abonnement Unibet Coolblue
pi_19493894
Introductie zelf games/mods maken. Programmeerervaring niet nodig, wel interesse

Games... Je ziet tegenwoordig overal shockwave spelletjes opduiken. Er zijn mooie tools van Macromedia waarmee eenvoudig grafische hoogstandjes mee te maken zijn. Geluidjes toevoegen? Geen probleem. Maar toch ben je heel beperkt. Datzelfde geldt voor bijv. Visual Basic, Java, noem maar op.

In de (game)studio's programmeert men voornamelijk in C++. Hiermee zit je namelijk heel direct op de machine, in tegenstelling tot hogere talen als die van Macromedia, Visual Basic, vbs, java en dat soort dingen. Je kunt werkelijk van alles maken met C++. Eerder genoemde talen enzo zijn zelf grotendeels in C++ ontwikkeld.

Enfin, C++ schrikt af omdat het ingewikkeld zou zijn, iets voor stoffige die-hards met een stapel pizza dozen op de monitor en cola in de aanslag. Dat valt wel mee, de ellende waar ik iedere keer tegenaanliep was simpelweg rottig studiemateriaal. Dingen werden meteen veel te complex behandeld, boeken die waren geschreven vanuit nerd-oogpunt, dingen die niet klopten, onvolledigheid, langdradigheid... Niet leuk gewoon.

Hier heb ik een paar links waarmee je wél uit de voeten kan. Het mooie: programmeerervaring is niet nodig. Je leert vliegensvlug de basis van C++ en krijgt zodoende een mooi inzicht in de onderliggende structuur van games en applicaties. Je zult ook in staat zijn om zelf eenvoudige programma's te maken. Verder zul je ook weten hoe je nu complexere dingen kunt maken, zonder dat je maanden aan het ontwikkelen bent. Op internet stikt het van de source codes van applicaties, games, tools, game engines etc., maar ook libraries die ingewikkelde dingen sterk kunnen vereenvoudigen. Ook mbt multimedia. Dus wie weet is dit de aanzet tot een carriere in de games industrie... Of je gaat zelf mods schrijven!

Download de gratis editor en compiler ' Dev- C++' :
http://www.bloodshed.net/download.html

En volg deze prachtige en goed leesbare tutorial:
http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

Let op: Als je van start gaat met de tutorial en je compile't+runt (F9) bijv. het 'hello world' tutorial programmaatje dan lijkt het alsof er niets gebeurt. Dit komt omdat het uitvoervenster direct na het lopen van het programma weer wordt afgesloten. Dit afsluiten is te voorkomen door de instructie system("PAUSE"); toe te voegen in elke programma dat je intikt, in de regel voor de instructie return 0; . Dit zorgt voor een 'press a key to continue' in het uitvoervenster.

Het is trouwens aan te bevelen om voorbeeldcode over te typen ipv copy paste als je serieus aan de slag wilt. Je krijgt de taal dan eerder in de vingers.

Bon, ik hoop dat sommige gamers plezier zullen beleven aan deze links. Als je enigszins geinteresseerd bent gaat er een wereld voor je open.

( Edit: verderop in de topic is deze link toegevoegd:
http://www.gamespp.com
Een site met zeer veel resources, tutorials, downloads etc. mbt games programmeren in C++ )

[ Bericht 5% gewijzigd door Keromane69 op 30-05-2004 12:53:18 ]
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2004 @ 15:10:21 #2
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_19493953
He cool.

Waar ik met programeren bij hogere talen altijd tegen aanliep was de vertaalslag van bv Basic naar Assembley.

"Hoe maak ik een for-next lus" zoiets.

Mocht ik ooit tijd vinden ga ik het zeker proberen
  zaterdag 29 mei 2004 @ 15:15:09 #3
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_19494016
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 15:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Mocht ik ooit tijd vinden ga ik het zeker proberen
Ik ook
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
pi_19494077
Right..... en ga je nu ook deel 2 schrijven??
pi_19494116
Als je games wil maken heb je echt wel meer nodig dan een beetje C++ kennis. Er zit ook nog een hoop techniek achter en ook wiskunde. Zelfs bij een relatief simpel spelletje als pong. Je geeft een beetje een vertekend beeld hiervan, al helemaal omdat je libraries als OpenGL om graphics te maken buiten wegen laat.

