abonnement Unibet Coolblue
pi_24445326
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 01:42 schreef JAM het volgende:

[..]

Conservatorium te Rotterdam gedaan?
Neuh volgens mij niet. Ik heb even gegoogle-ed en zie dat ie ook nog met Bruce Springsteen heeft opgetreden
  vrijdag 7 januari 2005 @ 01:52:05 #227
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24445367
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 01:48 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Neuh volgens mij niet. Ik heb even gegoogle-ed en zie dat ie ook nog met Bruce Springsteen heeft opgetreden
Wauw. Dat is wel écht onwijs tof. Paco Peña is trouwens een onwijs grappige vent. Even een citaatje.
'You have two problems, one problem, is your left hand. The other, is your right hand.'
Ik moet daar érg om lachen. .

Maar ja, laten we weer eens terug naar de Jazz gaan. Hoe zit het met de mensen hier en de Europese Jazz a.k.a. Gypsy Swing a lá Reinhardt, Rosenberg Trio, etc?

Oh, de opa van mijn vriendin sprak ooit over het Groninger gitaartrio, is dat wat of is dat überhaupt niet dat soort muziek? Zo nee, wat is het dan wel?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_24445509
Ok. Jazz.

Ik ben een leek wbt de jazz..
Er zijn echt zoveel verschillende soorten jazz en heb er namelijk een vraag over.

Als ik zeg Julie London (van dat langzame eastcoast cafe club tracks),
wat voor soort jazz is dit?

Echte jazz is (voor mij) té hectisch en veel te druk, snel, veel veel improviseren (als dat al zo heet).
En covers zijn dan altijd heel "low and dirty" (als dat zo heet)
tot in het onherkenbare.. echt heel abstract. Ik begrijp wel dat dat mooi kan zijn

Maar als ik zeg Ramsey Lewis en zijn instrumentale werk. Zoals het nummer "Mighty Quinn"
(met gospel-soul feel en prachtig piano gepingel) is dat ook jazz ?
Welke stijl?

Als ik zeg Cannonball Adderly, wat voor stijl jazz is dat?
En tracks als:

Eddie Harris "Buckstrut Dance",
Silje Neergaard "Shame on You"
George Benson "face it Boy it's Over",
Joe Pass "Giant Steps",
?? Soliloquiy Valley,
Donny hathaway's "Valdez"
Ronnie Foster "Mytstic Brew"
Blue Mitchell "Good Humor Man"

Dit is wat wel lijkt op jazz en de stijl waar ik van hou.
Ik weet alleen niet hoe dit wordt genoemd.

iemand een idee?
pi_24445513
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 01:52 schreef JAM het volgende:

[..]

Wauw. Dat is wel écht onwijs tof. Paco Peña is trouwens een onwijs grappige vent. Even een citaatje.
'You have two problems, one problem, is your left hand. The other, is your right hand.'
Ik moet daar érg om lachen. .
quote:
Maar ja, laten we weer eens terug naar de Jazz gaan. Hoe zit het met de mensen hier en de Europese Jazz a.k.a. Gypsy Swing a lá Reinhardt, Rosenberg Trio, etc?
Het origineel blijft het mooist natuurlijk ondanks dat veel gitaristen na hem uiteraard virtuozer speelden. Rosenberg Trio laat zich m.i. veel te veel meeslepen met de commercie. Die cd's die ze de laatste jaren uitgebracht hebben die zijn niet om aan te horen. Ik ben ook nog wel eens naar een optreden van Rafael Faïs geweest, ook een erg goede gitarist in dat genre,
quote:
Oh, de opa van mijn vriendin sprak ooit over het Groninger gitaartrio, is dat wat of is dat überhaupt niet dat soort muziek? Zo nee, wat is het dan wel?
Daarvan heb ik nog nooit gehoord maar dat zegt niets. Ik ben al 8 jaar weg uit Groningen
pi_24445639
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:01 schreef danni het volgende:
Er zijn echt zoveel verschillende soorten jazz en heb er namelijk een vraag over.

wat voor soort jazz is dit?

is dat ook jazz ?

Welke stijl?

