Trammen in Rotterdam Centrum is nu niet echt een pretje met dat opgebroken Stationsplein. De trams stoppen nu op het Kruisplein, maar dan wel met een onlogische halte-indeling. In de richting CS stoppen op de binnenste sporen alleen 21 en 23. Op de buitenste sporen stoppen 4,5,8,20 en 25, wat dus resulteert in overvolle abri's en verplicht natregenen als het regent.
Materieel Overzicht Rotterdam:
700-750 (ZGT 4/6)
nieuw trams uit 1981-1984. Enkel geleed, 6 assen, waaarvan 4 onder eerste bak.
De trams zijn geschikt om in twee-span te rijden, maar in de praktijk is dat alleen een keer getest met de 732 en 733.
800-850 (ZGT 4/6) "Renovatietrams"
verbouw trams uit 1984-1986. Enkel geleed, 6 assen, waarvan 4 onder eerste bak.\
Deze trams hebben de onderstellen van oude trams (serie 300/1300 en 600/1600) en zijn voorzien van een nieuwe bovenbouw. Ze lijken op de 700-serie, maar er zijn kleine verschillen.
Van deze serie staan er nu ±10 werkloos te staan op Remisie Hilledijk (waar vroeger de metro stond). Ze functioneren daar nu als opvangschild voor vandalen die stenen naar trams gooien.
2000-2060 (Citadis 6/6)
De nieuwste tram in Rotterdam. Lagevloers en 5-delig.
De trams zijn aangeschaft voor het zgn. tramplus-plan: gelijkvloerse instap en vrije trambanen.
De RET is erg creatief met het aanschaffen en verbouwen van materieel:
251-274
in 1965 gekocht als enkel gelede tram.
in 1975 verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 301-324
in 1982/3 verkort naar enkel geleed en vernummerd naar 1301-1324
in 1985/6 verbouwt naar 800-serie tram.
601-635
in 1968 gekocht als enkel gelede tram
in 1982/3 deels verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 1600
in jaren '90 deels gerenoveerd, andere deel afgevoerd.
in 2005 verkocht aan Roemeense steden
Na het afvoeren van deze trams bleek er in 2002 een tekort aan trams, daarom werden er in wenen 2e hands trams gekocht... vanhetzelfde type als de afgevoerde (1)600-serie. De trams kregen het nummer 651-660 en zijn inmiddels ook verhuist naar Roemenië.
So we just called him Fred