Daarnaast spreek je van sourcecodes je zo kan na pluizen. Daar zet ik toch echt mijn vraagtekens bij, want je moet de taal toch echt wel goed kennen als je wil snappen wat er gebeurd en hoe het gebeurd en waarom het zou gebeurd.

Oftewel: Enige programmeerervaring/inzicht is wel degelijk nodig en bij lange na niet zo simpel als jij het doet lijken bij een simpel spel. Als je echt grafische spellen wil gaan maken ben je helemaal een tijd zoet met het doorgronden van alles
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_19494137
*lurkt
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_19494377
Klinkt interessant voor als ik me ergens deze zomer ga vervelen
Where facts are few, experts are many.
pi_19494946
bespaar je de illusie, als er geen deel 2 tot 100 bijkomt, dan wordt het nix....
Wat existenz al zegt, er komt een hoop meer bijkijken.

Daarnaast maak je een spel niet alleen... wij zitten op het werk met 18 man in een team in een poging games te maken... grafici, musici, programmeurs, designers, e.t.c.
  zaterdag 29 mei 2004 @ 16:29:07 #9
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_19495149
Lol ik snap dr nix van heb het wel gedload daarnet ff die trial maar hoe moetje dan een spel maken ? ik snap dr nix van en van die tutorial staat niet es waar je moet klikken etc
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_19495185
Voor als je besluit een spelletje te gaan maken, zorg dat je de volgende dingen hebt:
  • Een kader waarbinnen je het spel omschrijft. Alleen "een shoot em up" is niet genoeg. Voordat je begint te bouwen mag je al wel een aardig idee hebben van dingen die je wel of niet in je spel wil hebben. Je wilt ook van te voren weten of je first person view wilt, top down, isometrisch, of misschien toch een sidescroller. Elk type heeft haar eigen voor- en nadelen, die wel of niet interessant of van belang zijn voor jou idee.
  • Berekeningen & testdata. Je kunt in het wilde weg gaan programmeren, maar je loopt op een gegeven moment tegen het feit aan dat je berekeningen moet gaan maken. Hoe veel schade doet een zwaard, hoe hard stuitert een bal, hoe versnelt een auto, hoe lang kan een level 8 karakter met X stamina onder water blijven, wannaar geeft de tegenstander op met poker of hoeveel zet die juist in? Je kunt dus een hoop leuke berekeningen verzinnen, maar het is handig om te weten of die enig nut hebben voordat je het spel zelf maakt. Je kunt gewoon test proggies schrijven, maar je kan natuurlijk ook in een spreadsheet je gegevens testen.
  • Balans, zelfs voor het domste schietspel voor 1 speler is balans nodig. Wat is leuker, je best moeten doen om een volgend level te halen, of binnen een minuut een superwapen met ongelimiteerde ammo oppikken, om vervolgens als een kwijlende korsakov patient alleen maar de vuurknop te hoeven indrukken? Bij meerdere spelers wordt het nog belangrijker dat er balans is. Zorg dat een goede speler met matige spullen nog steeds een kans heeft tegen een slechte speler met supertoys.

    Tegen de tijd dat je dit allemaal voor elkaar hebt, dan vraag je je pas af in wat voor taal je je spelletje wil schrijven. C++ is inderdaad een krachtige taal waar bijna alles in kan, maar het is overkill om daar een pokerspelletje mee te schrijven. Het kan, maar aan javascript heb je al genoeg voor een pokerspelletje. En Command & Conquer: Tiberian Sun is bijvoorbeeld voor een groot deel in Visual Basic geschreven. Wel met gebruikmaking van een aardig aantal custom made libraries die gemaakt zijn in C, maar de basis waar de rest in is gestoken was gemaakt in VB!
    En programmeer ervaring niet nodig? Programmeer ervaring kan van cruciaal belang worden als je bezig bent, een ervaren programmeur ziet sneller welke delen code hij zal opdelen in blokjes subroutines of functies. Soms om een beter overzicht te houden, maar vaak omdat het een terugkerend stuk code is dat nu kan worden hergebruikt. Ook zal een ervaren programmeur efficientere code afleveren, waardoor het programma als het klaar is sneller draait.

