abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:26:03 #1
90689 Luna1975
Italians do it better
pi_19583202
We hebben een vijver in de tuin en die was vorige keer helemaal groen geworden. Nou zaten er ook veel goudvissen in (15) in een vijver van twee bij anderhalf.
Nu dus tien vissen weggegeven, vijver helemaal schoongemaakt, substraat op de bodem, zuurstofplanten er in, watervlooien er in en een wit spulletje dat de hardheid van het water verandert.

Alles ging anderhalve week goed en ik kom gisteren thuis: in 1 keer helemaal groen!!! In 1 dag tijd!! Hoe kan dat nou???Ik word er wanhopig van.
Mauw
pi_19583261
paar liter chloor in gooien...

gegarandeerd dattie niet meer groen wordt !
en nou wil ik mijn konijn !
pi_19583653
waterpomp erin? ik heb ooit gehoord dat algen zich gaan vastzetten als er te weinig zuurstof is
pi_19583672
zit er geen pomp in?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_19583707
Er moet een pomp in om er zuurstof in te krijgen, anders gaan er algen groeien.
Heb je een piepklein vijvertje dan heb je misschien genoeg aan wat zuurstofplantjes.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_19583738
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:45 schreef shmoopy het volgende:
Er moet een pomp in om er zuurstof in te krijgen, anders gaan er algen groeien.
Heb je een piepklein vijvertje dan heb je misschien genoeg aan wat zuurstofplantjes.
ah, dan heb ik het toch goed onthouden
pi_19583772
wij hebben het zelfde probleem.. Hebben nu steuren erin gedaan, die vissen die alg eten. maak elke dag het filter van de pomp schoon! Maar niets werkt, is gewoon de natuur zelf! als er veel de zon opstaat, hou je het zowieso niet tegen!!!
een vijver die veel schaduw heeft wordt minder snel groen..
zeggen "ze"
maar ik vind het gewoon zo jammer van de vissen, die je daardoor bijna niet meer ziet
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:49:11 #8
17698 nappel
raar menneke..
pi_19583823
Je vijver zit iig barstensvol voedingsstoffen..
Nu de zon lekker op het water schijnt grijpen de algen de kans om zich te vestigen.
Je kunt dit voorkomen door te zorgen dat 2/3 van het wateroppervlak bedekt is met planten, liefst drijf- en zuurstofplanten..
..of wanneer je dit niet mooi vindt een filter aanschaffen mét UV-lamp.
Die UV-lamp zorgt dat het alg gaat klonteren en in het filter achterblijft.
Binnen een week is je vijver weer kraakhelder.
Middeltjes tegen alg werken wel, maar zodra de zon begint te schijnen zal 't probleem terugkeren.
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:53:43 #9
17698 nappel
raar menneke..
pi_19583958
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:47 schreef XemmyX het volgende:
wij hebben het zelfde probleem.. Hebben nu steuren erin gedaan, die vissen die alg eten. maak elke dag het filter van de pomp schoon! Maar niets werkt, is gewoon de natuur zelf! als er veel de zon opstaat, hou je het zowieso niet tegen!!!
een vijver die veel schaduw heeft wordt minder snel groen..
zeggen "ze"
maar ik vind het gewoon zo jammer van de vissen, die je daardoor bijna niet meer ziet
Steuren eten geen algen, maar schaaldiertjes..
Met steuren moet je juist gaan opletten dat je vijver niet overwoekert wordt met draadalg; hier kunnen ze namelijk in vast zwemmen omdat een steur alleen maar vooruit kan zwemmen.
Ook bij jou zou een filter met UV-lamp wonderen verrichten.

Steuren zijn wel supermooie vissen, he?
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:56:52 #10
90689 Luna1975
Italians do it better
pi_19584061
Hmmm, raar weer, het tuincentrum zei dat een filter met UV-lamp of een pomp niet nodig was en dat alles wat wij hebben gedaan voldoende zou zijn....

HOe duur is dat, zo'n filter met UV-lamp?? Voor een vijver van twee bij anderhalf ongeveer dus...
Mauw
  woensdag 2 juni 2004 @ 11:59:29 #11
17698 nappel
raar menneke..
pi_19584131
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:53 schreef nappel het volgende:

[..]

Steuren eten geen algen, maar schaaldiertjes..
Met steuren moet je juist gaan opletten dat je vijver niet overwoekert wordt met draadalg; hier kunnen ze namelijk in vast zwemmen omdat een steur alleen maar vooruit kan zwemmen.
Ook bij jou zou een filter met UV-lamp wonderen verrichten.

Steuren zijn wel supermooie vissen, he?
rectificatie; steuren eten schaaldiertjes en kreeftachtigen..
Nadeel van UV-lampen is dat ze behoorlijk duur zijn (of waren?), en dat er om de 2 jaar een nieuwe lamp in moet, maar dat merk je wel wanneer je vijver weer groen wordt..
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 2 juni 2004 @ 12:05:21 #12
17698 nappel
raar menneke..
pi_19584284
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 11:56 schreef Luna1975 het volgende:
Hmmm, raar weer, het tuincentrum zei dat een filter met UV-lamp of een pomp niet nodig was en dat alles wat wij hebben gedaan voldoende zou zijn....

HOe duur is dat, zo'n filter met UV-lamp?? Voor een vijver van twee bij anderhalf ongeveer dus...
Wanneer je je vijver helemaal vol laat groeien met planten is dat waar idd..
Maar! een filter is nooit schadelijk en draagt alleen maar bij aan je biologische evenwicht door de bacteriën die zich in het filter vestigen.
Die UV-lamp is puur tegen algen, en standaarduitrusting bij mensen met koivijvers omdat daar nagenoeg geen planten in staan..
Bovendien zijn tuincentra geen vijverexperts is mijn ervaring
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  woensdag 2 juni 2004 @ 19:14:23 #13
80509 greatdane
many dogs 1 apollo--great dane
pi_19595646
ik heb zelf een koivijver en het is niet waar dat die geen planten hebben(niet in de koivijver zelf),maar wel gescheiden van de vijver,zodat de koi`s de planten niet slopen.En idd een UV filter houdt zweefalgen weg niet de draadalg.Ikzelf heb een pomp met Filter UV kombinatie(uiteraard veel groter dan jij zal nodig hebben)en altijd helder water tot op de bodem.Een kleine kombinatie dus pomp filter en uv kun je al hebben voor 100 euro en dan heb je gegarandeerd helder water.Vergeet niet levende bactuur in het filter te gooien voor een snelle biologische opstart en zet de uv-lamp pas na 2 weken aan totdat er genoeg"goede''bacterien zijn,want deze overleven de UV niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')