abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 juni 2004 @ 16:47:02 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19837106
Heb net 2 1/2 kilo aarbeinen schoongemaakt, en die met 2 kilo suiker en een pakje pectine aan de kook gebracht. Dat kookt nu lekker en dat wordt na 10 minuten koken in potjes gevuld, afkoelen en dan hebben we home made jam,
Ben een benieuwd hoe het wordt.
P
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19837125
pi_19837131
waarover zullen we gaan discussieren?
  zaterdag 12 juni 2004 @ 16:50:05 #4
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_19837192
Cellofaantje erover, op de kop laten afkoelen. Kun je heel lang bewaren.
Komen de aardbeien uit eigen tuin?
  zaterdag 12 juni 2004 @ 17:01:40 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19837481
Nee, we hebben er de deksels van de potjes opgedraait (ipv cellofaan), en ja, vervolgens op de kop gezet.
Nee, de aardbeien kwamen niet uit eigen tuin, maar van een boer hier voorbij, zijn beter als uit de winkel, maar niet helemaal zo goed als die uit eigen tuin. Aardbeien uit eigen tuin gebruik ik trouwens voor het maken van ijs.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 19:14:37 #6
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_19840597
Verse aardbeienjam

Over een tijdje kan je pruimenjam met citroen maken.

Wat overigens ook erg lekker is, die kleine rode en witte besjes koken tot ze kapot gaan er een sap ontstaat. Die op dezelfde manier als je jam in potten doet, in potten doen en bewaren. Heerlijk als een soort aanmaaklimonade met spa-rood.
pi_19842042
Lekker! Eigengemaakte jam!
Op scoutingkampen maakten vaak jam. Met geleisuiker.

Is er veel verschil tussen geleisuiker en gewone suiker met pectine?
pi_19842103
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 20:03 schreef Liejannuh het volgende:
Is er veel verschil tussen geleisuiker en gewone suiker met pectine?
Is dat niet hetzelfde?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_19842170
Kennelijk niet, anders deden ze het vast niet in andere pakken.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 20:12:19 #10
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_19842330
Kruisbessen Jam
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
  zaterdag 12 juni 2004 @ 20:56:46 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19843411
Oh leuk! Jam maken! Doe ik ook!

Vorig jaar een hele lading potten met aardbeien-abrikozen-likeurjam gemaakt (erg lekker). Aarbei met banaan is ook aan te bevelen, net als aarbei met rhabarber. Rode bessen zijn lekker met een beetje bessenjenever erdoorheen. Ik denk dat ik dit jaar maar eens pruimenjam ga maken ofzo.

Ik gebruik overigens altijd geleisuiker met een zo laag mogelijke mengverhouding (2 of 3 kilo fruit : 1 kilo suiker). Dan smaakt de jam naar mijn idee het lekkerste. Ik heb het vorig jaar ook eens met normale suiker geprobeerd en het heeeeeeeeel lang laten inkoken. Ook lekker, maar het bleef me net iets te vloeibaar.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 21:56:09 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19844699
Klink lekker,
Ik neem de volgende keer minder suiker en wat meer pectine, is zoet geworden, maar dikvloeibaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19859465
ik maak ( bijna) ieder jaar Vlierbessen jam, een vraag over potten,
ik gebruik nooit potten waar zure of zoetzure , BV komkommers, in hebben gezeten,
eerst, lang geleden lukte t niet , lukte wel van dezelfde lading in andere, gewone jampotten bv.
erna heb ik t niet meer geprobeerd eigenlijk.
de augurkenpotten jam waren erna altijd vlug beschimmeld, misschien door t zuur, of zo
glazen potten week ik eerst in heet water, t etiket eraf, en dan in de vaatwasser, voor de jam eringaat, wassen met hete soda en naspoelen.
kan t wel of niet met de huidige potten?
De Puta Madre
  zondag 13 juni 2004 @ 19:36:06 #14
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19862476
Bij mij worden de potten eerst afgespoeld, dan gaan ze in de afwasmachine en worden ze weggezet. Als ik ze weer nodig heb kook ik ze eerst een minuut of 5 uit. Bij mij is er nog geen pot beschimmeld, zelfs niet degenen die eigenlijk niet helemaal goed dicht waren.

