abonnement Unibet Coolblue
pi_19413856
Volgens sommige verhalen had God voor Adam eerst een vrouw gemaakt die hem niet helemaal beviel : 'Lillith' genaamd.
Deze vrouw had wat meer mannelijke trekjes en dat vond Adam toch wel lastig. Uiteindelijk vroeg hij aan God om voor hem een nieuwe vrouw te maken, en om iets te maken dat beter bij Adam zou aansluiten maakte hij de vrouw Eva uit hem.

Lillith werdt uit de tuin gezet... en heel soms keek Adam over de randen van de tuin van Eden heen en zag de wildere vrouw alleen overleven, die had geen man nodig. Ook Eva zag de vrouw buiten en omdat Adam er niet veel over wilde loslaten... raakte ze gefascineerd. Lillith vertelde Eva over de boom van kennis en goed en kwaad.... en zei dat ze in een droomwereld leefde.. en dat de ogen pas echt goed geopend zouden worden als ze van de boom zou eten.

Dit idee spookte door Eva's gedachte... begon te knagen.. en uiteindelijk kon ze het niet meer weerstaan. Dan het stukje uit de bijbel weer.... ze worden de tuin van Eden uitgezet, Kain vermoord zijn broer Abel en trekt weg van zijn ouders...

Lillith wordt een tijdje niet meer gezien, maar Kain ziet haar later als een wilde vrouw.. dierlijke trekjes en dit bevalt hem wel. Lillith vermoorde de dieren met haar tanden, en verscheurde haar prooien met haar lange nagels en sterke handen.... enz..


Ik vind het een leuk verhaal... een soort 'add-on' op het scheppingsverhaal zoals wij dat kennen.
Uit Kain en Lillith zou de eerste vampier geboren zijn... volgens de mythen....
De slang die tegen Eva sprak volgens de bijbel zou niemand anders zijn geweest dan Lillith...
Het legt uit waarom vrouwen in deze tijd 'soms' onderschikt zijn aan de man ( ik heb ongetwijfeld Lillith-genen ) en ach... het is misschien gewoon een leuk sprookje ;-)

Voor de personen die er meer over willen lezen, hier volgen een paar links die ik met snel googlen even gevonden heb. Als iemand meer leuke info vindt, deel het met de rest zou ik zeggen, altijd leuk weer eens wat anders.

http://www.webcom.com/~gnosis/lillith.html
http://www.clanofthecats.com/mythos/lillith.html
http://www.magickalshadow.com/articles/cainite.html

-x-

Loth
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19414355
Lillith-genen (je hebt geen huisdieren hoop ik?)

mja op zich wel een leuk verhaal, ik heb het al es eerder gehoord. vooral het vampier gedeelte klinkt zeer interessant.
  woensdag 26 mei 2004 @ 10:33:40 #3
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19414581
Ik denk dat compleet christelijk FOK over je heen gaat vallen Lotte...

Tenslotte is dit een regelrechte aanval op hun waarheid.
Giallo e nero č il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_19414628
Leuk sprookje
pi_19414669
ik dacht dat je Amsterdam bedoelde...
pi_19414824
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 10:37 schreef BobRooney het volgende:
ik dacht dat je Amsterdam bedoelde...
Ik ook
pi_19415065
ik ook...

maar waar komen deze verhalen vandaan staat het nog ergens echt 'op papier'?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_19415302
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat compleet christelijk FOK over je heen gaat vallen Lotte...

Tenslotte is dit een regelrechte aanval op hun waarheid.
Zal wel meevallen hoor. Het verhaal over Lilith komt volgens mij uit de Talmoed, een bundeling van verhalen die zeker belangrijk zijn in het jodendom en in de rabbijnse traditie, maar (wat soms jammer is) geen rol van betekenis speelt in het christendom.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_19415395
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 10:37 schreef BobRooney het volgende:
ik dacht dat je Amsterdam bedoelde...
Hmm... die snap ik niet, leg uit ;-)
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19415415
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:15 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Hmm... die snap ik niet, leg uit ;-)
Adam ...afkorting van Amsterdam ..
pi_19415521
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 10:33 schreef Plato1980 het volgende:
Ik denk dat compleet christelijk FOK over je heen gaat vallen Lotte...

