ik geen respect heb voor andere culturen, maar ik vind niet dat mensen zomaar claims op land kunnen leggen puur omdat ze er het eerst waren. De klim is stijl en gevaarlijk.

De dag begon met een basewalk van 9 kilometer rond de rots. Het weer was lekker koel en zonnig dus het zat mee. Darren liep zoals gewoonlijk weer op z’n flip flops (slippers). Een erg indrukwekkende wandeling, maar niet zo mooi als de 7KM wandeling door de Valley of the wind in de Olgas. De Olgas zijn net als Ayer’s rock monolieten, maar zijn een stuk hoger en samen gegroepeerd. Ayer’s rock ziet er imposanter uit door de vlakte eromheen. ’s Middags was er groen licht voor de beklimming van Ayer’s rock. Slecht 5 van de 22 man besloten de beklimming te doen: Ik, Julian (UK), Lisa (Oz), Angela (UK) en Darren (op z’n flip flops).2 Duitse en een Nederlands meisje besloten dat het te stijl was. Aan een ketting kun je je omhoog hijsen naar de top van de rots die meer dan 300 meter hoog is. Een half uur later waren we allemaal boven (en de maffe schot). Wonderbaarlijk loopt de hele rots over van de japanners. Eenmaal terug wachtte ons een welverdiend koud biertje en een barbecue. Iedereen lag vanwege de inspannende dag vroeg onder de wol.

De laatste dag van onze tour wachtte ons nog een bezoek aan het aboriginal arts centre en Rainbow valley. Dat laatste was vooral spannend vanwege de rit er naartoe niet zozeer vanwege het uitzicht. Probeer eens met een 2 wiel aangedreven bus over een hobbelige 4WD zandweg te rijden.
Iedereen moest achterin gaan zitten om maximale druk achter op de wielen te houden. Ik zat samen met Daylight voorin. Bij de eerste de beste bult werd iederen door de bus gelanceerd. Ik zat zelf zowat tegen het plafond. Gelukkig was alles nog in one piece.

Tegen 3 uur was de tour voorbij en kwamen we aan in Alice springs. Netjes werden we allemaal afgezet bij onze Hostels. Benny en mijn onderkomen was Alice’s secret even buiten het centrum. S’ avonds zou de hele groep op stap gaan in Bojangles, een van de drukste bars in Alice springs.
Om 9 uur was de hele bende aanwezig voor een laatste afscheidsborrel. De hele vloer in Bo’s lag bezaait met pindasnippers. Na wat tequila’s en bier ging de hele bende richting Melanka’s, een andere bekende bar en groot backpackers hostel. De stemming zat er zo goed in dat Darren en ik een breakdancevoorstelling gaven (ik kan niet breakdancen) met als gevolg dat ik de volgende dag bond en blauw was.

Al uitkaterend zaten Ben, Paul en ik de volgende dag buiten een bak koffie te drinken om toe te zien hoe Ian (de eigenaar van Alice’s secret) met een schop de tuin om zat te spitten, totdat hij een waterleiding raakte. Mijn expertise als zwembadmaker werd natuurlijk gebruikt om de pijp te reparen. Een uurtje later konden de gasten het water weer gebruiken. ’s Middags hadden we afgesproken om met een groepje het reptile centre te bezoeken. Hier kun je live een Salty in actie zien die wat ratten op at en zelf diverse hagedissen en een dikke python van 3 meter vasthouden.


Nee ik ben niet eetbaar !

Eenmaal terug in het hostel kreeg ik van Ian nog een biertje aangeboden. Toen ik die relaxed aan het opdrinken was sprong de pijp plots weer open. Oeps toch niet zo vakkundig gerepareerd. Wat ducttape bracht de oplossing om in ieder geval ’s nachts water te hebben. De volgende morgen werd de pijp wel permanent gerepareerd en het fixen van de computer leverde me weer een 6-pack bier op en gratis fietsenhuur. Fietsen die we gebruikten om Anzac hill en het oude telegraph station te bezoeken. ’s Avonds namen we afscheid van Darren (naar Sydney) en Paul (terug naar Engeland) en werd er volop gelachen om de hilarische spaanse actie-comedy Torrente 2 : mission in Marbella (aanrader !!).

