abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 mei 2004 @ 00:33:21 #1
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19462223
Hallo,

Vandaag ben ik naar een workshop over 'studeren met autisme' (want ik heb autisme) geweest (georganiseerd door handicap+studie). Het was goed en interessant om ervaringen van anderen te horen. Toch zijn door deze informatiemiddag de vragen over de studie die ik nu doe weer hevig opgekomen.

Vorige week nog besloot ik half (dus niet echt een beslissing) volgend studiejaar gewoon verder te gaan met mijn huidige HBO-opleiding Journalistiek (ik ben 1e jaars), om van het 'gezeur' af te zijn. Journalistiek is namelijk al de tweede HBO-opleiding waar ik aan begonnen ben (na een gigantische misser bij een sociale opleiding).

Toch zijn er redenen om te twijfelen aan het nut en de voortgang van mijn huidige studie. Volgens mijn mentor is er een kleine kans dat ik terecht kan in het beroepsveld waarvoor ik na 4 jaar ben opgeleid. Vanwege mijn autisme zouden er teveel aanpassingen moeten worden gedaan, waardoor werken in de journalistieke branche niet zou lukken. Zelf denk ik er ook zo over. Ik heb ook geen ideeën over wat ik met de opleiding die ik nu doe, wil gaan doen op lange termijn.

De theoretische kant van de opleiding Journalistiek gaat me goed af. De praktische kant van het halen van deadlines, het schrijven 'op commando' en de snelheid waarmee dit alles gepaard gaat maakt het een zeer stressvolle dagelijkese onderneming.
Sinds een paar maanden haal ik voldoende punten, en waarschijnlijk haal ik ook mijn propedeuse wel. Het behalen van de propedeuse biedt meer perspectieven, en daar wil ik het over hebben nu.

1. Met een HBO-propedeuse heb je namelijk toegang tot een universitaire opleiding. Dat is één van de mogelijkheden waaruit ik kan kiezen [mits ik de propedeuse haal]. Het zal dan een studie als godsdienstwetenschappen of geschiedenis worden denk ik. De hele dag spookt deze optie al door mijn hoofd.
De universiteit Nijmegen is voor mij een eerste optie omdat ik op dit moment in Ede woon en een indicatie voor beschermd wonen heb aangevraagd (uitslag 8 juni). Ik wil graag in Gelderland beschermd wonen bij de RIBW. En in Nijmegen en omgeving zitten ook beschermde woonvormen van het RIBW.

2. Maar ik kan natuurlijk ook verder gaan waar ik nu ben. Een kleine hogeschool waar ze weten van mijn autisme (niet dat ze er iets mee doen, maar toch), maar waar ik beroepsmatig het doel niet van inzie, en vast zal lopen op de stages.

Beiden hebben zowel voordelen als nadelen. Alleen ben ik er nog niet echt achter welke. Ik zou zo graag een studie willen kiezen waarbij ik niet na het eerste jaar álweer weg moet. Dus ik weet het niet. Aan de ene kant wil ik veranderen omdat het zo ook niet echt gaat, aan de andere kant heb ik het idee weer helemaal overnieuw te moeten beginnen (dat zal dan de derde keer zijn dat ik eerstejaars ben).

Misschien heeft iemand van het forum tips voor mij. Want over 3 weken is het laatste college, en daarna volgen de tentamens en een stage van drie dagen. En dan is het zomervakantie. Mocht ik willen switchen van studie; dan moet dat voor 1 augustus allemaal geregeld zijn.

Nouja, misschien weten jullie iets. Bedankt alvast voor het lezen.

Oxymoron

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_19469262
Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je eigenlijk je propedeuse wilt halen en vervolgens naar de universiteit wilt. Je ziet er alleen op tegen, omdat je dan weer een nieuwe studie gaat beginnen en weer voor de derde keer eerstejaars bent.
Je zegt zelf al dat je huidige opleiding je heel veel moeite gaat kosten en dat je er weinig toekomstperspectief in ziet. Waarom zou je het jezelf nog drie jaar moeilijk maken met deze opleiding, terwijl je ook in vier jaar tijd aan de universiteit kan studeren, wat veel theoretischer is, en voor jou waarschijnlijk makkelijker haalbaar?
Ik begrijp dat het niet meevalt om weer ergens opnieuw te gaan beginnen, maar ik denk niet dat je je daardoor tegen moet laten houden.

