abonnement Unibet Coolblue
pi_19197777
Welkom in het treinentopic!

De vorige topics:
  • Wie heeft er mooie treinpics?
  • Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
  • Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
  • Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
  • Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
  • Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6

    In dit topic kun je het over alles wat met treinen te maken heeft hebben, maar ook metro's en trams kunnen hier besproken worden. Ook als je er niet veel van af weet kun je gerust meepraten, maar aangezien er misschien veel termen voorkomen die je niet kent, zullen we die in deze openingspost proberen uit te leggen.

    Allereerst een actuele spoorkaart van Nederland.


    Zoals je kunt zien heeft Nederland een erg uitgebreid spoorwegennet... en dit zijn alleen nog maar de sporen waar personentreinen overheen rijden. De nieuwste aanwinsten zijn twee boven die sinds eind 2003 gebruikt worden, de zogenaamde Hemboog (tussen Zaandam en Amsterdam Lelylaan, Sloterdijk en Centraal overslaand) en de Gooiboog. (tussen Naarden-Bussum en Almere Muziekwijk, hierdoor kunnen passagiers rechtstreeks vanuit Utrecht naar Flevoland) De Hanzelijn is een lijn die gepland staat, die Lelystad met Zwolle via Kampen zou verbinden. Verder komt er misschien een Zuiderzeelijn, welke Amsterdam via Flevoland, Heerenveen en Drachten met Groningen zou verbinden. Of deze lijn er komt is nog niet zeker, en of het gaat gaan om gewoon spoor, een hogesnelheidslijn of misschien zelfs een magneetbaan ook niet.

    Er zijn zowel diesel- als elektrische lijnen in Nederland. De volgende lijnen zijn die diesellijnen:
  • Roermond - Nijmegen
  • Elst - Tiel
  • Zevenaar - Winterswijk
  • Zutphen - Winterswijk
  • Zutphen - Hengelo
  • Almelo - Mariënberg
  • Leeuwarden - Harlingen Haven
  • Leeuwarden - Stavoren
  • Leeuwarden - Groningen
  • Groningen - Roodeschool
  • Groningen - Delfzijl
  • Groningen - Leer (de)
  • Enschede - Gronau (De)
  • Heerlen - Aachen (De)
    Al de rest van de (passagiers)lijnen is elektrisch.

    Er rijden sinds enkele jaren verschillende vervoerders op het spoor, het gaat niet meer alleen om de NS. Het is begonnen met Lovers, die een tijdje enkele treinen lieten rijden tussen Haarlem en Amsterdam Centraal. Nu zijn er Syntus, die in de oosten van het land enkele lijntjes hebben overgenomen, namelijk Arnhem - Winterswijk, Zutphen - Winterswijk, Zutphen - Hengelo en Almelo - Mariënberg. (deze laatste in opdracht van Connexxion)
    Een andere vervoerder is NoordNed, die rijden op de noordelijke diesellijntjes vanuit Leeuwarden en Groningen. De lijntjes waar het dan over gaat zijn Leeuwarden - Harlingen Haven, Leeuwarden - Stavoren, Leeuwarden - Groningen, Groningen - Roodeschool, Groningen - Delfzijl en Groningen - Nieuweschans. Ook rijden er op de grenslijnen Buitenlandse treinen (of delen ervan) het land in. De Intercity Brussel Zuid - Amsterdam bestaat uit Nederlandse rijtuigen (inclusief stuurstand), maar wordt getrokken door een Belgische loc. Die Bahn verzorgt de verbindingen vanuit Enschede naar Duitsland, en doet dat ook vanuit Heerlen, Venlo en Nieuweschans.
    De ICE-treinen van Amsterdam naar Keulen worden afwisselend door Nederlandse en Duitse treinen gereden. De Belgische NMBS verzorgt het stoptreintje van Roosendaal naar Antwerpen-Centraal, en die van Maastricht naar Liege-Guillemins. De EuroCity van Schiphol naar Berlijn bestaat uit Duitse rijtuigen, die tot Bad Bentheim (De) getrokken worden door een Nederlandse locomotief.

    De volgende treinen, rijtuigen, stuurstandrijtuigen en locomotieven rijden er rond in ons land.
    (Ik heb de verschillende benamingen van de Duitse rijtuigen en loccen die in Nederland rijden (Intercity Schiphol - Berlijn en RegionalExpress Venlo - Hamm) weggelaten, maar heb wel algemene foto's van die treinen.)

    Elektrische treinstellen

  • Koploper (ICM3 - ICM4)