Vandaag overigens abrikozen-bananen-vlierbesbloemensiroopjam gemaakt. Erg lekker en bijzonder van smaak.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_19865436
uitkoken, goed idee, ......= opzetten , aan de kook brengen, iets af laten koelen, en eruit halen,

...dit is voor de leken, gooi ze niet meteen in kokend water anders.... * pang*
De Puta Madre
  zondag 13 juni 2004 @ 21:36:59 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19865492
* Pietverdriet gaat binnenkort maar eens op rommelmarkten op zoek naar weckpotten.
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 juni 2004 @ 21:39:12 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19865569
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
* Tinkepink gaat binnenkort maar eens op rommelmarkten op zoek naar weckpotten.
:-)
Of je spaart gewoon een jaartje alle jam-, augurken,- en alle andere potten met draaideksel op (geen plastic natuurlijk). Is veel goedkoper.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 13 juni 2004 @ 21:44:52 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19865778
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:39 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Of je spaart gewoon een jaartje alle jam-, augurken,- en alle andere potten met draaideksel op (geen plastic natuurlijk). Is veel goedkoper.
Soit, Weckpotten op de rommelmarkt kosten geen fluit, en staan heel mooi in de voorraad/kelderkast
Behalve jam dan natuurlijk ook augurkjes, amsterdamse uitjes, spekkersen, pruimen, stoofperen, confit de canard, zult, etc etc
Lijkt me echt geil om zo een voorraadkast te hebben
:-)
(edt)
en dan vergeet ik nog de Soleier..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19866043
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
* Killer_Mom gaat binnenkort maar eens op rommelmarkten op zoek naar weckpotten.
:-)
zover hoef je niet te gaan..
bei uns im keller....volgens mij staat die nog helemaal vol met die dingen,
boontjes van 20 jaar geleden. maar wel van eigen tuin, en kersen.

nachtmerry, wij keken op t reuzenrad, om 1 uur draaide t al!, maar eerst moesten die erwten , of tuinbonen schoongemaakt, en dan vlogen we naar de kermis...maar wel gezellig, ergens... wij zaten heel de zomer groenten schoon te maken, om in te wekken, was een hobby van ons mam , of noodzakelijk, met 10 kinderen. denk t laatste.

trouwens die ingewekte boontjes waren niet lekker, misschien lag t aan de soort, of omdat ik daar uren aan heb liggen plaren, ik vond ze eigenlijk niet te eten.
De Puta Madre
  zondag 13 juni 2004 @ 21:53:35 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19866057
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Soit, Weckpotten op de rommelmarkt kosten geen fluit, en staan heel mooi in de voorraad/kelderkast
Behalve jam dan natuurlijk ook augurkjes, amsterdamse uitjes, spekkersen, pruimen, stoofperen, confit de canard, zult, etc etc
Lijkt me echt geil om zo een voorraadkast te hebben
:-)
(edt)
en dan vergeet ik nog de Soleier..
Wat betreft alle andere zaken die je kan wecken heb je wel gelijk. Mocht je nog een rommelmarkt tegenkomen waar ze weckpotten verkopen, geef me dan een seintje. Ik kom ze hier echt nooit tegen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 13 juni 2004 @ 22:37:45 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19867532
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:53 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Wat betreft alle andere zaken die je kan wecken heb je wel gelijk. Mocht je nog een rommelmarkt tegenkomen waar ze weckpotten verkopen, geef me dan een seintje. Ik kom ze hier echt nooit tegen.
www.ebay.de een ideetje?
mijn favoriete rommelmarkt was die in de oude posthallen in Düsseldorf, en verder kerkbazaars en kinderrommelmarkten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 juni 2004 @ 22:40:54 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19867670
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:53 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

zover hoef je niet te gaan..
bei uns im keller....volgens mij staat die nog helemaal vol met die dingen,
boontjes van 20 jaar geleden. maar wel van eigen tuin, en kersen.

nachtmerry, wij keken op t reuzenrad, om 1 uur draaide t al!, maar eerst moesten die erwten , of tuinbonen schoongemaakt, en dan vlogen we naar de kermis...maar wel gezellig, ergens... wij zaten heel de zomer groenten schoon te maken, om in te wekken, was een hobby van ons mam , of noodzakelijk, met 10 kinderen. denk t laatste.

