abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 juni 2004 @ 10:52:30 #1
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_20273292
Kunst is een breed begrip.

Vandale zegt:

kunst (de ~ (v.), ~en)
1 het creatief en origineel tot uiting of voorstelling brengen van gedachten of gevoelens op vaak ontroerende of schokkende wijze
2 elk van de disciplines die door kunstenaars beoefend worden
3 een of meer kunstwerken
4 door oefening en studie verkregen kundigheid, vaardigheid
5 wat door mensen en niet door de natuur is gemaakt => namaak

Toch is vinden vaak mensen bepaalde dingen geen kunst, zoals een wit doek met een rode stip. Mensen zeggen dan "Dat kan mijn broertje van 3 ook" etc etc.

Ik ben nieuwsgierig naar wat kunst voor jullie is.

Kunst is voor mij iets waar iemand hart en ziel in heeft gestoken. Kunst is voor mij iemand die creativiteit tot uiting brengt op wat voor manier dan ook.
Kunst hoeft niet vernieuwend te zijn, een design van een tafelkleed kan al kunst zijn, een auto, een boek, een schilderij, ook al is het wit met een rode stip.

Kunst is een uiting van een of meerdere personen.

Kunst is voor mij iets wat je raakt, zolang het maar 1 iemand raakt.

Wat is kunst voor jou?
  dinsdag 29 juni 2004 @ 10:54:22 #2
2738 Knut
Loyal Dog
pi_20273335
Ik ben niet zo'n kunstig type.
Voor mij is kunst een enigzins vermakelijk iets.

Het is een te breed begrip om er echt wat mee te kunnen.
Oude schilderijen
Nieuwe schilderijen
Architectuur (kan ook kunst zijn)
Mooie verhalen.

Het is voor mij echt een te breed begrip om er een oordeel aan te hechten.
[20:25] [Knut] Een vrouw met een kerst fetish...
[20:26] [Knut] Niet zo letterlijk dat ik haar met baard om moet HOHOHOEN
[20:26] [Knut] maar je snapt het idee wel.
pi_20273372
Kunst betekenT voor mij... alles wat ik mooi vind en waarvan ik kan zien dat er veel tijd in is gestoken! Vrijwel alles wat onder "moderne kunst" valt, noem ik geen kunst, omdat ik het niet mooi vind. Verder moet het origineel en persoonlijk zijn.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 10:56:35 #4
34793 neo567
You know who
pi_20273383
Beauty is in the eye of the beholder,
Kunst is voor mij iets creatiefs, bijzonders.
En ja, dat zijn ruime begrippen.
pi_20275446
De vraag wat voor mij kunst is vind ik niet zo interessant; ik ben meer geïnteresseerd in wat mij raakt/iets doet. Kunst hoeft voor mij ook niet per definitie mooi te zijn. Als ik iets verschrikkelijk lelijk vind dan is dat ook interessant, want waar komt dat gevoel dan vandaan? Dus erg lelijke dingen kan ik ook waarderen.

Het meest ben ik geïnteresseerd in het verhaal achter het kunstwerk. Maar dat ontbreekt helaas meestal.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:12:24 #6
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_20275523
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:09 schreef Isabeau het volgende:
De vraag wat voor mij kunst is vind ik niet zo interessant; ik ben meer geïnteresseerd in wat mij raakt/iets doet. Kunst hoeft voor mij ook niet per definitie mooi te zijn. Als ik iets verschrikkelijk lelijk vind dan is dat ook interessant, want waar komt dat gevoel dan vandaan? Dus erg lelijke dingen kan ik ook waarderen.

Het meest ben ik geïnteresseerd in het verhaal achter het kunstwerk. Maar dat ontbreekt helaas meestal.
Ik denk dat het vaak ontbreekt omdat kunst een gevoel is. Een uiting van gevoel en die is vaak erg moeilijk te verwoorden.

Zo heb ik tekeningen (die ik nooit zal posten) die gewoon ene gevoel waren. Vaak wel uit de tijd dat ik erg depri was, dat kon ik niet verwoorden en dus tekenende ik het.

