abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 juli 2004 @ 00:55:03 #1
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20419781
Nationalisme.. is heel belangrijk bij voetbal.....

Heb het wel gewoon over nationalisme dus heel erg trots zijn op je land als het speelt...zeg maar Voetbal nationalisme.

Je ziet bij het gewoon bij die Grieken... ze staan 100% achter hun land.... die gasten.
De spelers van Griekenland strijden voor hun land... ze spelen maar voor een ding dat is het land... ze mogen het volk niet teleurstellen.

Portugezen ook.

Vanaf het begin waren de straten van de Portugeze steden volgehangen met portugezen vlaggen... overal zag je de nationale trots... ze strijden voor het land...

In nederland zie je dit gewoon te weinig... kan omdat nederlanders niet zo zijn ingesteld... maar het is toch echt een groot hulpmiddel.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
  maandag 5 juli 2004 @ 01:03:30 #2
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20419943
In Nederland is heel de maatschappij zo danig verandert, dat je er niet eens meer trots op kan zijn. teminste dat is mijn mening. Daarom ben ik misschien nu ook blijer nadat griekenland het EK won dan dat Nederland de halve finales behaalde. Ik kom al sinds kleins af aan in Griekenland. Een land waar de mensen veel gemoedelijker met elkaar om gaan. Ook is het een schitterend land, nog een rede om trots op een land te kunnen zijn. Iets wat wij toch echt allemaal missen

maar dat is mijn mening, dus ff voor andere ga niet zeggen dat is niet zo blabla ieder zn eigen mening
OJAAJOH?
pi_20419957
Kijk met hoeveel centjes de Nederlanders naar huis gingen, en hoeveel de Grieken krijgen. Maar dat interesseert ze niet. Wat voor hun telt is de winst, de eer.

Kijk bij het volkslied, de Griek huilt, bij Nederland krijgt de tegenpartij een fluitconcert.

Ik brand hier de Nederlander niet af, maar bij de Grieken heb je nog gewoon een gevoel van winnen voor de eer, en niet voor de centen.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:05:56 #4
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20419998
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:03 schreef Deliana het volgende:
Kijk met hoeveel centjes de Nederlanders naar huis gingen, en hoeveel de Grieken krijgen. Maar dat interesseert ze niet. Wat voor hun telt is de winst, de eer.

Kijk bij het volkslied, de Griek huilt, bij Nederland krijgt de tegenpartij een fluitconcert.

Ik brand hier de Nederlander niet af, maar bij de Grieken heb je nog gewoon een gevoel van winnen voor de eer, en niet voor de centen.
Inderdaad, is meer een aanvulling op die maatschappij die ik bedoelde. Die maatschappij is hier hard, lomp, arrogant en respectloos. (om het even heel krom te zeggen) Tuurlijk loopt er een hoop goed volk rond hier, maar nee ik heb absoluut niks met Nederland. Overigens vind ik dat hartstikke jammer dat het hier niet zo kan
OJAAJOH?
  maandag 5 juli 2004 @ 01:09:52 #5
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420064
Als die trots in Nederland aanwezig was geweest,hadden ze het namelijk gehaald... met ietsjes beter spel..


In Spanje is die trots er alleen hebben ze het verneukt..
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
  maandag 5 juli 2004 @ 01:13:22 #6
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420116
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:09 schreef El_Catalan het volgende:
Als die trots in Nederland aanwezig was geweest,hadden ze het namelijk gehaald... met ietsjes beter spel..


In Spanje is die trots er alleen hebben ze het verneukt..
Dat denk ik ook, dat advocaat gedoe is natuurlijk niet echt bevordelijk geweest
OJAAJOH?
pi_20420129
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:05 schreef hellmondunited het volgende:

[..]

Inderdaad, is meer een aanvulling op die maatschappij die ik bedoelde. Die maatschappij is hier hard, lomp, arrogant en respectloos. (om het even heel krom te zeggen) Tuurlijk loopt er een hoop goed volk rond hier, maar nee ik heb absoluut niks met Nederland. Overigens vind ik dat hartstikke jammer dat het hier niet zo kan
Geld niet alleen voor het voetbal, maar voor een hoop zaken, en de "gemiddelde allochtoon" loopt dan tegen een muur.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:16:36 #8
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420152
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:14 schreef Deliana het volgende:

[..]

