abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_19373578
Zijn er hier mensen die weleens in Libanon zijn geweest en waar precies ? En hoe hebben jullie dat dan ervaren wat betreft cultuur, levenswijze etc...?
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_19377049
Ben er zelf niet geweest maar heb wel een aantal reisverslagen gelezen over het land
En ik heb sinds een tijdje een mailcontact met een Libanees (waar ik gelijk even wat informatie aan heb gevraagd voor je, maar als je wat specifieker aangeeft wat je precies wil weten kan ik dat misschien ook even aan hem doorgeven)

Wat ik zelf weet.
ondanks dat als Libanon in Nederland in de media verschijnt dat eigenlijk altijd negatief is heerst er nu een stabiele situatie. (misschien wel beter het uiterste zuiden (grens met Israel) te mijden omdat daar nog wel eens een raketje over en weer vliegt.
De mensen schijnen ontzettend gastvrij en vriendelijk te zijn en de Libanese keuken moet erg goed zijn.
In Beiroet heett de uitgaanswijk toepasselijk downtown
Aanraders qua toeristische attracties zijn bv de Grotten van Jeita (ca 20 km boven Beiroet)
en historische tempels zoals die van Bachus en Jupiter (waar Cleopatra haar melkbaden schijnt te hebben genomen, maar of je dat daar zelf ook kan doen? ben bang van niet.)

oh en misschien wel handig om te weten (als je dat nog niet wist)
als je een stempel in je paspoort hebt van Israel mag je er niet in dus dan even een nieuw paspoort aanvragen

laat maar weten als je specifiekere dingen wil weten dan zal ik ze vragen en doorgeven (nu maar hopen dat hij ook zin heeft om ze te beantwoorden )
pi_19383749
Libanon kent een groot christelijk deel (vroeger was het zo'n half om half islamieten/christenen, nu zo'n 70 om 30). De president mag alleen een christen zijn. De christenen mogen de islamieten niet echt. Het land is erg klein en heeft een bevolkingsdichtheid in buurt van Nederland
pi_19388100
Allebei bedankt voor jullie nuttige antwoorden. Ik merk dat Libanon niet echt een trend is Nederland.
Fotovandennis, ik ben erg benieuwd hoe het daar gaat wat betreft vrouwen, of er een gelijkheid is, bepaalde kledij die van hen verwacht wordt, emancipatie, geloof etc...En nu inderdaad maar hopen dat je Libanees wilt antwoorden

Alvast bedant voor de moeite.
Groetjes
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 14:51:37 #5
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_19393137
Beirut is het Parijs en st Tropez tegelijk van de arabische wereld. Een stad voor de Arabische Jet-set. Nadat het in puin geschoten was een aantal jaar terug is de stad bijna geheel weer opgebouwd en inmiddels weer vakantiebestemming #1 voor welgestelde arabieren.

Ben er zelf nooit geweest, maar het lijkt me een erg mooie stad. Het bovenstaande heb ik me laten vertellen door iemand die er onlangs wel geweest is.


http://www.travel-to-leba(...)ons/sites/beirut.htm

[ Bericht 11% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 25-05-2004 14:57:01 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 25 mei 2004 @ 19:17:14 #6
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_19400557
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  Moderator dinsdag 25 mei 2004 @ 20:30:32 #7
45833 crew  Fogel
pi_19402680
Op deze site vind je onder andere een interactive landkaart met foto-database, en veel informatie over het land zelf: http://almashriq.hiof.no/lebanon/index.html
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_19407225
Heb nog niets gehoord van de Libanees (klinkteen beetje als een alternatieve shoarmatent) maar dat komt wel een dezer dagen.
Heb nog wel even je vragen omtrent het reizen als vrouw aan hem doorgegeven.
is trouwens je plan om er alleen heen te gaan?

Inderdaad is Libanon nog niet echt hot hier in Nederland, maar het schijnt momenteel in Scandinavie wel erg gepromoot te worden.
pi_19409540
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 22:58 schreef fotovandennis het volgende:
Heb nog niets gehoord van de Libanees (klinkteen beetje als een alternatieve shoarmatent) maar dat komt wel een dezer dagen.
Heb nog wel even je vragen omtrent het reizen als vrouw aan hem doorgegeven.
is trouwens je plan om er alleen heen te gaan?

