Helaas zijn er wel (steeds meer
![]()
) mensen die een stinkdier in een dierenwinkel of bij een handelaar zien zitten en hem/haar kopen om iets spannends te vertellen te hebben aan hun vrienden.
Erg zonde, want het blijven exoten met een een heel eigen gebruiksaanwijzing. Ik heb ze niet om stoer te doen, sterker nog: er zijn niet zo heel veel mensen die weten dat ik ze heb (hoewel, nu het op fok! staat....
![]()
), juist om het "aaahhhh gosssss, die ga ik morgen ook kopen"-effect te voorkomen. Voor mij is het genoeg om te weten dat mijn stinkdieren het heerlijk naar hun zin hebben hier in de huiskamer. Ze spelen met de hond en de kat maar liggen het liefst op schoot
![]()
.
Ik weet dat het geen pijn doet, omdat ik er veel over heb gevraagd aan de "stinkdierexpert" in Amerika. Zij heeft een stichting gericht op het verstrekken van info en support om zo hopelijk te impulsaankopen en de broodfok/handel tegen te gaan. Zij vertelde dat de jonge pups tijdens de procedure gewoon ondertussen doorspelen met de persoon die ze vast houdt.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil absoluut NIET mensen zetten tot het kopen van een stinkdier. Het houden op een manier die leuk is voor het dier zelf vraagt een hoop tijd, ruimte, aandacht, geld, etc. Voor de juiste mensen zijn het ontzettend leuke huisdieren, maar lang niet iedereen is "de juiste"
De reden dat ik aangaf dat het illegaal is, was om aan te geven dat de meeste stinkdieren die je heir in Nederland koopt dus niet ontklierd zijn. Het gebeurt wel, vaak in België. Maar ga er niet van uit dat het standaard gedaan is, want veel dierenartsen willen hun handen er niet aan branden.