abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1417186
Mijn vraag aan jullie is hoe zien jullie het Satanisme, is dit iets wat puur het kwaad laat zien, of is het een religie met zijn eigen kenmerken en opvattingen?

Ik zie het Satanisme vanuit keltisch oogpunt, ik was enige tijd zeer geintereseerd in het Keltische geloof tot ik erachter kwam dat een paar eeuwen na christus het keltische geloof werd bestempeld door christenen als Heidens en Satanistisch. Ook zie ik grote overeenkomstig heden tussen de keltische half god Cernunos (hij schijnt meerdere namen te bevatten). Cernunos in dit geval draagt een masker met een herten gewei, volgens andere boeken is zijn dit bokke hoorntjes. Hij zou de godheid van vruchtbaarheid zijn, iig kwam het er op neer dat volgens een bepaald boek hij ergens in de lente met een aantal maagden de heide weide bossen introk en deze dames ontmaagde. Op zich erg erhmm vermakelijk...

Monikken verklaarde dit heidens en hij werd satan (even kort samengevat, en er zullen meerdere versies van verhaal zijn)

Ik bedacht me dus dat het satanisme een goede fundering had als dit waar is, alleen hedendaags verkeerd word uitgevoerd. Dit was mijn motivatie om het geloof satanisme niet als zonde maar als religie te zien.

pi_1417279
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 17:29 schreef Aneurism het volgende:
Mijn vraag aan jullie is hoe zien jullie het Satanisme, is dit iets wat puur het kwaad laat zien, of is het een religie met zijn eigen kenmerken en opvattingen?

Ik zie het Satanisme vanuit keltisch oogpunt, ik was enige tijd zeer geintereseerd in het Keltische geloof tot ik erachter kwam dat een paar eeuwen na christus het keltische geloof werd bestempeld door christenen als Heidens en Satanistisch. Ook zie ik grote overeenkomstig heden tussen de keltische half god Cernunos (hij schijnt meerdere namen te bevatten). Cernunos in dit geval draagt een masker met een herten gewei, volgens andere boeken is zijn dit bokke hoorntjes. Hij zou de godheid van vruchtbaarheid zijn, iig kwam het er op neer dat volgens een bepaald boek hij ergens in de lente met een aantal maagden de heide weide bossen introk en deze dames ontmaagde. Op zich erg erhmm vermakelijk...

Monikken verklaarde dit heidens en hij werd satan (even kort samengevat, en er zullen meerdere versies van verhaal zijn)

Ik bedacht me dus dat het satanisme een goede fundering had als dit waar is, alleen hedendaags verkeerd word uitgevoerd. Dit was mijn motivatie om het geloof satanisme niet als zonde maar als religie te zien.

Maar waar staat satanisme voor? Ik heb geen flauw idee, wat het nou eik inhoudt.
pi_1417293
kort samengevat volgens het christendom is het gewoon anti christ, de tegenpool van christendom.
pi_1417297
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 18:03 schreef Aneurism het volgende:
kort samengevat volgens het christendom is het gewoon anti christ, de tegenpool van christendom.
Dus alle zeden kunnen de deur uit? anarchie?
pi_1417315
wie zegt dat het christendom geen anarchy is? Volgens mij is er meer in de naam van "GOD" gedood dan in de naam van satan, is god niet satan?
pi_1417364
Ach wat maakt het allemaal uit, god/satan, dat zijn toch gewoon 2 kanten van dezelfde medaille?
Unox, the worst operating system.
pi_1417371
Toen ik 14 was heb ik me verdiept in het Satanisme van Dr. Anton LaVey en zijn Church of Satan ( waar zelfs Marylin Monroe lid van was).
Hij ziet het Satanisme absoluut niet als religie maar als ideologie, die gekenmerkt wordt door een grote symboliek. Zijn COS stamt af van het middeleeuwse satanisme dat ontstond als een intellectueel verzet tegen de christelijke dogma's. De Satanist gelooft in Satan als een symbool voor wat het Christendom 'kwaad' noemt. Dwz hij accepteerd en verheerlijkt de hoofdzonden als horend bij de mens. ( jaloersie, lust, haat, ijdelheid. e.d.)
De Satanisten in het nieuws zijn meestal pubertjes of gestoorden. Satanisme heeft dan ook niets met geloven in de duivel of wat dan ook te maken. Zij werken het beeld uit dat het Christendom van de Stanist heeft gegeven: nl. een krankzinnige die baby's offerd en liefde haat.
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
pi_1417458
quote:

ik ging dinsdag naar de sneak preview in de citybios in amsterdam. daar zag ik dus die film. ik weet niet meer hoe die heet, maar iets met een meisje die de nieuwe jezus was ofzo (geen she-male nee gwoon een profeet) en daar kwam het satanisme heel sterk in naar vore in die film... als iemand me kan vertellen hoe ie heet, leef je uit!
pi_1417537
Stanisme: puberaal provocatief gedrag van mensen die maar niet groot willen worden en de burgerij, die natuurlijk allemaal braaf in het christendom gelooft, graag de creeps geven. Van lieverlede hebben bepaalde enfants teribbles er een hele anti-godsdienst van gemaakt, die vooral psychologisch niet sterk in hun schoenen staande individuen aan trekt? Ik noem maar wat...
I´m back.
  woensdag 15 augustus 2001 @ 19:25:54 #10
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1417567
Van mij mag iedereen geloven wat ie wil, al vereer je de plaatselijke hiroinehoer tot godin van de liefde, t zal me aan me kont roeste

Maar satanisme is niet echt een geloof denk ik.. Het is meer het afzetten tegen de rest. Immers als je niet in god gelooft waarom dan wel in de duivel?

We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
pi_1417830
quote:

Ik vind het jammer wanneer een authentiek en oorspronkelijk geloof ten onrechte met het christendom in verband wordt gebracht. In feite hadden de kelten een eigen geloofsysteem gebaseerd op mythen, verhalen en natuurgoden. Het is typerend voor het christendom in de ME dat zij dit zagen als satanisme en heidens en het daarom afkeurden. Het is dan meer een etiket dat achteraf aan het Keltisch geloof wordt gegeven door de christenen en door in dit oordeel van de christenen mee te gaan, lijkt het alsof je de christene gelijk geeft. Het geloofsysteem van de Kelten heeft in oorprong niets te maken met het zich afzetten tegen het christendom. Door het de naam satanisme te geven doe je hun geloof dan ook geen recht.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_1419934
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 18:58 schreef dezekip het volgende:

[..]

ik ging dinsdag naar de sneak preview in de citybios in amsterdam. daar zag ik dus die film. ik weet niet meer hoe die heet, maar iets met een meisje die de nieuwe jezus was ofzo (geen she-male nee gwoon een profeet) en daar kwam het satanisme heel sterk in naar vore in die film... als iemand me kan vertellen hoe ie heet, leef je uit!

weet het niet, maar dogma is ook zo'n film en die is ook heel stoer
pi_1419942
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 20:26 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ik vind het jammer wanneer een authentiek en oorspronkelijk geloof ten onrechte met het christendom in verband wordt gebracht. In feite hadden de kelten een eigen geloofsysteem gebaseerd op mythen, verhalen en natuurgoden. Het is typerend voor het christendom in de ME dat zij dit zagen als satanisme en heidens en het daarom afkeurden. Het is dan meer een etiket dat achteraf aan het Keltisch geloof wordt gegeven door de christenen en door in dit oordeel van de christenen mee te gaan, lijkt het alsof je de christene gelijk geeft. Het geloofsysteem van de Kelten heeft in oorprong niets te maken met het zich afzetten tegen het christendom. Door het de naam satanisme te geven doe je hun geloof dan ook geen recht.

ow nee, ik ben geen overtuigd satanist, ben het wel eens met het keltische geloof, en als het satanisme daar als enige een hedendaagse overblijfsel van is dan vind ik dat een godsdienst van mij. Ik ga niet in mezelf snijden om te offeren en dat soort dingen, altans niet meer...
pi_1420071
quote:

Als ik één groep collectief stakkers vind, dan zijn het wel Satanisten.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1420328
Het grootste verschil tussen Christenen en Satanisten is dat de een God en Jezus vereren en de ander Satan (hoewel ik zelf Lucifer een mooiere naam vind). Veel gedachtes zijn exact hetzelfde met als grootste verschil dat het "wang toedraaien" idee niet in het Satanisme zit. Satanisme verheerlijkt het nemen van wraak wanneer jou of je geliefden iets is aangedaan. Het maagden offeren gebeuren is bullshit.
In Noorwegen heb je echter een stroming die zich Satanisten noemen en die kerken platbranden en elkaar vermoorden, maar dat zijn gewoon gestoorde lieden, zoals je die in het midden-oosten ook ziet.

