abonnement Unibet Coolblue
pi_20152271
Want het volgende is aan de hand:
Onze Megane 1.9 dTi heeft soms bij het starten last van veel witte rook. Na 200 meter is dit weg en we hebben ook geen enkel probleem verder met instabiel lopen o.i.d. Na wat speurwerk kom ik op de volgende mogelijke oorzaken:

* koppakking lekt koelvloeistof in het verbrandingssysteem => dit lijkt me niet logisch aangezien het dan constant zou moeten zijn en dan ook bij iedere start dit zou moeten doen.

* defecte verstuiver => onverbrande diesel wordt de uitlaat in gespoten en verbrand, lijkt me ook niet want het betreft hier witte rook en geen zwarte.

* vocht in de uitlaat => condens vorming of regenwater in de uitlaat verbrand bij de start. Maar hoe komt dit water er dan in? lekke uitlaat?

We hebben hem iig na laten kijken onder garantie, en ze hebben het verbrandingssysteem gereinigd (moeten nu 2 á 3 keer de tank op de helf al bijvullen i.p.v. leegrijden). Maar ik vermoed eigenlijk niet dat dat het gaat oplossen. Nu hebben we nog garantie dus moet het ook worden opgelost maar de garage heeft het dus de 1e keer blijkbaar niet kunnen vinden.
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:13:31 #2
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20152364
is er koelvloeistofverlies?
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20152419
nog niets van gemerkt, de motortemperatuur blijft netjes net onder het midden hangen
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:17:51 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20152475
Dan gok ik op een verstuivertje wat ff moeilijk doet met het starten,kan verders geen kwaad btw.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20152632
wat doet zo'n verstuivertje precies en gaat het vanzelf over? Verder is er ook van dat spul om je verstuivers te reinigen (wat je door de diesel heen gooit), werkt dit dan eventueel?

VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:31:29 #6
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20152862
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:24 schreef Blapiet het volgende:
VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
Das juist bruut
pi_20152946
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:31 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Das juist bruut
Toen ik m'n Swift nog had was ik dit zeker met je eens geweest,... nu rijdt ik iets meer low-profile.
'k heb zelfs geen versterker ingebouwd
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:34:38 #8
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20152950
Laat ook even je voorgloei spiralen testen.
Kan het ook zijn. Juist tijdens de start.

Denk dat je daar moet gaan zoeken.
pi_20153014
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:34 schreef beware_reageerd het volgende:
Laat ook even je voorgloei spiralen testen.
Kan het ook zijn. Juist tijdens de start.

Denk dat je daar moet gaan zoeken.
Die verbranden toch alleen diesel? Als het onverbrande diesel zou zijn moet de rook toch zwart zijn?

enlighten me please
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:37:26 #10
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153032
Verstuiver zorgt ervoor dat de brandstof in kleine delen in de cillinder komt waarna ontbranding wat makkelijker gaat.
Als deze "zeikt" dan zou je zwarte rook moeten hebben.
Kan idd geen kwaad, behalve met een keuring.
Daar komt hij dan niet doorheen.

Wat ook zou kunnen is dat je filter volzit met water. (brandstoffilter)
Zit onderaan een aftapje, even open tot er diesel uitkomt en dicht.
Echter vermoed ik hier toch de gloeiers.
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:38:49 #11
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153070
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:36 schreef Blapiet het volgende:

[..]

Die verbranden toch alleen diesel? Als het onverbrande diesel zou zijn moet de rook toch zwart zijn?

enlighten me please
Klopt an sich wel, maar als hij het wel doet maar dan voor 60 % dan kan het wel eens gek lopen.
Neem aan dat het starten op zich wel verder lekker loopt.

Dus niet op 3 poten of zo ?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:41:19 #12
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153130
Kijk ook eens hier http://www.katho.be/vhti/automechanica/dieseldi.htm Staat ook nog wat info.