Ben en ik werden opgepikt voor de volgende tour richting Darwin. Een 3 daagse trip in het bloedhete Northern Territory. The Northern Territory heeft de grootste populatie aboriginals. 1 op de 4 mensen daar is aboriginal. In de andere staten is dat zo’n 1 op de 100. De meeste zijn weggejaagd uit die staten. In Alice springs merkte je al dat er een groot probleem is met de aborginals. 40.000 jaar leefde deze mensen afgescheiden van anderen. Met de komst van de blanken draaide hun hele wereld om. Hun land werd afgenomen, ze werden vermoord, Pogingen tot intergratie mislukte en er was een groot Alcohol en voedsel probleem. Genetisch zijn ze niet zo goed in staat om alcohol af te breken. Wij zijn al honderden jaren gewend aan alcohol. Een aboriginal is 3 dagen zat van 1 biertje, daarnaast snuiven ze petroleum waarvan ze agressief worden. Het grootste gedeelte krijgt ook diabetes voor hun 30ste levensjaar. In Australië bestond voorheen geen natuurlijke suiker. Met het opdringen van het westerse voedsel krijgen ze allemaal nier problemen, omdat ze niet gewend zijn aan suiker.

Ze leven voornamelijk buiten in groepen. Je betrapt jezelf ook op een verkeerd beeld over de zwarte bevolking. Zie je wat aboriginals buiten in het gras dan zijn het weer die dronken nietsnutten die alleen problemen veroorzaken. Zie je een groepje blanken zitten zuipen in het gras dan zijn het nette jongens die gewoon een feestje hebben. Mensen hebben veel vooroordelen, luie dronkaards ga eens werken !. Het woord werk komt in geen enkele van de 750 verschillende dialecten voor. Dit komt omdat de aboriganals eeuwenlang als nomaden door Australië heentrokken en een soort perfecte communistische gemeenschap hadden. Alles was gericht op het doorgeven van kennis en het overleven. Ik kan wel uren doorgaan over dit onderwerp, maar het is beter om er zelf wat aandacht aan te besteden. Ik was enorm verbaasd over hoe beperkt mijn visie was.

De tour naar Darwin werd verzocht door Adventure tours en onze gidsen waren nogal een excentriek stel : Chief (een kale knakker die voor legersergeant door kan gaan) en Shaggy (een relaxte gozer die de hele dag stoned was). Na een voorstellingsrondje in de bus was onze eerste stop: the topic of Capricorn (zon komt loodrecht op en gaat onder langs deze lijn, Australië verschuift jaarlijks echter 5 meter richting Indonesië). Meer indrukwekkend waren de Devil’s marbles, een rotsenformaties die net lijken op grote knikkers, volgens de abo’s zijn het eieren gelegd door een slang in de dreamtime.

Bij onze overnachtingsstop werden enkele meisjes aangevallen door een Emu. Althans… het beest was gewoon geschrokken. We maakten wat nader kennis met onze groep onder het genot van een drankje. Om 4 uur moesten we weer uit bed. Wakey, Wakey !! . Chief onze drill instructor zorgde ervoor dat we om 5 uur met z’n allen in de bus zaten en het kamp netjes en schoon was achtergelaten. Omdat alles goed verliep beloofde hij ons een extra uurtje slaap de volgende nacht.
De bus schuurde richting tennant creek. Om 9 uur zaten we al weer aan ons eerste biertje in Daly waters, een beruchte pub in de middle of nowhere waar elke bezoeker wel een kleinigheidje van zichzelf aan de muren niet. Ook de Nederlandse (voetbal) vlaggen waren ruimschoots vertegenwoordigd. Ook zag ik voor het eerst in 7 maanden weer euro biljetten.


Harig bezoek

Samen met Benni werd ik ’s octends in een kajak gezet. Alle spullen die niet nat mochten worden stopten we in een waterdichte ton. We moesten 9 kilometer door de 1e gorge heenpaddelen en dan de kano 1 kilometer over de rotsen naar de 2de gorge slepen om daar nog eens 6 kilometers te varen. Wel oppassen voor de freshwater crocs.

Benni en ik besloten niet nog die kajak over de stenen terug te slepen en een shortcut te nemen over de stroomversnelling. Ten zeerste verboden maar o zo leuk. De 1ste en 2de stroomversnelling werden door het dynamische duo perfect genomen. Ook de laatste leek prima te gaan totdat… mijn duitse kameraad besloot een bocht naar rechts te maken en vol tegen een rots op te varen. De kajak kantelde en ik moest moeite doen alle spullen bij elkaar te houden. Met 3 man moesten we de kajak naar de kant slepen om het water eruit te krijgen. Langs de kant stond iemand van de kajakverhuur ons verrot te schelden.


