Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaakquote:Op donderdag 16 december 2010 12:23 schreef Duvel het volgende:
[..]
Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden. Hoe leeft dat onder collega's?
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige railsquote:Op donderdag 16 december 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet?
En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel.
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:55 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.quote:Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.
[..]
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.
Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?quote:Op donderdag 16 december 2010 14:42 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).quote:En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.quote:Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
[..]
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!quote:Op donderdag 16 december 2010 16:11 schreef Karrs het volgende:
[..]
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijdenquote:Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
[..]
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
62 van de 147 GTL's rijden op gebruikte PCC-onderstellen, daar de gemeente Den Haag destijds onvoldoende geld tot beschikking stelde om alleen compleet nieuwgebouwde trams te bestellen.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis.
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden
RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk
Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
Yep, vrijwel zeker. De politiek is akkoord, de aanbesteding gaat beginnen.quote:Op donderdag 16 december 2010 17:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
quote:Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
[..]
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:26 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:30 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
De electronica doet hem.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
De Bombardierstellen zou ik niet naast een RegioCitadis leggen. De Bombardier is een sneltram/metrocombinatie. RegioCitadis alleen een lagevloersneltram .quote:Op donderdag 16 december 2010 21:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:17 schreef Duvel het volgende:
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden.
Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
De 5300 komt alleen niet zo ver.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:19 schreef o.us het volgende:
[..]
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
Verschillen tussen de RET ZGT <-> Citadis vs. HTM GTL <-> RegioCitadis.quote:Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |