abonnement Unibet Coolblue
pi_20152271
Want het volgende is aan de hand:
Onze Megane 1.9 dTi heeft soms bij het starten last van veel witte rook. Na 200 meter is dit weg en we hebben ook geen enkel probleem verder met instabiel lopen o.i.d. Na wat speurwerk kom ik op de volgende mogelijke oorzaken:

* koppakking lekt koelvloeistof in het verbrandingssysteem => dit lijkt me niet logisch aangezien het dan constant zou moeten zijn en dan ook bij iedere start dit zou moeten doen.

* defecte verstuiver => onverbrande diesel wordt de uitlaat in gespoten en verbrand, lijkt me ook niet want het betreft hier witte rook en geen zwarte.

* vocht in de uitlaat => condens vorming of regenwater in de uitlaat verbrand bij de start. Maar hoe komt dit water er dan in? lekke uitlaat?

We hebben hem iig na laten kijken onder garantie, en ze hebben het verbrandingssysteem gereinigd (moeten nu 2 á 3 keer de tank op de helf al bijvullen i.p.v. leegrijden). Maar ik vermoed eigenlijk niet dat dat het gaat oplossen. Nu hebben we nog garantie dus moet het ook worden opgelost maar de garage heeft het dus de 1e keer blijkbaar niet kunnen vinden.
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:13:31 #2
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20152364
is er koelvloeistofverlies?
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20152419
nog niets van gemerkt, de motortemperatuur blijft netjes net onder het midden hangen
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:17:51 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_20152475
Dan gok ik op een verstuivertje wat ff moeilijk doet met het starten,kan verders geen kwaad btw.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_20152632
wat doet zo'n verstuivertje precies en gaat het vanzelf over? Verder is er ook van dat spul om je verstuivers te reinigen (wat je door de diesel heen gooit), werkt dit dan eventueel?

VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:31:29 #6
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_20152862
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:24 schreef Blapiet het volgende:
VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
Das juist bruut
pi_20152946
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:31 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Das juist bruut
Toen ik m'n Swift nog had was ik dit zeker met je eens geweest,... nu rijdt ik iets meer low-profile.
'k heb zelfs geen versterker ingebouwd
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:34:38 #8
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20152950
Laat ook even je voorgloei spiralen testen.
Kan het ook zijn. Juist tijdens de start.

Denk dat je daar moet gaan zoeken.
pi_20153014
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:34 schreef beware_reageerd het volgende:
Laat ook even je voorgloei spiralen testen.
Kan het ook zijn. Juist tijdens de start.

Denk dat je daar moet gaan zoeken.
Die verbranden toch alleen diesel? Als het onverbrande diesel zou zijn moet de rook toch zwart zijn?

enlighten me please
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:37:26 #10
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153032
Verstuiver zorgt ervoor dat de brandstof in kleine delen in de cillinder komt waarna ontbranding wat makkelijker gaat.
Als deze "zeikt" dan zou je zwarte rook moeten hebben.
Kan idd geen kwaad, behalve met een keuring.
Daar komt hij dan niet doorheen.

Wat ook zou kunnen is dat je filter volzit met water. (brandstoffilter)
Zit onderaan een aftapje, even open tot er diesel uitkomt en dicht.
Echter vermoed ik hier toch de gloeiers.
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:38:49 #11
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153070
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:36 schreef Blapiet het volgende:

[..]

Die verbranden toch alleen diesel? Als het onverbrande diesel zou zijn moet de rook toch zwart zijn?

enlighten me please
Klopt an sich wel, maar als hij het wel doet maar dan voor 60 % dan kan het wel eens gek lopen.
Neem aan dat het starten op zich wel verder lekker loopt.

Dus niet op 3 poten of zo ?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:41:19 #12
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153130
Kijk ook eens hier http://www.katho.be/vhti/automechanica/dieseldi.htm Staat ook nog wat info.

Suc6
pi_20153152
hij loopt als een zonnetje denk ik (stabiel toerental, ook bij een koude start). Als ie op 3 poten loopt schokkert 'ie toch ook?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:46:40 #14
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153260
Dan loopt hij goed.

Dus moet het iets kleins zijn.

Water komt wel erg dicht bij zo.
Kijk maar eens onder je filter.
Kraantje open en dicht, dan zal het wel weg gaan.
pi_20153320
Volgens jouw link:
quote:
Witte uitlaatrook is het gevolg van water dat in de verbrandingskamers of het uitlaatsysteem terecht komt
Bevestigt dus mijn vermoeden (en de jouwe), voor de locatie van het brandstoffilter rijd ik dan maar even naar de dealer, of is het heel makkelijk te vinden?
  donderdag 24 juni 2004 @ 14:56:28 #16
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153539
Heel makkelijk. Vanaf de brandstofpomp loot een leiding richting de achterkant v/d auto.
Ergens (waarschijnlijk tegen het schutbord onder je voorruit) zit het filter.