trouwens die ingewekte boontjes waren niet lekker, misschien lag t aan de soort, of omdat ik daar uren aan heb liggen plaren, ik vond ze eigenlijk niet te eten.
Had ook zo een moeder, gek op sperziboontjes, dus dat stond in de tuin, en dan 3 keer in de week bonen. Kwam me neus uit, en op een gegeven moment heb ik het gewoon verdomt te eten. Heb toen echt bijna 20 jaar geen spercibonen meer gegeten (de keren kan je op 1 hand tellen) en pas de laatste jaren eet ik het weer een beetje. Bloemkool maak ik nog steeds liever niet klaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 13 juni 2004 @ 22:43:13 #23
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_19867779
quote:
Op zondag 13 juni 2004 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
* Harry_Sack gaat binnenkort maar eens op rommelmarkten op zoek naar weckpotten.
:-)
Die dingen kosten een scheet en 2 knikkers bij de blokker, in 5 verschillende maten ook nog volgens mij.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_19868338
quote:
Op zondag 13 juni 2004 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had ook zo een moeder, gek op sperziboontjes, dus dat stond in de tuin, en dan 3 keer in de week bonen. Kwam me neus uit, en op een gegeven moment heb ik het gewoon verdomt te eten. Heb toen echt bijna 20 jaar geen spercibonen meer gegeten (de keren kan je op 1 hand tellen) en pas de laatste jaren eet ik het weer een beetje. Bloemkool maak ik nog steeds liever niet klaar.
kijk ff
Eten ... verbonden met herinnering
mijn schoonmoeder kookte iedere dag van de week t zelfde, echt iedere dag
op zondag, paardevlees, aardappelen en bloemkool,
gerookt paardevlees, kan net, bloemkool?
gaat langzaan linksroerend de afvalemmer in
De Puta Madre
  maandag 14 juni 2004 @ 00:08:51 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19870396
quote:
Op zondag 13 juni 2004 22:43 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Die dingen kosten een scheet en 2 knikkers bij de blokker, in 5 verschillende maten ook nog volgens mij.
echte weck of dingen die er alleen maar op lijken, zoals bij Xenos (en die waardeloos zijn)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19870587
quote:
Op maandag 14 juni 2004 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

echte weck of dingen die er alleen maar op lijken, zoals bij Xenos (en die waardeloos zijn)
ah die dingen, jah
op echte weckpotten zit een losse klem, die kreeg ik er met moeite op, rubbers die je nog uit moest koken, en die dikker zijn,
maar nee, ik laat me niet verleiden tot t inwecken, nooit meer,
jam maken ok,
De Puta Madre
pi_19870613
quote:
Op maandag 14 juni 2004 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

echte weck of dingen die er alleen maar op lijken, zoals bij Xenos (en die waardeloos zijn)
Waaraan herken je de echte dan?

En wat wordt er bedoeld met cellofaan?
Ik wil nu opeens ook zelf jam gaan maken (en bedankt, he, je zet me weer aan het werk ),
kun je even uitleggen hoe dat zit met die potten, want dat schijnt qua hygiene heel belangrijk te zijn.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  maandag 14 juni 2004 @ 00:47:30 #28
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_19871277
quote:
Op maandag 14 juni 2004 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

echte weck of dingen die er alleen maar op lijken, zoals bij Xenos (en die waardeloos zijn)
Ik heb een paar 2 literweckpotten van glas met een grolschbeugelsluiting en een rubber er tussen.
Een paar jaar geleden heb ik die bij de Blokker gekocht en ik heb er nog steeds veel plezier van, het houdt mijn biergraan lang goed.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 14 juni 2004 @ 07:30:12 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19873096
quote:
Op maandag 14 juni 2004 00:18 schreef shmoopy het volgende:

[..]

Waaraan herken je de echte dan?
Staat er op, merknaam, Weck
quote:
En wat wordt er bedoeld met cellofaan?
Ik wil nu opeens ook zelf jam gaan maken (en bedankt, he, je zet me weer aan het werk ),
kun je even uitleggen hoe dat zit met die potten, want dat schijnt qua hygiene heel belangrijk te zijn.
Cellofaan--> Huishoud folie
Neem oude majonaise potten of jampotten, potten met een blikken deksel die je er op kan schroeven, (sommige augurkenmerken sluiten niet)
Potten /deksels in de vaatwasser laten lopen, spoelen met cloorwater en daarna afspoelen met afgekookt water.
Nu afdrogen met een schone (!!) theedoek.
Jam koken, potten in een bakje zetten voor het morsen en tot de rand vullen met de kokend hele jam, echt tot de rand, nog net geen kop er op. Met een theedoen beetpakken (ander brand je je klauwen) en deksels er op draaien.
Op de kop wegzetten.