Kayaken in de gorge

Gelukkig kregen we de borg terug en we gingen terug naar onze overnachtingplaats voor de lunch. Daarna kwam de lange rit naar onze eindbestemming : Darwin.
Darwin is nou niet echt de meest aangename plaats om te zijn en zeker niet in het natte seizoen. Zwaar bewolkt, regen en toch 35c met een luchtvochtigheid van 85%. Plakweer noemen we dat.
Darwin is in de 70-er jaren bijna volledig verwoest door de cycloon tracy. Maar liefst 80% werd met de grond gelijkgemaakt. Op de dag van vandaag leven er zo’n 70.000 mensen. De grootste stad van Northern Territory, maar niets vergeleken bij de andere grote steden.

We werden afgedropt bij The Cavenagh hostel (met zwembad jippy) en tot mijn verbazing trof ik Celine die net een paar dagen daarvoor was aangekomen. Veel tijd voor bijpraten was er niet want ze moest net op een tour naar Kakadu national park. ’s Avonds gingen we met de hele groep naar The Vic hotel voor een gratis diner en een paar pinten wat uitliep in een aardig feestje.

De 2 dagen Darwin voor ons vertrek naar Sydney met het vliegtuig vulde we met wat bezoekjes aan de gratis dingen. De botanische tuinen, Het stadsmuseum en het strand. Het overigens niet aan te bevelen om de gaan zwemmen in de zee bij Darwin. Naast de grote hoeveelheid salties zitten er ook dodelijke kwallen. Voor verfrissing kun je maar beter in het pislauwe water van het zwembad duiken.


Busy termites

Na 3 dagen zweten zaten we dan in het ijskoude virginblue vliegtuig naar Sydney. Eindelijk zou ik de stad gaan zien waar ik als eerste voet aan land heb gezet in Australië. Samen met Nathalie die we op de tour hadden ontmoet namen we de taxi naar King’s cross waar we terecht kwamen in het tot nu toe slechtste hostel waar ik ooit geweest ben; boomerang backpackers. Omdat heel Sydney vol begint te lopen tegen de kerst aan moest ik wachten op een bed en viel ik in slaap op de bank in de TV kamer. Toen ik wakker schrok zaten er ineens een paar oude bekenden tegenover me: Grant en Ali (Naracoorte). Erg toevallig.

Na wat bijgeslapen te hebben in het hostel. Ging ik Sydney maar eens verkennen. Met Benny had ik besloten om de volgende dag naar een ander hostel te gaan wat meer in het centrum lag en volgens Benni een stuk beter was dan het verschrikkelijk boomerang (nee klanten komen niet terug). Ik ontmoette 2 zweedse meiden die net van Maui waren gekomen en op zoek waren naar een auto. Ik beloofde ze mee te helpen met het kopen van een auto op King’s cross.

Big hostel was inderdaad een klasse apart in schoonheid, veiligheid en gezelligheid. De jongens in mijn dorm schenen ook de maffe schot Darren te kennen. De zweedse meiden belde me de volgende dag op om te zeggen dat ze ’s nachts berooft waren in Boomerang backpackers. Ze wilde zo snel mogelijk weg uit Sydney en liefst diezelfde dag nog weg. Benni had inmiddels in 1 dag tijd een baan en een appartement gevonden en zou de volgende dag vertrekken.

’s Middags sprak ik af met de meisjes en binnen 3 uur had ik een auto voor ze geregeld en 500$ afgedongen. ’s Avonds dronken we nog wat en daarna gingen ze op pad richting Cairns. We spraken af dat ze op zouden pikken in Brisbane als ik weer terug zou keren uit Nieuw Zeeland. 8)

De volgende morgen vertrok Benni naar het appartement. Ik legde hem nog uit hoe hij z’n stropdas moest knopen en we zouden contact houden. Daar zat ik dan weer in m’n eentje.
Toen ging de telefoon. Het was Chris (de gast uit Adelaide) die ook in Sydney was en vroeg of ik zin had om te gaan stappen. Het was hem nog steeds niet gelukt om een baan te krijgen en hij had een beetje genoeg van Australië.

Chris kocht een ticket op dezelfde vlucht als ik naar Auckland. Hij vroeg of ik zin had om daar met een helicopter naar z’n eiland te vliegen op ongeveer 100KM van Auckland achter het coromandel schierieland om daar een ritje te maken met z’n hummer. Zo’n aanbod sla ik natuurlijk niet af alhoewel ik dat soort dingen met een korreltje zout opneem. Wie heeft er nou een eigen eiland met helicopter.