Suc6
pi_20153152
hij loopt als een zonnetje denk ik (stabiel toerental, ook bij een koude start). Als ie op 3 poten loopt schokkert 'ie toch ook?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:46:40 #14
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153260
Dan loopt hij goed.

Dus moet het iets kleins zijn.

Water komt wel erg dicht bij zo.
Kijk maar eens onder je filter.
Kraantje open en dicht, dan zal het wel weg gaan.
pi_20153320
Volgens jouw link:
quote:
Witte uitlaatrook is het gevolg van water dat in de verbrandingskamers of het uitlaatsysteem terecht komt
Bevestigt dus mijn vermoeden (en de jouwe), voor de locatie van het brandstoffilter rijd ik dan maar even naar de dealer, of is het heel makkelijk te vinden?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:56:28 #16
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153539
Heel makkelijk. Vanaf de brandstofpomp loot een leiding richting de achterkant v/d auto.
Ergens (waarschijnlijk tegen het schutbord onder je voorruit) zit het filter.

Onderop zit iets van een zwart plaatje met een tutje naar beneden.
Die opendraaien tot en geen water meer uitkomt. (ongeveer een glas vol)
Dichtdraaien. En gelijk even een stuk rijden om de rest uit het systeem te krijgen.
Dieselpompen zijn niet zo gek op water namelijk.

Dan zou het dus weg moeten wezen.
pi_20153672
als het nou niet lukt om hem te vinden en ik schiet even een plaatje van het vooronder, kan jij dan de plaats aanduiden? (morgen pas overigens).
  donderdag 24 juni 2004 @ 15:06:14 #18
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153783
Dat lukt je vast wel. Het is niet een klein dingetje.

Maar wil morgen wel even kijken.
Echter denk ik dat je het dan al hebt gevonden.

Ik hoor het morgen wel.
pi_20153847
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 15:06 schreef beware_reageerd het volgende:
Dat lukt je vast wel. Het is niet een klein dingetje.

Maar wil morgen wel even kijken.
Echter denk ik dat je het dan al hebt gevonden.

Ik hoor het morgen wel.
Momenteel is m'n vriendin weg met de auto, en issie pas vanvond laat weer thuis,... maar ik zal morgenochtend eens even op zoek gaan. bedankt alvast
  donderdag 24 juni 2004 @ 15:18:10 #20
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_20154021
Kijk even onder de vuldop voor de olie. Als daar een soort "mayonaise"-achtige aanslag zit is je koppakking gaar (koelwater bij olie).
quote:
* vocht in de uitlaat => condens vorming of regenwater in de uitlaat verbrand bij de start. Maar hoe komt dit water er dan in? lekke uitlaat?
Diesel, benzine en LPG bestaan uit verbindingen met oa. Koolstof (C) en waterstof (H). Bij verbranding komen dus ondermeer CO2 en H2O (water dus). Let maar eens op auto's voor je. Wanneer die net gestart zijn zie je vaak water uit de uitlaat lopen of waterdamp. Na een paar minuten is de uitlaat zo warm dat de waterdamp niet meer condenseert en "onzichtbaar" wordt

[ Bericht 3% gewijzigd door D-FENS op 24-06-2004 21:38:48 ]
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_20171974
De vuldop is schoon,... geen sludge op te vinden. Ik heb onderop de brandstofpomp geloof ik een soort ventieltje gevonden, maar die gaf vrijwel direct diesel.
pi_20174089
ANWB garantie-afloop-keuring
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_20178589
hij gaat iig zeer binnenkort naar de garage, wacht even tot ze me terugbellen voor een afspraak. je kunt nu niet meer normaal boven de 2000 á 2500 rpm komen zonder walm achter je aan. Steeds bij het optrekken, hoewel het wel minder wordt als ie warm is. Vermoed dus eigenlijk een verdamper die z'n wekr niet goed doet of whatever.

@D-fens: Zo'n APK keuring is idd ook een goed idee
pi_20180435
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:24 schreef Blapiet het volgende:
wat doet zo'n verstuivertje precies en gaat het vanzelf over? Verder is er ook van dat spul om je verstuivers te reinigen (wat je door de diesel heen gooit), werkt dit dan eventueel?

VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
nee... een verstuiver spuit in met een absurde druk van rond de 2000bar die houden zichzelf schoon

-edit-

een diesel zuigt geen mengsel aan zoals een benzine motor... bij een diesel wordt het mengsel in de cilinders gevormd, dat wil zeggen dat door de inlaat klep alleen maar lucht komt... nou moet er nog diesel bij... deze wordt door een verstuiver ingespoten dat is gewoon heel simpel gezegd een pen met een aantal miniscule gaatjes die in je cilinderkop geschroefd zit en waar een leiding op aangesloten zit die van een dieselpomp komt
Hopeloos benzine verslaafd
pi_20180712
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 13:49 schreef Blapiet het volgende:
hij gaat iig zeer binnenkort naar de garage, wacht even tot ze me terugbellen voor een afspraak. je kunt nu niet meer normaal boven de 2000 á 2500 rpm komen zonder walm achter je aan. Steeds bij het optrekken, hoewel het wel minder wordt als ie warm is. Vermoed dus eigenlijk een verdamper die z'n wekr niet goed doet of whatever.

@D-fens: Zo'n APK keuring is idd ook een goed idee
dat het minder wordt als hij warm is is logisch... doordat de motor op bedrijfstemperatuur komt gaan de metalen van de cilinderkop en het onderblok en de koppakking (een diesel heeft een dikke metalen pakking) uitzetten waardoor het eventuele scheurtje of lek in de koppakking dicht gedrukt kan worden... ik denk dat het de koppakking is, er hoeft btw ook geen troep aan je vuldop te zitten als je koppakking lek is... dan moet je er namelijk wel een heel eind mee gereden hebben wil die aanslag/troep er op komen...

btw gister heb ik toevallig nog een VW Golf 4 1,9 TDI afgerond waar de koppakking ook lek van was en de distributieriem van vervangen moest worden
Hopeloos benzine verslaafd
pi_20183485
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 15:12 schreef Youp het volgende:

[..]

dat het minder wordt als hij warm is is logisch... doordat de motor op bedrijfstemperatuur komt gaan de metalen van de cilinderkop en het onderblok en de koppakking (een diesel heeft een dikke metalen pakking) uitzetten waardoor het eventuele scheurtje of lek in de koppakking dicht gedrukt kan worden... ik denk dat het de koppakking is, er hoeft btw ook geen troep aan je vuldop te zitten als je koppakking lek is... dan moet je er namelijk wel een heel eind mee gereden hebben wil die aanslag/troep er op komen...

btw gister heb ik toevallig nog een VW Golf 4 1,9 TDI afgerond waar de koppakking ook lek van was en de distributieriem van vervangen moest worden
jij zegt dus koppakking?

Hoe lang duurt zo'n reparatie gemiddeled en hoe gevaarlijk is het om hier nog +/- 150km mee te rijden?
Dat ding komt net van de garage af gvd
  vrijdag 25 juni 2004 @ 17:49:18 #27
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20184937
A : de meeste verstuivers halen bij lange na geen 2000 bar druk.Dit komt pas een beetje voor bij de latere common-rail diesels.

B : Legio diesels hebben geen metalen koppakking.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20185276
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 17:49 schreef Herr.Flick het volgende:
A : de meeste verstuivers halen bij lange na geen 2000 bar druk.Dit komt pas een beetje voor bij de latere common-rail diesels.

B : Legio diesels hebben geen metalen koppakking.

't is er één uit augustus 2000.

Maar goed, hoe goed jullie bedoelingen ook zijn (waarvoor dank); de antwoorden in dit topic variëren dusdanig van aard allemaal dat ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet

De garageman verzekerde me net dat het ab-so-luut niet aan de koppakking kan liggen,...