Zo heb ik een tekening van een boom waarin je een vrouw ziet. Dat was ik die vast zat in mijn leven. Verworteld in mijn problemen. Maar het echt beschrijven is erg moeilijk.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:16:54 #7
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20275627
Leven en overleven.
...dass wir fliegen.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:25:17 #8
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20275816
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:09 schreef Isabeau het volgende:

Het meest ben ik geïnteresseerd in het verhaal achter het kunstwerk. Maar dat ontbreekt helaas meestal.
Als je een boek leest, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter het boek?
Als je muziek luistert, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter de muziek?
Als je een orgasme beleeft, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter het orgasme?
...dass wir fliegen.
pi_20275859
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:25 schreef De-oneven-2 het volgende:
Als je een boek leest, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter het boek?
Als je muziek luistert, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter de muziek?
Als je een orgasme beleeft, ben je dan geinteresseerd in het verhaal achter het orgasme?
Eh ja, ja en nee...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:28:35 #10
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_20275884
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:27 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Eh ja, ja en nee...
Nou als die laatste een mooi erotisch verhaal heeft
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:28:47 #11
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20275888
Je liegt!
...dass wir fliegen.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:32:07 #12
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20275965
Kunst is voor mij vaak een uiting van ultieme creativiteit, ik vind het super als iemand een totaal nieuw concept bedenkt (qua schilderkunst, muziek, literatuur, architectuur, etc.). Voorbeeld is een Dali die met een geweer op een plaat schiet en daar een kunstwerk van maakt.
Daarnaast ook een bepaalde vakmanschap (denk aan de portretten van Rembrandt, geweldige techniek, maar niet origineel).
En soms is er geen reden voor, bepaalde dingen vind ik gewoon mooi... Dat is ook kunst voor me.

Maar eigenlijk is dat niet wat kunst voor me betekent, kunst voor mij betekent me ergens in verdiepen dat door een ander persoon met een bepaald idee is gemaakt. Me af te vragen waarom iemand over een bepaald fenomeen schrijft of bepaalde figuren schildert.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:39:37 #13
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20276133
Altijd weer dat waarom... In vredesnaam, waarom?
...dass wir fliegen.
  dinsdag 29 juni 2004 @ 12:46:52 #14
61424 Cheshire
boldly going nowhere
pi_20276322
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:12 schreef Silmarwen het volgende:
Ik denk dat het vaak ontbreekt omdat kunst een gevoel is. Een uiting van gevoel en die is vaak erg moeilijk te verwoorden.
helemaal mee eens!
kunst op zich is zo'n breed begrip, ik kan daar zelf heel weinig mee... werken zoals die " rode stippen op wit doek " daar vind ik echt niks aan.
voor mij is iets kunst als het emoties, associaties enzo oproept, en dus hardstikke subjectief.

Overigens vind ik dat er een verschil zit tussen kunst en kunstig... ik vind sneller iets kunstig gemaakt (omdat ik dat zelf niet kan) dan dat ik het kunst vind..
om maar een voorbeeldje te noemen: van die hindelooper (?) schilderwerkjes die mijn moeder vroeger nog wel eens maakte.. vind ik wel kunstig gemaakt ( want ik bak er zelf niks van) maar het doet me echt niks verder
the butterfly of doubt emerged and flapped an experimental wing... all unaware of what chaos theory has to say about this sort of thing
pi_20303551
kunst is voor mij reflectie op de tijd waarin het is gemaakt.
  donderdag 1 juli 2004 @ 12:45:47 #16
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_20333659
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 12:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Altijd weer dat waarom... In vredesnaam, waarom?
Zoals de bekende Pablo P. ooit zei:
Everyone wants to understand painting, why is there no attempt to understand the song of the birds
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 1 juli 2004 @ 12:48:19 #17
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_20333731
Leuk begin van het topic Silmarwen....
Zo begint mijn website ook namelijk, met dat stukje van van Dale bedoel ik
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 1 juli 2004 @ 12:53:27 #18
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_20333877
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 12:48 schreef Automatic_Rock het volgende:
Leuk begin van het topic Silmarwen....
Zo begint mijn website ook namelijk, met dat stukje van van Dale bedoel ik
Cool!

