quote:Op zaterdag 15 mei 2004 18:58 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Het handige is wel dat de zwaartekracht óók met de lichtsnelheid beweegt; massa die we nog niet kunnen zien omdat ze te ver weg is heeft ook geen invloed op ons via de zwaartekracht.
Daar heb je idd een punt, maar ik bedoelde hier niet buiten de grens waar we kunnen kijken, maar meer het limiet van onze telescopen, want kunnen we nu al zo ver kijken als de leeftijd van het heelal?
quote:Verder gaat men uit van homologiteit van het heelal.
Als je in een bolschil van 10 miljoen lichtjaar om ons heen kijkt, zie je dat alle massa ongeveer met dezelfde snelheid van ons afbeweegt. Daaruit concludeert men dat dat voor alle massa 10 miljoen jaar geleden gold.
Als je in een bolschil kijkt van 10 miljard lichtjaar, zie je hetzelfde, ook alles beweegt met praktisch dezelfde snelheid van ons af. Het zou theoretisch kunnen dat we een zeer bijzondere positie in het heelal hebben, waardoor het heelal helemaal niet uniform is maar dat het voor ons wel zo lijkt. Maar de aanname van zo'n speciale positie is nergens op gebaseerd.
maar hier zeg je toch hetzelfde: de expansie snelheid is evenredig aan de afstand die we kijken. en dus evenredig aan de hoeveelheid tijd die weterug gaan.
Mogen we dan nu aannemen, dat in onze melkwegstelsel de expansie trager verloopt dan melkwegstelsels die hier 10miljard jaar weg staan? oftewel vandaag de dag verloopt expasie trager dan 10miljard jaar geleden?
quote:Als je kijkt naar een sterrenstelsel van 5 miljard jaar geleden kun je niets met zekerheid zeggen over wat hij 2 miljard jaar geleden deed. Maar het is meer dan redelijk om aan te nemen dat hij hetzelfde deed als al die sterrenstelsels van 3 miljard jaar geleden die we wél kunnen zien.
Dit begrijp ik niet helemaal, bij sterrenstelsel die 3 miljard lichtjaar hier vandaan staat is het licht toch ook 3 miljard jaar oud, hier kan je dan toch ook niets over zeggen?
quote:Uit de huidige metingen van snelheden van sterrenstelsels zijn 2 conclusies mogelijk:
1. "het heelal breidt zich tot nu toe uit"
2. "we bevinden ons in een speciale positie waardoor het lijkt dat het heelal zich tot nu toe uitbreidt, maar dat is niet het geval"
Voor conclusie 1 zijn aanmerkelijk minder aannames nodig, dus dat lijkt mij de enige logische conclusie.
Er is maar 1 conclusie, deze metingen zijn enorm verouderd, en wel miljarden jaren.
Misschien begrijp IK je verhaal verkeerd?
Nog even een aanvulling.
hoe verder wij in het heelal kijken des te sneller de uitdijing toch?...
hoe verder wij in het heelal kijken des te verder terug in de tijd toch?...
Conclusie: vroeger dijde het heelal sneller uit.
[ Bericht 1% gewijzigd door mrDarksand op 16-05-2004 00:48 (Aanvulling) ]