Samen met Chris en wat nieuwe mensen die we ontmoet hadden zoals mooie engelse Kate die als beroep neushoorns sexueel moest stimuleren op Borneo en Jason de Hong Kong chinees die van 30 dollar 1 week moest rondkomen. Maakten we er een leuke laatste week van. Samen met Chris pakte ik het vliegtuig van Sydney naar Auckland. Zou hij dan echt niet gebluft hebben ?.
pi_24480070
http://img101.exs.cx/my.php?loc=img101&image=dommedaris0mp.jpg

edittijd is wel erg kort zeg

bij deze het goed plaatje

[ Bericht 17% gewijzigd door Kamigot op 09-01-2005 09:15:53 (????????????????????) ]
pi_24480110
Leuk verslag weer.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_24482487
k heb verschrikkelijk nieuws
quote:
Teenage tourist in fatal fall off roof
By Angela Kamper and Lisa Miller
08jan05

A CELEBRATION turned to tragedy yesterday when a Dutch backpacker died after falling from the roof of a Sydney hostel, just two weeks before he was due to go home.

The 19-year-old was watching the sunrise with two friends when he fell 8m from the top of the Big Hostel on Elizabeth St, Surry Hills.

It was the culmination of a night out to mark the end of his Australian adventure.

A worker at the hostel said the teenager had spent 10 months travelling Australia's east coast, the last six months with about 12 others.

The group had spent Thursday night farewelling two of their members due to fly overseas today, ending the night back at the hostel.

"They were an extremely close group of friends and of course they are all just devastated," the employee said.

Witnesses told police the man was in a restricted area of the building and tried to climb over a railing and slipped, landing on a carport next door.

Two British travellers he was with on the roof called for help and contacted emergency services.

They borrowed a ladder from the hostel to reach the top of a tin carport attached to Red Spot car rentals.

But an ambulance spokesman said he was dead when paramedics came at 5.25am.

Backpackers at the hostel were too emotional to talk.

"Everybody is very upset," another employee said.

The teen was due to return to his hometown, Deventer, in two weeks after being at the hostel for several months.

"We all got to know him well," she said.

"It's a terrible thing to happen and a very sad way for a lot of our guests who knew him to start their New Year.

"People staying here have been silent and upset all day, a lot of them cutting short their holidays to return home."

Superintendent Daryl Donnolley said witnesses were interviewed but there seemed to be no suspicious circumstances.

Police have contacted Interpol to notify his family in the Netherlands.
Ik heb zelf de laatste 2 weken in Sydney in dit Hostel gezeten en die jongen Vincent uit Deventer kende ik goed. Hij vond het zo geweldig in Australie. Nog 2 weken zou hij in Sydney blijven voordat hij weer naar huis ging.

Het is niet te bevatten om te beseffen dat iemand waarmee je 2 weken lang bent opgetrokken in een keer uit het leven gegrepen wordt. Tot vroeg in de morgen kletsen, drinken, muziek luisteren, schaken, worms spelen en nederlandse humor. Hij had nog een prachtig leuk zwitsers meisje aan de haak geslagen en nu is dat allemaal weg.

Ik zat zelf op dat dakterras, ik kende al die mensen. Ik was zelf een paar weken geleden op het randje van de dood.

Ik kan niet bevatten hoe z'n vrienden en z'n familie zich nu voelen. Dit is zo verschrikkelijk, ik ben er helmaal kapot van...
pi_24497509

Een foto van vincent...
pi_24501594
Klote nieuws.

Maare, ben je niet in Bedrock blijven slapen in Cooper Pedy. Wat zou ik graag terug gaan. Heel veel plezier daar en ga door met dit verslag. Vind het super!!
  maandag 10 januari 2005 @ 14:54:47 #60
105739 Jaytonized
.. Reloaded ..
pi_24501988
Terugvindpost, leuke verhalen.

Ben zelf ook in Australië geweest, maar dan in Perth voor een paar maand.
Hoop dat je een beetje over het verdriet van je verloren kameraad kan komen, probeer nog van je reis te genieten.
pi_25326046
* Kamigot = L.A. US

topictitlechange plz
pi_25326068
quote:
Op woensdag 2 maart 2005 05:41 schreef Kamigot het volgende:
* Kamigot = L.A. US

topictitlechange plz
ik groet u uit San Francicso!