    Dus zeg niet dat je even een spelletje gaat maken, er komt al snel heel veel bij kijken. De meeste eigenaren van online tekstgames zijn een jaar na release nog steeds vaak dagelijks bezig, omdat ze in het begin dingen te snel en te ondoordacht hebben gedaan.
  • If you can't beat them: beat harder next time.
      zaterdag 29 mei 2004 @ 16:31:40 #11
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19495196
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 16:29 schreef Maikuuul het volgende:
    Lol ik snap dr nix van heb het wel gedload daarnet ff die trial maar hoe moetje dan een spel maken ? ik snap dr nix van en van die tutorial staat niet es waar je moet klikken etc
    In dit geval wil ik dus al aangeven:

    Voordat je uberhaupt aan het programmeren begint, leer eerst BASIC ofzo zodat je uberhaupt weet dat je niet 'ergens moet klikken' oid. Hell, begin eerst een te leren wat een Compiler en een Linker doet en kom dan eens terug. Met een beetje wilskracht moet het wel lukken, maar het merendeel van de gamers zal het echt geen fuck kunnen schelen of begrijpen er geen fuck van.
      zaterdag 29 mei 2004 @ 16:32:49 #12
    21410 Fliepke
    Serieuze waarheid
    pi_19495228
    Haha, maikuuul denk je nu echt dat je "even" een spel maakt, zodra je mij kunt uitleggen hoe pointers werken en je hebt eens een echt gewoon programma gemaakt, dan wil ik wel meer van je horen .
      zaterdag 29 mei 2004 @ 16:34:19 #13
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19495251
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 16:32 schreef Fliepke het volgende:
    Haha, maikuuul denk je nu echt dat je "even" een spel maakt, zodra je mij kunt uitleggen hoe pointers werken en je hebt eens een echt gewoon programma gemaakt, dan wil ik wel meer van je horen .
    Daar noem je meteen ook iets. Ik krijg echt de rillingen van pointers. Machtige dingen, verdomd irritant om mee te werken.
      zaterdag 29 mei 2004 @ 16:37:38 #14
    21410 Fliepke
    Serieuze waarheid
    pi_19495328
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 16:34 schreef Anthraxx het volgende:

    [..]

    Daar noem je meteen ook iets. Ik krijg echt de rillingen van pointers. Machtige dingen, verdomd irritant om mee te werken.
    daardoor ben ik een beetje afgehaakt bij mijn c++ cursus.
    Ik moet gewoon nog WEKEN inhalen, alleen omdat ik die pointers zo eng vond, en even geen zin had om me erin te verdiepen...
    Ik wil er iedere keer aan beginnen, maar ik doe het niet, ik voel me zo'n ontzettende null-pointer .
    pi_19495377
    tvp
      zaterdag 29 mei 2004 @ 16:48:17 #16
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19495476
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 16:37 schreef Fliepke het volgende:

    [..]

    daardoor ben ik een beetje afgehaakt bij mijn c++ cursus.
    Ik moet gewoon nog WEKEN inhalen, alleen omdat ik die pointers zo eng vond, en even geen zin had om me erin te verdiepen...
    Ik wil er iedere keer aan beginnen, maar ik doe het niet, ik voel me zo'n ontzettende null-pointer .
    De truuk is om ze gewoon veel te gebruiken. En lekker boeiend als je PC 2 of 3 keer over zijn nek gaat
    pi_19495508
    Je hebt, als je een goed spel wil maken wel degelijk ervaring nodig. Een goed spel is een mooie verhouding tussen geluid, vormgeving en gameplay. Je kan de gameplay programmeren, maar niet zonder ervaring. Als je alles er netjes uit wil laten zien ga je eerst nog knap moeten kunnen tekenen en voor de juiste geluidseffecten zorgen .....
    Je bent er jaren mee bezig en waarschijnlijk geef je het op voor alles af is.
    Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
    pi_19495954
    @ de criticasters, willen jullie wel even lezen?

    Het is een introductie die zelfs voor absolute leken geschikt is. Kennismaking met de programmeertaal die wordt gebruikt in de (game)studio's. Niets meer niets minder. C++ is geen klik-klik-klaar meuk zoals VB. Complexer dan dat, maar het geeft veel meer vrijheid en de basis van C++ is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt. Wie geinteresseerd is kan met die links goed van start.

