abonnement Unibet Coolblue
pi_20458709
Misschien wisten jullie het al wel, maar Taiwan is de afgelopen daagjes getroffen door een echte tyfoon...Niet dat de tyfoon zelf veel schade toebracht, integendeel, die scheerde gewoon langs de kust.

De 2000 kilometer lange onweersbui achter de tyfoon, die veroorzaakte wat meer paniek. In drie dagen 2000 mm regen, ongeveer hetzelfde als normaal in een jaar, veroorzaakte modderlawines, kapotte bruggen, omgevallen bomen, een kapotte internetverbinding, weggevallen electriciteit en water.. heel veel water. sterker nog, de meteorologen noemen het de ramp met de zwaarste impact sinds 200 jaar. Natuurlijk was uw verslaggever live ter plaatse...

http://www.nu.nl/news.jsp?n=353474&c=24








Op het hoogtepunt van de regenbui ging de rivier over de brug heen, dit is de reden dat de bovenste helft weggeslagen is...













De tyfoon heeft inmiddels 23 doden geeist, gevreest wordt voor meer omdat de zwaarst getroffen plekken nog geisoleerd zijn. Teven zijn er veel vermisten.

Er zijn meerdere redenen waarom deze provincie zo zwaar getroffen is door modderlawines. Allereerst is deze regio in 1999 het epicentrum geweest van een zware aardbeving, grond en natuur zijn hiervan nog niet helemaal hersteld. tweede is het feit dat er in de bergen flink illigaal gebouwd wordt, ook zorgen boeren voor flink wat erosie. Om een kleine impressie te geven van de gevolgen; een stuk groente koste vorige week 17NT op de lokale markt, nu betaal ik voor hetzelfde 80NT...

Ach, ik kan nu wel zeggen dat ik wat meegemaakt heb.
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  woensdag 7 juli 2004 @ 10:54:50 #2
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_20458862
Als eerste mijn steunbetuigingen aan de inwoners van Taiwan (ook jouw dus )

Een dergelijke ravage heb ik gelukkig nog nooit hoeven te aanshouwen, alhoewel het weer hier in Limboland soms ook behoorlijk te wensen over laat. Mooie foto's van het getroffen rampgebied overigens.

Ik kan me voorstellen dat door de illegale bouw en de grondontginning van de boeren veel land in de bergen en heuvels door de hoeveelheid regen in modder is veranderd en beginnen te schuiven. Normaal hoort dit enigzins te worden geremt door bomen, maar wat er niet is kan ook niet remmen.

In ieder geval sterkte en hoe ons op de hoogte van ontwikkelingen indien mogelijk.
I mean no harm
pi_20461694
Bedankt voor de steun!

Nu begint het modderscheppen een beetje te beginnen.
Gisteren hebben we geprobeerd de bergen in te gaan maar na een paar kilometer moesten we weer omkeren door een modderlawine.

Vandaag is het mijn collega's wel gelukt de bergen in te komen, er moesten wat kwekers bevoorraad worden. Nog steeds is de weg bezaaid met bomen, modder en stenen maar buldozers etc. hebben overal een mooi paadje doorheen gemaakt.
De bewoners in de bergen zijn dus sinds donderdag niet bevoorraad vandaar dat de auto's met hulpgoederen af en aan rijden en de helikopters af en aan vliegen...

Ik woon hier in Puli, het laatste stukje dorp/stad voordat de bergen beginnen, alles moet dus hier langs.
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_20462454
Mooie pics van het geweld van moeder natuur. Volgens mij onderschatten veel Aziaten de kracht van tyfonen, op televisie beelden zie je mensen dan gewoon vaak op straat lopen of rond rijden tijdens zo’n storm alsof er niks aan de hand is. In de VS is het juist anders wordt een hele gebied geëvacueerd naar shelters en zijn steden die doelwit zijn van een orkaan een echte "ghosttown" tijdens de zware storm.
pi_20462740
Ik denk niet dat ze het onderschatten. Ze hebben gewoon niet de mogelijkheden/middelen/geld om zich er tegen te beschermen zoals ze dat in amerika wel kunnen doen.
...drop it like it's hot...
pi_20462946
Volgens mij zijn er bij een natuurramp altijd mensen die het onderschatten. Inderdaad, ook nu weer een groep studenten die wilden gaan bergwandelen omdat ze dachten dat het wel mee zou vallen, nu worden ze vermist...

Een andere handicap die Taiwan op dit gebied heeft is de onbetrouwbaarheid van het weerbericht. Meteorologen durven geen duidelijk weerbericht te geven omdat de storm van kritiek bij een onduidelijk weerbericht erg groot is...

Ten derde, Taiwan is maar een klein eiland in het midden van een grote oceaan. Op het midden van het eiland ligt een grote bergrug. Erg moeilijk om te voorspellen welke richting de tyfoon opgaat, op de oceaan veranderd dit elke minuut. Ook erg moeilijk te voorspellen aan welke kant van de bergrug de wolken terecht komen... en dus welk gebied er getroffen gaat worden. Op een eiland ten grote van 0,9 keer Nederland is het erg moeilijk mensen voor deze willekeur te evacueren.