Mooi topic man!
  Moderator woensdag 2 maart 2005 @ 10:22:42 #63
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25328276
TT aangepast
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_25331092
Hoi, ik blijf je verhalen nog steeds in de gaten houden.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 2 maart 2005 @ 14:38:05 #65
70004 niksan
net een beetje meer
pi_25332382


Ga zo door!
"May the wind always be at your back and
the sun always upon your face, and the
winds of destiny carry you aloft to
dance with the stars."
pi_25333980
Heb m'n hele ingesneeuwde woensdagmiddag besteed aan het lezen van al je reisverslagen, met ontzettend veel plezier! Damn, wat jij allemaal beleefd! (jaloers) Nog veel plezier en ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Idd verschrikkelijk nieuws van die jongen..
  woensdag 2 maart 2005 @ 18:02:54 #67
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_25334301
In LA.

Ik wacht met oprechte smart op je reisverslag, vrind.
pi_25342634
OMG mensen, mijn eerste dag/nacht in LA was er 1-tje om nooit te vergeten. Kan niet wachten om m'n reisverslag te schrijven

Probeer nieuw zeeland deze week te plaatsen...
pi_25342904
Ben heel benieuwd

Wat doe je elke keer lang over die reisverslagen man! Hoe doe je dat? Typ je dat in gedeelte's in internetcafe's en sla je het ondertussen op, ergens op internet ofzo?
  donderdag 3 maart 2005 @ 09:43:50 #70
70004 niksan
net een beetje meer
pi_25343031
Hoelang duurt je wereldreis?? en waar ga je nog naar toe??
"May the wind always be at your back and
the sun always upon your face, and the
winds of destiny carry you aloft to
dance with the stars."
pi_25349618
Ik heb nog 52 dagen over. De planning is 3 weken California en 1 week mexico. De rest waarschijnlijk Chicago, Boston, Philadelphia en NYC.

Ik schrijf al mijn verslagen in internet cafe's en mail stukken naar mezelf. Niet echt comfortabel maar het werkt. Alleen ben ik soms te lui om een verslag te schrijven. na 2 dagen hardcore feesten in L.A. trek ik vandaag een ochtend uit om mijn reisverslagen te updaten so stay tuned
pi_25392247
hier ook een tvp...
Ik hoorde een poosje geleden nog dat ik op dezelfde basisschool als die Vincent zou hebben gezeten. Raar.
ff een oerhollandsche vraag: hoeveel euro heb je gereserveerd voor de hele reis? Ticket 2-2500 oid?

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmusch op 06-03-2005 06:42:50 ]
pi_25392675
Net je reisverslagen (ja alles!) doorgelezen. Echt mooi.
pi_25402312
quote:
Op zondag 6 maart 2005 06:17 schreef Erasmusch het volgende:
hier ook een tvp...
Ik hoorde een poosje geleden nog dat ik op dezelfde basisschool als die Vincent zou hebben gezeten. Raar.
ff een oerhollandsche vraag: hoeveel euro heb je gereserveerd voor de hele reis? Ticket 2-2500 oid?
20.000 euro (waarvan 2300 euro vliegticket) + ongeveer 3000 euro verdient met werken. Duur grapje zeker in de US.

Even een waarschuwing voor mensen die naar de VS gaan en dan met name LA en NYC. Ik kwam net een gast tegen die berooft was in Manhattan. Z'n gezicht lag helemaal in de gruzelementen.
Ging 's nachts alleen pinnen. Gozer liep met em mee en begon tegen em te praten. Heel vriendelijk. Andere man komt van de andere kant en slaat hem recht in z'n gezicht. Schoppen em in elkaar op de grond en stelen 200$. Werd wakker in het ziekenhuis.

Ga nooit 's nachts (alleen) pinnen en ga met een groep op stap. Overdag is er weinig aan de hand.
pi_25515792
Eindelijk weer een update, helaas nog even geen foto's (no uploading here)

Reisverslag Nieuw Zeeland deel 1

De taxichauffeur op Auckland international Airport scheen Chris te kennen. “Good afternoon mr. Richwhite, where are we going today ?”.

“Mechanics bay please “ was het antwoord. Een half uur later kwamen we aan in de haven van Auckland bij een helipad waar Chris een telefoontje maakte met het eiland.