Geld niet alleen voor het voetbal, maar voor een hoop zaken, en de "gemiddelde allochtoon" loopt dan tegen een muur.
Daarom walg ik dus ook van dit land. Overal is er wel gezeik in dit land, als ik dan weer eens in Griekenland kom, dan voel ik echt die rust, mensen zijn open en vriendelijk naar elkaar, dat is gewoon prachtig om te zien. de mensen zijn trots om griek te zijn, dat stralen ze uit en mogen ze ook!

nee ik woon in nederland, maar mijn hart ligt duidelijk ergens anders.. maar daar was ik al jaren achter overigens.
OJAAJOH?
  maandag 5 juli 2004 @ 01:17:43 #9
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20420164
Ik denk dat het grote aandeel allochtonen in Nederland een zeker nationalistisch gevoel verhindert.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_20420204
We zijn chauvinistisch genoeg, maar
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:13 schreef hellmondunited het volgende:

[..]
het gedoe van advocaat is natuurlijk niet echt bevordelijk geweest.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:20:53 #11
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420206
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:17 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat het grote aandeel allochtonen in Nederland een zeker nationalistisch gevoel verhindert.
Speelt absoluut mee, maar wat ook erg veel mee speelt is het feit dat mensen hier tegenwoordig niks meer met woorden oplossen. of in ieder geval niet met fatsoenlijke woorden. Ik ben absoluut tegen pim fortuyn geweest maar dat die dood wordt geschoten kan ik dus echt niet uitstaan. Als hij er niks van bakte werd hij van zelf aan de kant geschoten. Evenals het kleineren met een héél land naar advocaat toe. Dan ben je echt triest bezig en dat is dus iets waar je als land je om moet schamen
OJAAJOH?
pi_20420219
Ik ben het volkomen eens met hellmondunited."'De Nederlandse maatschappij is hier hard, lomp, arrogant en respectloos'. De verdeeldheid in de maatschappij is ook verschrikkelijk groot. Dat is volgens mij ook 1 van de redenen dat mensen niet als "één" achter hun land staan. Als ik dat toch vergelijk met Australiërs bijvoorbeeld, waar ik 4 maanden ben geweest. Mensen gaan veel beter met elkaar om en zijn veel aardiger, dat is iets wat ik echt mis in Nederland. Vooral het punt respectloos is iets waar ik in mee kan gaan. Dat is echt ongelovelijk.

Maar goed, dit gaat een hele andere kant op. Weet eigenlijk ook niet of dit topic wel in het EK forum thuis hoort, als je tenminst een serieuze discussie wilt voeren...
pi_20420223
Alsof de maatschappij in Griekenland heilig is.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:22:53 #14
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_20420238
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:17 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat het grote aandeel allochtonen in Nederland een zeker nationalistisch gevoel verhindert.
Onzin, je had die Marokkaantjes hier uit hun dak zien moeten gaan toen Nederland won na strafschoppen.. .
Maar goed, het speelt natuurlijk mee.. Grieken zijn sowieso al supertrots, na vandaag nog veel meer..
Ik wel iig, .
-
  maandag 5 juli 2004 @ 01:22:59 #15
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420241
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:22 schreef FritsVanEgters het volgende:
Alsof de maatschappij in Griekenland heilig is.
Hoor je mij absoluut niet zeggen, maar daar is het teminste niet zo erg als hier in Nederland
OJAAJOH?
  maandag 5 juli 2004 @ 01:27:12 #16
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420295
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:17 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat het grote aandeel allochtonen in Nederland een zeker nationalistisch gevoel verhindert.
Mwah....


In Spanje wonen toch genoeg allochtonen... Frankrijk ook maar qua voetbal is daar veel meer eenheid,zelfs in Frankrijk dan in Nederland.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420304
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:17 schreef tvlxd het volgende:
Ik denk dat het grote aandeel allochtonen in Nederland een zeker nationalistisch gevoel verhindert.
Onzin. Als Nederland had gewonnen, dan was ik net zo blij geweest. Ik snap je gevoelens wel, maar juist met deze gevoelens ga je de fout in.
pi_20420331
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:22 schreef FritsVanEgters het volgende:
Alsof de maatschappij in Griekenland heilig is.
We hebben het iig nog onder controle, en dat kan ik van Nederland niet zeggen.
pi_20420360
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:16 schreef hellmondunited het volgende:

[..]

