abonnement Unibet Coolblue
pi_18807017
Hallo,

Wat te doen na HBO bedrijfskundige informatica?

Ik wil graag verder gaan met school door een WO opleiding te doen.
Maar welke?
Welke opleidingen sluiten goed aan?
Een master volgen of het hele traject (4 jaar)?

Mijn voorkeur gaat uit naar een 1 jarig Nederlandstalige master.
Ik weet niet of je ook ergens makkelijk op deze criteria kan zoeken?

Alvast bedankt!
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:25:26 #2
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_18807146
ja ik denk dat dat vrij onmogelijk is. Je bent ZEKER 2 jaar kwijt omdat je opleiding niet echt aansluit op andere universitaire studies..
Widening the bell curve.. one step at a time
pi_18807208
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 11:25 schreef Quickbeam het volgende:
ja ik denk dat dat vrij onmogelijk is. Je bent ZEKER 2 jaar kwijt omdat je opleiding niet echt aansluit op andere universitaire studies..
Oke, daar heb je gelijk in... we laten een schakeljaar achterwege.
Dan staan al mijn vragen nog open.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 11:47:06 #4
11252 Ultrawuft
Projectfuhrer
pi_18807420
Je kunt BIT gaan studeren. 2,5 jarige master voor BI-ers.
pi_18807792
wat is bit
pi_18808253
Ik ben na Bedrijfskundige Informatie de studie Informatiekunde aan de universiteit van Tilburg gaan volgen. Dit is een verkorte opleiding die 2 jaar duurt. Je moet t.o.v. de reguliere Informatiekunde opleiding meer vakken halen in die 2 jaar. Dat is best wel zwaar. De opleiding sluit best goed aan bij de BI en je krijgt daarnaast nog wat meer algemene vakken op universitair niveau (deze vakken interesseerden met dus echt niet! dingen als bedrijfsethiek en management science).

Ik heb de opleiding niet afgemaakt. Ik ben na het eerste jaar gestopt, omdat ik ten eerste genoeg had van de werkdruk die deze opleiding voor mij met zich mee bracht. Ten tweede is er, zoals bekend, het verschil in theorie en praktijk tussen HBO en universiteit. Ik vond bij de laatste dus dat het echt veel theorie is, en ik ben nou eenmaal niet zo'n lezer. Ten derde had ik geen zin meer om aan schoolopdrachten te werken, maar wilde ik gewoon echt in de praktijk werken. Ten vierde lukte het me niet echt om m'n draai te vinden op de universiteit. Ik heb me er nooit echt thuisgevoeld. En zo waren er nog meer redenen om te stoppen.
Bigheadz R.I.P.
  zaterdag 1 mei 2004 @ 14:58:30 #7
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_18810479
Tjsee, da's toevallig.
M'n vrouw heeft nu op dit moment 'n kennis op visite en volgens mij hoorde ik ze net praten over Bedrijfskundige informatica en vervolg.
Ben net ff beneden gaan vragen hoe 't nu precies zat.

Haar zoon zit nu ook in 't laatste jaar van de bedrijfskundige informatica (HEAO) hier in Sittard en wil ook doorsturen.
Na lang zoeken en verschillende open dagen heeft ie besloten om naar Nijmegen te gaan.

Hij gaat daar de opleiding Bedrijfswetenschappen doen, met als master Kennis en Informatiemanagement. Dit duurt in totaal 2 jaar.

Volgens hem zou dit goed aansluiten bij zo'n BI, en heeft 't hele goeie toekomstmogelijkheden.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_18830168
quote:
Op zaterdag 1 mei 2004 14:58 schreef Farao het volgende:
Tjsee, da's toevallig.

Hij gaat daar de opleiding Bedrijfswetenschappen doen, met als master Kennis en Informatiemanagement. Dit duurt in totaal 2 jaar.