Over 1 uur zou de helicopter er zijn en hij wilde snel nog even inkopen doen in de stad. De Paris Hilton DVD en wat playstation games. Want ja op zo’n eiland wordt het toch snel vervelend. In de stad lopen we toevallig een Israeli Nihr tegen het lijf die we eerder waren tegengekomen in Sydney. Op de vraag om een helicoptervluchtje te maken naar Chris eiland zei hij natuurlijk geen nee.

In de verte kwam het zwarte gevaarte aangevlogen. Eurocopter, 2 maandjes oud en in staat om de vreemdste stunts uit te halen vertelde Chris. Samen met Chris, Nihr en de net van de een zeiltrip over de Atlantic teruggekomen broer van Chris stapten we in het monster. Een uurtje later kwam Mercury island in zicht. Aangekocht door Chris vader als een investement property, maar ze vonden het te mooi om te verkopen. Een eiland ter grootte van Utrecht met bossen, stranden, heuvels en kleine eilandjes. En ik maar denken dat MTV cribs al extreme was.

Piloot Keith hing stil boven een 100 meter hoge rotswand. Stuurde de helicopter vertical naar beneden en trok vervolgens op om een 360 graden draai te maken in de lucht. Op geen enkele manier te vergelijken met een rollercoaster. M’n maag zat waar m’n hersens zaten. Tijd om een kijkje te gaan nemen op het eiland zelf en. Een jachthaven en een gigantisch bunkercomplex op de zuidkant van het eiland vormde de thuisbasis.

Na de landing werden we vriendelijk onthaald door Chris moeder zijn 2 zusjes en een vriendelijke half duitser/ half braziliaan die z’n eigen wietplantage op het eiland onderhield.

Na een paar glazen champagne kregen we een rondleiding door het huisje. 36 slaapkamer s en talloze lounges met plasma televisies en kunstwerken in elke hoek. Zelfs het toiletpapier rook naar het beste parfum in de wereld. Ik moest mezelf enkele keren knijpen om er zeker van te zijn dat ik niet liep te dromen. Na nog een glaasje was het tijd om het eiland te verkennen. In de garage wachtte een Hummer 6.5L diesel naast de Jeeps, Crossmotoren en 2 gloednieuwe jetski’s. Een aanbod om een rondje te rijden in de tank kon ik natuurlijk niet afslaan. Een ritje door de bossen en over long beach en een prachtig uitzicht over het eiland vanaf het hoogste punt.

Om 6 uur vloog Keith ons terug naar Auckland. Chris had me nog uitgenodigd om een tijdje op het eiland te logeren als ik terugkwam in Auckland. Altijd leuk om contacten te hebben. Samen met Nihr dronk ik nog een paar pintjes in Auckland en wisselde e-mail adressen uit om de foto’s en videos naar elkaar te sturen. Niemand zou ons anders geloven.

De volgende was ik vroeg onderweg naar Auckland Airport om m’n ouders en zusje op te pikken. Na meer dan 7 maanden weg van huis te zijn geweest kon ik een maandje ontsnappen aan het backpackers bestaan. M’n pa had al het een en ander leuks voor de komende 4 weken uitgestippeld. Aardig uitgeblust van de lange vliegreis heette the family van harte welkom in Nieuw Zeeland. Bij budget pikte we een gloednieuwe huurauto op en gingen we samen op pad richting Whangamata. Waar we in een bosrijke omgeving overnachtten. ‘s avonds was er tijd om reisverhalen en verhalen van het thuisfront uit te wisselen. Er was een hoop te vertellen.

Via Waihi waar we het strand en de goudmijn bezoeken en Matamata (ook wel bekend als hobbiton van LOTR) reden we naar Rotorua, wat onder de lokale bevolking bekend staat als Rottenrua vanwege de penetrante zwaveldamp die door de talloze geisers wordt uitgespauwd. We checken in in een prima motel (met bubbelbad !!). Voor het eerst in 7 maanden weer eens een bad.

Helaas is het weer in Nieuw Zeeland niet al te best. De slechtste zomer in jaren. De maori’s noemen het natuurlijk niet voor niets Aotaroa (the land of the long white cloud).

Dat mag de pret niet drukken.