Daarom walg ik dus ook van dit land. Overal is er wel gezeik in dit land, als ik dan weer eens in Griekenland kom, dan voel ik echt die rust, mensen zijn open en vriendelijk naar elkaar, dat is gewoon prachtig om te zien. de mensen zijn trots om griek te zijn, dat stralen ze uit en mogen ze ook!

nee ik woon in nederland, maar mijn hart ligt duidelijk ergens anders.. maar daar was ik al jaren achter overigens.
Moet je eens in het buitenland gaan wonen en na een paar jaar hier op vakantie gaan (echt op vakantie, niet bij familie ofzo), dan zul je zien dat vakantiegevoel een belangrijke factor is.

Bovendien raak je dan beter bekend met de andere kant van de medaille in dat land, en vervaagt de negativiteit t.o.v. Nederland. Alleen al omdat je een boel ergerlijke dingen niet meekrijgt.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20420390
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:29 schreef Deliana het volgende:

[..]

We hebben het iig nog onder controle, en dat kan ik van Nederland niet zeggen.
Wat is er in Nederland out of control?
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:34:45 #21
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420407
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:30 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Moet je eens in het buitenland gaan wonen en na een paar jaar hier op vakantie gaan (echt op vakantie, niet bij familie ofzo), dan zul je zien dat vakantiegevoel een belangrijke factor is.

Bovendien raak je dan beter bekend met de andere kant van de medaille in dat land, en vervaagt de negativiteit t.o.v. Nederland. Alleen al omdat je een boel ergerlijke dingen niet meekrijgt.
Heb je inderdaad gelijk in, maar sowieso wat straalt nederland nou uit als land? t is een volgestamt land dus echt genieten kan je gewoon niet.

Maar ook heb ik dat vakantie gevoel wel opzij gezet in Griekenland. ben daar een paar maanden achter elkaar verbleven en dan zie je daar ook de negatieve kanten van dat land. Echter zijn die nog lang zo erg niet als in Nederland
OJAAJOH?
  maandag 5 juli 2004 @ 01:35:08 #22
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420416
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:32 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Wat is er in Nederland out of control?
de maatschappij
OJAAJOH?
pi_20420502
We gaan hier toch geen serieuze discussies voeren zeker
pi_20420541
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:34 schreef hellmondunited het volgende:

[..]

Heb je inderdaad gelijk in, maar sowieso wat straalt nederland nou uit als land?
Verstand. Modern denken. Rechtvaardigheid. Openheid. Vrijheid. Gelijkheid. Zomaar een paar dingen.

Nederland zit even in een dip. Het ontbreekt aan leiderschap.
We hebben een lullige premier en de economie stottert. Kwestie van tijd voor we weer de oude zijn.
quote:
t is een volgestamt land dus echt genieten kan je gewoon niet.
In Noord-Brabant niet nee.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:42:51 #25
51671 hellmondunited
Mountainbike Junk
pi_20420554
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:39 schreef GeFrenzy2 het volgende:
We gaan hier toch geen serieuze discussies voeren zeker
ik begin weer een beetje nuchter te worden
OJAAJOH?
pi_20420655
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:22 schreef Dr.Daggla het volgende:

[..]

Onzin, je had die Marokkaantjes hier uit hun dak zien moeten gaan toen Nederland won na strafschoppen.. .
Dan had je de Marokkaantjes hier eens uit hun dak moeten zien gaan toen Nederland verloor van Portugal. De manier waarop zij zich afzetten van de Nederlandse maatschappij heeft echt wel iets te maken met het gebrek aan positief nationalisme.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:55:36 #27
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420731
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:49 schreef casper_2002 het volgende:

[..]

Dan had je de Marokkaantjes hier eens uit hun dak moeten zien gaan toen Nederland verloor van Portugal. De manier waarop zij zich afzetten van de Nederlandse maatschappij heeft echt wel iets te maken met het gebrek aan positief nationalisme.
Waarom zo kleineerend praten?