    Zelfs de grootste game makers zijn ooit begonnen met een simpel 'hello world'. Deze cursus leert je op een bijzonder leesbare manier de basis van C++ en laat je zien waar je verder moet zoeken om complexere zaken voor elkaar te krijgen. Dat heb ik ook letterlijk zo gezegd.

    Wat betreft het buiten beschouwing laten van libraries (geef mensen die zelfs nog nooit van C++ hebben gehoord even een break zeg!): wie de links volgt en z'n geinteresserde ogen een heel klein beetje de kost geeft komt ook deze dingen tegen. Bruikbaar zelfs. Ik -als complete n00b wat C++ betreft- had gisteren in een half uurtje voor elkaar om een 'windows applicatie' te produceren met wat bewegende geometerische figuren in allerlei kleurverlopen. 'Goh, wat ingewikkeld.' dacht ik nog: je include de juiste libraries, je roept de functies aan in begrijpelijke 'commando's' die onderhand exact lijken op gelikte instructies zoals bijv. in MM Lingo , en het resultaat wordt vlamsnel gegenereerd.

    Nou, met een beetje gevoel voor programmeren en een beetje fantasie heb je die PONG zo voor elkaar hoor. En ja, programmeer ervaring moet je opdoen. Maar dat kan alleen als je uberhaupt ergens begint. Of niet soms?

    Wil je 'lui' programmeren zonder al teveel na te denken moet je een tool gebruiken als Macromedia Lingo. Leuke resultaten, heel flexibel, maar je bent altijd afhankelijk van de interpretatie van anderen. En je leert niet wat er nu werkelijk achter de schermen gebeurt. Wil je er echt induiken dan moet je naar C++ kijken. Ben je geinteresseerd dan zijn die links maak je een mooie, volledige start. Niets meer en niets minder.
    It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
      zaterdag 29 mei 2004 @ 17:23:22 #19
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19496120
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 17:14 schreef Keromane69 het volgende:
    @ de criticasters, willen jullie wel even lezen?

    Het is een introductie die zelfs voor absolute leken geschikt is. Kennismaking met de programmeertaal die wordt gebruikt in de (game)studio's. Niets meer niets minder. C++ is geen klik-klik-klaar meuk zoals VB. Complexer dan dat, maar het geeft veel meer vrijheid en de basis van C++ is niet zo ingewikkeld als dat het lijkt. Wie geinteresseerd is kan met die links goed van start.

    Zelfs de grootste game makers zijn ooit begonnen met een simpel 'hello world'. Deze cursus leert je op een bijzonder leesbare manier de basis van C++ en laat je zien waar je verder moet zoeken om complexere zaken voor elkaar te krijgen. Dat heb ik ook letterlijk zo gezegd.

    Wat betreft het buiten beschouwing laten van libraries (geef mensen die zelfs nog nooit van C++ hebben gehoord even een break zeg!): wie de links volgt en z'n geinteresserde ogen een heel klein beetje de kost geeft komt ook deze dingen tegen. Bruikbaar zelfs. Ik -als complete n00b wat C++ betreft- had gisteren in een half uurtje voor elkaar om een 'windows applicatie' te produceren met wat bewegende geometerische figuren in allerlei kleurverlopen. 'Goh, wat ingewikkeld.' dacht ik nog: je include de juiste libraries, je roept de functies aan in begrijpelijke 'commando's' die onderhand exact lijken op gelikte instructies zoals bijv. in MM Lingo , en het resultaat wordt vlamsnel gegenereerd.

    Nou, met een beetje gevoel voor programmeren en een beetje fantasie heb je die PONG zo voor elkaar hoor. En ja, programmeer ervaring moet je opdoen. Maar dat kan alleen als je uberhaupt ergens begint. Of niet soms?