Na de dames ‘s ochtends in een health spa resort te hebben afgezet gaan m’n pa en ik naar Wairoa (het begraven dorp). Wairoa stond vroeger bekend als het 8 ste wereldwonder. De indrukwekkende witte en roze terrassen die door vulkanische activiteit onstonden werden op 10 Juni 1886 op brute wijze in 4 uur met de grond gelijk gemaakt, inclusief 4 kleinere dorpjes. 150 mensen vonden de dood. Volgens de Maori overlevering was het de schuld van hebzucht dat de vulkaan zich tegen hun keerde. Veel mensen probeerden voor de uitbarsting een aardige cent te verdienen aan dit fenomeen. Het enige wat nu rest zijn wat resten van huizen, potten en het verhaal. (http://www.buriedvillage.co.nz)

Op tweede dag stond een trip naar Tamaki Maori village en een wandeling door Waimangu volcanic valley op het programma. Bussen vol japanners stonden zoals altijd weer klaar om de toeristische attracties te bestormen. In het authentiek naar maori stijl gebouwde dorp werden we vermaakt met tradiotionele maori muziek en de haka. De haka is een soort krijgsdans om je tegenstanders angst in te boezemen. Het nationale rugby team van nieuw zeeland (the all blacks) gebruikt het voor elke wedstrijd om hun tegenstanders te imponeren. Dit blijkt te werken want ze domineren al geruime tijd het rugby .

Naast het dorp zijn enkele geisers en bubbelende blubberputten te vinden. Rotorua ligt niet voor niets midden in vulkanisch gebied (Auckland ligt zelfs midden in een vulkaan die elk moment kan uit barsten. In de de middag deden we de wandeling door volcanic valley. Een imponerend stukje landschap. Gelukkig viel de stank mee .

De volgende stop op dag 3 zou Telegraph hill zijn nabij Napier. Ik wist de familie te overhalen om door Tongariro national park te rijden. Waar de welbekende mount doom te vinden is uit de Lord of the rings films. Een prachtig maar gevaarlijk park. Zonder waarschuwing kan een van de vulkanen zijn hete adem de lucht inspuwen. Door de lage bewolking en het miezerige weer kon ik helaas geen glimps opvangen van de machtige berg. 3 uurtjes voor niks omgereden.

Beste lezer, zoals je al begrepen hebt is Nieuw Zeeland erg vulkanisch. Zo ook Napier. De stad werd 10 tallen jaren terug bijna compleet weggevaagd door een aardbeving. De grond golfde alsof vloeibaar door de regio en vernielde bijna alle gebouwen en kostte een aantal levens.

De regio rond Napier staat bekend als wijnstreek. In ons 2 daagse verblijf op het prachtige telegraph hill konden we het dan ook niet laten om wat wijntjes hier en daar te proeven. Naast mijn ervaring met de prima wijn was er echter ook een erg vervelend moment.

's ochtends op onze weg naar de farmers market begon een van de lampjes van de gloednieuwe Mitsubishi Diamante te branden. Omdat we ook de weg aardig kwijt waren raakte ik redelijk afgeleid. Zag een auto van rechts totaal niet komen terwijl ik optrok vanaf de rand van de weg. Als mijn pa niet "pas op" had gezegd had ik een spuit gas gegeven en had ik waarschijnlijk dit hele verslag niet getypt. De Holden Commodore die met een gangetje van zo'n 140KM/u van rechts kwam over een landweg wist me ternauwernood te ontwijken. Ik denk dat het zo'n 10cm scheelde. 1 meter verder en hij was vol in mijn deur gereden met verschrikkelijk consequenties.
Iedereen was stil in de auto en ik reed rustig verder, maar ik was in shock van het feit dat het zomaar met je gebeurd kan zijn.

Bijgekomen van de schrik reed ik de dag erop vrolijk de rit naar Wellington. Wellington is niet de grootste stad, maar wel de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Een stad met naar mijn mening een prima atmosfeer. Helaas waren we maar om 1 reden in Wellington. En dat was om de veerboot te pakken naar Picton op het Zuid Eiland.

De volgende morgen stonden we na een 3 uur lange overtocht door de Cook straight op het Zuid Eiland. Volgens de lokalen vele malen mooier dan het al indrukwekkende Noord Eiland. De meeste tijd zouden we dan ook doorbrengen op het Zuid Eiland.

De eerste nachten op Zuid eiland zouden we doorbrengen nabij Nelson, een van de grotere plaatsen op het Zuid Eiland. De kustlijn staat volgebouwd met villa's waar velen Bed en breakfeast aanbieden. De vriendelijke familie van een voormalig veiligheidsadviseur verwelkomde ons en liet ons zien wat er in de buurt te doen was.