Maar die zelfde MarokkAANTJES gingen uit hun dak toen NL won tegen Zweden.

provoceren
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420753
Aan mij zal het in ieder geval niet liggen. Ik ben volgens mij vreselijk veel liefde voor Nederland. Alleen al als je kijkt naar onze geschiedenis, de VOC, Piet Hein, vooruitstrevendheid op gebied van stemrecht en andere burgerrechten. Als het Volkslied gespeeld wordt bij een interland ontroerd mij dat enorm. Ook als een Nederlands bedrijf een bedrijf uit het buitenland opkoopt voel ik trots, de machtige handelsnatie van weeleer bestaat nog. Ook op technisch gebied loopt Nederland altijd voorop. Misschien zitten we nu even in een dip maar de Nederlandse leeuw overwint alles. Ik kan me niet voorstellen dat er Nederlanders zijn die een hekel hebben aan Nederland.

Wat ik niet heb is dat ik drang voel om met een Nederlandse vlag door de stad te gaan rijden als we een voetbalwedstrijd winnen. Maar die vaderlandsliefde is er zeker.
  maandag 5 juli 2004 @ 01:59:59 #29
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20420774
Ik voel geen trots voor Nederland. Ik denk aan slavernij, imperialisme, onderdrukking, kapitalisme, collaboratie en andere positieve vondsten van het Nederlande volk.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_20420788
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:59 schreef tvlxd het volgende:
Ik voel geen trots voor Nederland. Ik denk aan slavernij, imperialisme, onderdrukking, kapitalisme, collaboratie en andere positieve vondsten van het Nederlande volk.
Ach, daar hebben we de rationalist weer. Ik ben trots op de VOC.
pi_20420800
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:59 schreef tvlxd het volgende:
Ik voel geen trots voor Nederland.
En voor het Nederlands Elftal?
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:03:16 #32
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20420802
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:02 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

En voor het Nederlands Elftal?
Daar zitten wel erg veel Surinamers in, dus ik zou niet weten wat dat met nationalisme te maken heeft.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_20420809
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:02 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

En voor het Nederlands Elftal?
Let maar op, hij begint vast over dat dat niet etisch zou zijn tegenover het verleden. Hij voelt pas trots al Nederland met 6-1 wint van Joegoslavie.
pi_20420817
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:03 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Daar zitten wel erg veel Surinamers in, dus ik zou niet weten wat dat met nationalisme te maken heeft.
Trots zijn is aan jou niet besteed.
pi_20420826
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:03 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Daar zitten wel erg veel Surinamers in, dus ik zou niet weten wat dat met nationalisme te maken heeft.
Zo veel zitten er niet in, en ik vroeg of je daar trots op bent.

Chauvinisme is trouwens heel iets anders dan nationalisme imo.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:08:43 #36
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_20420852
Als je als land pretendeert dé voetbalnatie te zijn van Europa, dan mag je wel wat verwachten. Helaas is gebleken dat we met incompetente bondscoaches, minister-presidenten en columnisten zitten, dus veel viel er niet meer te hopen. En, ja, slechts bij de beste vier van Europa. Nee, zo kan ik niet trots zijn op dit land dat zo slechts de kant van de overwinnaar kiest, hetzij Amerika, hetzij Duitsland.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  maandag 5 juli 2004 @ 02:10:09 #37
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420863
In het Nederlands elftal zitten Nederlanders.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420872
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:08 schreef tvlxd het volgende:
Als je als land pretendeert dé voetbalnatie te zijn van Europa, dan mag je wel wat verwachten. Helaas is gebleken dat we met incompetente bondscoaches, minister-presidenten en columnisten zitten, dus veel viel er niet meer te hopen. En, ja, slechts bij de beste vier van Europa. Nee, zo kan ik niet trots zijn op dit land dat zo slechts de kant van de overwinnaar kiest, hetzij Amerika, hetzij Duitsland.
Ik denk dat dit precies is wat TS bedoelt. Ik snap echt niet dat jij niets van trots voelt voor Nederland.
pi_20420874
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:08 schreef tvlxd het volgende:
Als je als land pretendeert dé voetbalnatie te zijn van Europa, dan mag je wel wat verwachten.
Dat pretendeert elk land.
quote:
Nee, zo kan ik niet trots zijn op dit land dat zo slechts de kant van de overwinnaar kiest, hetzij Amerika, hetzij Duitsland.
Volgens mij heeft dat dan weer niks met voetbal te maken.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:13:04 #40
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420883
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:57 schreef Steijn het volgende:

Wat ik niet heb is dat ik drang voel om met een Nederlandse vlag door de stad te gaan rijden als we een voetbalwedstrijd winnen.
En dat is nou juist het mooiste..