  donderdag 1 juli 2004 @ 13:53:18 #19
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20335538
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 12:45 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Zoals de bekende Pablo P. ooit zei:
Everyone wants to understand painting, why is there no attempt to understand the song of the birds
Je mag wel muziek maken zonder dat je daarbij één enkele noot hoeft te verantwoorden, maar zodra je gaat schilderen wil men opeens weten waarom je hebt gekozen voor een bepaalde kleur of lijn.

Eigenaardig, niet? .
...dass wir fliegen.
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:10:43 #20
75316 Merijntje
Rien ne va plus
pi_20337577
Voor de beantwoording van de vraag wat kunst voor mij betekent, heb ik eerst eens over de vraag "Wat is kunst eigenlijk?" nagedacht.

These: Kunst is kunst, dus niet echt!
Een voorbeeldje dan maar?
Een kunstgebit is kunst, dus geen écht gebit. Het is de verwerkelijking (reëel) van het niet echt aanwezige gebit (fictie).
Kunst is dus de realisatie van fictie.
Realisatie is werkelijk, dus echt.
Antithese: Kunst is echt, dus geen kunst!

Kunst is dan pas goed, als de werkelijkheid niet meer deugt en verdrongen wordt. (denk aan het gebit) Deze verdrongen werkelijkheid sublimeert dan tot kunst.

Maar wie heeft behoefte aan kunst(tanden), als zij/hij zijn mond nog vol tanden heeft?
Het geheim van vreugde is het leed te kunnen hanteren. - Anais Nin
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:32:33 #21
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20338090
Kunst is iemand de tanden uit z'n bek slaan.
...dass wir fliegen.
  donderdag 1 juli 2004 @ 15:38:10 #22
75316 Merijntje
Rien ne va plus
pi_20338211
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 15:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Kunst is iemand de tanden uit z'n bek slaan.
echt, jôh?
Het geheim van vreugde is het leed te kunnen hanteren. - Anais Nin
  donderdag 1 juli 2004 @ 16:32:28 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_20339438
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 13:53 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Je mag wel muziek maken zonder dat je daarbij één enkele noot hoeft te verantwoorden, maar zodra je gaat schilderen wil men opeens weten waarom je hebt gekozen voor een bepaalde kleur of lijn.

Eigenaardig, niet? .
Bijzonder eigenaardig!!!

Ik weiger dan ook altijd mijn werk uit te leggen.., hoogstend mompel ik iets vaags
Als ik het gevoel van dat werk ook met woorden kon weergeven dan het ik wel een gedicht geschreven ipv een schilderij te maken

Maar ik ben niet helemaal onaardig, de aanleiding van het maken van het schilderij wil ik dan nog wel vertellen...... alleen is er maar in 1/3 van de werken een echte aanleiding te omschrijven
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 1 juli 2004 @ 19:53:07 #24
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20343722
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 16:32 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Als ik het gevoel van dat werk ook met woorden kon weergeven dan het ik wel een gedicht geschreven ipv een schilderij te maken

[
Precies hoe ik erover denk.
Het schilderij is de uitleg, en dan durven ze je daarna ( -potverdorie- ) nog om een uitleg te vragen.

Uitleg? Je kijkt ernaar!
...dass wir fliegen.
pi_20347641
waar heel veel kunstenaars "last"van hebben is dat ze een bepaald gevoel hebben en dan met dat gevoel een werk,bijvoorbeeld een schilderij gaan maken om iets te uiten,..maar dat gevoel komt dan 9 van de 10 keer helemaal niet over op het publiek,..dan is de missie toch niet geslaagd want kunst blijft communicatie en als het niet werkt dan heb je slecht e communicatie en is het werk slecht,..Of het moet niet de bedoeling zijn dat mensen kunnen zien wat je bedoelde met het schilderij,maar dan is het ook geen kunst maar creatieve therapie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')