Persoonlijk zie ik de aanbidding van Satan niet iets slechts, omdat ik niet geloof dat de gevallen aartsengel Lucifer slecht kan zijn. Als hij namelijk slecht kan zijn, moeten Gabriel en Michael kan namelijk ook zijn.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_1420513
quote:
In Noorwegen heb je echter een stroming die zich Satanisten noemen en die kerken platbranden en elkaar vermoorden, maar dat zijn gewoon gestoorde lieden, zoals je die in het midden-oosten ook ziet.
Dat waren er in totaal maar een handje vol mensen, maar het is door alle (noorse) kranten erg gehyped en men sprak zelfs van een Satanische-cirkel die er niet was. Het waren eigenlijk gewoon rebelse tieners, inderdaad nogal gestoord met die moorden en branden, maar nu wel voorbij in ieder geval. (je hebt natuurlijk altijd figuren die het na gaan doen in andere landen, meestal rond de 16 jaar oud)

LaVey's satanskerk is IMO gewoon een slimme organisatie. Je moet eenmalig een bedrag betalen (tja) en dan hoor je er ook bij. Het heeft niks te maken met het geloven in een satan-figuur, maar het zijn meer idealen waar je naar leeft. Het meeste is het tegenovergesteld van wat er in de bijbel staat. LaVey's laatste actie was om Marilyn Manson hoge priester te maken... Goed voor de publiciteit, maar niet echt een slimme keuze volgens mij... wie neemt hem nou serieus? LaVey heeft in ieder geval lekker wat centjes verdiend hieraan (en is nu dood).

... na vijf jaar
pi_1422656
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 03:52 schreef R@b het volgende:

[..]

Als ik één groep collectief stakkers vind, dan zijn het wel Satanisten.

Leg uit?

Weet jij genoeg van het Satanisme om ze te benoemen tot stakkers dan?

pi_1424139
Dat is ook de vraag, zijn Satanisten zielige stakkers. Uit eigen ervaring heb je er hele weirde tussen, ik heb een aantal gefreakde mensen meegemaakt en hun rituelen. Maar heb er ook genoeg "goede" tussen gevonden, tja soms moet het beestje gewoon een naam hebben.
  donderdag 16 augustus 2001 @ 17:45:13 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_1424255
De Satanisten die ik ken zijn inderdaad een beetje van God los om het zo maar te stellen.

mijn vraag is eigenlijk wie heeft Satan gecreeerd want daaar had ik elders nog geen tevreden antwoord op gekregen

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_1424264
Ik zie Satanisme als een groep best wel maffe mensen die van het duistere houden.
Ik zit op een school waar heel veel skaters,gothic-figuren en satanisten voorkomen.
En ik vind het vage mensen....
pi_1424777
satanisten zijn inderdaad een soort reactie op de strengheid van het christendom. het doel van de satanist is hij of zij zelf. genieten van wat je kunt en bent, zonder overigens te vervallen in bv het uitmoorden van anderen.
wraak is inderdaad wel toegestaan, maar dan strikt als reactie op iets wat jouzelf is aangedaan. jij bent je eigen god, je eigen tempel.
hoewel het soms omgekeerd voorgesteld wordt, is satanisme in wezen een afsplitsing van het wicca-dom. de term wicca is vrij recent, maar het achterliggende is al zeer oud.

als je alle vooroordelen laat varen, en even afziet van het woord 'satan' in satanisme, en met open ogen de geschiedenis bekijkt, zul je toch moeten concluderen dat de christelijke kerkelijke organisatie een stuk minder vriendelijk is, en heel wat meer slachtoffers heeft geeist, dan het satanisme.

pi_1424847
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 19:12 schreef iteejer het volgende:
satanisten zijn inderdaad een soort reactie op de strengheid van het christendom. het doel van de satanist is hij of zij zelf. genieten van wat je kunt en bent, zonder overigens te vervallen in bv het uitmoorden van anderen.
wraak is inderdaad wel toegestaan, maar dan strikt als reactie op iets wat jouzelf is aangedaan. jij bent je eigen god, je eigen tempel.
hoewel het soms omgekeerd voorgesteld wordt, is satanisme in wezen een afsplitsing van het wicca-dom. de term wicca is vrij recent, maar het achterliggende is al zeer oud.

als je alle vooroordelen laat varen, en even afziet van het woord 'satan' in satanisme, en met open ogen de geschiedenis bekijkt, zul je toch moeten concluderen dat de christelijke kerkelijke organisatie een stuk minder vriendelijk is, en heel wat meer slachtoffers heeft geeist, dan het satanisme.

ô Hedonia...
I´m back.
pi_1425388
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 19:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

ô Hedonia...

En misschien meer geloven respecteerd naast eigen geloof...
pi_1427221
The nine Satanic statements: These form the core of the Church of Satan beliefs. They were written by Anton LaVey. In abridged form, they state that Satan represents:

- Indulgence, not abstinence.
- Vital existence, not spiritual pipe dreams.
-Undefiled wisdom, not hypocritical self-deceit.
-Kindness to those deserving of it, not love wasted on ingrates.
-Vengeance, not turning the other cheek.
-Responsibility to the responsible, instead of concern for psychic vampires.
-Man as just another animal - the most vicious of all.
-Gratification of all ones desires.
-The best friend that the Christian Church has had as he has kept it in business for centuries.
pi_1432541
where can i sign in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')