Als die voetballers dat zien op TV krijgen ze een enorme kick,en weten ze weer waarom ze het doen.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420907
quote:
Op maandag 5 juli 2004 01:55 schreef El_Catalan het volgende:

[..]

Waarom zo kleineerend praten?

Maar die zelfde MarokkAANTJES gingen uit hun dak toen NL won tegen Zweden.

provoceren
Niks kleineerends aan, ik gebruik hetzelfde woord als Dr. Daggla om de overeenkomst te verduidelijken. En dat die Marrokaantjes uit hun dak gingen toen NL won tegen Zweden zegt meer wat over hun 'zeilt met alle winden mee' instelling, dan over het feit dat ze oprecht blij zijn met de overwinning. Winnen we dan zijn ze blij, dan is het feest, en daar doen ze natuurlijk graag aan mee. Maar is er verloren dan laten ze de mogelijkheid niet schieten om de boel even lekker op te fokken en iedereen te provoceren. Is trouwens niet de eerste keer dat ik dit meemaak. In 2000 na de halve finale tegen Italië precies hetzelfde tafereel gezien. In een andere stad wel te verstaan.

En om even terug te komen waar we waren : Ik denk dat dit zeker wat met bovenstaand gevoel van trots etc. te maken heeft. Dat is mijn punt.
pi_20420911
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:13 schreef El_Catalan het volgende:
En dat is nou juist het mooiste..

Als die voetballers dat zien op TV krijgen ze een enorme kick,en weten ze weer waarom ze het doen.
Noord-Europeanen zijn nu eenmaal minder uitbundig dan Zuid-Europeanen en Zuid-Amerikanen. Zit in volksaard, maar dat betekent niet dat ik niet trots ben op Nederland en om het Nederlands elftal. Ik zou het als voetballer wel weten, ik zou mijn stinkende best doen voor het vaderland. Helaas kan ik niet eens een bal raken.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:17:52 #43
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420933
Zie veels te veel politieke dingen.. Politiek en voetbal gaan niet samen en zullen nooit samen gaan.

Als jij dus een potje voetbal zit te kijken..zit je in je achterhoofd met de gedachte ik ben niet trots om.. slavenhandel..imperialisme... kapitalisme etc etc...

Hoe moeten de Portugezen en vooral de Spanjaarden zich dan wel niet voelen want die hebben toch heel heel veel foute dingen gedaan in het verleden.. maar daar gaat voetbal niet om...
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420938
Het wordt tijd voor een Marrokaanse Nederlander in Oranje.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20420943
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:17 schreef El_Catalan het volgende:
Politiek en voetbal gaan niet samen en zullen nooit samen gaan.
De keus van een bondscoach is volgens mij juist een enorm politiek steekspel. Allemaal mensen die invloed willen hebben.
pi_20420946
Nationalisme wordt hier toch vaak als 'fout' gezien, denk ik, een Nederlands vlaggetje op je kleding is eng, terwijl een t-shirt met een willekeurig andere vlag okay gevonden wordt (behalve de VS nu dan ws )
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 5 juli 2004 @ 02:20:27 #47
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420952
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:

[..]

Noord-Europeanen zijn nu eenmaal minder uitbundig dan Zuid-Europeanen en Zuid-Amerikanen. Zit in volksaard, maar dat betekent niet dat ik niet trots ben op Nederland en om het Nederlands elftal. Ik zou het als voetballer wel weten, ik zou mijn stinkende best doen voor het vaderland. Helaas kan ik niet eens een bal raken.
Mischien moeten ze maar eens wat gaan winnen dan bloeit dat gevoel weer op.

Zoals eerder al gezegd er gebeurt de afgelopen tijd ook niet veel,waarop Nederlanders nou echt trots kunnen zijn.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420956
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:18 schreef FritsVanEgters het volgende:
Het wordt tijd voor een Marrokaanse Nederlander in Oranje.
Kwaliteit en teamspirit moeten het enige selectiecriterium zijn vind ik. Geen positieve discriminatie.
pi_20420965
Even voor alle duidelijkheid:

Nederland heeft niet verloren van Portugal vanwege een gebrek aan vaderlandsliefde.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20420980
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:20 schreef El_Catalan het volgende:

[..]

Mischien moeten ze maar eens wat gaan winnen dan bloeit dat gevoel weer op.