Inderdaad is Libanon nog niet echt hot hier in Nederland, maar het schijnt momenteel in Scandinavie wel erg gepromoot te worden.
Yep alleen
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_19417912
Ik heb antwoord van hem
voor het gemak (lees luiheid) kopieer ik het hier maar even integraal waarbij ik er maar even vanuit ga dat je kennis van de Engelse taal goed genoeg is, mocht dat niet zo zijn dan moet je het maar even laten weten

komt ie
*

Lebanon is 60 % Muslim (70% Sunni-30% Shiite) and 40 % Christian. Due to the civil war, these 2 main sects have settled down in specific areas of the country. Women in the Christian areas are free as in Europe or anywhere else...in fact, they are very up-to-date with fashion...so it is very possible for an avergae European to feel under dressed in such areas! Now, there are many places that both sects share, like the downtown areas, and here too, there is no problem with shorts or sandals. However, in mostly Muslim areas, it is advisable not to provoke attention, by being as "like-them" as possible. Im not saying wear a head-scarf, because most of the Muslims don't too, but for women, pants or long skirt is better.
As for temples, Muslims do not let even their women enter their mosques! Christians have no problem with tourists, so long as the behavior is respectful. As for topless beaches, there are none, but most of the beaches here are Christian managed, and so most of the women lie on ther stomachs and untie the bikini...but they dont do the same on their backs (there are special UV salons for stringless-tanning).
Finally, I have a lot of free time in July. The super cool beaches will be open then, plus, I can give a load of advice on the night life (which is better than most Ive seen in US and Europe). The food is excellent in most places, but you also need some advice here too. She should tell me what the purpose of the visit is : Roman temples, general fun, trekking, beaches and pubs and night life, water-skiing, shopping...?? Oh, and most of the hotels online are too damn expensive...they can get similar quality from cheaper and better places. There are many places that are 10 minute from the center of the action (walking time), and cost like 300 US$ a MONTH- offering hot water,A/C, daily sheet-changing, int'l.telephones and cable TV : so it is clean and cosy, an cheap. Well, for more, tell me... I'll be more than glad to help out.
Cheers,
Eddie
*

zoals je ziet als er nog meer is laat maar wetenhij beantwoord het graag en ik geef het wel weer door
pi_19463323
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 12:50 schreef fotovandennis het volgende:
Ik heb antwoord van hem
voor het gemak (lees luiheid) kopieer ik het hier maar even integraal waarbij ik er maar even vanuit ga dat je kennis van de Engelse taal goed genoeg is, mocht dat niet zo zijn dan moet je het maar even laten weten

komt ie
*

Lebanon is 60 % Muslim (70% Sunni-30% Shiite) and 40 % Christian. Due to the civil war, these 2 main sects have settled down in specific areas of the country. Women in the Christian areas are free as in Europe or anywhere else...in fact, they are very up-to-date with fashion...so it is very possible for an avergae European to feel under dressed in such areas! Now, there are many places that both sects share, like the downtown areas, and here too, there is no problem with shorts or sandals. However, in mostly Muslim areas, it is advisable not to provoke attention, by being as "like-them" as possible. Im not saying wear a head-scarf, because most of the Muslims don't too, but for women, pants or long skirt is better.
As for temples, Muslims do not let even their women enter their mosques! Christians have no problem with tourists, so long as the behavior is respectful. As for topless beaches, there are none, but most of the beaches here are Christian managed, and so most of the women lie on ther stomachs and untie the bikini...but they dont do the same on their backs (there are special UV salons for stringless-tanning).
Finally, I have a lot of free time in July. The super cool beaches will be open then, plus, I can give a load of advice on the night life (which is better than most Ive seen in US and Europe). The food is excellent in most places, but you also need some advice here too. She should tell me what the purpose of the visit is : Roman temples, general fun, trekking, beaches and pubs and night life, water-skiing, shopping...?? Oh, and most of the hotels online are too damn expensive...they can get similar quality from cheaper and better places. There are many places that are 10 minute from the center of the action (walking time), and cost like 300 US$ a MONTH- offering hot water,A/C, daily sheet-changing, int'l.telephones and cable TV : so it is clean and cosy, an cheap. Well, for more, tell me... I'll be more than glad to help out.
Cheers,
Eddie
*

zoals je ziet als er nog meer is laat maar wetenhij beantwoord het graag en ik geef het wel weer door
Ontzettend bedankt voor de informatie, ook dank aan Eddie.
Ik weet voorlopig denk ik even genoeg, ben ook uitgebreid op websites aan het kijken nu waardoor ik ook een stukje wijzer word.
Wat ik er iniedergeval zo over gehoord en gelezen heb, lijkt het me een zeer charmant landje.

