abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 15 mei 2004 @ 15:10:01 #1
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19147189
Hoi!

Ik ben vandaag bezig geweest in de tuin en mij viel op dat de haagbeuk die we als 'heg' gebruiken vol zit met witte vliegjes (beetje zijde-uitziende vliegjes).. Geen idee of dit spint is, maar komt iemand dit bekend voor? en weet iemand wat er tegen te doen??

Van wat ik zo snel op het net heb kunnen vinden is dat er natuurlijke bestrijders (roofmijt of andere insecten) vekrijgbaar zijn bij tuincentra, maar dan moet ik dus wel eerst weten wat de huidige plaag voor een beestje is. Ook moet ik dan uiteraard weten hoe ik die bestrijder moet toepassen (hoeveelheid... en wil ook graag weten of er eventuele consecuenties aan het loslaten van deze bestrijders zitten)..

Wie helpt mij? .
  zondag 16 mei 2004 @ 13:38:51 #2
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_19169343
Je omschrijving is niet duidelijk genoeg om "op afstand" een advies te kunnen geven.
Kan je iets duidelijker de beestjes omschrijven (fotootje?) en ook: hoe zien de blaadjes van de plant eruit als ze bewoond worden door deze ongevraagde gasten?

-

Dit is spint.



Dit is de beukenbladluis.
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  maandag 17 mei 2004 @ 00:09:55 #3
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19185186
quote:
Op zondag 16 mei 2004 13:38 schreef Phoenixx het volgende:
Je omschrijving is niet duidelijk genoeg om "op afstand" een advies te kunnen geven.
Ik heb helaas geen camera om er plaatjes van te schieten, maar...

De beestjes lijken heel veel op de de beestjes in het bladluis-plaatje (zojuist door jou gepost). Deze beestjes vliegen echter wel en ik heb het idee dat ze wat spitser/langer zijn dan die in het plaatje.
Maar het zijn hele 'silky' vliegjes.

De bladeren van de beuk hangen slapjes en scheiden een plakkerige substantie af.

Verder zitten de beestjes niet persé aan de onderkant van het blad, ze zitten door de hele heg... stam, boven-/onder de bladeren..


Hoop dat dit al wat meer bruikbare info is .
  maandag 17 mei 2004 @ 20:31:25 #4
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_19202301
Hmmmm.... een andere engerd die de laatste jaren de haagbeuken plaagt, is de witte vlieg.



Deze beestje horen "volgens het boekje" echter aan de onderkant van de bladeren te zitten. Net als bladluizen scheiden deze beestjes (die overigens geen "vlieg" is, maar een motluis) honingdauw af. Dat is dus dat plakkerige gedoe op de blaadjes. Wittevliegen zuigen (net als de bladluis) sappen uit de bladeren waardoor deze vergelen. En de honingdauw is een ideale voedingsbodem voor schimmels. Je kan ze bestrijden met luisspray (heb ik gelezen - zelf heb ik gelukkig geen ervaring met deze enge vliegedingetjes).
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  dinsdag 18 mei 2004 @ 23:58:43 #5
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_19231635
Je zei het al in je eerst zin "witte vliegje". Het zijn zeer waarschijnlijk witte vlieg. Precies wat Phoenixx al zei, kunnen ze honingdauw uitscheiden, dit geeft plakerige bladeren.

Ik zou Spruzit gebruiken, een middel van Ecostyle (zie link). Het is een breedwerkende insecticide en dood dus een meerdere plaag insekten zoals bladluis en trips.
Het is gemaakt van een stofje uit een bloem, pyrethrum. Deze groeit in Afrika op 2000 meter hoogte. Dus je gebruikt een natuurlijk middel en je helpt ook nog eens de Afrikaanse boertjes welke pyrethrum verbouwen.

http://www.ecostyle.nl/scripts/cn_product.asp?id=53

Biologische bestrijding met natuurlijke vijanden is zeer moeilijk in een tuin. Het werkt goed in kassen en zelfs dan moet er zeer regelmatig extra "vijanden" worden bijgeplaatst.
pi_19231702
Wij hebben veel last van luizen in onze klimop, we gaan binnenkort op zoek naar lieveheersbeestjes (larves) die de luizen opeten. Ik weet niet of dat ook een oplossing is voor jouw probleem?

*Met op zoek gaan bedoel ik dus niet dat we zelf gaan zoeken maar dat we ze ergens willen gaan kopen *
#geen
pi_19237061
edit

Sorrie
  donderdag 20 mei 2004 @ 00:56:01 #8
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19259955
quote:
Op dinsdag 18 mei 2004 23:58 schreef VicEd het volgende:
Wat een nuttige post, bedankt! .