Zoals eerder al gezegd er gebeurt de afgelopen tijd ook niet veel,waarop Nederlanders nou echt trots kunnen zijn.
oh?

en jij bent geen Nederlander begrijp ik
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20420981
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:21 schreef FritsVanEgters het volgende:
Even voor alle duidelijkheid:

Nederland heeft niet verloren van Portugal vanwege een gebrek aan vaderlandsliefde.
Juist door vaderlandsliefde. Het volk was woedend dat Advocaat ons elftal om zeep hielp.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:23:06 #52
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20420984
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:18 schreef FritsVanEgters het volgende:
Het wordt tijd voor een Marrokaanse Nederlander in Oranje.
Ligt toch anders dan een Surinaamse nederlander die voor Oranje speelt.. die zal denk ik wel bijna alles geven.

Maar een Marokkaanse/Nederlander zie alles geeft voor de Nederlandse vlag.. ik denk het persoonlijk niet.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20420990
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:20 schreef Steijn het volgende:

[..]

Kwaliteit en teamspirit moeten het enige selectiecriterium zijn vind ik. Geen positieve discriminatie.
Het moet ook geen excuus-Truus zijn, dat is juist slecht. Het zou voor de integratie niet gek zijn.
Ik heb er nog geen op het oog, wel een Turk.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:25:53 #54
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20421003
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:22 schreef milagro het volgende:

[..]

oh?

en jij bent geen Nederlander begrijp ik
Ben geboren in Spanje.....

Maar vind het top als Nl elftal speelt.

Stond die dag toen Nederland-Portugal speelde in de kroeg zelfs harder Nederland aantemoedigen dan bijna alle Nederlanders samen.. of het was gewoon een kutkroeg.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20421018
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:25 schreef El_Catalan het volgende:

[..]

Ben geboren in Spanje.....

Maar vind het top als Nl elftal speelt.

Stond die dag toen Nederland-Portugal speelde in de kroeg zelfs harder Nederland aantemoedigen dan bijna alle Nederlanders samen.. of het was gewoon een kutkroeg.
Maar je bent dus geen Nederlander? Geen Nederlands paspoort?
Je praat zo in de jullie en ik sfeer

Nationalisme werd en wordt vaak als fout gezien (ik zeg het nog maar eens want niemand reageert ).


Dat merk ik ook hier op Fok!
Zeg maar eens dat je trots bent een Nederlander te zijn en je krijgt al scheve ogen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421022
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:20 schreef El_Catalan het volgende:
Mischien moeten ze maar eens wat gaan winnen dan bloeit dat gevoel weer op.
Aan Oranjegevoel is denk ik geen gebrek bij veel Nederlanders. Hele straten kleuren Oranje tijdens het voetbal.
pi_20421031
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:28 schreef Steijn het volgende:

[..]

Aan Oranjegevoel is denk ik geen gebrek bij veel Nederlanders. Hele straten kleuren Oranje tijdens het voetbal.
Maar het gaat juist om naast het voetbal, dat gevoel zou het hele jaar door er moeten zijn
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421046
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:28 schreef milagro het volgende:
Nationalisme werd en wordt vaak als fout gezien (ik zeg het nog maar eens want niemand reageert ).
Nationalisme en dan anderen gaan haten vind ik wel fout en dat is toch wel echt de dekking van nationalisme. Je bedoelt chuavinisme. Chauvinisme vind ik prima.
quote:
Dat merk ik ook hier op Fok!
Zeg maar eens dat je trots bent een Nederlander te zijn en je krijgt al scheve ogen
Heb ik ook gemerkt ja. Ik heb ooit eens gemeld dat ik trots was op de VOC, de wereld was te klein voor sommigen. Ik ben zelfs trots op de slavenhandel, zoveel macht en toch zo'n klein land. Dat is iets om trots op te zijn.
pi_20421054
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:29 schreef milagro het volgende:
Maar het gaat juist om naast het voetbal, dat gevoel zou het hele jaar door er moeten zijn
Ik denk ook wel dat het er is maar je kunt ook niet het hele jaar in het oranje lopen.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:32:54 #60
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20421056
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:28 schreef milagro het volgende:

[..]

Maar je bent dus geen Nederlander? Geen Nederlands paspoort?
Je praat zo in de jullie en ik sfeer

Nationalisme werd en wordt vaak als fout gezien (ik zeg het nog maar eens want niemand reageert ).