    ICM3 te Zwolle, als stoptrein naar Groningen

    ICM4 in Gouda, voorbijsnellend richting Utrecht
    De Koploper (InterCity Materieel, ICM) bestaat in zowel drie- als vierbaksversie, zoals hier te zien, en wordt vooral gebruikt als InterCity van Groningen / Leeuwarden - koppelen in Zwolle - splitsen in Utrecht - Rotterdam CS / Den Haag CS en Enschede - splitsen in Amersfoort - Amsterdam Centraal / Schiphol (en Hoofddorp) Op de terugweg koppelen ze waar ze hier splitsen en omgekeerd natuurlijk. Ook wisselen deze IC's om het uur van bestemming: dan rijdt de IC vanuit Enschede naar Rotterdam en Den Haag, en de IC uit Groningen en Leeuwarden naar Amsterdam en Schiphol (en Hoofddorp).
    Doordat je cross-transfer (op het andere perron) kunt overstappen in Amersfoort van de ene op de andere heb je toch altijd mooi om het half uur een trein. In de spits rijden de treinen trouwens niet gekoppeld, aangezien men dan over de maximale lengte van 15 bakken zou gaan. De treinen hebben een doorloopkop, die goed te zien is op de foto van de ICM4. De machinist zit zoals je kunt zien een stuk hoger dan normaal, waardoor reizigers onder de machinist door kunnen lopen naar het treinstel wat er aan gekoppeld is. Vooral voor railtenders was dit erg handig. Tegenwoordig worden ze meestal ook nog wel aan elkaar gekoppeld, maar bij vertragingen slaat men het over om tijd te winnen. Naast die IC-lijnen kom je ze ook tegen als stoptrein van Zwolle naar Groningen en van Almelo naar Deventer, en als sneltrein van Den Haag en Rotterdam, met koppelen/splitsen in Gouda, naar Arnhem. Af en toe kom je ze ook tegen als IC tussen Eindhoven en Utrecht.
    Er zijn er van de driebaksversie zo'n 100 en van de vierbaksversie zo'n 50, en de eersten zijn geïntroduceerd in 1977.

  • RegioRunner (IRM3 - VIRM4 - VIRM6)

    IRM3 in Etten-Leur, als sneltrein van Zwolle naar Roosendaal

    VIRM4 in Vlissingen, als InterCity naar Amsterdam

    Een VIRM6 InterCity uit Nijmegen die is aangekomen in Den Helder, en zometeen weer teruggaat
    De RegioRunner (InterRegio Materieel, IRM) is het nieuwste materieel van de NS, als je vernieuwingen aan bestaande treinen niet meetelt. Ze doken voor het eerst op in 1994, als drie- en vierbakstreinstellen. De drietjes zijn bijna allemaal verbouwd en verlengd tot viertjes, en de viertjes tot zesjes. De nieuwe bakken hebben een nieuw interieur, en de treinen kunnen alvast een spanning van 25.000 volt aan. De treinen hadden vooral in het begin erg last van een een vreemd geluid dat tijdens het rijden te horen was, maar dat is bij de meesten weggewerkt, waardoor het waarschijnlijk de stilste (nationale) treinen zijn. Deze treinen rijden op heel wat trajecten, onder andere als InterCity tussen Nijmegen en Den Helder, tussen Amsterdam en Roosendaal - Vlissingen en meestal tussen Utrecht en Eindhoven. Ook heel wat sneltreinen tussen Zwolle en Roosendaal bestaan uit één of meerdere RegioRunners, en ze rijden sinds kort ook mee op Haarlem - Maastricht / Heerlen.
    Er zijn al heel wat van deze treinen, namelijk zo'n 130, en er komen er nog heel wat bij. De NS heeft er namelijk zo'n 250 besteld in 2002, en deze zijn er nog niet allemaal. Nog iets opvallends aan deze trein zijn de erg dure liften voor de Railtenders, die uiteindelijk maar heel even gebruikt zijn. Tegenwoordig zijn de liftschachten dan ook gewoon leeg.

  • Railhoppers (SM'90)

    Railhopper net vertrokken uit Emmen, als sneltrein naar Zwolle
    Deze brede treinen kwamen in 1993 te voorschijn en waren prototypes bedoeld om de Plan V's en T's op te volgen, maar er zijn omwille van heel wat kinderziektes, die nog steeds niet helemaal opgelost zijn, nooit meer dan 9 van deze treinstellen gemaakt. De negen treinstellen die er wel zijn komen normaalgezien maar op één lijn, Zwolle - Emmen, en verzorgen daar de sneltreinservice.
    De techniek die hierin gebruikt werd heeft uiteindelijk geleid tot de RegioRunners, en het interieur is ook toegepast in de Buffels.
    De kans is groot dat deze treinen deze zomer niet meer gaan gebruikt worden omwille van de nog steeds aanwezige problemen.

  • Sprinters (SGM3 - SGMm3)

    Oude Sprinter SGM3 in Breukelen, als sneltrein vanuit Alkmaar naar Utrecht Centraal

    Vernieuwde Sprinters SGMm3 in Haarlem, als sprinter van Amsterdam Centraal naar Uitgeest
    De Sprinters (StadsGewestelijk Materieel, SGM) zijn treinstellen met een lage maximumsnelheid (120 km/u), maar die snel kunnen optrekken en afremmen, en dus handig zijn om gebruikt te worden als stoptrein (of als sprinter, wat eigenlijk ook gewoon een stoptrein is) op lijnen waar veel stations op niet al te grote afstand van elkaar liggen, waarbij m'n enkele lijnen in de Randstad in gedachten had. De oude Sprinters zijn geïntroduceerd in 1979, maar bestonden maar uit twee bakken. Een aantal zijn later verlengd tot drie bakken, anderen zijn Citypendels geworden. Een aantal Sprinters zijn onlangs vernieuwd, en hebben onder andere een heel nieuw uiterlijk, een nieuw interieur en extra deuren. De oude Sprinters zijn bijvoorbeeld te vinden als stoptrein tussen Utrecht en Alkmaar, en op de Zoetermeerstadslijn. De nieuwe versies rijden voorlopig nog maar op één lijn, Amsterdam - Haarlem - Uitgeest, alhoewel ze af en toe wel ergens anders te zien zijn. Er zijn er op dit moment zo'n 60 van te vinden.