Het is niet mijn bedoeling met deze post je te dwingen om naar de universiteit te gaan hoor, want als ik het zelf zo teruglees komt het misschien wel een beetje zo over. Maar ik zeg hier alleen wat ik denk terug te lezen in jouw verhaal.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_19471025
De universiteit heeft tegenwoordig een voor jou belangrijk voordeel ten opzichte van het HBO. Je begint bij veel studies vrij theoretisch en daarmee kan je een bachelor diploma halen op WO niveau zonder al te veel te moeten nadenken over de praktijk. De stage zit op een universitaire studie doorgaans in de masterfase. Dus stel dat je na 3 jaar echt zoiets hebt van "ik kan een stage gewoon niet aan", dan heb je in elk geval een diploma.

Wel zijn er een aantal nadelen waarbij je zelf moet beslissen of dat voor jou een onoverkomelijk probleem kan worden. Op een univesiteit verwacht men dat je zelfstandig je kennis kan vergaren en initiatief kan tonen. Aan de andere kant hebben veel opleidingen uitgebreide informatievoorzieningen. Als je bij wijze van spreken de studiegids helemaal doorneemt dan heb je zo'n beetje voor de rest van je studie zekerheid over de studieinhoud, het aantal te lezen bladzijden en wat er precies van je verwacht wordt. Kortweg: duidelijkheid en structuur wordt geboden.

Verder heb je natuurlijk altijd te maken met deadlines. Schriftelijk werk kom je op een universiteit heel veel tegen. Bijvoorbeeld in de vorm van verslaglegging over onderzoek. Je ontkomt er bij geen enkele studie aan om je aan deadlines te houden. Daar staat wel tegenover dat je in staat wordt gesteld alles te plannen. Dat verslag hoeft niet morgen af en het tentamen ook niet. Als ze tegen je zeggen dat je het boek van 600 pagina's over een maand moet kennen dan weet je gewoon dat je 30 pagina's per dag moet lezen. Dat is een kwestie van pure routine en stug doorblijven gaan. Maar: wederom erg duidelijk.

Welke studie je vervolgens kiest is een kwestie van smaak. Ik merk op dat je geen beta-studies noemt. Terwijl de beta-studies juist bekend staan als studies waarbij je minder met het sociale aspect te maken krijgt, maar juist veel meer met duidelijk structureerbare zaken. Maar kies vooral iets wat je leuk vindt en waar je interesses zitten.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 22:53:48 #4
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19484519
Heel erg bedankt voor deze reacties!
11 juni is er een 'laatkiezersdag' op de KUNijmegen, en daar ga ik ook wel heen. Heb vandaag een mailtje naar mijn decaan gestuurd omdat ik nu wel eens wil weten hoeveel studiepunten ik heb (dat weet ik namelijk niet eens )