Tenslotte is dit een regelrechte aanval op hun waarheid.
Nah, geen aanval hoor...
Ik noem het zelf al een sprookje, geloof er zelf niet echt in...

Maar heel erg tegenspreken doet het niet op de bijbel. De bijbel spreekt over dat Eva voortkwam uit Adam... maar zegt niets over een eventuele vrouw die met hem werd geschapen. Als je ergens niet over verteld.. hoeft het niet per definitie niet waar te zijn.

Ten tweede spreekt de bijbel over een slang. Een slang is listig en heeft een scherpe tong. Daarnaast moest de slang duiden op iets wat God de rug had toegekeerd.
In het verhaal van Lillith heeft zij Eva verleidt, een demonisch figuur.... hetgeen Lillith ook was geworden in Adams ogen toen zij de tuin verliet... en wilde dieren tegemoet ging met haar tanden.
Lillith ziet dan Adam rondlopen met zijn opgespoten barbiepop en zoekt wraak ;-)
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19415590
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:16 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Adam ...afkorting van Amsterdam ..
Whaaha... ja, dat is wel iets anders ja ;-)
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19415615
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:22 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Whaaha... ja, dat is wel iets anders ja ;-)
ietsie ...
  woensdag 26 mei 2004 @ 11:24:33 #14
72469 Scion-a-la-reine
Dum spiro, spero.
pi_19415635
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:20 schreef -Lotte- het volgende:

[..]

Nah, geen aanval hoor...
Ik noem het zelf al een sprookje, geloof er zelf niet echt in...

Maar heel erg tegenspreken doet het niet op de bijbel. De bijbel spreekt over dat Eva voortkwam uit Adam... maar zegt niets over een eventuele vrouw die met hem werd geschapen. Als je ergens niet over verteld.. hoeft het niet per definitie niet waar te zijn.

Ten tweede spreekt de bijbel over een slang. Een slang is listig en heeft een scherpe tong. Daarnaast moest de slang duiden op iets wat God de rug had toegekeerd.
In het verhaal van Lillith heeft zij Eva verleidt, een demonisch figuur.... hetgeen Lillith ook was geworden in Adams ogen toen zij de tuin verliet... en wilde dieren tegemoet ging met haar tanden.
Lillith ziet dan Adam rondlopen met zijn opgespoten barbiepop en zoekt wraak ;-)
Jep, inderdaad... niet echt een aanval op de bijbel

Had er ook al eens van gehoord, en lijkt me wel aannemelijk
Zouden er meer zulke add-ons zijn?
Ante fores Gehennae stat Misericordia, et nullum misericordem in illum mitti carcerem permittat.
pi_19416550
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 09:56 schreef -Lotte- het volgende:
Lillith werdt uit de tuin gezet...

-x-

Loth
Misschien had Lillith wel wat meer taalgevoel dan Eva.

-x-

thab
pi_19417507
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:24 schreef Scion-a-la-reine het volgende:
Zouden er meer zulke add-ons zijn?
Niet erkende evangelie van Maria Magdalena?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 26 mei 2004 @ 12:38:05 #17
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19417592
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 11:24 schreef Scion-a-la-reine het volgende:

Zouden er meer zulke add-ons zijn?
natuurlijk zijn die er....het nieuwe testament bestond oorspronkelijk ook uit een stuk meer evangelieėn dan 4
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_19417878
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 12:38 schreef Abbadon het volgende:

[..]

natuurlijk zijn die er....het nieuwe testament bestond oorspronkelijk ook uit een stuk meer evangelieėn dan 4
Check your facts please.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
  woensdag 26 mei 2004 @ 13:06:49 #19
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_19418331
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 12:49 schreef Quazzy het volgende:

[..]