Dat merk ik ook hier op Fok!
Zeg maar eens dat je trots bent een Nederlander te zijn en je krijgt al scheve ogen
Heb wel een NL paspoort maar ook Spaans.


Best dom dat ik in die vorm praat... ben mezelf een beetje aan het afscheiden.. maar dat is normaal bij Catalanen

En trots zijn dat je Nederlander bent en het uitten is niet erg... Nederlandse vlaggetjes is ook niet erg...het ligt eraan wie het draagt.
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20421064
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:28 schreef milagro het volgende:
Nationalisme werd en wordt vaak als fout gezien (ik zeg het nog maar eens want niemand reageert ).
Nationalisme in de ware zin van het woord is ook iets fouts.

Nationalisme wordt vaak verward met chauvinisme (ik zeg het nog maar eens want niemand reageerde ).
Er wordt inderdaad schamper over gedaan als je 'zonder reden' voorstander ergens van bent, omdat het Nederlands is bijvoorbeeld. Nederlanders willen dan echte argumenten horen. Denk ik.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421066
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:32 schreef El_Catalan het volgende:
Best dom dat ik in die vorm praat... ben mezelf een beetje aan het afscheiden.. maar dat is normaal bij Catalanen
Ben je trots op Spanje of op Catalonië?
pi_20421070
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:32 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik denk ook wel dat het er is maar je kunt ook niet het hele jaar in het oranje lopen.
dat bedoel ik niet

trots zijn op je land kan in gewone kleren ook
maar als je dat zegt, word je toch al snel met scheve ogen bekeken

het is best 'not done' geweest om trots te zijn op je land en nog steeds wel bij bepaalde lieden
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421071
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:34 schreef FritsVanEgters het volgende:
Nationalisme in de ware zin van het woord is ook iets fouts.

Nationalisme wordt vaak verward met chauvinisme (ik zeg het nog maar eens want niemand reageerde ).
Nationalisten zijn lui als van de ETA, Milosevic enzovoor. Erg onfris allemaal.
quote:
Er wordt inderdaad schamper over gedaan als je 'zonder reden' voorstander ergens van bent, omdat het Nederlands is bijvoorbeeld. Nederlanders willen dan echte argumenten horen. Denk ik.
Daar ben ik dan wel weer trots op.
  maandag 5 juli 2004 @ 02:38:10 #65
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_20421088
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:34 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ben je trots op Spanje of op Catalonië?
Ik zweef...

Ben trotser op Catalunya dan op Spanje...


Maar als ik het Spaanse volkslied hoor voel ik toch ook wel weer wat trots in me.. en heb ze erg gesteund dit EK

Maar ga me bed in

Prettige nacht nog
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
pi_20421099
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:34 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Nationalisme in de ware zin van het woord is ook iets fouts.

Nationalisme wordt vaak verward met chauvinisme (ik zeg het nog maar eens want niemand reageerde ).
Er wordt inderdaad schamper over gedaan als je 'zonder reden' voorstander ergens van bent, omdat het Nederlands is bijvoorbeeld. Nederlanders willen dan echte argumenten horen. Denk ik.
Als iemand zegt, Ik ben trots een Antilliaan te zijn, of Irakees of whatever, dan zal je weinig commentaar horen.
Mooi toch, zo'n hart voor het land van herkomst

Zeg je dat je trots bent een Nederlander te zijn, dan reageert men "waarom? trots? waarop? wat is dat voor een onzin, het is geen prestatie of zo!" en enkelen vermoeden een zekere xenofobie zelfs.
Het volkslied kent niemand, het eerste couplet dus, bedoel ik.
En dat is best jammer.

Als ik de supporters van andere landen zie, die zingen het massaal mee en ik vind dat gewoon prachtig
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421109
Buenos noches, Catalaan.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421117
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:41 schreef FritsVanEgters het volgende:
BuenAs noches, Catalaan.
da's Spaans
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421121
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:40 schreef milagro het volgende:
Zeg je dat je trots bent een Nederlander te zijn, dan reageert men "waarom? trots? waarop? wat is dat voor een onzin, het is geen prestatie of zo!" en enkelen vermoeden een zekere xenofobie zelfs.
Het volkslied kent niemand, het eerste couplet dus, bedoel ik.
En dat is best jammer.