Als ik zeg Cannonball Adderly, wat voor stijl jazz is dat?
En tracks als:

Dit is wat wel lijkt op jazz en de stijl waar ik van hou.
Ik weet alleen niet hoe dit wordt genoemd.

iemand een idee?
Onbegonnen werk. Zoveel mensen, zoveel opvattingen. Er bestaat wel een globale indeling van stijlen binnen wat we jazz noemen. Misschien heeft Zanderrr ook dat linkje paraat, voor nu is het mij te laat.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 02:16:40 #231
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24445714
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:01 schreef danni het volgende:
-knip-

Echte jazz is (voor mij) té hectisch en veel te druk, snel, veel veel improviseren (als dat al zo heet).
En covers zijn dan altijd heel "low and dirty" (als dat zo heet)
tot in het onherkenbare.. echt heel abstract. Ik begrijp wel dat dat mooi kan zijn

-knip
Aan al dat classificeren ga ik niet beginnen hoor. Als ik dat leuk zou vinden was ik wel voor het CBS gaan werken. .
Maar ja, wat bedoel je met 'low and dirty'? Het klinkt wel heel stoer hoor, maar moet ik me daar iets negatiefs bij voorstellen offuhmm..?
Bedoel je ook op de inmprovisaties die men maakt bij covers? Dat zijn vaak variaties op het thema en eigen solo's binnen dezelfde harmonie, etc. etc. Goed luisteren! Maar ja, vtel! .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 7 januari 2005 @ 02:19:14 #232
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24445736
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:01 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]


[..]

Het origineel blijft het mooist natuurlijk ondanks dat veel gitaristen na hem uiteraard virtuozer speelden. Rosenberg Trio laat zich m.i. veel te veel meeslepen met de commercie. Die cd's die ze de laatste jaren uitgebracht hebben die zijn niet om aan te horen. Ik ben ook nog wel eens naar een optreden van Rafael Faïs geweest, ook een erg goede gitarist in dat genre,
[..]

Daarvan heb ik nog nooit gehoord maar dat zegt niets. Ik ben al 8 jaar weg uit Groningen
Ik vind dat we een back to the basics beweging moeten starten. Zowel met Jazz als Flamenco als andere zooi. Ik heb hier ook een CD van het Rosenberg Trio liggen met een paar leuke nummers (covers van Django vooral) maar dan ook van die slappe aftreksels van Dizzy Gillepsie met begeleiding van iets dat mij als een mislukte Klezmer-band in de oren klinkt.
Waarom kan Jazz niet meer gewoon een piano, een bass en een drumstel (en dan ook niet meer dan een snare-drum en twee bekkens) en Flamenco gewoon een gitaar en een zanger zijn? Daar word ik toch het blijste van hoor. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_24445803
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:19 schreef JAM het volgende:

Waarom kan Jazz niet meer gewoon een piano, een bass en een drumstel (en dan ook niet meer dan een snare-drum en twee bekkens) en Flamenco gewoon een gitaar en een zanger zijn? Daar word ik toch het blijste van hoor. .
Paco Peña zal het met je eens zijn

Sommige kruisbestuivingen zijn ook wel weer interessant en nodigen ook weer uit om je wat te verdiepen in de roots van die stromingen.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 02:33:47 #234
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24445870
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:01 schreef danni het volgende:
Dit is wat wel lijkt op jazz en de stijl waar ik van hou.
Ik weet alleen niet hoe dit wordt genoemd.

iemand een idee?
De nummers / artiesten die je noemt en ik ook ken (Ramsey Lewis, Ronnie Foster etc.) worden meestal tot de 'soul jazz' gerekend. Het is een beetje een kruising tussen jazz en r&b / soulritmes en het was vooral in de jaren 60 en 70 een populaire muziekstijl. Cannonball Adderley heeft in vrij veel verschillende stijlen gespeeld en is niet echt onder een noemer te vangen, maar die heeft idd ook wel van dat soort nummers opgenomen, bij. "Mercy mercy mercy"

Blue Note heeft een aantal verzamelaars uitgebracht (Blue Note Breakbeats) waar veel van dit soort nummers opstaan.
---