Goh, ik krijg er best al zin in, als ik er zo over nadenk!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 22:55:09 #5
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19484549
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 12:23 schreef Biancavia het volgende:
Je zegt zelf al dat je huidige opleiding je heel veel moeite gaat kosten en dat je er weinig toekomstperspectief in ziet. Waarom zou je het jezelf nog drie jaar moeilijk maken met deze opleiding, terwijl je ook in vier jaar tijd aan de universiteit kan studeren, wat veel theoretischer is, en voor jou waarschijnlijk makkelijker haalbaar?
Precies, dat is mijn probleem nu kort en krachtig
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  vrijdag 28 mei 2004 @ 23:00:07 #6
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19484658
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:36 schreef Neuralnet het volgende:
De universiteit heeft tegenwoordig een voor jou belangrijk voordeel ten opzichte van het HBO. Je begint bij veel studies vrij theoretisch en daarmee kan je een bachelor diploma halen op WO niveau zonder al te veel te moeten nadenken over de praktijk. De stage zit op een universitaire studie doorgaans in de masterfase. Dus stel dat je na 3 jaar echt zoiets hebt van "ik kan een stage gewoon niet aan", dan heb je in elk geval een diploma.
Nou, als dat zo is dan is dat zeker een voordeel!
quote:
Op een univesiteit verwacht men dat je zelfstandig je kennis kan vergaren en initiatief kan tonen. Aan de andere kant hebben veel opleidingen uitgebreide informatievoorzieningen. Als je bij wijze van spreken de studiegids helemaal doorneemt dan heb je zo'n beetje voor de rest van je studie zekerheid over de studieinhoud, het aantal te lezen bladzijden en wat er precies van je verwacht wordt. Kortweg: duidelijkheid en structuur wordt geboden.
Fijn! Dat mis ik nu wel een beetje, want pas de begindag van de nieuwe periode worden de vakken en de opdrachten bekend gemaakt.
quote:
Verder heb je natuurlijk altijd te maken met deadlines. Schriftelijk werk kom je op een universiteit heel veel tegen. Bijvoorbeeld in de vorm van verslaglegging over onderzoek. Je ontkomt er bij geen enkele studie aan om je aan deadlines te houden. Daar staat wel tegenover dat je in staat wordt gesteld alles te plannen. Dat verslag hoeft niet morgen af en het tentamen ook niet.
Op dit moment is het zo dat ik opdrachten krijg als: ''schrijf nu een stuk over .... en lever het morgen 9.00 uur in" funest voor mij.
quote:
Als ze tegen je zeggen dat je het boek van 600 pagina's over een maand moet kennen dan weet je gewoon dat je 30 pagina's per dag moet lezen. Dat is een kwestie van pure routine en stug doorblijven gaan. Maar: wederom erg duidelijk.
quote:
Welke studie je vervolgens kiest is een kwestie van smaak. Ik merk op dat je geen beta-studies noemt. Terwijl de beta-studies juist bekend staan als studies waarbij je minder met het sociale aspect te maken krijgt, maar juist veel meer met duidelijk structureerbare zaken. Maar kies vooral iets wat je leuk vindt en waar je interesses zitten.
Ja, dat is wel waar. Het is alleen wel een feit dat ik erg slecht ben in wiskunde, en andere exacte vakken. Daarentegen lees ik veel, en ben ik wel maatschappelijk geïnteresseerd.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 2 juni 2004 @ 20:50:15 #7
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19598413
Zo even een update geven.

Dinsdag ben ik bij mentor geweest om de stand van zaken (lees:studiepunten) te achterhalen. Volgens de mentor moet het lukken om alle punten nog binnen te halen.
't Zijn alleen wel veeeel opdrachten die ik nog moet doen, dus m'n studiebegeleider kreeg bekant een inzinking toen ik vertelde van bovenstaande plan.
Alles ingepland tot de laatste week (heb me alleen al 2 dagen niet aan planning gehouden, maar ach).

Volgens de decaan is het een haalbaar plan, alleen kan ik de propedeuse pas in oktober in ontvangst nemen Hij heeft gezegd dat het niks uitmaakt en dat het wel goed komt met inschrijving bij universiteit.

Volgende week vrijdag ga ik naar de Laatkiezers dag in Nijmegen. Eens kijken hoe dat is.

En nu alle tentamens in 1x halen (anders: heel schooljaar extra betalen voor herkansingen begin oktober dit jaar ) Dus het is wel ff net aan allemaal.
Maar op m'n school willen ze me eigenlijk wel weg hebben. Dus ze helpen me wel