  • Plan V / Plan T (Mat '64)

    Een uit Breda vertrekkende Plan V als stoptrein naar Eindhoven

    Een Plan T als stoptrein tussen Breda en Eindhoven, hier in Tilburg aangekomen
    De Plan V en Plan T's vormen samen het Mat '64 (oftewel de Apekoppen), en zijn praktisch overal in het land te zien. De Plan T is de vierbaksversie van de uit twee bakken bestaande Plan V. Ze worden vooral gebruikt als stoptreinen, maar ook als sneltreinen komen ze voor. Heel soms zelfs als InterCity in de late uurtjes, of bij tekort aan materieel. Het zijn al erg oude treinstellen, en rijden al sinds begin jaren '60 rond. Er zijn al heel vaak plannen voor geweest om deze treinen te vervangen, maar door tekort aan materieel zijn ze nog steeds te zien. Wel zijn er al een aantal van deze treinstellen zijn dan ook al naar de sloop gegaan. Er zijn qua tweede klasse-interieur zowel grijze als groene versies van de Plan V te vinden, die nou niet echt lekker zitten. Vergeleken met de compleet geen beenruimte meer hebbende Plan T valt het trouwens wel weer goed mee.
    Er zijn er zo'n 280 van te vinden, waarvan 30 T'tjes.

  • Citypendel (SGM2)

    Citypendel SGM2 (StadsGewestelijk Materieel) staat klaar in Den Haag Centraal om te vertrekken naar Rotterdam Hofplein
    De Citypendel is het broertje van de al besproken Sprinter. Het zijn verbouwde Sprinters die uit twee bakken bestonden, en die verbouwing heeft gezorgd voor een erg simpel turquoise interieur zonder eerste klasse of toilet, met weinig beenruimte en veel staanplaatsen. Ze zijn vooral te vinden op de Hofpleinlijn (Den Haag Centraal - Rotterdam Hofplein) en in de spits tussen Rotterdam en Maassluis.

  • DD-AR / mDDM

    Een DD-AR stam van 6 bakken met een 1700 locomotief voorop, onderweg als sneltrein naar Lelystad Centrum.

    Twee mDDM-stammen bestaande uit 4 bakken in Breda, die gebruikt worden als sneltrein naar Amsterdam Centraal via Haarlem.
    Begin jaren '90 kwamen de eerste dubbeldekkers te voorschijn in Nederland, gebaseerd op de al bestaande dubbeldeksrijtuigen (DDM) Er werden vaste stammen van gemaakt, bestaande uit een locomotief en een aantal rijtuigen, afgesloten met een stuurstandrijtuig.
    Deze werden DD-AR, oftewel DubbelDekker Agglo-Regio stammen genoemd. Later kwamen er motorrijtuigen, zoals het eerste rijtuig op de foto hier (makkelijk te herkennen aan het ontbreken van een benedenverdieping), die de locs hebben verplaatst, waardoor het een echt treinstel werd. Hierbij spreekt men van een mDDM-stam.
    Ze zijn bijvoorbeeld te zienals sneltrein tussen Breda en Amsterdam Centraal, via Haarlem en als sneltrein van Amersfoort naar Alkmaar. Ook alle treinen van en naar Flevoland zijn oude dubbeldekkers.
    Er zijn een vijftigtal van deze treinstellen, en zo'n 80 DD-AR'en met locomotief.

    Diesteltreinstellen

  • Wadloper (DH1 - DH2)

    Wadloper bestaande uit maar 1 bak (DH1) in Almelo, richting Mariënberg vertrekkend
    Wadloper DH 2 baks 7 Gn

    Tweebaks-Wadloper in Groningen op het opstelterrein, vanaf de brug aan de noordkant genomen.
    Gebaseerd op oude Duitse treinstellen, en dan ook al zo'n 50 jaar oud eigenlijk. De Wadlopertjes rijden op de noordelijke diesellijnen, en tussen Almelo en Mariënberg. Er bestaan zowel één- als tweebaksversies van. Connexxion / Syntus heeft er twee van gehuurd om te gebruiken als "VeenExpress" tussen Almelo en Mariënberg, de rest huurt NoordNed voor de noordelijke lijnen.
    Het interieur is al een aantal keren vernieuwd, en heeft nu ook een eerste klasse.
    Van de 19 Wadlopers rijden er 17 voor NoordNed en twee voor Connexxion.

  • Buffel (DM'90)

    De stoptrein Roermond - Blerick in Venlo
    Buffels (Diesel-Mechanische treinen jaren '90) zijn moderne en voor dieseltreinen erg snelle (160 km/u) treinstellen.
    De Buffels zijn sinds 2004 de enige dieseltreinstellen die door de NS worden gebruikt. Je vindt ze dan ook op hun diesellijntjes Nijmegen - Roermond en Arnhem - Tiel. Ook Syntus en Noordned gebruiken ze op hun lijnen. Bij Noordned gaat het om de sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen.
    De Buffels hebben een mooi interieur, en een "spitsruimte" met veel staanplaatsen en klapstoelen aan de zijkant. Een groot probleem met de Buffels is dat er maar weinig (en kleine) raampjes in te vinden zijn, en dat het er 's zomers wel eens heel erg warm kan worden.
    NoordNed heeft er 4 van, Syntus 6. De andere 46 zijn in dienst van de NS.

  • Lint

    Twee Lint-stellen komen aan in Arnhem, om weer te vertrekken als stoptrein naar Winterswijk
    Linttreinstellen zijn lichte, moderne dieseltreintjes die op heel wat plaatsen in de wereld gebruikt worden, en ook door Syntus op hun lijntjes. De stoelen zijn hard en beenruimte is er bijna niet, maar ach, je kan niet alles hebben. Je hebt dan wel weer een display, en je hoort elektronisch de haltes en overstapmogelijkheden omgeroepen.
    Ze rijden praktisch altijd van Arnhem naar Winterswijk, van Zutphen daarheen, en van Zutphen naar Hengelo. Af en toe kan er een Buffeltje tussendoor komen.

    Locomotieven

    Er zijn eigenlijk maar twee soorten locomotieven die door de NS worden gebruikt bij normaal passagiersvervoer, namelijk:
  • E-Loc klasse 1700

    Een 1700 loc in het zonnetje in Breda
    De klasse 1700 locs zijn eigenlijk de nieuwe van de twee, alhoewel de naam misschien anders doet vermoeden. Het zijn in Frankrijk gemaakte, en er dan ook Frans uitziende elektrische locomotieven, die een snelheid van 160 km/u kunnen halen.
    Er rijden er 81 van rond, gebruikt bij getrokken materieel en als "treinstel" in combinatie met dubbeldeksrijtuigen en een stuurstandrijtuig. (een DD-AR vormend)

  • E-Loc klasse 1800

    Een 1800 loc in Eindhoven, de InterCity naar Den Haag CS trekkend
    De klasse 1800 locomotieven zijn omgebouwde 1600 locomotieven, die ook uit Frankrijk afkomstig zijn. Zowel qua uiterlijk als technisch verschillen ze niet al te veel met 1700'en.
    1800'en worden vooral gebruikt om dubbeldekstreinstellen te vormen. (DD-AR) Er zijn er 58 van in dienst.

    Rijtuigen

  • ICR-rijtuig

    Een ICR-rijtuig in Maastricht, straks weer vertrekkend naar Haarlem
    ICR staat gewoon voor InterCity rijtuig, en ze zijn gebaseerd op de al eerder besproken Koplopers qua interieur. Ze zijn sinds 1980 de standaardrijtuigen in de InterCity's, alhoewel dat nu wel aan het veranderen is.
    Er zijn eerste klas, tweede klas, en tweede klas met veel bagageruimteversies van, waarbij de eerste klas werkt met 2 + 1 zitplaatsen en enkele hokjes voor 6 personen, en de tweede klas met 2 + 2 zitplaatsen.
    Ze zijn te vinden als rijtuigen in de IC's tussen Haarlem en Maastricht / Heerlen en op de Ijssellijn. (Zwolle - Roosendaal) Er zijn ook Beneluxversies van gemaakt, in de kleuren bordeaux-geel, die gebruikt worden in de IC Brussel Zuid - Amsterdam.
    Er zijn er zo'n 250 van in dienst in totaal, waarvan een groot deel al is omgevormd tot ICRm.

  • ICRm-rijtuig

    Een ICRm-rijtuig 's avonds in Maastricht, gaande naar Haarlem.
    ICRm's zijn zijn verbouwde ICR's, en hebben heel wat verbeteringen gekregen ten opzichte van hun voorgangers.
    In deze rijtuigen is er airconditioning, en is er een mooi nieuw interieur. In eerste klas is er ook stroomvoorziening voor de reizigers.
    Ze hebben dezelfde indeling als hun voorgangers, en rijden ook op dezelfde trajecten. Ook deze bestaan in Benelux-versie voor de dienst van Amsterdam naar Brussel.
    Hoeveel van de ICR-rijtuigen al omgebouwd zijn tot ICRm, weet ik niet.

  • ICK-rijtuig

    Een ICK rijtuig in de InterCity van Maastricht naar Haarlem
    ICK (Inter City Korte termijn) rijtuigen zijn oude Duitse rijtuigen, die de NS overgekocht heeft om tijdelijk te gebruiken. Er zijn drie versies van: eerste klas, tweede klas en tweede klas met veel bagageruimte en een gehandicaptentoilet. Het interieur bestaat in tweede klas uit gesloten hokjes voor zes personen. In de tweede klas heb je ook rijtjes met drie stoelen, zonder een scheiding met een "hokje van zes" ernaast.
    Ze zijn voor het eerst gebruikt in 1978 maar hebben sindsdien wel revisies gekregen.
    Deze zijn normaalgezien alleen te vinden als InterCity tussen Den Haag CS en Eindhoven / Venlo, maar tegenwoordig ook in de 3500-serie tussen Eindhoven en Amsterdam. De NS heeft er zo'n 140 van.