Groetjes
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_19482989
graag gedaan hoor
Wanneer ben je eigenlijk van plan om te gaan?
En als je terug bent laat even horen hoe het was aub ben ook erg benieuwd

Mocht je ondertussen nog iets willen weten dan lees ik het wel.

enniewee,
happy travels
pi_19487557
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 21:52 schreef fotovandennis het volgende:
graag gedaan hoor
Wanneer ben je eigenlijk van plan om te gaan?
En als je terug bent laat even horen hoe het was aub ben ook erg benieuwd

Mocht je ondertussen nog iets willen weten dan lees ik het wel.

enniewee,
happy travels
Ik weet het nogniet precies wanneer ik zal gaan, Ik wilde eerst wat informatie over dit land, omdat ik het zo'n interessant land vind en nu ik dus steeds meer en meer overtuigd word, zal het binnenkort uitkomen lijkt mij zo..
Maf is dat, veel mensen praten vaak over Turkije, egypte etc...maar nooit over Libanon; ieder z'n eigen interesses natuurlijk, maar ik persoon vind Libanon echt een erg interessant landje...
Waarom ben jij er eigenlijk nognooit geweest nu je contact hebt met een libanees ?

Doeiiiiiii
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_19496598
Oh voor mij zal het er vast nog wel eens van komen, maar dat gemail met hem is ook pas sinds kort en er zijn nog zo veel landen die op mijn verlanglijstje staan
Eerst ga ik over anderhalve week naar Griekenland, van de winter hoop ik weer naar Zuid Amerika te kunnen dus voorlopig zit het er zeker niet in.
Sinds mijn bezoek aan Israel heb ik wel mijn paspoort vernieuwd dus dat zal het niet tegenhouden

Tja met name Turkije en Egypte worden inderdaad meer overspoeld met Toeristen maar die zijn de laatste jaren ook zwaar gepromoot, en bij Libanon is de eerste associatie van mensen toch vaak bodywarmers van explosieven, Palestijnse vluchtelingenkampen en grensconflicten. En daar lok je geen toeristen mee. De eenzijdige berichtgeving in de media is hier voor een groot deel debet aan
want als je bijvoorbeeld kijkt naar Eilat is dat in de loop der jaren een populaire bestemming gebleven, ondanks het geweld in Israel wat ook veel media aandacht krijgt. Maar daarnaast zie je Israel ook gezellig meedoen aan het songfestival, dat Ralph Inbar daar ook zijn slechte verborgen camera grappen uithaalde etc. waardoor de problemen meer gerelativeerd kunnen worden
Over Libanon zie je bijna nooit de andere kant, terwijl de (gewelds)problemen daar tegenwoordig marginaal zijn of in ieder geval slechts beperkt blijven tot de zuidgrens.
Het schijnt dat op CNN enige tijd geleden een programma is geweest over Libanon als vakantiebestemming. Maar dat heb ik zelf dan weer niet gezien.

Overigens over Syrie en Jordanie heb ik ook goede verhalen gehoord/gelezen minder mondain als Libanon maar eveneens vol historie, gastvrij en mooi maar tevens weinig gepromoot.
Maar misschien weer minder geschikt voor een vrouw alleen want het lijkt me daar iets stricter (maar dat is slechts mijn indruk en ik kan het volledig mishebben)

Groetjes
pi_19606326
Maf is het toch zeg, want van sommigen mensen hoor ik echt dat Libanon het verkeerde land is om naartoe te gaan. Vandaag nog zei iemand me dat als je daarnaartoe gaat dat je paspoort zal worden ingenomen en je niet meer wegkomt. Daar krijg ik nou echt de slappe lach van, want ik heb het gevoel dat die mensen praten zoals ze ''denken'' dat Libanon was of misschien ook is (ik weet het niet ), maar ze weten het eigenlijk gewoon helemaal niet, dus een vooroordeel....irritant vind ik dat, kom ik niet echt verder mee met die onnuttige informatie.
Misschien moet ik er gewoon naartoe gaan, ik leef waarschijnlijk maar een keertje hier he...
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_20372762
Vandaag in de Metro een objectief stukje over Beiroet

online te vinden op pagina 17 van de digitale versie van vandaag
in ieder geval nog een dag of tien te lezen via www.clubmetro.nl