Fruit en Suiker deed men vroeger 1 kilo fruit, 1 kilo suiker (en je doet er wat pectine of gelatine bij om te binden)
Maar dat is erg zoet, als je minder zoet wil, minder suiker gebruiken, (nooit zoetstof gebruiken, de suiker wordt gebruikt om te conserveren)
je kan zo laag gaan tot 1 kilo fruit en 500 gram suiker, maar dan moet je de jam in de koelkast bewaren, ook als ie aangebroken is, en dan nog blijft ie niet onbeperkt goed.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 juni 2004 @ 08:16:27 #30
68810 roofless
get wet...
pi_19873263
De "echte" weckpotten (nou ja, de potten die ik heb en mijn oma vroeger gebruikte) hebben geen klem, ze hebben een losse glazen deksel die zichzelf vastzuigt doordat je juist een beetje lucht boven je ingewekte spullen laat, doordat de lucht afkoelt trekt de pot "vacuum". En je maakt hem open door aan het flapje van het rubber te trekken.
In plaats van pectine kun je trouwens ook vruchten gebruiken die veel pectine bevatten. Vooral appel wordt daarom vaak door de andere vruchten gemengd...

Maar... is een weckpot vol jam niet een beetje veul? Als die potjes zelfgemaakte jam eenmaal worden aangebroken bederven ze toch ietsje sneller dan de potjes uit de winkel.
pi_19878876
als je die dicht kookt moet er wel een klem op, na het afkoelen kan die eraf, en je had ook weckringen zonder flapje, die potten maakte je open door er met een speld langs te prikken,
dan komt er lucht in en de deksel laat los.
De Puta Madre
  maandag 14 juni 2004 @ 15:52:18 #32
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_19883329
quote:
Op maandag 14 juni 2004 08:16 schreef roofless het volgende:
Maar... is een weckpot vol jam niet een beetje veul? Als die potjes zelfgemaakte jam eenmaal worden aangebroken bederven ze toch ietsje sneller dan de potjes uit de winkel.
Daarom gebruik ik ook het liefst oude jampotten. Ik kook ze trouwens altijd uit voor gebruik. Weet ik zeker dat ze schoon zijn en hoef ik niet met chloor en zo in de weer (als je dat goed doet kan het geen kwaad, maar ik vind dat altijd eng).

Overigens gebruik ik dit jaar (en vorig jaar heb ik het ook gebruikt) geleisuiker met de verhouding 3:1 (3 kilo vruchten en 1 kilo suiker). Heb tot op heden nog geen problemen gehad met schimmels ed, ook niet met de potten van vorig jaar. Wel zet ik standaard alle aangebroken potten jam in de koelkast, ook die uit de supermarkt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 8 juli 2004 @ 10:57:40 #33
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_20484173
Gisteren heb ik kruisbessen-bananenjam gemaakt. Is erg lekker en goed gelukt!
Vorige week heb ik kersenjam met citroen en kaneel gemaakt. Die was ook erg lekker. Maar nu heb ik weer en kilo kersen kado gekregen en wil ik een andere jam maken. Iemand een goed idee?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 8 juli 2004 @ 11:03:06 #34
95752 crew  Chell
Kluns
pi_20484321
bananenjam

Eind van de zomer ga ik pruimenjam maken denk ik. Mijn ouders hebben 12 pruimenbomen in de tuin en dus elk jaar hééééél veel pruimen.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 15:14:10 #35
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_20531016
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 20:12 schreef MOD het volgende:
Kruisbessen Jam
Waar kun je eigenlijk kruisbessen kopen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 10 juli 2004 @ 15:16:31 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20531054
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 15:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar kun je eigenlijk kruisbessen kopen?
Van die standjes langs de weg, waar ze ook aardbeien verkopen, of soms ook op de markt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 15:26:48 #37
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_20531264
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 15:14 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Waar kun je eigenlijk kruisbessen kopen?
Soms ook in de beter gesorteerde supermarkt, maar ik haal ze gewoon uit eigen tuin
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 31 juli 2004 @ 02:45:52 #38
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_20969201
Kiwi-bananenjam is ook erg lekker, die heb ik vorig jaar gemaakt, net als bosbessenjam, aardbeienjam en aardbeien-citroenjam
Jammie!