  • DDM-rijtuig

    Een DDM-rijtuig in Maastricht in de InterCity naar Haarlem.
    DDM-rijtuigen waren de eerste dubbeldeksrijtuigen in Nederland, en werden gemaakt midden in de jaren '80 om meer passagiers in een trein te krijgen zonder dat die treinen de maximale lengte, en dus ook de perronlengtes zouden overschrijden.
    Ze zijn niet erg geliefd bij de reizigers omwille van het oncomfortabele interieur en de meeste mensen zullen er dan ook niet gaan zitten zolang er nog genoeg andere plaatsen zijn.
    Deze rijtuigen worden, naast in de treinstellen DD-AR en mDDM-stammen, gebruikt in de IC's tussen Haarlem en Maastricht / Heerlen. Ze zitten normaalgezien aan een uiteinde van de trein. Er zijn er zo'n 80 van in dienst.

    Stuurstandrijtuigen
    Stuurstandrijtuigen zijn rijtuigen met een cabine voor de machinist, die vandaaruit de trein kan bedienen indien hij geduwd wordt door een locomotief. Op deze manier hoeft men niet de locomotief te laten omlopen bij het wisselen van rijrichting, en bespaart men dus tijd uit.

  • BDs-stuurstandrijtuig

    Een BDs in de sneltrein van Zwolle naar Roosendaal in Breda, op dit moment niet gebruikt aangezien de loc de trein trekt
    BDs-stuurstandrijtuigen zijn ICRm rijtuigen met dus een extra cabine. Ze worden gebruikt tussen Roosendaal en Zwolle op dit moment, maar in de toekomst waarschijnlijk ook van Haarlem naar Heerlen en Maastricht. Deze rijtuigen zijn nog niet zo oud, ze zijn pas in 2003 in dienst gegaan.

  • DDM-stuurstandrijtuig

    Een stuurstandrijtuig in Rhenen, straks weer vertrekkend naar Utrecht als stoptrein
    DDM-stuurstandrijtuigen zijn gebaseerd op de DDM-rijtuigen, en worden alleen gebruikt in combinatie met louter andere DDM-rijtuigen, dus bij DD-AR en mDDM-stammen.

  • BKD-stuurstandrijtuig

    Een BKD-stuurstandrijtuig in de internationale trein naar Brussel-Zuid
    Deze stuurstandrijtuigen met ICR interieur (tweede klasse) worden gebruikt bij de Beneluxtreinen van Amsterdam naar Brussel Zuid.
    Vooral omwille van de stop in kopstation Antwerpen-Centraal waren ze erg handig, maar ook nu ze er niet stoppen kan men op deze manier natuurlijk nog een stuk sneller keren in Brussel en Amsterdam.

    Getrokken Materieel
    Getrokken Materieel zijn treinen die bestaan uit een locomotief, rijtuigen, en eventueel een stuurstandrijtuigen. DD-AR en mDDM-stammen zijn bedoeld als vaste formaties en vallen hier dan ook niet onder.

  • Beneluxtrein (Amsterdam Centraal - Brussel Zuid)

    Beneluxtrein in Amsterdam die op dat moment vertrok richting Brussel-Zuid
    Dit getrokken materieel bestaat uit een Belgische NMBS-locomotief (die beide stroomspanningen aankan), gevolgd door Nederlandse ICR en ICRm-rijtuigen. Ze worden afgesloten met een BKD-stuurstandrijtuig. Ze zijn als het goed is allemaal bordeaux-geel van kleur, maar omwille van de verbouwingen van ICR's tot ICRm kom je op dit moment ook heel wat blauw-gele rijtuigen tegen hier.

  • Haarlem - Heerlen / Maastricht

    Getrokken mat, gebruikt als IC tussen Maastricht / Heerlen en Haarlem, aan de kant staand in Maastricht
    De IC's Haarlem - Heerlen / Maastricht zijn de series 800 en 900, en bestaan uit een 1700 of 1800 loc en DDM, ICR en ICRm-rijtuigen. In de toekomst wordt er waarschijnlijk ook gebruik gemaakt van een BDs-stuurstandrijtuig.

  • Den Haag Centraal - Eindhoven / Venlo

    De IC naar Den Haag in Venlo, klaar voor vertrek
    Deze treinen (serie 1900/2500) bestaan uit een 1700 of 1800 loc en enkel ICK rijtuigen.

  • Zwolle - Roosendaal

    De sneltrein naar Roosendaal in Etten-Leur
    Deze sneltreinen (serie 2600) bestaan uit een 1700 of 1800 loc, ICR en ICRm rijtuigen, en een stuurstand BDs-rijtuig.

    Lightrail / Tram
    Op twee plaatsen in Nederland wordt gebruik gemaakt van zogenaamd lightrail-materieel. Dit is een soort tussenvorm van tram en trein.

  • A32 Lightrail (Gouda - Alphen aan den Rijn)

    Een A32-lightrailstel, net aangekomen in Alphen aan den Rijn uit Gouda (de display is nog niet aangepast)
    Deze half in Stockholm, half in Wenen gebouwde trams zijn aangekocht door de HTM, die ze in samenwerking met de NS laat rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, als proef om ze te gaan gebruiken op de Zoetermeerstadslijn en de Hofpleinlijn.

  • TW600 Tram (Houten - Houten Castellum)

    Een TW600 in Houten, klaar voor het korte ritje naar de wijk Castellum
    Deze voormalig Hannoverse TW600 trams worden (tijdelijk) gebruikt om te pendelen tussen Houten en Houten Castellum. Als het goed is krijgt Houten Castellum over enkele jaren een "echt" station, en kan er dan plaats worden gevonden in de dienstregeling van de stoptreinen om ook daar te stoppen, aangezien het spoor dan verdubbeld is daar.