Onderop zit iets van een zwart plaatje met een tutje naar beneden.
Die opendraaien tot en geen water meer uitkomt. (ongeveer een glas vol)
Dichtdraaien. En gelijk even een stuk rijden om de rest uit het systeem te krijgen.
Dieselpompen zijn niet zo gek op water namelijk.

Dan zou het dus weg moeten wezen.
pi_20153672
als het nou niet lukt om hem te vinden en ik schiet even een plaatje van het vooronder, kan jij dan de plaats aanduiden? (morgen pas overigens).
  donderdag 24 juni 2004 @ 15:06:14 #18
18952 beware_reageerd
Pappie sinds 15-07-2003
pi_20153783
Dat lukt je vast wel. Het is niet een klein dingetje.

Maar wil morgen wel even kijken.
Echter denk ik dat je het dan al hebt gevonden.

Ik hoor het morgen wel.
pi_20153847
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 15:06 schreef beware_reageerd het volgende:
Dat lukt je vast wel. Het is niet een klein dingetje.

Maar wil morgen wel even kijken.
Echter denk ik dat je het dan al hebt gevonden.

Ik hoor het morgen wel.
Momenteel is m'n vriendin weg met de auto, en issie pas vanvond laat weer thuis,... maar ik zal morgenochtend eens even op zoek gaan. bedankt alvast
  donderdag 24 juni 2004 @ 15:18:10 #20
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_20154021
Kijk even onder de vuldop voor de olie. Als daar een soort "mayonaise"-achtige aanslag zit is je koppakking gaar (koelwater bij olie).
quote:
* vocht in de uitlaat => condens vorming of regenwater in de uitlaat verbrand bij de start. Maar hoe komt dit water er dan in? lekke uitlaat?
Diesel, benzine en LPG bestaan uit verbindingen met oa. Koolstof (C) en waterstof (H). Bij verbranding komen dus ondermeer CO2 en H2O (water dus). Let maar eens op auto's voor je. Wanneer die net gestart zijn zie je vaak water uit de uitlaat lopen of waterdamp. Na een paar minuten is de uitlaat zo warm dat de waterdamp niet meer condenseert en "onzichtbaar" wordt

[ Bericht 3% gewijzigd door D-FENS op 24-06-2004 21:38:48 ]
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_20171974
De vuldop is schoon,... geen sludge op te vinden. Ik heb onderop de brandstofpomp geloof ik een soort ventieltje gevonden, maar die gaf vrijwel direct diesel.
pi_20174089
ANWB garantie-afloop-keuring
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_20178589
hij gaat iig zeer binnenkort naar de garage, wacht even tot ze me terugbellen voor een afspraak. je kunt nu niet meer normaal boven de 2000 á 2500 rpm komen zonder walm achter je aan. Steeds bij het optrekken, hoewel het wel minder wordt als ie warm is. Vermoed dus eigenlijk een verdamper die z'n wekr niet goed doet of whatever.

@D-fens: Zo'n APK keuring is idd ook een goed idee
pi_20180435
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 14:24 schreef Blapiet het volgende:
wat doet zo'n verstuivertje precies en gaat het vanzelf over? Verder is er ook van dat spul om je verstuivers te reinigen (wat je door de diesel heen gooit), werkt dit dan eventueel?

VInd het zo kneuzig staan om een compleet verrookte parkeerplaats achter te laten
nee... een verstuiver spuit in met een absurde druk van rond de 2000bar die houden zichzelf schoon

-edit-

een diesel zuigt geen mengsel aan zoals een benzine motor... bij een diesel wordt het mengsel in de cilinders gevormd, dat wil zeggen dat door de inlaat klep alleen maar lucht komt... nou moet er nog diesel bij... deze wordt door een verstuiver ingespoten dat is gewoon heel simpel gezegd een pen met een aantal miniscule gaatjes die in je cilinderkop geschroefd zit en waar een leiding op aangesloten zit die van een dieselpomp komt
Hopeloos benzine verslaafd
pi_20180712
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 13:49 schreef Blapiet het volgende:
hij gaat iig zeer binnenkort naar de garage, wacht even tot ze me terugbellen voor een afspraak. je kunt nu niet meer normaal boven de 2000 á 2500 rpm komen zonder walm achter je aan. Steeds bij het optrekken, hoewel het wel minder wordt als ie warm is. Vermoed dus eigenlijk een verdamper die z'n wekr niet goed doet of whatever.

@D-fens: Zo'n APK keuring is idd ook een goed idee
dat het minder wordt als hij warm is is logisch... doordat de motor op bedrijfstemperatuur komt gaan de metalen van de cilinderkop en het onderblok en de koppakking (een diesel heeft een dikke metalen pakking) uitzetten waardoor het eventuele scheurtje of lek in de koppakking dicht gedrukt kan worden... ik denk dat het de koppakking is, er hoeft btw ook geen troep aan je vuldop te zitten als je koppakking lek is... dan moet je er namelijk wel een heel eind mee gereden hebben wil die aanslag/troep er op komen...

btw gister heb ik toevallig nog een VW Golf 4 1,9 TDI afgerond waar de koppakking ook lek van was en de distributieriem van vervangen moest worden
Hopeloos benzine verslaafd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')