Kent iemand van jullie eigenlijk tomatenjam?
Een Portugese vriendin van me heeft altijd een potje staan, heerlijk op brood met wat boter.
Hmm, ik ga volgende week ook maar eens lekker weer jam maken
Weet iemand waar je bergen bosbessen kunt kopen? Ik heb ze dit jaar een stuk minder gezien dan vorig jaar en ze zijn allemaal erg duur... helaas.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_20970269
Hier staat standaard zelfgemaakte jam in de kast... Rode bessenjam...
Bessen helpen plukken en in ruil krijgen we een aantal potten jam... Zelf maken kan ik ook wel, maar was beetje dom om zelf ook te gaan maken terwijl er toch al gemaakt werd en we de potten konden krijgen

Sinaasappeljam is trouwens ook niet slecht...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it...
pi_20971760
Hoe maak je bananenjam?
Klinkt wel erg lekker nl.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  maandag 2 augustus 2004 @ 09:37:58 #41
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21005722
Banenen beetje fijn prakken, citroensap erbij, in een pan mikken, warm laten worden, geleisuiker erbij 2 minuten laten koken en in een pot mikken
Klaar!
Vers citroengras erdoor mikken voor de smaak is ook lekker trouwens! Even inkerven en mee laten "trekken" maar niet opeten, da's niet lekker.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_21010691
Tnx, kippie, zeker die toevoeging van citroengras lijkt me lekker.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 12:23:36 #43
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21029333
Shmoopy, heb je het al uitgeprobeerd?
Ik ga vanmiddag bananenjam met citroengras maken, heb ik wel zin in, het is zulk mooi weer buiten Ik word er helemaal vrolijk van
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_21029372
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 12:23 schreef BBQ-kip het volgende:
Shmoopy, heb je het al uitgeprobeerd?
Ik ga vanmiddag bananenjam met citroengras maken, heb ik wel zin in, het is zulk mooi weer buiten Ik word er helemaal vrolijk van
Ben er nog niet aan toegekomen.
Btw, hoe lang hou je die jam goed in de koelkast?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_21043272
Je kan het echt superlang bewaren!!

Ik ga gauw weer eens kiwijam maken, die is zo lekker
Zolang er was is, is er leven.
pi_21043363
Rabarberjam met gember!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 4 augustus 2004 @ 10:31:53 #47
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21048918
Shmoopy, 4 maanden in de koelkast moet toch wel lukken, misschien wel langer.
En wanneer hij donzig groen begint te worden wegkieperen natuurlijk
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_21050491
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 10:31 schreef BBQ-kip het volgende:
Shmoopy, 4 maanden in de koelkast moet toch wel lukken, misschien wel langer.
En wanneer hij donzig groen begint te worden wegkieperen natuurlijk
Okee, en heb je de verhoudingen ook voor me?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 4 augustus 2004 @ 12:37:31 #49
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21051594
Ik doe meestal gewoon 1 op 1 geleisuiker en vruchten, maar omdat banaan best wel dik is van zichzelf gebruik ik hierbij minder geleisuiker.
En een flinke sproei limoen/citroensap erover, lekker en goed tegen verkleuring.
Ik heb gisteren bij de KonMar 4 stengels Sereh (citroengras) gekocht voor 46 cent dus die gaan er allemaal lekker doorheen, ik gebruik 4 bananen.
Wilde eigenlijk gisteren de jam maken, maar is er niet meer van gekomen.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 4 augustus 2004 @ 22:17:58 #50
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21062291
Iemand nog leuke combi's met bramen? En tips voor bramenjam.
De bramenstruik hier achter geeft meer fruit dan ik op kan eten...

En kan iemand me vertellen hoeveel jam ik overhou van een kilo bramen? (mengverhouding 1:0,75 ongeveer)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 22:25:28 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21062492
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:17 schreef E.T. het volgende:
Iemand nog leuke combi's met bramen? En tips voor bramenjam.
De bramenstruik hier achter geeft meer fruit dan ik op kan eten...

En kan iemand me vertellen hoeveel jam ik overhou van een kilo bramen? (mengverhouding 1:0,75 ongeveer)
1,75 kilo jam?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 22:26:05 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21062508
Wat dacht je trouwens van om je teveel aan bramen in te vriezen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 22:27:17 #53
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21062550
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat dacht je trouwens van om je teveel aan bramen in te vriezen?
zit ik idd ook nog aan te denken.
Zeker nu Saskia net is begonnen met fruithapjes (maar dan moet 't wel weer gepureerd en met bramen lijkt gezeefd me ook nog wel prettig voor haar)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 22:28:00 #54
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21062565
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1,75 kilo jam?
kookt dat niet onwijs in?
Een kilo bramen en 3/4 kilo suiker gaat volgens mij nooit 1,75 kilo jam opleveren..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_21064064
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:28 schreef E.T. het volgende:

[..]

bramen
Je kan misschien ook wel siroop maken voor aanmaakranja?