Groetjes!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_19603447
Hey da's vet, zoiets ben ik ook van plan te doen maar dan met Bedrijfswiskunde (of Informatica) --> Wiskunde (of Informatica), ook naar Nijmegen
maar ik moet dan nog beginnen met HBO zeg maar
succes er mee, ik hoop voor je dat het je lukt
  maandag 7 juni 2004 @ 12:25:41 #9
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_19702193
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 13:36 schreef Neuralnet het volgende:
De universiteit heeft tegenwoordig een voor jou belangrijk voordeel ten opzichte van het HBO. Je begint bij veel studies vrij theoretisch en daarmee kan je een bachelor diploma halen op WO niveau zonder al te veel te moeten nadenken over de praktijk. De stage zit op een universitaire studie doorgaans in de masterfase. Dus stel dat je na 3 jaar echt zoiets hebt van "ik kan een stage gewoon niet aan", dan heb je in elk geval een diploma.
en dan? dan heb je een diploma maar je hebt geen flauw idee hoe het in zn werk gaat..
autorijden kan je ook niet na het behalen van je theoretische examen.
en als je een stage al niet aankan, wat wil je dan beginnen op de arbeidsmarkt?
/-=]
|o-0
~~~`
pi_19716451
quote:
Op maandag 7 juni 2004 12:25 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

en dan? dan heb je een diploma maar je hebt geen flauw idee hoe het in zn werk gaat..
autorijden kan je ook niet na het behalen van je theoretische examen.
en als je een stage al niet aankan, wat wil je dan beginnen op de arbeidsmarkt?
Anders lees je de OP even...
Ja, die met de ballen in de bek.
  maandag 7 juni 2004 @ 23:23:13 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_19716502
Als autist zou ik juist geen sociale wetenschappen gaan doen. Werktuigbouw, wiskunde, natuurkunden en informatica lijken me toppers voor autisten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 8 juni 2004 @ 00:13:21 #12
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19718009
quote:
Op maandag 7 juni 2004 23:23 schreef Kaalhei het volgende:
Als autist zou ik juist geen sociale wetenschappen gaan doen. Werktuigbouw, wiskunde, natuurkunden en informatica lijken me toppers voor autisten.
Dat zijn niet mijn sterke vakken.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 8 juni 2004 @ 00:22:53 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_19718248
Hoi Oxymoron,

je moet doen wat je hart je ingeeft.
Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je graag naar de universiteit wilt. In feite ben je geen eerstejaars. Je hebt gewoon HBO prop gedaan ipv 2 jaar VWO (of heb je ook nog VWO gedaan?). Maakt niet uit: wat doet het ertoe of je voor de 3e keer eerstejaars bent? Al was je dat voor de 10e keer! Het gaat erom dat jij kiest wat je graag wilt doen.
Ik ben er zelf van overtuigd dat een universitaire studie voor veel mensen met een handicap beter is dan een HBO studie (zelf heb ik ook een handicap, ben slechthorend en bovendien licht autistisch). Voortdurend zie ik hoe het fout gaat op het HBO. Op de universiteit ben je minder op de praktijk gericht, meer theoretisch en er is meer aandacht voor je eigen individualiteit.
Dus, ik zou het zeker proberen. Godsdienstwetenschappen, interessant! Laat je niet kisten door allerlei vooronderstellingen. Men vindt het ook maar raar dat een 'dove' een taal gaat studeren. Daar heb ik me ook nooit wat van aangetrokken. Ik weet dat ik getalenteerd ben en jij moet ook zoeken naar je eigen talenten, want die heb je zeker, ondanks (of misschien wel: dankzij) je autisme!
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 8 juni 2004 @ 01:09:06 #14
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19719292