Omdat we maar 1 volle dag hadden in het gebied kozen we voor een trip naar Abel Tasman national park. Jawel het was onze bekende landgenoot die Nieuw Zeeland het eerst ontdekte en dit prachtige park is naar hem vernoemd. Voor de mensen die het nog niet wisten : Ja Nieuw Zeeland is vernoemd naar onze eigen kleine provincie . De invloed van onze zeevaarders over heel de wereld is indrukwekkend.

Zeekayakken, wandelen, Bootje varen, waterskieen en andere activiteiten behoren to de mogelijkheden. Wij besloten ons schoeisel eens even uit te testen met een wandeling door het bergachtige kustgebied met prachtige stranden. Een stevig loopje maar niks vergeleken bij de Himalayas . Op de weg terug naar de auto werden we opgehaald met een Watertaxi. Een losbarstende lokale regenbui zorgde ervoor dat er meer water in dan om de watertaxi zat.

In haastig tempo vertrokken we de volgende dag naar Greymouth. In Nieuw Zeeland is zoveel te zien dat je er een aardig tempo op na moet houden om dingen te kunnen zien. Deze dag weer kilometer of 350 over slingerwegen. 1 nachtje in Greymouth om van de kustlijn te kunnen genieten. Ik neem liever wat langer de tijd maar de familie zat natuurlijk op een wat krapper schema. Inmiddels had m'n digitale camera het begeven. Na 8 maanden trouwe dienst besloot de lens niet meer open te gaan. Zelfs met mijn technische kundigheid wist ik de japanse platenmaker geen leven meer in blazen.

Voor de kerstdagen zouden we 3 nachten in Arthur's pass zitten in een hotel genaamd The wilderniss lodge. Onderweg stopten we bij de pancakes rocks. Een vreemds natuurverschijnsel waar het lijkt alsof de rotsen uit laagjes zijn opgebouwd. Een stapel pannekoeken dus.
Enkele uren en wat stevige klimmetjes later kwamen we aan op de plaats van bestemming. De wilderniss lodge is eigendom van een beroemde bioloog (waarvan ik de naam ff kwijt ben Jerry something). Hij organiseert elke dag gratis excursies in omgeving naar gletsjers en kan je alles vertellen over de flora en fauna in Nieuw Zeeland. Jerry wist ook een belachelijk geluid te maken door op z'n vingers te blazen wat alle vogels in de naaste omgeving naar hem toe lokte. De vogelvanger van de southern alps. De wilderniss lodge was dan ook vooral bevolkt met natuurliefhebbers.

Na op de eerste dag wat wandelingen te hebben gedaan besloot ik op de 2de dag (2de kerstdag) mee te gaan op een kayak trip om 6 uur 's ochtends. Samen met een amerikaans familie en de excentrieke overjarige hippie Peter stapten we 's ochtends in de kayak. De nederlandse vechtersmentaliteit zorgde er natuurlijk voor dat ik als eerste aan de andere kant van het meer was. Net toen Jerry begon te vertellen over een natuurbeschermingsproject op het meer om speedboten van het water af te krijgen en de vogels wat meer broedgebied te geven...
sloeg mijn kayak om. In het 13 graden koude water vroren m'n ballen er zowat af. Erg onaangenaam maar zeker niet het ergste. Erger was dat m'n reserver camera in m'n jas zat en dat deze niet waterdicht bleek te zijn.

Eenmaal aan wal bood Hippie Peter mij zijn construction jas aan. De knalgele jas met achterop het logo van z'n bouwbedrijf zorgde ervoor dat ik in ieder geval nog nakomelingen kan produceren.
De jas mocht ik houden. Volgens Peter een goede "warstory".

kayaken is blijkbaar niet weggelegd voor mij... (toevallig was de Tsunami in de indische oceaan rond dezelfde tijd als mijn kayak omsloeg )

Als gevolg van het overlijden van 2 camera's restte er mij geen andere optie dan om 150 kilometer naar Christchurch te rijden en daar een Canon eos 300D op te pikken, met dank aan de reisverzekering .

Bij terugkomst in de Lodge bleken mijn familie en Peter zich prima te vermaken. De flessen wijn gingen er vlot doorheen en Peter begon groeiende interesse te vertonen in mijn moeder , maar goed dat we volgende dag vertrokken richting de Franz Joseff Gletsjer. Anders was het misschien nog op een opstootje uitlopen tussen m'n pa en de vrolijke hippie.

More coming...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')