abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP donderdag 17 juni 2004 @ 00:24:04 #1
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_19953399
hallo, ik tief dit topic maar in C&H, omdat ik niet weet waar hij anders moet

Goed! Bij deze wil ik melden dat ik interesse heb in de Zweedse taal en deze wil leren spreken

Zijn er andere FOK!kers die dit ook willen, ermee bezig zijn of al hebben gedaan? Reageer dan even aub. Ook zou ik graag willen weten waar je hier in Nederland de Zweedse taal kunt leren

Alvast bedankt
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  donderdag 17 juni 2004 @ 00:35:35 #2
50298 QM84
Het Orakel
pi_19953661
Hoe professioneel wil je het aanpakken?
Ik weet dat er op de universiteiten van Amsterdam en Groningen Scandinavische Taal en Letterkunde wordt gedoceerd, waar je dus kan kiezen voor 1 taal intensief en de rest passief (een vriend van mij doet die studie, maar dan met Noors als hoofdvak). Verder hebben ze vast bij de NTI of NHA ook wel cursussen Zweeds.
dat dus.
pi_19954061
Ja, je zou bijvoorbeeld ook eerst eens een leuk boekje bij de boekhandel kunnen kopen, hoe en wat in het Zweeds. Da's ook leuk, heb je iig het idee dat je zweeds praat! Als je inderdaad serieuzer bent dan moet je zoals qm84 al zei informeren bij scholen.
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
  Moderator / Redactie FP donderdag 17 juni 2004 @ 01:39:58 #4
Rawr
pi_19954648
ok, zal ik doen
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_19955819
Die wens heb ik ook al tijden maar ben er nooit echt aan toe gekomen. Er worden over het hele land cursussen aangeboden van verschillende instituten waar je wekelijks bijeen komt om de taal te leren.

Dat is echter een rigoreuze stap en het kost aardig wat dus daarom zou ik je willen adviseren om zelf eerst te beginnen met basiscursusboekjes. Ikzelf heb er twee van Adrie Meijer genaamd Basiscursus Zweeds deel 1 en Basiscursus Zweeds deel 2. Die kun je vast nog wel bij de betere boekhandel nabestelen. Erg informatief en leuk om te lezen.

Ook heb ik bij www.vakantietaal.nl een Nederlands-Zweeds cd besteld met ongeveer honderd zinnen in het Nederlands die vertaald worden naar het Zweeds. Cd kost 14 euro. Voor 8 euro kun je ook alles downloaden en op je winamp afspelen.

Als laatste zou ik je willen adviseren om veel Zweedse radio te luisteren (heel gemakkelijk via internet) en Zweedse films te bekijken of zelfs kranten/tijdschriften proberen te lezen.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je wilt nog steeds verder gaan om de taal vloeiend te leren kan je later nog altijd een cursus volgen.

Je hebt wel een verstandige keuze gemaakt want Zweeds blijft de mooiste taal.
  Moderator / Redactie FP donderdag 17 juni 2004 @ 16:40:59 #6
Rawr
pi_19969143
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 03:31 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Die wens heb ik ook al tijden maar ben er nooit echt aan toe gekomen. Er worden over het hele land cursussen aangeboden van verschillende instituten waar je wekelijks bijeen komt om de taal te leren.

Dat is echter een rigoreuze stap en het kost aardig wat dus daarom zou ik je willen adviseren om zelf eerst te beginnen met basiscursusboekjes. Ikzelf heb er twee van Adrie Meijer genaamd Basiscursus Zweeds deel 1 en Basiscursus Zweeds deel 2. Die kun je vast nog wel bij de betere boekhandel nabestelen. Erg informatief en leuk om te lezen.

Ook heb ik bij www.vakantietaal.nl een Nederlands-Zweeds cd besteld met ongeveer honderd zinnen in het Nederlands die vertaald worden naar het Zweeds. Cd kost 14 euro. Voor 8 euro kun je ook alles downloaden en op je winamp afspelen.

Als laatste zou ik je willen adviseren om veel Zweedse radio te luisteren (heel gemakkelijk via internet) en Zweedse films te bekijken of zelfs kranten/tijdschriften proberen te lezen.
Als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je wilt nog steeds verder gaan om de taal vloeiend te leren kan je later nog altijd een cursus volgen.