    Wil je 'lui' programmeren zonder al teveel na te denken moet je een tool gebruiken als Macromedia Lingo. Leuke resultaten, heel flexibel, maar je bent altijd afhankelijk van de interpretatie van anderen. En je leert niet wat er nu werkelijk achter de schermen gebeurt. Wil je er echt induiken dan moet je naar C++ kijken. Ben je geinteresseerd dan zijn die links maak je een mooie, volledige start. Niets meer en niets minder.
    Er is een reden dat die boeken zo 'moeilijk' beginnen en dat is gewoon het feit dat je de beginnende programmeur netjes leert omgaan met het Object Georienteerd programmeren in C++. Zodat de programmeur dadelijk niet janked zijn boek wegpleurd bij onderwerpen als Polymorfisme. Dat de programmeur dadelijk het verschil weet tussen een klasse en een object etc....

    Maar inderdaad je moet ergens beginnen. Hoewel ik de stap nog steeds te groot vind. Begin gewoon in BASIC om een spelletje te schrijven, dan leer je fundamenteel ook alles maar is het tenminste BEGRIJPBAAR. Of begin een stap hoger met Pascal of Delphi. Het voordeel aan Delphi is dat je al meteen de basis van Object Orientatie onder de knie zult krijgen. En de overstap naar Borland C++ is niet zo heel groot. Vandaaruit kun je alle richtingen op zonder dat je meteen in het begin vastloopt. En iets als een spelletje programmeren is nou niet iets wat je als beginner moet gaan doen, omdat je al heel snel vast loopt. Als je echt perse wilt beginnen met C++, schrijf dan een console applicatie en pak een goed boek. Dat is al stukken beter als ee tutorial.
    pi_19498559
    Het is een goede tutorial en het is een prima editor/compiler. Wil je de taal leren waarmee de meeste applicaties/games worden gemaakt dan duik je in C++. Juist omdat je zo dicht met je neus op de machine zit.

    Dingen worden vaak te snel 'te moeilijk' geacht. Als ik een vergelijking mag maken: stel je wilt gitaar leren spelen. Dan heb je mensen die uit de grond van hun hart vinden dat je eerst maar eens op blokfluitles moet. Dat je jarenlang toonladdertjes moet oefenen. Erg leuk, de theorie erachter. Toch ben ik meer van het type 'in het diepe': pak dat instrument, ga rammen. Het klinkt nergens naar. Maar wees er niet bang voor, wees nieuwsgierig. Dan komen die toonladdertjes vanzelf, je ontwikkelt gevoel. Komt dat niet dan kun je beter een andere hobby nemen, dan heb je er simpelweg het gevoel niet voor. Er is geen cursus die je 'gevoel' kan aanleren als dat niet latent aanwezig is. Anyway, lukt het niet dan heb je het in ieder geval wel geprobeerd en het heeft je het leren van uiteindelijk zinloze dingen bespaard. Dingen waar je zelf anders toch wel achter was gekomen.

    Die tutorial laat de basics van C++ zien. Ben je serieus geinteresseerd en heb je er gevoel voor dan is het niet meer dan logisch dat je een object georienteerde neus ontwikkelt. Dat je verder op zoek gaat. Dat is programmeren namelijk. Instructies in een slimme constructie duwen. Of het nu C++ is, Basic of Pascal, het is hetzelfde. Alleen is met C++ niet alles voorgekauwd, je wordt gedwongen om te kijken wat er nu allemaal echt gebeurt. En dat blijkt minder eng en hocuspocus te zijn dan wat de waarschuwende vingertjes doen geloven.

    Ik werd gillend gek op de opleiding mbt programmeren. Allerlei mooie theorieen kwamen langs maar je kon er niets mee. Ja toch: opzij zetten en je gezonde verstand gebruiken. 'Wat wil ik en hoe bereik ik het.' Never mind, ik ben dit topic begonnen om geinteresseerden in de techniek achter games een handreiking te doen. Een start. En ik ben de laatste die mensen aanraadt om eerst blokfluitles te nemen. Het intellect en talent van mensen wordt nogal eens onderschat.
    It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
      zaterdag 29 mei 2004 @ 19:16:41 #21
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19498801
    Ik snap ook wel dat het niet gemakkelijk is om meteen in het diepe gegooid te worden, maar zoals jij het beschrijft gebeurd het ook echt niet voor niets. Qua opleiding heb je te maken met het feit dat je later in het bedrijfsleven moet gaan programmeren. Dat houdt in dat je gewoon een sorteer algoritme moet begrijpen (ophoesten hoeft niet echt, staan meestal toch wel ergens beschreven), om maar een voorbeeld te nemen. Het feit dat mensen niet direct beginnen met C++ of C is vanwege het feit dat de meeste nog nooit geprogrammeerd hebben. Ze kunnen het logisch denken nog niet echt en dus moeten ze daarin getrained worden. Dat is dan ook DE reden dat ze die relatief oudere talen nog gewoon geven op een opleiding.