Ik ben zelf geen jazzpurist, ik vind dat er naast traditionele muziek ook ruimte voor allerlei kruisbestuivingen en vernieuwingen moet zijn. Dat betekent overigens niet dat ik alles nou even geweldig vind. Maar jazz moet zich naar mijn smaak altijd blijven ontwikkelen, anders zou het allemaal nog steeds als dixieland of swing uit het begin van de vorige eeuw klinken.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 7 januari 2005 @ 03:00:57 #235
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24446081
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 02:26 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Paco Peña zal het met je eens zijn

Sommige kruisbestuivingen zijn ook wel weer interessant en nodigen ook weer uit om je wat te verdiepen in de roots van die stromingen.
Zoals Al Di Meola en Paco de Luciá en Tomatito en Michel Camilo en we zijn weer terug bij af. Olé! .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 8 januari 2005 @ 09:28:10 #236
11502 nipeng
The last ride is free
pi_24460133
Ik zal kijken of ik die Coltrane die jij noemde, JAM, eens kan luisteren ergens.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 17:42:08 #237
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_24467097
Ik moet toegeven dat ik Jamie Cullum eigenlijk best goed vind. (Hoewel ik vocale jazz meestal niet trek.)

Ik vond 'm nota bene via (een voorganger van) dit topic, iemand raadde eerder een concert van Andrew Hill op de BBC aan en toen neusde ik een beetje door op de jazzpagina's. Toen nog met veelal softe uitvoeringen en een monotone zeurstem, maar Well You Needn't vond ik veelbelovend. Hij wordt echter steeds beter naar mijn idee, kwa stem, pianospel, groove en lef.

Dat nummertje op Jools Holland's Annual Hootenanny (ouwejaar) stond als een huis en swingde de pan uit.

't Is weer een voorbeeld van iemand die het niet zozeer van z'n techniek moet hebben (dat zie je vaker, vgl. Don Cherry; Miles Davis) maar wel goed weet te gebruiken wat-ie wel in huis heeft.

M'n vriendin kan 'm niet uitstaan vanwege z'n arrogantie; ach, ik zie daar eerder enthousiasme in. En het gaat me ook niet alleen om die gast zelf, het lijkt ook alsof het succes van Cullum weer andere jazz in het kielzog meeneemt. Ik heb het idee dat jazz een stuk 'hotter' is dan 2 jaar geleden (maar dat kan ook een kip-ei verhaal zijn natuurlijk).

Dit soort main-stream appeal vergroot wellicht ook weer de kans dat andere lieden doorbreken die we anders niet zouden horen. Enne.. vergeleken bij die Harry Connick Jr van een tijd terug kunnen we denk ik wel van een aardige verbetering spreken.
iedereen is uniek behalve ik
pi_24467184
Ik heb goede dingen gehoord over de nieuwst cd van branford maralis, iemand die hier iets over kan zeggen?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_24467603
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:42 schreef Philosocles het volgende:


M'n vriendin kan 'm niet uitstaan vanwege z'n arrogantie; ach, ik zie daar eerder enthousiasme in. En het gaat me ook niet alleen om die gast zelf, het lijkt ook alsof het succes van Cullum weer andere jazz in het kielzog meeneemt. Ik heb het idee dat jazz een stuk 'hotter' is dan 2 jaar geleden (maar dat kan ook een kip-ei verhaal zijn natuurlijk).
Ik ben het met je vriendin eens. Volgens mij heeft Jame Cullum te veel naar een ander Jamie gekeken die een kookprogramma op de BBC doet.