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Ik zal even uitleggen hoe de stand van zaken nu is. Donderdagnacht heb ik niet geslapen na een gesprek met één van mijn begeleiders. In het gesprek hebben we het over dit onderwerp gehad omdat hij 'had gehoord dat ik van studie wilde veranderen' (nouja, dat had hij in het logboek gelezen).
Het leek hem geen goed plan omdat het niveau van de universiteit waarschijnlijk te hoog is voor mij. Daar had ik nog niet eens over nagedacht . Daarnaast komt er nog eens bij dat ik op de wachtlijst sta voor een deeltijdbehandeling die niet te combineren is met een zwaarte van een academische opleiding.
Doorgaan op het HBO leek hem een betere oplossing. Of iets heel anders zoeken. 's Avonds wist ik het echt niet meer. Me inzetten tot het uiterste om alle punten nog te halen, of rustig doorgaan met het tweede jaar, en de (belangrijke!) behandeling doen (die ik overigens wel graag wil).

Vrijdag heb ik toen weer een gesprek gehad met de begeleider en weer zei hij dat ik realistisch moet zijn en dat universiteit naar alle waarschijnlijkheid veel te zwaar is. Ik zit dus echt in dubio maar vrijdagavond heb ik gelukkig beter geslapen met het idee gewoon op deze weg door te gaan en voor de behandeling te gaan. Maar het 'kriebelt' nog wel erg!

Oxymoron
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_19719350
Ik denk dat jij jezelf beter kent dan de studiebegeleider... misschien kan je het beter aan een universiteit vragen, kijken wat die ervan denken en of ze misschien eerder soortgelijke gevallen hebben gehad
  dinsdag 8 juni 2004 @ 12:42:59 #16
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_19724634
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 01:12 schreef CybErik het volgende:
Ik denk dat jij jezelf beter kent dan de studiebegeleider... misschien kan je het beter aan een universiteit vragen, kijken wat die ervan denken en of ze misschien eerder soortgelijke gevallen hebben gehad
idd.
Op de universiteit staan ze heel open voor studenten met problematiek. Er is van alles mogelijk, je kunt regelingen treffen, een extra jaar studiefinanciering krijgen, bij studievertraging krijg je geld van de universiteit... (hangt er ook vanaf waar je zit).
Ik zou nog wel een gesprek aanvragen met de studieadviseur van de KUN. Die kan jou waarschijnlijk beter van dienst zijn dan de studieadviseur van het HBO. Mijn ervaring is dat de universiteit beter met een handicap omgaat dan het HBO (als ik even mag generaliseren, er zijn vast uitzonderingen).
Ook zou je eens contact kunnen opnemen met handicap en studie (www.handicap-studie.nl).

En vergeet niet: jij hebt je eigen talenten, die moet je gebruiken. Je bent niet stom, omdat je autistisch bent!
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 11 juni 2004 @ 18:28:27 #17
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_19817233
Pff weer even een update.
Vandaag ben ik bij de laatkiezersdag van de KUN geweest. Was erg interessant en ik heb heel kort mijn probleem met een decaan kunnen bespreken. Zoals Viking84 al zei; er zijn veel aanpassingen te doen! Zo kan ik ivm de deeltijdbehandeling die ik ga volgen de studielast van het eerste jaar zelfs in 2en delen . Omdat toch ook de hoeveelheid stof een probleem voor me zal worden.

Nougoed. Er zijn dus een aantal opties die ik hier wel even neer wil zetten.
1. Haal propedeuse voor einde schooljaar.
Dan zijn er 2 keuzes (welke ik kies weet ik dus nog niet). Óf de KUN óf naar het 2e jaar van Journalistiek.
2. Haal propedeuse niet.
Dan zijn er 2 keuzes (idem). Óf naar het tweede jaar doorgaan (daar heb ik wel voldoende punten voor), óf iets totaal anders doen (geen idee wat). ((volgens mij kan ik dan beter gewoon met het 2e jaar beginnen.
