abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 april 2004 @ 01:36:32 #1
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_18711134
Ja echt waar, op 4 Mei a.. van 20.49 uur tot 00.12 uur is er een volledige maansverduistering te zien vanuit nederland...

Maansverduistering 4 mei 2004:


Meer info:


De sterrenkaart van 10.00u op 4 mei 2004:
Hierop kun je zien dat er op die nacht ook 4 planeten zichtbaar zullen zijn...


Omdat de totale maansverduistering van 4 mei 2004 zich in ons land tijdens de avondschemering afspeelt, is het verschijnsel al gaande wanneer de maan boven de horzion verschijnt. De satelliet is op dat moment reeds enkele minuten gedeeltelijk verduisterd door de kernschaduw van onze planeet. De ruim één uur durende totaliteit moet bij een heldere hemel zonder probleem vanuit Nederland te volgen zijn.

Bij volledige verduistering kleurt de maan rood:


Simpelgezegd komt dit geloof ik doordat de atmosfeer van de aarde het rode licht van de zon afbuigt en doorlaat naar de maan... (ik hoop at ik dit goed heb...)
Bij heldere hemel kan dit een zeer spectaculair effect geven...
pi_18711148
Goh, alweer eentje. Het begint wel een beetje gewoon te worden.
  dinsdag 27 april 2004 @ 01:54:58 #3
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_18711209
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 01:38 schreef Steijn het volgende:
Goh, alweer eentje. Het begint wel een beetje gewoon te worden.
en toch blijft het een heel gaaf fenomeen en kijk ik er elke keer weer met ontzag en plezier naar...
pi_18711260
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 01:36 schreef MrLunk het volgende:

Ja echt waar, op 4 Mei a.. van 20.49 uur tot 00.12 uur is er een volledige maansverduistering niet te zien vanuit nederland...
(...)
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_18711271
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 01:54 schreef MrLunk het volgende:

[..]

en toch blijft het een heel gaaf fenomeen en kijk ik er elke keer weer met ontzag en plezier naar...
Ik heb het de laatste keer gezien voor het eerst echt volledig gezien en ik vond het buitengewoon gehyped. De maan wordt donkerrood niet meer en niet minder. Het effect verbleekt bij een zonsverduistering, de laatste in Nederland was echt buitengewoon bijzonder. Een volledige moet helemaal fantastisch zijn.
  dinsdag 27 april 2004 @ 02:05:24 #6
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_18711284
Alweer ? Volgens mij heb ik nog foto's van de vorige
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_18711826
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 01:38 schreef Steijn het volgende:
Goh, alweer eentje. Het begint wel een beetje gewoon te worden.
En dan weer op 28 okt.....
En schrijf de volgende datums ook maar op

BRON : Maansverduisteringen van 2004 t/m 2009. (Die in Nederland zichtbaar zijn staan hieronder)
28 okt 2004 (t)...............t=totaal...G=gedeeltelijk
Zichtbaarheid
Wie bij helder weer de moeite neemt om een aantal uurtjes slaap op te offeren, kan rekenen op een fraai schouwspel. Vanuit Nederland is de totale maansverduistering van begin tot eind te volgen. Welliswaar valt het laatste contact van onze begeleider met de bijschaduw samen met de invallende ochtendschemering, maar gezien de weinig inspirerende aard van dit gebeuren mag dat de pret natuurlijk niet drukken.

14 mrt 2006 (p)
Zichtbaarheid
Het tijdstip waarop onze begeleider zich in de bijschaduw van de aarde bevindt kan bijna niet gunstiger. Omstreeks middernacht bereikt de maan zijn hoogste punt aan het firmament en moet het met de weersomstandigheden of de waarnemingshorzion wel erg slecht gesteld zijn wil deze eclips aan waarnemers op Nederlands grondgebied voorbij gaan. Wat natuurlijk niet wegneemt dat een 'penumbrale' maansverduistering geen groots spektakel oplevert doorgaans miniem zijn.

3 mrt 2007 (t)
Zichtbaarheid
Blijf zitten waar je zit en veroer je niet. De totale maansverduistering van 3 maart 2007 valt voor Nederlandse publiek op een uitstekend tijdstip: rond middernacht. Het schouwspel speelt zich hoog aan de hemel af en duurt meer dan zes uur, waarbij de totaliteit ongeveer 75 minuten voor zich opeist. Nu nog goede weersomstandigheden.......


21 feb 2008 (t)
Zichtbaarheid
Voor degenen die het niet erg vinden om 'iets' eerder op te staan dan gebruikelijk, vindt de bijna zes uur durende totale maansverduistering op een gunstig tijdstip plaats. In feite is de gehele eclips vanuit Nederland te volgen, maar omdat de penumbrale fase meestal weinig om het lijf heeft zal de gemiddelde waarnemer pas omstreeks 01:45 uur UT zijn bed verlaten.


16 aug 2008 (g)
Zichtbaarheid
Voor waarnemers in Nederland hadden de omstandigheden tijdens de eclips van 16 augustus 2008 beter gekund, maar reden tot klagen is er ook niet. De maan verschijnt om 18:48 uur UT boven de horizon, wat inhoudt dat we in ons kikkerlandje een half uur van de verduistering mislopen. Het betreft het hier echter een deel van de 'penubrale-fase' - de bedekking door de bijschaduw van de aarde. Pas om 19:35 uur UT, wanneer het hemellichaam zich ruim vijf graden boven de noordoostelijke horizon bevindt, zal de maanschijf vanaf de oostelijke rand geleidelijk in helderheid afnemen.

