abonnement Unibet Coolblue
pi_18654074
Wij gaan donderdag naar de Rabobank, om een hypotheek offerte aan te vragen.
We hebben al een offerte via een hypotheker aangevraagt. We nemen exact dezelfde uitgangspunten.

Nu vroeg ik mij het volgende af.
Als ik een hypotheek via een tussenpersoon afsluit bij de Rabobank, dan betaalt de Rabobank provisie aan de tussenpersoon. (Meestal sowieso de helft van de hypotheekprovisie).
Daarnaast nog een bepaald percentage van de Hypo, afhankelijk van de vorm.

Nu gaan wij er rechtstreeks heen. Ik wilde dus proberen om het provisie verhaal te gebruiken bij mijn onderhandeling over de hypotheekprovisie en de rente. Ze betalen mij tenslotte geen provisie.
Dat geld steken ze normaal in eigen zak. Het lijkt me dus niet meer dan normaal, als ik daar ook iets van terugzie.

Wat zijn jullie ervaringen met onderhandelen over de hypotheekrente en/of hypotheekprovisie.
pi_18654620
Over het algemeen kan je met gemak de hypotheekprovisie naar 0,5% praten, wil je nog minder provisie betalen dan wordt je meestal gedwongen om ook nog een aantal verzekeringen bij ze af te sluiten.

Het verlagen van de rente zelf gaat wat lastiger. Daarbij geldt meestal of je een bestaande klant bent, een vermogende klant of eentje waar ze op een andere wijze belang bij zouden kunnen hebben. Afhankelijk van de looptijd moet je dan rekenen op een maximale marge van 0,2-0,3%.

Wat je natuurlijk altijd kan doen is offertes van een andere partij bij ze neerleggen. Laat ze maar eens werken voor een beter aanbod.
pi_18655116
Er geldt altijd: nee heb je, ja kun je krijgen.

probeer het gewoon en bluf een beetje.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen! Succes
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zaterdag 24 april 2004 @ 22:22:47 #4
14896 Gumtree
 Rubberboom?
pi_18661448
pas wel op bij de Rabobank, ze hanteren een 2 sporig rente beleid. Iets wat nu voordelig lijkt kan bij de volgende rentevast periode wel eens vies tegenvallen.
pi_18679466
quote:
Op zaterdag 24 april 2004 22:22 schreef Gumtree het volgende:
pas wel op bij de Rabobank, ze hanteren een 2 sporig rente beleid. Iets wat nu voordelig lijkt kan bij de volgende rentevast periode wel eens vies tegenvallen.
Inderdaad...

De provisie van 0.5% krijg je sowieso bij de Rabobank. Die krijg je bij ons ook en in principe bij iedere bank. De adviseur van de Rabobank kan daar voor kiezen.

Overigens zal de Rabobank je "verplichten" een levensverzekering bij de Interpolis te sluiten. Vind ik in principe wel een aardig punt. Dat heet koppelverkoop en is derhalve verboden. Doe daar je voordeel mee: "Ik wil een flinke rentekorting, want anders dien ik een klacht in!"

Succes!
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_18687678
Dat 2-sporig rentebeleid, hoe moet ik dat zien?

Als ik nu voor 10 jaar vast zet. Dan moet ik na 10 jaar weer opnieuw kiezen. (Ik weet nog niet of ze een rentebedenktijd hebben).

Hoe zou dit opnieuw kiezen nadelig uit kunnen pakken dan?
  maandag 26 april 2004 @ 10:23:50 #7
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_18688189
In mijn ogen kan dat niet nadelig uitpakken, op voorwaarde dat je in je hypotheekcontract laat vastleggen dat je bij beëindigen van je rentevastperiode vrij bent om zonder verdere afkoopsom het contract te stoppen. Met die clausule kun je dus over 10 jaar in feite je hypotheek onder je arm nemen en vervolgens opnieuw gaan kijken wie de goedkoopste aanbieder is. En als dat dan weer rabobank is, oké. Maar het kan net zo goed een ander zijn.

Zonder die clausule kan het zijn dat je ineens veel meer gaat betalen na 10 jaar, dat is volgens mij waar Gumtree je voor wil waarschuwen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')