abonnement Unibet Coolblue
pi_19494075
Jammer genoeg kan ik momenteel niet scannen, maar van mijn oma hebben wij een aantal theekopjes met schotels gekregen. Deze had ze van een hoog bejaarde vriendin gekregen, maar het gaat dus om Chinees porselein, althans dat denk ik. Ik heb zoiets dergelijks al eens in een antiekwinkel gezien en twee kopjes kostten een paar honderd euro.

Nu wil ik weten hoe je het echte oude porselein kunt herkenne, (dikte?, kleur?, afbeelding? of...?)
Verder worden er Chinese vrouwen en bloemen op afgebeeld.


pi_19494230
Als je ze laat vallen en ze breken dan is het Chinees Porselein:

Misschien kun je naar tussen kunst en kitsch gaan of naar een antiekhandel om te informeren.
Oh ja als er "made in china" onderop staat is het wel chinees porselein maar niet "chinees porselein" als in veel geld waard.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_19494837
In ieder geval staat er geen made in China op, maar verder ook niks...
pi_19494866
Tik ertegen met een nagel. Als het dan van "Ming" gaat, is het echt ming porcelein..
(met dank aan een onbekende cabaretier)

Zonder gekheid:

Als het heel kitscherig is versierd is het waarschijnlijk geen flikker waard, omdat de meeste (echte) chinese porselein vrij ingetogen versierd is, met hooguit drie rustige kleuren. Die uitbundige kopjes is troep voor de toeristen.

(natuurlijk, als de opa van die vrouw het in 1880 uit china mee heeft genomen is het nog steeds kitch voor toeristen maar waarschijnlijk wel wat waard )
Voor de zekerheid kun je ermee naar een antiquair gaan, maar pas op: als hij zegt dat het niets waard is maar het wel wil kopen "uit interesse" of zoiets, is het waarschijnlijk meer waard dan hij zegt!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zaterdag 29 mei 2004 @ 16:54:22 #5
65918 IBAZ
broeinest
pi_19495589
Als je het kapotgooit klinkt het PING.
  zondag 30 mei 2004 @ 10:52:55 #6
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_19508443
Een antiquair ofzo er even naar laten kijken, chinees porcelein is in elk geval ontzettend breekbaar, dus be fuckin careful!
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_19517394
vaak is er soort van een laagje glazuur die barsten vertoont, maar ook weer niet teveel barsten vertoont, vaak ook heel dun porselein
pi_19538761
Het moet flinterdun materiaal zijn, het licht moet er natuurlijk door heen kunnen schijnen. Als je er tegenaan tikt moet je ook niet veel kunnen horen. Vergelijk het met een eierschil.
  dinsdag 1 juni 2004 @ 12:52:19 #9
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_19559119
quote:
Op maandag 31 mei 2004 17:03 schreef k3vil het volgende:
Het moet flinterdun materiaal zijn, het licht moet er natuurlijk door heen kunnen schijnen. Als je er tegenaan tikt moet je ook niet veel kunnen horen. Vergelijk het met een eierschil.
Als je er tegenaan tikt en je hoort niet veel, dan zit er een barst in, en issie minder waard. Je moet juist een zachte "ting" horen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 1 juni 2004 @ 12:56:29 #10
33189 RM-rf
1/998001
pi_19559222
Ga met een kopje langs bij een antiquair of iemand die het kan dateren, probeer zo goed mogelijk het verhaal van de herkomst te weten te komen (waar is het gekocht, wanneer)

an sich hoeft het niet eens chinees porselein te zijn om waardevol te zijn, antiek Wedgewood of Meissen kan ook erg duur zijn, sowieso heb je mogelijk al snel bepaalde stijlen die misschien erg populair kunnen zijn bij verzamelaars, en dan kan de waarde enorm stijgen.

Voor de waarde is ook enorm van belang of het servies compleet is en onbeschadigd, scheurtjes of afgebroken hoekjes (gebruiks-schade) maken enorm veel uit voor de waarde.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')