    Buitenlandse treinen

  • InterCity Express (ICE-3) (Amsterdam - Keulen)

    Een uit Duitsland komende ICE komt aan in Utrecht, om dan verder te rijden naar Duivendrecht en Amsterdam Centraal
    ICE-3's zijn Duitse hogesnelheidstreinen die gebruikt worden in Duitsland, en om Duitsland te verbinden met de omliggende landen. De ICE rijdt over "normaal" spoor in Nederland en kan daar dan ook zeker niet z'n topsnelheid bereiken. De trein bestaat uit 8 bakken met daarbij ook een restauratiewagen, en is zeer comfortabel in zowel eerste als tweede klas. In beide klassen is er een stroomvoorziening en radio, in de eerste klas ook een tv-schermpje in de leuning van de stoelen voor je. Alleen de derde generatie ICE-treinen zijn geschikt om in Nederland te rijden, de anderen zul je hier dan ook niet tegenkomen.
    De NS heeft hiervan 4 rijtuigen, maar de rest van de lijn wordt door Duitse ICE's gereden. Daarom heb ik ze ook onder het kopje "buitenlandse treinen" gezet.

  • Thalys (Amsterdam - Parijs) (PBA - PBKA)

    Thalys in Den Haag Hollands Spoor, onderweg naar Amsterdam Centraal

    Een Thalys PBKA die zometeen gaat vertrekken naar Parijs
    De Thalystreinen zijn hoge snelheidstreinen die een snelheid van 300 km/u kunnen halen in gewone dienst, maar dat doen ze nog niet op het Nederlands gedeelte van het traject. Als de HSL klaar is zal dat natuurlijk wel gebeuren. Er zijn twee verschillende types, met duidelijk verschillende neuzen, waarbij het PBA-type (Parijs - Brussel - Amsterdam) het Franse, Belgische en Nederlandse voltage aankan. PBKA (Parijs - Brussel - Keulen - Amsterdam) kan ook nog eens het Duitse voltage aan, en rijdt dan ook naar Keulen. De NS heeft vier van deze treinen, de rest wordt gereden door Frans en Duitse treinen, wat dan ook de reden is om ze bij "buitenlandse treinen" te zetten.

  • Talent (DB) (643 - 644) (Enschede - Munster) (Heerlen - Gronau)

    Een 3-baks 643 Talent in Gronau, onderweg naar Enschede

    Een 3-baks 644 Talent in Heerlen, straks rijdend naar Stolberg (De)
    Talenten zijn Duitse dieseltreinstellen die op twee grenslijnen gebruikt worden, namelijk Enschede - Munster en Heerlen - Gronau. Het grootste verschil tussen de 643 en 644 klasse is het aantal deuren per bak, wat zoals je kunt zien twee aan iedere kant is bij de 644, en maar 1 bij de 633.

  • AM62 (NMBS) (Maastricht - Luik)

    AM62 als stoptrein naar Luik, in Maastricht
    AM62-treinen zijn Belgische elektrische treinstellen bestaande uit twee bakken, die gebruikt worden als stoptrein tussen Liège-Guillemins en Maastricht. Ze zijn erg oud, en aan het interieur te zien ook niet al te vaak gereviseerd.

  • 624 (DB)

    Een 624 in Enschede
    624's zijn oude Duitse dieseltreinstellen, die gebruikt worden op twee grenstrajecten, namelijk tussen Enschede - Dortmund en Nieuweschans - Leer. Erg comfortabel zijn ze niet echt.

  • RegionalExpress Mat Venlo - Hamm

    De RegionalExpress naar Hamm staat klaar in Venlo, om over enkele seconden te vertrekken
    Deze treinen, bestaande uit een locomotief, verschillende Duitse rijtuigen en een stuurstandrijtuig, worden gebruikt tussen Venlo en Hamm. Er zitten enkele redelijk comfortabele rijtuigen tussen, in de anderen gaat dan ook niemand zitten zolang het niet al te druk is, wat het wel vaak kan zijn op deze lijn.

  • InterCity Schiphol - Berlijn

    De InterCity van Schiphol naar Berlijn in Deventer
    Deze treinen rijden met Duitse rijtuigen, die getrokken worden door Nederlandse 1700/1800 tot Bad Bentheim, waar een Duitse locomotief het werk overneemt. De treinen zitten lekker en ook hier is er een restauratiewagen aanwezig.

  • CityNightLiner (CNL)
    [img]Nog geen foto! Komt nog wel.[/img]

    CityNightLiners zijn nachttreinen rijdende vanuit Amsterdam naar Keulen, en vandaaruit soms verder naar Basel of Munchen. Ze bestaan uit slaap- en restauratierijtuigen.

    Tot zover de passagierstreinen die in Nederland rijden.

    In deze topics zul je ook vaak afkortingen tegenkomen, zoals bijvoorbeeld de afkortingen van materieeltypes zoals hierboven vermeld. Ook stationsafkortingen komen heel vaak voor in deze topics.
    In deze lijst kun je alle stationsafkortingen vinden.
    In deze lijst[url] vind je dan weer heel wat spoorjargon, wat hier ook wel eens gebruikt zal worden.