Als ik de supporters van andere landen zie, die zingen het massaal mee en ik vind dat gewoon prachtig
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Overigens heb ik dat zelf nog nooit ervaren behalve op Fok! dan. In het echte leven kijkt niemand mij gek aan als ik zeg dat ik trots ben op Nederland.
pi_20421131
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:40 schreef milagro het volgende:
Zeg je dat je trots bent een Nederlander te zijn, dan reageert men "waarom? trots? waarop? wat is dat voor een onzin, het is geen prestatie of zo!" en enkelen vermoeden een zekere xenofobie zelfs.
Ik denk dat de neiging tot analyse in NL is doorgeslagen. De vraag is waarom.
quote:
Het volkslied kent niemand, het eerste couplet dus, bedoel ik.
En dat is best jammer.

Als ik de supporters van andere landen zie, die zingen het massaal mee en ik vind dat gewoon prachtig
Ikke wel.

Zing het thuis niet mee, maar als ik met een groepje kijk soms wel en in het stadion zou ik het zeker doen.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421133
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:43 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Overigens heb ik dat zelf nog nooit ervaren behalve op Fok! dan. In het echte leven kijkt niemand mij gek aan als ik zeg dat ik trots ben op Nederland.
mij ook niet, maar dat komt omdat ze me kennen en de toon horen ook.

hier meent men je soms te kennen en hoort men een toon die er niet in zit
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421139
Even het Wilhelmus proberen:
Wilhemus van Nassaue, ben ik van Duitschen bloed,
den vaderland getrouwe blijf ik tot in den dood,
een Prinse van Oranje ben ik vrij onverveerd,
den koning van Hispanje heb ik altijd geeerd.

Dit is uit mijn hoofd.
pi_20421153
Het volgende couplet heb ik ook gekend.
Misschien als ik de eerste paar woorden weer hoor dat ik er op kom.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421154
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:45 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Ik denk dat de neiging tot analyse in NL is doorgeslagen. De vraag is waarom.
[..]

Ikke wel.

Zing het thuis niet mee, maar als ik met een groepje kijk soms wel en in het stadion zou ik het zeker doen.
Nee ik zing het thuis ook niet mee (mijn zoontje wel de eerste regel dan )
Maar stel eens voor dat men het volkslied op school weer gaat leren, dan alleen al krijg je rare reacties hier van sommigen.

En wat is er mis met wat gezond chauvinisme (idd, zo heet dat, en niet nationalisme, maar we begrijpen allemaal wat de Nederlandse Catalaan bedoelde )
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421168
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:49 schreef milagro het volgende:
nee ik zing het thuis ook niet mee (mijn zoontje wel de eerste regel dan )
Maar stel eens voor dat men het volkslied op school weer gaat leren, dan alleen al krijg je rare reacties hier van sommigen.
Leren vind ik prima, voor het aanvang van de lessen beginnen met het volkslied vind ik wel overdreven.
pi_20421169
Leren ze het nu niet meer op school dan?
Ik heb het wel geleerd, net als het Gronings volkslied.
We zongen het elk jaar met Koninginnedag.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421188
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:50 schreef Steijn het volgende:

[..]

Leren vind ik prima, voor het aanvang van de lessen beginnen met het volkslied vind ik wel overdreven.
Ja ik ook.
Maar het wordt niet meer geleerd op de basisschool, althans niet op iedere school en dat zou wmb geen kwaad kunnen

Dan voelt onze Catalaan zich ms ook weer eens Nederlander en is het niet meer jullie en ik, maar wij
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_20421190
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:51 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik heb het wel geleerd, net als het Gronings volkslied.
Dat hebben ze mij nooit geleerd.
pi_20421196
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:53 schreef Steijn het volgende:

[..]

Dat hebben ze mij nooit geleerd.
Belachelijk
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421210
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:54 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Belachelijk
Ik heb wel het Utrechts volkslied geleerd.
pi_20421216
quote:
Op maandag 5 juli 2004 02:56 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik heb wel het Utrechts volkslied geleerd.
Daar ben je lekker mee.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_20421268
Voor mij heeft 'nationalisme' eigenlijk helemaal geen negatieve connotatie. Sterker nog, chauvinisme heeft volgens mij voor de meesten een fanatiekere connotatie dan nationalisme.

Edit: heb wat rondgezocht in online woordenboeken en ben er nog niet echt uit. Volgens mij verschillen de menigen aardig wat over deze begrippen.

[ Bericht 30% gewijzigd door Toet op 05-07-2004 03:11:17 ]
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')