Maandag gaat de auto erheen en merk ik het wel (en horen jullie 't ook). Ik heb ook GizartFRL nog even gemaild want ik geloof dat hij bij Renault werkt.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 23:33:42 #29
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_20193821
Heb je mailtje gekregen Blapiet, en zal het op mijn werk navragen.
Lijkt mij persoonlijk trouwens sterk dat eht de koppakking is, maar eerder iets met de verstuivers.
Ik weet sowieso dat het bij Kangoo;s soms ene probleem is dat relatief makkelijk op te lossen is. Maar aangezien dit geen Kangoo is, zal er toch beter naar moeten worden gekeken ipv lukraak onderdelen gaan vervangen.
*keeps you posted*
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 26 juni 2004 @ 00:47:49 #30
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20195449
Als je auto smorgens zo hard rookt,en het zo je koppakking zijn, dan was je koelvloeistofpotje al verschillende keren leeg geweest.

Flick blijft bij het brandstofinspuitsysteem.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20199687
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 23:33 schreef GizartFRL het volgende:
Heb je mailtje gekregen Blapiet, en zal het op mijn werk navragen.
Lijkt mij persoonlijk trouwens sterk dat eht de koppakking is, maar eerder iets met de verstuivers.
Ik weet sowieso dat het bij Kangoo;s soms ene probleem is dat relatief makkelijk op te lossen is. Maar aangezien dit geen Kangoo is, zal er toch beter naar moeten worden gekeken ipv lukraak onderdelen gaan vervangen.
*keeps you posted*
zat jij niet in Hoorn bij de dealer?
pi_20203944
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 00:47 schreef Herr.Flick het volgende:
Als je auto smorgens zo hard rookt,en het zo je koppakking zijn, dan was je koelvloeistofpotje al verschillende keren leeg geweest.

Flick blijft bij het brandstofinspuitsysteem.

dat ding waar ik de koppakking van vervangen heb verbruikte ook niet veel koelvloeistof... het was ook maar een heel klein lek... ik weet niet hoe lang TS met zn rommeltje zo gereden heeft... in ieder geval zit er ergens vocht in het systeem en als hij slecht begint te lopen wat ik zonet ergens gelezen heb dan zal het wellicht toch wel iets met de inspuiting zijn... maarja ik kan zo van afstand ook niet veel zeggen

oh btw die operatie duurde bij ons een dikke week... maar dat kwam omdat ik nu dus bij Wealer stage loop en als je daar aan de auto gaat beginnen komen ze aan nee deze heeft voorrang nee die heeft voorrang nee die heeft voorrang de klant zit te wachten bla bla bla, die maken daar geen goede afspraken... irritant zooitje is het daar... en aan het einde komen ze ook nog zaniken dat die koppakking nog niet klaar is maar als je een goede dealer/garage/watever hebt zal het niet langer als 2/3 dagen duren omdat als de koppakking lek is hij ook moet worden gevlakt en afgeperst en dat wordt meestal uitbesteed...
Hopeloos benzine verslaafd
  zaterdag 26 juni 2004 @ 15:46:09 #33
36458 neonfreak
I Keed I keed
pi_20205070
waarom laat je de verstuivers niet ff testen? Koppakking bij de dti gebeurd vrijwel nooit en het klinkt ook niet zo . Ik zou het na de verstuivers in de pomp gaan zoeken, met name in de vervroeging.
Talk to the duck caus he don't give a Fuck
Renovateur d'Automobiles
pi_20254103
hij staat bij de garage, zodra die weer klaar is horen jullie wat ermee aan de hand was
pi_20363974
en weet je al wat er mee was?
pi_20366263
hij staat nog bij de renault-dealer, ze vermoeden iets met de koppakking of eventueel de turbo. De turbo heb ik ook nog aan gedacht maar ik weet niet wanneer zo'n turbo aanslaat. Ik dacht dat 'ie alleen in hogere toerentallen aansloeg.
pi_20366298
balen man...
wordt het onder garantie vervangen ?
pi_20366448
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 16:48 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
balen man...
wordt het onder garantie vervangen ?
gelukkig wel ja
maar zit ondertussen wel al sinds maandag zonder auto
pi_20497811
auto is terug