    Uit hobby oogpunt snap ik wel dat het meer voldoening geeft als je iets aan het doen bent wat leuk is, zoals een spel maken. Daar moet ik je wel gelijk in geven, alleen mensen hoeven niet te denken dat het binnen 1 jaar een 2de Quake is Ik zeg niet dat jij het denkt, maar 1 figuur in dit topic gaf toch al aan dat hij/zij dacht dat programmeren een kwestie van klikken is.

    Nou ja, succes verder.
      zaterdag 29 mei 2004 @ 19:24:33 #22
    21410 Fliepke
    Serieuze waarheid
    pi_19499011
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 19:16 schreef Anthraxx het volgende:
    Dat is dan ook DE reden dat ze die relatief oudere talen nog gewoon geven op een opleiding.
    Nou ik weet dat in Nijmegen bij zowel informatica en informatiekunde niemand meer een "oude" programmeertaal geleerd krijgt. C++, JAVA, clean, zijn de enige talen die er gegeven worden.
    We zijn in C++ gewoon begonnen met imperatief te programmeren, en pas later is de object orientatie erbij gekomen, ik weet niet precies hoe dit zit bij informatica tegenwoordig, maar volgens mij doen die hetzelfde maar dan sneller .
      zaterdag 29 mei 2004 @ 19:28:30 #23
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19499088
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 19:24 schreef Fliepke het volgende:

    [..]

    Nou ik weet dat in Nijmegen bij zowel informatica en informatiekunde niemand meer een "oude" programmeertaal geleerd krijgt. C++, JAVA, clean, zijn de enige talen die er gegeven worden.
    We zijn in C++ gewoon begonnen met imperatief te programmeren, en pas later is de object orientatie erbij gekomen, ik weet niet precies hoe dit zit bij informatica tegenwoordig, maar volgens mij doen die hetzelfde maar dan sneller .
    Ik heb niet echt een echte Informatica opleiding gekregen maar ik ben begonnen met Assembler, daarna Pascal en dan C. Het Assembler was meer om te laten zien hoe een computer werkt. Niet echt veel boeiende dingen. Nog net een 'JE' (Jump If Equal) of 'JNE' (Jump If Not Equal) instructie meegemaakt.

    Niettemin kon ik 6 jaar geleden C ook al, maar dan uit hobby oogpunt
      zaterdag 29 mei 2004 @ 19:47:14 #24
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_19499582
    Weet je wat het mooie is van C++? Je kan er zoveel mee.
    En weet je wat het grootste struikelblok van C++ is? Je kan er zoveel mee

    Ik zou beginners iig geen C++ aanraden als 1e taal om in te leren programmeren. Iemand zei het net ook al: in het begin moet je ook leren om bepaalde abstracte ideeen om te zetten in een serie stappen zoals de computer die zou moeten uitvoeren. Dat is al moeilijk genoeg, en het feit dat C++ van zichzelf uit al erg cryptisch is (kan zijn) en dat er een heleboel taalconstructies mogelijk zijn maken dat de taal niet heel makkelijk te leren is.
    Pas wanneer je wat programmeerervaring hebt kan je door veel van deze zaken heenkijken, en dan merk je dat de flexibiliteit van C++ echt prachtig is. Maar dan weet je er ook beter mee om te gaan.

    En voor iedereen die denkt dat de 'pointer' het grote probleem is.... duik eens in templates zoals bijv. de STL die gebruikt
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      zaterdag 29 mei 2004 @ 20:02:32 #25
    13783 Anthraxx
    When you see the robot, drink!
    pi_19499984
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2004 19:47 schreef HenryHill het volgende:

    En voor iedereen die denkt dat de 'pointer' het grote probleem is.... duik eens in templates zoals bijv. de STL die gebruikt
    Gelukkig is C++ niet mijn ding Ik blijf bij C voor het echte werk en Delphi voor het Object Georienteerd werk
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')