    * Andere handige linkjes

  • [url=http://www.ns.nl/]Officiële NS site (algemene informatie, reisplanner, werkzaamheden en storingen)
  • Syntus site
  • NoordNed site
  • The European Railway Server (veel informatie en foto's van Europees materieel)
  • Railserver.net (nieuws over en foto's van Nederlandse treinen)
  • OVL Yahoo groep (discussiegroep, registratie vereist)
  • Nedrail 1435 (foto's en technische informatie)
  • Sporenplan (schematische sporenplannen van alle Nederlandse spoorwegen)
  • NS FAQ (verouderd, maar nog steeds boordevol handige informatie)
  • Stationsweb (stationsfoto's en -informatie)
  • Ongeordende foto's van MREn
  • Open dir met foto's van sweek

    Foto's en tekst gemaakt door sweek... Indien er nog fouten of onvolledigheden zijn, meldt ze dan even hier of via sweek[at]pandora.be.
  • Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      maandag 17 mei 2004 @ 16:51:21 #2
    95095 Pizzaman
    16:00 Cup-a-soup.
    pi_19197812
    Ah leuk dat hier ook een topic loopt.

    Er zit alleen een klein foutje in de startpost bij het eerste puntje.
    pi_19197846
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 16:51 schreef Pizzaman het volgende:
    Ah leuk dat hier ook een topic loopt.

    Er zit alleen een klein foutje in de startpost bij het eerste puntje.
    Het editten van lange posts lukt niet echt... maar ik ga het via een modje proberen.

    Ow, en 2cv.. ik kom er nooit, maar het zou heel goed kunnen dat ik ook dat gevoel zou hebben als ik even wat foto's bekijk ja... .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      † In Memoriam † maandag 17 mei 2004 @ 16:53:32 #4
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_19197853
    Ik was gister op station Centrum Schiedam (of Schiedam Centrum, weet ik veel) en ik werd er haast depressief van. Wat een lelijk, saai, levenloos, uitgewoond, naar, eng ding ! Er zijn hopelijk niet meer van die gruweldingen in Nederland te vinden he ?
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      † In Memoriam † maandag 17 mei 2004 @ 16:55:55 #5
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_19197914
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 16:53 schreef sweek het volgende:

    [..]

    Waar zie je die?

    Ow, en cv2.. ik kom er nooit, maar het zou heel goed kunnen dat ik ook dat gevoel zou hebben als ik even wat foto's bekijk ja... .
    Omdat ik dacht dat niemand m'n post gelezen had, heb ik em ge-herpost (moderators: laat em ajb toch staan, denk niet dat er veel mensen terugkijken naar oude topics).

    Maarruh, ik heb er geen foto's van. Ik verspil ook liever niet foto's aan zo'n lelijk geval.
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
    pi_19197985
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      maandag 17 mei 2004 @ 17:01:58 #7
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_19198073
    afdeling OP's om U tegen te zeggen

    dan doe ik ook nog een foto om deel 7 te vieren

    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_19198102
    Ow, en gruweldingen in Nederland... tja, ik hou wel van moderne stations.
    Ik vind vooral Rotterdam Centraal echt lelijk, zeker voor een station van zo'n grote stad moet het veel beter kunnen.
    Voor de rest ken ik niet zo snel een echt lelijk station... alhoewle ieder klein stationnetje nou niet echt mooi is, maar dat hoeft ook niet...

    O, en leuke foto weer Klonk! .

    Ik zie trouwens nog wel wat foutjes... kan ze dus alleen niet verbeteren. (bij het Koplopergedeelte > uur moet half uur zijn, het NS linkje onderaan en het spoorjargonlinkje)

    [ Bericht 15% gewijzigd door sweek op 17-05-2004 17:10:54 ]
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      maandag 17 mei 2004 @ 17:06:35 #9
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_19198166
    Venlo is ook niet echt een schoonheid

    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
    pi_19198366
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 17:06 schreef Klonk het volgende:
    Venlo is ook niet echt een schoonheid

    [afbeelding]
    Haha, ja! Nu je het zegt!
    Het pleintje waarvan deze foto is genomen is trouwens wel redelijk mooi vind ik... .
    Ze vragen je er ook vaak in het Duits of je nog drugs wilt... .
    Een auto en een man en een rivier
    Vanaf hier
    Is alles wat het lijkt.
      maandag 17 mei 2004 @ 17:25:21 #11
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_19198585
    Niet alleen op dat pleintje
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      † In Memoriam † maandag 17 mei 2004 @ 17:29:36 #12
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_19198666
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 17:03 schreef sweek het volgende:
    Ow, en gruweldingen in Nederland... tja, ik hou wel van moderne stations.
    Ik vind vooral Rotterdam Centraal echt lelijk, zeker voor een station van zo'n grote stad moet het veel beter kunnen.
    Voor de rest ken ik niet zo snel een echt lelijk station... alhoewle ieder klein stationnetje nou niet echt mooi is, maar dat hoeft ook niet...

    O, en leuke foto weer Klonk! .

