abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 juni 2004 @ 21:54:44 #1
39446 303
(C) Roland
pi_19573793
Ik heb al tijden het idee om zelf een barbeque te gaan maken. Je kent ze wel, die mooie grote modellen in de bouwmarkten die rond de 300 euro kosten. Natuurlijk kan ik dit zelf beter en misschien zelfs mooier en vooral goedkoper, maar voordat ik morgen ga metselen toch even hier een paar vragen stellen aan de kenners

Ik heb na anderhalve maand zoeken en vragen eindelijk het perfecte rechthoekige rooster voor mijn nieuwe barbeque gevonden. Ook heb ik al een flinke stapel bakstenen gevonden en kan dus in principe gaan metselen.

Ik wilde dit gewoon met cement gaan doen, maar nu lees ik op wat sites dat je daarvoor vuurvast cement moet gebruiken. Lijkt mij niet echt noodzakelijk, immers wil ik de kolen leggen op een viertal geribbelde tegels (als ik die kan vinden). Cement kan misschien breken net zoals een steen bijv., maar daar valt hij niet van in elkaar. Ook zie ik op sommige sites staan dat ik speciale stenen moet gebruiken, kan dat dan niet met normale bakstenen? Volgens mij wel, maar ik ga toch twijvelen.

Iemand ervaring hiermee of een leuke site die mij kan helpen? Ik heb al wel verschillende folders van kant en klaar modellen zodat ik het bouwschema wel in mijn hoofd heb.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_19574107
Door de hitte wordt het water dat in het cement vastzit (chemische structuur enzo) eruit gebakken waardoor het cement weer gewoon zand wordt en dan donderd je BBQ dus uit elkaar.
Die geribbelde stoeptegels zullen ook knappen van de warmte dus de kolen moet je iegenlijk ook op een rooster leggen, dan kan er ook genoeg lucht bij komen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 1 juni 2004 @ 22:14:27 #3
39446 303
(C) Roland
pi_19574438
Mmm, ok. Ik haal wel een stuk dik gaas/ijzer waarvan ik een bodem maak. Ik heb hier ook nog een oude barbeque liggen, misschien kan ik die plat maken en die als bodem gebruiken. Aangezien de voorkant open is komt er genoeg lucht in.

Nog meer tips?
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 22:17:24 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_19574532
Vuurvast cement is wel verstandig. En laat het goed drogen. Want stenen met vocht kunnen breken onder de hitte.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 2 juni 2004 @ 10:24:25 #5
39446 303
(C) Roland
pi_19581794
Wil ik eraan gaan beginnen, regent het...
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  donderdag 3 juni 2004 @ 11:53:35 #6
39446 303
(C) Roland
pi_19611810
Nog meer tips voordat ik zo naar de bouwhandel wandel?
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_19611942
- Pak een winkelwagentj
- Keer hem om
- op een verhoging leg je de kolen
- lekker laten branden
- en je hebt een eigen bbq
  donderdag 3 juni 2004 @ 12:14:00 #8
39446 303
(C) Roland
pi_19612367
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 11:58 schreef Solaar het volgende:
- Pak een winkelwagentj
- Keer hem om
- op een verhoging leg je de kolen
- lekker laten branden
- en je hebt een eigen bbq
Als ik nog student was geweest had ik dit inderdaad gedaan, een jaar of 2 geleden nog op tv gezien hoe het werkte

Maar nu ik duizenden euro's aan de tuin heb gespendeerd moet er natuurlijk iets moois komen.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_19612464
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 11:58 schreef Solaar het volgende:
- Pak een winkelwagentj
- Keer hem om
- op een verhoging leg je de kolen
- lekker laten branden
- en je hebt een eigen bbq
de studentebarbeque

edit: oeps te laat
pi_19612470
mn vader heeft een barbeque gebouwd van: een oude metalen gootsteen en 3 oude poten van de tuintafel en een laagje vuurvast cement..
alleen jammer dat het cement na een paar jaar opeens begon te knallen
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  donderdag 3 juni 2004 @ 14:48:45 #11
39446 303
(C) Roland
pi_19616068
Knallen? Hoe bedoel je precies?

Ik ga de barbeque naast ons konijnenhok neerzetten en er moet dus eigenlijk niks gaan "knallen".

Een oude metalen gootsteen? Dat is een idee zeg. Ik ga om 16:30 inkopen doen, eens kijken wat zo'n ding kost bij de lokale Gamma.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  donderdag 3 juni 2004 @ 15:20:11 #12
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_19616854
wij hebben ook een zelfgemaakte, maar ik ben even vergeten hoe dat spul ookalweer heet
het zijn van die blokken waar je ook muurtjes mee kan bouwen...
pi_19617183
1. Men loopt naar de supermarkt
2. Men snokt een winkelwagen los
3. Men rijdt de supermarkt binnen
4. Men koopt een zak kolen
5. Men zoekt een grasveld
6. Men kiept de kolen in de winkelwagen
7. Men... ohw ja nog wel even het vlees kopen .

Zo doen wij het als we op toernooi gaan.
  donderdag 3 juni 2004 @ 15:48:06 #14
39446 303
(C) Roland
pi_19617520
Wat een stelletje aso's hier
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_19621650
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 15:33 schreef EmPulSe het volgende:
1. Men loopt naar de supermarkt
2. Men snokt een winkelwagen los
3. Men rijdt de supermarkt binnen
4. Men koopt een zak kolen
5. Men zoekt een grasveld
6. Men kiept de kolen in de winkelwagen
7. Men... ohw ja nog wel even het vlees kopen .