2A. Vandaag hoorde ik van een wet die bepaald dat je, wanneer je aan het 2e jaar van een opleiding begint, je verplicht bent die opleiding af te maken. Klopt dat? Zoja, dan heb ik een mega probleem wanneer ik de propedeuse niet haal. Want ik denk niet dat ik het vol ga houden tot het 4e jaar.
3. Krijg Bindend Afwijzend Studieadvies.
Dan heb je dus ook geen propedeuse.
Dan heb ik een probleem. Denk ik nog maar even niet aan.

In dubio dus. Dinsdag moet ik weeer naar m'n begeleider (even voor de duidelijkheid: het is géén studiebegeleider waar ik het hier over heb maar een psycholoog die mij al 2 jaar begeleidt in de dagelijkse dingen. Die kent mij dus wel )

Tot dan!

Oxy.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_19824612
quote:
2A. Vandaag hoorde ik van een wet die bepaald dat je, wanneer je aan het 2e jaar van een opleiding begint, je verplicht bent die opleiding af te maken. Klopt dat?
Nee, je mag ten alle tijden stoppen en besluiten iets anders te gaan doen. Wel is het zo dat het financiële gevolgen kan hebben wat betreft je studiefinanciering. Het eerste jaar dat je studiefinanciering krijgt in het Hoger Onderwijs wordt een gift als je in het eerste jaar genoeg punten haalt. Daarna geldt dat zodra je na het eerste jaar nog studiefinanciering krijgt dit pas een gift wordt nadat je een opleiding in het Hoger Onderwijs voltooid binnen 10 jaar.

Je mag dus zovaak als je wilt stoppen en van opleiding wisselen, als je maar in 10 jaar een diploma hebt. Haal je dat niet, dan zal je de prestatiebeurs en eventuele OV-studentenkaart terug moeten betalen vanaf het 2e jaar. Uiteraard wel het deel wat je gekregen cq gebruikt hebt. Daar je toch van plan bent om door te studeren en een opleiding te halen is het allemaal niet zo'n probleem.

Je hebt nog een andere keuze als je de propedeuse net niet haalt en er wel vooruitzicht is dat je hem binnenkort (bv na 2 maanden bij een herkansing) wel haalt. Maak de propedeuse af en vraag de studieadviseur van de opleiding op de KUN in hoeverre het mogelijk is te starten met een lichte studievertraging. Je wilt toch deeltijd doen, dus er moet wat te regelen zijn. Succes.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 16 juni 2004 @ 09:42:55 #19
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_19929299
quote:
Op maandag 7 juni 2004 23:21 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Anders lees je de OP even...
Ja gedaan, wat is er nu veranderd? Ik reageerde niet eens op jouw bericht..
quote:
Ik denk dat jij jezelf beter kent dan de studiebegeleider... misschien kan je het beter aan een universiteit vragen, kijken wat die ervan denken en of ze misschien eerder soortgelijke gevallen hebben gehad
Er zijn heel veel mensen die dat denken, die heten ook wel eigenwijs en die gaan vervolgens op de klippen.
Die studiebegeleider weet waarschijnlijk wel, o.a. van docenten, hoe de TS functioneerd + wat het niveau op het WO is.
Mijn tip: stel jezelf de volgende vraag: denk je dat jij beter weet dan die studiebegeleider hoe moeilijk de overstap is naar WO, vooral gezien je achtergrond?
Die studiebegeleider heeft er totaal niks aan om jou van het WO af te houden, die zegt dat soort dingen niet om je te pesten.
Propedeuse-HBO'ers doen het slecht op het WO, dus als ik het zelf zo zie (dus zonder dat ik de TS echt ken) zou ik het ook afraden.
/-=]
|o-0
~~~`
  maandag 21 juni 2004 @ 22:10:13 #20
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_20077749
Nou, ik heb de knoop doorgehakt hoor.
Ik blijf op mijn huidige HBO opleiding omdat ik het niet meer red de propedeuse te halen. Ik heb een gesprek gehad met een decaan op de KUN, en die raadde mij ook af naar de uni te gaan vanwege mijn handicap en specifieke problemen die ik heb. Wanneer ik toch naar de uni zou gaan zou ik zo intensief begeleidt moeten worden dat het geen universiteit meer is maar een soort kleuterschool