6 aug 2009 (p)
Zichtbaarheid
Wie het aandurft om -aan het begin van een nieuwe werkweek- de eerste drie uur van zijn slaap op te offeren, kan in de nacht van 6/7 augustus 2009 een gedeeltelijke maansverduistering door de bijschaduw van de aarde waarnemen. In de praktijk zullen maar weinig mensen hiervoor de moeite nemen. Doorgaans valt er, op een minieme helderheidsverandering na, weinig spectaculairs aan een 'penumbrale eclips' te zien.

31 dec 2009 (g)
Zichtbaarheid
De timing had haast niet beter gekund. Niet alleen is de gedeeltelijke verduistering van de maan in Nederland van begin tot eind te volgen; maar zo vlak voor de jaarwisseling geeft het gebeuren tevens een extra dimensie aan de festiviteiten op oudejaarsavond. Toch is de eclips allesbehalve spectaculair. De maan verdwijnt voor maximaal acht procent in de kernschaduw van onze planeet. Deze 'umbrale fase' duurt niet veel langer dan een uur.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 28 april 2004 @ 21:37:59 #8
52513 whosvegas
The Trickster
pi_18756070
quote:
Op dinsdag 27 april 2004 02:03 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik heb het de laatste keer gezien voor het eerst echt volledig gezien en ik vond het buitengewoon gehyped. De maan wordt donkerrood niet meer en niet minder. Het effect verbleekt bij een zonsverduistering, de laatste in Nederland was echt buitengewoon bijzonder. Een volledige moet helemaal fantastisch zijn.
Een maansverduistering is leuk, niet meer dan dat.
Een totale zonsverduistering is fantastisch. In 1999 heb ik de totale verduistering in Roemenie gezien.

In 2006 is er een (max duur totaliteit, 4 min) vanuit turkije te zien, waar ik naar toe wil
Are you nuts??
  vrijdag 30 april 2004 @ 03:33:52 #9
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_18786595
quote:
Op woensdag 28 april 2004 21:37 schreef whosvegas het volgende:

[..]

In 2006 is er een (max duur totaliteit, 4 min) vanuit turkije te zien, waar ik naar toe wil
Jawor....voor 4 minuutjes naar Turkije om een zonsverduistering te zien ??
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_18786606
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 03:33 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Jawor....voor 4 minuutjes naar Turkije om een zonsverduistering te zien ??
De ervaring is het dat wel waard.
  vrijdag 30 april 2004 @ 03:35:47 #11
88655 kooba
Met dubbel o...
pi_18786617
jammer dat het rond het hoogtepunt nog licht is
'Fast, furious,over before you know it and leaves you wanting more, more, more...'
pi_18786625
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 03:33 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Jawor....voor 4 minuutjes naar Turkije om een zonsverduistering te zien ??
In combinatie met vakantie.
En zo duur is een reis niet voor een paar dagen.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18786633
Kunnen ze gelijk de dodenherdenking een klein beetje verzetten dan.
  vrijdag 30 april 2004 @ 05:04:25 #14
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_18787082
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 03:34 schreef Steijn het volgende:

[..]

De ervaring is het dat wel waard.
Mjah maar om er nou helemaal voor naar Turkije te gaan
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 03:36 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

In combinatie met vakantie.
En zo duur is een reis niet voor een paar dagen.
Ah vakantie...maar dat stond er niet bij
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  zaterdag 1 mei 2004 @ 20:42:49 #15
52513 whosvegas
The Trickster
pi_18816953
quote:
Op vrijdag 30 april 2004 03:33 schreef Nonneke het volgende:

[..]

Jawor....voor 4 minuutjes naar Turkije om een zonsverduistering te zien ??
Tja, ik weet het, ik ben gek.
Maar Tukije, lijkt me een mooi land, ik wil er nog eens naar toe, dus waarom niet combineren met een zonsverduistering?
Are you nuts??
pi_18817853
Tijd om een romantische avond voor te bereiden.
  zondag 2 mei 2004 @ 00:01:10 #17
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_18822943
woeiii...
statief: check
camera: check
gevoelige film van iso 3200: check

Red moon rising
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zondag 2 mei 2004 @ 00:34:40 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_18824055
Nou wil ik de pret niet drukken... Maar we wonen in Nederland, dus dan zal het wel weer bewolkt wezen...
So we just called him Fred
  zondag 2 mei 2004 @ 18:12:55 #19
93574 yF
Yvonneke
pi_18836657
Zou ie ook in Duitsland te zien zijn??? Ik vind alles in het heelal super interessant en ik ga weer es op vakantie :p
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin.
pi_18838173
Bedankt, voor dit topic! Anders was ik het misschien wel vergeten....Maar ik ga nu zeker kijken!
pi_18840075
quote:
Op zondag 2 mei 2004 18:12 schreef yF het volgende:
Zou ie ook in Duitsland te zien zijn??? Ik vind alles in het heelal super interessant en ik ga weer es op vakantie :p
Volgens mij ligt Duitsland ook in europa
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18890845
En genieten we allemaal van de regen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18894047
HET WAS BEWOLKT

jammer hoor....
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
pi_18915609
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 00:42 schreef new_moon het volgende:
HET WAS BEWOLKT

jammer hoor....
Op naar 28 Oktober

Als troost... Een paar foto's van
Miquel Serra-Ricart and Juan Carlos Casado,
Guajara, Tenerife, Canaries Islands



<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_18915694
De wolken hebben me de maansverduistering niet gegund..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')