Volgens hem zou dit goed aansluiten bij zo'n BI, en heeft 't hele goeie toekomstmogelijkheden.
Hey, bedankt!
Ik zal deze noteren... als er nog meer mensen zijn met eventule vervolgstudies voor BI-ers.
Dan hoor ik dat graag!
  zondag 2 mei 2004 @ 13:00:51 #9
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_18830198
Werkeloos zijn.
For great justice!
pi_18858641
quote:
Op zondag 2 mei 2004 13:00 schreef QyRoZ het volgende:
Werkeloos zijn.
Aan deze antwoorden heb ik niets.
pi_18874698
Ik studeer ook BI en ons is de mogelijkheid geboden om via een doorstroomtraject de volgende master opleidingen in 1 jaar af te ronden(moeten wel tijdens het 8e semester voorbereidingstraject volgen. Deze opleidingen kun je volgen op de RuG.

Business & ICT
Je leert op verschillende manieren te kijken naar de manieren waarop bedrijven veranderen onder invloed van ICT en omgekeerd.

Business Development
In het traject Business Development staat de kern van bedrijfskunde centraal, te weten de relatie product-klant. Dit betekent een geïntegreerde benadering van markt-, product-, technologie- en organisatieverandering. Dit traject, dat wordt afgesloten met een stevige afstudeeropdracht, leidt op voor product-, marketing- en innovatie management functies.

Misschien moet je hier eens kijken:

http://www.rug.nl/bdk/onderwijs/hboDoorstroom/

suc6
pi_18876830
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 09:55 schreef CarDen het volgende:
Ik studeer ook BI en ons is de mogelijkheid geboden om via een doorstroomtraject de volgende

Business & ICT

Business Development

suc6
Jij zit dus waarschijnlijk op de Hanze?
Ik ben daar laatst geweest... kijken hoe ze het daar regelen.

Ik wist wel dat ze doorschakelen naar Business & ICT maar ik wist niet dat je er ook mee naar Business Development kon. Die laatste heeft dan mijn lichte voorkeur omdat die in het Nederlands gegeven wordt. Bedankt!
  dinsdag 4 mei 2004 @ 16:21:20 #13
21157 sioux_
lost in space
pi_18881899
ik zit in hetzelfde schuitje, ik ben momenteel aan het afstuderen (BI) en ik heb ook nog geen idee wat ik hier na ga doen.

via de HHS hebben we ook Masteropleidingen (i.s.m. o.a. de Open Universiteit). lees er hier meer over: http://www.haagsehogeschool.nl/Studeren/PostHBO-Masters/. wat wel jammer is aan deze opleiding is de prijs. het studiegeld is best hoog (15000 euro ofzo voor 2 jaar). volgens mij richten ze zich meer op mensen die al enkele jaren in de ICT werkzaam zijn. beetje jammer.

in leiden heb je ook tweejarige Masteropleidingen, kijk op http://www.liacs.nl/.

ik vind het een onwijs moeilijke keuze. ik wil op zich zéker wel verder. toch heb ik inmiddels (na 6 jaar VWO, 1 jaar Universiteit en 4 jaar HBO) weinig zin meer om wéér 4 jaar voltijdstudent te zijn. de combinatie werken/leren trekt me enorm. ik weet alleen niet precies hoe ik daar invulling aan moet geven op WO niveau.

naast de keuzes a) Masteropleiding BI b) geheel andere WO studie en c) werken, denk ik er ook nog over na om er een jaartje tussenuit te nemen. dit had ik beter na de middelbare school kunnen doen, om wat levenservaring op te doen alvorens aan een vervolgstudie te beginnen. maar goed, als ik het nu niet doe gebeurt het misschien nooit meer.
pi_18886961
quote:
Op dinsdag 4 mei 2004 16:21 schreef sioux_ het volgende:
ik zit in hetzelfde schuitje, ik ben momenteel aan het afstuderen (BI) en ik heb ook nog geen idee (...). dit had ik beter na de middelbare school kunnen doen, om wat levenservaring op te doen alvorens aan een vervolgstudie te beginnen. maar goed, als ik het nu niet doe gebeurt het misschien nooit meer.
Bedankt!
Wat ik wel jammer vind is dat de meeste masters Engelstalig zijn van opzet.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Nederlandstalige master.
  dinsdag 4 mei 2004 @ 20:42:52 #15
21157 sioux_
lost in space
pi_18887904
aan de ene kant zal het wel wennen zijn om Engelse colleges te krijgen, maar aan de andere kant ben je als IT-er meteen wel een stuk mobieler en beter inzetbaar als je ook Engelse vaktermen kent enzo.