Vandaag had ik het afrondende gesprek voor dit schooljaar. Opzich vindt mijn mentor het oké dat ik blijf om mijn propedeuse te halen (daarna zien we wel weer verder ) maar.. een groot deel van het docententeam wil mij een Bindend Studieadvies geven omdat ik niet aan de criteria voldoe die de opleiding heeft gesteld aan eerstejaars die naar het tweede jaar willen.
Volgende week maandag is de vergadering waarin ze een besluit nemen, en tot die tijd is het nagelbijten en hopen dat het door kan gaan.

Oxy
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_20078350
quote:
Op maandag 21 juni 2004 22:10 schreef Oxymoron het volgende:

Volgende week maandag is de vergadering waarin ze een besluit nemen, en tot die tijd is het nagelbijten en hopen dat het door kan gaan.

Oxy
Oei, dat is wel vervelend. Nu heb je zelf een keuze gemaakt, en nu is het nog maar afwachten of dat wel door kan gaan?
Nou, sterkte met het nagelbijten deze hele week!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_20080490
quote:
Die studiebegeleider weet waarschijnlijk wel, o.a. van docenten, hoe de TS functioneerd + wat het niveau op het WO is.
Ik moet hier toch even op reageren. Nog nooit ben ik een goede begeleider, adviseur of decaan tegengekomen. Mijn ervaring is dat men zodra je even afwijkt van wat ze standaard verwachten ten alle tijden zullen zeggen dat je het niet kan. De standaard popi-jopie die eigenlijk zo dom is als het achtereind van een varken krijgt alle medewerking, terwijl men als je een handicap hebt niet weet wat ze met je aan moeten. Dat het advies niet om te pesten is is te begrijpen. Toch merk ik dat veel adviseurs doen voorkomen alsof het allemaal zoveel voorstelt. Daar geloof ik niet in. TS zou, als hij zou willen, op z'n minst de kans moeten krijgen als hij zijn propedeuse heeft gehaald.
quote:
Propedeuse-HBO'ers doen het slecht op het WO, dus als ik het zelf zo zie (dus zonder dat ik de TS echt ken) zou ik het ook afraden.
Je komt op de universiteit anders ook genoeg mensen tegen die van het VWO komen en in een heel jaar slechts 5 van de 60 punten weten te halen. Daarbij heb ik geen boodschap aan het feit dat andere mensen het slecht doen. In het merendeel van de gevallen is het een kwestie van onderschatten en motivatie. Daarbij zie je ook dat heel veel mensen niet in 4 jaar, maar in 5 of zelfs 6 jaar afstuderen. Mocht TS een keertje struikelen op de universiteit en vertraging oplopen, so what? Dat overkomt de meeste studenten wel eens. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn doel bereikt. Vraag mensen die 25 jaar zijn maar eens of ze na een slecht advies van een decaan 10 jaar geleden alsnog het HBO/WO hebben gehaald. Dat zijn over het algemeen de mensen die lak hadden aan het advies, de motivatie hadden en er gewoon voor zijn gegaan.
quote:
Wanneer ik toch naar de uni zou gaan zou ik zo intensief begeleidt moeten worden dat het geen universiteit meer is maar een soort kleuterschool
Dit getuigt niet echt van een professionele houding van een decaan. De universiteit ontvangt allerlei vormen van subsidie om begeleiding te geven aan mensen met een handicap. Jammer dat men zo reageert. Ik had wel verwacht dat men wat professioneler zou reageren.
quote:
een groot deel van het docententeam wil mij een Bindend Studieadvies geven omdat ik niet aan de criteria voldoe die de opleiding heeft gesteld aan eerstejaars die naar het tweede jaar willen.
Ik had begrepen dat je destijds nog een kans had de propedeuse dit jaar af te ronden. Dat blijkt nu helaas niet te lukken, maar het is dan vreemd dat je opeens niet meer aan de criteria voldoet om verder te mogen. Zijn die eisen dan zo ontzettend streng op jouw opleiding? In elk geval succes. Ik hoop dat men rekening houdt met jouw specifieke omstandigheden.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  maandag 21 juni 2004 @ 23:51:17 #23
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_20080820
quote:
Op maandag 21 juni 2004 23:38 schreef Neuralnet het volgende:
TS zou, als hij zou willen, op z'n minst de kans moeten krijgen als hij zijn propedeuse heeft gehaald.
Ten eerste ben ik een zij, maar dat maakt niet uit voor dit onderwerp . De universiteit wilde me in de eerste instantie wel toelaten wanneer ik een propedeuse zou hebben gehaald hoor. Het was alleen de vraag of dat zou lukken. Zo ja, dan zou er gekeken worden naar aanpassingen.
quote:
Dit getuigt niet echt van een professionele houding van een decaan. De universiteit ontvangt allerlei vormen van subsidie om begeleiding te geven aan mensen met een handicap. Jammer dat men zo reageert. Ik had wel verwacht dat men wat professioneler zou reageren.
Ja, dat had ik ook verwacht. Maar de conclusie van een gesprek tussen mijn begeleider (psycholoog) en de decaan was dat het allemaal te veel zou zijn, te zelfstandig en te moeilijk. Alleen met extra intensieve begeleiding zou ik dan een kans maken. Maar dat zou betekenen dat ik de deeltijdbehandeling die ik ga volgen niet zou kunnen doen en zoveel begeleiding moest accepteren, zodat het voor mij ook al een afknapper werd. Ik geloof wel dat zowel de psycholoog als de decaan het beste bedoelde. Ik ben het ook zeker eens met de motivatie voor de huidige beslissing nog op de huidige opleiding te blijven.
quote:
Ik had begrepen dat je destijds nog een kans had de propedeuse dit jaar af te ronden. Dat blijkt nu helaas niet te lukken, maar het is dan vreemd dat je opeens niet meer aan de criteria voldoet om verder te mogen. Zijn die eisen dan zo ontzettend streng op jouw opleiding? In elk geval succes. Ik hoop dat men rekening houdt met jouw specifieke omstandigheden.
Tja, daar heb ik vandaag eens even een mailtje over gestuurd naar mijn mentor. Die vertelde mij dat ik niet echt aan de criteria voldoe voor een propedeuse, maar dat er met de punten wel wat te schuiven viel zodat ik toch perspectief had op een andere opleiding. Afgezien van het feit of dat wel/niet mag is het inderdaad niet gelukt, want ik het de laatste tentamens en 3 opdrachten niet gehaald. Vandaar dat ik in het volgende studiejaar door wilde gaan voor de P. En toen mijn mentor in de vergadering met de andere docenten van mijn plannen vertelden begon de meerderheid van de docenten ineens allemaal redenen voor een BAS te geven, onder het motto dat 'dat toch wel duidelijk was, in haar geval'. Dus het is nog 7 dagen afwachten.