Wat het kielzog van hem betreft; dat doet me denken aan een gesprek tussen twee meiden dat ik onlangs in een kroeg opving.
"Ik ben nu ook helemaal into jess"
"Wat?"
"Jess!"
"Wat is dat dan?"
"Nou je kent die Jamie Cullum toch wel?"
"Ja die is wel lekker"
"Nou daar heb ik dus een cd van gekocht"
  zondag 9 januari 2005 @ 12:38:40 #240
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24482081
quote:
Ik heb het idee dat jazz een stuk 'hotter' is dan 2 jaar geleden (maar dat kan ook een kip-ei verhaal zijn natuurlijk).
Ik geloof dat zelfs Rene Froger en Lee Towers tegenwoordig een paar 'standards' zingen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24482220
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 01:05 schreef komrad het volgende:
Wat vinden jullie qua Jazz van de Nederlanders goed?
Bite the Gnatze, Sean Bergin's M.O.B., Zapp! String Quartet, Wolter Wierbos, Han Bennink, Ernst Reijsiger enz enz
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_24482458
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 18:06 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik ben het met je vriendin eens. Volgens mij heeft Jame Cullum te veel naar een ander Jamie gekeken die een kookprogramma op de BBC doet.
Doordeweeks hangt hij de kok uit en In het weekend speelt hij piano onder een andere achternaam.
  zondag 9 januari 2005 @ 13:02:51 #243
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24482525
Ik heb Ernst Reijseger vorige maand nog zien spelen met een Turks-Nederlandse band, "Barana & co". Normaal gesproken ben ik niet zo van de 'wereldmuziek' maar dit was wel erg goed, met onnavolgbare polyritmische dingen. Gaat dat zien als ze in de buurt spelen, dus.

Vanmiddag speelt "Ninsk" hier op 't jazzpodium. Ken het verder niet, maar ik ga in ieder geval even kijken of het wat is.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24498880
quote:
Op zondag 9 januari 2005 12:46 schreef Mister_Slide het volgende:

[..]

Bite the Gnatze, Sean Bergin's M.O.B., Zapp! String Quartet, Wolter Wierbos, Han Bennink, Ernst Reijsiger enz enz
Kleine toevoeging: aantal muzikanten uit de Jazz Orchestra of the Concertgebouw en natuurlijk Henk Meutgeert zelf...
(als iemand zo Trijntje Oosterhuis hier ook aan toevoegt doe ik mezelf wat ergs aan)
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_24503812
quote:
Op maandag 10 januari 2005 10:40 schreef Doff het volgende:

[..]

Kleine toevoeging: aantal muzikanten uit de Jazz Orchestra of the Concertgebouw en natuurlijk Henk Meutgeert zelf...
(als iemand zo Trijntje Oosterhuis hier ook aan toevoegt doe ik mezelf wat ergs aan)
Tr..

Hoe kunnen jullie Hans Dulfer nou vergeten

  maandag 10 januari 2005 @ 17:43:45 #246
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24504030
Vergeet Candy Dulfer niet, he? (of misschien maar beter toch wel..). Van papa Hans ben ik eigenlijk ook niet zo'n fan.

Ninsk was gisteren trouwens erg goed, beetje abstracte jazzrock-achtige muziek met veel samples en rare geluiden. Jammer dat er maar een handvol mensen waren komen kijken, maar ik heb zelf nog een cdtje van ze gekocht. Ik geloof dat sommige muzikanten ook in "Man Bites Dog" spelen, da's ook wel een goede band:)

Uit de Nederlandse jazzscene kan ik verder onder andere Tony Overwater, Yuri Honing, Eric Vloeimans, Michiel Braam en zijn Bik Bent trouwens ook wel waarderen. Op NSJ heb ik dit jaar ook nog een band met Arend Niks gezien en daar was ik ook wel van onder de indruk.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24504080
Ik ben meer van de big bands, bv bigbandsessie van het metropole orkest, el tattoo del tigre ( belgie), beets brothers
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_24522263
Ik heb Eric Vloeimans samen met John Taylor een paar maanden geleden in het BIMhuis gezien. Ik was d'r niet waanzinnig van onder de indruk. Maarja, het is toch vrij lastig om met maar twee muzikanten een avond boeiend te houden.

Hans Dulfer is te verschrikkelijk voor woorden, ik heb hem een keer live gezien op 't jazzfestival in haarlem en daar ging ik zo snel mogelijk weer weg.

Tony Overwater en Bik Bent zeggen me trouwens ook wat. Alleen weet ik niet meer waarvan.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_24522403
VLoeimans is ook goed hoor, ik woon in den bosch dus JAZZ in DUKETOWN staat ook altijd op het programma
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 11 januari 2005 @ 22:31:52 #250
105466 PrintScrn.nl
Koekje d'r bij?
pi_24522656
Dave Weckl. Iemand?

Toch wel een van de beste drummers ter wereld Vooral Hard-Wired is een erg lekkere CD!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')