Check your facts please.
ok, het staat er misschien wat kort door de bocht...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  woensdag 26 mei 2004 @ 13:55:32 #20
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_19419501
Het onstaan van de mens was een gecompliceerde affaire. Daarover bestaat nog steeds onduidelijkheid, niet alleen in biologische, ook in theologische kringen. In de Bijbel wordt dit wezen zelfs twee keer geschapen, en tot op een zekere hoogte nog een derde keer. Genesis 1:27 meldt, dat op de zesde en laatste scheppingsdag het volgende gebeurde: ‘En God schiep de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep hij hem; man en vrouw schiep hij hen’. Het waren er dus twee; meteen daarop zegt Gog: ‘Wees vruchtbaar, vermenigvuldigt u’. De man was dus Adam, maar de vrouw was niet Eva, want ons alles oermoeder zag pas later het levenslicht, toen de scheppingsweek al hoog en breed achter de rug was; zij werd niet afzonderlijk geschapen, maar kwam voort uit de rib van Adam. Deze was daar toen zeer over te spreken, want in Genesis 2:23 verklaart hij: ‘Dit is eindelijk van mijn gebeente en vlees van mijn vlees’. Eindelijk! Ook hieruit blijkt dat Eva zijn tweede vrouw was. Lilith was dus de eerste, zo is achterhaald.

Ze was zeer zelfbewust, want even afzonderlijk als Adam, wenste zij zich niet aan hem ondergeschikt te maken. De breuk onstond dan ook over de manier van ‘vermenigvuldiging’: zij wenste niet de onderliggende partij te zijn. In hun erotisch-technische conflicht speelde misschien het feit mee, dat Adam toen nog Eva onder de leden had en in dat stadium dus een enigzins verwijfd type geweest moest zijn . De krach liep in elk geval hoog op en Lilith deed ten slotte iets verschrikkelijks: zij vloekte. Dat wil zeggen, zij sprak de onuitsprekelijke, 72-letterige naam van JHVH uit, veranderde op slag in een demon en vloog weg. Onmiddelijk stuurde JHVH de engelen SNVJ, SNSNVJ en SMNGLPH achter haar aan, die haar onderschepten boven de Rode Zee.

Maar uitschakelen konden zij haar niet. Sindsdien jaagt zij op alleenstaande mannen en wurgt zij kinderen in het kraambed. Eigenlijk in alle opzichten is Lilith het tegendeel van de latere Eva, de oermoeder, die door haar onstaan pas een echte kerel maakte van Adam. Maar deze Adam was tegen die tijd – na de scheppingsweek dus – voor de tweede keer geschapen. Wie nog een Bijbel heeft leest in Genesis 2:7: ‘Toen vormde JHVH de mens uit kleiaarde en blies levensadem in zijn neus; zo werd de mens een bezield wezen.’


Bron: De Procedure - Mulisch
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_19419794
Maar dat zou betekenen dat Eva een dochter is van Adam?

Incest in de bijbel?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 26 mei 2004 @ 14:12:41 #22
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_19419830
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:10 schreef Skinkie het volgende:
Maar dat zou betekenen dat Eva een dochter is van Adam?

Incest in de bijbel?
ehm nee. Eva is geschapen uit de rib van Adam.
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_19420147
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:12 schreef Spideyman het volgende:
ehm nee. Eva is geschapen uit de rib van Adam.
ja maar denk daar is over na...

god kloonde? of god gaf geboorte aan een kind waarvan een deel van adam in zat
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_19420447
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 14:10 schreef Skinkie het volgende:
Maar dat zou betekenen dat Eva een dochter is van Adam?

Incest in de bijbel?
lol...
en denk eens na over wie er na Adam en Eva waren voor de rest van de mensheid?
Waren dat geen broers en zussen?
** 100% * P * U * R * E -- L * O * T * H **
Mijn fotoboek
pi_19420511
Ja... maar ik heb altijd al getwijfeld aan de selectie van de gnomen poel. Maar dat maakt me toch nieuwsgierig naar de echte bijbel teksten.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')