Noot: bij de deeltijdbehandeling, die in oktober/november van start gaat, krijg ik ook beroeps en arbeidsbegeleiding en hulp met het maken van keuzes hierin. Tegen die tijd hoop ik die P wel te hebben (als ik door mag gaan.) Dan zie ik wel verder.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_20081309
quote:
Ten eerste ben ik een zij
Mijn excuses. Soms vergeet ik terug te kijken naar wie de topic ook alweer gestart had. :-o
quote:
Alleen met extra intensieve begeleiding zou ik dan een kans maken. Maar dat zou betekenen dat ik de deeltijdbehandeling die ik ga volgen niet zou kunnen doen en zoveel begeleiding moest accepteren, zodat het voor mij ook al een afknapper werd.
Begrijp ik hieruit dat je daar totaal geen keuze in hebt? Met andere woorden: je zal alle begeleiding moeten accepteren die zij je aandragen? Ongeacht of jij dat noodzakelijk vindt of niet?
quote:
En toen mijn mentor in de vergadering met de andere docenten van mijn plannen vertelden begon de meerderheid van de docenten ineens allemaal redenen voor een BAS te geven, onder het motto dat 'dat toch wel duidelijk was
O wee, als ik dit zou horen zou ik de neiging krijgen tot slaan. Stelletje amateurs.
quote:
Tegen die tijd hoop ik die P wel te hebben (als ik door mag gaan.)
Laat het ons weten hoe het afloopt. Ze zullen hopelijk toch wel een redelijke beslissing nemen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 8 juli 2004 @ 15:38:53 #25
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_20491155
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 00:10 schreef Neuralnet het volgende:Laat het ons weten hoe het afloopt. Ze zullen hopelijk toch wel een redelijke beslissing nemen.
Nou, ik mag door gaan. Ze hebben me wel de volgende voorwaarden gesteld, waarmee ik ben ingegaan.

1. Studiebegeleiding ook het komende jaar.
2. Contact met de decaan, min. 1x per twee weken.
3. Jobcoach voor stages zoeken.
4. De school het recht geven mij alsnog een BAS te geven wanneer ik mijn Propedeuse gehaald heb.

Uitwerking:
1. Inmiddels heb ik weer een nieuwe studiebegeleider aangenomen. (En wat hoor ik vandaag: mijn persoonsgebondenbudget wordt ingetrokken, waardoor ik de 20 euro per uur niet meer kan betalen )
2. Ik ben bij de decaan geweest, die me niet meer kon aanbieden dan een formulier om een jaar extra stufi aan te vragen. Die man wist helemaal niks van mijn situatie . Blijkt de mentor niks verteld te hebben, ondanks beloften.
3. Nog niet gebeurt, wel op zoek.
4. Dat zien we dan wel.

Wat ik nog wel vreemd vond: dat de decaan niks wist (belofte van mentor: ik licht hem wel in.. niet dus) en dat ze mij niet wilden vertellen wie mijn mentor voor het komende jaar zou worden.
Terwijl ik juist de duidelijkheid hard nodig heb, en ook nog een gesprek moet hebben met mijn behandelaar en mijn nieuwe mentor. Dat van die mentor kunnen ze toch zo opzoeken?! Nee, ''we mogen daar nog niks over zeggen! Sorry."
Nu zit ik me dus de hele vakantie af te vragen wie mijn mentor wordt.

Ik quote even uit een brochure over studeren met autisme: "De student moet tijdig (=lang van tevoren) worden ingelicht over veranderingen als: rooster, lokalen. Wat nog belangrijker is, is dat de overgang naar verschillende mentoren/begeleiders tijdig en met de nodige aandacht plaats vinden."

Goed.

Oxy.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')