    Ik zie trouwens nog wel wat foutjes... kan ze dus alleen niet verbeteren. (bij het Koplopergedeelte > uur moet half uur zijn, het NS linkje onderaan en het spoorjargonlinkje)
    Centraal gaat nog wel, maar ik vindt Schiedam ook een gruwel omdat ik op 1 of andere manier misselijk word van lage plafonds (bij wijze van spreken dan) en dat gecombineerd met een hoop zwart + een uitgelefd uiterlijk
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
      maandag 17 mei 2004 @ 18:08:38 #13
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19199430
    Wat een mooie Talent en een 624 in die openingspost. .
    For great justice!
      maandag 17 mei 2004 @ 18:10:01 #14
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19199461
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 17:03 schreef sweek het volgende:
    Ow, en gruweldingen in Nederland... tja, ik hou wel van moderne stations.
    Ik vind vooral Rotterdam Centraal echt lelijk, zeker voor een station van zo'n grote stad moet het veel beter kunnen.
    Vanaf deze zomer gaan ze beginnen met een ongeveer compleet nieuw Rotterdam Centraal. Niet erg prestigeus (erfenis van Pim), maar alles is beter dan wat er nu staat. Even kijken of ik een impressie kan vinden.
    For great justice!
      maandag 17 mei 2004 @ 18:14:55 #15
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19199555
    Station Enschede is trouwens ook niet geniaal ofzo.
    For great justice!
      maandag 17 mei 2004 @ 18:21:43 #16
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19199681
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 18:10 schreef QyRoZ het volgende:

    [..]

    Vanaf deze zomer gaan ze beginnen met een ongeveer compleet nieuw Rotterdam Centraal. Niet erg prestigeus (erfenis van Pim), maar alles is beter dan wat er nu staat. Even kijken of ik een impressie kan vinden.
    Nou ja, impressie, meer dan een plattegrond is het niet. Maar het geeft een idee. Één dezer dagen moeten er echte schetsen komen. De informatievoorziening hieromheen is SLECHT.

    For great justice!
      maandag 17 mei 2004 @ 18:26:01 #17
    62843 Larry101
    Is 1 duim voldoende?
    pi_19199770
    Als dit het nieuwe rotterdam CS moet worden, dan vind ik het een beetje erg futurischtisch...





    Life Is What Happens To You While You're Busy Making Other Plans.
      maandag 17 mei 2004 @ 18:45:03 #18
    86072 thatsme
    and That's you!
    pi_19200169
    tvp
    I never joke about my work!
    1: Ik heb altijd gelijk
    2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
      maandag 17 mei 2004 @ 18:59:10 #19
    33232 Againzender
    Vriend van de show
    pi_19200501
    quote:
    ARNHEM Duitsland begint in 2008 met de
    aanleg van een goederenspoorlijn tussen
    Emmerich en Oberhausen.Dat hebben
    bestuurders van de Duitse deelstaten
    die aan Overijssel,Gelderland en
    Limburg grenzen,in Arnhem meegedeeld.

    De aansluiting op de Betuwelijn moet
    in 2010 klaar zijn.Tot die tijd zullen
    goederentreinen uit Rotterdam bij
    Zevenaar moeten wachten als het druk is
    op het bestaande spoor.Duitsland vond
    tot dusver de twee spoorlijnen voor het
    goederenverkeer voldoende.

    De Nederlandse bestuurders zijn,aldus
    de Gelderse commissaris van de koningin
    Kamminga,verheugd over de beslissing.
    Nee maar, ze gaan hem nog aansluiten ook!
    [b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
    GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
    :P
      maandag 17 mei 2004 @ 19:10:48 #20
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19200727
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 18:26 schreef Larry101 het volgende:
    Als dit het nieuwe rotterdam CS moet worden, dan vind ik het een beetje erg futurischtisch...

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]
    Dat wordt het niet, plan is jaren geleden al afgekeurd (voornamelijk door Leefbaar Rotterdam, die trouwens een groot fan zijn van het huidige station. Ze willen het het liefste bewaren als monument). Alsop
    For great justice!
      maandag 17 mei 2004 @ 19:11:30 #21
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19200743
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 18:59 schreef Againzender het volgende:

    [..]

    Nee maar, ze gaan hem nog aansluiten ook!
    Afaik is het 3e spoor al lang in aanleg hoor.
    For great justice!
      † In Memoriam † maandag 17 mei 2004 @ 19:14:01 #22
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_19200808
    Rotterdam CS hoeft wat mij betreft niet op de schop. Ik wordt er iig niet 'depressief 'van
    Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
    Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
    https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
    pi_19200960
    Apeldoorn station (voordat ik op vakantie ging):
    Even a broken clock is right twice a day.
      maandag 17 mei 2004 @ 19:20:48 #24
    22002 MREn
    Met de botte bijl meer plezier
    pi_19200976
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 18:59 schreef Againzender het volgende:

    [..]

    Nee maar, ze gaan hem nog aansluiten ook!
    De aanlstuiting ligt er al, de Duitsers wilden alleen niet investeren in nieuwe sporen als het nog niet nodig zou zijn. De capaciteit is voldoende om het verwachte verkeer aan te kunnen (in andere woorden: overcapaciteit betuweroute), en er was gezegd dat de uitbreiding zou komen op het moment dat de verwachte vraag de capaciteit zou gaan overschrijden.
    "Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
      maandag 17 mei 2004 @ 19:36:22 #25
    6467 QyRoZ
    Just Q it!
    pi_19201286
    quote:
    Op maandag 17 mei 2004 19:14 schreef 2cv het volgende:
    Ik wordt er iig niet 'depressief 'van
    De rest van nederland wel. Mijn god, wat een kutstation is dat. En ook nog waaaaaaay te klein.
    For great justice!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')