Overigens, er komt nu een tweede wolk aan. deze onweersbui heeft in zuid-china al voor meerdere doden gezorgd en is nu op weg naar Taiwan... ik ben benieuwd
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_20463011
Trouwens; meer foto's staan hier
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_20464240
Misschien een beetje foute reactie maar ik zou het dolgraag een keer mee willen maken.
pi_20481205
Tis is wel spannend ja

Ach, en niemand die ik persoonlijk ken heeft erg veel schade. Behalve dan dat er een flinke laag water in mijn slaapkamertje stond
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 juli 2004 @ 02:19:05 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_20481262
Hier in Taipei viel het allemaal erg mee.
Okee het heeft flink geplenst, maar we kregen geen "typhoon holiday" dit keer.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_20482283
Wij wel! Jammer genoeg allen op maandag en toen was het intussen weer opgehouden met regenen...

Volgens de laatste berichten komt de volgende storm jullie kant op SeLang!
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  donderdag 8 juli 2004 @ 09:06:20 #12
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_20482371
Kunnen ze niet gewoon de stop uit dat eiland trekken?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_20482444
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 09:06 schreef kasper het volgende:
Kunnen ze niet gewoon de stop uit dat eiland trekken?
Ehrm.. tuurlijk maar dan vergeten ze hem er misschien weer in te doen
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_20486090
Update:

Jemig, dacht je dat het over was... De regen is hier 3 uurtjes geleden weer in alle hevigheid uitgebarsten. Verwacht word dat het ook nog wel even zal duren... Deze wolk heeft in China immers al voor flink wat doden gezorgd. Tevens wordt gevreesd dat de bergen modder die nog niet naar beneden geschoven waren het nu wel zullen doen...

Wanneer het droog is zal ik een foto voor jullie plaatsen van de aangetaste bergen, waar ze eerst groen waren is de kleur nu veranderd. Gehavend is misschien nog niet eens het juiste woord...

Om de actuele weersberichten te bekijken klik je hier en klik je door naar satellite.
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 juli 2004 @ 13:10:31 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_20487455
Er was hier daarnet wel mooi onweer enzo
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_20488327
zo, die zee daar moet wel erg warm zijn, die buien worden enorm groot als ze eenmaal op zee zijn, vanuit China, als ik die satellietbeelden zo zie
  vrijdag 9 juli 2004 @ 04:11:01 #17
54434 Oscar-Wilde
lost in my head
pi_20504154
Ikzelf zit in japan en heb vorige maand een tyfoon meegemaakt. Ook aardbevingen zijn doodnormaal hier, maar ik heb enkel nog lichte meegemaakt. ook ik onderschatte mijn eerste tyfoon, ik wist dat hij eraan kwam, maar ging toch de hele dag op pad, gelukkig is er niets gebeurt, behalve dat een sprong in het water mij niet natter had kunnen maken en het openbaar vervoer opeens plat lag... wat in japan erg ongebruikelijk is

Ik wens alle slachtoffers veel sterkte toe!
I can resist everything except temptation.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 04:15:00 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_20504157
Sterkte luitjes.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_20504161
Is de Typhoon Holiday de Taiwanese variant van het oer-oud Hollandse gebruik van ijsvrij, dat helaas nauwelijks meer voorkomt?
pi_20504165
Moet TT niet zijn 'Woei, tyfoon in Taiwan'.

As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_20504175
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 13:44 schreef zakjapannertje het volgende:
zo, die zee daar moet wel erg warm zijn, die buien worden enorm groot als ze eenmaal op zee zijn, vanuit China, als ik die satellietbeelden zo zie
Komt dat door een warme zee? Hhmmz. komt mooi uit voor mijn strand en snorkelvakantie volgende drie weken Maar inderdaad, op de sattelietbeelden is goed te zien dat de wolken flink in omvang toenemen...
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 04:20 schreef Yosomite het volgende:
Is de Typhoon Holiday de Taiwanese variant van het oer-oud Hollandse gebruik van ijsvrij, dat helaas nauwelijks meer voorkomt?
en hier komt het nog regelmatig voor. de regering meldt 's avonds of 's nachts op de TV welke gebieden die dag thuis kunnen blijven.
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 04:25 schreef heiden6 het volgende:
Moet TT niet zijn 'Woei, tyfoon in Taiwan'.



黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  vrijdag 9 juli 2004 @ 05:08:51 #22
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20504223
Indrukwekkende foto's!

Ja, nu kan je inderdaad zeggen dat je wat mee hebt gemaakt.. Het meest indrukwekkende hier in Singapore was een stroomstoring van 2 uur die ik geeneens gemerkt heb, en misschien het staartje van de SARS crisis... Van mij mag het saai blijven.

Succes met schrobben!
pi_20504229
"Made in Taiwan"
pi_20504232
Beste TS, met zo'n nick roep je het natuurlijk wel een beetje over je af
Fuck you Jane Austen!
pi_20504239
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 05:16 schreef Boondock_Saint het volgende:
Beste TS, met zo'n nick roep je het natuurlijk wel een beetje over je af
Wat een dramatisch doch ironisch verband...
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')