abonnement Unibet Coolblue
pi_89997566
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 12:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden. :{ Hoe leeft dat onder collega's?
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak

quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:42 schreef Robin__ het volgende:
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet?

En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel.
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
  donderdag 16 december 2010 @ 14:36:55 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89999258
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 13:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.

quote:
Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)

Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89999492
quote:
2s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken.

[..]

Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)

Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen...
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
  donderdag 16 december 2010 @ 15:22:37 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90001422
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:42 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR.
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?
quote:
En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route
RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90003937
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?

[..]

RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 16 december 2010 @ 17:13:47 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90006846
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 16:11 schreef Karrs het volgende:

[..]

Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden.
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90011823
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 15:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen?

[..]

RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?).
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken :') Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden

RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk

Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
  donderdag 16 december 2010 @ 19:42:35 #258
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90012573
quote:
2s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:36 schreef Duvel het volgende:
Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. :)
62 van de 147 GTL's rijden op gebruikte PCC-onderstellen, daar de gemeente Den Haag destijds onvoldoende geld tot beschikking stelde om alleen compleet nieuwgebouwde trams te bestellen.

Helaas is deze koop een duurkoop gebleken...
pi_90013881
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 19:26 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken :') Ook maken ze een uitzondering bij de tram omdat we in Den Haag een gedeelte hebben waar we door een tunnel rijden richting CS dat bewaakt wordt door ARI (automatische rij ingreep) en voor dat stukje van 3/4 haltes moet je ook een opleiding hebben gehad om de seinen en procedures te begrijpen. Dus niet iedere trambestuurder mag daar dus rijden

RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk

Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht.
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Feyenoord Rotterdam
pi_90014348
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 17:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk!
Yep, vrijwel zeker. De politiek is akkoord, de aanbesteding gaat beginnen. *O*
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_90014733
Zernike - Groningen CS via Oostersingel en Kardinge - Groningen CS via Grote Markt, koppelpunt bij bloemsingel/UMCG Noord
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_90014841
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:

[..]

Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.


Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
pi_90015010
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:26 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen.
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn.
Ervaring met een RET-Citadis toevallig? :P
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 20:30:19 #264
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90015043
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:09 schreef o.us het volgende:
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams.
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
pi_90015318
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter.
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 20:37:24 #266
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_90015467
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
De electronica doet hem.

Ik vermoed dat de Citadis niet zodanig geautomatiseerd is dat deze net zoveel kuren vertoont als de Sprinter LightTrain die bij NS rijdt...
  donderdag 16 december 2010 @ 21:07:25 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90017506
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:35 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis.
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90017964
quote:
3s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:07 schreef Duvel het volgende:

[..]

ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik.
De Bombardierstellen zou ik niet naast een RegioCitadis leggen. De Bombardier is een sneltram/metrocombinatie. RegioCitadis alleen een lagevloersneltram :P.


[ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 16-12-2010 21:14:39 ]
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:17:41 #269
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018163
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden. :)

Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90018287
quote:
4s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:17 schreef Duvel het volgende:
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden. :)

Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u.
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:21:21 #271
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018418
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:19 schreef o.us het volgende:

[..]

De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro.
De 5300 komt alleen niet zo ver. ;)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 16 december 2010 @ 21:21:49 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018452
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90018490
quote:
3s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

De 5300 komt alleen niet zo ver. ;)
Oh nee, 5300 heeft geen pantogram :P.
Feyenoord Rotterdam
pi_90018541
quote:
5s.gif Op donderdag 16 december 2010 21:21 schreef Duvel het volgende:
Waar ging de discussie eerst ook weer over?
Verschillen tussen de RET ZGT <-> Citadis vs. HTM GTL <-> RegioCitadis.
Feyenoord Rotterdam
  donderdag 16 december 2010 @ 21:26:00 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90018685
Oh ja, mijn stelling blijft:
ZGT = Citadis
GTL != RegioCitadis

:P

[ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 16-12-2010 21:33:08 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')