Chaos dreigt met Duitse treinkaartjes
Wie in december in Enschede een treinkaartje richting Duitsland koopt, moet goed uitkijken in welke automaat hij of zij de euro’s stopt. Want DB Service staat naar alle waarschijnlijkheid niet toe dat nieuwkomer Prignitzer Eisenbahn van de bestaande apparatuur gebruik maakt.
De druiven zijn zuur. De Duitse spoorwegen raken met ingang van 12 december de exploitatie kwijt van de spoorverbinding Enschede-Gronau-Dortmund. DB Regio Westfalen verloor de openbare aanbesteding van de Prignitzer Eisenbahn, een maatschappij die na de eenwording door de voormalige Oost-Duitse machinist Thomas Bencken is opgericht.
De pijn zit zo diep dat de PEG straks overal zelf kaartjesautomaten moet plaatsen. In Enschede moet dan bij de DB-automaat een plaatsbewijs naar Münster en bij de PEG-automaat een kaartje naar Dortmund worden gekocht.
‘De reizigers in Enschede’, lucht PEG-medewerker Matthias Kley z’n hart, ‘zullen het spoor wel eens kwijt kunnen raken. We willen graag met de DB samenwerken. Maar er worden veel te hoge prijzen gevraagd. Op het gebied van de tarieven hebben we wel overeenstemming bereikt.
Als we op 12 december de diensten van de DB op de lijn Enschede-Dortmund overnemen worden dezelfde tarieven gehanteerd.’
Tijdens de ondertekening van het vervoerscontract gisterochtend in het station van Gronau werd alvast een van de elf nieuwe treinstellen van het type Talent gepresenteerd die de PEG van leasemaatschappij Angel Trains gaat huren. Het moderne materieel is van hetzelfde type als waarmee de DB tussen Enschede en Gronau rijdt.
Met dat verschil dat de treinstellen niet rood maar in de Nederlandse kleuren rood, wit, blauw, zijn gespoten.
‘Da’s toeval’, reageert Matthias Kley. ‘Dit is van onze huisstijl. Om de veiligheid te waarborgen zijn de treinen die straks naar Enschede gaan rijden voorzien van videocamera’s. Ze zijn voorts ingericht voor éénmansbediening. Maar er zal door vliegende brigades regelmatig worden gecontroleerd op zwartrijders. Ga er maar van uit dat dertig procent van onze treinen wordt gecontroleerd.’ Ofschoon Arriva de PEG onlangs heeft overgenomen, blijven de treinen op het Nederlands/Duitse grenstraject onder de vlag van de Prignitzer Eisenbahn rijden.
‘Arriva’, aldus Kley, ‘heeft de PEG Holding overgenomen. Ons bedrijf blijft als een vol dochterbedrijf actief. Dat komt onder meer door onze positieve uitstraling. We zijn klein en met heel oud materieel begonnen. Desondanks hebben we prima resultaten geboekt’.
For great justice!