Je hebt wel een verstandige keuze gemaakt want Zweeds blijft de mooiste taal.

en ik ga je advies opvolgen

jag tack du!
  vrijdag 18 juni 2004 @ 13:32:40 #7
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_19991058
Je kan natuurlijk ook een cursusje Zweeds bij:

http://www.nha.nl
http://www.loi.nl
of
http://www.nti.nl

gaan volgen.

Ik zou graag ook Zweeds willen leren. Het lijkt me niet heel erg moeilijk. Iig een stuk makkelijk dan Fins
(Un)masking for the greater good.
pi_20034279
Ik vind zweeds ook geweldige taal, zou het graag spreken!
  zondag 20 juni 2004 @ 12:22:57 #9
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20036441
Ik zit te twijfelen tussen Noors en Zweeds. Eigenlijk zou ik ze beide wel willen spreken. Noors heeft -denk ik- een beetje mij voorkeur. Geen idee waarom precies.

Wie weet dat m'n vriend er ook iets in ziet. 't Is veel leuker om een taal te leren met z'n tweetjes, dan alleen
  zondag 20 juni 2004 @ 21:09:58 #10
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_20049358
Ik vind Zweeds net wat vloeiender, met meer zang en iets frivoler klinker dan het Noors. Het Noors klinks wat harder misschien. Het Deens vind ik het minst mooie Scandinavische taal. Daar zit voor mijn gevoel te veel Duitse invloeden in.

Fins vind ik ook heel mooi maar is weer een totaal andere taal. Sinds het EK ben ik Portugees erg gaan waarderen.
  woensdag 23 juni 2004 @ 09:22:59 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_20114479
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 00:24 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
hallo, ik tief dit topic maar in C&H, omdat ik niet weet waar hij anders moet

Goed! Bij deze wil ik melden dat ik interesse heb in de Zweedse taal en deze wil leren spreken

Zijn er andere FOK!kers die dit ook willen, ermee bezig zijn of al hebben gedaan? Reageer dan even aub. Ook zou ik graag willen weten waar je hier in Nederland de Zweedse taal kunt leren

Alvast bedankt [afbeelding]
Ja!!!! Ik wil!!! Zweeds Als ik naar Zweedstalige bands als Otyg luister dan smelt ik gewoon.

En dan zeggen ze dat Germaanse talen niet mooi zijn...pff!
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  Moderator donderdag 24 juni 2004 @ 19:43:01 #12
45833 crew  Fogel
pi_20159601
quote:
Op zondag 20 juni 2004 12:22 schreef Natalie het volgende:
Ik zit te twijfelen tussen Noors en Zweeds. Eigenlijk zou ik ze beide wel willen spreken. Noors heeft -denk ik- een beetje mij voorkeur. Geen idee waarom precies.
Het is uit studie gebleken dat Noors de meest 'toegankelijke' taal is in Scandinavie (voor mij hoort Finland daar niet bij, en ik ga ook niet op een eventuele discussie daarover reageren). Noren begrijpen Zweden en Denen goed, terwijl dit andersom niet het geval is (maar Zweden begrijpen Noren beter dan Denen, en Denen begrijpen Noren beter dan Zweden).
quote:
Op zondag 20 juni 2004 21:09 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik vind Zweeds net wat vloeiender, met meer zang en iets frivoler klinker dan het Noors. Het Noors klinks wat harder misschien.
Helemaal mee eens dat Zweeds 'zangeriger' en frivoler klinkt (zolang je geen Zweed uit Skåne treft...) dan Noors.
Maar... volgens mij is juist vanwege dit feit Zweeds moeilijker te leren dan Noors.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 24 juni 2004 @ 20:07:39 #13
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20160209
quote:
Op donderdag 24 juni 2004 19:43 schreef Fogel het volgende:

Het is uit studie gebleken dat Noors de meest 'toegankelijke' taal is in Scandinavie (voor mij hoort Finland daar niet bij, en ik ga ook niet op een eventuele discussie daarover reageren). Noren begrijpen Zweden en Denen goed, terwijl dit andersom niet het geval is (maar Zweden begrijpen Noren beter dan Denen, en Denen begrijpen Noren beter dan Zweden).
Interessant om te weten.
Scandinavië boeit me over het algemeen heel erg. Zou er graag meer van leren. De taal, cultuur e.d.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 00:26:41 #14
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20168198
Aan de Volksunie kun je het ook doen.
Op www.zwedenweb.com kun je er wellicht nog wat meer info over vinden, wilde het zelf ook wel leren maar besloot mij maar op het Spaans te storten
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_20170938
Gaaf hoor Zweeds! Ik ben ook geīnterreseerd in al die taaltjes van de wereld, ik volg een curcus Mandarijn Chinees, pittig maar wel heel mooi. Dat is weer iets heel anders dan Zweeds natuurlijk.
Zweeds klinkt echt leuk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fragger2k4 op 25-06-2004 03:58:48 ]
pi_20170942
Ik wil ook Zweeds leren, maar eigenlijk eerst Russisch (dat wil ik al sinds jaar en dag leren) en Italiaans. Met dat laatste gaat het al een beetje de goede kant uit, maar Russisch is echt een opgave en ik denk dat hetzelfde geldt voor een willekeurige Scandinavische taal.
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:54:53 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20177026
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 03:54 schreef p-etr-a het volgende:
Ik wil ook Zweeds leren, maar eigenlijk eerst Russisch (dat wil ik al sinds jaar en dag leren) en Italiaans. Met dat laatste gaat het al een beetje de goede kant uit, maar Russisch is echt een opgave en ik denk dat hetzelfde geldt voor een willekeurige Scandinavische taal.
Noors, Zweeds en Deens zijn in principe allemaal Germaanse talen, zoals Nederlands ook is. Als je goed luistert dan kun je zelfs bepaalde dingen verstaan.
Italiaans, Russisch en bijv Fins, da's weer iets heel anders. Die vallen onder andere taalsoorten en zijn daarom moeilijker om te leren (voor de meesten dan. Mensen met een talenknobbel zullen 't misschien makkelijker oppakken)

Mijn vriend en ik hadden er veel profijt van dat het westelijk deel van Finland tweetalig is. De ingrediënten van levensmiddelen en bijv. recepten werden zowel in 't Fins als in het Zweeds vermeld.
't Zweeds was voor ons een stuk begrijpelijker dan Fins.
't Heeft redelijk wat van Nederlands weg.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 25 juni 2004 @ 21:50:49 #18
Rawr
pi_20190897
ja Fins is echt zwaar absurd, je snapt er echt geen WOORD van als je iets Fins leest
pi_20244447
Woon sinds 97 in Zweden,bevalt prima en de taal vindt ik prachtig. Sommige woorden lijken weer een beetje op Fries(wat ik ben) en soms ligt het best wel dicht bij het Nederlands(nederländska). Nu woon ik niet zo ver van Noorwegen,maar ik vind de Zweedse taal toch mooier om te horen, veel vloeiender en zachter.
  maandag 28 juni 2004 @ 13:02:47 #20
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20248510
Woei, dan spreek je vast vloeiend Zweeds intussen, Mumin-troll!
pi_20276096
vloeiend........ach ik preek aardig zweeds
  dinsdag 29 juni 2004 @ 18:59:11 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_20286176
'preek' nog wel
* Natalie gaat toch maar voor Noors.
Geen idee wanneer, maar eens ga ik Noors leren
pi_21244321
ha toevallig. ik ben ook net een beetje begonnen met een beetje zweeds te leren. Ook met dat boek van Adrie Meijer . Zweden heeft me altijd al een beetje getrokken en heeft ook een mooie taal. Ik ga volgend jaar naar de NHTV (een touristische school), ik hoop over een paar jaartjes aardig zweeds te leren zodat ik daar misschien een stage kan gaan lopen ofzow

Oja! en vergeet natuurlijk de zweedse meisjes niet want die zijn de beste van de hele wereld haha
Groetjes thuis hé!
pi_21266349
Bovendien is Zweden een fantastisch land qua mensen Ben er zelf een paar weken geleden geweest voor een studiereis (Volvo!!!) De taal lijkt me ook ontzettend mooi om te leren, maar dat heb ik wel met meer talen.....En de Zweedse meiden zijn idd ontzettend mooi. Alleen wel erg vaak in combinatie met jong&kinderwagen...
  Moderator / Redactie FP vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:24:09 #25
Rawr
pi_21271242
Zweedse vrouwen zijn ook sneller geneigd tot overspel

kan altijd goed uitkomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')