De jam zeven lijkt me ook wel zo prettig, ik vond als kind die pitjes maar niks weet ik nog wel...
Zolang er was is, is er leven.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 23:25:33 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21064224
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 22:28 schreef E.T. het volgende:

[..]

kookt dat niet onwijs in?
Een kilo bramen en 3/4 kilo suiker gaat volgens mij nooit 1,75 kilo jam opleveren..
onwijs inkoken is uit grootmoeders tijd, toen er nog geen Suiker met Pectine was, en je heel lang kookte.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 11:31:04 #57
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21071791
Hoe lang moet het eigenlijk koken?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 11:41:20 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21072023
quote:
Op donderdag 5 augustus 2004 11:31 schreef E.T. het volgende:
Hoe lang moet het eigenlijk koken?
ligt aan de inmaaksuiker,. staat op de verpakking
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 11:51:02 #59
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_21072250
2 minuten ofzo.

Ga je trouwens van bramen niet ontzettend aan de race?
Ik lust ze zelf niet graag, maar dit meen ik ergens opgevangen te hebben....
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_21512015
In de speeltuin bij ons in de wijk staat een knoeperd van een perenboom, barstensvol met peren waarmee niets gedaan wordt

Ik heb er een kilo uitgeschud en twee potjes jam gemaakt, met kaneel en als extra een zakje vanilliesuiker. Het is nog aan het afkoelen, ik hoop dat het niet vloeibaar blijft.
Is daar nog iets aan te doen mocht wel vloeibaar blijven?
Zolang er was is, is er leven.
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 16:54:31 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21512180
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 16:48 schreef Dinus het volgende:
In de speeltuin bij ons in de wijk staat een knoeperd van een perenboom, barstensvol met peren waarmee niets gedaan wordt

Ik heb er een kilo uitgeschud en twee potjes jam gemaakt, met kaneel en als extra een zakje vanilliesuiker. Het is nog aan het afkoelen, ik hoop dat het niet vloeibaar blijft.
Is daar nog iets aan te doen mocht wel vloeibaar blijven?
Ja, koop pectine, staat in de supermarkt bij de geleisuiker en inmaaksuiker. Dat is een bindmiddel op basis van appels.
Volg de aanwijzingen op de verpakking
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21588958
Bedankt Piet! ik zal dat even kopen.
Ik moet trouwens erbij zeggen dat het de volgende dag nog wel wat ingedikt was.
Het loopt wel van het mes, maar je moet jam toch met een lepel op je brood doen, heb ik thuis geleerd
Zolang er was is, is er leven.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 22:54:16 #63
100984 IkKooK
zwaait naar je....naar jou ja!
pi_21589155
k lees hier dat iedereen zijn potten op zjn kop zet. Ik kan met nog herinneren toen ik klein was en nog thuis zelf jam maakte dat we dat niet deden. Waarom moet je ze op zijn kop zetten?
More and more of our imports are coming from overseas,George W Bush
Echt blond zit van binnen...
Ik ken KungFu, Karate...en nog 47 andere gevaarlijke woorden
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 22:55:38 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21589194
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 22:54 schreef IkKooK het volgende:
k lees hier dat iedereen zijn potten op zjn kop zet. Ik kan met nog herinneren toen ik klein was en nog thuis zelf jam maakte dat we dat niet deden. Waarom moet je ze op zijn kop zetten?
Sluiten de potten beter af, zegt men.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 27 augustus 2004 @ 22:56:21 #65
37843 lady-wrb
kortaf
pi_21589210
quote:
Op donderdag 5 augustus 2004 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt aan de inmaaksuiker,. staat op de verpakking
http://www.vangilse.nl/domains/vangilse/pages/default.asp
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 17:18:05 #66
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21664914
Zondag hebben mijn vriend en ik 240 gram bramen geplukt, en een potje jam gemaakt.
Omdat het het seizoen is, hebben we vandaag nog meer geplukt, 2,6 kilo dus we hebben weer een voorraadje jam
  zondag 20 februari 2005 @ 10:03:32 #67
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25175523
Kun je eigenlijk van elka fruit Jam maken?

En is de bereidings wijze fruit afhankelijk?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')