de directe link is als volgt

http://www.clubmetro.nl/c(...)90e430911f369fa928bb
  vrijdag 2 juli 2004 @ 21:58:55 #17
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_20373581
Echt een intressant stukje is het alleen niet
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  maandag 13 februari 2006 @ 10:12:44 #18
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_35028111
Libanon is in overweging voor een korte vakantie in mei. Het lijkt me een prachtig land en het staat al lang op het "lijstje". Tuurlijk, tuurlijk, niet naar het uiterste zuiden (Israël) en niet van de weg af (mijnen), maar verder was het (tot kort geleden) goed te doen. Op dit moment is het er voor de Denen niet zo'n succes en de kans om als Nederlander voor Deen aangezien te worden is natuurlijk niet klein. Maar ik zou pas over tweënhalve maand gaan. Wat zou jullie idee zijn: wel of niet het vliegticket boeken (wegens razendsnel vullende agenda's gaat mijn voorkeur uit naar zo snel mogelijk boeken)?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  Moderator maandag 13 februari 2006 @ 11:52:13 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_35030836
Hé, toevallig is Beiroet ook al genoemd als een mogelijkheid voor een voorverkenning.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 13 februari 2006 @ 12:23:21 #20
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_35031734
Wanneer zouden jullie gaan?

Ik heb net even op LP gecheckt en daar zijn de berichten (gematigd) positief. Mensen die daar nu zijn geven aan dat het rustig is, al kan het van de week nog (even) uit de handlopen in het kader van een bepaalde herkenking.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_35033044
quote:
Op maandag 13 februari 2006 10:12 schreef Hik het volgende:
Libanon is in overweging voor een korte vakantie in mei.
Hemelvaartmeet in Beirut?
  dinsdag 14 februari 2006 @ 16:03:59 #22
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_35078300
quote:
Libanees parlement eist aftreden president Lahoud
ANP/AFP
Rood-witte vlaggen kleuren dinsdag het centrum van de Libanese hoofdstad Beiroet, waar naar schatting een half miljoen mensen de moord op ex-premier Rafik Al Hariri herdenken. De aanslag op 14 februari 2005 kostte behalve Hariri 22 anderen het leven en zette de Libanese politiek op zijn kop. Een coalitie van soennitische moslims, christenen en druzen (die had opgeroepen tot de massale herdenking) eiste opheldering over de aanslag. Bovendien wil ze dat de pro-Syrische president Lahoud opstapt.

Duizenden Libanese militairen en agenten zijn ingezet om de veiligheid in Beiroet en de buitenwijken te bewaken. Scholen blijven dicht en ambtenaren zijn vrij. In Beiroet worden toespraken en popconcerten gehouden. Veel Libanezen schreeuwen leuzen tegen Syrië. In de ochtend is een minuut stilte in acht genomen.

De aanslag met een zware autobom is nog steeds niet opgelost. Een VN-onderzoek wijst op de betrokkenheid van Syrië bij de moord. Het buurland beheerste dertig jaar lang de politiek van Libanon. Na massale demonstraties die volgden op de moord, moest Damascus zich uit het buurland terugtrekken.

Hariri's zoon Saad, die uit veiligheidsoverwegingen een halfjaar in het buitenland heeft gewoond, keerde terug naar Beiroet voor de herdenking. Hij leidt de anti-Syrische meerderheid in het parlement. ‘Het wordt een dag van nieuw vertrouwen in de eenheid van Libanon’, zei hij. De zoon noemde president Lahoud ‘het symbool van de Syrische dominantie’. De president kreeg er, met veel Syrische inmenging, in 2004 nog eens drie zittingsjaren bij. Saad Hariri sprak vanachter kogelvrij glas.


Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 5 maart 2006 @ 17:43:46 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_35747147
Hop!

Ik heb geboekt, vlieg 2 mei naar Beirut en 13 mei terug. Volgens mij zijn er nog geen mensen die kant op geweest, maar zo toch: ik hoor het graag! Heb er in elk geval nu al zin in...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 29 maart 2006 @ 17:17:45 #24
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_36467576
Mooi stuk in de Volkskrant vorige week, over Beirut en Damascus. Het idee is ontstaan om misschien een kleine zijtrip te maken naar die laatste stad. Is vanaf Beirut slechts 2 uurtjes namelijk. Iemand ervaring daar? De moeite waard?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 17 december 2007 @ 20:10:44 #25
35530 klaus_beyer
immer grade waus
pi_55344214
quote:
Op zondag 5 maart 2006 17:43 schreef Hik het volgende:
Hop!

Ik heb geboekt, vlieg 2 mei naar Beirut en 13 mei terug. Volgens mij zijn er nog geen mensen die kant op geweest, maar zo toch: ik hoor het graag! Heb er in elk geval nu al zin in...
Je bent gelukkig niet in de zomer gegaan, toen de oorlog uitbrak.
Ga zelf aankomende zaterdag om de kerstdagen en nieuwjaar te vieren!
Ben benieuwd, vandaar deze dikke kick. Dus..hoe was het?
Die Glatze Arschlog
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')