De Turbo bleek defect, lekte olie naar de uitlaat toe en dit veroorzaakte rook. De turbo is vervangen en het probleem zou over moeten zijn. De mensen van de garage zeggen wel dat er nog wel olie in de uitlaat zat en dat dat nog voor de komende 1,5 á 2 weken voor rook kan zorgen. Verder gaf hij nog de tip om de motor nog even 5 seconden te laten draaien als je parkeert, alvorens hem uit te zetten, dit om de pomp van de turbo leeg te maken o.i.d.

Wat denken jullie hiervan?
  donderdag 8 juli 2004 @ 21:55:38 #40
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20498186
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 21:39 schreef Blapiet het volgende:
auto is terug

De Turbo bleek defect, lekte olie naar de uitlaat toe en dit veroorzaakte rook. De turbo is vervangen en het probleem zou over moeten zijn. De mensen van de garage zeggen wel dat er nog wel olie in de uitlaat zat en dat dat nog voor de komende 1,5 á 2 weken voor rook kan zorgen. Verder gaf hij nog de tip om de motor nog even 5 seconden te laten draaien als je parkeert, alvorens hem uit te zetten, dit om de pomp van de turbo leeg te maken o.i.d.

Wat denken jullie hiervan?
Ja, kan.

Een turbo draait met extreem veel toeren rond,de as van de turbo is gelagerd en dit lagertje moet ook olie hebben.
Als je nu aan komt rijden, en je parkeert je auto dan draait je turbo nog enkele 1000den toeren per minuut rond,zet je je motor af,dan krijgt deze dus geen smering meer terwijl ie nog draait.
Advies tegen de rook : Laat hem eens flink een uurtje werken(stampen met beleid! )
Hierdoor word je uitlaat flink heet,en is de stroming van uitlaatgassen in je uitlaat ook hoog.Het meeste zal er dan wel uitgeblazen worden,of verbrand daar in de pijp.

Suc6 met je nieuwe tuuuuuuuuuuurrrrrrrbo!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20518983
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 21:55 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Ja, kan.

Een turbo draait met extreem veel toeren rond,de as van de turbo is gelagerd en dit lagertje moet ook olie hebben.
Als je nu aan komt rijden, en je parkeert je auto dan draait je turbo nog enkele 1000den toeren per minuut rond,zet je je motor af,dan krijgt deze dus geen smering meer terwijl ie nog draait.
Advies tegen de rook : Laat hem eens flink een uurtje werken(stampen met beleid! )
Hierdoor word je uitlaat flink heet,en is de stroming van uitlaatgassen in je uitlaat ook hoog.Het meeste zal er dan wel uitgeblazen worden,of verbrand daar in de pijp.

Suc6 met je nieuwe tuuuuuuuuuuurrrrrrrbo!

Als er olie in de uitlaat zit, dan wordt dit toch continu verbrand? Wat we nu hebben is dat er bij het starten rookvorming is en als je even je gas goed intrapt dat 'ie ook rookt. Volgens mijn logica wordt de uitlaat tijdens het rijden toch steeds heter met als gevolg dat 'ie eigenlijk continu zou moeten roken toch? Nu rookt ie dus alleen bij starten en bij toerentallen hoger dan +/- 2100. Als 'ie warm is rookt 'ie dus helemaal niet meer. Klopt dit dan wel? en zo ja,.. na hoeveel dagen/weken mag je dan verwachten dat het roken stopt?

(lastig uitleggen dit )
pi_30701441
update,..
uiteraard alles opgelost ondertussen, EN HET WAS NIET DE TURBO maar voor de mensen met zelfde problemen toch even het antwoord. Het bleek stiekem toch de koppakking te zijn. Is gerepareerd onder garantie bij de Renault Dealer en we tuffen weer het hele land door
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')