Ik ga het proberen en zal het resultaat binnenkort even komen melden
  zondag 6 juni 2004 @ 13:53:01 #9
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19682149
Nou.. Gisteren was het zover. Heb wat pyrethrum gekocht (wat een dure zooi trouwens . )

Stond ik daar met een 5 liter sproeier op mijn rug . Het was me een ware vliegjes-invasie daar .
Ik ben normaal niet zo bang voor die dingen, maar dit was toch wel even ranzig .

Ik heb in ieder geval 2x 5 liter moeten gebruiken om de hele heg (2.20m hoog en 20m lang) te kunnen besproeien (10 ml pyrethrum dus).

En ik ga NU kijken hoe het met de beuk is gesteld .

Ow.. voor de mensen die last hebben van andere plagen.. Pyrethrum werkt tegen de meeste plagen (zuigende insecten: luis, tripsen, wantsen, witte vlieg . maar ook voor vretende insecten: rupsen en kevers) en het kan op zo goed als elk soort gewas en is niet schadelijk voor bijen

Ik ben zo terug om te melden of het vruchten heeft afgeworpen .
  zondag 6 juni 2004 @ 13:54:03 #10
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19682172
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 00:01 schreef DuchessX het volgende:
Wij hebben veel last van luizen in onze klimop, we gaan binnenkort op zoek naar lieveheersbeestjes (larves) die de luizen opeten. Ik weet niet of dat ook een oplossing is voor jouw probleem?

*Met op zoek gaan bedoel ik dus niet dat we zelf gaan zoeken maar dat we ze ergens willen gaan kopen *
Lees mijn laatste post DutchessX .

Alleen nog even kijken of het bij mij heeft gewerkt.. tozzo .
  zondag 6 juni 2004 @ 13:58:35 #11
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19682261
Goed... een woord hufter-pyrethrum .

Genoeg doode vliegjes en het wemelt wat minder van de vliegjes in de tuin, maar een trap tegen de beuk en het is weer een witte-vlieg invasie .

.

Nog maar een keer vandaag dan... Damn, ik baal hier best hard van .
  zondag 6 juni 2004 @ 14:05:29 #12
6536 dwerg
chagrijn
pi_19682387
Ja hallo, die beestjes gaan niet meteen allemaal dood. Je kunt het beste een paar dagen wachten, en dan nog een keer spuiten. Bovendien hebben de volwassen vliegen alweer eitjes gelegd, en die komen over een dag of 10 ook uit. Je bent niet zo snel van witte vlieg af hoor. Gewoon over een paar dagen nog een keer spuiten, en dan vijf dagen daarna nog een keer.

En pyrethrum wordt ook gewoon in Nederland geteeld. Het is namelijk een snijbloem
I intend to live forever, or die trying.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 15:47:38 #13
6536 dwerg
chagrijn
pi_19729610
Ik vraag me trouwens af of Spruzit wel effectief is tegen witte vlieg. Het is bij mijn weten vooral een middel dat werkt tegen luizen. Nouja, je kan altijd zoveel spuiten dat de witte vlieg verdrinkt.
I intend to live forever, or die trying.
  woensdag 9 juni 2004 @ 22:44:10 #14
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_19768332
Dwerg, pyrethrum groeit wel in Nederland, het is een soort chrysantachtige, maar de bloemen maken dan niet de werkzame stof pyrethrum aan, waardoor je het niet kan gebruiken als insecticide. Om voldoende pyrethrum in de bloemen te hebben moet je rond de evenaar zitten op min 2000 meter hoogte.

Schuimbekkie, heb je je wel aan de dosis gehouden. Te weinig middel zorgt er voor dat de insecten in een soort schijndood komen (coma) en vervolgens weer verder gaan.
Plus wat dwerg al zei, 1 x is nooit voldoende. In 1 keer raak je niet alles en daarna komen de eitjes nog uit. En gezien je zoveel witte vlieg ziet, zullen er ook heel wat eieren zijn.
  donderdag 10 juni 2004 @ 17:08:44 #15
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_19788224
Jep, ik heb me wel aan de dosis gehouden, overgens dwerg, pyrethrum is zeker wel voor witte vlieg ook...

Maarem.. ik ga dit weekend nog een maal met de spuit erover . i'll kiep sjoe informed .
  vrijdag 11 juni 2004 @ 19:45:38 #16
6536 dwerg
chagrijn
pi_19818933
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 22:44 schreef VicEd het volgende:
Dwerg, pyrethrum groeit wel in Nederland, het is een soort chrysantachtige, maar de bloemen maken dan niet de werkzame stof pyrethrum aan, waardoor je het niet kan gebruiken als insecticide. Om voldoende pyrethrum in de bloemen te hebben moet je rond de evenaar zitten op min 2000 meter hoogte.
Kijk, dat wist ik dus niet.
Wel dat pyrethrum in Nederland groeit, want we hebben ze zelf ook nog geteeld, roze en rode. Breekbaar gewas, en lage opbrengst per meter, dus die hebben we eruit geflikkerd.
I intend to live forever, or die trying.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')