(nu is mijn Engels sowieso al niet slecht, maar dat terzijde)
  dinsdag 4 mei 2004 @ 20:47:19 #16
93767 Dom_Konijn
Drunken lullabie
pi_18888046
Ik ben zelf op dit moment ook aan het afstuderen(bi) en ben mijzelf ook een beetje aan het orienteren op een vervolgstudie. Aan de ene kant lijkt het me wel wat, maar om nog is 2 tot 4 jaar in de schoolbanken te zitten , dat trekt ik niet echt.

Ik zal het topic volgen, misschien hebben jullie nog goeie alternatieven
  woensdag 5 mei 2004 @ 00:32:07 #17
21157 sioux_
lost in space
pi_18893871
ik heb mijn eigen alternatieven al genoemd. heb jij nog bepaalde ideeen?
  woensdag 5 mei 2004 @ 13:53:19 #18
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_18903693
als je zo'n hekel hebt aan engels moet je misschien maar genoegen nemen met je hbo diploma. Ook al vind je een master die in het nederlands wordt gegeven dan zullen de boeken vaak nog in het engels zijn (vooral als je de ict richting opgaat).
Widening the bell curve.. one step at a time
pi_18904649
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 13:53 schreef Quickbeam het volgende:
als je zo'n hekel hebt aan engels moet je misschien maar genoegen nemen met je hbo diploma. Ook al vind je een master die in het nederlands wordt gegeven dan zullen de boeken vaak nog in het engels zijn (vooral als je de ict richting opgaat).
Het Engels maakt mij in dat opzichte niet zoveel uit... maar als de tentamens ook Engelstalig zijn dan ben ik bang dat ik struikel over het Engels i.p.v. over de stof. Dat zou zonde zijn.
pi_18906574
Ik studeer zelf ook Bedrijfskundige Informatica op de Fontys in Eindhoven. Heb me redelijk georienteerd op een vervolg opleiding. De master die mij het meeste aansprak was Infonomics in maastricht. Deze master duurt 1 jaar en is ook voor HBO bachelors toegankelijk. Je moet daarvoor dan wel een G-MAT test afleggen. Deze master is wel in het engels, maard at vergroot in mijn ogen alleen je kansen op de arbeidsmarkt na je studie!

Succes met je keuze!

Groetjes Joyce
  woensdag 5 mei 2004 @ 16:04:15 #21
14011 Kuzco
The camera adds ten pounds!!
pi_18906743
Misschien is Small Business & Entrepreneurship aan de RUG iets?
Dat doe ik waarschijnlijk ook als ik straks mijn afstuderen heb afgerond.
Maar dan eerst nog even een jaartje reizen!
En de grote hoer zal ons zuigen tot we dik, gelukkig en verveeld zijn!
pi_18923446
Goed topic! Heb exact dezelfde vraag...
Volg op dit moment HBO-BI deeltijd (3,5 jaar) op de Hogeschool van Amsterdam, en heb geen idee wat hierna te doen. Inmiddels al op http://www.liacs.nl/ gekeken en ziet er wel aardig uit. Alleen wat iedereen hier ook al zegt, ik zou nog wel wat anders willen gaan doen, maar om weer een paar jaar te gaan zitten, pfewww!

Heb zelfs zitten denken om andere richting uit te gaan, meer het IT-gedeelte van HBO-BI te laten voor wat het is, en meer te richten op het management-gedeelte. Iemand dan ideeen welke kant op te gaan?
  donderdag 6 mei 2004 @ 10:30:45 #23
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_18924492
In Utrecht heb je wel twee 2 jarige masters bij Informatiekunde, Busines Informatics en Content & Knowledge engineering, Hier kun je meer info vinden...
Nulla verba sed acta
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')