Zo doen wij het als we op toernooi gaan.
wel een goede kans dat er wat extra's op je vlees komt van de coating van het karretje...lekker hoor
pi_19622240
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 18:41 schreef mooiegek het volgende:

[..]

wel een goede kans dat er wat extra's op je vlees komt van de coating van het karretje...lekker hoor
Niet mekkeren, vorig jaar ging het ook prima!
pi_19624131
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 19:11 schreef EmPulSe het volgende:

[..]

Niet mekkeren, vorig jaar ging het ook prima!
Des noods jat je ergens een rooster en smijt je die er boven op ;|
pi_19626291
of je koopt bij de gemiddelte blokker / bouwmarkt een BBQ, die ook nog werkt ook =)

voor het metselen moet je trouwens wel echtt vuurvast cement gebruiken, de buurman hier dacht ook dat ie ut wel even gewoon kon metselen, tot 2 keer bbq'en wast goed gegaan
pi_19629760
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 14:48 schreef 303 het volgende:
Knallen? Hoe bedoel je precies?

Ik ga de barbeque naast ons konijnenhok neerzetten en er moet dus eigenlijk niks gaan "knallen".

Een oude metalen gootsteen? Dat is een idee zeg. Ik ga om 16:30 inkopen doen, eens kijken wat zo'n ding kost bij de lokale Gamma.
nou,.. dat vuurvaste cement was misschien niet helemaal ok, dus een keer kwam een stuk van het cement los. dat was nog niet zo erg denk ik, maar een andere keer knalden er allemaal vonken en zo uit de bbq

dus het is op zich wel een goed idee (jaja dat vond mn vader ook hoor.. trots dat ie was! ) zo'n gootsteen maar het cement moet wel echt vuurvast zijn en goed gestort, ofzo

succes!
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  vrijdag 4 juni 2004 @ 10:37:21 #20
39446 303
(C) Roland
pi_19633793
Zo, de inkopen zijn gedaan. Vuurvaste specie was volgens de klusexpert van de gamma het beste, daarnaast een hele berg vuurvaste rode bakstenen gekocht. De onderkant wordt gemaakt van 6 mooie rode bloempot-stenen (of hoe die dingen ook heten) en daar bovenop een rechthoekig stuk beton dat we vanmiddag gaan gieten.

Bij elkaar nu 80 euro kwijt en volgens mij hebben we nu alles. Toch een flinke besparing op een kant en klare barbeque die momenteel 135 kost (model dat ik wil).

En mijn schoonvader moet hem maken voor mij (dat ga ik hem zo vertellen ), hij is zijn hele leven bouwvakker geweest en 1000 maal handiger dan ik ben met dit soort dingen.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 14:38:25 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_19639532
"Maak je eigen bbq" was de eerste opdracht die wij kregen als argeloze eerstejaarsjes bij mijn studie. Van metaal dan, wel te verstaan. Leverde een hoop rook op!
Vergeet dus vooral niet even goed te checken waar en hoe je ontluchtingsgaten maakt.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 17:19:43 #22
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_19643968
Waar heb je dat rooster gekocht als ik vragen mag?
Ik heb al een boek.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 17:30:46 #23
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_19644271
Ik zou niet metselen, gewoon zware stenen nemen en die op elkaar plaatsen, vuurvaste stenen. 4 hamburgers wegen niet zo veel dat je muurtje omvalt namelijk.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:00:17 #24
39446 303
(C) Roland
pi_19646131
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 17:19 schreef Rio het volgende:
Waar heb je dat rooster gekocht als ik vragen mag?
Ik weet inmiddels 3 zaken waar je ze kan kopen, het is allemaal wel in Leeuwarden, maar waarschijnlijk heb je ze ook bij vergelijkbare zaken in de rest van het land.

- Intratuin. Hier kan je, met een beetje gezeur een rond rooster kopen voor 22 euro. Doorsnede is ongeveer 80 cm. Mooi ding, maar rond en daardoor lastig zelf te plaatsen in een eigen te maken barbeque. Zorg dat je contact krijgt met de afdelingsmanager die over de barbeque's gaat, de overige medewerkers mogen geen beslissingen nemen en proberen je af te wimpelen. Ik kwam bij de manager terecht door te zeggen dat ik mijn rooster van mijn barbeque kwijt was (smoesje voor eigen bestwil)

- Praxis tuin. Hier kan je roosters bestellen , maar het zijn super aso's, ze vragen maar liefst 75 euro voor een simpel rooster! (wel rechthoekig)

Mijn slag heb ik geslagen bij een campeer-discountzaak. Die zaak verkoopt allemaal beetje kapotte spullen voor het camperen, zoals tenten waar een stok van mist. Ook hebben ze failissementsverkopen. In Leeuwarden zit deze grote zaak naast de Praxis tuin op industrieterrein Hemkade. Hier heb ik een fantastisch mooi rechthoekig barbeque rek gekocht voor 24 euro (zelfde die bij de praxis 75 euro kost).

Als je dus zelf op zoek bent, ga dan naar grote campeerzaken, die hebben ze (al is het flink zoeken, ik ben anderhalve maand bezig geweest voordat ik een goed rek vond).
Installing a new program will always screw up at least one old one.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 19:01:18 #25
39446 303
(C) Roland
pi_19646155
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 17:30 schreef PS het volgende:
Ik zou niet metselen, gewoon zware stenen nemen en die op elkaar plaatsen, vuurvaste stenen. 4 hamburgers wegen niet zo veel dat je muurtje omvalt namelijk.
Mijn barbeque is bijna 1,5 meter hoog en ik woon aan de kust. Goede storm en mijn barbeque ligt 100 meter verderop bij de buren. Begrijp me goed, ik mag mijn buren graag, maar het is wel mijn barbeque
Installing a new program will always screw up at least one old one.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')